Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vita fält skapas nära vita delar av bilden... (LG 55SJ800V)

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2017 - 09:05

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Hej. Samma LG 55SJ800V som jag frågat lite om tidigare.

 

Vet inte om detta är en inställning eller om tekniken funkar på detta vis, men låt säga att det är en helt svart bild, med en vit text någonstans i bilden; då lyses liksom allt ovanför och nedanför upp, det vita är inte isolerat liksom (luddigt, jag vet...men jag försöker)

 

Är det något med denna panel eller någon inställningar. Svart får gärna vara helsvart. Tycker inte man ser så mkt av detta när man väl kollar på film osv..men det är klart, lyser vitt upp mer än den vita delen, så borde detta förekomma i mörkare partier med.

 

Vad tror ni? =)


Redigerat av nifo_gbg, 25 oktober 2017 - 09:05.


#2

Postad 25 oktober 2017 - 09:13

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jag misstänker att SJ800V är en apparat som använder edgeled som teknik. Det innebär att de led-dioder som behövs för att skapa bilden sitter i kanten på teven. I detta specifika fall gissar jag att dioderna sitter i överkant och underkant. Teven har säkert även någon funktion för local dimming, dvs beroende på innehåll i bilden så kan teven tända/släcka ned dioderna för att ge ett bättre kontrastintryck. Har man en teve med edgeled så funkar dock local dimming ganska dåligt och i ditt fall innebär det att teven bara klarar av att släcka ned i kolumner vilket innebär att det du beskriver, dvs att det lyser upp under och över tex vit text, beror på bristfällig local dimming pga edgeled-tekniken och är som man kan förvänta. Testa att stänga av local dimming (vet tyvärr inte vad funktionen heter hos LG...) och se vad som händer. Förmodligen kommer hela bilden ljusas upp med local dimming avstängd...


Redigerat av peppelito, 25 oktober 2017 - 09:15.


#3

Postad 25 oktober 2017 - 15:06

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag misstänker att SJ800V är en apparat som använder edgeled som teknik. Det innebär att de led-dioder som behövs för att skapa bilden sitter i kanten på teven. I detta specifika fall gissar jag att dioderna sitter i överkant och underkant. Teven har säkert även någon funktion för local dimming, dvs beroende på innehåll i bilden så kan teven tända/släcka ned dioderna för att ge ett bättre kontrastintryck. Har man en teve med edgeled så funkar dock local dimming ganska dåligt och i ditt fall innebär det att teven bara klarar av att släcka ned i kolumner vilket innebär att det du beskriver, dvs att det lyser upp under och över tex vit text, beror på bristfällig local dimming pga edgeled-tekniken och är som man kan förvänta. Testa att stänga av local dimming (vet tyvärr inte vad funktionen heter hos LG...) och se vad som händer. Förmodligen kommer hela bilden ljusas upp med local dimming avstängd...

 

 

Tack för den infon. Jag tog nog lite för givet att en "rätt fin" TV av den här sorten skulle kunna visa vita fält (såsom text) utan att det blir påverkan i övriga mörka delar av bilden. Minns inte att det blev så här på vår ca 8 år gamla 40" Sony. Men sen har ju vår nya Tv tusen andra fördelar, förstås. Egentligen syns det bara när det är just vit text på svart bakgrund.



#4

Postad 25 oktober 2017 - 15:18

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag misstänker att SJ800V är en apparat som använder edgeled som teknik. Det innebär att de led-dioder som behövs för att skapa bilden sitter i kanten på teven. I detta specifika fall gissar jag att dioderna sitter i överkant och underkant. Teven har säkert även någon funktion för local dimming, dvs beroende på innehåll i bilden så kan teven tända/släcka ned dioderna för att ge ett bättre kontrastintryck. Har man en teve med edgeled så funkar dock local dimming ganska dåligt och i ditt fall innebär det att teven bara klarar av att släcka ned i kolumner vilket innebär att det du beskriver, dvs att det lyser upp under och över tex vit text, beror på bristfällig local dimming pga edgeled-tekniken och är som man kan förvänta. Testa att stänga av local dimming (vet tyvärr inte vad funktionen heter hos LG...) och se vad som händer. Förmodligen kommer hela bilden ljusas upp med local dimming avstängd...

