Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Dagens plus och minus, ingen politik eller religion

3479 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#3401

Postad 28 januari 2024 - 22:23

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 0

+ Fick Forza Horizon 4 att fungera korrekt igen genom att skapa ett nytt anvÀndarkonto i Windows.

 

- Mitt huvudsakliga anvÀndarkonto i WIndows har tydligen blivit korrumperat av buggiga Windowsuppdateringar, vilket gör att det nekar appar Ätkomst till deras egen data. Vet inte om det gÄr att reparera eller om man mÄste följa Miicrosofts rÄd att blÄsa datorn och installera om WIndows (bara nÄgra hundra timmars arbete) eller slÀnga datorn och köpa en ny (bara nÄgra tio tusentals kronor). Funderar pÄ alternativ tre; att blÄsa datorn och installera Linux. Sen skiter jag i spelen.


Redigerat av Zacabeb, 28 januari 2024 - 22:23.


#3402

Postad 31 januari 2024 - 11:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

- LÀste att korven yayla sucuk frÄn Lidl kan innehÄlla bajsbakterier

+ Tur att man inte köper sĂ„dana skitprodukter 



#3403

Postad 01 februari 2024 - 22:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 0

+ Murmeldjursdagen i morgon 2:a februari, vilket innebÀr att som seden bjuder dels titta pÄ filmen Groundhog Day, dels se efter vad Punxsutawney Phil spÄr för vÄrvÀder för Pennsylvania i Är.

 

(VÀgrar att kalla filmen för MÄndag hela veckan eftersom murmeldjursdagen 1993 inföll pÄ en tisdag. Bland filmens översatta titlar föredrar jag i sÄ fall den japanska; Koi wa deja bu, eller KÀrlek Àr déjà vu i översÀttning.)



#3404

Postad 02 februari 2024 - 12:59

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 699 inlĂ€gg
  • 0

+ NÀra fyller jÀmnt. Fest pÄ gÄng!

+ Bion tog sig efter sista omtaget, nu vÀntar en period av att njuta av den

+ Jag fick akustiskt tyg över, sÄ fortsatte tÀcka ytor i bion. Skitsnyggt rent ut sagt. Bilder Àr pÄ gÄng pÄ min sida

- Foten strular. Men det Àr hanterbart. Bara gilla lÀget



#3405

Postad 02 februari 2024 - 22:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 1

+ Det blir en tidig vÄr (om sÄ bara i Punxsutawney) enligt murmeldjuret Phil.

 

+ SÄg traditionsenligt Groundhog Day, denna gÄng pÄ den japanska Blu-rayutgÄvan som jag fick av en kompis. Det Àr tydligen den enda utgÄvan pÄ vanlig Blu-ray som Àr framstÀlld ifrÄn den nyare 4K-scanningen och har dessutom vÀl tilltagen bitrate. Har tidigare Är sett den via YouTube Movies & TV vilket varit frÄn 2K-skanningen med rÀtt sunkig komprimering ovanpÄ, sÄ det var ett lyft.



#3406

Postad 03 februari 2024 - 16:48

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 1
+ Idag har jag spenderat mer att akustikpimpa billiga mikrofoner. Det Àr otroligt hur material ringer nÀr man knackar pÄ det. Demontering och siliconbehandling och ringningen Àr borta och
micken lyfter ett par tusenlappar. Kul.

- Lite onöjd gumma...

Lösningen; Champagne....

#3407

Postad 04 februari 2024 - 15:27

SilverDogg
  • SilverDogg
  • Wannabe

  • 12 inlĂ€gg
  • 1

- skrivare. den absolut mest vÀrdelösa produkt som nÄgonsin uppfunnits.



#3408

Postad 06 februari 2024 - 21:33

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • MĂ€stare

  • 3 634 inlĂ€gg
  • 0

- skrivare. den absolut mest vÀrdelösa produkt som nÄgonsin uppfunnits.


Fick mig att tĂ€nka pĂ„ denna artikel. Önskar att fler artiklar var lika raka som denna.

https://www.theverge...-wi-fi-its-fine

#3409

Postad 07 februari 2024 - 09:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlĂ€gg
  • 0

- skrivare. den absolut mest vÀrdelösa produkt som nÄgonsin uppfunnits.

