Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Tizzbird F11/F20

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird F30 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F10 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F20 2GB (Mediaspelare) 2 4,82 (10) Inga priser
TizzBird F11 2GB (Mediaspelare) 1 3,83 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

#1051

Postad 26 februari 2013 - 11:40

Zusgazah
  • Zusgazah
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

1. Har inte hört något om App för Windowsmobile
2. Kan inte detta bero på att någon fjärrkontroll till annan apparat startar upp den? Har erfarit detta från kunder med Panasonic TV tror jag.


Kan bekräfta att min Tizzbird vaknar från standby ibland när man använder fjärren till min Panasonic-tv.

#1052

Postad 26 februari 2013 - 13:56

JockeSve
  • JockeSve
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Kan bekräfta att min Tizzbird vaknar från standby ibland när man använder fjärren till min Panasonic-tv.

Samma fenomen inträffar ibland (eller med vissa knappkombinationer, har inte analyserat detta djupare) med Philips hembio.

#1053

Postad 26 februari 2013 - 17:45

kulmagen
  • kulmagen
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Har nu fått min "defekta" Tizzbird F11 utbytt , till en helt ny !!
Och gud vilken skillnad det är...

( nästan ) inga "krasher" alls längre , streamad video funkar kanon och 1080p filmer flyter hur bra som helst !!

Verkar helt enkelt vara ett antal "måndags-ex" ute på marknaden som förstör Tizzbirds rykte totalt.

#1054

Postad 03 mars 2013 - 13:25

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Kommer det att hända något på flv.fronten? Såg i tråden att detta var uppe i början av 2012. Svaret var då .flv är en s k container som kan innehålla många codecs, varav Tizzbird inte stöder alla. Går inte detta att fixa? I mitt fall spelas början av klippen upp extremt hackigt, varefter bilden fryser medan ljudet funkar. I mina ögon ser det mer ut som att spelaren gör fel, men att den trots allt stöder själva codecen. Annars skulle man väl inte få någon bild över huvud taget?

#1055

Postad 03 mars 2013 - 20:25

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Kommer det att hända något på flv.fronten? Såg i tråden att detta var uppe i början av 2012. Svaret var då .flv är en s k container som kan innehålla många codecs, varav Tizzbird inte stöder alla. Går inte detta att fixa? I mitt fall spelas början av klippen upp extremt hackigt, varefter bilden fryser medan ljudet funkar. I mina ögon ser det mer ut som att spelaren gör fel, men att den trots allt stöder själva codecen. Annars skulle man väl inte få någon bild över huvud taget?


Vilken video codec är det i dina filer?

#1056

Postad 05 mars 2013 - 15:51

JockeSve
  • JockeSve
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
@TizzBird Sverige

Kommer det fler FW uppdateringar till F20 som fixar åtminstone en del av kvarvarande buggar?
- Svensk stöd extern tang.bord
- Media scan vid större mängder MP3'or
- NetFlix klienten seg som f*n
- Intern HDD hittas inte alltid vid start (oberoende hur den stängts av)
- Nästan inga Play-appar funkar
- ....

Ja, jag har kört full factory reset ett antal ggr utan nämvärda förbättringar.
Dags att söka efter en ersättare? Surt efter att ha ägt F20'an i hela tre månader... :angry:

Känner mig ytterst besviken på produkten som inte var riktigt vad som utlovades på bla produktens hemsidor eller i tidigare löften.
Hoppas bara att nästa produkt (F22?) får längre livslängd och bättre mjukvara i botten eftersom iden är god men genomförandet inte lika galant.

#1057

Postad 05 mars 2013 - 16:44

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Det kommer fler uppgraderingar, har inte hört något annat.
- Stöd för externt svenskt tangentbord är ingen bugg, men har inte fått bekräftat om det kommer.
- Kollar angående stort antal MP3or
- Netflix Appen är seg beroende på att den kräver mycket, det är ingen bugg och inget vi kan påverka, ligger hos Netflix
- Vissa "gröna" hårddiskar har jag hört kan ge problem, men det så få fall med detta problem så vi har inte hittat något mönster för det.
- Massor av Play-appar fungerar, om vi talarr om Google Play, om du menar TV-kanalernas Play-appar så är det också mestadels beroende på de som gör Apparna. Play.se + DicePlayer fungerar utmärkt för SVT Play.

