Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2301

Postad 27 maj 2014 - 15:26

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Korståg, jag ställer bara sakliga frågor som du borde ställa dig själv för länge sen. Får känslan av nu när du misslyckas svara på frågor så säger du att jag skapar irritation och att det är snömos för dig. Lustigt kan man tycka om man hängt med ett tag.. Sen att du vägrar inse bristerna i din argumentation om vetenskapligt etc., brister som du så snällt vill påvisa hos andra medlemmar, är bara komiskt för mig.


Men han har ju redan svarat på din fråga. Jag klistrar in svaret nedan så kanske du orkar läsa det:
"Vetenskapligt inom HiFi" skulle man kunna definiera som de observationer/mätningar/slutsatser som baseras på vettig etablerad fakta/logik/metodik, precis som inom alla andra ämnen, och definitionen skiljer sig vad jag vet inte åt beroende på vilka komponenter som diskuteras.

Du har däremot inte bemödat dig med att svara på hans frågeställning:
"Var har du fått det ifrån, varför tror du det och vad hoppas du uppnå med din ganska knasiga frågeställning?"

Kan även tillägga att jag hör till dem som inte heller har en aning om vad det är du vill uppnå...
Om xyzz... nu har fört kappan efter vinden vid "flertalet" tillfällen, så kan det ju inte vara så svårt att länka till ett sådant inlägg kan tyckas...
Om du nu försöker hävda någon form av skillnader dyra och billiga kablar emellan så har jag helt missat det.

#2302

Postad 27 maj 2014 - 17:06

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Ville bara poängtera en grej.


Hörru karten, kan du höra skillnad på olika kablar?
Hör du hur/om högtalarna presterar olika när de matas med dyra respektive billiga högtalarkablar?
Hör du om det finns skillnader i hur högtalarna presterar, om exempelvis signalkablarna är billiga eller dyra mellan en förstärkare och en CD-spelare?

Har du provat olika strömkablar? Kan du höra skillnader i hur högtalarna presterar om förstärkare och CD-spelare strömförsörjs med billiga eller dyra elkablar?

#2303

Postad 27 maj 2014 - 17:26

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

vi får väl se om det inte går att utmana kylis. jag menar, 10.000 och ett par signalkablar för 16.000 ligger i potten, hade jag hört skillnad mellan ett par billliga lampsladdar och ett par dyra kablar så hade jag LÄTT antagit utmaningen.
Jag kan sweeta dealen ytterligare, Kylis, du får välja en av mina strömkablar från coconut audio också. jag har bland annat artemis, 1.5 miljoner USD nypris.

Nu börjar du bli patetisk Zartok, för en som inte tror på kablar har transparent för 16.000 och skulle du ha en strömkabel för det priset, tillåt mig att småle, för en som inte tror på kablar så är det ju fullständigt uppåt väggarna, för övrigt så ligger mina högtalarkablar inte långt efter Transparent i pris, så nu vet du det, och jag skulle inte drömma om att göra något fånigt test, jag har sagt att det finns skillnad, och behöver inte bevisa det för er, jag vet vad jag hör.

Och du kan fortsätta att utmana jag tänker inte anta det, för jag vet vad jag hör och är nöjd med det, om inte andra märker någon skillnad, bryr jag mig inte ett dugg om det får stå för dom, jag är i alla fall nöjd med mitt, men ha det i alla fall bra med ert intresse på alla håll i Sverige.

#2304

Postad 27 maj 2014 - 17:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 8
Herregud, 2303 st inlägg och dom troende har inte än bevisat deras tro, vad är problemet?

#2305

Postad 27 maj 2014 - 18:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 4
Ja uthålligheten från båda sidor är smått imponerande :-).

#2306

Postad 27 maj 2014 - 19:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 7

Nu börjar du bli patetisk Zartok, för en som inte tror på kablar har transparent för 16.000 och skulle du ha en strömkabel för det priset, tillåt mig att småle, för en som inte tror på kablar så är det ju fullständigt uppåt väggarna, för övrigt så ligger mina högtalarkablar inte långt efter Transparent i pris, så nu vet du det, och jag skulle inte drömma om att göra något fånigt test, jag har sagt att det finns skillnad, och behöver inte bevisa det för er, jag vet vad jag hör.