NÀr man sköter ekonomi för en förening mÄste man ha skrivare för det Àr mÄnga dokument som ska skrivas under och datormognaden kan vara sisÄdÀr bland de som ska vara med pÄ alla turer mot banken och Skatteverket.
 



#3410

Postad 10 februari 2024 - 18:15

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 0
+ NÀr jag Är lunch igÄr sÄg jag att det satt foton pÄ artister uppsatta pÄ vÀggen.

Intill ett foto pÄ The Who satt ett foto pÄ Elton John. Det var nÀra att jag fick frispel, men jag blev inte sÄ tiltad att jag flippade ur.

#3411

Postad 11 februari 2024 - 09:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

+ NÀr jag Är lunch igÄr sÄg jag att det satt foton pÄ artister uppsatta pÄ vÀggen.

Intill ett foto pÄ The Who satt ett foto pÄ Elton John. Det var nÀra att jag fick frispel, men jag blev inte sÄ tiltad att jag flippade ur.

Frispel över vad?



#3412

Postad 11 februari 2024 - 12:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 0

Frispel över vad?


https://youtu.be/jL5...mVo7yer108uXceI

😉

#3413

Postad 16 februari 2024 - 17:39

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 699 inlĂ€gg
  • 0

-Oerhört sorgligt med flera dödsbud denna fredag. TÀnker dels pÄ en kÀnd person i annat land som försökt kÀmpa för frihet men ocksÄ byggledaren för Lisebergs nya satsning

-Att ngt sÄ pass viktigt för Göteborg och Liseberg gick upp i rök Àr katastrof. Hoppas de fÄr möjlighet att bygga upp verksamheten igen och möjligen lÀr sig ngt av elÀndet

+Fredag. Utmanande vecka med mkt att göra. Men mkt glada kollegor och familj gör att det ÀndÄ blir bra veckor

+Satte ny kalibrering av ljudet förra helgen. LÄter bÀttre Àn nÄgonsin och nu finns idéer pÄ kommande projekt i bion. BÀsta hobbyn, det tar inte slut förens du sjÀlv vill!



#3414

Postad 16 februari 2024 - 18:57

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0
- Noterar att de som gör det praktiska arbetet för att vi andra ska kunna leva i frihet och sÀkra arbetsplatser Àr de som filtreras bort först.

--- De som tystats ned och inget vÄgar göra gott för sin omgivning.

+ Nytt jobb pĂ„ mĂ„ndag. LĂ€mnade över bil och allt annat idag med lysande fĂ€rger. Är vĂ€lkommen Ă„ter om sĂ„ önskas. Men jag tror att nya företaget faktiskt Ă€r svĂ„rslaget...

Edit;

Och nu fÀngslas folk som ger support till den fria vÀrlden. Vart Àr vi pÄ vÀg?

Redigerat av PML73, 16 februari 2024 - 20:27.


#3415

Postad 18 februari 2024 - 12:22

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

+ Köpt in en ny pedal till studion. Inte varit mycket för pedaler tidigare. Ogillar hur mÄnga varianter bara fÀrgar ljudet och inte bidrar med nÄgot speciellt. Men Àven denna utveckling gÄr framÄt. GÀllande just fuzzpedaler sÄ ligger Big Muff(OP-Amp) Pi och Keely Moon bland absolut topp i en bra bit över sitt kostnadslÀge. Kastar in min Big Muff(Op-Amp)Pi i Strymonkedjan direkt.

 

- SĂ„ lite tid.... 


Redigerat av PML73, 18 februari 2024 - 12:22.


#3416

Postad 26 februari 2024 - 17:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

+ Historisk dag idag

- SĂ„ mycket tjafs om detta



#3417

Postad 28 februari 2024 - 18:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 0

Lobbyister som vill sÀlja fler livsfarliga mopedbilar har lyckats höja Äldern för att köra trafiksÀkrare a-traktorer som gÄr i lÀgre hastighet samt göra det svÄrare ta körkort för dess.



