Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vilken fiber ska man välja?

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 januari 2022 - 17:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

sådär. då har jag beställt Tele2 fiber 500.

 

Jag fick mellandagsrabatt så jag betalar 329kr/mån första året. då ingår deras playtjänst.

 

Priset efter 12 månader är 669kr/mån eller nåt liknande. men hon sa att det var bättre att teckna upp på ett år igen för då blir det samma låga pris.. Dom allra flesta gjorde så sa hon. om det stämmer eller inte vet jag inte men rent spontant känns det överkomligt att teckna ett år i taget för att så såpass lågt pris.

 

329kr/mån för 500 är sjukt billigt.

 

jag betalar ju över 559kr/mån nu för vanligt 30mbit internet



#52

Postad 04 januari 2022 - 17:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 971 inlägg
  • 0

så länge du är nöjd så :)



#53

Postad 05 januari 2022 - 18:47

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Och jag bytte tro det eller till Telia.

379kr för 500 Mbit/s

Bahnhof tar 539kr

 

Är man inte nöjd går det ju alltid byta tillbaka sen.



#54

Postad 05 januari 2022 - 19:42

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

sådär. då har jag beställt Tele2 fiber 500.

 

Jag fick mellandagsrabatt så jag betalar 329kr/mån första året. då ingår deras playtjänst.

 

Priset efter 12 månader är 669kr/mån eller nåt liknande. men hon sa att det var bättre att teckna upp på ett år igen för då blir det samma låga pris.. Dom allra flesta gjorde så sa hon. om det stämmer eller inte vet jag inte men rent spontant känns det överkomligt att teckna ett år i taget för att så såpass lågt pris.

 

329kr/mån för 500 är sjukt billigt.

 

jag betalar ju över 559kr/mån nu för vanligt 30mbit internet

 

För att du kommer antagligen inte förbruka mer än någon som har 250mbit. Du eldar lite för kråkorna kan man säga. 
Är du nöjd med bindningstid och sen behöva bråka med supporten om ett år. För kampanjerna är egentligen bara för nya kunder. Samt skicka tillbaka routern om de inte går med på samma låga pris. 

De räknar ju med att folk glömmer av och betalar 2-3mån med höga priset. 

 

Men ja blev lite sugen på att ta Telenor 250 för 299kr med ett års bindningtid. Tele2 finns inte i mitt nät. 


Redigerat av TijY, 05 januari 2022 - 19:47.


#55

Postad 05 januari 2022 - 22:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0


Är du nöjd med bindningstid och sen behöva bråka med supporten om ett år. För kampanjerna är egentligen bara för nya kunder. Samt skicka tillbaka routern om de inte går med på samma låga pris.


Inte min erfarenhet, jag säger upp varje år och får då i samband nytt lågt erbjudande. Aldrig varit ett problem, för mig och många andra.

Redigerat av frollic, 06 januari 2022 - 03:09.


#56

Postad 06 januari 2022 - 02:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 207 inlägg
  • 2

För att du kommer antagligen inte förbruka mer än någon som har 250mbit. Du eldar lite för kråkorna kan man säga. 

 

Nej det är inte att "elda för kråkorna". Med högre överföringshastighet kommer motsvarande lägre "väntetid". Att starta en strömmad video går fortare. Att ladda ner ett spel tar kortare tid. Och så vidare.

 

Om jag skulle sprida ut min "förbrukning" över dygnets alla timmar så skulle jag med råge klara mig på min gamla VDSL-uppkoppling på 60Mbit/s.



#57

Postad 06 januari 2022 - 04:09

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Nej det är inte att "elda för kråkorna". Med högre överföringshastighet kommer motsvarande lägre "väntetid". Att starta en strömmad video går fortare. Att ladda ner ett spel tar kortare tid. Och så vidare.

 

Om jag skulle sprida ut min "förbrukning" över dygnets alla timmar så skulle jag med råge klara mig på min gamla VDSL-uppkoppling på 60Mbit/s.

 

Jo fast är du ensam så är de svårt att fylla en 500 lina själv. Då får du ta o göra många saker samtidigt. Strömmad video är en piss i havet. Steams servrar är inte så snabba alla tidpunkter på dygnet heller. 

