Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar i tråden
  • Please log in to reply

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

  1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

    Procent av omröstning: 0.87%

  2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

    Procent av omröstning: 4.76%

  3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

    Procent av omröstning: 18.47%

  4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

    Procent av omröstning: 4.91%

  5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

    Procent av omröstning: 8.80%

  6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

    Procent av omröstning: 62.19%

Rösta! Gäster kan inte rösta

#1101

Skickat 18 november 2008 - 11:45

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 464 inlägg
  • 0

Det var absolut intressant läsning.

Men baserat på lite siffror som stått i tråden och i länken har för försökt räkna lite:
Om 34% av Amerikanska hushåll har HDTV så blir det ca: 39 miljoner
Om 28% av dessa har BD så blir det ca: 11 miljoner spelare
Och om det då har sålt totalt 9 miljoner filmer i USA så har vi ett snitt på 0,8 filmer per spelare?

Låter ju helt absurt! Har jag räknat fel eller är det så oändligt få av PS3 ägarna som ser på BD? För inte kan väl köpa en separat BD spelare och inte köpa filmer?

I USA har man alltid hyrt mer film än Europa pga all reklam i de TV-sända filmerna och det beteendet kanske fortsätter även med BR? Men det finns väl statistik på hur mycket BR-filmer som hyrs ut också?

#1102

Skickat 18 november 2008 - 12:45

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jag hittade följande artikel från 8'e Oktober:
http://www.dvd-intel...laystations.htm

Enligt den så har det sålts 5.8 miljoner PS3 i Europa
Jag hittar inga siffror på stand-alone spelare men låt oss anta att det handlar om 1 miljon (vilket förmodligen är högt räknat)?
Det har totalt sålts 3.5 miljoner filmer i samma region

Då pratar vi lite drygt 0,5 filmer per spelare i Europa

Känns fortfarande som det är väldigt få som använder sin PS3 som BD spelare.

#1103

Skickat 18 november 2008 - 17:57

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Men det finns en skärningspunkt där en aktör/kunderr måste kunna hitta varandra annars händer inget. Det visas i ett lätt diagram mellan "aktör" o "kund"

Jag känner till det där diagrammet du tänker på. Jag har också läst ekonomi...

Problemet med diagrammet är att det utelämnar en massa viktiga faktorer. Saker som t.ex. antalet aktörer på marknaden, "nyhetens behag", exklusivitets-anspråk, synergieffekter av stigande efterfråga m.m...

Diagrammet kan enbart betraktas som en "princip-skiss" och har sällan eller aldrig något relevant värde i verkligheten.

#1104

Skickat 02 december 2008 - 23:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Eftersom det har varit så mycket diskussioner om hur dyra BD-filmer är, så varför inte göra sin "röst" hörd i den senaste omröstningen angående priserna på BD-filmer:
Var går smärtgränsen?

#1105

Skickat 03 december 2008 - 05:52

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
japp det kan jag göra. Denna tråden har gjort sitt :D och är död. Men diskutionen är intressant fortfarande om BD kampen :blink:

#1106

Skickat 10 december 2008 - 08:06

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
CD-spelaren var "Årets julklapp" 1991 (jag skaffade CD-spelare 1986...)
DVD-spelaren var "Årets julklapp" 2000

9 år mellan... kanske är dags för BlueRay 2009 då?

#1107

Skickat 13 december 2008 - 15:38

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

CD-spelaren var "Årets julklapp" 1991 (jag skaffade CD-spelare 1986...)
DVD-spelaren var "Årets julklapp" 2000

9 år mellan... kanske är dags för BlueRay 2009 då?


Kan du vänta till julen 2009 med att köpa blurayspelare då? Det är väl stora frågan B) eller blir det en spelare redan i år?

Det här inlägget har ändrats av Unregistered6df60672 13 december 2008 - 15:39


#1108

Skickat 13 december 2008 - 23:01

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Kan du vänta till julen 2009 med att köpa blurayspelare då? Det är väl stora frågan B) eller blir det en spelare redan i år?


Nej. För dyrt! Vägra köpa dyra Blu-ray filmer!!!

Blu-ray faller på att det är helt enkelt för dyrt att skaffa spelare och filmer.

Varför kostar samma plastbit dubbelt så mycket i Blu-ray format. Kan dom aldrig lära sig?

Varför kasta utveckligen av ett bra format i sjön och utveckla nya, betydligt dyrare format?
Istället för att sänka priset till samma nivå som vanliga DVD skivor?

Tråkigt för oss som gillar bra bild och ljud. Vi blir tyvärr försöks kaniner med obegränsad budget, som vanligt!

#1109

Skickat 14 december 2008 - 00:19

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nu har det kommit ut många bra spelare runt 2.500-3000kr.
Samma pris som du får betala för en bra DVD spelare idag.
Priser på filmer börjar gå ner,tex Batman The Dark Knight 199kr blu-ray 179kr DVD. B)

#1110

Skickat 14 december 2008 - 02:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlägg
  • 0

Nej. För dyrt! Vägra köpa dyra Blu-ray filmer!!!

Blu-ray faller på att det är helt enkelt för dyrt att skaffa spelare och filmer.

Varför kostar samma plastbit dubbelt så mycket i Blu-ray format. Kan dom aldrig lära sig?

Varför kasta utveckligen av ett bra format i sjön och utveckla nya, betydligt dyrare format?
Istället för att sänka priset till samma nivå som vanliga DVD skivor?


Det märks att du inte var med när DVD var nytt och en spelare kostade MINST 6 papp och en film 300-350 spänn.

