Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony RDR-HX510/710/910/1010 & GX210

521 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony RDR-HX710 160GB (DVD-spelare) 0 8,17 (41) Inga priser
Sony RDR-HX910 250GB (DVD-spelare) 1 7,5 (7) Inga priser
Sony RDR-GX210 (DVD-spelare) 1 6,38 (12) Inga priser
Sony RDR-HX510 80GB (DVD-spelare) 9 (0) Inga priser
Sony RDR-HX1010 400GB (DVD-spelare) 1 9 (9) Inga priser
3 relaterade trådar

#151

Postad 02 maj 2005 - 09:13

mmm
  • mmm
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hur är det med bildkvaliten? Tidigare Sony-modeller har väl haft bättre bildkvalité än andra märken, gäller detta även de nya modellerna?

Det verkar vara bättre att använda DVD-R skivor eftersom det inte verkar gå att spela in i 16:9-format på DVD+R, stämmer detta?

#152

Postad 02 maj 2005 - 14:06

Unregisterede6099cda
  • Unregisterede6099cda
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

Det verkar vara bättre att använda DVD-R skivor eftersom det inte verkar gå att spela in i 16:9-format på DVD+R, stämmer detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer på Sonys maskiner i alla fall.

#153

Postad 04 maj 2005 - 12:44

Castlecurrent
  • Castlecurrent
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hallå alla!

Jag har ett problem när det gäller showview med 710:an. Problemet är att när kanalsökningen är klar så hittar inte 710:an namnen på alla kanaler, bla missar den TV3 och Kanal5 så när jag knappar in showview koden för att tex spela in från TV3 så stämmer tiden men den vet inte vilken kanal som ska gälla. Däremot funkar det på kanaler som den hitta namnet på. Jag hade samma problem med min gamla Panasonic video men på den fanns ett alternativ där man manuellt kunde koppla en tre siffrig kod till resp kanal så att showview funktion skulle fungera. Men jag hittar inget sådant alternativ på 710:an. Är det någon som upplevt samma problem eller har kanske någon en lösning?

#154

Postad 04 maj 2005 - 13:25

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Problemet är att när kanalsökningen är klar så hittar inte 710:an namnen på alla kanaler

<{POST_SNAPBACK}>



Under inställningar så knappar du in kanalnamnen på de kanaler där den ej fixat att hitta dem automatiskt.
De är då med i listan över kanaler när du ska göra en timerinspelning.
När du knappar in Showviewkoden så får du som du kanske vet, välja vilken kanal den ska spela in på 1a gången du ska spela in från den kanalen, nästföljande gånger kommer den ihåg vad du valde.

#155

Postad 04 maj 2005 - 13:30

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Tror jag ev hittat en bugg i spelaren 710/910.

När man gör en timerinspelning som ska köras varje dag mån->fre så verkar det som det inte funkar.

Den spelade bara in första gången, men nästföljande dagar så spelar den inte in något trots att inspelningen ligger fint i listan över timerinspelningar.

Detta gäller alltså bara om man väljer timer som ska gälla flera dagar i veckan (bläddra uppåt när man väljer dag under timer).

Kan ngn mer som har en spelare verifera detta kanske?
Jag ska kolla lite mer om det är så här eller om det var så att jag höll på att fippla med ngt så jag på ngt sätt avbröt inspelningen.
Men kompisen med en 710a upplever samma sak, programmeringen som ska gälla mån-tors spelar inte in något.

Skulle därför gärna vilja att ngn annan som också har ngn av dessa recorders testar samma sak.

Om det nu är så så får jag nog ta och ringa till Sony genast.. :unsure:

#156

Postad 04 maj 2005 - 18:39

Unregistered2346d1fb
  • Unregistered2346d1fb
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag har provat att ha en stående inspelning varje dag och det funkar för mig, hittils i alla fall. Jag har en 710...

#157

Postad 05 maj 2005 - 01:04

Castlecurrent
  • Castlecurrent
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tack så mycket Bulan! Ibland är det ju så enkelt... :-)

/Castlecurrent

#158

Postad 06 maj 2005 - 12:16

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Men snart 4år, efter dessa maskiners intåg hos oss konsumenter, så finns det fortfarande ingen dvd-recorder som kan spela in DD 5.1 ;)


Men hallå det funkar ju på den primitiva 1900-kronors ELTAX jag använt hittills.

