Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nästa uppdatering till Vista Media Center - "Fiji"

245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2008 - 21:05

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Otroligt nog verkar det saknas en tråd om nästa uppdatering till Vista Media Center, som länge refererats till med kodnamnet "Fiji".

Just nu är det en mycket hemlig och mycket begränsad beta ute, det gick ut en inbjudan redan för ett år sedan men nu verkar det faktiskt finnas en betaversion hos ett litet antal testare. Vad jag vet har den inte läckt ut ännu och jag har inte hört någonting om vad som finns i den vad avser nya funktioner. Vad jag dock vet är att Microsoft speciellt satsat på att bjuda in en global publik (nåja, krets) till betan för att försäkra sig om att alla förekommande TV-sändningssystem och -format var representerade. Detta tyder ju på att Microsoft faktiskt planerar att, som ryktena länge antytt, ta hänsyn till de starka önskemål som kommit in från utanför USA för support för:

  • DVB-S och -S2
  • HDTV via DVB (H.264/AVC)
  • Betalkanaler i DVB
  • EPG från DVB-strömmen i tillägg till den nedladdade version som finns idag

Jag anmälde mig givetvis till betaprogrammet men jag är inte i just den branschen så jag kom inte med. Det verkar som om de som faktiskt är med i betaprogrammet, eller av annan anledning vet någonting, lever under hot om kraftfulla sanktioner om de sprider information om funktionerna, och ännu värre själva koden, så hemlighetsmakeriet är nästan i klass med det man är van vid från Apple. :) Inte ett knyst från något håll.

Stalltipset får nog ändå vara att listan ovan kommer att kunna bockas av. Men än så länge är det bara spekulationer.

Fast någon här på minhembio kanske vet någonting? Shouldn't think so. ;)

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 02 juni 2008 - 21:06.


#2

Postad 03 juni 2008 - 11:20

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det enda jag kan bidra med är...
1. JÄDRAR så jag längtar till Fiji, alla de funktioner jag idag saknar löses ju med denna...ja, vadå? Uppdatering? Under vilka former kommer Fiji att släppas, som en WinUpdate-uppdatering eller som en helt ny fristående version av Vista - eller rent av som en del av Vistas tronföljare?
2. Fler rykten, främst rörande hantering av de separata undertexter som dagens VMC inte kan har något stöd för. För oss i Sverige gäller det främst ett knippe betalkanaler som sänder ljud och bild i ett och sen undertexterna separat.

Det finns någon föga uppmärksammad och rejält avdomnad tråd sedan tidigare, men den dog vid ung ålder sedan - precis som du påpekar - informationen om vad som komma skall och när detta dyker upp är minst sagt sparsam.

#3

Postad 03 juni 2008 - 13:16

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
"Windows Media Center Feature Update 2008" tycks vara vad den kallar sig när man installerar betaversionen, den kommer som en Windows Update Standalone Installer vilket antyder att Microsoft kommer att lägga ut den på Windows Update när den väl lanseras.

Detta har jag hört på omvägar via USA. Information om vad den innehåller? Nada. :)

DVB-subtitles skulle definitivt vara bra. Fast programguide från DVB-strömmen är min #1.

#4

Postad 03 juni 2008 - 14:29

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Goda nyheter ang. tillgängligheten när den väl dyker upp.

Vad beträffar programguiden så är det också min nr. 1 på listan. Den som MS tillhandahåller idag duger inte och de alternativa lösningar som finns är minst sagt undermåliga både sett till funktionalitet och stabilitet.

#5

Postad 04 juni 2008 - 21:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Det finns några äldre diskussioner - denna är förhållandevis ny.

Som jag sagt tidigare är text-tv en ganska viktig funktionen eftersom det används för att texta kanaler som Canal+, TV1000 mfl - men det verkar inte finnas i Fiji vad jag vet (?)

#6

Postad 05 juni 2008 - 08:18

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har försökt hitta en längre tid.

Men är det någon som har koll på vilka funktioner som tillkommer?
Det finns massor med rykten men jag har inte hittat annat än rykten?

Rykten för release? :)

#7

Postad 05 juni 2008 - 11:26

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har försökt hitta en längre tid.

Men är det någon som har koll på vilka funktioner som tillkommer?
Det finns massor med rykten men jag har inte hittat annat än rykten?

Rykten för release? :)


Det jag hör indikerar Q3. Stöd för H.264-kanaler lär i alla fall finnas i betan enligt vad jag hört från branschinsiders. Det är extremt mycket tryck i USA för att få in stöd för DirecTV (satellitoperatör) och de använder DVB-S2 och H.264/AVC vilket driver dessa funktioner.

Jag har inte hört något om DVB-EPG.

#8

Postad 06 juni 2008 - 23:47

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Jag är med som betatestare för denna produkt (väldigt jobbigt men väldigt kul). Men har som ni kanske förstår tystnadsplikt angående dess innehåll. Kan dock säga att andra applikationer såsom media portal får sig en rejäl match efter att denna release är släppt, om man jämför vad media center har att erbjuda i dagens läge...

MS har långt ifrån släppt greppet om denna produkt, man satsar verkligen skulle jag vilja påstå. Så upp med hakan!