#3418

Postad 28 februari 2024 - 22:56

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

+ Tur att nÄgra insatta har högre kompetens. Att höja Äldern och samtidigt rÀdda liv pÄ ungdomar Àr oavkortat det smartaste man kan göra. Ungdomar finner alltid vÀgar att trimma vanliga bilar som konverterats till traktorer. Min gamla bil sÄldes till en familj som gjorde en EPA av den och sedan syntes den pÄ nÀtet som snabbaste EPAŽn i stan pÄ en bra bit över 200. Det Àr rasande korkat att ge konsekvensnakna ungdomar den chansen... Att försvara sÄdant Àr inte bra för tillvÀxt pÄ vÄra barn, ungdomar eller andra som rör sig i trafiken vilka riskerar att dö pÄ grund av avsaknad av konsekvenstÀnk och trafikvett.

 

- En sak jag aldrig förstĂ„tt Ă€r, hur i **** en EPA kan hamna pĂ„ tak... Under 50km/t Och Ă€ndĂ„ hamnar de flesta pĂ„ tak nĂ€r de krockat... SĂ€llan ser jag bilar pĂ„ motorvĂ€gen(runt 110) hamna pĂ„ tak. Men jag kanske bor dĂ€r bĂ€ttre bilar kör omkring???  :blink:   :lol:


Redigerat av PML73, 28 februari 2024 - 22:57.


#3419

Postad 29 februari 2024 - 12:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 1
Du missade att de inte höjer Äldern för mopedbilar med lÄngt sÀmre sÀkerhet och högre hastighet?

#3420

Postad 29 februari 2024 - 14:38

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Du missade att de inte höjer Äldern för mopedbilar med lÄngt sÀmre sÀkerhet och högre hastighet?

Nope, inte alls. Jag skrev just att Àgarna lyfter bort strypningen pÄ de du menar sÀkra bilarna. SÄ har de en bil med fulltryck i turbon. Jag noterar att du nu Àven har egenskaper av att övertolka information. NÀr jag beskriver hur ungdomar(jag Àr Àven ungdomstrÀnare och har arbetat med kids hela livet). SÄ menar jag att de mÄste lÀra sig hantera mer Àn en sak samt att hjÀrnan mÄste fÄ en chans att utveckla konsekvenserna innan man sÀtter sig bakom ratten och ovanpÄ +200hp.

Jag Àr mer intresserad av hur du pÄ ett intellektuellt sÀtt förhÄller dig till vedertagen forskning i jÀmförelse med lÄta kaksmularen hÀvda att det enbart Àr lobbyister som vill ha hÄrdare prov och krav för att framföra normala bilar.

Redigerat av PML73, 29 februari 2024 - 14:39.


#3421

Postad 29 februari 2024 - 17:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 1

Nope, inte alls. Jag skrev just att Àgarna lyfter bort strypningen pÄ de du menar sÀkra bilarna. SÄ har de en bil med fulltryck i turbon. Jag noterar att du nu Àven har egenskaper av att övertolka information. NÀr jag beskriver hur ungdomar(jag Àr Àven ungdomstrÀnare och har arbetat med kids hela livet). SÄ menar jag att de mÄste lÀra sig hantera mer Àn en sak samt att hjÀrnan mÄste fÄ en chans att utveckla konsekvenserna innan man sÀtter sig bakom ratten och ovanpÄ +200hp.

Jag Àr mer intresserad av hur du pÄ ett intellektuellt sÀtt förhÄller dig till vedertagen forskning i jÀmförelse med lÄta kaksmularen hÀvda att det enbart Àr lobbyister som vill ha hÄrdare prov och krav för att framföra normala bilar.

 Jag Ă€r mer intresserad hur du intellektuellt inte kan tycka det Ă€r konstigt att lobbyisterna inte vill tillĂ€mpa samma strĂ€nga eller Ă€n strĂ€ngare regler för moppebilar om tanken Ă€r att minska dödstalen i trafiken. Utan de gĂ„r efter EPA-traktorer som de inte kan göra pengar pĂ„ Ă€r min misstanke.

Du snackar om trimmade EPOR. Menar du att trimmade moppebilar Àr sÀkrare Àn ostrypta a-traktorer? A-traktorerna Àr ju trots allt dimensionerade för att kunna köra i högre hastigheter i regel medan moppebilar Àr plastrappel som inte Àr tÀnkt att gÄ sÄ mycket mer Àn 45 km/h.