 

 

Jo, en sak till - när jag drar igång TV'n (utan snabbstart) så syns LG-loggan samt en grå bakgrund. DEN är inte direkt jämt upplyst tycker jag, utan högersidan har en ljusare intensitet. Detta är något annat än det andra, för oftast är det svarta helt svart när det väl visas film osv. 

 

Även när jag startar Netflix-appen och Netflix-loggan först syns: då är det ljusare på höger sida av skärmen, men när väl valet av användare kommer upp  -  då ser det svart och bra ut igen.

 

Blir så konfunderad om detta är tekniken i sig, om vi fått ett dåligt exemplar av TV'n eller om det är en inställning.


Redigerat av nifo_gbg, 25 oktober 2017 - 15:20.


#5

Postad 25 oktober 2017 - 15:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 213 inlägg
  • 0

En LCD-TV är aldrig särskilt jämnt upplyst. Den vanligaste orsaken till ojämnt ljus är annars din vinkel till panelen. Den kortsida som är längst bort brukar ofta bli ljusare vilket har med hur LCD-tekniken fungerar. Även Local dimming-funktioner kan förstärka den här typen av upplevda ojämnheter.

 

Sedan kan det förstås vara en ojämnhet i själva panelen.


Redigerat av Ringblixt, 25 oktober 2017 - 15:55.


#6

Postad 25 oktober 2017 - 17:04

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

En LCD-TV är aldrig särskilt jämnt upplyst. Den vanligaste orsaken till ojämnt ljus är annars din vinkel till panelen. Den kortsida som är längst bort brukar ofta bli ljusare vilket har med hur LCD-tekniken fungerar. Även Local dimming-funktioner kan förstärka den här typen av upplevda ojämnheter.

 

Sedan kan det förstås vara en ojämnhet i själva panelen.

 

 

Tack för infon! Tror dock att denna panel borde vara okej. Känns mer som det är någon teknik som används. Fick ett jättebra exempel alldeles nyss. Startade upp min Xbox med grått fält, och med en snurrande cirkel i mitten. Då uppstår plötsligt Lodräta ljusa fält i bakgrunden, lätt pulserande...som att TV'n inte visste hur den skulle hantera situationen. Skitmärkligt. Är detta som är Local dimming effekt när det är som sämst?



#7

Postad 26 oktober 2017 - 07:03

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

håll koll på priset på LG OLED55B7 på Black Friday och får du bra pris köp den o sälj din LCD så slipper du problemen  ;)



#8

Postad 26 oktober 2017 - 12:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 213 inlägg
  • 0

Tack för infon! Tror dock att denna panel borde vara okej. Känns mer som det är någon teknik som används. Fick ett jättebra exempel alldeles nyss. Startade upp min Xbox med grått fält, och med en snurrande cirkel i mitten. Då uppstår plötsligt Lodräta ljusa fält i bakgrunden, lätt pulserande...som att TV'n inte visste hur den skulle hantera situationen. Skitmärkligt. Är detta som är Local dimming effekt när det är som sämst?

 

 

Kan vara local dimming men också en effekt av dynamisk kontrast. Eller båda två i ohelig allians.



#9

Postad 26 oktober 2017 - 17:25

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Hej och tack för era svar!

 

Har nu även upptäckt att TV'n har en hel del "backlight bleeding" i övre vänstra hörnet. Alltså, för en TV i den här prisklassen (Ca 11.000 kr) så trodde jag verkligen att panelerna skulle vara bättre, alternativt bättre kollade innan de skeppas från fabrik. Men det kanske bara är en dröm, vad vet jag. 

 

Problemet blir mindre när jag går från Local Dimming "Medium" till "Hög", men när jag helt stänger av Local Dimming, bara för att se hur panelens ljus ser ut, ja då är det inte en rolig historia uppe till höger i bild. 

 

Känner mig generellt lite besviken om jag ska vara ärlig. Först de här konstiga vita svävande fälten runt allt som är vitt mot mörk bakgrund, och nu detta med bleedingen. Jag får nästan liten ångravibbar, och vet inte hur att göra riktigt. Tyckte att jag gjorde rätt bra research innan köp, men jag vet inte. Är andra märken "bättre" än LG eller är det slumpen som helt och hållet avgör detta med bleeding? När det kommer till de "dansande" vita fälten - ja, då måste det ju vara en inställning eller något - eller?

 

Blir så trött.


håll koll på priset på LG OLED55B7 på Black Friday och får du bra pris köp den o sälj din LCD så slipper du problemen  ;)

 

...fast andra problem kanske finns hos OLED? Berätta gärna.