MVH
Henrik

#9

Postad 07 juni 2008 - 09:24

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Jag är med som betatestare


Intressant :D

Dela gärna med dig av så mycket information som du är tillåten att göra.

Får du exempelvis avslöja för oss hur din uppsättning ser ut idag ?

Jag tänker på vad du har för: TV-kort ? Leverantör ? Utbud ?

#10

Postad 08 juni 2008 - 10:59

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Häftigt, MrNorth27! Blir självklart nyfiken på alla tänkbara sätt men undviker att ställa alltför ingående frågor då jag mycket väl förstå att det från MS sida finns hårt spända tyglar. Är dock, som tidigare nämnts, helt klart mest intresserad att höra om eventuella förändringar på EPG-sidan med tanke på hur otoligt undermålig dagens lösning är. Denna punkt står bra många pinnhål över övriga frågor på min lista med förväntningar på Fiji. VMC fungerar verkligen bra med rätt hårdvara och EPG-problematiken är en verklig nagel i ögat.

Hoppas att du håller oss underrättade i, under rådande omständigheter, mesta möjliga mån :(

#11

Postad 10 juni 2008 - 22:21

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Funderade huruvida jag skulle skriva här eller inte, för jag förstod att många skulle bli nyfikna.

När det gäller kommande funktioner får jag inte säga någonting alls. MS är väldigt tydliga på den punkten. Men min hårdvara är väldigt basic:

Athlon X2 processor
2gb minne
1 tb disk
DVB-T kort (floppydtv)

Det jag ville säga var att MS på intet sätt har glömt bort vare sig Media Center som produkt, eller Europa och skandinavien heller för den delen. Allting är inte USA-centrerat, vilket jag tycker är tur.

Kan önska att MS samarbetade mera med hårdvaruleverantörer och de olika ländernas medieutbud, då hade vi kanske fått se IP-tv direkt in i media center (eller varför inte HD-tv från com hem). Men så länge leverantörerna trilskas med sina boxar och Media Center inte är tillräckligt lockande som marknad så står vi där vi står. Det är knappast någon hemlighet, och inget som berör denna betan heller. Det lär nog bara ta tid. Tekniskt sett finns det ju inga hinder, det har ju de på digital everywhere visat med sin flopydtv-produkt.

Kan ju säga att det är väldigt tryck på betatestarnas forum, och många av de nya förslag som väller in handlar om sådant som länge har önskats av oss här på minhembio och på thegreenbutton...

MS sitter på en produkt som är väldigt kraftfull men kräver väldigt mycket av dess programägare som skall utveckla den. Tänk på att denna skall fungera både om du sitter på island, i sverige, i usa, i kina, korea eller i japan med allt vad det innebär av olika tv-standarder osv. Kan mycket väl vara en av de mest utmanande applikationer som man kan tänkas göra...

Ha det bra
Henrik

#12

Postad 10 juni 2008 - 22:28

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Är dock, som tidigare nämnts, helt klart mest intresserad att höra om eventuella förändringar på EPG-sidan med tanke på hur otoligt undermålig dagens lösning är. Denna punkt står bra många pinnhål över övriga frågor på min lista med förväntningar på Fiji.


Berätta mera om vad du anser vara en brist, så lovar jag att posta detta på det interna forumet som MS-folket *verkligen* läser.

MVH
Henrik

#13

Postad 11 juni 2008 - 08:40

Perth
  • Perth
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Berätta mera om vad du anser vara en brist, så lovar jag att posta detta på det interna forumet som MS-folket *verkligen* läser.

MVH
Henrik

En sak som du gärna får posta som en STOR brist är avsaknaden av automatsik switchning mellan olika refresh rates (uppdateringsfrekvenser).

Märkligt att detta inte är en funktion som redan finns inbyggd i VMC.

Jag vet att rickardk här på minhembio arbetat på en lösning tillsammans med utvecklaren av media control-pluginet. Och det fungerar bra förutom att det inte kan switcha refresh rate när man kollar på TV utan bara för redan inspelat material.

Vi sitter och jobbar i samma byggnad så vi har pratat om detta problem flera gånger och jag tror han är med och testar betan. Men nu har jag inte hört från honom på ett tag angående detta så om du kunde ta det vidare vore det fint.

Här är ett par trådar där han skrivit om problemet:

http://damienbt.free...topic.php?t=299
http://thegreenbutto...ead/231141.aspx

Att matcha refresh rate med video-/tvmaterialets framerate borde vara väldigt enkelt att bygga in.

Hoppas du har lust att posta om detta i betaforumet.

Redigerat av Perth, 11 juni 2008 - 08:46.


#14

Postad 11 juni 2008 - 10:47

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Jag är otroligt intresserad av stöd för betalkort (TV), HD (H.264) samt flera tuners och då helst kunna använda olika sorter tex kombo av DVB-T/DVB-S2 etc.

#15

Postad 11 juni 2008 - 11:54

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Berätta mera om vad du anser vara en brist, så lovar jag att posta detta på det interna forumet som MS-folket *verkligen* läser.

