Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smart-TV - Philips eller Samsung?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung UE46F5505 (TV) 6 7,56 (8) Inga priser
Philips 46PFL4208T 46" Full HD (1920x1080) (TV) 3 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 16 oktober 2013 - 08:38

DandyWizard
  • DandyWizard
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fotboll- och sport, Xbox, streama TV-serier från PC.

http://www.philips.s...208t_12/prd/sv/

http://www.samsung.c.../UE46F5505AKXXE

Vilken och värfor? Philips har 200 hz, Samsung har bättre Smart-TV?

#2

Postad 16 oktober 2013 - 08:49

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
den som har bäst bild för dina syften

#3

Postad 16 oktober 2013 - 08:53

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Samsung har klart bättre smarttv aj, bäst på marknaden skulle jag nog säga och klart flest appar.

#4

Postad 16 oktober 2013 - 09:51

DandyWizard
  • DandyWizard
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ok, tack! Men vad med bildkvaliten?

#5

Postad 16 oktober 2013 - 11:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Ok, tack! Men vad med bildkvaliten?


Vågar nog inte svara på det då jag normalt bara kollar på dyrare modeller. Men kan du tänka dig att gå upp i pris skulle jag nog ta en titt på Philips 46" 9707 som Dustin Home nu säljer ut, det är gissningsvis den bästa LCD man kan få tag på idag om man nöjer sig med 46". Bland annat har den moth eye filter, back-led och riktigt bra local dimming. SmartTV och 3D däremot är inte lika bra.

#6

Postad 16 oktober 2013 - 12:12

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Samsungen till största del för att Philps tv-apparater inte stödjer DTS vilket är det ljudformatet HD filmer använder.

Redigerat av Unregisteredbae06969, 16 oktober 2013 - 12:12.


#7

Postad 16 oktober 2013 - 12:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
När det gäller bilden så har inte Philips några egna skärmar utan det är Samsung eller LG, beroende på modell och årgång. Elektronik skiljer förstås och där kör ju Philips sitt eget race med en massa "bildförbättrande" funktioner som man kan vara utan.

Samsungen till största del för att Philps tv-apparater inte stödjer DTS vilket är det ljudformatet HD filmer använder.

Hur menar du då? Ljudet avkodas ändå av BD-spelaren eller receivern och inga TV-kanaler eller streamingtjänster använder DTS.

#8

Postad 17 oktober 2013 - 01:17

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Hur menar du då? Ljudet avkodas ändå av BD-spelaren eller receivern och inga TV-kanaler eller streamingtjänster använder DTS.


Jo men vi som sakar både BD-spelare och reciver, men som streamar via t.ex en NAS får se på en HD film utan ljud!

t.om en samsung från 2008 har stöd för DTS medans Philips förmodligen anser att denna licens är alldeles för dyr och slänger på lite fjantiga DIODER aka ambilight och vips kan vi ta 12k för en i princip totalt värdelös tv..

#9

Postad 17 oktober 2013 - 07:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

och där kör ju Philips sitt eget race med en massa "bildförbättrande" funktioner som man kan vara utan.

För det gör ju inte Samsung menar du? :rolleyes:

Grejjen med Philips är att de kanske i större grad än Samsung haft modeller där inte alla bildförstörare gått att stänga av. Hur det ligger till med just trådens modell vet jag inte dock. Är ju iofs "bara" att hitta den i butik och checka.

den som har bäst bild för dina syften

This.
Skulle aldrig köpa en tv baserat på smart-funktioner. Det kommer tids nog, om det inte är det redan från början, vara begränsat ijmf med externa lösningar. Framförallt är det så att "smart-gojjs" alltid kan lösas/uppgraderas i efterhand - vilket man inte kan göra med bildkvalitén, där är man tämligen låst.

och slänger på lite fjantiga DIODER aka ambilight

Använt på "rätt" sätt är ambilight inte så dumt. Dvs med nedskruvat(~10% av tv:ns ljusflöde), fast (inget disco fjanteri) och neutralt (vitt mao) ljus så blir det perfekt som "ambient light" bakom tv:n för mer behagligt tittande i ett mörkt rum. Går förstås, precis som med smartgojjs, att lösa i efterhand men ambilight behöver inte vara enbart fjanteri.