Jag lovar att vid uppspelning avkodas de 5 kanalerna alldeles utmärkt,
detta från TV1000 Cinema via en uråldrig Nokia digitalbox och Viasat

#159

Postad 06 maj 2005 - 12:55

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Danskarna klarar av vad hela Sony Sverige inte förmår,

Att leverera den svenska manualen online :

http://www.brugerman...dr-hx910-se.pdf



En bra översättning, milsvitt före t ex LG som troligen automatöversätter med något program. Dock uppfinner översättaren här ett uttryck som borde in i Akademiens Ordlista, nämligen "Hackihäl-uppspelning".

Dessutom kallas apparaten genomgående för "brännaren" i manualen.

"tumnagelbild" är väl ok, samt att man "slutbehandlar" skivan.
Samplingsfrekvens kallas "MP3-ljudbittal".
Disk-katalogen kallas "skivkarta" (troligen från engelskans "disc map").
Och så behöver man en del special-ord som t ex "spellisttitel".
Bithastigheten för DV-länken kallas "i-Link-baudtal".

Att manualen beskriver att maskinen bara klarar av att spela upp MP3-filer med max 160 kbit/s samplingsfrekvens kom som en chock. "Den här brännaren har stöd för MP3-ljudbittal upp till 160 kbps". Det är troligen politiskt. MP3 får inte vara bättre än ATRAC. Har någon av er som kan prova testat med högre sampligsfrekvenser ? 192 är rätt vanligt i gemene mans samlingar, även högre förekommer.

Redigerat av Unregistered99322caa, 06 maj 2005 - 18:39.


#160

Postad 06 maj 2005 - 16:22

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Men hallå det funkar ju på den primitiva 1900-kronors ELTAX jag använt hittills.
Jag lovar att vid uppspelning avkodas de 5 kanalerna alldeles utmärkt,
detta från TV1000 Cinema via en uråldrig Nokia digitalbox och Viasat

<{POST_SNAPBACK}>


Sänder TV1000 cinema 5.1 !? något jag missat eller? Har själv Viasat och har inte märkt att dom sänder något alls med 5.1-ljud.

M

<{POST_SNAPBACK}>


Här är lite länkar till en del info:

SVT sänder 5+1 sedan en tid tillbaka i de flesta produktioner och filmer via t ex Viasat :
http://www.svt.se/texttv/657.html
Jag hittar faktiskt ingen info om 5+1 och TV1000 men nog verkar det fungera sedan ett år tillbaka eller så. Kanske man tar det så mkt givet att det inte ens nämns. När jag kör en DVB-T-mottagare (marksänt digital) mot en PC så sänder man AC3-ljud även där.

Min gamla Nokia 9780S kopplar jag till en Logitech Z-680 via digital coax från den ljudutgången på Nokian och det låter bättre än de flesta familjemedlemmar står ut med (de gillar inte att det kommer skrämmande ljud från alla möjliga håll. De vill att det skall komma från TV:n !). Därför används Logitech-prylarna mest när jag själv tittar.

#161

Postad 06 maj 2005 - 18:03

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Men hallå det funkar ju på den primitiva 1900-kronors ELTAX jag använt hittills.
Jag lovar att vid uppspelning avkodas de 5 kanalerna alldeles utmärkt,
detta från TV1000 Cinema via en uråldrig Nokia digitalbox och Viasat

<{POST_SNAPBACK}>


Sänder TV1000 cinema 5.1 !? något jag missat eller? Har själv Viasat och har inte märkt att dom sänder något alls med 5.1-ljud.

M

<{POST_SNAPBACK}>


Här är lite länkar till en del info:

SVT sänder 5+1 sedan en tid tillbaka i de flesta produktioner och filmer via t ex Viasat :
http://www.svt.se/texttv/657.html
Jag hittar faktiskt ingen info om 5+1 och TV1000 men nog verkar det fungera sedan ett år tillbaka eller så. Kanske man tar det så mkt givet att det inte ens nämns. När jag kör en DVB-T-mottagare (marksänt digital) mot en PC så sänder man AC3-ljud även där.