#10

Postad 26 oktober 2017 - 17:54

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 213 inlägg
  • 1

Vad du beskriver är normalt för LCD-teknik och exemplarlotteriet tenderar att ge lite olika nivåer av problemen.

 

Det har funnits en del toppmodeller genom åren som haft mindre tydliga problem. Fast 11.000 räcker dock inte alls riktigt till de nivåerna. Den mest "felfria" LCD:n jag skådat i närminnet är två exemplar av Panasonic DX900. En 65:a vilken verkar ha sålts för kring 30.000 mot slutet. Även de två exemplar av Sony XE9305 som jag synat har varit uniforma i panelerna. Där verkar 55-tummaren gå för precis under 20.000 kronor.

 

Båda är VA-paneler så där kommer man dock inte ifrån att färger bleks i vinkel.



#11

Postad 27 oktober 2017 - 06:25

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

...fast andra problem kanske finns hos OLED? Berätta gärna.

 

Om man skulle jämföra med en LCD i samma prisklass kan jag inte komma på några nackdelar .. om du går upp i premiumsegmentet på LCD, typ Sonys värsta så är LCD lite ljusstarkare i HDR .. det är väll det enda. Dock har OLED fått bäst i test i HDR i alla de seriösa tester jag har sett  :) även mot Sonys Z9D vilket ska vara den bästa LCDn någonsin gjord  ;)

 

Men fördelarna är ju att du slipper alla typiska LCD-problem som du verkar ha, backlight bleeding, blooming, clouding osv .. sen slipper du ghosting vid panoreringar, du får perfekt svärta då alla pixlar kan stängas av individuellt .. färgerna blir bättre, inga problem med betraktningsvinklar.

 

För mig hade valet varit solklart men allt faller ju på vilken budget man har såklart ... 11k skulle jag räkna som en budget-TV i LCD-segmentet.



#12

Postad 28 oktober 2017 - 21:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 014 inlägg
  • 0

Local dimming borde inte finnas på kantbelysta LCD-displayer. Det säger sig själv att det inte fungerar. Det blir som du beskriver, ljusa staplar i de områden där backlighten är starkare.



#13

Postad 29 oktober 2017 - 08:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Local dimming borde inte finnas på kantbelysta LCD-displayer. Det säger sig själv att det inte fungerar. Det blir som du beskriver, ljusa staplar i de områden där backlighten är starkare.

Är böjd att hålla med! Dock använder jag local dimming på lägsta inställningen på vår KS7005 och tycker det fungerar riktigt bra. Ser inget konstigt under normalt tittande på film eller spelande...

#14

Postad 30 oktober 2017 - 20:42

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt rätt besviken nu när jag har haft TV'n ett tag. Det är ju ljusa fält som följer med -allt- ljus i bilden, oavsett om det är markören, eller om det är lampor i en film, eller bara en scen där det är pendlande mörkt och ljust. Det ser rent förskräckligt ut. Provade att stänga av Local Dimming, men då blev allting istället rätt dassigt utan kontrast. Dessutom såg man plötsligt all bleeding och ev. även flashlight-effekt. 

 

När jag kom från en TV som nästan är 10 år gammal så hade jag nog väntat mig något annat. Den förra TV'n tyckte jag levererade bra svärta osv utan några "magic tricks". 

 

Kan det vara LG som just är dåliga på detta? Borde jag byta? Annan TV med liknande teknik? OLED pratas det om, men det är egentligen utanför min budget. Skulle vara "Black Friday" som någon tipsa om, men generellt känner jag mig lite osäker.

 

Man alltså...är det så här dålig bild på en TV idag när det kommer till ljust / mörkt, samt ljusa objekt som rör sig. Det är ju för tusan som ett jäkla tivoli på skärmen, och jag blir helt distraherat (jo..och förbannad). Kan det just vara det här exemplaret?


Redigerat av nifo_gbg, 30 oktober 2017 - 20:42.


#15

Postad 30 oktober 2017 - 20:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo de blir sämre o sämre med åren, min gamla andersson tv som är 8 år typ har en jämn svärta utan bleeding och annat skit, , har kollat på 5 nya tv nyligen av polare som köpt, mest LG led och en samsung, den ena ser ut som små ficklampor som lyser från sidan när det är mörkt, den andra LG har moln i mörka partier, min TCL led som är ny, förutom att det är en insekt klämd i rutan(sant), så har den riktigt usel bleedings om man sitter lite vid sidan, så pass illa att jag knappt ville ha den... men behöll den ändå..