BD har snabbare gått ner i pris än vad DVD gjorde på sin tid.

Dubbelt? det skilljer kanske 50 spänn. Och varför det är dyrare är för att Blu-Ray är en NY teknik, dyrare att tillverka och inte ALLS samma plastbit som en DVD.

Ja varför driva utvecklingen framåt? B)

Dom KAN inte sänka priset till 99 kr än då dom skulle förlora på varje skiva. BD skivor är som sagt fortfarande dyrare att tillverka än DVD skivor.

Att just detta ska va så jäkla svårt att förstå ;)

All ny teknik är dyr de första åren. Så är det med ALLT och inte bara Blu-Ray!


Börjar inte denna tråden bli RIKTIGT oaktuell då intresset och försäljningen av Blu-Ray ökar hela tiden ;)

Det här inlägget har ändrats av Svante Skoog 14 december 2008 - 02:37


#1111

Skickat 14 december 2008 - 07:20

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Denna lever fortfarand epågrund av folk tycker det är dyrt fortfarande. B) Det är upp till dom att tycka det. Sedan kan jag tycka det är också konstig filosofi. Sedan att DVD ej ökade samma takt, var för att folk ville kunna spela in som på VHS, vilket tog tid innan folk kunde göra det. Så det går ej jämnföra det i heller. Sedan ökar ej BD som företagen(sony) hade hoppats på, men de bero nog på andra saker också.

Det här inlägget har ändrats av Unregistereda398c9a6 14 december 2008 - 07:21


#1112

Skickat 14 december 2008 - 08:09

Unregistered65a21b93
  • Unregistered65a21b93
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Som anhängare av BD-formatet är man såklart optimist om framtiden.

Följande två fakta gör åtminstone mig lite "lugnare" och framför allt glad:

1. Discshop har tidigare i veckan rapporterat at The Dark Knight var den första filmen som (hos dem) sålt bättre än DVD-utgåvan.

2. Early today (12 december) , the Digital Entertainment Group (DEG) in conjunction with Greenfield Online, announced the findings of their survey data that show that HDTV users have named the Blu-ray as their most sought after holiday wish list item for 2008. In addition, stats from NPD Group and DisplaySearch show that 147,000 Blu-ray players were purchased during Thanksgiving week, a figure up by 300% over last year's sales. Black Friday Blu-ray sales were also off the chart according to an independent DEG analysis, with sales more than quadrupled that of what was sold in 2007.

Källa: http://uk.gear.ign.c...8/938098p1.html

#1113

Skickat 14 december 2008 - 09:56

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0

Det märks att du inte var med när DVD var nytt och en spelare kostade MINST 6 papp och en film 300-350 spänn.

BD har snabbare gått ner i pris än vad DVD gjorde på sin tid.

Dubbelt? det skilljer kanske 50 spänn. Och varför det är dyrare är för att Blu-Ray är en NY teknik, dyrare att tillverka och inte ALLS samma plastbit som en DVD.

Ja varför driva utvecklingen framåt? :blush:

Dom KAN inte sänka priset till 99 kr än då dom skulle förlora på varje skiva. BD skivor är som sagt fortfarande dyrare att tillverka än DVD skivor.

Att just detta ska va så jäkla svårt att förstå ;)

All ny teknik är dyr de första åren. Så är det med ALLT och inte bara Blu-Ray!


Börjar inte denna tråden bli RIKTIGT oaktuell då intresset och försäljningen av Blu-Ray ökar hela tiden ;)


Instämmer helt. Det går fortare nu med anpassning av priserna på både spelare och filmer. Det gäller inte bara inom hembiobranschen utan överallt, kameror, mobiler m.m.

Det är ett måste för att det ska kunna gå att sälja i den konkurrens som gäller. Sen blir ju både tekniken billigare att tillverka och att köpa.

Köper vi på rätt ställen så kommer jämviktspriset att sjunka ytterligare för det är ju ingen vits med att ena stället säljer en och samma spelare för 5 000 och ett annat för 3 500 kr och att filmer kostar 100 kr mer på ett ställe...

#1114

Skickat 14 december 2008 - 11:03

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Dom KAN inte sänka priset till 99 kr än då dom skulle förlora på varje skiva. BD skivor är som sagt fortfarande dyrare att tillverka än DVD skivor.

Men det är ändå så att de flesta BD kostar 249kr på de flesta ställen. Tycker det är rätt löjligt att påstå att skillnaden skulle vara 50 kr när den oftast är större, än löjligare är att klaga på att folk "gnäller" när de bara konstaterar att priset ligger för högt. Att en riktigt populär film som the Dark Knight säljer bra till ett (förhållandevis) lågt pris visar ju på att det är filmpriset som är det främsta hindret nu när spelarna kommit ner till lite mer humana nivåer.

#1115

Skickat 14 december 2008 - 11:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlägg
  • 0
Dark Knight hade garanterat sålt precis lika bra till fullpriset 249:-
Det var ju ändå årets film och ett givet köp för alla som äger en BD spelare.
Vill man verkligen ha en film så borde inte 50 spänn ha nån större betydelse.

Filmen har sålt som smör över hela världen på BD oavsett priset.

Det här inlägget har ändrats av Svante Skoog 14 december 2008 - 12:06


#1116

Skickat 14 december 2008 - 13:40

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Nej. För dyrt! Vägra köpa dyra Blu-ray filmer!!!

Majoriteten av de som röstat i tråden resonerar INTE som du gör. Gissa varför?