#3422

Postad 29 februari 2024 - 22:13

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr mer intresserad hur du intellektuellt inte kan tycka det Àr konstigt att lobbyisterna inte vill tillÀmpa samma strÀnga eller Àn strÀngare regler för moppebilar om tanken Àr att minska dödstalen i trafiken. Utan de gÄr efter EPA-traktorer som de inte kan göra pengar pÄ Àr min misstanke.
Du snackar om trimmade EPOR. Menar du att trimmade moppebilar Àr sÀkrare Àn ostrypta a-traktorer? A-traktorerna Àr ju trots allt dimensionerade för att kunna köra i högre hastigheter i regel medan moppebilar Àr plastrappel som inte Àr tÀnkt att gÄ sÄ mycket mer Àn 45 km/h.

Återigen, du anklagar lobbyister... Inget bevis för nĂ„got som helst mer Ă€n din önskvĂ€rda Ă„sikt. Jag hoppas för din egen skull att du förstĂ„r skillnad pĂ„ Ă„sikter(vilka ofta föds ur magkĂ€nsla) och fakta(som Ă€r prövad och pĂ„visad sanning). Jag lĂ€ser en del svammel ur din text och eftersom du har begrĂ€nsat dig till Ă„siktsframstĂ€llan sĂ„ blir hela dialogen extremt infantil.

Utan bevis inget annat Àn Äsikter, se till att lÀra dig att det inte Àr fakta. Det finns en fin vinst för dig nÀr du nÄtt mÄlet.

Stycke tvÄ svamlar du runt rejÀlt(sÀker pÄ att du inte sitter i en ostrypt EPA eller A-trakor?

Visa mig olyckorna som sker, vilka bilar kör ungdomar ihjÀl sig i???

Jag noterar ytterligare att smulorna runt bordet ramlat frÄn dig.

Redigerat av PML73, 29 februari 2024 - 22:14.


#3423

Postad 29 februari 2024 - 22:36

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlĂ€gg
  • 1

Mycket matnyttig information hĂ€r: https://msverige.se/...och-mopedbilar/

Man behöver inte vara ett geni för att förstÄ varför detta Àr uppe pÄ tapeten nu ;)



#3424

Postad 01 mars 2024 - 10:41

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Mycket matnyttig information hĂ€r: https://msverige.se/...och-mopedbilar/
Man behöver inte vara ett geni för att förstÄ varför detta Àr uppe pÄ tapeten nu ;)


Jag förstÄr din tanke, men Àr det dÀr inte vÀl nÀra röda linjen för politiska budskap i trÄden? En rimlig gissning att anmÀlan skulle ha gjorts om nÄgon lÀnkat till partiforum pÄ andra kanten.

#3425

Postad 01 mars 2024 - 11:21

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 968 inlĂ€gg
  • 0

Inget jag ens reflekterat över. Jag Àr totalt ointresserad av politik och hade inte en tanke pÄ höger/vÀnster hÀr :)

 

 + Fredag :)



#3426

Postad 01 mars 2024 - 11:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstÄr din tanke, men Àr det dÀr inte vÀl nÀra röda linjen för politiska budskap i trÄden? En rimlig gissning att anmÀlan skulle ha gjorts om nÄgon lÀnkat till partiforum pÄ andra kanten.

Är motormĂ€nnen politiska?



#3427

Postad 01 mars 2024 - 12:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 006 inlĂ€gg
  • 0

Inget jag ens reflekterat över. Jag Àr totalt ointresserad av politik och hade inte en tanke pÄ höger/vÀnster hÀr :)

 

https://sv.wikipedia...fikomlĂ€ggningen ;) 



#3428

Postad 01 mars 2024 - 13:11

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlĂ€gg
  • 0
+ Köra pÄ höger sida av vÀgen.
- Inte ha en tanke pÄ höger/vÀnster i trafiken.
:P

#3429

Postad 01 mars 2024 - 13:45

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Inget jag ens reflekterat över. Jag Àr totalt ointresserad av politik och hade inte en tanke pÄ höger/vÀnster hÀr :)
 
 + Fredag :)


Hehe, inte illa ment. Bara en flyktig tanke.