Min gamla Nokia 9780S kopplar jag till en Logitech Z-680 via digital coax från den ljudutgången på Nokian och det låter bättre än de flesta familjemedlemmar står ut med (de gillar inte att det kommer skrämmande ljud från alla möjliga håll. De vill att det skall komma från TV:n !). Därför används Logitech-prylarna mest när jag själv tittar.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte TV1000.

Via marksänt alltså.

#162

Postad 06 maj 2005 - 18:51

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Min observation är att flera kanaler i Viasat's digitala utbud via satellit sänds med 5+1-ljudinformation. Man behöver givetvis något slags 5+1-system anslutet för att lägga märke till det hela. Jag hör reklaminslag på TV3 just nu som är 5+1.

Redigerat av Unregistered99322caa, 06 maj 2005 - 18:52.


#163

Postad 06 maj 2005 - 20:55

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Min observation är att flera kanaler i Viasat's digitala utbud via satellit sänds med 5+1-ljudinformation. Man behöver givetvis något slags 5+1-system anslutet för att lägga märke till det hela. Jag hör reklaminslag på TV3 just nu som är 5+1.

<{POST_SNAPBACK}>

Men då kör du via satellit. Inte marksänt.

Redigerat av Ralle1, 06 maj 2005 - 20:56.


#164

Postad 07 maj 2005 - 14:52

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Jo.. har testat det där med inspelning Mån-Fre lite mer nu.. och nu verkar det funka utan probs...

Vette tusan vad som hände först.. måste vart jag som fipplat med ngt samtidigt som det skulle starta inspelningen eller ngt..
det har funkat flera dagar utan problem nu iaf.. så då var det nog inget iaf :)


Saknar bara möjlighet att kategorisera inspelningarna lite bättre än en lång lista.... börjar bli några stycken nu... :D

#165

Postad 07 maj 2005 - 21:17

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Asså, så här är det: Jag har lusläst den här tråden den senaste timmen, likaså Sonys hemsida som dem äntligen har uppdaterat. Hur sega får man vara egentligen? Anyway, jag funderar på att köpa 710:an men vet fortfarande inte huruvida den tar RGB på båda scartkontakterna? På sonys hemsida står det att 210:an gör det, men inte att 710/910:orna gör det. Förbannat idiotiskt om den billigaste skulle göra det medan hårddiskbrännarna inte fixar det. Sedan undrar jag också vilka signaler den sänder ut progressivt? Min plasma fixar 480p/576p/1080i och jag hoppas att den inte bara stöder 720p!

Är det någon av dem som äger en av hårddiskspelarna från Sony som kan stilla min nyfikenhet?

Tack på förhand

//David

#166

Postad 07 maj 2005 - 21:43

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag läste även igenom manualen som någon vänlig själ luskat fram för några inlägg sedan. Där står det klart och tydligt att spelaren accepterar RGB på båda scartkontakterna. Varför är Sony så otroligt inkompetenta att de skriver att dessa bara tar RGB på en av scartkontakterna? OH MY GOD!!

Sedan verkar det bara som om den kan skicka ut 525/625p progressivt! Vad fan är det för signaler? Betyder det att jag inte kan koppla DVD:n progressivt via komponent till plasman (480P/576P/1080i)?? Någon som vet något om detta?

Nåja den tar i alla fall RGB på båda, det är väl ändå det viktigaste antar jag...

Anyone angående de progressiva signalerna via komponent?

//David

#167

Postad 09 maj 2005 - 09:01

Unregisterede6099cda
  • Unregisterede6099cda
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

Men snart 4år, efter dessa maskiners intåg hos oss konsumenter, så finns det fortfarande ingen dvd-recorder som kan spela in DD 5.1 :)


Men hallå det funkar ju på den primitiva 1900-kronors ELTAX jag använt hittills.

Jag lovar att vid uppspelning avkodas de 5 kanalerna alldeles utmärkt,
detta från TV1000 Cinema via en uråldrig Nokia digitalbox och Viasat

<{POST_SNAPBACK}>

Jag törs nästan lova att din Eltax inte alls spelar in i DD5.1 utan i DD2.0. Jag antar att du anslutit digitalboxen till DVD-recorderns med scart? I så fall finns det ingen chans att föra över de sex ljudkanalerna till DVD-recordern eftersom scart anslutning bara medför överföring av 2 analoga ljudkanaler.