MVH
Henrik


Here we go :)

Problemet grundar sig i det minst sagt skrala utbudet av kanaler i EPG:n. I princip handlar det om att basutbudet finns där, har man någon form av kanalpaket utöver detta står man helt utan programguide. Detta gäller oavsett vilken leverantör man använder (Boxer, Comhem, Canal Digital etc.). Som bekant skickas en mer eller mindre helt komplett EPG ut i det digitala nätet, varför inte använda denna? "Alla" vanliga digitalboxar använder denna och utan att själv ha använt den mer än sporadiskt tycker jag att sen ser mer välfungerande ut än MS skrala försök. Helt klart är i vart fall att den är mer komplett. Kanske är det av olika skäl omöjligt att få in denna i VMC - jag vet själv inte. Antar att det är Boxer och dess konkurrenter som finansierar den varför MS antagligen måste ingå en deal med dessa, kanske är det också rent av tekniskt omöjligt.

Hur som helst, MS betalar idag ett externt företag för tjänsten och vad jag har förstått av mer djupgående trådar i ämnet så betalar de per kanal i programguiden. Inte undra på att de snålar med utbudet! Jag ser här bara två utvägar: antingen byter MS lösning helt och tar in programguiden på annat - och mer kostnadseffektivt - sätt, eller så gör de en mer helhjärtad satsning där de sätter press på sina "dotterbolag" i respektive land så att de skjuter in mer pengar i den befintliga EPG-lösningen och därigenom erhåller en mer komplett EPG. Personligen tycker jag att alla svenska kanaler borde vara det minsta man kan begära. Jag, och alla VMC-användare jag har i min närhet, tycker att hela poängen med Media Center faller totalt när man står utan programguide. Hur är det tänkt att vi ska använda Media Center när vi inte kan använda våra TV-kanaler med programguiden? Bland de burkar jag snickrat ihop (ett tiotal) har samtliga haft Vista Premium och prio 1 för köparna har i samtliga fall varit TV-funktionen och möjligheten att spela in program på ett enkelt sätt. Hur detta sker...ja, via programguiden så klart. Att varje vecka köpa en TV-tidning och sen manuellt programmera in inspelningarna på grund av undermålig EPG känns ärligt talat ganska 80-tal. Alltså varken 90-tal (då fanns showview) eller 2000-tal (här borde det finnas en vettig EPG!).

Vad leder då detta till? Ja, i många och långa trådar försöker folk skriva ihop program som hämtar programguiden från annat håll. Enligt min mening är samtliga lösningar på olika sätt undermåliga, men jag förstår verkligen varför folk använder dem trots detta. En del av dem rasar med jämna mellanrum för att dess källor för programinformation, i regel vanliga hemsidor för TV-info i stil med www.tv.nu, mixtrar lite med sin hemsida just för att stoppa att folk utan att egentligen besöka sidan drar ner all programinfo. Andra fungerar inte på grund av undermålig mjukvara, vilket i sig inte är särskilt överraskande då det handlar om mer eller mindre hembyggda program. På tystpc.nu finns en rad trådar som i kronologisk ordning presenterar olika lösningar som under åren funnits. Såvitt jag vet är Laserbrain den senaste.

Oavsett vilken väg runt problemet man väljer så är det något som leder till ett försämrat intryck av VMC. TV-tidning eller ett program från utomstående part kvittar, det är en föga genuin känsla och funktionaliteten är allt annat än godkänd. Säg hej till grabbarna på det interna forumet, deras respons på detta vore intressant att höra. Antingen här i tråden eller i PM, beroende på hur deras svar ser ut. Hintar de om framtiden och ev. kommande lösningar förstår jag att det blir lite svårciterat för din del.

#16

Postad 11 juni 2008 - 16:33

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Lång förklaring Jizzler, men det har ju mer eller mindre redan bekräftats att DVB-EPG finns med i "Fiji"

DVB-EPG är metoden som hämtar EPG:n direkt från DVB-nätet - så som det fungerar i alla digital-TV boxar samt andra programvaror som ex. DVBviewer.

Det ger automatisk EPG på (nästan) alla kanaler.

Berätta mera om vad du anser vara en brist, så lovar jag att posta detta på det interna forumet som MS-folket *verkligen* läser.

MVH
Henrik


Jag tänker tjata igen om stödet för Text-TV eftersom jag inte hittat några indikationer på att "Fiji" innehåller detta.

Jag bryr mig egentligen inte alls om själva Text-TV funktionen utan är enbart ute efter textningen på Filmkanalerna.

Kanaler som använder sig av Text-TV textning i Norden är:

SVT:s kanaler (textning för döva)
Canal+ (7st kanaler)
Discovery kanalerna (4st)
TV1000 (6 kanaler)
Travel Channel
Showtime
Silver
Animal Planet
Viasat Explorer, History och Nature
National Geographic Channel
Hallmark

Mfl - detta är de jag hittade enbart genom att titta i kanallistan i DVBviewer.

Utan denna funktion kan jag personligen inte gå över från DVBviewer till Vista MCE.

(det var därför jag var lite nyfiken på ditt utbud MrNorth - kan du få in och testa någon av dessa kanaler ?)

Edit:

Det verkar som jag inbillat mig att jag läst om DVB-EPG stöd i Fiji - jag tar det dock som en självklarhet att de lagt till detta.

Redigerat av Pulver, 11 juni 2008 - 16:58.