Här är hur vi beskriver F20: http://www.tizzbird.se/TizzbirdF20.htm
Förutom uppgradering till Android 4, som vi inte lovat på hemsidan, men av misstag i detta forum, så tycker jag beskrivningen är korrekt.

#1058

Postad 07 mars 2013 - 15:53

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Inom kort, TizzRemote 2.0

http://youtu.be/uynFqjd5eS0


Hur ser det ut tidsmässigt med datum för Tizzremote 2.0.

#1059

Postad 08 mars 2013 - 12:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Vilken video codec är det i dina filer?

Ingen aning. Hur kollar man det? Vet bara att jag har ett antal .flv-filer som min s k mediaspelare inte fixar.

Kan tillägga att inte sällan fryser spelaren totalt när den råkar på en.flv-fil. Det borde väl åtminstone gå att lösa?

Redigerat av Saturnus, 08 mars 2013 - 12:20.


#1060

Postad 08 mars 2013 - 14:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Ingen aning. Hur kollar man det? Vet bara att jag har ett antal .flv-filer som min s k mediaspelare inte fixar.

Kan tillägga att inte sällan fryser spelaren totalt när den råkar på en.flv-fil. Det borde väl åtminstone gå att lösa?


Ladda ner detta program så kan du se vilken codecs de har.

#1061

Postad 09 mars 2013 - 11:21

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Så har man gått från ett problembarn till ett annat. Western Digital TV Live Gen. 3 , som LÄT! Troligen ett måndagsex dock. Nu denna som inte hittar min Qnap. Utan stöd för Qnap = kunkursvarning. WD'n klarade dock Qnap'en utan problem. Börjar snegla på nya WD'n...

Redigerat av Tompa123, 09 mars 2013 - 11:22.


#1062

Postad 09 mars 2013 - 13:35

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Vilken video codec är det i dina filer?

Ladda ner detta program så kan du se vilken codecs de har.


Tack för info Biggles. Här är det jag fick fram:


General
Complete name : D:\Internet\AudiRS6.flv
Format : MPEG-4
Format profile : Adobe Flash
Codec ID : f4v
File size : 108 MiB
Duration : 5mn 37s
Overall bit rate : 2 669 Kbps
Encoded date : UTC 2012-03-16 13:58:25
Tagged date : UTC 2012-03-16 13:58:25
©TIM : 00:00:00:00
©TSC : 30000
©TSZ : 1001

Video
ID : 1
Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : [email protected]
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 3 frames
Format settings, GOP : M=3, N=33
Codec ID : avc1
Codec ID/Info : Advanced Video Coding
Duration : 5mn 37s
Bit rate mode : Variable
Bit rate : 2 532 Kbps
Width : 960 pixels
Height : 540 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 29.970 fps
Standard : NTSC
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.163
Stream size : 102 MiB (95%)
Title : MainConcept
Language : English
Encoded date : UTC 2012-03-16 13:58:25
Tagged date : UTC 2012-03-16 13:58:25
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709

#1063

Postad 09 mars 2013 - 13:44

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 870 inlägg
  • 0

Så har man gått från ett problembarn till ett annat. Western Digital TV Live Gen. 3 , som LÄT! Troligen ett måndagsex dock. Nu denna som inte hittar min Qnap. Utan stöd för Qnap = kunkursvarning. WD'n klarade dock Qnap'en utan problem. Börjar snegla på nya WD'n...

Har du provat med både samba och nfs? Jag hade problem med mina f20 och f13, kunde inte köra nfs men samba fungerade. Det sista jag gjorde innan jag var på väg att ge upp var att göra en manuell sökning efter nas:en. I sökrutan för nfs matade jag in 192.168.001.010 istället för tidgare 192.168.1.10, då hittade den nas:en helt plötsligt. Kör med en qnap ts-669.

#1064

Postad 09 mars 2013 - 18:36

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

Har du provat med både samba och nfs? Jag hade problem med mina f20 och f13, kunde inte köra nfs men samba fungerade. Det sista jag gjorde innan jag var på väg att ge upp var att göra en manuell sökning efter nas:en. I sökrutan för nfs matade jag in 192.168.001.010 istället för tidgare 192.168.1.10, då hittade den nas:en helt plötsligt. Kör med en qnap ts-669.