Visst kör man torrent samtidigt och inte trottlas så går det. Men att göra allt samtidigt över är extremfall, skulle inte vilja göra allt dedär över wifi  :rolleyes:  :lol:


Redigerat av TijY, 06 januari 2022 - 04:14.


#58

Postad 06 januari 2022 - 04:40

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Här har du snitt hastigheterna hos steam, tryck på Sverige. 

För all del har men redan snabbaste datordelarna och nyaste TVn så kör på 500.

 

https://store.steamp.../stats/content/

 

 

Nätverk Snittnedladdningshastighet

Telia

  • 80.5 Mbps

Tele2 Sweden

  • 95.5 Mbps

Bahnhof AB

  • 99.6 Mbps

Telenor Sverige AB

  • 88 Mbps

Bredband2 AB

  • 86.3 Mbps

A3

  • 80.5 Mbps

Ownit Broadband

  • 121.7 Mbps

Telia Mobile 25.9 Mbps

GlobalConnect AB 79.7 Mbps

Hi3G Access AB 23.1 Mbps


Redigerat av TijY, 06 januari 2022 - 04:46.


#59

Postad 06 januari 2022 - 07:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

För att du kommer antagligen inte förbruka mer än någon som har 250mbit. Du eldar lite för kråkorna kan man säga.
Är du nöjd med bindningstid och sen behöva bråka med supporten om ett år. För kampanjerna är egentligen bara för nya kunder. Samt skicka tillbaka routern om de inte går med på samma låga pris.
De räknar ju med att folk glömmer av och betalar 2-3mån med höga priset.

Men ja blev lite sugen på att ta Telenor 250 för 299kr med ett års bindningtid. Tele2 finns inte i mitt nät.


Jaha fick billigare pris på 500 än 250 så valet var lätt 😊

#60

Postad 06 januari 2022 - 08:50

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 636 inlägg
  • 1

Här har du snitt hastigheterna hos steam


Vad har det med saken att göra vilken medelhastighet kunderna har på sitt internet?

Jag kör 500 och uppskattar den kortare nedladdningstiden på steam bland annat. Spelen är stora och man sparar några minuter här och var haha. Är ju knappt någon prisskillnad så va fan.

#61

Postad 06 januari 2022 - 13:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 207 inlägg
  • 2

Jo fast är du ensam så är de svårt att fylla en 500 lina själv. Då får du ta o göra många saker samtidigt. Strömmad video är en piss i havet. Steams servrar är inte så snabba alla tidpunkter på dygnet heller. 

Visst kör man torrent samtidigt och inte trottlas så går det. Men att göra allt samtidigt över är extremfall, skulle inte vilja göra allt dedär över wifi  :rolleyes:  :lol:

 

Du verkar ha svårt att förstå vad jag skriver. Det handlar inte om att "fylla" 500Mbit/s konstant, det handlar om att det finns kapacitet för att fort överföra så mycket man behöver just för stunden. När du startar en stream så kommer förstås buffringen ske med så hög hastighet det är möjligt och väntetiden blir därmed lägre. Likadant om  du byter "kanal" på live-TV.

 

Steams statistiksida är just en statistiksida över hur fort nedladdningar gått i genomsnitt, inte hur stor kapacitet de har. En användare med ADSL kommer att sänka medelhastigheten och det har förstås inte med att steams kapacitet att göra.  Den data du klistrade in är m.a.o. helt irrelevant i sammanhanget.

 

Ungefär så här brukar det se ut när jag installerar något därifrån:

 

Bifogad fil  steamdl.PNG   18,73K   0 Antal nerladdningar

 

Nu tycker jag att du släpper "elda för kråkorna", det stämmer helt enkelt inte.


Redigerat av Loco.spk, 06 januari 2022 - 14:00.


#62

Postad 06 januari 2022 - 18:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 016 inlägg
  • 1

Laddade ner från Steam i 105MB/s senast igår, så det är inget fel på deras kapacitet iaf.

 

Telia 1000/1000 då.

 

Routern är en 7 år gammal Asus DSL-AC68 (använde den till VDSL innan fibern blev inkopplad).