#17

Postad 11 juni 2008 - 21:05

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Lång förklaring Jizzler


När någon med god insyn och möjligheter att vidarebefordra information till rätt personer ber om en förklaring om ett specifikt problem så kan du lita på att den kommer. Att vissa sedan brukar denna specifika uppmaning till att bomba text i helt andra frågor, det är en annan femma.

Det verkar som jag inbillat mig att jag läst om DVB-EPG stöd i Fiji - jag tar det dock som en självklarhet att de lagt till detta.


Det har du säkert läst om, för det har jag också. Problemet är att det vad jag sett enbart rört sig om lösa rykten och, på senare tid, dessvärre även rykten om att någon EPG via DVB inte är aktuell för Fiji. Lita på att detta satt eld i mitt maskineri! Det är denna eldsvåda, i det närmaste att likna vid mental napalm, som briserat i min novell ett par inlägg upp...

Precis som dig ser jag det nästan som en självklarhet, samtidigt finns inte en tillstymmelse till bekräftad information varför jag trycker extra hårt på just denna fråga. Om MrNorth27 sitter med information som bekräftar att det inte är någon EPG via DVB på gång så ser jag det som mer än nödvändigt att trycka på lite extra. MS måste inse vikten av att avskaffa dagens lösning alternativt radikalt förbättra den. Om han å andra sidan sitter på motsatt information och kanske rent av en beta med EPG via DVB - ja, då får vi nog se fram emot ett par dimridåer för att inte röja känslig information :)

#18

Postad 12 juni 2008 - 08:28

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Det har du säkert läst om, för det har jag också. Problemet är att det vad jag sett enbart rört sig om lösa rykten och, på senare tid, dessvärre även rykten om att någon EPG via DVB inte är aktuell för Fiji. Lita på att detta satt eld i mitt maskineri! Det är denna eldsvåda, i det närmaste att likna vid mental napalm, som briserat i min novell ett par inlägg upp...


Det senaste jag hört är att det inte finns någon DVB-EPG, i alla fall inte i den senaste pre-releasen. Däremot lär den nedladdade EPG:n vara fulständig med de flesta europeiska marksända kanaler.
Vilket är helt OK för mig, om den är korrekt och har information för alla kanaler i det svenska marknätet, kanske t o m för 2 veckor framåt, känns DVB-EPG inte så kritiskt.

#19

Postad 12 juni 2008 - 11:44

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Det senaste jag hört är att det inte finns någon DVB-EPG, i alla fall inte i den senaste pre-releasen. Däremot lär den nedladdade EPG:n vara fulständig med de flesta europeiska marksända kanaler.
Vilket är helt OK för mig, om den är korrekt och har information för alla kanaler i det svenska marknätet, kanske t o m för 2 veckor framåt, känns DVB-EPG inte så kritiskt.


Om detta stämmer är det en av de lösningar som jag anser vara okej, förutsatt att de svenska kanalerna är med. Bortsett från avsaknaden av kanaler så fungerar dagens progamguide ypperligt, med fullt utbud ser jag inte att det finns något övrigt att önska.

Gissar vi på release av Fiji i oktober...?

#20

Postad 12 juni 2008 - 13:13

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej på er!

Oj vad det kom mycket info här... ska försöka ge lite kommentarer.

1) Automatiskt byte av refresh rates.
Jag har faktiskt drivit på detta men än så länge har det varit svalt med kommentarer både från MS och från övriga testare. Vissa tycker att 24p och PAL 25i ser bra ut även i 60Hz och andra förstår inte alls problematiken. Men jag ger mig inte....

2) Teletext support
På fjärrkontrollen som finns att köra idag finns det en knapp längst ner som heter "teletext"... vore ju konstigt om den inte kom till användning förr eller senare, eller hur :)

3)EPG via DVB
Ska kolla upp detta. Det har varit mycket snack om att kunna hämta EPG från olika källor som Media Portal gör. Men ska sätta mig in i det hela lite bättre. Och finns inte denna förfrågan/feature ska jag posta lite kring det.


4) Stöd för betalkort
Som det är idag är det endast floppydtv som ger stöd för betalkort, korrekt? Utveckla gärna detta ytterligare, specifikt vad det är som saknas. Medger att jag är dåligt insatt i detta, då jag kör med min gamla hederliga floppydtv. Har inte brytt mig så mycket om vad mer som finns att tillgå.

kom gärna med fler förslag så förmedlar jag dem...


MVH
Henrik

#21

Postad 12 juni 2008 - 13:45

Perth
  • Perth
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej på er!

Oj vad det kom mycket info här... ska försöka ge lite kommentarer.

1) Automatiskt byte av refresh rates.
Jag har faktiskt drivit på detta men än så länge har det varit svalt med kommentarer både från MS och från övriga testare. Vissa tycker att 24p och PAL 25i ser bra ut även i 60Hz och andra förstår inte alls problematiken. Men jag ger mig inte....

Skönt att höra att du inte ger upp angående detta!!

#22

Postad 12 juni 2008 - 14:23

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Tyvärr så har Microsoft visat sig vara ganska "ointresserade" av detta när jag fört problemet på tal. Tyvärr är det inte så många som tycker detta är något större problem. I USA är man van med att se filmer med 2-3/3-2 pulldown och då klarar man sig bra med 59,94Hz som en bra kompromiss för att visa både tv och film.