Blu-ray faller på att det är helt enkelt för dyrt att skaffa spelare och filmer.

BluRay faller inte! BluRay växer och gör det dessutom fortare än något annat tekniskt framsteg tidigare har gjort!

Varför kostar samma plastbit dubbelt så mycket i Blu-ray format. Kan dom aldrig lära sig?

Är det bara "plastbitar" du är ute efter så finns det säkerligen massor att hitta i återvinningstationernas containrar. Är det däremot så att du intresserad av vad som finns lagrat i "plastbitarna", så är det en helt annan diskussion. BluRay kan innehålla mer än 5 gånger så mycket information som dvd-skivorna, tycker du då inte att det är rimligt att BluRay-skivorna kostar 5 gånger så mycket som dvd-skivorna gör?

Nu har du tur, för det gör dom oftast inte och det går utmärkt att hitta BluRay-filmer för under 200:-, lägg då märke till att dvd-filmerna när dom började säljas i större skala såldes för 230:- och med tanke på att konsumentpriserna idag är generellt högre än vad de var då, så betyder detta att 200:- faktiskt är betydligt billigare än vad DVD-filmerna kostade när de lanserades!

Varför kasta utveckligen av ett bra format i sjön och utveckla nya, betydligt dyrare format?
Istället för att sänka priset till samma nivå som vanliga DVD skivor?

...Istället för att sänka priset...

VA?

Du vill inte ha ett nytt "betydligt dyrare format" utan istället ha sänkta priser på VAD till samma nivå som vanliga dvd-skivor???

Ingen teknisk utveckling -> inga nya format -> inga nya skivor som kan prissänkas till samma nivå som vanliga DVD-skivor????

HUR tänkte du nu?

Varför "kasta utvecklingen av ett bra format i sjön" beror på att dvd-formatet faktiskt inte är så bra!
Så enkelt är det. DVD-formatet ger bild i PAL-format ett format som var fullt tillräckligt för crt-apparater med en storlek på upp till 28". PAL (och ntsc) var "overkill" när de kom för många herrans år sedan, då tv-apparaterna fanns i storlekar upp till 21-25 tum, men redan vid 28" började formatens begränsningar visa sej och vid 33" så var dom påtagliga, därav utvecklingen av WS-apparater som kunde erbjuda bättre upplösning vid filmvisning. Ökar man bildvisarens storlek över 32" så blir PAL och ntsc-formatens begränsningar än mer besvärande.

OM man är intresserad av bildkvalite vill säga. Något man faktiskt inte måste vara intresserad av.

Jag ser på film med en bilddiagonal över 90", gissa vad jag tycker om PAL-formatets begränsningar? Vore det inte för all bildprocessing och uppskalning hade det verkligen inte varit kul att se på filmer i den här storleken.

Tråkigt för oss som gillar bra bild och ljud. Vi blir tyvärr försöks kaniner med obegränsad budget, som vanligt!

Gillar du bra bild och ljud? Du kunde lurat mej med din motsträvighet mot BluRay-formatet. Av det du skriver så verkar du vara mer intresserad av låga utgifter än av bild och ljud!!!

Inget fel i det, men det rimmar illa med din antydan om bild och ljud-intresset!

EDIT:
Vänta nu lite...
...Gick jag i "fällan"? Har jag "matat trollet" nu, (som det tydligen heter på "internet-språk")???

Det här inlägget har ändrats av Unregistered959 14 december 2008 - 13:41


#1117

Skickat 15 december 2008 - 01:25

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Som anhängare av BD-formatet är man såklart optimist om framtiden.

Följande två fakta gör åtminstone mig lite "lugnare" och framför allt glad:

1. Discshop har tidigare i veckan rapporterat at The Dark Knight var den första filmen som (hos dem) sålt bättre än DVD-utgåvan.

2. Early today (12 december) , the Digital Entertainment Group (DEG) in conjunction with Greenfield Online, announced the findings of their survey data that show that HDTV users have named the Blu-ray as their most sought after holiday wish list item for 2008. In addition, stats from NPD Group and DisplaySearch show that 147,000 Blu-ray players were purchased during Thanksgiving week, a figure up by 300% over last year's sales. Black Friday Blu-ray sales were also off the chart according to an independent DEG analysis, with sales more than quadrupled that of what was sold in 2007.

Källa: http://uk.gear.ign.c...8/938098p1.html


1. Om det finns en hårdvarubas i strorleksordningen 1 BD-spelare per 4-500 DVD spelare i Sverige och BD säljer mer kan bara tolkas som att skivformatet är STENDÖTT.

2. Thanksgiving week är försäljningsmässigt för hemelektronik i US samma som mellandagsrean i Sverige. Om det nu var så att var tusende hushåll i USA köpte sig en BD den veckan så tycker inte jag det låter så fantastiskt. Kan våra drakar bjuda ut 4-5000 BD spelare för 12-1500 till mellandagsrean så kan vi matcha dessa "superresultat"

#1118

Skickat 15 december 2008 - 02:09

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag ser gärna en riktigt fin BD från Sony, gärna nyaste modell för 1500kr på rean, då lovar jag att handla. Annars kan de got klara sig medan de finslipar teknik och pris ;)
Bara för att skivan rymmer mer information berättigar det inte till ett väsentligt högre pris, tvärt om borde man ju få byta in sina dvd-filmer mot blu-ray då man faktiskt inte fått allt man betalat för. Jag som konsument vill ju ha hela filmen, all information, inte bara den mängd de tycker är lagom. Det kanske inte ryms på en dvd, eller 2, kanske behövs 3 eller 4 men nog tusan borde man väl få allt man betalar för?