Har haft många mediaspelare i mina dagar. Att gå tillbaks till att använda samba - nej tack! 90-talet för mig. Nollor före, jorå det har jag testat. Har läst PDF'en om Qnap...

Redigerat av Tompa123, 09 mars 2013 - 23:13.


#1065

Postad 10 mars 2013 - 10:48

xguerillon
  • xguerillon
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

köpte Tizzbird F11 för att läsa mina egna filmer i HD.
Filmerna finns på extern USB HD.


Jag har senaste Tizzbird firmware.


Problem: Audio är inte i synk med bilden när jag spelar HD filmerna:
Format: .mov
Upplösning: 1920x1080
codec: h.264, AAC

Jag mailade [email protected] utan att få svar.

Tacksam för hjälp.

#1066

Postad 10 mars 2013 - 17:30

Unregistereded6ea81d
  • Unregistereded6ea81d
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
  • Har du hört om någon lösning på mitt problem om att tizzbirden dödar min uppkoppling?Händer när jag kör via nfs och bläddrar på min dator genom tizzbirden. När jag sedan ska starta filmen så dör mitt nätverk på datorn.Rätt drygt att behöva flytta en HD fram och tillbaka hela tiden för att utnyttja tizzbirden.
  • Sen bör det inte vara så svårt att få automatiskt kategorisering av filmerna. När man scrapar filmen så får man ju data på vilken genre de tillhör. Men det är ingen idé ni har funderat över?

Redigerat av Unregistereded6ea81d, 10 mars 2013 - 17:50.


#1067

Postad 12 mars 2013 - 09:03

viperhansa
  • viperhansa
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Och nu börjar PLEX kräva nyare android med...
Samt flera appar på Gplay går inte att uppgradera pga för gammal ver av android...

Citat plex forumet:
I have an Android 2.x device. Why do you hate me? At this point almost 90% of our users are running 4.0 or newer. We felt that requiring a modern version of Android was the best move for the app, and the vast majority of our user base.

#1068

Postad 12 mars 2013 - 09:24

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Har haft många mediaspelare i mina dagar. Att gå tillbaks till att använda samba - nej tack! 90-talet för mig. Nollor före, jorå det har jag testat. Har läst PDF'en om Qnap...


Har också problem att köra vissa filer från NFS ....bl.a 1080p mkv startar ej med NFS men funkar med SAMBA så det får bli 90-tal för mig .
Har inga problem med streaminghastighet vid uppspelning av bluray i mappstruktur så att köra SAMBA stör inte mig.

Det enda som stör mig är att scraping inte funkar med sambautdelningar.

Redigerat av Biggles2002, 12 mars 2013 - 09:25.


#1069

Postad 12 mars 2013 - 09:47

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Ingen aning. Hur kollar man det? Vet bara att jag har ett antal .flv-filer som min s k mediaspelare inte fixar.

Kan tillägga att inte sällan fryser spelaren totalt när den råkar på en.flv-fil. Det borde väl åtminstone gå att lösa?


Tizzbirden är inte vän med FLV filer.... man kan byta container till mkv genom att använda:

1.FLV Extract
2.MKVToolNix

Redigerat av Biggles2002, 12 mars 2013 - 09:48.


#1070

Postad 13 mars 2013 - 12:59

tusse7
  • tusse7
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
TV4 play fungerar dåligt på tizzbirdF11.
Nån tips på hur man förbättra detta?

F11 använder tv4 gamal app, & då e det problem att logga in, & när man till slut komma in spelas inte programmen upp.

Har pratat med supporten som säger att det inte går.
Här har manspenderat 1500:- på nåt som lovade kunde spela upp tv4 men inte lever upp till det.

Gärna tips tack
Annars är min enhet upp för försäljning; köptes december 2012, kvitto kvar

#1071

Postad 13 mars 2013 - 14:43

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

TV4 play fungerar dåligt på tizzbirdF11.
Nån tips på hur man förbättra detta?