I europa stöter vi oftare på material med 23,976fps, 29,97fps, 25fps, 50fps.

Nu har jag ingen möjlighet att jobba vidare på detta den snaraste framtiden, då jag jobbar i princip dygnet runt. Men jag hoppas någon annan kan driva det vidare och försöka få Microsoft att förstå varför detta är så viktigt.

Om man använder VMC i en mer seriös setup med bildvisare som klarar att visa (på rätt sätt) 23,976Hz, 50Hz och 59,94Hz så är skillnaden tydlig.

Jag har jobbat med tre olika lösningar för detta. Började med ett eget plugin som kunde användas till att switcha refresh rate manuellt. Efter det så började vi kolla på lösningen med Media Control. Problemet var att han som utvecklar Media Control inte själv hade en bildvisare som fungerade med annat än 50/60Hz. Han var därför tvungen att skicka mig betor så fort han ändrade något. Det tog därför lång tid och det blev svårt att komma längre.
(Har en annan lösning nu, som dock ligger lite på is. Kan kanske kan fungera bättre)



Det som är bra med Media Control är att det finns en tabell där man kan ange vilken refresh rate som skall användas till vilken frame rate. Om Microsoft väljer att ge oss denna funktion så hoppas jag att de också kommer ha denna möjlighet.




Problemen med Media Control är:

1: Beroende av ffdshow för att läsa frame raten på materialet som spelas upp. Och då man tyvärr inte kan på ett
smidigt (automatiskt) vis addera ffdshow till grafen när man tittar på live-tv så kan bara Media Control byta
refresh rate för material som redan är inspelat.

2: Kan inte byta tillbaka till en default refresh rate efter att materialet mam spelat upp är slut. Om man tittar
på filmmaterial i 23,976fps (och har en bildvisare som stöder detta + att man konfigurerat Media Control att använda
23,976Hz för denna frame rate) så kommer alla grafik i VMC sen flyta mycket sämre.

3: Eftersom det inte går att uppdatera grafen (alternativt finns det en bugg i EVR-renderaren. Så måste VMC, efter det att den nya refresh raten är satt, minimeras och sen maximeras för att renderaren skall bli medveten om att en ny refresh rate är satt.

4: Om man använder sig av PlayMovie, PowerDVD (externt), TotalMedia (externt) eller liknande för att spela upp HD DVD/Blu-ray så kan inte Media Control byta refresh rate.

#23

Postad 12 juni 2008 - 21:26

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

3)EPG via DVB
Ska kolla upp detta. Det har varit mycket snack om att kunna hämta EPG från olika källor som Media Portal gör. Men ska sätta mig in i det hela lite bättre. Och finns inte denna förfrågan/feature ska jag posta lite kring det.


Jag vill här förtydliga att det mest relevanta inte är att det blir EPG via DVB, utan att något görs åt den lösning som finns idag. Antingen byter MS helt sätt att hämta EPG eller så lägger de ner mer krut på den befintliga som bygger på att all programinfo tankas hem automatiskt via internet. Denna lösning fungerar redan idag rent tekniskt bra, men som sagt är kanalutbudet minst sagt skralt. Det är detta som måste åtgärdas på ett eller annat sätt. EPG via DVB är en av dessa möjliga lösningar, att skjuta till mer pengar till den befintliga lösningen så att fler kanaler får programguide i dagens EPG-lösning en annan. Huvudsaken är att MS inser att något måste göras och att det sker i Fiji!

#24

Postad 13 juni 2008 - 06:23

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Hej på er!

Oj vad det kom mycket info här... ska försöka ge lite kommentarer.

4) Stöd för betalkort
Som det är idag är det endast floppydtv som ger stöd för betalkort, korrekt? Utveckla gärna detta ytterligare, specifikt vad det är som saknas. Medger att jag är dåligt insatt i detta, då jag kör med min gamla hederliga floppydtv. Har inte brytt mig så mycket om vad mer som finns att tillgå.


Hallå,

Kanon med dina kommentarer / påtryckningar.

Jag skall försöka mig på lite betalkanal problematik.

Som det är idag så stöder Microsoft INTE betalkanaler i XP/Vista MCE.
Det har FloppyDTV rundat genom att lägga in hela avkodningen i sitt tv-kort.
Det är den enda lösningen och man sitter i händerna på Österikarna, som bla bara har singeltuner.
Vill man som jag ha 3 tuners och kanske i framtiden när förhoppningsvis Fiji stöder flera standarder samtidigt, både DVB-T och DVB-S(2) så blir det många TVkort, många CAM'ar och många betalkort/tvilling etc. Allt under förutsättning att ett 3'e partsföretag (Digital everywhere) stöder detta.

Hauppauge har under 2 års tid försökt släppa en USB betalkortsläsare, fast som idag endast stödet en tv-tuner.

90% av alla tv-kort stöder bara fria kanaler, och inga dubbeltunerkort stöder CI.

Den bästa lösningen vore ju att Microsoft stöder betaltvkort, tex via ett USB interface, antingen via egen softCAM (tex VIACCESS för Boxer) alt att man inkluderar CAM'en i USB mojängen.