 

däremot har min nuvarande samsung 55 led bra bild, bra svärta och väldigt lite problem med något gällande bilden. och jag tog reda på att kust denna modellen har lysdioderna bak istället för i sidan..

 

även om oled är det som gäller så kan också de ha problem, bandings, pixlar som verkar bli dåliga lättare än led verkar de som osv...

 

ja, rena lotteriet om man ska köpa tv idag..



#16

Postad 30 oktober 2017 - 21:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

mitt råd är, lämna tillbaks den nu innan du ångrar dig, coola ner, köp en lg oled,,,,,, de har den bästa pixelgarantin av alla= noll tolernas..... och du får en bild som slår allt..... även om philps oled är bra, så har de den sämsta pixelgarantin av alla..... 



#17

Postad 30 oktober 2017 - 21:21

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

mitt råd är, lämna tillbaks den nu innan du ångrar dig, coola ner, köp en lg oled,,,,,, de har den bästa pixelgarantin av alla= noll tolernas..... och du får en bild som slår allt..... även om philps oled är bra, så har de den sämsta pixelgarantin av alla..... 

 

Ja, det lutar verkligen åt att det blir så. NetOnNet har ju öppet köp (vet ni något om kartongkrav?). Har haft många turer redan med den här TV'n då den första kom KROSSAD (Hejja, Postnord). Så detta är den andra TV'n jag har av samma slag. 

 

Men alltså...ja... OLED vs bra LED. Om det inte lutar åt OLED, så är alltså Samsung rätt ok (eller är det bara ditt ex kanske?). Men generellt verkar bakgrundsbelysta paneler vara bättre...eller? (Känner mig sjukt okunnig. Trodde ju jag hade hittat en bra TV i denna jag köpte).

 

Vilka har det? Sony? Philips? Samsung? 

 

Tack för feedbacken i ämnet! =)



#18

Postad 30 oktober 2017 - 21:31

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

efter min forskning, (ifall min samsung skulle lägga av), så verkar det inte tillverka bak belysta leds mer idag... så de skiter sig.....  så min nästa måste bli oled...

 

jag har sett allt för mycket av detta clouding/bleeding skitet, så de blir ingen led för min del mer som ska agera huvud tv inte.....  LG är värst enligt vad jag sett, men de finns nog skräck exempel i alla märken... samsungs nya billiga/mellanklass led ska vara lite sämre än gårdagen modeller gällande dessa problem..

 

de bästa är nog, ta hem 3 olika tv, prova över helgen, behåll en.... om det nu är led man vill ha..



#19

Postad 30 oktober 2017 - 21:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de jag retar mig mest på är hur utvecklingen av clouding/bleeding ökar med tiden, den borde ju minska???

men visst, det är ju "inget fel på din TV" säger de om du har ena sidan ljusare än den andra, det är tekniken som sådan,   jjjjaaaa visst, men men....  det är rena lottot man spelar....... are you lucky today?


köp oled, köp rätt, de enda valet... så ser jag det.... annars kan man vänta tills man har råd, om det är pengarna som krusar..


om de gäller led tv: hämta 3 lämna 2.. de borde ju funka, eller har du otur får du hämta 3 till nya,,, hehe


problemet med led o clouding är ju också att det kan komma med tiden... 



#20

Postad 30 oktober 2017 - 21:58

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Finns det några nackdelar ö h t med OLED?

 

Alltså, prisgapet är inte enormt. Kollade på Prisjakt och det fanns någon Philips som låg rätt lågt (men med synliga högtalare och nån inbyggd limpa som jag inte vill ha). Men annars? LG OLED55B7V - är den ett bra köp, eller finns det billigare som är lika bra eller i närheten, eller andra i samma prisklass som är bättre. Sen kommer ju Black Friday...  =P

 

En helt ny värld detta med alla dessa tekniska begrepp som i stort var ickeexisterande på den gamla Sonen 40" vi hade. Suck...



#21

Postad 30 oktober 2017 - 21:59

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Ja, det lutar verkligen åt att det blir så. NetOnNet har ju öppet köp (vet ni något om kartongkrav?). Har haft många turer redan med den här TV'n då den första kom KROSSAD (Hejja, Postnord). Så detta är den andra TV'n jag har av samma slag. 