 

Steam-statistiken visar bara genomsnitt som sagt, dvs det har inget med olika leverantörers hastighet att göra. Om bara fiber skulle räknas in, så hade jämförelsen inte stämt ändå, för alla har ju inte samma abonnemang.

 

Nu blir det ju bara så att de med fler fiberkunder vs ADSL får högre genomsnitt.

 

edit: Såg att det redan har förklarats ovan, men ändå. ;)


Redigerat av Ageve, 06 januari 2022 - 18:38.


#63

Postad 08 januari 2022 - 12:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 636 inlägg
  • 0

Nu har jag inte så stor koll på vad för andra alternativ jag kan välja mellan på vår Telia fiber.
Men inte kan jag tycka att 299:-/mån för 1000/1000 Mbit/s är särskilt dyrt?


Känner mig kränkt, betalar 399 för 500/500 hos Telia öppen fiber haha, har dock 6 månader innan jag kan ringa och pruta

#64

Postad 08 januari 2022 - 14:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Sry… :rolleyes:  :ph34r:

Blev dock lite förvånad när jag kunde välja det för det priset och vet heller inte om det var nåt specialpris.

 

Jag bara tog det på stående fot utan att tveka det minsta och tackade och tog emot.



#65

Postad 08 januari 2022 - 21:45

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Fan va alla andra har bra deals då. Sitter i en lägenhet bunden till Telia och betalar 529 i månaden för 250/250. 😵

#66

Postad 09 januari 2022 - 09:06

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Bytte oxå till Telia när försäljaren va och knacka på. Fick 299kr för Telia 500. 0kr startavgift och 12mån bindningstid. Får se om man måste bråka jätte mycke sen om ett år föratt behålla samma pris.

Hade Bahnhof 250 innan men dom kunde inte matcha erbjudandet. Jätte konstigt tycker jag egentligen att dom inte ville behålla en kund.

Redigerat av Turbo-Danne, 09 januari 2022 - 09:11.


#67

Postad 09 januari 2022 - 11:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 909 inlägg
  • 0

Är väl inte så konstigt om du fick en så bra deal?  Känns som många kunder känner sig entitled till bättre deals :D

 



#68

Postad 11 januari 2022 - 11:57

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Bästa är alltid att ringa, iaf vad gäller Telia. Vad du är gör, chatta ALDRIG med Telia vad gäller priser. Misstänker att dom sitter med en ordinarie-prislista och har inga befogenheter att ge rabatt. För ett år sedan tog jag Telia 500 för 299:-/mån (och även fullmatat tv-utbud). Den bindningstiden gick ut nu och priset är 699:-/mån. Testade chatten men dom kunde inget göra på 500, kunde få 250 för 479:-/mån. Ringer då Telia istället och får 500 för 379:-/mån. Fick bra pris på tv-utbudet dessutom.



#69

Postad 12 januari 2022 - 22:46

Unregisteredf6c37a30
  • Unregisteredf6c37a30
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ska snart flytta och tänkte passa på att beställa fiber.

Vilken hastighet är lämpligt?

Räcker det med 100/100?

 

Jag spelar en del spel online samt streamar mycket full HD

Tex sport.

 

Kollade på tele2 och ser att deras 100/100 skickar bara 7-10mbit/sek

tyckte det lät lite.

På Telia ser jag inte den infon av någon anledning.

 

Spelar det någon större roll om jag väljer telia eller tele2?

Har telia Bredband 30 idag.

 

Det som stört mig mest är att om jag laddar ner ett spel så kan jag inte streama tv samtidigt eller knappt kolla youtube utan att det laggar.

Det du anger som "100/100" är ju hastigheten nedström och uppströms dvs 100 megabit per sekund (mbps). Vad har du läst siffrorna "7-10 mbps"?

 

Själv har jag inte fiber utan jag kör via mobilt bredband. 100MB i månaden för 250 kronor och hastigheten ligger väl runt 30mbps och det funkar bra.

 

Den enda kritik jag har emot fiberanslutning är varför det ska behöva kosta i runda slängar 20K kronor som en fast anslutningsavgift? Visst, politikerna lovar att hela Sverige ska vara "internetanslutet" inom närmaste året. Eller var det inte så löftet lät? Men alla kanske inte vill pynta upp med 20.000 kronor bara för att få en fiberanslutning.