Då skulle man tex kunna köpa 2 st Hauppauge Nova T 500 och få 4 tuners för 1000:- En USB mojäng och en CAM.

Att man bara har en CAM/betalkort är ju inget problem (om man nu bara kan avkoda en krypterad kanal i taget).
Det är ju inget problem att spela in en kanal kodad för att avkoda den när CAM'en blir ledig, det håller ju Fiji reda på.

Man tittar ju väldigt sällan på två kodade samtidigt, det skulle bara vara via en extender.

Idag kostar HW till 3 floppy totalt 7500 SEK för 3 st tuners/CAM'ar/SmartWI, och lösningen är inte helt bra.

Redigerat av Slangare, 13 juni 2008 - 06:29.


#25

Postad 14 juni 2008 - 10:54

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

2) Teletext support
På fjärrkontrollen som finns att köra idag finns det en knapp längst ner som heter "teletext"... vore ju konstigt om den inte kom till användning förr eller senare, eller hur B)


Låter ju lovande ;)

Den bästa lösningen vore ju att Microsoft stöder betaltvkort, tex via ett USB interface, antingen via egen softCAM (tex VIACCESS för Boxer) alt att man inkluderar CAM'en i USB mojängen.


Något sådant kommer garanterat inte stödjas.

Vill man köra dubbla turners får man betala för dubbla cams och dubbla programkort - det är ingenting som Microsoft kan åtgärda.

"ful-lösningen" med smartwi som jag behandlar mer senare är något man kommer få leva med.

Man tittar ju väldigt sällan på två kodade samtidigt, det skulle bara vara via en extender.


Jag använder själv ComHem där alla kanaler är kodade, då måste kunna avkoda två kanaler samtidigt för att utnyttja fördelarna med dubbla TV-kort (titta på en kanal samtidigt som man spelar in en annan)

Det kan ju dessutom komma en PiP-funktion (Picture in Picture) där det skulle vara användbart.

Idag kostar HW till 3 floppy totalt 7500 SEK för 3 st tuners/CAM'ar/SmartWI, och lösningen är inte helt bra.


Lösningen från Floppy-DTV fungerar mycket bra - såpass bra att jag nästan tycker att stöd för DVB-C och betalkanaler är "onödigt" för Micosoft att lägga till (men jag vill givetvis att de gör det)

Den svaga länken i uppsättningen är smartwi som fungerar ganska ostabilt.

Nu är ju smartwi en lite "kontroversiell" produkt som eventuellt ska förbjudas, men det finns faktiskt andra (tyvärr dyra) produkter som fungerar mycket mer stabilt.

#26

Postad 14 juni 2008 - 16:16

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nu är ju smartwi en lite "kontroversiell" produkt som eventuellt ska förbjudas, men det finns faktiskt andra (tyvärr dyra) produkter som fungerar mycket mer stabilt.


Som vad då?

#27

Postad 14 juni 2008 - 17:01

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Eftersom det är lite kontroversiellt och offtopic skickar jag info via PM.

#28

Postad 15 juni 2008 - 06:48

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Det finns fler svenska beta testare av nya Microsoft produkter har jag hört. ;)

Tyvärr stämde timingen väldigt dåligt den här gången (nytt jobb och sjukdomar inom familjen) så jag har inte kunnat varit så aktiv som jag hade velat.

Men visst ser det bra ut.

#29

Postad 15 juni 2008 - 07:12

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Något sådant kommer garanterat inte stödjas.

Jag använder själv ComHem där alla kanaler är kodade, då måste kunna avkoda två kanaler samtidigt för att utnyttja fördelarna med dubbla TV-kort (titta på en kanal samtidigt som man spelar in en annan)

Lösningen från Floppy-DTV fungerar mycket bra - såpass bra att jag nästan tycker att stöd för DVB-C och betalkanaler är "onödigt" för Micosoft att lägga till (men jag vill givetvis att de gör det)


Jag förstår faktiskt inte varför man inte kan spara en kodad kanal till hårddeisken vid inspelning om CAM'en redan är upptagen. Och använda CAM'en när den blir ledig, det var ju idén med Win-CI'n för flera år sedan av Hauppauge.

Visst hade det varit bra att ha två CAM'ar vid PIP, men det känns idag som ett lyxproblem som man isf kan välja själv att betala för.
Idag är det ju också så att när det gäller marksänt som borde vara klart störst så är inte alla kanaler kodade, men det finns idag heller inget stöd i MCE för att hålla reda på vilken tuner som kan ta emot vilka kanaler (tex blanda fria och betaltuners för bättre ekonomi).

Att Floppy funkar idag tycker jag inte att vi skall luta oss emot. Det är ett företag som lyckats gå runt MCE's svaghet och en lösning med flera tuners blir väldigt dyr, samt att vi har ingen aning om framtida support.
Bättre att fixa ett bra gränssnitt som fler företag kan stödja.

Redigerat av Slangare, 15 juni 2008 - 07:42.


#30

Postad 16 juni 2008 - 06:31

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Eftersom det är lite kontroversiellt och offtopic skickar jag info via PM.


