Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp att plocka ihop HTPC

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 mars 2009 - 18:05

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Min gamla burk som jag kör MythTV på har gjort sitt som kombinerad backend/frontend, och ska nu få jobba som enbart backend med rejält med disk och 2-3 tv-kort.
Har även ett gammalt Xbox som enbart används till att visa film på.
Tanken är nu att ersätta både MythTV-frontend och Xboxen med en ny HD-kapabel burk.
Listan börjar bli ganska komplett, men en del saknas fortfarande (har t.ex inte hittat nåt lämpligt nätagg).
Jag skulle gärna ta emot lite konstruktiv kritik.

https://www.prisjakt...dali01&k=617705

#2

Postad 24 mars 2009 - 19:33

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Hejsan

Tycker att det ser bra ut!

Några kommentarer:
Fel hårddisk - alltingen vill du ha mer kapacitet (och går upp väldigt lite i pris) eller så kanske en 2,5" duger - den är typiskt sett tystare, svalare och strömsnålare.
Moderkort - det är ett bra och omtyckt kort, jag valde dock istället Asus P5N7A som verkar vara ännu lite populärare, tex på XBMC:s forum har du guider dedikerade till just detta kort. Nackdelen är att Asus:en har nvidia 9300 istället för 9400 men såvitt jag förstått det ska det inte spela någon större roll för just HTPC på linux.
Nätagg - kan varmt rekommendera det som föut hette ElanVital (kommer inte ihåg nya namnet) som är ett semipassivt aggregat - normalt står fläkten stilla men startar om det blir varmt i lådan. I din låda så hjälper väll ändå inte nätagget att luftväxla lådan?!

Eller så slår du på stort och köper mcubeds passivt kylda chassin! Det har jag nyligen gjort och ångrar det inte en sekund (utom när jag tittat på mitt banksaldo).

Lycka till!

/Oscar

#3

Postad 24 mars 2009 - 22:54

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tack för kommentarerna. Jag har bytt ut disken mot en 2,5", nåt större behov av diskutrymme i den här burken har jag inte.
Jag håller mig nog till Gigabyte-kortet, min erfarenhet av Asus har tyvärr inte varit den bästa.
När det gäller chassit så skulle jag gärna använda mig av ett mCubed, om jag slapp betala för det...

Den sista svåra nöten att knäcka är nätaggregatet, jag har inte lust att lägga allt för mycket pengar på det. Nån som kan tipsa om ett hyfsat tyst som kanske kan bli ännu bättre med andra fläktar eller så?

#4

Postad 26 mars 2009 - 09:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag har en liten fablaise för Corsair-aggen då de är tysta, modulära och prisvärda.

Tänkte du köra något 1080p-material på den?

Vidare tycker jag det ser helt okej ut, kan också säga att scytche har en drive-cooler för 2.5" som gör den till en 3.5" och dessutom gör den tyst som i graven.

#5

Postad 26 mars 2009 - 19:26

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag la till ett Corsair nätagg, skönt att höra gott om dem.
Måste väl ändå ha en adapter för att montera disken i 3,5" fack, dock hittar jag ingen sån från Scythe.

Det blir i första hand 720p, min projektor klarar inte mer.

#6

Postad 26 mars 2009 - 20:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Scythe Quiet Drive 2.5" hos inet då följer även adapter för 2.5" PATA -> 3.5" PATA om man har en sådan disk, kör du sata är det bara att koppla in och se glad ut.

Redigerat av Dreadlock, 26 mars 2009 - 20:26.


#7

Postad 28 mars 2009 - 21:32

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Nu ligger Scythe quiet drive med i inköpslistan också.

Jag insåg precis att jag har missat dvd'n. Eller ska jag ha en bluray? Det finns väl ändå inget stöd i linux för att se på bluray utan att först rippa filmen?
Nån som kan tipsa om en bra spelare som är tyst och som det går att låsa läshastigheten på i linux?

#8

Postad 29 mars 2009 - 20:23

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0
sätt gärna upp en guide i HTPC-forumet för hur du installerar MythTV tillsammans med XBMC. Länge försökt klura ut hur jag ska gå tillväga utan framgång.

redigerar här istället för att skapa ett inlägg till. Ah, du kör den vägen, either works i guess... tänkte köra XBMC med MythTV val, men det är ju inte ett krav direkt. Vet du om MythTV kan "launch:a" Firefox t.ex. eller andra program från menyn med?

Redigerat av slacker666, 29 mars 2009 - 20:32.


#9

Postad 29 mars 2009 - 20:28

dali01
  • dali01
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Min tanke var att, som jag sett att någon annan gjort, lägga till ett val i MythTV-menyerna för att köra igång XBMC. Burken ska i första hand användas till tv-tittande.
Jag har tänkt dokumentera bygget, både för egen del och för att kanske underlätta för andra.

Som sagt, tips om dvd-spelare mottages tacksamt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.