F11 använder tv4 gamal app, & då e det problem att logga in, & när man till slut komma in spelas inte programmen upp.

Har pratat med supporten som säger att det inte går.
Här har manspenderat 1500:- på nåt som lovade kunde spela upp tv4 men inte lever upp till det.

Gärna tips tack
Annars är min enhet upp för försäljning; köptes december 2012, kvitto kvar


Då F11 inte kör nyare operativsystem (Ice cream sandwich eller jellybean) så kan man inte installera den nya versionen av TV4 play så det kommer aldrig fungera tyvärr.

#1072

Postad 13 mars 2013 - 17:41

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

TV4 play fungerar dåligt på tizzbirdF11.
Nån tips på hur man förbättra detta?

F11 använder tv4 gamal app, & då e det problem att logga in, & när man till slut komma in spelas inte programmen upp.

Har pratat med supporten som säger att det inte går.
Här har manspenderat 1500:- på nåt som lovade kunde spela upp tv4 men inte lever upp till det.

Gärna tips tack
Annars är min enhet upp för försäljning; köptes december 2012, kvitto kvar


Webb-TV gjordes ursprungligen för att kunna visas på PC och formatet som valdes för video-filerna var Flash eftersom det stöder både strömmande video, kryptering och kopieringsskydd. Flash fungerade bra på PC men sämre på mobiltelefoner och Apple portförbjöd det på iPhone. TV-kanalerna har erbjudit Appar för Android men mobiler utvecklas snabbt och användare har högre krav på upplösning idag än vad de första Apparna kunde leverera. SVT Play och TV4 Play är de kanaler som gör mest för att utveckla sina tjänster och man har gått över till standard Apple-formatet HLS, som även har stöd i Android av senare versioner. SVT Play som har ett annorlunda uppdrag än TV4 har tagit hand om äldre versioner av Android i sin App och det finns även en tredje-parts App (Play.se) som ger goda möjligheter att se SVT Play innehåll på F11 och F20 med bra kvalitet. TizzBird-produkterna har kapaciteten och Applikationen för att göra det erbjuds.

TV4 Play har släppt en ny App som fungerar på Android 4.0 och senare, med bättre kvalitet än den gamla, men för enheter med äldre versioner av Android finns inget bra alternativ till den gamla TV4 Play Appen. Men det finns ytterligare faktorer att beakta när det gäller innehållet från TV4. Vissa rättighetsinnehavare kräver visst DRM-skydd (Widevine) som är svårt för Smart-TV-box tillverkare att bli godkända för. Och utan stöd för det DRM-skyddet, går programmen inte att spela upp i enheten, oavsett vilken version av Android den har. Det som är frustrerande som användare är att det finns ingen märkning på programmen om det kräver DRM-stöd.

SVT Play har infört märkningssymboler för de program som inte går att spela upp i mobila (Android) enheter, så de har lite bättre information.

Webb-TV utvecklas fortfarande och någon slutgiltig lösning har vi inte sett ännu. Men det blir förhoppningsvis bättre och bättre med tiden.

#1073

Postad 15 mars 2013 - 19:39

tusse7
  • tusse7
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack alla för era svar.
Betyder det att hoppet e ute för tv4 & tizzbird F11?

Vilken media spelare ska man köpa, om man vill kunna:
1. Se på play kanaler
2. Se påolika program på nätet
3. Kunna komma åt sin NAS med både filmer, videos, bilder & musik
4. Inte kosta en förmögenhet.

Jag tittade påXtreamer ulta, men detkostar 3000kr. Lite för mycket
Vad ska man ha?

#1074

Postad 16 mars 2013 - 07:06

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Tack alla för era svar.
Betyder det att hoppet e ute för tv4 & tizzbird F11?

Vilken media spelare ska man köpa, om man vill kunna:
1. Se på play kanaler
2. Se påolika program på nätet
3. Kunna komma åt sin NAS med både filmer, videos, bilder & musik
4. Inte kosta en förmögenhet.

Jag tittade påXtreamer ulta, men detkostar 3000kr. Lite för mycket
Vad ska man ha?