Ja, visst är det jobbigt när man måste stå till svars för sina påståenden som man vidlyftigt slängt omkring sig utan belägg. Då måste man ju kalla det "fånigt", och personen som utmanar en för "patetisk", annars kan ju någon tro att man backar på sin ståndpunkt. Det vore ju väldigt pinsamt nu när man har ansträngt sig så mycket för att hävda sin sak.

<_<

#2307

Postad 27 maj 2014 - 19:43

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1
Kabeldebatten kommer ju aldrig att lösas, och på ren svenska jag skiter fullständigt i om ni inte tror på mig, för har man bestämt sig för att det inte är någon skillnad och inte vill prova sig fram då går det inte att övertyga en sådan person att det finns skillnad, men det gör inget jag är storsint nog att acceptera att det finns personer som inte märker någon skillnad tvärtemot vad en del av er tycker och tänker och inte kan acceptera att det faktiskt finns folk som kan höra en skillnad, läste senast idag om en kille som hade bytt kablar här på forumet och upplevde ett stort lyft, men han har väl fel också.

Och vad gäller Zartok, han tror ju inte på kablar skulle man då lägga dom pengarna som han påstår att han lagt, skulle inte tro det, och vad är det som säger att ett fåtal här på forumet har rätt och tydligen är något slags superexperter när så många andra märker skillnad, jag tror faktiskt att kunskapen bland dessa superexperter inte är särskilt hög, ni är bara här för att djävlas med dom som är dumma nog att ge sig in i debatten och med det menar jag undertecknad.

#2308

Postad 27 maj 2014 - 19:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 1

Kabeldebatten kommer ju aldrig att lösas,


Vadå, det är ju bara att du slänger upp bevisen, gör blindtestet som även kommer göra dig rik sen kommer alla här göra pudlar så det sjunger om det.

#2309

Postad 27 maj 2014 - 20:28

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Kabeldebatten kommer ju aldrig att lösas, och på ren svenska jag skiter fullständigt i om ni inte tror på mig, för har man bestämt sig för att det inte är någon skillnad och inte vill prova sig fram då går det inte att övertyga en sådan person att det finns skillnad, men det gör inget jag är storsint nog att acceptera att det finns personer som inte märker någon skillnad tvärtemot vad en del av er tycker och tänker och inte kan acceptera att det faktiskt finns folk som kan höra en skillnad, läste senast idag om en kille som hade bytt kablar här på forumet och upplevde ett stort lyft, men han har väl fel också.

Och vad gäller Zartok, han tror ju inte på kablar skulle man då lägga dom pengarna som han påstår att han lagt, skulle inte tro det, och vad är det som säger att ett fåtal här på forumet har rätt och tydligen är något slags superexperter när så många andra märker skillnad, jag tror faktiskt att kunskapen bland dessa superexperter inte är särskilt hög, ni är bara här för att djävlas med dom som är dumma nog att ge sig in i debatten och med det menar jag undertecknad.


"för har man bestämt sig för att det inte är någon skillnad"
-Nej du, jag skulle faktiskt vilja få mina tvivel ur hågen (välgrundat tvivel), på att någon människa har så bra hörsel att man hör skillnad på hur högtalare presterar olika, beroende på olika kablar.

"det faktiskt finns folk som kan höra en skillnad"
-Du har iallafall bevisat att du inte vill eller kan bevisa att du kan höra skillnader men statuerat flera gånger att du är kabeltroende och upplever skillnader.

"bytt kablar här på forumet och upplevde ett stort lyft"
-Att uppleva något är inte detsamma som att höra skillnad, eller hur? Man blir nöjdare med stereoanläggningen om den ser proper ut. En ren bil upplevs som trevligare än en smutsig bil.

Det här är väl andra gången som du lämnar diskussionen i tråden, samma sak som förra gången med att du skriver elakheter om meningsmotståndare :angry:

Tills du återkommer till tråden igen, ha det trevligt med din musikanläggning ^_^

#2310

Postad 27 maj 2014 - 20:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 5
"Det är bättre att tiga och bli misstänkt för att vara en idiot, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel"...

Nu börjar du bli patetisk Zartok, jag skulle inte drömma om att göra något fånigt test, jag har sagt att det finns skillnad, och behöver inte bevisa det för er, jag vet vad jag hör.