#10

Postad 17 oktober 2013 - 15:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jo men vi som sakar både BD-spelare och reciver, men som streamar via t.ex en NAS får se på en HD film utan ljud!

t.om en samsung från 2008 har stöd för DTS medans Philips förmodligen anser att denna licens är alldeles för dyr och slänger på lite fjantiga DIODER aka ambilight och vips kan vi ta 12k för en i princip totalt värdelös tv..


Sorry, men din kommentar säger inget om TV:n, däremot mkt om din brist på kunskap.

http://www.digitalve...15344/test.html
http://www.ljudochbi...-och-60pfl9607s
http://www.trustedre...-look_TV_review
http://www.techradar...-1094562/review
http://www.homecinem...07-review/14368

Och så fortsätter det...och då var det ändå när TV:n kostade det dubbla vad Dustin nu säljer den för, så nä, det är knappast en "total värdelös tv". Gör om, gör rätt.

Använt på "rätt" sätt är ambilight inte så dumt. Dvs med nedskruvat(~10% av tv:ns ljusflöde), fast (inget disco fjanteri) och neutralt (vitt mao) ljus så blir det perfekt som "ambient light" bakom tv:n för mer behagligt tittande i ett mörkt rum. Går förstås, precis som med smartgojjs, att lösa i efterhand men ambilight behöver inte vara enbart fjanteri.


Precis, Philips är väl dessutom världsledande när det gäller ljusprodukter för så väl vanligt bruk som inom sjukvården, så dom har nog rätt bra koll på detta. Hade gärna sett att min Samsung hade ambientlight. Men visst går det att skapa motvarande på annat sätt också, speciellt om man nöjer sig med ett konstant ljus (inte bildberoende).

Redigerat av Unregistered1413, 17 oktober 2013 - 15:10.


#11

Postad 18 oktober 2013 - 09:19

DandyWizard
  • DandyWizard
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, mycke food for thought!

#12

Postad 18 oktober 2013 - 09:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jo men vi som sakar både BD-spelare och reciver, men som streamar via t.ex en NAS får se på en HD film utan ljud!

t.om en samsung från 2008 har stöd för DTS medans Philips förmodligen anser att denna licens är alldeles för dyr och slänger på lite fjantiga DIODER aka ambilight och vips kan vi ta 12k för en i princip totalt värdelös tv..


Sorry, väldigt OT men av ren nyfikenhet :) Vilka filmer med DTS är det du har på din NAS iom att du saknar Blu-ray? Och om du inte har någon receiver, vad ska du ens med DTS ljud till?

#13

Postad 18 oktober 2013 - 09:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Sorry, väldigt OT men av ren nyfikenhet :) Vilka filmer med DTS är det du har på din NAS iom att du saknar Blu-ray? Och om du inte har någon receiver, vad ska du ens med DTS ljud till?

Tror han menar att DTS är det enda ljudspåret och att det då blir tyst. Men detta verkar vara ett ganska nischat problem som verkar vara en märklig anledning att dissa en TV, eller snarare ett helt fabrikat, för.

#14

Postad 20 oktober 2013 - 10:11

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Sorry, men din kommentar säger inget om TV:n, däremot mkt om din brist på kunskap.


Nu finns det ju oss som inte vill äga en BluRay spelare eller Reciver, ska vi konsumenter då bli lidande för att en tillverkare inte väljer att integrera ljudstöd för DD eller DTS?