Dessutom är det för mycket trassel med pixelfel, profiler, uppdateringar för att få spela sina filmer och DNR för att formatet ska kännas 'klart'. De som inte har en massa pengar över kan gott vänta tills allt fungerar så bra som det ska göra med tanke på priset. Bara för att BD är hyfsat nytt ska man inte acceptera vad som helst från giriga filmbolag som på ett par år ska kunna lansera sin 'blu-ray plus'-utgåva utan DNr och annat, med ännu bättre bild än första utgåvan, som dock bara stöds av profil 43 som funkar till de allra senaste spelarna osv.

Kanske lite väl cyniskt men dock allt för nära sanningen för att vara bekvämt...

#1119

Skickat 15 december 2008 - 03:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Vet inte vad du fått trasel med pixelfel o liknande ?
Uppdateringar finns på alla sorters spelare,från DVD till förstärkare inget konstigt med det.
Panasonic är inne på generation 3 av spelare,funkar klockrent så inget att fundera på. KÖP ;)

#1120

Skickat 15 december 2008 - 07:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Håller med JonasPrivate: Bara att KÖPA! Håll dig till drakarna som Panasonic, Sony, Pioneer, Denon osv så haru inga problem alls

#1121

Skickat 15 december 2008 - 11:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlägg
  • 0

Vet inte vad du fått trasel med pixelfel o liknande ?
Uppdateringar finns på alla sorters spelare,från DVD till förstärkare inget konstigt med det.
Panasonic är inne på generation 3 av spelare,funkar klockrent så inget att fundera på. KÖP ;)


Jepp, bara för att svenska "The Mist" har pixel fel på fem ställen så betyder det inte att andra releaser har det.
The Mist är faktiskt det enda kända exemplaret med detta fel.

Jepp är det en film som skule strula så finns det ofta redan en firmware att ladda ner.

Personligen är jag glad att det är så lätt att fixa firmwares idag.
Hade en DVD spelare för några år sen INNAN firmware blev vanligt och det var några filmer som strulade, men efter som detta inte gick att fixa så var det bara att bita i det sura och skaffa en ny spelare.
Så att vissa skivor krånglar i vissa spelare är inget nytt.

Håller man sig som sagt till STORA märken så är det inga problem.
Tyvärr är det Samsung och LG som har mest strul och är drygt sega med att fixa updates.

#1122

Skickat 17 december 2008 - 20:13

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Dark Knight hade garanterat sålt precis lika bra till fullpriset 249:-
Det var ju ändå årets film och ett givet köp för alla som äger en BD spelare.
Vill man verkligen ha en film så borde inte 50 spänn ha nån större betydelse.

Nej den hade inte sålt lika bra, hade den kostat 249:- hade jag köpt den på DVD för 99:- istället och då hade det sålts en färre... Nu fick jag den för 189:- på BD vilket är OK eftersom jag verkligen gillar filmen och tror jag kommer se den ett antal gånger.

Filmen har sålt som smör över hela världen på BD oavsett priset.

Det var ett intressant uttalande som totalt saknar grund. Visst har den sålt som smör över hela världen, men oavsett pris? Tror du alltså på fullt allvar att filmpriset inte påverkar försäljningen?

#1123

Skickat 17 december 2008 - 20:21

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Majoriteten av de som röstat i tråden resonerar INTE som du gör. Gissa varför?

63% av de som har röstat röstade på "för att det är för dyrt". Förklara gärna varför. Är 63% av de som röstat troll?

#1124

Skickat 17 december 2008 - 21:11

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Det är många trollsvar, ta bara det är sämre bild och ljud haha..

Antar att många av de som röstat på det är för dyrt inte var med för för 10 år sen när en DVD spelare kosta 10000 och filmerna 300 kr st..

#1125

Skickat 17 december 2008 - 21:19

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Det är många trollsvar, ta bara det är sämre bild och ljud haha..

Antar att många av de som röstat på det är för dyrt inte var med för för 10 år sen när en DVD spelare kosta 10000 och filmerna 300 kr st..

Jag var med för 10 år sedan men gav 5000kr för en regionsfri spelare och inte köpte jag då dvd för 300 kr st.
Gjorde som jag gör nu, köper Blu-ray till lägre pris när det är rea eller annat erbjudande, köper mest filmer från utlandet. Är det en ny film och den kostar för mycket så väntar jag till priset har sjunkit...

#1126

Skickat 17 december 2008 - 21:22

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Du fick knappast filmer för under 200 kr i begynnelsen ens på import och de flesta REG 1or kosta 250 till 350 spänn i Sverige!!

Eller tänker du på Scanboxs första titlar Scream mfl hehe..

Var hittar du billiga filmer i utlandet nu när dollarn ligger på över 8 kr och Euron på över 11 kr!!

Jag kan lika gärna handla i Sverige..

EDIT: ja det skulle vara Amazon UK då 3 för 2 typ

Det här inlägget har ändrats av henke007 17 december 2008 - 21:30


#1127

Skickat 17 december 2008 - 21:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlägg
  • 0

Nej den hade inte sålt lika bra, hade den kostat 249:- hade jag köpt den på DVD för 99:- istället och då hade det sålts en färre... Nu fick jag den för 189:- på BD vilket är OK eftersom jag verkligen gillar filmen och tror jag kommer se den ett antal gånger.

Det var ett intressant uttalande som totalt saknar grund. Visst har den sålt som smör över hela världen, men oavsett pris? Tror du alltså på fullt allvar att filmpriset inte påverkar försäljningen?