Och vad gäller Zartok, han tror ju inte på kablar skulle man då lägga dom pengarna som han påstår att han lagt, skulle inte tro det, och vad är det som säger att ett fåtal här på forumet har rätt och tydligen är något slags superexperter när så många andra märker skillnad, jag tror faktiskt att kunskapen bland dessa superexperter inte är särskilt hög, ni är bara här för att djävlas med dom som är dumma nog att ge sig in i debatten och med det menar jag undertecknad.

Vad gäller Zartok har han ju erkänt vid flera tillfällen att han köpt dyr kabel för att den SER BRA UT.

Och vad gäller ditt uttalande om superexperter så har du med dina senaste poster visat nivån på din expertis.

#2311

Postad 27 maj 2014 - 20:56

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 2
Jösses och suck, låt nu denna tråd bara dö....

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   8,22K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered95265801, 27 maj 2014 - 20:56.


#2312

Postad 27 maj 2014 - 21:04

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 8

Jösses och suck, låt nu denna tråd bara dö....

Varför läsa och skriva i trådar som du finner ointressanta?

#2313

Postad 27 maj 2014 - 21:18

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Det är alltid lika kul att läsa den här tråden :)

Den hörbara skillnaden mellan högtalarkabel X med 99,99 % kopparrenhet för 89 :- och högtalarkabel Y med 99,99 % kopparrenhet för 8 990:- är precis lika stor som den strömledande kapaciteten mellan en elkabel X med 3 kopparledare á 1,5 mm² för 89 :- och elkabel Y med 3 kopparledare á 1,5 mm² för 899 :-.

Precis som med elkablar är det de fysiska begränsningar som bestämmer hur mycket den klarar av att förmedla (ledare om 2,5 mm² är att föredra vid 16A och 1,5 mm² räcker gott och väl vid 10A).
Det är i mina öron precis lika bisarrt om någon skulle säga att elen hos mig är märkbart sämre än hos grannen på grund av att vi drog olika tillverkares elkablar till uttagen i köket som det är att höra folk säga att de minsann kan höra skillnad på högtalarkabel X och högtalarkabel Y :)

Det är inte så konstigt att alla större, korrekt utförda ABX-test påvisar att skillnaden mellan X och Y är som att singla slant.

#2314

Postad 27 maj 2014 - 21:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

"för har man bestämt sig för att det inte är någon skillnad"
-Nej du, jag skulle faktiskt vilja få mina tvivel ur hågen (välgrundat tvivel), på att någon människa har så bra hörsel att man hör skillnad på hur högtalare presterar olika, beroende på olika kablar.

"det faktiskt finns folk som kan höra en skillnad"
-Du har iallafall bevisat att du inte vill eller kan bevisa att du kan höra skillnader men statuerat flera gånger att du är kabeltroende och upplever skillnader.

"bytt kablar här på forumet och upplevde ett stort lyft"
-Att uppleva något är inte detsamma som att höra skillnad, eller hur? Man blir nöjdare med stereoanläggningen om den ser proper ut. En ren bil upplevs som trevligare än en smutsig bil.

Det här är väl andra gången som du lämnar diskussionen i tråden, samma sak som förra gången med att du skriver elakheter om meningsmotståndare :angry:

Tills du återkommer till tråden igen, ha det trevligt med din musikanläggning ^_^

Tycker du ärligt att trollet behöver mer mat än det redan fått spaltmeter efter spaltmeter?

#2315

Postad 27 maj 2014 - 21:27

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Varför läsa och skriva i trådar som du finner ointressanta?


För att påtala att trådar som denna och även kommentarer som din inte tillför det minsta lilla till detta forum utan framkallar endast dålig stämning, otrevliga kommentarer, personangrepp och (vad jag verkligen förmodar är) er sämsta sida. Kan vara något att reflektera över, om inte denna tråden gör det tillräckligt tydligt så har det det senaste halvåret funnits en hel uppsjö av trådar som tagit precis samma riktning.

PS. Jag har heller aldrig skrivit att jag funnit den ointressant. DS.

Redigerat av Unregistered95265801, 27 maj 2014 - 21:36.