Sorry, väldigt OT men av ren nyfikenhet :) Vilka filmer med DTS är det du har på din NAS iom att du saknar Blu-ray? Och om du inte har någon receiver, vad ska du ens med DTS ljud till?


Filmerna i fråga är kodade med DTS ljud, vilket majoriteten utav Bluray samt HD filmerna år 2013 är.

Tror han menar att DTS är det enda ljudspåret och att det då blir tyst. Men detta verkar vara ett ganska nischat problem som verkar vara en märklig anledning att dissa en TV, eller snarare ett helt fabrikat, för.


Detta gäller ju för samtliga utav Philips tv-apparater från budget till de mer high-end.

#15

Postad 20 oktober 2013 - 10:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Nu finns det ju oss som inte vill äga en BluRay spelare eller Reciver, ska vi konsumenter då bli lidande för att en tillverkare inte väljer att integrera ljudstöd för DD eller DTS?

Filmerna i fråga är kodade med DTS ljud, vilket majoriteten utav Bluray samt HD filmerna år 2013 är.


Du påstod att Philip 9707 är en värdelös TV, vilket är helt felakigt varför jag korrigerade det. Men iom att du enligt egen utsago inte ens har en Blu-ray spelare så har jag svårt att förstå på vilket sätt du skulle ha glädje av om TV:n har DTS? Eller snackar vi fultankade filmer från nätet?

#16

Postad 20 oktober 2013 - 11:30

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Du påstod att Philip 9707 är en värdelös TV, vilket är helt felakigt varför jag korrigerade det. Men iom att du enligt egen utsago inte ens har en Blu-ray spelare så har jag svårt att förstå på vilket sätt du skulle ha glädje av om TV:n har DTS? Eller snackar vi fultankade filmer från nätet?


Jo men för att kunna få ut DTS ljudet från filmen så blir man tvungen att investera i en Reciver/hemmabiopaket, finns ju vissa av oss som inte önskar detta men ändå vill ha möjligheten att kunna kolla på en enstaka HD film till och från.

Välkommen till 2013.

#17

Postad 20 oktober 2013 - 12:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Jo men för att kunna få ut DTS ljudet från filmen så blir man tvungen att investera i en Reciver/hemmabiopaket, finns ju vissa av oss som inte önskar detta men ändå vill ha möjligheten att kunna kolla på en enstaka HD film till och från.

Välkommen till 2013.


Om du nu absolut ska fultanka filmer och använda TV:n för att avkoda ljudet så kan du alltid konvertera ljudspåret till något format som TV:n stödjer när du ändå är igång. Har hört att det är vad folk gör 2013...och har gjort i ett par år innan dess :)

#18

Postad 23 oktober 2013 - 07:51

xmarcusx
  • xmarcusx
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Är även jag i valet och kvalet mellan Samsung
och Philips
. Är ute efter en TV för runt 6000 kr och har fastnat för två LCD som ni ser och en Samsung plasma
. Är ingen gamer, utan kollar mycket vanligt TV och film. Kör dator kopplad till TV för filmer och serier idag på en 42" LG-plasma (levt med röda pricka i 10år) som äntligen gett upp. Lutar rätt mycket just nu åt Philipsen då jag gillar utseendet på den och specsen, dock har Samsung LCD 100hz mot Philipsen som kör 50hz. Har förstått att hz kan spela roll men tror allt är en förbättring från idag och det beror ju på vad man kommer mata TVn med för material, inga HD-sändingar i nuläget. Tyvärr har jag ingen möjlighet att se dem live i butik innan jag beställer så hade gärna tagit emot ett tips eller två av er.

#19

Postad 23 oktober 2013 - 14:52

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0
Då är det dags för inköp av vår första plattv någonsin. Det blir en Samsung UE46F5505 (46" Smart LED-TV) och googlade recensioner på denna.
Vi är inga tekniknördar på något sätt, men har en budget på exakt 5990:- vilket är priset på denna. Passar således perfekt.
Vi har en TiVo-box som klarar lite olika format inkl 720p och 1080i.
Klarar tv'n av dessa format fullt ut? Är det rekommenderat att köra 720p mot denna tv eller 1080i?