#70

Postad 12 januari 2022 - 23:27

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det du anger som "100/100" är ju hastigheten nedström och uppströms dvs 100 megabit per sekund (mbps). Vad har du läst siffrorna "7-10 mbps"?

Själv har jag inte fiber utan jag kör via mobilt bredband. 100MB i månaden för 250 kronor och hastigheten ligger väl runt 30mbps och det funkar bra.

Den enda kritik jag har emot fiberanslutning är varför det ska behöva kosta i runda slängar 20K kronor som en fast anslutningsavgift? Visst, politikerna lovar att hela Sverige ska vara "internetanslutet" inom närmaste året. Eller var det inte så löftet lät? Men alla kanske inte vill pynta upp med 20.000 kronor bara för att få en fiberanslutning.


100MB för 250kr ….. världens dyraste ? Laddar Aftonbladet en gång sen e surfen slut?

#71

Postad 13 januari 2022 - 13:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 207 inlägg
  • 0

Det du anger som "100/100" är ju hastigheten nedström och uppströms dvs 100 megabit per sekund (mbps). Vad har du läst siffrorna "7-10 mbps"?

 

Det var nog bara Andreas som hade läst fel. Det var en 100/10Mbit/s anslutning det handlade om.

 

 

Själv har jag inte fiber utan jag kör via mobilt bredband. 100MB i månaden för 250 kronor och hastigheten ligger väl runt 30mbps och det funkar bra.

 

30Mbit/s är väldigt låg hastighet idag och om några år kommer den utesluta dig från att ta del av många tjänster. Dessutom är inte ens de 30Mbit/s du har idag garanterade. Om fler grannar börjar använda mobilnätet kommer hastigheten att gå ner ytterligare.

 

Mobilt bredband är en nödlösning där det inte går att lösa på annat sätt.

 

 

Den enda kritik jag har emot fiberanslutning är varför det ska behöva kosta i runda slängar 20K kronor som en fast anslutningsavgift? 

 

Jag tycker 20k är billigt. Det ska ju grävas ner fiber till närmsta anslutningspunkt vilket kan vara en rätt bra bit. Det går ju inte att jämföra med det gamla kopparnätet som redan fanns där.

 

Staten har gett rätt frikostiga bidrag för att du inte ska behöva betala betydligt mer än denna summa.

 

Visst, politikerna lovar att hela Sverige ska vara "internetanslutet" inom närmaste året. Eller var det inte så löftet lät? Men alla kanske inte vill pynta upp med 20.000 kronor bara för att få en fiberanslutning.

 

Målet har inte varit att du ska en anslutning. Målet är att 95%skulle ha möjlighet till en bredbandsuppkoppling på minst 100Mbit/s år 2020, och 1Gbit/s 2025.

 

https://www.pts.se/s...bandsstrategin/



#72

Postad 13 januari 2022 - 15:55

Unregisteredf6c37a30
  • Unregisteredf6c37a30
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

100MB för 250kr ….. världens dyraste ? Laddar Aftonbladet en gång sen e surfen slut?

Hoppsan, va fel det kan bli. Multiplicerar du min angivna trafikuppgift med 1000 så blir den rätt. Dvs 100GB i månaden.  :)

Hade önskat att det varit 100TB eller "fri trafik" men (100GB) är vad operatören Hallon erbjuder mig. Man får vara nöjd för det lilla!



#73

Postad 13 januari 2022 - 18:15

Unregisteredf6c37a30
  • Unregisteredf6c37a30
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det var nog bara Andreas som hade läst fel. Det var en 100/10Mbit/s anslutning det handlade om.

 

 

 

30Mbit/s är väldigt låg hastighet idag och om några år kommer den utesluta dig från att ta del av många tjänster. Dessutom är inte ens de 30Mbit/s du har idag garanterade. Om fler grannar börjar använda mobilnätet kommer hastigheten att gå ner ytterligare.

 

Mobilt bredband är en nödlösning där det inte går att lösa på annat sätt.

 

 

 

Jag tycker 20k är billigt. Det ska ju grävas ner fiber till närmsta anslutningspunkt vilket kan vara en rätt bra bit. Det går ju inte att jämföra med det gamla kopparnätet som redan fanns där.