#2316

Postad 27 maj 2014 - 21:30

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 3

Det är i mina öron precis lika bisarrt om någon skulle säga att elen hos mig är märkbart sämre än hos grannen på grund av att vi drog olika tillverkares elkablar till uttagen i köket som det är att höra folk säga att de minsann kan höra skillnad på högtalarkabel X och högtalarkabel Y :)


Tala för dig själv! Själv drog jag om elkabeln till mikron och märkte en klar förbättring av smaken på mina billys panpizza. Kaffet smakar också betydligt bättre, det är klart att gemene man kanske inte märker det men jag har en kokare för 20000 och då har man lite krav på vad man matar den med. Kan tydligt känna skillnad om bönorna har plockats med höger hand eller vänster, Det är ju lite jobbigt för man ställer ju nu väldigt höga krav på källmaterialet!

#2317

Postad 27 maj 2014 - 21:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Tala för dig själv! Själv drog jag om elkabeln till mikron och märkte en klar förbättring av smaken på mina billys panpizza. Kaffet smakar också betydligt bättre, det är klart att gemene man kanske inte märker det men jag har en kokare för 20000 och då har man lite krav på vad man matar den med. Kan tydligt känna skillnad om bönorna har plockats med höger hand eller vänster, Det är ju lite jobbigt för man ställer ju nu väldigt höga krav på källmaterialet!

Hoppas du inte kör med vanliga kopparrör till vattnet. Testa isf byta till nano-behandlade rör istället så kommer du även känna om det var soligt när bönorna rostades.

Jag lovar, jag känner smaken. Men är du inte troende så får du inte komma hem och provsmaka hos mig!

#2318

Postad 27 maj 2014 - 23:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2

Nu börjar du bli patetisk Zartok, för en som inte tror på kablar har transparent för 16.000 och skulle du ha en strömkabel för det priset, tillåt mig att småle, för en som inte tror på kablar så är det ju fullständigt uppåt väggarna, för övrigt så ligger mina högtalarkablar inte långt efter Transparent i pris, så nu vet du det, och jag skulle inte drömma om att göra något fånigt test, jag har sagt att det finns skillnad, och behöver inte bevisa det för er, jag vet vad jag hör.

Och du kan fortsätta att utmana jag tänker inte anta det, för jag vet vad jag hör och är nöjd med det, om inte andra märker någon skillnad, bryr jag mig inte ett dugg om det får stå för dom, jag är i alla fall nöjd med mitt, men ha det i alla fall bra med ert intresse på alla håll i Sverige.

Patetisk? Ursäkta, men en vuxen man i 50-årsåldern kallar mig patetisk? Jo just det, med tanke på vad du skrivit i andra forum, så kallar du mig MIG patetisk? Ärligt talat, ska vi plocka fram bevisningen?

Http://app.audiogon.com/listings/ac-cables-coconut-audio-artemis-power-10m-masterpiece-98-discount-euro-plug-immediate-delivery-2013-04-20-power-sweden
Där är artemisen, se nypriset. En sån har jag. Här: http://i1236.photobu...zps87051d2d.jpg

Mina signalkablar, transparent, nypris 16500 kr: http://i1236.photobu...zps1392ba86.jpg

Där har du dom. Självklart, du har en väldigt stor mun, men trots att vi erbjuder dig både dyra kablar (betydligt dyrare och dinare än dom kopparsladdar du vill kalla för finkablar i ditt system) SAMT pengar, reseersättning osv så är det blankt nej på utmaningen. Det är eftersom du inte kan höra skillnad.

Om du erbjuder mig samma sak för att bänkpressa 100 kg och jag kommer med några fåniga ursäkter för att tjäna storkovan på en enda dag så skulle du anta att jag inte kunde bänkpressa 100 kg. Enda orsaken till att du inte kan anta utmaningen är för att du inte vågar sätta en krona på din egen hörsel.

Jag ahr skrivit 100 gånger om varför jag sitter med dyra kablar. Det har inget att göra med självbedrägeri i alla fall. Med självbedrägeri menar jag att jag självfallet inte hör skillnad.

Btw, kylis trollar inte. Han tror på det han skriver. Men jag tycker att det är lite märkligt att han kallar mig patetisk med tanke på det han själv skriver.
Ja, någon här skrev min orsak till att ha dyra kablar, tack. Det är dessutom feelgood. Jag gillar att ha dyra kablar. Skulle gärna ha fler transparent, men dom är för dyra för mig :)

Redigerat av Zartok, 27 maj 2014 - 23:19.