1. playkanalerna ändras väldigt ofta vilket gör att en HTPC är bästa valet för att se dessa, man är inte beroende av att vänta på uppdatering av apparna.
2. Vad menar du med olika program på nätet? Youtube och dylikt?
3. Detta kan göras med de flesta mediaspelare. Tizzbird kan bara hantera 4 olika utdelningsmappar värt att tänka på.
4. Priset samt användarvänligare är mediaspelarnas starka punkt gentemot HTPC ....men det finns lösningar för HTPC för 3000kr.

Skall man ha en android enhet skall man definitivt välja en med möjlighet att installera nyaste apparna så Tizzbird F11 är död med nuvarande Android OS.

#1075

Postad 16 mars 2013 - 08:42

tusse7
  • tusse7
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

1. playkanalerna ändras väldigt ofta vilket gör att en HTPC är bästa valet för att se dessa, man är inte beroende av att vänta på uppdatering av apparna.
2. Vad menar du med olika program på nätet? Youtube och dylikt?
3. Detta kan göras med de flesta mediaspelare. Tizzbird kan bara hantera 4 olika utdelningsmappar värt att tänka på.
4. Priset samt användarvänligare är mediaspelarnas starka punkt gentemot HTPC ....men det finns lösningar för HTPC för 3000kr.

Skall man ha en android enhet skall man definitivt välja en med möjlighet att installera nyaste apparna så Tizzbird F11 är död med nuvarande Android OS.



Tack igen

Jo, det jag menar med fråga 2 e, tex youtube, flix, film2home, kanske lite små spel till ungarna osv.

Jag var inne på HTPC från början, men tänkte att dessa android enheterna ser ut att g öra allt till halva priset, men men.
Köpte till o med raspberrypi, men det var bara för skoj. Funkar helt ok, men inte hela vägen fram. Igen bra browser, tv4 play fungerade inte heller osv.

Bara att bita i det sura.

#1076

Postad 17 mars 2013 - 19:20

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Biter i det sura här också. Väntar nog på Netgears kommande. Ett företag som har varit med ett tag...

#1077

Postad 19 mars 2013 - 23:22

Shadowc
  • Shadowc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Läste tyvärr inte hela tråden innan jag bestämde mig för att skaffa en F20. Det är nog den mest ofullständiga och buggiga produkt jag sett. Åter och åter hängningar, filmer på 7-8gb+ som stänger av sig i filmen, extrema problem med iso filer. Klosshänger sig minst en gång om dagen och återgår då till grundinställningarna. Inget fungerar om den tappat kontakt med nätet, tangentbord som funkar när den känner för det osv osv osv....
Skamligt att det släpps så (fortfarande) ofullständiga produkter, den har ju trots allt funnits med ett bra tag och man har inte ens kunnat rensa upp i menyerna med "telefonen" buttrikspryl raka vägen tillbaka till butiken imorgon...


#1078

Postad 20 mars 2013 - 11:52

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Beklagar att du är missnöjd med produkten, men din beskrivning är inte överensstämmande med hur F20 normalt fungerar. Jag föreslår att du reklamerar den med en ordentlig felbeskrivning, eller kontaktar [email protected] för att kanske klara ut vad problemet är.

#1079

Postad 21 mars 2013 - 17:06

fenne
  • fenne
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
hej! har en tizzbird f11 och uppdaterade den med nyaste firmware här om dagen. men hittar ingenstans där det finns information om förbättringar osv. någon som vet`?

det är v2_15-130314.17 (106mb)

#1080

Postad 22 mars 2013 - 11:38

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

hej! har en tizzbird f11 och uppdaterade den med nyaste firmware här om dagen. men hittar ingenstans där det finns information om förbättringar osv. någon som vet`?

det är v2_15-130314.17 (106mb)

Hittade en changelog för version 2.14.130124 beta. Det är väl antagligen samma ändringar i 2.15:


This is the Rev 2.14.130124 beta release of firmware. This firmware will be applied to F10/ F11/ F20/ F30 models. We support 50Hz mode from this version. This version is available thru OTA & FTP.
  • Changes in SYSTEM / MEDIA PLAYBACK
  • Supports 1080 i/p 50Hz mode. This will help the frequency problem of some TV.
  • Fixes PGS subtitle problem of MKV files.
  • Fixes the calendar APP problem.
  • The “1 mobile market” APP updated.
2. Changes in the USER INTERFACE
  • Supports new AZERTY virtual keyboard for France.
Länk till sidan: http://www.tizzbird....130124-2483636/

Redigerat av distortion2, 22 mars 2013 - 11:41.