+ Sköööön dag pÄ jobbet.
- Lite skallebang

#3430

Postad 01 mars 2024 - 15:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

Inget jag ens reflekterat över. Jag Àr totalt ointresserad av politik och hade inte en tanke pÄ höger/vÀnster hÀr :)

 

 + Fredag :)

LĂ€nka eller skriv inget om M Sverige, SD-kort, L-storlek eller KD Lang, det kan uppfattas partipolitiskt. Samma sak gĂ€ller naturligtvis ocksĂ„ för S-video, V-jeans, C-kupa och MP3  ;)



#3431

Postad 01 mars 2024 - 15:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 0

Återigen, du anklagar lobbyister... Inget bevis för nĂ„got som helst mer Ă€n din önskvĂ€rda Ă„sikt. Jag hoppas för din egen skull att du förstĂ„r skillnad pĂ„ Ă„sikter(vilka ofta föds ur magkĂ€nsla) och fakta(som Ă€r prövad och pĂ„visad sanning). Jag lĂ€ser en del svammel ur din text och eftersom du har begrĂ€nsat dig till Ă„siktsframstĂ€llan sĂ„ blir hela dialogen extremt infantil.

Utan bevis inget annat Àn Äsikter, se till att lÀra dig att det inte Àr fakta. Det finns en fin vinst för dig nÀr du nÄtt mÄlet.

Stycke tvÄ svamlar du runt rejÀlt(sÀker pÄ att du inte sitter i en ostrypt EPA eller A-trakor?

Visa mig olyckorna som sker, vilka bilar kör ungdomar ihjÀl sig i???

Jag noterar ytterligare att smulorna runt bordet ramlat frÄn dig.


SÄ det Àr svammel att moppebil fÄr man köra frÄn 15 Är i 45 km/h?

#3432

Postad 01 mars 2024 - 16:00

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

SÄ det Àr svammel att moppebil fÄr man köra frÄn 15 Är i 45 km/h?


Till skillnad frÄn bilar som man enkelt trimmar till full effekt, ja... Jag förvÀntar mig inte att du ska förstÄ sÄdant.

Redigerat av PML73, 01 mars 2024 - 16:01.


#3433

Postad 01 mars 2024 - 17:12

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 0

Till skillnad frÄn bilar som man enkelt trimmar till full effekt, ja... Jag förvÀntar mig inte att du ska förstÄ sÄdant.

Det Ă€r inte svĂ„rt trimma mopedbilar över full effekt heller. Verkar rĂ€tt glasklart vem som svamlar i den hĂ€r trĂ„den eller tror du pĂ„ fullt allvar att bara a-traktorer kan trimmas? 



#3434

Postad 01 mars 2024 - 17:22

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte svÄrt trimma mopedbilar över full effekt heller. Verkar rÀtt glasklart vem som svamlar i den hÀr trÄden eller tror du pÄ fullt allvar att bara a-traktorer kan trimmas?

Suck... Sök hjÀlp.

Edit: Svara istÀllet varför du tycker det i sÄ fall Àr ok att slÀppa ut ungdomar med bilar som gÄr att trimma.

Redigerat av PML73, 01 mars 2024 - 18:57.


#3435

Postad 01 mars 2024 - 20:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

  • 775 inlĂ€gg
  • 0

- En sak jag aldrig förstĂ„tt Ă€r, hur i **** en EPA kan hamna pĂ„ tak... Under 50km/t Och Ă€ndĂ„ hamnar de flesta pĂ„ tak nĂ€r de krockat... SĂ€llan ser jag bilar pĂ„ motorvĂ€gen(runt 110) hamna pĂ„ tak. Men jag kanske bor dĂ€r bĂ€ttre bilar kör omkring???  :blink:   :lol:

Det kan ju bero pĂ„ samma naturlagar som gör att bilar i vissa filmer alltid börjar brinna vid kollisioner :) .

SkĂ€mt Ă„sido, en förklaring kan ju vara att EPA'n inte körde under 50 km/t vid kollisionen. Men det Ă€r bara en vild spekulation  ;) .

 

+ Helg

 

- Lyfter man blicken och ser pÄ omvÀrlden i stort, dÄ Àr lÀget inte sÄ bra just nu.


Redigerat av Mr_Tom, 01 mars 2024 - 20:14.


#3436

Postad 05 mars 2024 - 13:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 0

Suck... Sök hjÀlp.

Edit: Svara istÀllet varför du tycker det i sÄ fall Àr ok att slÀppa ut ungdomar med bilar som gÄr att trimma.