#2319

Postad 27 maj 2014 - 23:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 1
Jag har hört skillnad på kablar trots att jag inte förväntat mig att göra det och trots att de förmodligen skulle mäta så pass väl att eventuella elektriska skillnader ligger under den hörbara gränsen. Detta har jag dessutom upplevt trots att jag är skeptiker. Det är ju fullständigt ologiskt, så hur hänger det ihop? :huh:

Jo, kablarna har låtit helt i linje med hur de har sett ut. Plastiga kablar har låtit plastigt, finare kablar har låtit fint. Den rationella förklaringen är alltså rätt enkel; hjärnan inte kan hålla isär intrycken av syn och hörsel samt förväntan. Den är inte skapt att vara objektiv.

I ett dubbelt blindtest är jag dock säker på att jag aldrig skulle kunna pricka rätt mellan olika kablar, men skillnader skulle jag möjligtvis tro mig höra. Om jag trots allt kunde pricka rätt så skulle jag bli rädd att fysikens lagar upphört gälla...

Dyrare och snyggare kablar kan ge hjärnan en vilja att uppleva ljudet som bättre. Inte pga örat, inte pga elektriska skillnader, utan bara psykologi. Snyggt och dyrt är sexigt.

Frågan är då om det går att överlista sin hjärna att gilla märkeslösa kablar från Kjell, Clas, Biltema eller eBay lika mycket som en Supra, Nordost eller Transparent. Att uppskatta en kabel för ett tvåsiffrigt belopp lika mycket som ett högt tre-, fyr- eller femsiffrigt belopp. Kan det medvetna egentligen bestämma över det undermedvetna och få det att tänka rationellt?

Jag är skeptisk... alltså hör jag skillnad. ^_^

#2320

Postad 28 maj 2014 - 08:27

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 8

och jag skulle inte drömma om att göra något fånigt test, jag har sagt att det finns skillnad, och behöver inte bevisa det för er, jag vet vad jag hör.

Och du kan fortsätta att utmana jag tänker inte anta det, för jag vet vad jag hör och är nöjd med det, om inte andra märker någon skillnad, bryr jag mig inte ett dugg om det får stå för dom, jag är i alla fall nöjd med mitt, men ha det i alla fall bra med ert intresse på alla håll i Sverige.


Själv kan jag levitera... Oj, tror du mig inte?
Men jag har ju sagt att jag kan levitera! Jag skulle aldrig drömma om att göra något fånigt test för att bevisa det för er. Jag vet att jag kan levitera.

Och du kan utmana mig på ett test jag tänker inte anta det, för jag vet vad jag kan och är nöjd med det, om inte andra märker att vissa kan levitera, bryr jag mig inte ett dugg om det får stå för dom, jag är i alla fall nöjd med mitt, men ha det i alla fall bra med ert intresse på alla håll i Sverige. :rolleyes: :P :rolleyes:

#2321

Postad 28 maj 2014 - 09:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Http://app.audiogon....20-power-sweden Där är artemisen, se nypriset. En sån har jag. Här: http://i1236.photobu...zps87051d2d.jpg

Är detta ett sjukt skämt eller? Har du en strömkabel liggandes som kostar 1,5 miljoner US dollar? :D

#2322

Postad 28 maj 2014 - 09:58

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Är detta ett sjukt skämt eller? Har du en strömkabel liggandes som kostar 1,5 miljoner US dollar? :D


http://www.faktiskt....pic.php?t=55175
Här är hans hemsida
http://www.coconut-audio.com/

#2323

Postad 28 maj 2014 - 10:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Är detta ett sjukt skämt eller? Har du en strömkabel liggandes som kostar 1,5 miljoner US dollar? :D


det är inget skämt. jag köpte faktiskt två stycken kablar från coconut audio och han skickade med artemisen som present. det är alltså inte från bortskänkestråden. den fem meter långa kabeln jag har var från bortskänkestråden, därefter så har jag mao köpt två kablar och fått en till. så inget skämt =)

visst är dom snygga (frågetecken) :D

#2324

Postad 28 maj 2014 - 10:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

http://www.faktiskt....pic.php?t=55175
Här är hans hemsida
http://www.coconut-audio.com/


Den där hemsidan är rena skämtet och måste väl vara en spoof-site, eller?