 

Staten har gett rätt frikostiga bidrag för att du inte ska behöva betala betydligt mer än denna summa.

 

 

Målet har inte varit att du ska en anslutning. Målet är att 95%skulle ha möjlighet till en bredbandsuppkoppling på minst 100Mbit/s år 2020, och 1Gbit/s 2025.

 

https://www.pts.se/s...bandsstrategin/

När jag läser ditt inlägg så kommer jag att tänka på nuvarande mobiltelefoner, aka smartphones. Jag älskar mobiltelefonen, åtminstone på det sättet att den är just mobil, till skillnad från gamla telefoner från Telia som var anslutet till kopparnätet via en fast teleplugg i väggen. Åtminstone så länge mobilen har täckning. Men det vet vi alla som bor utanför storstädernas täckningsområde att så inte är fallet.
Min kritik mot dagens mobiltelefoner är att de slagit ihop mobiltelefonen med en dator som erbjuder 1001 andra tjänster som jag inte efterfrågar. Som jag helt enkelt inte vill ha. Därför äger jag inte ens en smartphone men har ett halvt dussin gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Som dessvärre lär tystna för gott inom några år om Telia får som dom vill. :angry:

Jag har definitivt inget emot högre hastighet på mitt mobila bredband. Men det ligger långt fram i tiden då knappast 5G lär vara utbyggt ute på landet de närmaste fem åren. Vad jag däremot har funderat över är varför inte 3G/Hallon erbjuder mer än ca 30Mbps via sina mobilmaster och routern jag har i min egna fastighet? Routern ansluter ju till mobilmasten via 4G och 4G går väl i 100Mbps om jag inte minns fel.
Jag bor i egen fastighet så det är ingen annan som "surfar" via vår router. Däremot har jag märkt en avsevärd sänkning sommartid på hastigheten när en halv miljon turister kommer till ön. Men det får vi leva med eftersom det bara är några veckor sommartid.
Jag vet inte vad det är för "framtida tjänster" du syftar på som jag inte kommer att kunna ta del av? Men ligger de tjänsterna i nivå med "tjänsterna" som en smartphone erbjuder så kan jag vara utan dessa. Tar ju fortfarande ner tv-sändningar via det marksända nätet. Streamar en och annat program via "play-tjänsterna" men det är inte mycket.
Videofilmar däremot mycket via riktig videokamera och distribuerar alla filmer via The Pirate Bay. Eftersom det är jag som är upphovsmannen till alla filmer så är det självklart helt lagligt.

Problemet med fiberanslutning är att "fiberbolaget" (i vårt fall IP-Only som är EXTREMT KRITISERADE på Öland) bara gräver fram till tomtgränsen. Har jag sedan 100 meter eller ett par hundra meter från fastigheten till tomtgränsen så rullar ju tusenlapparna på. Snarare minst 100K kronor.

Men jag får lätt tanken hur bilverkstäderna debiterar som tar minst ett par tusen kronor bara för att lyfta på motorhuven.

Det blev ett långt inlägg men jag kan ju ansluta med att konstatera att jag är nöjd med mina gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler och mitt mobila bredband. Och än så länge är bensinbilar lagliga så varför ska man inte glädjas av nuet?


Redigerat av Unregisteredf6c37a30, 13 januari 2022 - 18:16.


#74

Postad 13 januari 2022 - 21:11

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Hoppsan, va fel det kan bli. Multiplicerar du min angivna trafikuppgift med 1000 så blir den rätt. Dvs 100GB i månaden. :)
Hade önskat att det varit 100TB eller "fri trafik" men (100GB) är vad operatören Hallon erbjuder mig. Man får vara nöjd för det lilla!

Jag har nyligen fått in fiber i fritidshuset, men körde innan det med mobilt bredband från Hallon. Under ca 3 år betalade jag aldrig mer än 149kr/mån för deras största abb med 200Gb. Det innebar iofs att jag fick byta sim-kort var 3-4 månad i min router, men det var ganska enkelt att leva med med tanke på pengarna jag sparade. Tecknar du nytt abb hos Hallon får du alltid, utan undantag, mycket rabatterat pris första 3-4 månaderna. Hallon har dessutom ingen uppsägningstid och jag sa helt enkelt upp mitt billiga abb ett par veckor innan det slog över på normalt pris på 299kr/mån. Sen såg jag till att beställa ett nytt rabatterat abb så jag fick det nya sim-kortet innan det uppsagda slutade fungera. På 3 år sparade jag runt 6000kr genom att göra på det sättet eftersom jag periodvis betalade så lite som 49kr/mån.

