Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monteringshöjd för LCD & Plasma

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 08 juli 2008 - 17:02

The_Pioneer
  • The_Pioneer
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag monterade min 60" så att det är 90 cm från golvet till undre bildkanten och då är mina ögon ca 100 cm över golvet. Alla var skeptiska till den monteringen men dom har ändrat sig en efter en och det är faktiskt ganska avslappnande att sitta och titta LITE uppåt. Vi sitter ca 3-4 meter från TV-n.

#102

Postad 09 juli 2008 - 10:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag monterade min 60" så att det är 90 cm från golvet till undre bildkanten och då är mina ögon ca 100 cm över golvet. Alla var skeptiska till den monteringen men dom har ändrat sig en efter en och det är faktiskt ganska avslappnande att sitta och titta LITE uppåt. Vi sitter ca 3-4 meter från TV-n.

Hehe, ergonomiskt har jag för mig att man ska titta ca 12° neråt för att inte exponera så mycket av ögongloben och på det sättet motverka uttorkning.

Huvudsaken att man själv är nöjd. :)

Redigerat av Wolfy, 09 juli 2008 - 10:12.


#103

Postad 09 juli 2008 - 22:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Min sitter 78cm till bildens underkant. Passar perfekt ;)

#104

Postad 09 juli 2008 - 22:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Undre bildkanten placerade jag på 80cm ( har en 42" och 3.5 meters avstånd )
Det är för högt ..

Jag kommer snart att få 4 till 5.5 meter (beroende på var man sitter) fram till en ny 50"
och även om avståndet är längre .. så kommer jag att sänka 10 cm ..

Även projektor duken skall ner en bit till från ca 70cm till 60cm

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 09 juli 2008 - 22:44.


#105

Postad 09 juli 2008 - 22:46

pazzo
  • pazzo
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Monterade min 42" 86.5cm upp till bildens underkant och ögonhöjden är ungefär 110cm. Tycker det funkar perfekt då jag sitter 4-4.5m bort, och höjden var väl en kompromiss då jag inte ville ha den lägre för att hunden inte skulle stryka sig mot bildytan om han leker lite våldsamt, men ville ju naturligtvis inte ha den för högt heller. Så hade jag inte haft hund hade den nog satts 10cm eller nåt lägre, vet inte vilket som skulle kännas bäst men är helt nöjd som den är idag.

#106

Postad 09 juli 2008 - 22:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Så klart spelar soffans höjd in i det hela ..

Men en modern soffa är gjord för att man halvsitter/ligger och då kommer bildens mittpunkt
mycket lägre .. Man skall som sagt inte titta upp ..

Maveric ;)

#107

Postad 12 juli 2008 - 09:07

SebbanBoy14
  • SebbanBoy14
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Hyundai Q320 och funderar lite på monteringshöjd. Finns det några riktlinjer för placering av LCD-TV på vägg? Jag tänker mest på höjd och vinkel.

/Joakim


Slagit ihop trådar och klippt in quote i en del inlägg för att förtydliga.

Använd denna tråden för diskussion om monteringshöjd & vinkel // Mvh Passerati


Inte för att va taskig men är de inte en rätt dum fråga? de är ju beroende på va du själv tycker och sedan hur höga soffor osv du har. De äju som jag skulle fråga. Hej jag ska köpa en Volvo V70 hur långt bak ska jag ha förarstolen?
Jag gilalr iaf att ha tv rätt högt=) Ser större ut då =) elelr så är maninte så snål som jag som bara köpte en 42tums tv =(

#108

Postad 12 juli 2008 - 09:10

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Jag kör som med projduken 1/3 under ögonen och 2/3 ovanför. Passar mig perfekt.

#109

Postad 14 augusti 2008 - 20:06

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Har min 50" uppsatt så att underkant på bildytan ner till golvet är 76,5 cm, alldeles ypperligt med de soffor vi har..

#110

Postad 24 september 2008 - 12:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag ska ocksåhänga upp min 50 tummare på väggen nu. åkte till BRL och frågade vilken höjd jag skulle hänga den i.. han sa då att ögonen skulle va en tredjedel upp i bilden för att få en bekväm och optimal bild. men hur gör jag då när jag ska sätta upp fästet,, jaag kan ju inte sätta fast tv:n på fästet när jag skruvar upp de,, hur ska jag kunna se exakt var tv:n hamnar när jag skruvar upp fästet? hur har ni gjort?