När det sänds DD5.1 så mixar digitalboxen ned de sex kanalarna till två på de analoga ljudutgångarna i scarten. Enda sättet att få ut alla sex kanaler är via digital ljudutgång eller om boxen möjligen har sex analoga (RCA) ljudutgångar.

Dock kan det vara så att boxen mixar ned till två kanaler mha Dolby Surround, som är en gammal analog surroundteknik där all information lagras/kodas i två ljudkanaler. Detta kan sen avkodas i förstärkaren och ge surroundeffekter, men inte alls på samma sätt som DD5.1 där man använder sex helt separata kanaler för att lagra ljudet.

Antagligen är det detta du spelar in, eftersom det bör funka att spela in en Dolby Surround signal mha DD2.0. Detta klarar alla DVD recorders. Att spela in äkta DD5.1 klarar mig veterligen bara DVD recorders med inbyggd digitalmottagare, och dom har ju inte kommit till Sverige ännu.

#168

Postad 09 maj 2005 - 13:09

phjodor
  • phjodor
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Sedan verkar det bara som om den kan skicka ut 525/625p progressivt! Vad fan är det för signaler? Betyder det att jag inte kan koppla DVD:n progressivt via komponent till plasman (480P/576P/1080i)?? Någon som vet något om detta?

//David

<{POST_SNAPBACK}>


Undrar samma sak. Kan inte Sony lägga ut lite mer info på sin hemsida lite fort. Verkar väldigt skumt om de använder de progressiva singalerna när de flesta plasma stöder andra signaler.

Någon som har testat? Jag som ville ha denna för att den klarade progressivt och så fixar den inte det som man vill :)

//Peter

#169

Postad 09 maj 2005 - 16:23

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hur är det nu...

Kan man skicka in RGB-scart från digitalbox(el. liknande) och skicka upp det med component på plasma/proj med 720p?

Kan man ta in vanlig analog-tv och skala upp den, eller i alla fall skicka ut den som progressiv signal via component?

Nån som vet?

/D

#170

Postad 10 maj 2005 - 10:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
576P och 625P är samma sak, skillnanden är att den förstnämda endast räknar med "antal synliga" linjer.

The same goes for 480P/525P...

Inga problems alltså.

#171

Postad 11 maj 2005 - 06:44

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Lite info om det är någon mer än jag som väntar på regionsfri möjlighet på 710:an:

Jag fick besked från Fyndbörsen att det kommer ny programvara som möjliggör detta om 3-8 veckor.

Bara att hålla ut lite till alltså...

#172

Postad 11 maj 2005 - 08:11

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0

576P och 625P är samma sak, skillnanden är att den förstnämda endast räknar med "antal synliga" linjer.

The same goes for 480P/525P...

Inga problems alltså.


Tack för att du redde ut detta, då har jag nog bestämt mig. Men det verkar som om Fyndbörsen inte har GX710:an i lager. De ska visst komma i början av juni eller nå´t! Stämmer det?

//David

#173

Postad 11 maj 2005 - 08:22

mmm
  • mmm
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Det stämmer, första omgången är nog slut på de flesta ställen. Jag har själv beställt från Fyndbörsen och fått uppgift om att den ska komma i slutet av maj.

/Mattias

#174

Postad 11 maj 2005 - 10:02

abob
  • abob
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Lite info om det är någon mer än jag som väntar på regionsfri möjlighet på 710:an:

Jag fick besked från Fyndbörsen att det kommer ny programvara som möjliggör detta om 3-8 veckor.

Bara att hålla ut lite till alltså...

<{POST_SNAPBACK}>


Kommer det gå att uppgradera en redan inköpt maskin på något sätt? Typ ladda ner den nya programvaran och bränna på cd och köra in i maskinen? jag råkade ju köpa en tidigt och skulle nog vilja ha den regionsfri...

#175

Postad 11 maj 2005 - 10:02

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Har testat lite saker mot polarens Pioneer 520.

Det som störde mig, att jag inte kan köra ikapp en live-inspelning så det ligger på samma sekund. Det går att göra på Pioneern.

Även när man spolar på Sonyn så varje gång du byter hastighet på spolning så stannar den till i ca 1 sek. dvs mellan varje
Play -> 1.5x -> 2x -> Play
så blir det ett litet paus på en knapp sekund(?)
Ingen stor grej, men något som irriterar mig iaf.
Pioneern går helt steglöst mellan de olika lägena samma millisekund som man trycker på knappen på fjärren.