#1081

Postad 28 mars 2013 - 11:24

kaxe
  • kaxe
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Har en F20 till salu, bud?

#1082

Postad 30 mars 2013 - 22:34

gusbug
  • gusbug
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nej, har en F20 redan. Men sedan senaste uppgraderingen fungerar den inte. Startar upp med startbilden Tizzbird Android, sedan blir bilden svart och den svarar inte på kommandon. Och Tizzremote hittar inte enheten...

#1083

Postad 31 mars 2013 - 11:43

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Testa system recovery; http://www.tizzbird....bird-manual.htm

#1084

Postad 31 mars 2013 - 22:25

gusbug
  • gusbug
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Går inte...

#1085

Postad 08 april 2013 - 18:24

t3chfre4k
  • t3chfre4k
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Idag har jag haft en intressant och förhoppningsvis givande konversation med Urban på tizzbird, jag hade nämligen problemet att jag inte kunde köra nfs från min readynas duo v2 -> tp link wdr3600 router -> dlink dvs-1005D gb-switch -> tizzbird. kunde se och lägga till NAS:en i tb:n men så fort jag gick in i Movies så stod den bara och tuggade. men om jag istället kopplade ur kabeln mellan switch och router, och satte i min netgear wifi-brygga i switchen och connectade via wifi till routern, då funkade det. Jag hittade info om detta fenomen i ett annat forum, att tp link wdr3600 alternativt tizzbirden inte gillar när nfs write/read sizen är för högt ställd (rsize=65536/wsize=65536), i ett annat forum diskuterade dom detta fenomen, men i den mediaboxen kunde han som hade problem ställa in rsize/wsize till auto, vilket gör att den anpassar sig efter vad den blir matad med = kompatibel med många fler system och Nas:ar av olika slag. Nu tror jag att problemet ligger i tizzbirden, då jag fick min tg799 Telia gateway idag och har även provat med den och skippat tp link routern helt, med samma resultat. Alternativet är att jag tar mig in i min readynas duo v2 genom SSH och ställer ner rsize/wsize från 65536 till något så lågt att tizzbirden hänger med. men då tappar jag hastighet mellan alla andra enheter som kommunicerar med Nas:en, det är ju att skjuta sig själv i foten Xo

En lätt lösning vore om dom i Korea la till en funktion att kunna aktivera/ inaktivera strypningen av gigabithastigheten på Ethernetporten, så att den mappar sig som en gb enhet. Vet ej om detta hjälper, men då kunde man iaf pröva att aktivera/inaktivera detta själv och utesluta vissa saker.

Så vi får se vad Urban kommer fram till när han varit i kontakt med Korea, förhoppningsvis kan detta komma i en uppdatering, gärna så snart som möjligt =)

Och tack till Urban på Tizzbird som varit behjälplig och kommit med bra och snabb respons!

#1086

Postad 09 april 2013 - 07:24

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Vi kör TizzBird F20 mot Netgear Readynas duo v2 och ansluter med NFS. Det fungerar utan problem och vi kör testfiler från Jellyfish Bitrate Test Files upp till 60Mbps bitrate, vilket är ganska tungt, utan hack när vi ansluter med kabel till vår TP Link switch (TL-SG2424), som i sin tur är ansluten till en Asus RT-N66U router.

Jag har ingen uppgift om rsize/wsize eller hur detta hanteras i TizzBird, men skall försöka få kommentarer från systemutvecklarna.
Vad menar du med "strypning av gigabithastigheten på Ethernetporten, så att den mappar sig som gb enhet"?

#1087

Postad 10 april 2013 - 07:55

t3chfre4k
  • t3chfre4k
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
angående strypningen av Ethernetporten.
Här är min konversation med er på tizzbird.

Mitt mail till tizzbird:
Hej.
Har en f20 kopplad till en gigabitswitch, den visar bara 100mbps jämfört med mina andra inkopplade enheter som visar 1000mbps. Är detta ett känt problem? Då det även finns ett klipp på Youtube där samma problem visas.