#111

Postad 25 september 2008 - 06:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

jag ska ocksåhänga upp min 50 tummare på väggen nu. åkte till BRL och frågade vilken höjd jag skulle hänga den i.. han sa då att ögonen skulle va en tredjedel upp i bilden för att få en bekväm och optimal bild. men hur gör jag då när jag ska sätta upp fästet,, jaag kan ju inte sätta fast tv:n på fästet när jag skruvar upp de,, hur ska jag kunna se exakt var tv:n hamnar när jag skruvar upp fästet? hur har ni gjort?

Det följde väl med instruktioner till väggfästet? Det borde finnas en måttangivelse var mitten av displayen hamnar relativt ett skruvhål som används för att placera/måtta in vägfästet innan det fästs permanent.

Annars kan du sätta fast fästet i TVn och sedan t ex ta ett nylonsnöre, försiktigt knyta det runt TVn i den position som ska vara din referens för ögonhöjden och därefter mäta till en referenspunkt på fästet (A). Sen är det bara att måtta upp din ögonhöjd på väggen och lägga till eller dra ifrån måttet (A). Glöm inte att fästa upp väggfästet temporärt (brukar finnas ett hål som placerat utefter tyngdpunkten på fästet (tillika referenspunkten från mitten) och måtta avståndet till taket eller avståndet till golvet på bägge sidor för att vara säker på att det är någorlunda rakt på väggen.

Bifogad fil  vf.png   12,79K   2 Antal nerladdningar

Själv tycker jag att ögonhöjden ska vara mitt på panelen, egentligen ska mitten på panalen sitta lite under ögonhöjd för att det ska vara optimalt, men det kan vara pratiskt svårt att uppnå, med bord, etc, som då kan komma i vägen. Huvudsaken man inte sätter TVn högt på väggen i alla fall.

#112

Postad 25 september 2008 - 09:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tack för det wolfy.. har inget väggfäste än så jag vet inte.. men tack för förklaringen,, nu ska det inte vra något problem ;)

#113

Postad 27 september 2008 - 23:58

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Jag har 96cm till underkant på min Samsung PS-50A557 och sitter 3,8m ifrån och med en ögonhöjd på 110cm när jag placerat mig i soffan. Sen är TVn tiltad ca 5 (hur gör man grad tecken...)

Anledningen till denna placering är rent praktisk för att ungarna inte ska stå och banka med leksaker på Tvn. På övervåningen så har ungarna en 42" Sony som står på en TV bänk och den får sig sina törnar både med leksaker och med godisfingrar...

Jag har inga problem med att titta lite uppåt och för de som tror att man sätter TVn högt för att den ska se större ut så är det iallafall i mitt fall helt fel.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  vaggen.jpg   346,84K   6 Antal nerladdningar


#114

Postad 19 oktober 2008 - 20:50

Nishisawa
  • Nishisawa
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tjenis!
Naturligtvis ska man ha tvn så högt placerad att man inte skymmer bilden när man har fötterna på soffbordet, gärna högre! Då finns det anledning att vila huvudet bakåt i soffan, och relaxa.... + man slipper bli irriterad på husdjur eller mindre barn som kan blockera bildytan.
Använd gärna lurar, så blir lyckan total!! :)
Mvh Nishi

#115

Postad 23 oktober 2008 - 23:01

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag antar att man skulle kunna säga att det är en smaksak, men funderade på detta lite.

När man går på bio på t ex det relativt nya och fräsiga Bergakungen i Göteborg så sitter merparten av publiken och tittar lätt ner i en ganska brant salong. Någon eller några belästa människor har tydligen analyserat och haft sig och tänkt ut att detta är bra. Det kan inte vara en slump i detta miljon (miljard?) bygge ser ut som det gör. I gamla traditionella bio salonger sitter de flesta och tittar lätt upp i stället i en relativt flack salong. Skulle tro att man skall passa sig för att placera sin TV för högt för den ultimata upplevelsens skull :) . Samma teorier gäller väl även datorskärmar på arbetsplatsen. För att undvika arbetsskador skall man ju ha den relativt lågt ... så att man tittar ner lite. Så ultimat upplevelse kanske handlar mer om vad som är bekvämt och lämpligt för kroppen. Vad tror ni?

