Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Från garage till biograf av erfah

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 oktober 2023 - 21:23

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Kommentarer till Från garage till biograf av erfah

#2

Postad 17 oktober 2023 - 21:23

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Spännande projekt!
Ville bara kommentera angående sittplacering. Du kanske redan vet eller gjort research och/eller inte helt bestämt sittplacering än men ville ändå bara nämna att många verkar hävda att sitta ca 1/3 mellan front- och bakväggen är mer optimalt för ljudet och att mitt i rummet (som det ser ut på ritningen) ofta kan bli väldigt problematiskt för ljudbilden (pga. interferens eller room modes).
Så beroende på hur stor bildyta du har planerat/plats till på frontväggen så hade jag flyttat fram eller bak sittplatserna till ca 4,2 meter från front- eller bakväggen. Dock betyder det ju typ 140" på 4,2 meter för att få samma bildyta jämfört med ca 70" med 2,1 meters avstånd.
Många faktorer att tänka på när man bygger hembio.

#3

Postad 18 oktober 2023 - 07:57

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack för inspelet! Jag ska testa placeringen av soffan i förhållande till allt annat. Först tänkte jag ha dubbla soffrader med en upphöjning, men det fick jag inte igenom hos frun. Man kanske kan lösa akustikfrågan med placering av dämpning? Däremot blir det problematiskt med att placera 1/3 fram eller bak med tanke på rummets bredd.

#4

Postad 18 oktober 2023 - 11:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

Jag kollade av dina rumsmått lite snabbt - alla värden är teoretiska !

På längden hamnar utsläckningen vid 27hz - ju längre ifrån mitten du sitter ju mer bas får du vid den frekvensen.
På bredden hamnar utsläckningen vid 42hz - det kan du inte göra så mycket om du inte vill sitta ute på sidorna dvs.

 

 

 

 



#5

Postad 18 oktober 2023 - 16:05

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Ok, vad tror du om mina basfällor? Stenull mellan vägg och pelare samt Akustikpanel framför. I övriga hörn har jag funderat på sneda fällor över hörnet men det ska gärna ge effekt för att göra avkall på rumsytan.

#6

Postad 18 oktober 2023 - 16:44

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Jag kanske helt enkelt ska testa med högtalarplaceringarna jag tänkt och se vad diagrammet säger på injusteringen för att veta om basfällor behövs… eller i vilken storlek de bör vara.
När det kommer till basdöden i frekvenserna du nämner så ställer jag bashögtalare bakom soffan, så jag hoppas på att det låter bäst på det viset. Annars får jag justera placeringen av den.

#7

Postad 19 oktober 2023 - 12:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

Teori i all ära, att lämna plats för fler fällor när allt är på plats är rätt väg att gå.
Beroende på frekvens så kan du även använda helmholts eller kvartvågsrör.
Kvartvågsrör och corner traps arbetar mot 1/4 våglängd så det blir oftast ganska stora grejer.
Kvarvågsrör kan däremot läggas ner.

 



#8

Postad 13 november 2023 - 19:17

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Definitiva problem med basen runt 50 och 75 hertz, med boominess. Så nu får jag fundera på absorbent med en skiva framför typ hemholtz.
Spelar det någon roll vilket hörn som den används i?

#9

Postad 16 november 2023 - 11:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

Definitiva problem med basen runt 50 och 75 hertz, med boominess. Så nu får jag fundera på absorbent med en skiva framför typ hemholtz.
Spelar det någon roll vilket hörn som den används i?

50hz är bara mitt i rummet ?

 

75hz tror jag beror på en mix av primära o tangential modes vilket inte alls är ovanligt i den regionen.

Ser man bara på resonansen och placeringen så är antingen kvartvågsrör eller panelabsorbent det bästa valet, imo
 



#10

Postad 20 november 2023 - 21:48

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack för input Johan, jag har beställt hörnbasfällor. Får vänta in vad de kan ha för effekt. Jag upplever att Audyssey (via appen) gör ljudet för platt/skarpt. Stereo är trevligare i 2-kanalaren med hästlängder. Lägger upp lite bilder på nuläget. :)

#11

Postad 23 november 2023 - 09:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0
Vilket program kommer graferna i från ?
Sätter min högra tumme på att det är en teoretisk graf som presenteras.
Så ta det med en nypa salt och samtidigt så betyder inte en prefekt frekvensgång Perfekt ljud :)