Mvh
Robin Dahl

Svar:
Hej

Ja, det är en medveten nedväxling av nätverksanslutningen i F20. Det har inte framgått tydligt information om detta, tyvärr. Men i praktiken fick man bättre hastighet på nätverksfunktionen genom att låsa den till 100Mbps.


Hälsningar,
Support
TizzBird Sverige

#1088

Postad 10 april 2013 - 08:15

t3chfre4k
  • t3chfre4k
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har gjort fabriksreset på alla mina enheter, dvs router, readynas och tizzbirden, ändå kvarstår detta problem, har även pingat mellan enheterna och får 1ms i genomsnittlig svarstid när man skickar 50 paket på 1472 bytes. Så kablarna verkar det inte vara något fel på.

#1089

Postad 10 april 2013 - 11:28

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

angående strypningen av Ethernetporten.
Här är min konversation med er på tizzbird.

Ok, men i vår test fungerar det bra mellan F20 och Readynas, så det kan inte ha med det att göra. Är det någon annan nätverkskoppling du testat med TizzBird, tex mot en PC med TizzNFS?

#1090

Postad 12 april 2013 - 09:30

t3chfre4k
  • t3chfre4k
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
i natt testade jag att koppla min tizzbird f20 direkt till readynas duon, det var en procedur i sig självt. Kom till slut på att man måste börja utan kablar mellan tizzbird och readynas, ta bort nfs servern och inaktivera nätverksporten i tizzbirden, sedan starta om den, koppla in kabeln mellan dessa, aktivera nätverksporten med statisk ip, körde 192.168.0.101 på tizzbirden och 192.168.0.100 på readynas duon. sedan lägga till nfs server i tizzbirden, detta funkade då klockrent. Efter att ha lyckats få igång detta så räckte det med att inaktivera nätverket i tizzbirden och ta bort nfs servern, sedan byta sladd och aktivera nätverk och nfs igen. Upprepade denna procedur mellan varje kabelbyte, och alla mina 6 kablar fungerade utmärkt.

Nu var det dags att testa med min D-Link DGS-1005D mellan dessa. stängde av nätverk och nfs i tizzbirden. anslöt kabel mellan switch och Nas, sedan mellan switch och tizzbird. Aktiverade nätverket och la till nfs server, fungerade icke, startade om bägge apparaterna, testade med alla kablar. Jag kom så långt att jag kom in i Movies och kunde bläddra in i nfs mappen videos, men inga omslag visades på filmerna, och startade man en film så hängde sig DVDLive.

Nu var det istället dags att koppla enheterna till min TpLink WDR3600. Gjorde precis samma procedur som med switchen, men inte heller här någon kontakt, med skillnaden att den här gången hänger sig DVDLive när man går in i Movies appen. Så nu kunde man inte ens se mapparna. Både router och switch är gigabit- kompatibla. Alla kablar jag använde var Cat5e 568B.2. Detta är sk. rak kabel (568B-568B). Raka kablar kopplar man mellan switch och pc/nas/mediaspelare. Direkt mellan två enheter (pc/nas/mediaspelare) använder man sk. korsad kabel (568A-568B). Men för mig fungerar det med rak kabel mellan nas och tizzbird (alltså har någon av dessa möjlighet att vända en felaktig kabel så det fungerar iaf. Men när man använder dom på rätt sätt mellan router/switch så fungerar det inte.

Har även loggat in med SSH i readynas duon och ändrat nfs till asyncront läge på alla utdelade mappar enligt instruktionen på detta forum https://www.readynas...=66658&p=389929
Detta ska råda bot på readynas eventuellt sega hastigheter vid filöverföring. Men gjorde inte heller någon skillnad.
Har även inaktiverat dhcp i routern och kört med enbart fasta ip adresser. Inget fungerar.

Ska idag fortsätta testandet med att installera nfs i datorn och prova mellan dator/nas och dator/tizzbird. Återkommer med resultat.

Redigerat av t3chfre4k, 12 april 2013 - 09:59.