Placerar min med centrum strax under ögon höjd.

Redigerat av DrSodomon, 24 oktober 2008 - 08:12.


#116

Postad 06 november 2008 - 15:52

Tarzanxxx
  • Tarzanxxx
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Tänkte bara slänga ut en fundering här på forumet...

Hur högt upp på väggen har NI monterat era 42" apparater??
Har normalt avstånd ( ca 3 m ) till soffan...

Nyfiken....


En bra höjd att placera skärmen på är mellan 80 och 100cm till nederkant bild. Sätter man skärmen högre kan detta leda till att man får en öm nacke:)

//Fredric

#117

Postad 27 november 2008 - 20:02

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Hade inte varit fel med höj o sänkbart stativ. det kommer nog !


finns redan!

#118

Postad 01 december 2008 - 17:12

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
96,7cm till underkant på min Pioneer Kuro PDP-LX5090 och avståndet varierar beroende på vilken fotölj man sitter i eller vart man sitter i soffan. Dock skulle jag säga mellan 3 till 4,meter ifrån tv`n och det fungerar riktigt bra vart man än sitter eller ligger i soffan :)

#119

Postad 13 december 2008 - 12:35

Rngzah
  • Rngzah
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Borde väl finnas fiffiga väggfästen där man kan skjuta tv:n vertikalt?

#120

Postad 22 december 2008 - 22:10

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Tack för att du ställde frågan, här har jag velat tycka till om länge...

Det finns en inredningstabbe som alla svenskar gör, säkert andra också, man hänger tavlor långt uppe på väggarna, det är inte bara fult, det ger också rummet en känsla av att vara mindre, alltså taket kommer närmre inpå, sätter man tavlor lite längre ned så känns taket högre, men huvudtänket skall vara att tavlan skall vara i den höjd som man skall beskåda den i, då kan man fråga sig om det är sittande eller stående? Med min första beskrivning så skulle i alla fall jag ha dem i sittande beskådning, alltså långre ned, det är skitsnyggt också! Så fult med tavlor som hänger högt uppe på väggen.

Jag har sett massor av bilder här på forumet "hemma hos bilder" när folk fottar sina apparater, och folk gör precis samma sak med sina tv-apparater som sina tavlor. Samma sak gör också de flesta med sin pc-skärm. PC-skärmens ovankant skall vara i höjd med ögonen, varför? ..fråga din nacke.

Jag har min tv idag(underkanten)på ca 45cm från golvet, där snyggt och mkt skönt för nacken närjag ligger i min soffa, även när jag sitter i den. Jag sätter mig aldrig längst fram i biografen, gärna i mitten eller längst bak, vill inte sitta o titta i taket o känna hur nacken jobbar. Samma sak med pc-skärmen som med platt-tv, platt-tv´ns överkant bör va i ögonhöjd när du sitter i soffan(lite överdrivet dock-sitter du med längre avstånd till tv´n så kan du ha den lite högre upp). Många på denna tråd skriver 75-80-90-100cm från golv till underkant, jag undrar om dem står upp hemma och tittar på tv? Dina ögon ska inte jobba uppåt, de ska gå från horizental vy och neråt.

Testa hemma om du kan o känn efter, sätt tv på nån liten möbel, öka med större möbel osv...känn efter.

Redigerat av nattugglan, 22 december 2008 - 22:16.


#121

Postad 07 januari 2009 - 07:39

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Själv sänkte jag min tv igår (borrade 5 nya hål i väggen) från 79 cm med 17 cm till 62 cm. (Alltså till underkant i bilden..) Har en 46" Sony w4500.

Har tvn på ca 64 cm nu och det är en perfekt höjd för mig.

Har även möjlighet att höjja tvn till 74 cm om jag skulle vilja höjja den senare.

Detta är ett stort problem tycker jag när man köper ett fäste, att räkna ut vilken höjd man skall sätta fast fästet på, för det följer ju inte med nån pappersmall som nån annan hade fått med sitt fäste, det hade varit kanon.
Utan det så är det svårt att räkna fram höjden tycker jag.