Om 50 spänn avgör om du köper en film på BD eller DVD så verkar du inte bry dig nåt värre om HD film eller Blu-Ray överhuvud taget. Jag tror de flesta BD ägare lätta skulle välja BD versionen trots den hiskliga 50 lappen ;)

Och du måste ju ha vetat om att BD filmer låg på 250 spänn när du köpte en spelare? ;)

Herregud det är bara ett ###### återupprepande i alla dessa trådar med gnäll på priser ;)

Alltså jag skulle också bli ÖVERLYCKLIG om en BD film kostade 99-150 spänn ny idag.
Men nu funkar inte verkligheten så då nytt format alltid varit dyrare de första 3-4 åren. Ge det tid som sagt.

Det här inlägget har ändrats av Svante Skoog 17 december 2008 - 22:03


#1128

Skickat 17 december 2008 - 21:41

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Du fick knappast filmer för under 200 kr i begynnelsen ens på import och de flesta REG 1or kosta 250 till 350 spänn i Sverige!!

Eller tänker du på Scanboxs första titlar Scream mfl hehe..

Var hittar du billiga filmer i utlandet nu när dollarn ligger på över 8 kr och Euron på över 11 kr!!

Jag kan lika gärna handla i Sverige..

EDIT: ja det skulle vara Amazon UK då 3 för 2 typ

MIna första dvd-filmer jag köpte var från Amazon US och priserna var under 200 kr st om jag inte minns fel.

Det går att hitta billiga Blu-ray filmer ifall man letar lite, handlar från Axelmusic, CD-wow, Amazon UK o US, Deep Discount, Play, HMV m.m. Kom ihåg att pundet inte har ökat så mycket.
Köpte tidigare i veckan Zodiac Blu-ray från Axelmusic för 133 kr inkl. frakt.
Det klart att det har blivit mindre köp från amerikanska butiker p.g.a. dollarpriset men det går att göra fynd där också.

#1129

Skickat 17 december 2008 - 21:41

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 464 inlägg
  • 0
Jag tror inte alls det är troll som svarar att de tror att de höga priserna begränsar intresser för Blu Ray, utan speglar bara samhället i stort. Lämnar man detta teknikrelaterade forum och frågar vanliga familjer så är det troligt att ännu fler anser Blu Ray är för dyrt. Om den stora majoriteten ansett att prisnivån låg rätt hade Blu Ray ryckt undan mattan för DVD och det funnits fler titlar på Blu Ray än DVD.

Det här inlägget har ändrats av Huddingebo 17 december 2008 - 21:42


#1130

Skickat 17 december 2008 - 21:48

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Ge det 4-5 år så..

emellertid har iaf Dark Knight sålt 1,7 miljoner worldwide på BD ca 15 % av vad DVD sålt , helt OK!!

Det behövs mer storfilmer för att få upp formatet för den stora massan och det kommer.

Sen kan vi lämna DVD till sitt Öde!!

får säga att jag tycker mkt synd om de som slänger upp 149-199 kr för DVD.n till Dark Knight som Ex, då den inte finns
tillgänglig för alla till priset 99 kr hos Media Markt el El giganten..

Det här inlägget har ändrats av henke007 17 december 2008 - 21:53


#1131

Skickat 17 december 2008 - 21:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlägg
  • 0

Jag tror inte alls det är troll som svarar att de tror att de höga priserna begränsar intresser för Blu Ray, utan speglar bara samhället i stort. Lämnar man detta teknikrelaterade forum och frågar vanliga familjer så är det troligt att ännu fler anser Blu Ray är för dyrt. Om den stora majoriteten ansett att prisnivån låg rätt hade Blu Ray ryckt undan mattan för DVD och det funnits fler titlar på Blu Ray än DVD.


Detta är precis som för 10 år sen med DVD.
Det var för dyrt och gick inte att spela in, och det var "minsann lika bra bild på VHS" tyckte Svensson.
Detta ändrade sig dock efter att DVD funnits ute på marknaden i 5-6 år.
Historien återupprepar sig :huh:

Det här inlägget har ändrats av Svante Skoog 17 december 2008 - 21:52


#1132

Skickat 17 december 2008 - 21:52

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Dollarn ner 6% idag, just nu 7,62... dags att köpa Walle-E för 150kr med andra ord :huh:

#1133

Skickat 17 december 2008 - 21:54

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
OJDÅ här händer det grejer hehe, önska Euron kunde sjunka ett par kr, mer intressant i Tyskland och Frankrike..

#1134

Skickat 17 december 2008 - 21:56

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Dollarn ner 6% idag, just nu 7,62... dags att köpa Walle-E för 150kr med andra ord :huh:

Trevligt, dollarn kommer att droppa förvånar mig inte om den ligger runt 7 kr om en månad.

#1135

Skickat 17 december 2008 - 22:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

63% av de som har röstat röstade på "för att det är för dyrt". Förklara gärna varför. Är 63% av de som röstat troll?


Jag har inte röstat alls, då det inte finns något att kryssa i.
intresset är nämligen inte uselt. :huh:

#1136

Skickat 18 december 2008 - 01:52

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

63% av de som har röstat röstade på "för att det är för dyrt". Förklara gärna varför. Är 63% av de som röstat troll?

Vilken omröstning är det du refererar till?
I min omröstning så har 55% röstat att de:

...köper bara BD-filmer och köper inte DVD-filmer oavsett hur mycket billigare de är.


Så vem är det som "trollar" egentligen?