Redigerat av peppelito, 13 januari 2022 - 21:21.


#75

Postad 14 januari 2022 - 10:12

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Jag valde för några år sedan mellan att behålla mitt dåvarande mobila bredband vs att få fiber i vår villa. Kostnaden då låg på 14 papp och jag sa nej, men tydligen var det många som sa nej för till slut fick vi erbjudande om 8500 kr grävt, installerat och klart viket vi nappade på. 

Har inte ångrat mig en sekund.



#76

Postad 14 januari 2022 - 10:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

till slut fick vi erbjudande om 8500 kr grävt, installerat och klart viket vi nappade på. 

Har inte ångrat mig en sekund.

8500kr är ett riktigt bra pris, fast det är ju lite beroende på förhållandena. 

 

Tror vi fick betala 12.5k för Telias Öppen fiber för en 5 år sedan, men då grävde man inte en cm, allt går i de

gamla telestolparna, som ju redan ägs av Telia.


Redigerat av frollic, 14 januari 2022 - 10:50.


#77

Postad 14 januari 2022 - 11:14

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Fick ge 24papp för 11år sen och jag fick gräva på min sida själv 😂

#78

Postad 14 januari 2022 - 14:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 207 inlägg
  • 1

Jag har definitivt inget emot högre hastighet på mitt mobila bredband. Men det ligger långt fram i tiden då knappast 5G lär vara utbyggt ute på landet de närmaste fem åren. Vad jag däremot har funderat över är varför inte 3G/Hallon erbjuder mer än ca 30Mbps via sina mobilmaster och routern jag har i min egna fastighet? Routern ansluter ju till mobilmasten via 4G och 4G går väl i 100Mbps om jag inte minns fel.

 

Jag tror nog att hallon har en högre hastighet än 30Mbit/s om förhållandena tillåter det. Du har antagligen dålig signalstyrka mot masten, och/eller är masten belastad av andra kunder.

 

Detta är nackdelen med mobilt bredband, du är aldrig garanterad någonting.

 

 

Jag bor i egen fastighet så det är ingen annan som "surfar" via vår router. Däremot har jag märkt en avsevärd sänkning sommartid på hastigheten när en halv miljon turister kommer till ön. Men det får vi leva med eftersom det bara är några veckor sommartid.

 

Att ingen annan använder din router du har inne hos dig spelar ingen roll. Trafiken mellan den och mobilmasten delas fortfarande med alla andra mobilkunder i samma område. Det är därför det blir så tråkigt när turisterna kommer till ön. Samma situation kan uppstå om fler grannar väljer att köra via mobilt bredband istället för någon lösning via kabel, som fiber eller ADSL.

 

Det är vanligt att mobilnät börjar fungera dåligt i områden där kopparnätet lagts ner och många av de som tidigare hade ADSL valt att gå över till mobilt bredband istället.

 

 

Jag vet inte vad det är för "framtida tjänster" du syftar på som jag inte kommer att kunna ta del av? Men ligger de tjänsterna i nivå med "tjänsterna" som en smartphone erbjuder så kan jag vara utan dessa. Tar ju fortfarande ner tv-sändningar via det marksända nätet. Streamar en och annat program via "play-tjänsterna" men det är inte mycket.

 

Diverse videotjänster ligger väl närmast till hands. Redan idag är du precis på gränsen med 30Mbit/s.



#79

Postad 02 februari 2022 - 15:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

jag håller på att installera mig i nya lägenheten.

Jag har kopplat in datorn  och mäter hastigheten.

Har ju Tele2 fiber.

 

På datorn med trådat internet får jag knappt 100mbit/sek

Sen mäter jag på telefonen via wifi. då får jag drygt 400mbit/sek

 

Någon som vet vad det beror på?

 

Kan tillägga att jag har en gammal platt nätverkskabel. Vet dock inte alls vad den heter.