Det största problemet nu är att spackla igen hålen i betongväggen ;-D

Mvh Hans

Redigerat av DiSNEY, 07 januari 2009 - 07:41.


#122

Postad 08 januari 2009 - 10:36

Nilfons
  • Nilfons
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Tack för att du ställde frågan, här har jag velat tycka till om länge...

Det finns en inredningstabbe som alla svenskar gör, säkert andra också, man hänger tavlor långt uppe på väggarna, det är inte bara fult, det ger också rummet en känsla av att vara mindre, alltså taket kommer närmre inpå, sätter man tavlor lite längre ned så känns taket högre, men huvudtänket skall vara att tavlan skall vara i den höjd som man skall beskåda den i, då kan man fråga sig om det är sittande eller stående? Med min första beskrivning så skulle i alla fall jag ha dem i sittande beskådning, alltså långre ned, det är skitsnyggt också! Så fult med tavlor som hänger högt uppe på väggen.

Jag har sett massor av bilder här på forumet "hemma hos bilder" när folk fottar sina apparater, och folk gör precis samma sak med sina tv-apparater som sina tavlor. Samma sak gör också de flesta med sin pc-skärm. PC-skärmens ovankant skall vara i höjd med ögonen, varför? ..fråga din nacke.

Jag har min tv idag(underkanten)på ca 45cm från golvet, där snyggt och mkt skönt för nacken närjag ligger i min soffa, även när jag sitter i den. Jag sätter mig aldrig längst fram i biografen, gärna i mitten eller längst bak, vill inte sitta o titta i taket o känna hur nacken jobbar. Samma sak med pc-skärmen som med platt-tv, platt-tv´ns överkant bör va i ögonhöjd när du sitter i soffan(lite överdrivet dock-sitter du med längre avstånd till tv´n så kan du ha den lite högre upp). Många på denna tråd skriver 75-80-90-100cm från golv till underkant, jag undrar om dem står upp hemma och tittar på tv? Dina ögon ska inte jobba uppåt, de ska gå från horizental vy och neråt.

Testa hemma om du kan o känn efter, sätt tv på nån liten möbel, öka med större möbel osv...känn efter.



Nja, jag vänder mig emot detta resonemanget (liknande förekommer på flera ställen i tråden). Det här med nackvärk och huvudvärk har ju att göra med främst när du arbetar. Sittar man och stirrar 8 timmar in i en datorskärm dag ut och dag in, så är det klart att det kan bli besvärande om du inte har en optimal sittställning. När handlar det om tv-tittande och där spenderar jag i regel max 2 timmar sammanhängande. Det spelar kvitta om skärmen inte är optimalt anpassad för min nacke. Dessutom är din arbetsställning statisk, du sitter ungefär på samma sätt framför skärmen på kontoret. Mina olika positioner i TV-soffan uppgår till ungefär 350 stycken. :)

Att tavlor generellt hänger för högt upp hos folk är inte ovanligt, men hur får du in jämförelsen med TV:n i det? För tavlan är det estetiska det enda som räknas, medans TV:ns prio 1 är att den går att titta intensivt på, sedan är givetvis det estetiska även det en viktig punkt (för många). Skall man hitta någon likhet mellan tavlan och TV:n så får man bara titta på det estetiska och då kan man säga att tavlan hänger lika mycket för högt som TV hänger för lågt, generellt sett.

Därmed inte sagt att man skall upp med TV:n 2,5 meter upp på väggen. Men vill du ha den 100 cm upp på väggen så fine, kör i vind. Det ser betydligt snyggare ut på väggen och du kommer inte att få några problem med nacke och ögon om du är rädd för det.



Edit: Förövrigt är de främre platserna på bion klart underskattade. Jag väljer alltid från rad 4 och framåt. Det blir mer "bio" över det, man är nästan inne i bilden. Jag vet att ni är skeptiska, det är alla jag pratar med detta om, men testa så skall ni få se. Och nacken mår prima :D

Redigerat av Nilfons, 08 januari 2009 - 20:05.