Tack för svaret :P

#31

Postad 16 juni 2008 - 22:45

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Eftersom det är lite kontroversiellt och offtopic skickar jag info via PM.

Tell me more!

#32

Postad 17 juni 2008 - 09:03

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Har skickat PM :P

För att återkomma lite till ämnet har denna sida lite screenshots - dock inga på själva gränssnittet eller några nyheter.

Sidan påstår också att Fiji är läckt på nätet, men det är antagligen bara en missuppfattning som någon gjort efter att ha sett bilderna från en beta-testare.

#33

Postad 17 juni 2008 - 09:12

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Tack alla för infon. Mycket spännande.

Kommer MS att göra något åt menyerna? Det vore bra om man kunde påverka vilka menyalternativ som skall synas samt var de skall placeras. De ful-lösningar som finns i dag är ju rent bedrövliga, och man kan ändå bara påverka vissa delar.

Sedan vore det inte dumt om man kunde hantera sitt film- och TV-arkiv på ett smidigare sätt än idag, men det är nog att hoppas för mycket. :P

mvh,
Daniel.

#34

Postad 17 juni 2008 - 09:48

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har nu vidarebefordrat era frågor till PM och Devs hos MS. Och kan bekräfta att de har läst informationen.

Jag ska fråga om det är möjligt att skräddarsy menyerna så att man kan plocka bort de menyalternativ man inte vill se. Har inte sett den frågan innan.

Kan ju säga att MS organisation för Media Center är mycket större än jag trodde först, med tanke på allt folk som man pratar med om olika frågor, Det verkar positivt för framtiden.

En dålig sak som jag hade hoppats på är att man verkar ha slopat planerna på att släppa en ny förbättrad version av fjärrkontrollen. Om ni minns så fanns det på Microsofts Vista sajt bilder på en ny fräsig fjärrkontroll... har inte sett röken av någon sådan här. Fast det kan man räkna ut själv med tanke på att bilderna även försvunnit från MS sajt. :P

MVH
Henrik

#35

Postad 20 juni 2008 - 22:05

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Hade här om dagen besök av en äldre kvinna som direkt kastade sig över HTPC:n, och hon hade minsann synpunkter. På hennes DVD-spelare med inspelning till hårddisk kunde hon slippa titta på reklamen genom att börja titta på ett program och sen lägga bokmärken vid varje reklampaus. På så sätt hoppade DVD-spelaren över reklamen och den marginal (ex. starta 2min innan, sluta 2min efter...) som alltid spelas in i början respektive slutet av inspelningen. Resultatet blev att inspelade program som ses en andra gång både hoppar över oönskat inspelat material samt all reklam...lät mycket smidigt! Detta saknade hon i VMC så jag lovade omgående att framföra en önskan om en sådan funktion till MS via MrNorth27 :)

Tycker själv att funktionen torde vara ganska enkel att implementera då den inte innebär någon klippning eller dylikt, endast bokmärken.

#36

Postad 23 juni 2008 - 10:41

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Tycker själv att funktionen torde vara ganska enkel att implementera då den inte innebär någon klippning eller dylikt, endast bokmärken.


Låter som en smart funktion. Dock är min gissning att MS låter dylik funktionalitet såsom redigering överlåts till tredjepartsutvecklare. Jag har också föreslagit någon enklare form av redigering el dylikt för att ta väck reklampauser men har fått väldigt dålig respons.

Mitt argument har varit att många vanliga dvdinspelare klarar detta galant.

/Henrik

#37

Postad 23 juni 2008 - 11:38

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Using Vista Media Center in Fiji

Här finns lite information plus en del roliga omskrivningar...

#38

Postad 23 juni 2008 - 12:17

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Mitt argument har varit att många vanliga dvdinspelare klarar detta galant.


Kul att även du uppmärksammat detta, desto tristare med den svala responsen från MS. Ditt argument förefaller vara klockrent då det i mitt exempel var just hennes DVD-inspelare som hade funktionen. Nåväl, time will tel...fingers crossed :)

Känns som att man har tillräckligt med kött på benen vad beträffar nyheterna i Fiji - nu återstår "bara" ett ungefärligt releasedate.

#39

Postad 26 juni 2008 - 21:06

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
I takt med att VMC brukas finner jag nya önskemål. Denna gång rör det möjligheten att spola i annat material än det inspelade. I t. ex DivX- och XViD-material är enda möjligheten om man vill förflytta sig framåt i materialet att trycka på "skip"-knappen. Det blir som bekant rätt många tryck om man vill ta sig halvvägs in i t. ex Titanic...

Problemet aktualiserades i samband med att jag började komprimera inspelat material, att tappa fast forward-funktionen var minsann ingen höjdare ;)

#40

Postad 26 juni 2008 - 21:53

Unregistered6b30e053
  • Unregistered6b30e053
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Ja, det där med snabbspolningen är mysko. Jag labbade en del med det där i MCE 2005 för några år sedan och märkte också att många videotyper inte kunde snabbspolas. En oväntad grej var att när jag extraherade MPEG2-strömmen ur DVR-MS-filerna till en mpg-fil, så var det problem även med snabbspolandet av den (minns inte riktigt, antingen gick det inte alls eller så gick spolandet bara markant långsammare).