Kan det var den som begränsar hastigheten?


Redigerat av andreassofus, 02 februari 2022 - 15:27.


#80

Postad 02 februari 2022 - 16:00

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

jag håller på att installera mig i nya lägenheten.

Jag har kopplat in datorn  och mäter hastigheten.

Har ju Tele2 fiber.

 

På datorn med trådat internet får jag knappt 100mbit/sek

Sen mäter jag på telefonen via wifi. då får jag drygt 400mbit/sek

 

Någon som vet vad det beror på?

 

Kan tillägga att jag har en gammal platt nätverkskabel. Vet dock inte alls vad den heter.

Kan det var den som begränsar hastigheten?

Gissningsvis inställningar för nätverkskortet i datorn. Jag skulle börja att kolla där.



#81

Postad 02 februari 2022 - 16:14

monkie79
  • monkie79
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

jag håller på att installera mig i nya lägenheten.
Jag har kopplat in datorn och mäter hastigheten.
Har ju Tele2 fiber.

På datorn med trådat internet får jag knappt 100mbit/sek
Sen mäter jag på telefonen via wifi. då får jag drygt 400mbit/sek

Någon som vet vad det beror på?

Kan tillägga att jag har en gammal platt nätverkskabel. Vet dock inte alls vad den heter.
Kan det var den som begränsar hastigheten?


Namnet är ointressant, frågan är om du har cat5 på kabeln.
Cat5 klarar bara 100mbit medans cat5e klarar 1000mbit.
Om det inte står något på kabeln så testa den mot en annan enhet hemma om du har.

#82

Postad 02 februari 2022 - 16:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Så här står det.
Står ju 100mbit/sek men ser inte vart jag kan ändra det.

Bifogad fil(er)



#83

Postad 02 februari 2022 - 16:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Namnet är ointressant, frågan är om du har cat5 på kabeln.
Cat5 klarar bara 100mbit medans cat5e klarar 1000mbit.
Om det inte står något på kabeln så testa den mot en annan enhet hemma om du har.

Cat 5e står det på kabeln



#84

Postad 02 februari 2022 - 18:31

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 971 inlägg
  • 0

Vad är det för nätverkskort i burken? Det ska stå 1000 där eller 1.0Gbps om ditt kort är gbit.

Du ska normalt sett inte behöva ändra något utan det där brukar sköta sig själv :)



#85

Postad 02 februari 2022 - 18:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad har nätkortet för duplex inställt och är det uppdaterat med senaste drivisarna?



#86

Postad 02 februari 2022 - 19:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hittade det här. 

Är det något där jag ska ändra kanske?

Bifogad fil(er)



#87

Postad 02 februari 2022 - 19:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 971 inlägg
  • 1

Auto ska normalt funka men sätt det på 1.0 Gbps full duplex och testa hastigheten igen.



#88

Postad 02 februari 2022 - 19:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Auto ska normalt funka men sätt det på 1.0 Gbps full duplex och testa hastigheten igen.

nej det hjälpte inte tyvärr.



#89

Postad 02 februari 2022 - 19:21

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 971 inlägg
  • 0

Skumt du :)  men jag är inte förvånad att sånt här drabbar dig hehe :P

Du har helt klart ett gbit kort i datorn, det framgår tydligt av bilden iaf. Ställer du det på 1.0 Gbps full duplex så ska det i vanliga fall räcka.

Även "auto" ska fungera.

Har du kopplat in något mer emellan dator och bredbandet som kanske inte klarar gbit? en gammal switch eller annat mög?

Prova rätt ifrån datorn nätverkskort in i inkommande fiber LAN uttaget.



#90

Postad 02 februari 2022 - 19:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skumt du :)  men jag är inte förvånad att sånt här drabbar dig hehe :P

Du har helt klart ett gbit kort i datorn, det framgår tydligt av bilden iaf. Ställer du det på 1.0 Gbps full duplex så ska det i vanliga fall räcka.

Även "auto" ska fungera.

Har du kopplat in något mer emellan dator och bredbandet som kanske inte klarar gbit? en gammal switch eller annat mög?

Prova rätt ifrån datorn nätverkskort in i inkommande fiber LAN uttaget.