#123

Postad 28 januari 2009 - 15:20

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
En kompis till mig gav mig såhär i efterhand en relativt enkel beskriving på
hur man kan mäta och räkna för att det skall bli lite mer rätt iaf.

Du ställer TVn med medföljande stativ på ett bord
du monterar sedan fast allt som ska vara på TVn
Du hakar sedan upp fästet som ska sitta i väggen. Dvs du håller upp det emot hakarna du fäst på TVn
Du håller upp "väggdelens" bit mot det du fäst i TVn
sedan mäter du från väggbitens undre del ner till bordet, llåt säga att du får 20 cm
du mäter sedan det lilla avstånd du har mellan TVns underkant och bordet
låt säga att dett är 5 cm
då märker du att väggbitens del alltid ska monteras 15 cm högre än där du vill ha Tvn underkant
alltså om du vill ha TVn underkant 70 cm upp så måste väggbiten monteras 70+15 cm upp

Kan kanske vara till nytta för nån :-)

/Hans

#124

Postad 03 februari 2009 - 21:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Det verkar som många i denna tråden antingen inte gillar hemmabio eller har helt glömt av placering av centern. Om man som mig har en bänk fylld med DVD, HTPC, Playstation, reciever och slutsteg så vill man gärna ha en center som sitter så nära teven som möjligt, dvs. ovanpå bänken och teven på väggen. Då får man inte centern nere vid knäna (där den absolut inte bör vara). Problemet är ju bara den att inte alla centrar är 5-10cm höga. De bygger i normala fall runt 20cm på höjden. Då har man inte så mycket val vid placering av teve, så länge man inte vill att centern skall skymma nederdelen av skärmen.. I mitt fall så är mitt minimi avstånd till tevens underkant från golvet (med en center på 20cm) 82cm, alltså 115cm till bildens mitt. För att vara på den säkra sidan så höjer jag även med tre cm extra ifall man någon gång skulle uppgradera till en högre center. Då landar jag alltså på 85cm till bildens underkant. Nu sitter jag och kollar ifrån en soffa vilket betyder att man har huvudet lite tillbaka lutat. Det kommer alltså inte vara någon fara med höjden på teven då jag dels lutar huvudet något och dels använder tiltat väggfäste.

Om man skulle köpa en lägre bänk med bara en rad för elektronik så hade bänken istället blivit bortåt 2m bred, vilket för mig är aldeles för brett där bänken står.

Slutsatsen är alltså att det inte spelar någon roll i vilken höjd teven sitter i förhållande till ögonen som vissa verkar tro. Huvudsaken är att betrakningsvinkeln är rak mot bilden (stor skillnad).

#125

Postad 20 februari 2009 - 15:47

zooounds
  • zooounds
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
För datorskärmar gäller att man ska titta lite nedåt på dem. De är gjorda för det. Det ser man när man vrider dem 90 grader (som vissa tillåter). Då känns det bäst att titta på dem lite från sidan.

Det är inget liknande för TV-apparater?

#126

Postad 10 mars 2009 - 13:45

engjohan
  • engjohan
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Mitten på rutan skall vara i höjd med ögonen ungefär och därmed basta!

Jag håller med, men har man ett soffbord så skall man räkna med att chips, godis, glas med öl eller dricka skall kunna stå där utan att skymma tv bildens nedre del.

#127

Postad 06 maj 2009 - 18:10

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Om man nu måste placera tvn "för högt" så kan man tilta (om man nu har ett väggfäste som tillåter detta) tvn så vinklen på tittandet fortfarande blir rät mellan dig och tvn.