Gruppering av inspelningar, saknas på Sonyn, finns på Pioneern..
Känns som det skulle behövas då jag spelar in rätt mycket, minst 2ggr varje dag mån - fre + diverse ströinspelningar.

Det är ju trots detta en bra maskin med sina andra plus..
t.ex.
-Namn på inspelade program från text-tv (Guld värt!)
-Enkla bra menyer
-Stor disk
-Stöd för alla skivtyper
etc

De negativa saker jag nämner ovan här, är väl ngt som kanske bara jag hakar upp mig på..
men iaf..
Pioneer ska ju snart komma med nya spelare de med.. och jag funderar allvarligt på att sälja iväg min Sony HX-910 och köpa en av de nya Pioneer ist..
Någon som är intresserad rent av? 5500kr :lol:
Fast jag ska nog iaf vänta tills de nya från Pioneer kommit inann jag gör mig av med den.. måste ju se så inte de innehåller ngt som jag stör mig på också.. :blink:

Annars kanske det är ngt som en ny firmware kan fixa till? Kan man ringa till Sony eller så och berätta vad man tycker är dåligt och höra om det ev kan komma att fixas till? Någon som har ett telefonnr?

Redigerat av BulanS, 11 maj 2005 - 10:06.


#176

Postad 11 maj 2005 - 15:43

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Det stämmer, första omgången är nog slut på de flesta ställen. Jag har själv beställt från Fyndbörsen och fått uppgift om att den ska komma i slutet av maj.

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>


Själv fick jag samma besked från Fyndbörsen när jag beställde 29/4, men den levererades i fredags (6/5)! Så det är bara att langa in en order!!

#177

Postad 12 maj 2005 - 15:00

Unregistered2b4d19a5
  • Unregistered2b4d19a5
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jeg snakket med min lokale sony forretning i Bergen, Norge og de fortalte at de første DVD opptagerne ikke kan gjøres sonefri. De visste heller ikke om noen firmware oppdatering som skulle kunne løse dette.
Sony forretningen venter inn oppdaterte DVD opptagere i starten på juni og de skal kunne gjøres sonefri i forretningen vha fjernkontroll.
Da er det vare å vente litt til før man kjøper!!

#178

Postad 20 maj 2005 - 12:32

njöörnsfrillan
  • njöörnsfrillan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Beställde en regionfri 710:a från voxon förra tordagen och fick den i onsdags. Har inte hunnit mecka så mycket ännu, men hittills har den helt klart levt upp till förväntningarna.

/Niles

#179

Postad 30 maj 2005 - 22:04

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
är den här värd att lägga 5000kr på eller finns det någon annan som är lika bra eller bättre - men i samma prisklass?
Mina föräldrar ha en Pioneer 520H och den är ganska bra, gillar dock Sonys produkter sedan tidigare.

#180

Postad 31 maj 2005 - 16:04

Unregisterede6099cda
  • Unregisterede6099cda
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0
Jag tycker inte det finns nån bättre för 5000:-, men Pioneeren är klart värd sina pengar den med. Den är 500:- billigare tror jag.

Sony har bäst inspelningskvalitet generellt.
Pioneeren har bäst funktioner.

#181

Postad 31 maj 2005 - 19:34

Mathias M
  • Mathias M
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag tror det är följande som gäller:
SVT1 - 601
SVT2 - 603
TV3 - 611
TV4 - 610
Kanal5 - 601
ZTV - 611
TV4+ - 610

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har precis inhandlat en 710:a. Jag har matat in ovanstående sidnummer i TV-guideinställningarna för respektive kanal.
När jag spelar in får jag ingen korrekt titel. Det enda som skrivs är vilken tid inspelningen startade, hur lång den var och ev något annat smått. Men, namn på inspelning blir inte rätt

#182

Postad 31 maj 2005 - 19:46

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det finns nån bättre för 5000:-, men Pioneeren är klart värd sina pengar den med. Den är 500:- billigare tror jag.

Sony har bäst inspelningskvalitet generellt.
Pioneeren har bäst funktioner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med antalet lagrade inspelningar i HX710? Jag vet att det var en av nackdelarna i deras tidigare spelare, de kunde ha max 10 framtida inspelningar lagrade i minnet. Det var därför vi valde Pioneer då...