#1091

Postad 12 april 2013 - 11:23

t3chfre4k
  • t3chfre4k
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Sådär, då har man installerar tizznfs på datorn, la till en mapp med en 1080P film på 2gb, inte någon jättefil alltså. gick in i tizzbirden, och som vanligt fick jag inaktivera nätverket, och ta bort nfs servern, sedan när jag skulle aktivera och lägga till den nya tizznfs servern, så hängde sig tizzbirden. Startade om den och då gick det att aktivera nätverket och lägga till nfs server. Glad och hoppfull gick jag till Movies, jaaa, den visar filmen med omslag! klickar på filmen... ... ... ... ... ja ni förstår säkert vad som hände? ingenting, ringen står och snurrar, i oändlighet. Nu har jag provat allt som står i min makt och lite till utöver vad en vanlig konsument förväntas göra. Ni på tizzbird, är det läge att reklamera nu?

Redigerat av t3chfre4k, 12 april 2013 - 11:24.


#1092

Postad 20 april 2013 - 19:03

JockeSve
  • JockeSve
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 1
Någon som fått igång XBMC på sin F20 på ett tillfredställande sätt?
Visst, den startar men laggar på min iaf...
( http://wiki.xbmc.org...BMC_for_Android )

#1093

Postad 02 maj 2013 - 13:12

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Inom kort, TizzRemote 2.0

http://youtu.be/uynFqjd5eS0



Nu 3 månader senare..... än så länge ingen tizzremote 2.0 finns det info om när den kommer?

Jobbas det på problemet med endast 4 olika utdelade källor kan användas?



#1094

Postad 07 maj 2013 - 19:31

TotallyInsane
  • TotallyInsane
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det ngn som har prövat XBMC på F11? Hittade denhär länken idag http://www.xbmcandro...android-is-out/
Kan någon lägga ut en tutorial for dummies åt mej? ;)

#1095

Postad 08 maj 2013 - 17:24

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Vi släpper ny firmware med stöd för XBMC. Mer info kommer.

#1096

Postad 13 maj 2013 - 22:40

doo
  • doo
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Hej

Just skaffat Mac och nu hittar inte macen min tizzbird via smb som jag körde med på pc:n.

Så kan någon kanske hjälpa mig med detta problem.
Eller en helt annan lösning som fungerar, detta skulle uppskattas mycket.
Har även 3 st tvix som ska fungera samtidigt.

Tack

/Olle

#1097

Postad 17 maj 2013 - 14:27

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
TizzBird har fixat stöd för XBMC till F11, F20, N1 och F13. Beskrivning hur det fungerar hittar ni här; http://www.tizzbird....zzbird-XBMC.htm

Postad bild

#1098

Postad 17 maj 2013 - 19:42

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 943 inlägg
  • 0
Fixar den äkta 23,976 output även i xbmc ?

#1099

Postad 17 maj 2013 - 20:39

lo61
  • lo61
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nej, har en F20 redan. Men sedan senaste uppgraderingen fungerar den inte. Startar upp med startbilden Tizzbird Android, sedan blir bilden svart och den svarar inte på kommandon. Och Tizzremote hittar inte enheten...

Min F20 har också tappat kontakten, och det är j**gt svårt att försöka göra en factory reset med en svart tvbild. Jag lyckade en gång få igång den och gjorde factory reset men efter ett tag så verkade den tappa bildsignalen igen (och ja, jag har bytt kablar och t om tv för att få bild, inget fungerar). Min tappade även kontakt med intern HDD (SSD) när man startat den 4-5 ggr, då fick man dra ur strömkabel och då hittade den HDD vid nästa start. Jag tyckte att F20´s tanke med Android mediaspelare var bra (man kunde välja vad man ville ha av appar och layouten var riktig bra). Men tyvärr verkar den inte hänga med i utvecklingen, det kommer uppdateringar men apparna inriktar sig på andra FW av android. Så min F20 kommer att gå till återvinning och jag får leta efter en ersättare som jag kan använda som mediaspelare, någon som har något förslag?

#1100

Postad 19 maj 2013 - 10:58

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Fixar den äkta 23,976 output även i xbmc ?


Ja, TizzBird har fixat extern video plug-in, så filmer spelas upp i TizzBirds egen videospelare och där finns 23,976 och 24Hz stöd.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.