#128

Postad 05 juni 2009 - 09:02

Unregistered6cd59628
  • Unregistered6cd59628
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Håller med dom flesta andra här om att det är individuellt med höjden. Det handlar om sitthöjd på soffan och avstånd från bilden.
För att sätta en 50" för högt måste man nästan upp i 1.40 cm då har man tv:n nästan uppe i taket, (om man bor i en modernare fastighet) det tror jag ingen som har satt upp en flatscreen har lyckats med.
Håll någonstans mellan 0.80 - 1.05cm så får man bort ungar framför och chips & läsk på bordet om man ligger ner.
Naturligtvis beror det också på hur mycket man belamrar bordet framför. bygger man en pyramid av grejjer så spelar det ingen roll om man har den i taket. inte heller om tjejjen sitter på ditt ansikte :P
Det har också betydelse vad du har för bänk under, alltså hur hög den är.
Om man har en partner som vill ha någon slags dekoration på den så måste man anpassa höjden efter det eller "råka" komma åt blomvasen när man dammsuger :(
Överlag tror jag att det är svårt att "bryta nacken" på kort avstånd eftersom bilden är rejält stor och kompenserar för höjden på teven. Isåfall måste man nog sitta 40cm ifrån och då har man nog missat det mesta med att ha stor bild.
Slutsats: Det som känns normalt för användaren är oftast "rätt"
Jag har 0.95 cm till underkant på tv:n och det passar mig utmärkt, jag gillar inte att titta ner på bilden, isåfall kan jag ställa tv:n på stativet på golvet.
Det går aldrig att bygga bort springet framför bilden, men med en sjysst "Stun Gun" så springer man bara framför bilden en gång hehehe :lol:

#129

Postad 26 juli 2009 - 19:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag håller med, men har man ett soffbord så skall man räkna med att chips, godis, glas med öl eller dricka skall kunna stå där utan att skymma tv bildens nedre del.


Jag brukar resonera att med fötterna på vardagsrumsbordet så är det det lägsta en platt-tv kan hänga. Då ska fötterna vila på varandra. Nu har du den rätta minimumhöjden.. :)

#130

Postad 01 augusti 2009 - 18:44

Fallmans
  • Fallmans
  • Lärjunge

  • 496 inlägg
  • 0
vilken höjd ska tven vara?
tv: 47"
Soffa: http://www.ikea.com/...ducts/S59842669
avstånd: 2-3meter.

måste ni veta mer?-skriv gärna!

tacksam för svar :)

Redigerat av Fallmans, 01 augusti 2009 - 18:45.


#131

Postad 01 augusti 2009 - 20:53

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

vilken höjd ska tven vara?
tv: 47"
Soffa: http://www.ikea.com/...ducts/S59842669
avstånd: 2-3meter.

måste ni veta mer?-skriv gärna!

tacksam för svar :(


Är det här ett skämt eller? ;)
Du kan ju börja med att läsa de råd som ges i denna tråd...

#132

Postad 02 augusti 2009 - 18:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Kamma till er nu och läs mina tips om att det är korslagda fötter på vardagsrumsbordet som bestämmer MINIMUMHÖJDEN.... :(

Den höjden passar bra för dem som gillar att ha mitten på platt-teven som riktpunkt. Punkt slut.

#133

Postad 10 augusti 2009 - 09:40

3L1T
  • 3L1T
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Ingen som kan hjälpa mig med denna höjdfråga?
https://www.minhembi...howtopic=239815

#134

Postad 16 augusti 2009 - 22:17

Gleed
  • Gleed
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt en 40" LED-tv samt en tv-bänk:

http://www.ikea.com/...oducts/60105706

Höjden på den är ju 54cm och har tänkt att ställa tvn på den direkt med medföljande stativ

Detta resulterar att nederkanten på tvn hamnar på 60cm samt centrum på 91,5cm....

Efter att ha läst igenom denna tråd så verkar det inte bli så stort problem ändå, men vi får väl se :)

#135

Postad 27 september 2009 - 14:30

Mr Electro
  • Mr Electro
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tycker det är konstigt att man ska börja placera TVn högre upp bara för man byter sin tjock TV mot en platt TV.

Förut körde man olika tum på samma tv bänkar (som var ganska låga).

Var hemma hos en kompis som hade placerat en byrå under tvn + att TV hänger en bit över byrån. Tycker det blev jobbigt att se på TV där.

#136

Postad 28 september 2009 - 21:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tycker det är konstigt att man ska börja placera TVn högre upp bara för man byter sin tjock TV mot en platt TV.

Förut körde man olika tum på samma tv bänkar (som var ganska låga).

Var hemma hos en kompis som hade placerat en byrå under tvn + att TV hänger en bit över byrån. Tycker det blev jobbigt att se på TV där.


Inte bara konstigt. Det ser skitfåningt ut. Amerikanerna är bäst här. De placerar teven så högt upp att man undrar om de står och ser på teve...!