#2325

Postad 28 maj 2014 - 10:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag skriver det igen, jag KÖPTE två kablar från honom. via sidan och allt =)
jag tror tom att jag nämns på sidan under betalande kunder eller något sånt (som zartok då) =D

#2326

Postad 28 maj 2014 - 10:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

jag skriver det igen, jag KÖPTE två kablar från honom. via sidan och allt =)
jag tror tom att jag nämns på sidan under betalande kunder eller något sånt (som zartok då) =D

Hur mycket betalade du?

#2327

Postad 28 maj 2014 - 10:33

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1

jag skriver det igen, jag KÖPTE två kablar från honom. via sidan och allt =)
jag tror tom att jag nämns på sidan under betalande kunder eller något sånt (som zartok då) =D


Hihi... :)

"Produktbilderna" avslöjar ju ganska tydligt att det handlar om alldeles vanliga (billiga) kablar som fjomparna satt skal/hylsor/höljen på.
Inget fel i att "pynta" kablar så de ser kul ut, men en del går nog på bluffen om att ljudet påverkas. Förhoppningsvis inte du dock?

Det *ÄR* en skämtsite, men eftersom de uppenbarligen säljer "produkter" så är marknadsföringen olaglig, oavsett vad de själva påstår.

#2328

Postad 28 maj 2014 - 10:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Han har även fyllt dom med sand och olika stenarter, så dom är TUNGA! :D

Jag tror att dom gör precis lika mycket skillnad som valet av mitt elbolag gör skillnad. Ärligt talat :D

Jag betalade ett par tusen plus att jag skänkt pengar två gånger till hans röda korset-projekt.

#2329

Postad 28 maj 2014 - 10:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag betalade ett par tusen plus att jag skänkt pengar två gånger till hans röda korset-projekt.

Så du köpte alltså två kablar för ett par tusen och fick en tredje kabel på köpet som kostar ny 1,5 miljoner US dollar?

#2330

Postad 28 maj 2014 - 10:50

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Haha!
Sitter det en mandelkubb på denna lilla "goding"? Postad bild
Måste va för att ge elen lite extra energi för att orka opåverkad genom kabeln :)

Redigerat av stormagen, 28 maj 2014 - 10:50.


#2331

Postad 28 maj 2014 - 11:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tror att jag fick den för att jag skänkt endel pengar till hans välgörenhetsprojekt. Sen så lär han aldrig sålt en enda artemis. Tre finns tillverkade i världen. Men det är finfina furutechproppar och sånt. Mandelkubben är faktiskt en blandning stenarter som han fått fast med träfiber (tror jag)

#2332

Postad 28 maj 2014 - 11:10

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Jag tror att han går i pension och lever på ränta om han får sälja en Artemis till nypris :)

Någon som kan gissa tillverkningskostnad på en sån kabel? :D

#2333

Postad 28 maj 2014 - 11:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Jag tror att jag fick den för att jag skänkt endel pengar till hans välgörenhetsprojekt. Sen så lär han aldrig sålt en enda artemis. Tre finns tillverkade i världen. Men det är finfina furutechproppar och sånt. Mandelkubben är faktiskt en blandning stenarter som han fått fast med träfiber (tror jag)

Jag kan förstå att han inte sålt en Artemis till det priset. Vem betalar såna pengar för en strömsladd med en tjock strumpa på nedkladdad med trolldeg blandat med grus? Har man inte tummen mitt i handen så kan vem som helst här tillverka en sådan och sätta en prislapp på 10 miljoner. Sen kan man sänka priset, "har kostat 10 mille, nu endast 10000 kr" Bara att slå till, denna sladden lyfter Eric Claptons gitarrsolon till nya höjder.

#2334

Postad 28 maj 2014 - 11:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

http://www.faktiskt....pic.php?t=55175
Här är hans hemsida
http://www.coconut-audio.com/

Haha! Vem går på att de kablarna och "Tweaksen" ger bättre ljud?

MÅSTE ju vara ett skämt.