Någon som vet ifall den går att göra regionsfri nu?

#183

Postad 31 maj 2005 - 19:48

Cappachino
  • Cappachino
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Jag tror det är följande som gäller:
SVT1 - 601
SVT2 - 603
TV3 - 611
TV4 - 610
Kanal5 - 601
ZTV - 611
TV4+ - 610

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har precis inhandlat en 710:a. Jag har matat in ovanstående sidnummer i TV-guideinställningarna för respektive kanal.
När jag spelar in får jag ingen korrekt titel. Det enda som skrivs är vilken tid inspelningen startade, hur lång den var och ev något annat smått. Men, namn på inspelning blir inte rätt

<{POST_SNAPBACK}>

Det blir så eftersom tv kanalerna visar sändnings tidern över flera sidor. exempel Kanal 5 601-603.

#184

Postad 31 maj 2005 - 20:29

Mathias M
  • Mathias M
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vad kan/ska jag göra för att det ska fungera med text-tvavläsningen? Andra i tråden verkar ju ha fått det att bli bra.

#185

Postad 31 maj 2005 - 20:56

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har suttit och testat 710:an en hel del idag och det är några grejer jag inte fått att fungera riktigt. Jag lyckas inte få spelaren att namnge programmen vid inspelning trots att jag matat in rätt text-tv sidor. Jag har com hem om det nu skulle vara någon annan med samma problem.

En annan grej jag irriterat mig på är att det inte verkar finnas någon text-tv knapp på fjärren. Då jag använder text-tv rätt så mycket så måste jag alltså ändå använda fjärren till TV:n.

Jag har heller inte lyckats få det sk Smartlink att fungera (tror jag). Jag har en rätt ny Sony TV och det står i manualen till den att den har Smartlink. I manualen till 710:an står det att det ska stå "Smartlink" på tv:n när man sätter på den om man har en utrustning med Smartlink igång. Jag har valt video som man ska enligt manualen men inte fan står det smartlink någonstans och jag blir inte klok på hur man ska testa det heller.

En annan ytterst irriterande grej är att när man sätter på DVD och TV så byter inte TV:n till rätt AV-källa automatiskt utan man måste manuellt välja det på TV:n. Med min gamla DVD (också Sony) så fungerade det. Det fungerar också med min digitalbox. Om man startar något på DVD:n, t.ex en skiva så fungerar det. Det spelar ingen roll vad man sätter på först av DVD eller TV utan det blir samma resultat att man manuellt får välja AV1.

Är det någon som kan förklara varför man inte kan använda RGB om man vill köra Smartlink? Om jag nu inte kan få Smartlink att fungera så kan jag lika byta till RGB då bilden blir aningens bättre.

#186

Postad 31 maj 2005 - 22:32

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

En annan ytterst irriterande grej är att när man sätter på DVD och TV så byter inte TV:n till rätt AV-källa automatiskt utan man måste manuellt välja det på TV:n. Med min gamla DVD (också Sony) så fungerade det. Det fungerar också med min digitalbox. Om man startar något på DVD:n, t.ex en skiva så fungerar det. Det spelar ingen roll vad man sätter på först av DVD eller TV utan det blir samma resultat att man manuellt får välja AV1.

Det beror nog på att du har DVDn i HDD läge. Om du start DVDn, slår på den i dvd-läge, stänger av den och sedan sätter på den igen kommer den säkert att slå över till DVD. Så är det på min Pioneer 520H och Sony TV...

Redigerat av odelsteken, 31 maj 2005 - 22:32.


#187

Postad 31 maj 2005 - 22:57

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

En annan ytterst irriterande grej är att när man sätter på DVD och TV så byter inte TV:n till rätt AV-källa automatiskt utan man måste manuellt välja det på TV:n. Med min gamla DVD (också Sony) så fungerade det. Det fungerar också med min digitalbox. Om man startar något på DVD:n, t.ex en skiva så fungerar det. Det spelar ingen roll vad man sätter på först av DVD eller TV utan det blir samma resultat att man manuellt får välja AV1.

Det beror nog på att du har DVDn i HDD läge. Om du start DVDn, slår på den i dvd-läge, stänger av den och sedan sätter på den igen kommer den säkert att slå över till DVD. Så är det på min Pioneer 520H och Sony TV...