 

haha nej jag är inte heller förvånad, ganska typiskt mig sånt här :D

 

Jag fick ju med router från tele2

den har jag kopplat till modemet som var installerat i lägenheten.

Sen har jag dragit nätverkskabel från routern till datorn.



#91

Postad 02 februari 2022 - 19:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 

Prova rätt ifrån datorn nätverkskort in i inkommande fiber LAN uttaget.

 

drar jag kabeln direkt till modemet istället för via routern så får jag inget internet alls. 

Den porten börjar blinka orange då.



#92

Postad 02 februari 2022 - 21:16

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

drar jag kabeln direkt till modemet istället för via routern så får jag inget internet alls. 

Den porten börjar blinka orange då.

inte helt ovanligt, Tele2 har din routers MAC lagrad, du måste vänta ett tag, så den gamla MAC-addressen glöms bort.

det är IP-tilldelningen som spökar, iom att du bara får en, måste den gamla förfalla, innan en ny accepteras.



#93

Postad 02 februari 2022 - 21:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 207 inlägg
  • 0

jag håller på att installera mig i nya lägenheten.

Jag har kopplat in datorn  och mäter hastigheten.

Har ju Tele2 fiber.

 

På datorn med trådat internet får jag knappt 100mbit/sek

Sen mäter jag på telefonen via wifi. då får jag drygt 400mbit/sek

 

Någon som vet vad det beror på?

 

Kan tillägga att jag har en gammal platt nätverkskabel. Vet dock inte alls vad den heter.

Kan det var den som begränsar hastigheten?

 

Innan du krånglar med något annat, testa med en annan kabel. Förvånad att ingen annan rått dig till det på 6 timmar :)

 

EDIT: Troligtvis är något par i din kabel trasigt. Då går det ofta att förhandla fram 100Mbit/s men inte 1Gbit/s som kräver alla fyra paren.


Redigerat av Loco.spk, 02 februari 2022 - 21:36.


#94

Postad 03 februari 2022 - 08:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 016 inlägg
  • 0

EDIT: Troligtvis är något par i din kabel trasigt. Då går det ofta att förhandla fram 100Mbit/s men inte 1Gbit/s som kräver alla fyra paren.

 

Tänkte precis skriva det.

 

Det räcker med två fungerande par (4 ledare) för att nå 100 Mbit/s.


Redigerat av Ageve, 03 februari 2022 - 08:04.


#95

Postad 03 februari 2022 - 08:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag ser faktiskt en liten skada på kabeln. Så det kan ju vara orsaken.
Jag fixar en ny idag och ser om det blir bättre med den 😊

#96

Postad 03 februari 2022 - 12:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 704 inlägg
  • 0

Efter att ha börjat använda Meraki nätverk med möjlighet för kontroll av kablar via dashboard så har jag märkt att det är många kablar som inte når helt upp. Dom flesta normala vita eller grå brukar fungera om dom inte är skadade (och detta ser man inte ens alltid), men flera av mina mera eksotiska som runda, platta, extra tunna osv, håller inte alls det dom lovar. De sitter på utstyr som inte behöver mer så det går fint, men det var en ögonöppnare för mig iaf.



#97

Postad 03 februari 2022 - 17:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

najs. köpte ny nätverkskabel oh testade och nu är jag uppe i ca 500 mbit/sek

Tack för hjälpen alla :)



#98

Postad 03 februari 2022 - 21:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Någon som vet hur bra dessa är?
Vore grymt smidigt att slippa dra kabel genom hela lägenheten.

Bifogad fil(er)



#99

Postad 04 februari 2022 - 03:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 704 inlägg
  • 0
Var längesedan jag testade, men fick problem att spela online då det var så dåligt.

Har själv dragit kabel från ena änden av lägenheten till den andra och jag har betong så har fräst ett spår bakom listen plus borrat igenom 2 väggar så jag vet hur jobbigt det är, men shit vad det är värt det.

#100

Postad 04 februari 2022 - 07:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 140 inlägg
  • 0

Någon som vet hur bra dessa är?
Vore grymt smidigt att slippa dra kabel genom hela lägenheten.

Beror på hur elen är dragen, har för mig de gillar att sitta på samma propp, för bästa prestandan, men 1gbit lär du inte komma upp i.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.