Näe..bekvämt ska det vara. Där tårna på bordet tar slut ska tevens ram börja. Skitenkelt!

#137

Postad 29 september 2009 - 02:49

tummen75
  • tummen75
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Håller med om att synfälter bör vara centrerad på tv´ns mittpunkt men kan inte förstå varför man vill ha fasta mått då alla tycker olika och när man ändå frågar efter höjd borde man likaväl fråga om höden på soffan samt personens längd eller? ruskigt individuellt våga ta det som känns bra för just dig : )

#138

Postad 29 september 2009 - 20:28

Unregisteredf6341041
  • Unregisteredf6341041
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Min 42" har jag står på en bänk som innehåller div. utrustning. TV:n står på foten som följde med, eftersom jag vill ha den lätt vriden mot soffan. Avstånd är ca 2,5 m till TV:n i medeltal (hörnsoffa - Yes, det finns sådana fortfarande..) :rolleyes:
Som så många andra så anser jag det vara behagligt med bilden mitt på ögonhöjden, vilket det blev nu, underkant på 70 cm och överkanten på 130 cm. Ögonhöjd i Soffan är ca 100 cm. Passar både sittande och utsträckt med fötterna på bordet.. ;-)

Redigerat av Unregisteredf6341041, 29 september 2009 - 20:32.


#139

Postad 30 september 2009 - 11:11

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0
Cm hit och cm dit... sätt dig i soffan, ställ en 1,5 lit Kåkakåla på bordet och sätt tv:n precis så högt/lågt att den inte går i bilden. Och ta givetvis hänsyn till center och hela hemmabio-klabbet.

så gör jag :-)

#140

Postad 06 oktober 2009 - 11:15

talax
  • talax
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om frågan skall in här, om inte så ber jag om ursäkt.
Undrar bara vad riktigtlinjerna är för hur stor tv man bör ha beroende på avståndet till den.
Jag är på G med att köra en ny plasma TV och undrar hur stor den kan vara om man har ca 3 meter till den.
Ni som har 50" TV, funkar det att sitta runt 3 meter ifrån den eller bör jag skaffa en mindre tv,
och vad är i så fall max?
/Andreas

#141

Postad 06 oktober 2009 - 11:18

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt om frågan skall in här, om inte så ber jag om ursäkt.
Undrar bara vad riktigtlinjerna är för hur stor tv man bör ha beroende på avståndet till den.
Jag är på G med att köra en ny plasma TV och undrar hur stor den kan vara om man har ca 3 meter till den.
Ni som har 50" TV, funkar det att sitta runt 3 meter ifrån den eller bör jag skaffa en mindre tv,
och vad är i så fall max?
/Andreas

Det beror helt på vilket matrial du kommer att använda TVn till, skulle inte rekomendera tex analog kabel tv på 50" och 3m, medans högupplöst matrial gör sig alldeles utmärkt på 50"/3m. Har själv 46"/~2m :)

#142

Postad 06 oktober 2009 - 12:37

talax
  • talax
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ok, tack!
Jag menar förstås inte en gammal analog TV utan en Plasma TV med full-HD upplösning :)
Tänkte mer på synfältet och så, men antagligen är det inga problem för man kan ju sitta på
en bio på första raden och där finns ju en hyfsat stor duk.

#143

Postad 06 oktober 2009 - 12:50

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Ok, tack!
Jag menar förstås inte en gammal analog TV utan en Plasma TV med full-HD upplösning :)

Men vad är det du använder TVn till? Tittar du på Blu-ray eller har du digital TV abbonemang?
Edit: bara för att det står "full-hd" så betyder det automatiskt inte att du får bästa möjliga bild, det säger ungefär lika mycket om bildkvalitén som de "dynamiska" kontrastvärdena som tillverkarna anger i sina specar... :rolleyes:

Redigerat av -Palle-, 06 oktober 2009 - 13:02.


#144

Postad 06 oktober 2009 - 13:10

agent 007
  • agent 007
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Ok, tack!
Jag menar förstås inte en gammal analog TV utan en Plasma TV med full-HD upplösning :)
Tänkte mer på synfältet och så, men antagligen är det inga problem för man kan ju sitta på
en bio på första raden och där finns ju en hyfsat stor duk.