Om du gör ett försök svara pÄ mina. Menar du nu att mopeder och mopedbilar ej gÄr att trimma?

#3437

Postad 05 mars 2024 - 14:21

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlĂ€gg
  • 0

Om du gör ett försök svara pÄ mina. Menar du nu att mopeder och mopedbilar ej gÄr att trimma?

Vilken magisk frÄga.
Klart det gÄr, men gÄr de att trimma upp till ~200 kmh med enkla medel?

#3438

Postad 05 mars 2024 - 15:23

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Om du gör ett försök svara pÄ mina. Menar du nu att mopeder och mopedbilar ej gÄr att trimma?


Jag fortsÀtter att notera att det faktiskt Àr du som inte svarar pÄ frÄgor. Det Àr nu din tur att fÄ nÄgon minut att uttala nÄgot klokt och konstruktivt. VarsÄgod.

Redigerat av PML73, 05 mars 2024 - 15:24.


#3439

Postad 05 mars 2024 - 17:58

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlĂ€gg
  • 0

+ OSSC Pro finns i lager igen hos VGP.

 

- Dyr (dock snorbillig i jÀmförelse med RetroTink 4K).

 

- Kommer nog att sÀlja slut innan veckan Àr över likt den första batchen.



#3440

Postad 07 mars 2024 - 15:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 903 inlĂ€gg
  • 0

Vilken magisk frÄga.
Klart det gÄr, men gÄr de att trimma upp till ~200 kmh med enkla medel?

Det Àr betydligt enklare att trimma en moppe eller en mopedbil Àn att bygga atraktor. Och Àn enklare Àn att bygga a-traktor med dubbla vÀxellÄdor. Sen sÄ Àr det ju oerhört större risk att mopedbilen faller ihop. Jag förstÄr fortfarande inte hur ni kan tycka det Àr trafiksÀkrare med mopedbilar Àn atraktorer och hur de skulle va lÀttare för 15 Äringar att hantera. Finns ju vissa undantag fullstora lastbilar kan ju göras om till Atraktorer ex men du fÄr ju bra översikt över trafiken sÄ lÀnge du inte ska fickparkera.

Möter massvis av atraktorer varje dag och de gÄr dÄ 30. Sen kommer det ju alltid finnas ett intresse för trimning oavsett men sjukt ologiskt försöka singla ut atraktorer hÀr. Snarare kÀnslomÀssigt Àn intellektuellt inlÀgg att helt gÄ pÄ myten om alla atraktorer som gÄr 200. Undrar hur mÄnga som sett dem i trafik?=

Möter vĂ€l en 5-10 a-traktorer per dag nu i 4 Ă„rs tid och de gĂ„r alla 30 sĂ„ problemet kĂ€nns brutalt överdrivet med deras brutala hastighet pĂ„ vĂ€garna.. Betydligt vanligare att mopeder gĂ„r över 30. Mopedbilar Ă€r ovanligt men det Ă€r ju tanken att de ska ersĂ€tta atraktorer och dĂ„ kommer problemet med trimning helt försvinna naturligtvis :D 



#3441

Postad 07 mars 2024 - 16:29

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

  • 634 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr betydligt enklare att trimma en moppe eller en mopedbil Àn att bygga atraktor. Och Àn enklare Àn att bygga a-traktor med dubbla vÀxellÄdor. Sen sÄ Àr det ju oerhört större risk att mopedbilen faller ihop. Jag förstÄr fortfarande inte hur ni kan tycka det Àr trafiksÀkrare med mopedbilar Àn atraktorer och hur de skulle va lÀttare för 15 Äringar att hantera. Finns ju vissa undantag fullstora lastbilar kan ju göras om till Atraktorer ex men du fÄr ju bra översikt över trafiken sÄ lÀnge du inte ska fickparkera.