 

Men alltså...ja... OLED vs bra LED. Om det inte lutar åt OLED, så är alltså Samsung rätt ok (eller är det bara ditt ex kanske?). Men generellt verkar bakgrundsbelysta paneler vara bättre...eller? (Känner mig sjukt okunnig. Trodde ju jag hade hittat en bra TV i denna jag köpte).

 

Vilka har det? Sony? Philips? Samsung? 

 

Tack för feedbacken i ämnet! =)

 

Skicka tillbaka, avvakta BF och se om du kan få en bra deal på någon OLED annars får du väll fundera på vad du vill göra efter det. men om du nu är så less på TVn kanske det kan vara värt några tusenlappar till för att gå ifrån LED vad vet jag  :)



#22

Postad 30 oktober 2017 - 22:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Finns det några nackdelar ö h t med OLED?

 

Alltså, prisgapet är inte enormt. Kollade på Prisjakt och det fanns någon Philips som låg rätt lågt (men med synliga högtalare och nån inbyggd limpa som jag inte vill ha). Men annars? LG OLED55B7V - är den ett bra köp, eller finns det billigare som är lika bra eller i närheten, eller andra i samma prisklass som är bättre. Sen kommer ju Black Friday...  =P

 

En helt ny värld detta med alla dessa tekniska begrepp som i stort var ickeexisterande på den gamla Sonen 40" vi hade. Suck...

LG OLED55B7V,,, yes....... bäst bild för pengarna om du värnar om pixelgarantin... köp den..



#23

Postad 30 oktober 2017 - 22:15

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Skicka tillbaka, avvakta BF och se om du kan få en bra deal på någon OLED annars får du väll fundera på vad du vill göra efter det. men om du nu är så less på TVn kanske det kan vara värt några tusenlappar till för att gå ifrån LED vad vet jag  :)

 

Ja, absolut! Den nuvarande TV'n visar sitt riktiga ansikte så fort det är enfärgade bakgrunder och blandat mörkt och ljust i bilden. 

Blev så paff att den inte var bättre. Gick på nån känsla att "dagens TV apparater i 10K + klassen måste ju ändå vara riktigt bra". 

Har bara lite ågren över att NetOnNet inte vill ta tillbaka den, men vad jag förstått det så har man 30 dgr öppet köp - även utan kartong, kan det stämma?

De säljer väl den som fyndvara så de förlorar ju inget direkt på den, och jag behåller NetOnNet som en bra butik i minnet.



#24

Postad 31 oktober 2017 - 13:32

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ingen aning hur deras regler ser ut du får väll kolla med dem.  :)



#25

Postad 01 november 2017 - 18:50

nifo_gbg
  • nifo_gbg
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Det är inga problem tydligen. 

 

Går dock och velar om jag ska dra till på en OLED B7 och lägga till alla dessa pengar - eller om jag ska chansa och ta samma modell igen (och hoppas på det bästa), eller byta märke till något som, om det finns, har mindre problem med Bleeding, Clouding osv. Men det kanske är samma för alla? 



#26

Postad 01 november 2017 - 18:54

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

vågar du verkligen det :D.. som sagt tre veckor till BF .. lämna tillbaka o håll ut ett par veckor och se hur priserna ser ut då?



#27

Postad 02 november 2017 - 11:10

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Det är inga problem tydligen. 

 

Går dock och velar om jag ska dra till på en OLED B7 och lägga till alla dessa pengar - eller om jag ska chansa och ta samma modell igen (och hoppas på det bästa), eller byta märke till något som, om det finns, har mindre problem med Bleeding, Clouding osv. Men det kanske är samma för alla? 

Samma modell igen kan du nog stryka som alternativ om du frågar mig. Kolla istället edgeled med VA-panel om du inte vill eller har råd att hoppa på oled. VA-panel som sådan garanterar dock inte att du slipper det problem som du beskriver i början av tråden, men då får du en bättre grundkontrast i panelen och slipper förhoppningsvis använda local dimming för att få acceptabel svärta. 

Den sista är dock inte edgeled utan FALD. Kolla generella köptips tråden för mer info...

 

Sen håller jag med om mrchisholms sista inlägg. Ha lite is i magen...  :)


Redigerat av peppelito, 02 november 2017 - 11:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.