<{POST_SNAPBACK}>


Så är det säkert, men man kommer ju använda HDD läge allt som oftast och vill man använda paus-funktionen när man kollar på TV så går den ändå över till HDD-läge. För min del är det inte hela världen att man behöver trycka en extra gång på tv/video men för frugan eller barnen blir det bara krångligt. Det känns som om jag fick Smartlink att fungera så skulle nog detta lösa sig, men hur jag än gör så lyckas jag inte få Smartlink-funktionerna att fungera. Är det någon här som fått det? Jag har en Sony KV-32FX65 TV.

#188

Postad 31 maj 2005 - 23:21

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att jag fick Smartlink att fungera nu. Man var tvungen att använda AV2 på TV:n. Nu får jag väga för och nackdelar med Smartlink eftersom man inte kan använda RGB nu.

#189

Postad 31 maj 2005 - 23:52

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Det här med text-tv funkar dock inte trots Smartlink. Dessutom fungerar inte alla saker som står uppräknade i manualen över Smartlink-funktioner, men de flesta gör det dock. Det konstiga är att några av funktionerna som listas som Smartlink-funktioner även fungerar utan Smartlink. Just nu så är den enda positiva nya egenskapen med Smartlink att man kan klicka på REC utan att DVD:n är på så spelar den in den kanalen man just nu kollar på. Det funkade även om man kollade på en digital-box kanal.

Problemet med att TV:n inte automatiskt går till AV2-läge där DVD:n sitter när man startar DVD:n kvarstår. Det spelar heller inte roll om man är i DVD-läge på DVD:n när man startar den som föreslogs tidigare.

Redigerat av Unregisteredefc6cdc9, 31 maj 2005 - 23:52.


#190

Postad 01 juni 2005 - 07:07

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
För att TV:n ska byta till rätt AV-läge så har du en knapp nedanför volymkontrollern på fjärren där du växlar mellan Tv eller DVD läge.
Du måste alltså inte sätta den på HDD eller DVD för att uppnå detta, utan du växlar med denna knappen.

Om ni har problem med Text-Tv, se till att ni matar in samma sida på alla dagar för respektive kanal. Och det fungerar åt mig trots att vissa kanaler har tiderna över flera sidor. Jag har fyllt i enl den lista som finns i denna tråden.

#191

Postad 01 juni 2005 - 08:38

Unregisterede6099cda
  • Unregisterede6099cda
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

Det blir så eftersom tv kanalerna visar sändnings tidern över flera sidor. exempel Kanal 5 601-603.

<{POST_SNAPBACK}>

Inspelarna brukar vara smarta att leta på efterföljande sidor automatiskt om de inte hittar rätt tid på angiven sida. Funkade på HX900 tex.

#192

Postad 01 juni 2005 - 15:10

Mathias M
  • Mathias M
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag testade att låta inspelningen gå lite mer än en timme. Då hittade den namnet via text-tv:n. :)

Finns det någon känd minimitid som inspelningen måste vara för att infon ska hittas?

#193

Postad 01 juni 2005 - 16:16

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Jag testade att låta inspelningen gå lite mer än en timme. Då hittade den namnet via text-tv:n.  :)

Finns det någon känd minimitid som inspelningen måste vara för att infon ska hittas?

<{POST_SNAPBACK}>


Ahh.. det är nog detta som är hemligheten. När jag testat så har jag bara provat 15-20sek. Sedan kan man ju undra varför det ska behöva så lång tid men parsern som letar efter rätt titel kanske är långsam. Detta är nog lösningen i alla fall. Ska testa ikväll.

#194

Postad 01 juni 2005 - 16:21

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

För att TV:n ska byta till rätt AV-läge så har du en knapp nedanför volymkontrollern på fjärren där du växlar mellan Tv eller DVD läge.
Du måste alltså inte sätta den på HDD eller DVD för att uppnå detta, utan du växlar med denna knappen.

Om ni har problem med Text-Tv, se till att ni matar in samma sida på alla dagar för respektive kanal. Och det fungerar åt mig trots att vissa kanaler har tiderna över flera sidor. Jag har fyllt i enl den lista som finns i denna tråden.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag vet att man använder den knappen. Problemet är att det är krångligt att förklara för barnen att de måste trycka på en "hemlig" knapp för de ska kunna gå vidare och välja film. Jag tänkte instruera dem att använda fjärren till DVD:n oavsett om de bara ska kolla på TV, men det kan jag nog glömma nu.