Nu menar han signalen in i TVn, har du analog kabel-TV så kanske du inte ska satsa på en för stor TV på det avståndet, jag skulle råda dig till 42 " och en TV som klarar dålig signal om du nu har vanlig kabel-TV. Har du canal digitals HD kanaler så blir rådet ett annat (fler tum). Tänk på kvalitén på den källa som du använder mest, alternativt källan med sämsta kvallan, låt det bli standarden för hur stor TV du klarar av på det avståndet, går du i flyttas tankar eller ommöblering så väger även det in. Grundreglerna enligt mig är, stor TV=kul, men stor TV med dålig bild är inte värt det, hellre mindre bild men bra då!

#145

Postad 11 oktober 2009 - 20:17

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Vi hänger upp 3-5 skärmar i veckan hos olika kunder. Vi brukar ha som riktmärke att ha 110cm i centrum på bilden. Gäller för 42-52 tum. Då får man en lagom titthöjd som framför allt inte blir för hög, vilket annars är det vanligaste problemet.

//Erik
Reference audio

#146

Postad 13 oktober 2009 - 15:56

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0

Vi hänger upp 3-5 skärmar i veckan hos olika kunder. Vi brukar ha som riktmärke att ha 110cm i centrum på bilden. Gäller för 42-52 tum. Då får man en lagom titthöjd som framför allt inte blir för hög, vilket annars är det vanligaste problemet.

//Erik
Reference audio

Det tycker jag känns som alldeles för högt och betyder väl att man får titta upp, från alla typer av sittplatser utom möjligen en pinnstol, för att titta på mitten av bilden. Jag tycker inte att man kan ta ett cm-mått från golv som riktmärke utan att man hellre ska utgå från ögonhöjden på de som tittar. Om man sen ska ha höjden ungefär 2/3 upp på skärmen d.v.s. matcha den med t.ex. ögonhöjden på ansiktsbilder på TV:n eller på centrumlinjen spelar inte så stor roll så länge som man inte behöver titta uppåt. :P

#147

Postad 25 oktober 2009 - 13:41

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Det tycker jag känns som alldeles för högt och betyder väl att man får titta upp, från alla typer av sittplatser utom möjligen en pinnstol, för att titta på mitten av bilden. Jag tycker inte att man kan ta ett cm-mått från golv som riktmärke utan att man hellre ska utgå från ögonhöjden på de som tittar. Om man sen ska ha höjden ungefär 2/3 upp på skärmen d.v.s. matcha den med t.ex. ögonhöjden på ansiktsbilder på TV:n eller på centrumlinjen spelar inte så stor roll så länge som man inte behöver titta uppåt. :P


Och vart skall man ha centerhögtalaren om nu tv ligger så lågt som du vill ha den ???
Nä ljudet kommer före än att man måste böja lite på nacken när man glor på film eller tv ..

#148

Postad 27 oktober 2009 - 00:58

Mihlberg
  • Mihlberg
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Jag tycker man ska sätta den i mitten , alltså rakt framför ögonen

#149

Postad 27 oktober 2009 - 01:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

vilken höjd ska tven vara?
tv: 47"
Soffa: http://www.ikea.com/...ducts/S59842669
avstånd: 2-3meter.

måste ni veta mer?-skriv gärna!

tacksam för svar ;)


"Ska och ska" är väl bara att sätta den där man själv är nöjd och det känns bekvämt.


Jag satte min på en höjd som kändes bekväm, coca colaflaskor, kakburkar, giraffer och annat krafs som inte skall vara i bild får stå på golvet vid filmtittade om de stör ;).

Redigerat av genstruktur, 27 oktober 2009 - 01:17.


#150

Postad 29 oktober 2009 - 20:22

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Centerhögtalaren sätter man ovanför på en egen hylla. Och dessutom är det inte alla som har en 5.1 uppsättning.

Håller helt med genstruktur där. Det som ska vara på bordet är ljus, en duk och eventuellt filmfodralet till filmen man tittar på. Colaflaskor och liknande har inget alls att göra på bordet. Sånt kan stå på golvet.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 29 oktober 2009 - 20:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.