Detta är precis som för 10 år sen med DVD.
Det var för dyrt och gick inte att spela in, och det var "minsann lika bra bild på VHS" tyckte Svensson.
Detta ändrade sig dock efter att DVD funnits ute på marknaden i 5-6 år.
Historien återupprepar sig

Instämmer till fullo.

...Dessa ständiga upprepningar. De kan vara irriterande, men ärligt talat stör de mej inte så hemskt mycket ändå. Det som stör mej är att folk inte "lär" sej av historian. Det är därför saker och ting upprepar sej och också därför som framtiden är så förutsägbar.

Det är alltså just därför som både jag och många andrar tycker att det gnälls i onödan. Nyheter kostar, har alltid gjort och det har aldrig varit något orosmoment för tillverkarna tidigare och det finns ingen nämnvärd anledning för dom att vara oroliga nu heller...

Alla ni som håller andan i förhoppningen att ert val att avstå ifrån BluRay kommer att leda till sänkta priser, lär dö av syrebrist innan det händer något på prisfronten. Det ENDA som kan leda till sänkta priser är "break-even". När denna punkt är nådd, kommer priserna att trilla också. Det enda sättet att påskynda denna tidpunkt är genom att köpa...

Vill man vara elak så kan man med rätta hävda att de som avvaktar "parasiterar" de som "sponsrar" B.D. formatet genom att köpa filmer och maskiner redan nu...

Tänk på det!

#1137

Skickat 18 december 2008 - 06:10

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Som sagt DVD var dyrt för 10 år sedan, de fick göra samma åtgärd som då. Sänka priserna. Annars hade det ej blidde sålt.
Idag är priserna rimliga, tycker även jag. De börja närma sig DVD. Helt acceptabelt priserna skiljer sig mellan 20 - 50.
När jag skrev denna frågan var det i april/maj månad. Då var priserna helt anorlunda. Jag var mest nyfiken om aftonbladet hade rätt. Så för mig är denna tråd inaktuell :huh:
Sedan tro jag BD har ej den genomslagkraft som DVD hade. De flesta man prata med är nöjd DVD, Canal+ o alla andra media bussiness. Många som köper BD det utan igentligen veta vad det innebär. Det är tydligen fortfarande nytt för många lol.
Sedan internet tar stor del. Litte var stanns runt om här poppar det upp 100/10 o 100/100 (försök), de lär räcka till mycket inom nerladdningtjänst(laglig). Det är bara här min del som jag för nöja mig med 24/3 än så länge :)

#1138

Skickat 18 december 2008 - 07:01

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

  • 3 680 inlägg
  • 0

emellertid har iaf Dark Knight sålt 1,7 miljoner worldwide på BD ca 15 % av vad DVD sålt , helt OK!!


Var det inte tom så att DiscShop gick ut med att Dark Knight hade sålt MER på BD än på DVD...??

Edit: Från DiscShop då....

Det här inlägget har ändrats av Unregistered36883 18 december 2008 - 07:02


#1139

Skickat 18 december 2008 - 07:19

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Jag förstår inte de som hänger här och som röstat på att Blu-ray är för dyrt. Snåljåpar.

#1140

Skickat 18 december 2008 - 08:23

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Jag förstår inte de som hänger här och som röstat på att Blu-ray är för dyrt. Snåljåpar.


Det är väl bra att det är här dom hänger då detta är gnäll-tråd...

#1141

Skickat 18 december 2008 - 08:30

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Jag köpte sunkiga VHS filmer typ "Reanimator" från england på Movieline för 199-299kr för 15 år sedan, med en månadsinkomst på ca750kr. DET var dyrt, Bluray har redan vettiga priser! :huh:

När en film jag gillar, ens bara lite, kostar under 200kr på BD så slår jag till direkt. Absoluta smärtgränsen går vid 250kr. När filmerna normalt kommer kosta under 200kr så kommer BD ta fart på allvar, se Dark Knight som exempel.

#1142

Skickat 18 december 2008 - 08:57

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 464 inlägg
  • 0

Det är väl bra att det är här dom hänger då detta är gnäll-tråd...

Att man svarar på vad man tror varför det är uselt intresse intresse för Blu Ray har inget med hur snål man är eller att man är gnällig eller negativ till Blu Ray. I många fall anser man för egen del att det inte är för dyrt, men bland annat priserna dämpar den förväntade expansionen och en större mångfald av skivor man kan ta del av. Om det är rätt eller fel kan man tycka om, men det är trots allt åsikter som man skall respektera utan att ge tillmälen som snål eller gnällig.

Frågeställaren satte upp sin poll i maj och de flesta enkätsvaren och kommentarerna kom under de första månaderna, vilket speglar den tidens tankar om Blu Ray. Hade denna enkät satts upp idag kan svaren ha sett helt annorlunda ut gentemot den enkät som satts upp i maj.

#1143

Skickat 18 december 2008 - 11:18

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0

The Dark Knight Blu-ray Sold Out at Amazon


Today The Dark Knight on Blu-ray Disc enjoyed its first full week on the market to the tune of 1.7 million in global sales and over 1 million sales in the United States. But the celebration for the now best-selling Blu-ray of all time doesn't end there.

Everyone knew The Dark Knight had the potential to be Blu-ray's secret weapon, the title that would right the ship in these hard economic times. No one suspected how far it, and the Blu-ray format as well, would penetrate consumer's holiday shopping lists.