#41

Postad 27 juni 2008 - 00:48

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Jag har ärligt talat aldrig förstått bakgrunden till att det inte fungerar. Rätta mig gärna om jag har fel, men visst går det utmärkt att spola som vanligt i Media Player med ovan nämnda filformat? Använder själv VLC och där är det inga problem. Har du någon information om problemet, MrNorth27? Vore intressant att höra en kommentar i frågan från en MS-tech.

#42

Postad 27 juni 2008 - 09:09

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

I takt med att VMC brukas finner jag nya önskemål. Denna gång rör det möjligheten att spola i annat material än det inspelade. I t. ex DivX- och XViD-material är enda möjligheten om man vill förflytta sig framåt i materialet att trycka på "skip"-knappen. Det blir som bekant rätt många tryck om man vill ta sig halvvägs in i t. ex Titanic...

Problemet aktualiserades i samband med att jag började komprimera inspelat material, att tappa fast forward-funktionen var minsann ingen höjdare ;)


Prova
http://damienbt.free.fr/
Det löser en del spol/skip problem..

#43

Postad 27 juni 2008 - 09:47

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Tack för tipset, för mig är det bara ännu ett bevis på att MS kan lösa detta om de vill. Inväntar otåligt MrNorth27 och hans kommentarer i frågan ;)

#44

Postad 27 juni 2008 - 10:48

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Vet inte om man skall tolka detta som ett steg framåt??

http://www.neowin.ne...howtopic=645333

#45

Postad 27 juni 2008 - 23:26

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Det tycker jag absolut. Att en testare fått det att krasha berör mig inte ett dugg, däremot att de släppt en beta till en mer öppen publik! Tidigare var det som bekant en exklusiv skara betatestare samt ett par rapidshareanvändare (detta är ett internt riktat skämt, hihi!) som haft tillgång till betan. Det går framåt - and I like it!

#46

Postad 29 juni 2008 - 11:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
En fråga som är ganska aktuell för mig, kommer det att finnas nån möjlighet att spela in direkt till en nätverksdisk? Saknar den möjligheten idag och vill slopa den stora hårddisken i min htpc och spela in direkt till min filserver.

#47

Postad 29 juni 2008 - 21:53

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jo det där med snabbspolningen är en fråga som har varit uppe en hel del, både av mig och en massa andra användare. MS känner till problemet, men vi får nog tyvärr vänta på en lösning. Problemet är att exempelvis mkv inte sparar det index-metadata som behövs för att kunna snabbspola, medans andra format gör det, som exempelvis wmv. Detta på bekostnad av filstorleken. Tills dess att MS lägger in en generell fix för alla filformat som fungerar oberoende av om det finns index-information eller inte, så får vi förlita oss på tredjepartsprodukter.

Har suttit och krånglat en del med senaste betan, har testat 64-bitarsversionen, och kan inte märka någon speciell skillnad mot 32bitars versionen. Dock lyckades jag få blåskärm i VIsta, spårade det till mitt grafikkort som näst intill osade och rök... visade sig vara kontakten till fläkten som hoppat ur. Heat-pipes gick inte att ta på de var säkert uppemot 80-grader och oset av flamskyddsmedel var uppenbar B)

Införskaffade mig i dagarna en ninja-kylfläns som cpu-kylare. Gick utan problem in i mitt antec fusion. Och min htpc blev märkbart tystare utan min standard-fläktkylare från coolermaster. Återstår bara att tysta nätagget och hårddisken, men risken är väl att hela rasket börjar brinna...

MVH
Henrik

#48

Postad 30 juni 2008 - 10:23

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

En fråga som är ganska aktuell för mig, kommer det att finnas nån möjlighet att spela in direkt till en nätverksdisk? Saknar den möjligheten idag och vill slopa den stora hårddisken i min htpc och spela in direkt till min filserver.


Håller med..
Jag sökte länge en lösning, men gav upp för något år sedan då inget av de hack som florerade funkade hos mig..
Man skulle isf kunna köra os'et på en mindre (10 GB el nåt) SSD alt RAM-disk för att få tyst.

#49

Postad 30 juni 2008 - 23:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Håller med..
Jag sökte länge en lösning, men gav upp för något år sedan då inget av de hack som florerade funkade hos mig..
Man skulle isf kunna köra os'et på en mindre (10 GB el nåt) SSD alt RAM-disk för att få tyst.


Känns lite B då microsoft själva anser att man ska kunna ha all media på en home server och själva har home server os, då borde man ju även kunna spela in direkt på en disk i servern och slippa flytta inspelningar dit, ogenomtänkt är bara förnamnet, lutar mer och mer mot att gå över till en linuxlösning. Eller börja köra dvbviewer igen vilket funkade skapligt, men var lite buggigt.

#50

Postad 01 juli 2008 - 07:13

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har börjat reta mig ordentligt på att det inte går att anpassa menyerna i Vista Media Center. Jag skulle vilja se en funktion/inställning där man kan välja vilka funktioner som ska visas i menyerna. Idealet vore naturligtvis att kunna manipulera dem ungefär som man kan göra med Windows startmeny, men om inte annat åtminstone visa/dölja menyval samt välja var tillägg/plugins skall visas i menyerna.

/P-O



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.