Det känns inte som om det är så stor problem ändå längre. Klickar man på Title list eller play eller stoppar in en DVD-skiva så blir det ju AV automatiskt ändå. När jag dessutom fått Smartlink att fungera behöver man inte ha DVD:n startad för att spela in.

#195

Postad 02 juni 2005 - 09:52

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
rObUr, det verkar som om du har börjat få ordning på din HX710 nu. Är du nöjd med den? Står och funderar på om man ska ta och lägga en beställning på netonnet.se?!
Någon som vet om den går att göra regionsfri via fjärren nu? Det skulle ju inte vara möjligt förrän i "omgång 2", läste jag lite tidigare i tråden...

#196

Postad 02 juni 2005 - 10:23

njöörnsfrillan
  • njöörnsfrillan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Beställde en regionsfri 710:a från voxon den 12/4 och fick den den 18/4. Den var reg fri när den kom.
/Niles

#197

Postad 02 juni 2005 - 21:54

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
njöörnsfrillan, du beställde den alltså med tillvalspaketet (http://www.voxon.se/...?itemId=1572098) för 200kr?
Finns det ingen "hack" för att göra den regionsfri än?

Ser att de har avbetalning där också. Någon som handlat av dem med avbetalning? Som student har man inte riktigt 5000kr över så avbetalning hade varit trevligt...

#198

Postad 03 juni 2005 - 15:13

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Köpte en regionfri 710:a från Fyndbörsen. Det var dock fel på den, gjorde reset av sig själv med 5-20 min mellanrum. Fick byta den hos Fyndbörsen utan knussel.

Har kört några dagar nu och är mycket nöjd. Det enda jag skulle kunna klaga lite på är fläktljudet, som är lite högre än jag skulle önska. Men med TV:n på normalvolym är det egentligen ingen fara. En annan grej jag skulle vilja ändra på är att den automatiska tumnageln vid inspelning inte går att ställa så att den visar några minuter in i inspelningen automatiskt (det blir mest reklam eller hallåor i bilderna). Tumnageln går ju att sätta om för hand sen förstås, men jag vill alltså ha en permanent inställning.

Bilden vid DVD-uppspelning är kristallklar, vilket gläder mig, då detta var huvudanledningen till att jag valde Sony. Menyhanteringen är både snygg och lättanvänd. Redigering på hårddisken går galant, inga problem att ta bort reklam mm. Ett plus är att fjärrkontrollen kan styra även TV:n (Philips i mitt fall), dock ej text-tv.

Det finns en längre tråd där föregångaren HX900 och Pioneer 520 vägs mot varandra. Glädjande nog har de flesta svagheterna hos Sonyn mot Pioneeren fixats. Programmeringslistan har blivit längre (30), titlar går nu att dela, och spelaren stöder även jpeg. Så jag tycker Sonyn är ett bra val :( .

Någon mer som tycker fläkten brusar väl mycket?

#199

Postad 03 juni 2005 - 15:29

Gato Gris
  • Gato Gris
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har precis fått min 710 och är mycket nöjd! Oerhört lättanvänd!

Finns det någon vänlig själ som kan tala om hur jag ska kunna få in signalen från min gamla Sony-dvd-spelare i 710:an?

Jag har kopplat scart:en från den gamla dvd-spelaren in i 710:an, ljudet är perfekt men bilden hoppar och är utan färg.

Tacksam för snabb hjälp!

#200

Postad 03 juni 2005 - 18:22

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Gato Gris: Jag är ingen expert, men detta hade jag kollat:

Antar att du tar in gamla dvd:n på Line 3 scarten. Har du gått in i inställningar/video/scart-inställningar och kollat att Line 3 (in) står på RGB/Video och inte dekoder? Och kollat gamla dvd:ns utgångsinställning också.

Själv tar jag in en satellitreceiver på Line 3. Fick det först inte att fungera därför att den scarten var inställd på dekoder. Funkar perfekt nu.

Visst är inställningsmenyn urtjusig när den fälls in från sidan... <_<



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.