Today further evidence of The Dark Knight's power came in an completely unexpected form. The Dark Knight on Blu-ray is sold out at Amazon.com despite never going on sale. There is no note stating additional stock will be received before Christmas. No more for now. Bye bye.

I've read other reports of The Dark Knight on Blu-ray being difficult to find in brick-and-mortar stores. With supposedly well over 1 million copies shipped did we ever expect a shortage? Not at all.

All those "Blu-ray is dead" articles that flooded the Internet over the past 60 days are a distant memory now.

For the Blu-ray format, there's still a long road ahead. The Dark Knight was destined to sell well, but how will the scores of new PS3 and Blu-ray adopters treat themselves to high-def media in 2009, especially catalog titles they may already own on DVD? And will they spend a few bucks more for a comedy on Blu-ray or go the cheaper DVD route?

I can't wait to see how next year plays out.

KÄLLA: THEHDROOM

#1144

Skickat 18 december 2008 - 13:48

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Att man svarar på vad man tror varför det är uselt intresse intresse för Blu Ray har inget med hur snål man är eller att man är gnällig eller negativ till Blu Ray. I många fall anser man för egen del att det inte är för dyrt, men bland annat priserna dämpar den förväntade expansionen och en större mångfald av skivor man kan ta del av. Om det är rätt eller fel kan man tycka om, men det är trots allt åsikter som man skall respektera utan att ge tillmälen som snål eller gnällig.

Frågeställaren satte upp sin poll i maj och de flesta enkätsvaren och kommentarerna kom under de första månaderna, vilket speglar den tidens tankar om Blu Ray. Hade denna enkät satts upp idag kan svaren ha sett helt annorlunda ut gentemot den enkät som satts upp i maj.


Håller med dig men denna tråd blev ansedd som gnälltråd och det var därför som denna tråd kom till november som motpol. Med gnälltråd menade jag att det i den här är mest negativa inlägg om bluray och mellan olika personer inte att jag tycker att folk är gnälliga för att de tycker på ett visst sätt. :huh:

#1145

Skickat 18 december 2008 - 18:26

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Om 50 spänn avgör om du köper en film på BD eller DVD så verkar du inte bry dig nåt värre om HD film eller Blu-Ray överhuvud taget. Jag tror de flesta BD ägare lätta skulle välja BD versionen trots den hiskliga 50 lappen ;)

Om du läste hela mitt inlägg och inte bara såg rött vid "50:-" så kanske du skulle sett att jag skrev att det vanligtvis skiljer betydligt mer än 50:- samt att jag köpte the dark knight trots en skillad på 90:- för att just den filmen var värd det.

Och du måste ju ha vetat om att BD filmer låg på 250 spänn när du köpte en spelare? :(

Jag har kombinerad HDDVD/BD i datorn och köpte den mest för att jag är intresserad av ny teknik. Det jag konstant vänder mig mot är argumentet att försäljningen av antal filmer och spelare är prisoberoende.

Herregud det är bara ett ###### återupprepande i alla dessa trådar med gnäll på priser :D

Du måste inte svara.

Alltså jag skulle också bli ÖVERLYCKLIG om en BD film kostade 99-150 spänn ny idag.
Men nu funkar inte verkligheten så då nytt format alltid varit dyrare de första 3-4 åren. Ge det tid som sagt.

Det är väl ingen som har sagt att teknik ska vara billig de första åren, bara självklarheten att det inte slår igenom stort innan priserna kommit ner.

#1146

Skickat 18 december 2008 - 18:55

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0

Vilken omröstning är det du refererar till?
I min omröstning

Ursäkta, svårt att hålla reda på alla trådar trodde du menade omröstningen i tråden du skrev i.

Så vem är det som "trollar" egentligen?

Jag tycker det är den som kategoriskt säger emot utan att läsa eller förstå inläggen han/hon svarar på.

...Dessa ständiga upprepningar. De kan vara irriterande, men ärligt talat stör de mej inte så hemskt mycket ändå. Det som stör mej är att folk inte "lär" sej av historian. Det är därför saker och ting upprepar sej och också därför som framtiden är så förutsägbar.

Men om det inte stör, varför då kämpa så hårt för att hålla igång en debatt där vi egentligen håller med varandra. Det är just nu lite för dyrt med BD för de flesta, precis som med DVD, VHS, bilar och platt-TV i början.

Det är alltså just därför som både jag och många andrar tycker att det gnälls i onödan. Nyheter kostar, har alltid gjort och det har aldrig varit något orosmoment för tillverkarna tidigare och det finns ingen nämnvärd anledning för dom att vara oroliga nu heller...

Man kan ju välja mellan att klaga på vad andra skriver eller på priset, frågan är vilket gnäll som är mest onödigt?

Vill man vara elak så kan man med rätta hävda att de som avvaktar "parasiterar" de som "sponsrar" B.D. formatet genom att köpa filmer och maskiner redan nu...

Inte ska vi väl vara elaka nu när det är jul? Nej, nu ska vi vara snälla och köpa allt vi tycker är för dyrt så att ingen kan kalla oss parasiter! (var går förresten gränsen för pajkastning?)