#2335

Postad 28 maj 2014 - 13:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag känner till tillverkningskostnader och sånt.
Sen så ska jag säga att patrick är 100% seriös, han stror stenhårt på kablar och tr0weaks. Han är mer troende än vad kylis är, utan en sekunds tvekan. Sidan är inget skämt. Ni kan beställa vad ni vill därifrån om ni känner för det. Testa ;)

#2336

Postad 28 maj 2014 - 14:00

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Älskar hans annonser och hemsida! :D Förstasidan har ju en naken tjej som håller i en riktigt grov kabel med texten "The favorite power cable among women"!

Tror han gav bort en herrans massa kablar i julas helt gratis också :)

#2337

Postad 28 maj 2014 - 14:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

Jag känner till tillverkningskostnader och sånt.
Sen så ska jag säga att patrick är 100% seriös, han stror stenhårt på kablar och tr0weaks. Han är mer troende än vad kylis är, utan en sekunds tvekan. Sidan är inget skämt. Ni kan beställa vad ni vill därifrån om ni känner för det. Testa ;)


Kommer definitivt inte att testa, men att snubben tror stenhårt på kablar och tweaks - dvs att man kan tjäna en hacka på bluffen - är ganska uppenbart.

100% oseriös skulle jag vilja säga, och förhoppningsvis får han konsumentverket och skattmasen på sig. :)

#2338

Postad 28 maj 2014 - 14:37

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 1

Kommer definitivt inte att testa, men att snubben tror stenhårt på kablar och tweaks - dvs att man kan tjäna en hacka på bluffen - är ganska uppenbart.

100% oseriös skulle jag vilja säga, och förhoppningsvis får han konsumentverket och skattmasen på sig. :)

Tror att det kanske är som när man ljuger, när man ljugit tillräckligt mycket så tror man på det själv till slut.

Men som sagt, jag ÖNSKAR att det vore skillnad i kablar. Hoppas jag får komma på något kabeltest snart, vore intressant att vara med på ett själv så man får en egen uppfattning.

#2339

Postad 28 maj 2014 - 14:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Men som sagt, jag ÖNSKAR att det vore skillnad i kablar. Hoppas jag får komma på något kabeltest snart, vore intressant att vara med på ett själv så man får en egen uppfattning.

Prova med en sämre kabel om det blir nån skillnad. Ta en riktigt lång och tunn kabel, typ telefonkabel och använd den som högtalarkabel. Att försöka att byta upp sig om man redan har en tillräckligt bra kabel är meningslöst och dyrt.

#2340

Postad 28 maj 2014 - 16:35

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Prova med en sämre kabel om det blir nån skillnad. Ta en riktigt lång och tunn kabel, typ telefonkabel och använd den som högtalarkabel. Att försöka att byta upp sig om man redan har en tillräckligt bra kabel är meningslöst och dyrt.


Huvudet på spiken.

Det är givetvis skillnad på kablar, men de får vara rejält usla/underdimensionerade för att alls påverka hörbart.

#2341

Postad 28 maj 2014 - 16:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
hade ni diskuterat det här med patrick som driver coconut audio så hade ni förstått att han inte över huvudtaget försöker att scamma någon. han tror, helt ärligt, på sina kablar och alla fantastiska saker han skriver om. han skriver det inte bara på forum, han skriver exakt samma saker privat. han är genuint troende. djupare än både påven och kylis tillsammans. men självfallet, han är ytterst exentrisk av sig. väldigt mycket. men han tror på det han gör. så det är ingen scam. man kan köpa vad man vill från butiken för hutlösa priser. utöver det så skänker han ju bort en hel del kablar ur sitt gamla sortiment. artemis är exempelvis en sån kabel som inte finns längre.

i faktiskttråden så ser man när han beställde upp alla furutechproppar som fanns på lager hos svalander. då menar jag alla. han har ett berg av kartonger hemma, och kartongerna till dessa är ju inte direkt stora.

#2342

Postad 28 maj 2014 - 16:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

hade ni diskuterat det här med patrick som driver coconut audio så hade ni förstått att han inte över huvudtaget försöker att scamma någon. han tror, helt ärligt, på sina kablar och alla fantastiska saker han skriver om. han skriver det inte bara på forum, han skriver exakt samma saker privat. han är genuint troende. djupare än både påven och kylis tillsammans. men självfallet, han är ytterst exentrisk av sig. väldigt mycket. men han tror på det han gör. så det är ingen scam. man kan köpa vad man vill från butiken för hutlösa priser. utöver det så skänker han ju bort en hel del kablar ur sitt gamla sortiment. artemis är exempelvis en sån kabel som inte finns längre.

i faktiskttråden så ser man när han beställde upp alla furutechproppar som fanns på lager hos svalander. då menar jag alla. han har ett berg av kartonger hemma, och kartongerna till dessa är ju inte direkt stora.