#12

Postad 23 november 2023 - 11:33

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
De kommer från Audyssey-appen. De flesta högtalare i systemet får en linjär respons nästan. Vilket verkar helt fantastiskt. Sen insåg jag att jag borde aktivera midrange compensation vilket dippar ljudet något vid 2khz. Jag får en trevligare återgivning som matchar högtalarna bättre före kalibrering ”as intendent by the manufacturer”. Även kallat BBC-dip.
Vad gäller basen lyckas jag inte få upp en bra respons som synes i kurvan. Jag har möjlighet att köpa en till elac 2050 och placera någon annan stans i rummet, samt göra subwoofer crawl som jag inte orkat ännu. Möjligen försöka förstärka genom att placera närmare vägg. För ljudtrycket känner jag uteblir idag i regionen 30 hertz. Systemet känns liksom klent.

#13

Postad 24 november 2023 - 20:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

De kommer från Audyssey-appen. De flesta högtalare i systemet får en linjär respons nästan. Vilket verkar helt fantastiskt. Sen insåg jag att jag borde aktivera midrange compensation vilket dippar ljudet något vid 2khz. Jag får en trevligare återgivning som matchar högtalarna bättre före kalibrering ”as intendent by the manufacturer”. Även kallat BBC-dip.
Vad gäller basen lyckas jag inte få upp en bra respons som synes i kurvan. Jag har möjlighet att köpa en till elac 2050 och placera någon annan stans i rummet, samt göra subwoofer crawl som jag inte orkat ännu. Möjligen försöka förstärka genom att placera närmare vägg. För ljudtrycket känner jag uteblir idag i regionen 30 hertz. Systemet känns liksom klent.

 

Då är det absolut en estimering så du vet :)
Respons är nu helt platt och det är långt ifrån optimalt !

Tänk dig grön kurva men lite mjukare, där har du det target alla går efter.
Hur mycket ökning du ska ha under 100hz får du själv bestämma.
Samma gäller BBC dip och var den ska ligga.

Jag utgår själv ifrån det här target när jag kalibrerar/justerar system.
Sen brukar jag lägga till en svagt fallande kurva från 10khz upp mot 20khz
J01CCrS.png
 


Redigerat av johan b-lund, 24 november 2023 - 20:08.


#14

Postad 30 november 2023 - 07:58

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Nu fick jag ingen bild, men jag tror jag vet vad du menar. Den svagt fallande kurvan har jag naturligt i mina högtalare vid mätning. Artificiell hantering av ljudet över ca 200-500 Hz upplever jag som lite platt och tråkigt. Kan vara olika för olika högtalare, men jag fick så mycket roligare ljud ur min stereoförstärkare.
Jag ska lyssna in det, men jag försöker nog att bumpa upp vid 30 Hz och krypa ned mot 100 Hz med 80hz som delning. Jag har även ökat 2db per Sub gentemot Audyssey.

#15

Postad 30 november 2023 - 11:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 961 inlägg
  • 0

Nu fick jag ingen bild, men jag tror jag vet vad du menar. Den svagt fallande kurvan har jag naturligt i mina högtalare vid mätning. Artificiell hantering av ljudet över ca 200-500 Hz upplever jag som lite platt och tråkigt. Kan vara olika för olika högtalare, men jag fick så mycket roligare ljud ur min stereoförstärkare.
Jag ska lyssna in det, men jag försöker nog att bumpa upp vid 30 Hz och krypa ned mot 100 Hz med 80hz som delning. Jag har även ökat 2db per Sub gentemot Audyssey.

Ser du inte bilden ovan ?
Här har du en direktlänk till det dom flesta ligger på 
https://www.audioher...=1&d=1482286652



#16

Postad 30 november 2023 - 21:42

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Ser ut som en fin kurva. Jag vet bara inte om det är vad jag eftersträvar gentemot vad mina frontar levererar obehandlade över ca 300.

#17

Postad 28 december 2023 - 17:21

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Mycket hemtrevligt rum och riktigt fin färgsättning på allt. Trä gör allt lite varmare och baren är inte helt fel… Hoppas att det rymmer en del whisky sen.. snyggt jobbat!

#18

Postad 26 januari 2024 - 22:18

erfah
  • erfah
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Tack Hellpe, fina ord! Någon wirrepinne eller två ska serveras :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.