#1147

Skickat 18 december 2008 - 20:49

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Återigen kom bluray upp som en diskussion på jobbet...där en kvinna över 50 hade köpt planet earth som julklapp. Hon hade köpt blurayversionen för att hon hört att den var bättre (givetvis). Vi får bara hoppas på att mottagaren har BR spelare. ;)

Hon hade knappt någon aning om vad bluray var men ÄNDÅ köpte hon rätt. :(

#1148

Skickat 18 december 2008 - 21:41

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Har lobbat för bluray på jobbet.
Igår fick jag reda på att en kollega väntade på en PS3 som han skulle använda som bd-spelare, han hade beställt den hos kameraexperten.se... ;)
Efter jag visade honom KE tråden gjorde han en polisanmälan och åkte idag till onoff och köpte en. :D
Måste väl säga att intresset för bluray verkar stort när en "svensson" betalar 8200kr (3500+4700) för en spelare.. :(

#1149

Skickat 19 december 2008 - 21:50

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Som sagt DVD var dyrt för 10 år sedan, de fick göra samma åtgärd som då. Sänka priserna. Annars hade det ej blidde sålt.

Åtgärd? Det var ingen åtgärd i den bemärkelsen utan snarare en "naturlig konsekvens" av ökad konkurrens.

Ökad konkurrens uppstår när fler aktörer erbjuder samma eller liknande varor. För att detta ska ske måste en produkt få en spridning och en frestande efterfrågan.

Detta kommer inte att ske p.g.a. gnällspikar som beklagar sej över priser som trots allt är lägre än någonsin tidigare för ett alldeles nylanserat format.

Jag nämnde "break-even" tidigare. Detta gällde även för dvd-formatet. Det fanns inte några nämnvärda prissänkningar varken på filmer eller hårdvara förrän de stora investeringarna i produktionsleden för både film och hårdvara hade nått break-even. Något som (om jag inte minns fel) tog drygt 5 år. Idag är det snart 1 år sedan BluRay kunde lanseras ostört av konkurrerande format och vi ser REDAN prissänkningar på både filmer och hårdvara...

Sedan tro jag BD har ej den genomslagkraft som DVD hade.

Det känns faktiskt som en rimlig bedömning, men siffrorna säger tvärtom. BluRay's tillväxt-takt är många gånger högre än vad dvd-formatets tillväxt-takt var. Mest troligt för att folk i dag är mer vana vid snabb teknik-utveckling, medan man inte alls var van vid någon nämnvärd teknik-utveckling då dvd-formatet lanserades. Det fanns på den tiden en större obenägenhet att köpa ny teknik än vad det finns idag.

Ursäkta, svårt att hålla reda på alla trådar trodde du menade omröstningen i tråden du skrev i.

Nä, den omröstningen räknar jag inte ens, eftersom den redan i första formuleringen är helt fel.
Frågan lyder ju:
"Varför öker ej blueray?"
Och detta har inget som helst med verkligheten att göra, därmed så går det inte heller att svara på vettigt sätt i en sådan omröstning.

Totalt underkännande m.a.o...

Ungefär som att fråga: Varför äter ingen kött i vårt land?

Jag tycker det är den som kategoriskt säger emot utan att läsa eller förstå inläggen han/hon svarar på.

URSÄKTA?
Vem är du syftar på nu då?

Men om det inte stör, varför då kämpa så hårt för att hålla igång en debatt där vi egentligen håller med varandra. Det är just nu lite för dyrt med BD för de flesta, precis som med DVD, VHS, bilar och platt-TV i början.

För att det cirkulerar så otroligt mycket felaktigheter i denna tråden och är det något som får mej att gå igång så är det när folk häver ur sej saker som inte överenstämmer med verkligheten. Jag blir inte personligen vilseledd så lätt och blir därmed inte heller nämnvärt besviken när jag upptäcker felaktigheterna, men det stör mej kopiöst att andra helt samvetslöst häver ur sej felaktigheter, förmodligen p.g.a. något slags illa dold förhoppning om att gnället på priserna kommer att påskynda en sänkning av desamma, när det i själva verket fungerar precis tvärtom...

Det gynnar inte de som tycker priserna är för höga om sänkningar kommer senare p.g.a. försenat "breakeven". Det gynnar inte heller mej som också är intresserad av att se lägre priser, men som accepterar att betala lite mer inledningsvis när formatet är nytt.

Man kan ju välja mellan att klaga på vad andra skriver eller på priset, frågan är vilket gnäll som är mest onödigt?

Stämmer, men jag skulle inte klaga hälften så mycket på prisgnället om det bara var relevant, vilket det inte är. Det vore en makalös skillnad om B.D. hade haft 5-10 år på nacken och "break-even" redan hade uppnåtts för flera år sedan och priserna ÄNDÅ inte föll.

Men så är inte fallet.

Denna trådens prisgnäll, genererar inte ökad efterfrågan och frestar inte fler bolag att satsa på BluRay, därmed så ökar inte konkurrensen lika snabbt vilket innebär att framtida prissänkningar kommer att dröja ännu längre.

Är det då inte dumt att fortsätta häva ur sej direkta felaktigheter, orättvisa jämförelser med ett över 10 år gammalt format i hopp om att "gnället" ska leda till lägre priser, när agerandet i verkligheten motverkar syftet med gnället?

Det tycker i vart fall jag är ganska korkat. Åtminstone om man är genuint intresserad av att få ta del av högupplöst material...

Inte ska vi väl vara elaka nu när det är jul? Nej, nu ska vi vara snälla och köpa allt vi tycker är för dyrt så att ingen kan kalla oss parasiter! (var går förresten gränsen för pajkastning?)

Det är ingen som tvingar någon att köpa något som man tycker är för dyrt. Det är för mej helt ok, men tekniska nyheter har ALLTID kostat mycket från början och det hör till sakens natur. Att gnälla på detta faktum är kontraproduktivt och dumt.

#1150

Skickat 20 december 2008 - 10:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 464 inlägg
  • 0
Så fortsätter gnället.



1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.