Spelar ingen roll om han är djupt troende. Hans säljer meningslösa prylar till vansinniga priser.

#2343

Postad 28 maj 2014 - 17:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 3
Så du menar att den här skojaren beställer saker från en annan skojare.

Makes sense.

#2344

Postad 28 maj 2014 - 17:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 5

hade ni diskuterat det här med patrick som driver coconut audio så hade ni förstått att han inte över huvudtaget försöker att scamma någon. han tror, helt ärligt, på sina kablar och alla fantastiska saker han skriver om...


Jag har inga invändningar mot att han är troende, men även om han inte medvetet försöker blåsa någon så är det ju i praktiken precis det han gör tyvärr.

#2345

Postad 28 maj 2014 - 18:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
självfallet. men betänk vad nordost och transparent gör, på storskalig nivå. för att inte tala om majoriteten av alla hifibutiker. dom säljer ju sina saker aktivt, patrick gör inte jättemycket reklam eftersom han säger att han har återkommande kunder. så pass återkommande att han har planerat att lägga ner sidan. vilket låter... märkligt. med hans priser så skulle han som sagt kunna pensionera sig om han hade bara ett par återkommande kunder. jag vet fö vilka sorters ledare han använder, vilka stenarter och såna saker. ledarna har det tom diskuterats på faktiskt =)

jag kom på att jag faktiskt kan ge ett exempel över hur väldigt troende han är. han menar att han hör så stor skillnad mellan kablar att han inte känner igen en låt om han hör med en dålig kabel. det var nog det mest uppseendeväckande han sagt. vidare så har han även skrivit saker som att man färdas till andra dimensioner med bra kablar :D

ja, det är väl inte riktigt rätt att sälja på folk dyrt verkningslöst, men kylis här verkar ju vara rätt nöjd...

Redigerat av Zartok, 28 maj 2014 - 19:41.


#2346

Postad 28 maj 2014 - 21:16

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 4

Tycker du ärligt att trollet behöver mer mat än det redan fått spaltmeter efter spaltmeter?

Det är ett diskussionsforum!
kylmander och Co har som MHB medlemmar, lika stor rätt att göra inlägg i tråden som du och jag.

Själva essensen i en diskussion är ju att man har meningsskiljaktigheter. Utan de kabeltroende så är den här tråden ganska urvattnad och den kommer snart tyna bort.


Red: bytte ut ordet "blev" mot "är"

Redigerat av Station, 28 maj 2014 - 21:17.


#2347

Postad 28 maj 2014 - 22:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 10
det är helt ok att tycka och tro olika. problemet kommer till när folk börjar skriva att man ska köpa nya kablar för dyra pengar eftersom det kommer påverka ljudet. jag har sett personer som har lika mycket pengar utlagda på kablar som dom har på högtalare. det finns fortfarande ingen som hört skillnad på kablar, så att lura andra att köpa svindyra kablar till ingen som helst nytta är ju något som vi på forumet självklart vill motverka.

#2348

Postad 02 juni 2014 - 10:23

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 4
Apropå upplevda skillnader vs. faktiska skillnader:
http://youtu.be/kzo45hWXRWU

#2349

Postad 06 juni 2014 - 11:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
tror inte att det här påverkar kabeltroende personer över huvudtaget. jag har postat mcgurk-effekten flertalet gånger och dom troende förstår inte ens vad det handlar om i många fall. samma med den konstant stigande tonen. tanten som är musikaliskt utbildad förstod hur illusionen gick till medans jag inte fattade hur fasen man kunde göra en så cool illusion :D

#2350

Postad 06 juni 2014 - 11:33

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 2

jag skriver det igen, jag KÖPTE två kablar från honom. via sidan och allt =)
jag tror tom att jag nämns på sidan under betalande kunder eller något sånt (som zartok då) =D

Jahah KÖPTE trodde du fick dom ??? Då var det ännu värre



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.