Är fullständigt lost på detta, men det verkar fiffigt med en stor tv.

#20

Postad 24 oktober 2013 - 08:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Då är det dags för inköp av vår första plattv någonsin. Det blir en Samsung UE46F5505 (46" Smart LED-TV) och googlade recensioner på denna.
Vi är inga tekniknördar på något sätt, men har en budget på exakt 5990:- vilket är priset på denna. Passar således perfekt.
Vi har en TiVo-box som klarar lite olika format inkl 720p och 1080i.
Klarar tv'n av dessa format fullt ut? Är det rekommenderat att köra 720p mot denna tv eller 1080i?

Är fullständigt lost på detta, men det verkar fiffigt med en stor tv.

Dåligt att den helt nya TiVo-boxen inte klara 1080p! Vad som är bäst för just denna TV får du helt enkelt testa. SVT sänder dock HD i 720p så jag skulle nog rekommendera det.

#21

Postad 24 oktober 2013 - 08:47

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Dåligt att den helt nya TiVo-boxen inte klara 1080p! Vad som är bäst för just denna TV får du helt enkelt testa. SVT sänder dock HD i 720p så jag skulle nog rekommendera det.


Tackar. Det finns inga kanaler i dagsläget som sänder på 1080p i ComHems nät ändå. Väl? Netflix kör jag från tv'n. Eller är jag fel på det?

#22

Postad 24 oktober 2013 - 09:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tackar. Det finns inga kanaler i dagsläget som sänder på 1080p i ComHems nät ändå. Väl? Netflix kör jag från tv'n. Eller är jag fel på det?

Netflix ingår väl i TiVo-boxen? Då missar man 1080p.

#23

Postad 24 oktober 2013 - 12:06

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Netflix ingår väl i TiVo-boxen? Då missar man 1080p.

Det är så sant. Dock kan de flesta smart-tv med Netflixappen köra 1080p.

#24

Postad 26 oktober 2013 - 20:04

JimmyG
  • JimmyG
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Kom precis tillbaka från EG där jag ville förhöra mig lite om Samsungs modeller som jag är sugen på (55 tum 8005)

Säljaren snackade dock nästan bort Samsung från min karta. Han promotade Philipsen då den hade bättre detaljrikedom. Det var ganska tydlig skillnad på den fotbollsmatchen som gick (båda gick på Demoläge). Dessutom menade han på att fjärrkontollen var överlägsen då den gick på radio istället för IR och att den hade ett tangenbord på undersidan.

Sedan var det någon skillnad på skärmen som han visade genom att peta på den. Philipsen fick bara ett litet märke som försvann direkt medans Samsungen fick större märke som dröjde sig kvar något ögonblick eller två.

Han promotade även Panasonics TV före Samsungs.

Sedan hade dom en drös Samsungs som folk levererat tillbaka. Vet inte om det säger mer om hur dåliga dom är eller hur många Samsungs dom egentligen säljer jämfört med övriga (naturligt då att fler lämnar tillbaka).

Jag är kluven nu... Ska läsa på om Philips och Panasonic.

Ps.
När jag frågade vad han skulle köpt om han tvingades. Han svarade blixtsnabbt att det skulle blivit en projektor. Trodde inte dom levde förtfarande.

#25

Postad 26 oktober 2013 - 20:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Kom precis tillbaka från EG där jag ville förhöra mig lite om Samsungs modeller som jag är sugen på (55 tum 8005)

Säljaren snackade dock nästan bort Samsung från min karta. Han promotade Philipsen då den hade bättre detaljrikedom. Det var ganska tydlig skillnad på den fotbollsmatchen som gick (båda gick på Demoläge). Dessutom menade han på att fjärrkontollen var överlägsen då den gick på radio istället för IR och att den hade ett tangenbord på undersidan.

Sedan var det någon skillnad på skärmen som han visade genom att peta på den. Philipsen fick bara ett litet märke som försvann direkt medans Samsungen fick större märke som dröjde sig kvar något ögonblick eller två.

Han promotade även Panasonics TV före Samsungs.

Sedan hade dom en drös Samsungs som folk levererat tillbaka. Vet inte om det säger mer om hur dåliga dom är eller hur många Samsungs dom egentligen säljer jämfört med övriga (naturligt då att fler lämnar tillbaka).

Jag är kluven nu... Ska läsa på om Philips och Panasonic.

Ps.
När jag frågade vad han skulle köpt om han tvingades. Han svarade blixtsnabbt att det skulle blivit en projektor. Trodde inte dom levde förtfarande.


Okay!

/Fredrik

#26

Postad 28 oktober 2013 - 10:19

JimmyG
  • JimmyG
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Kom precis tillbaka från EG där jag ville förhöra mig lite om Samsungs modeller som jag är sugen på (55 tum 8005)

Säljaren snackade dock nästan bort Samsung från min karta. Han promotade Philipsen då den hade bättre detaljrikedom. Det var ganska tydlig skillnad på den fotbollsmatchen som gick (båda gick på Demoläge). Dessutom menade han på att fjärrkontollen var överlägsen då den gick på radio istället för IR och att den hade ett tangenbord på undersidan.

Sedan var det någon skillnad på skärmen som han visade genom att peta på den. Philipsen fick bara ett litet märke som försvann direkt medans Samsungen fick större märke som dröjde sig kvar något ögonblick eller två.

Han promotade även Panasonics TV före Samsungs.

Sedan hade dom en drös Samsungs som folk levererat tillbaka. Vet inte om det säger mer om hur dåliga dom är eller hur många Samsungs dom egentligen säljer jämfört med övriga (naturligt då att fler lämnar tillbaka).

Jag är kluven nu... Ska läsa på om Philips och Panasonic.

Ps.
När jag frågade vad han skulle köpt om han tvingades. Han svarade blixtsnabbt att det skulle blivit en projektor. Trodde inte dom levde förtfarande.


Efter att ha läst på lite tester från diverse branshfolk så verkar säljaren på Elgiganten vara ute och cyckla när han bashade på bildkvaliteten hos Samsung. Det verkar vara unisont bland alla tester att bildkvaliteten på UE55F8005 bland det bästa på årets tvs.

Litar mer på Råd och Rön, M3 och Ljud och Bild än elgigantens säljare.

#27

Postad 28 oktober 2013 - 10:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 0

När jag frågade vad han skulle köpt om han tvingades. Han svarade blixtsnabbt att det skulle blivit en projektor. Trodde inte dom levde förtfarande.

Öhh, va?

Litar mer på Råd och Rön, M3 och Ljud och Bild än elgigantens säljare.

Ljud&Bild möjligen men Råd&Rön och M3 är ungefär det sämsta skräpet du kan läsa.

Ska du nödvändigtvis läsa papperstidning så håller Hemmabiotidningen god klass (förutsatt att Ytterberg är med på ett hörn) annars är det ju enkelt att kolla upp vettiga sajter som HDTVTest, CNet eller Avforums (i den ordningen)...

Men ja, att lyssna på Ellada-försäljare är sällan en bra idé - det har du rätt i. :)

Redigerat av pacman, 28 oktober 2013 - 10:33.


#28

Postad 28 oktober 2013 - 10:38

JimmyG
  • JimmyG
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Öhh, va?


"Öhh va?", så som i "vad är det för fel på projektorer?"
...eller...
"Öhh va?", så som i "vad är det för fel på EG säljaren som föredrar projektor"?

#29

Postad 28 oktober 2013 - 14:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlägg
  • 2
Alternativ 1. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.