Möter massvis av atraktorer varje dag och de gÄr dÄ 30. Sen kommer det ju alltid finnas ett intresse för trimning oavsett men sjukt ologiskt försöka singla ut atraktorer hÀr. Snarare kÀnslomÀssigt Àn intellektuellt inlÀgg att helt gÄ pÄ myten om alla atraktorer som gÄr 200. Undrar hur mÄnga som sett dem i trafik?=

Möter vÀl en 5-10 a-traktorer per dag nu i 4 Ärs tid och de gÄr alla 30 sÄ problemet kÀnns brutalt överdrivet med deras brutala hastighet pÄ vÀgarna.. Betydligt vanligare att mopeder gÄr över 30. Mopedbilar Àr ovanligt men det Àr ju tanken att de ska ersÀtta atraktorer och dÄ kommer problemet med trimning helt försvinna naturligtvis :D


Att bygga en A-traktor idag Àr vÀldigt enkelt, man stryper bara i datorn sÄ att den inte gÄr att köra fortare Àn 30km/h och det rÀcker med en strömbrytare för att förbi koppla strypning sÄ att den gÄr lika fort som en personbil.

NÀr det kommer till krocksÀkerhet sÄ Àr ju en A-traktor mer krocksÀker Àn en mopedbil men det hjÀlper ju bara om man blir pÄkörd i laglig hastighet och inte om man kör av vÀgen i 100+km/h.

#3442

Postad 08 mars 2024 - 08:42

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0
Under höstlovet 2023 gjorde polisen i min region 300 kontroller av A-Traktorer. Efter kontroll visar det sig att tvÄ tredjedelar dvs 200 av 300 Àr sÄ ombyggda att de Àr direkt olagliga och eller trafikfarliga. HÀr en rapport frÄn SVT i samarbete med polis i Kalmar 2020. https://www.svt.se/n...orerna-olagliga

Att anvÀnda ord som "brutalt överdrivet" kan inte visa annat Àn faktaresistens.

+ För att polisens arbete bidrar till lagÀndringar. Detta har pÄgÄtt en tid och visar hur komplexa lagÀndringar Àr.
- Killgissningar

Redigerat av PML73, 08 mars 2024 - 09:10.


#3443

Postad 08 mars 2024 - 09:09

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 699 inlĂ€gg
  • 0

+Fredag. Veckan har varit helt crazy

+VĂ€dret. Snacka om boost med ljuset och sol

+Det gĂ„r bra för företaget jag jobbar pĂ„. Ngt jag lĂ€rt mig efter snart 20 Ă„r i arbete Ă€r att det alltid Ă€r trevligare nĂ€r det gĂ„r bra Ă€n det omvĂ€nda. Det lĂ„ta klyschigt men det Ă€r lĂ€tt att ta saker för givet. Är ngt bra, erkĂ€nn det och var nöjd

 

-Min tidigare axelskada gjorde sig pĂ„mind för första gĂ„ngen pĂ„ mkt lĂ€nge. Jag försöker trĂ€na mot att bli elitmotionĂ€r och börja tĂ€vla pĂ„ amatörnivĂ„. Lagom tills att det Ă€r dags sĂ„ hĂ€nder detta. Lite deprimerande. 
-Potentiellt höjd Ă„ldersgrĂ€ns för a-traktor. VĂ„rt Ă€ldsta barn har snart Ă„ldern inne och vi har planerat att konvertera en befintlig bil vi Ă€ger. Caset blir avsevĂ€rt mkt sĂ€mre om ett av tre Ă„r försvinner. Ja Ă€r överlag positiv till samarbete internationellt och blir besviken om en total likriktning ska gĂ€lla inom unionen. 



#3444

Postad 08 mars 2024 - 09:42

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0
DPC,

HÄller med dig gÀllande de nya lagarna. Men en V70 awd turbo kan med hjÀlp av att lyfta bort en av sÀkringarna fÄ fulltryck i turbon och samtidigt försvinner den elektroniska begrÀnsningen som man installerat för att klassa den som A-Traktor. Hade detta gÄ att undvikas vore allt vÀl och nya lagen obsolet.

+ Teknikutvecklingen
- Ungdomar ligger alltid tvÄ steg före.... Skratt

#3445

Postad 08 mars 2024 - 12:13

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 699 inlĂ€gg
  • 0

Pml, jag förstĂ„r din vinkel ocksĂ„. SĂ„ ingen motsĂ€ttning dĂ€r. Jag tycker det Ă€r trĂ„kigt för de i glesbygd dĂ€r detta varit en frihetsskapande Ă„tgĂ€rd av stora mĂ„tt (och Ă€ven utanför lite större stĂ€der). Sen att det Ă€r lĂ€tt med rĂ€tt verktyg och kompetens att ta bort fartspĂ€rren Ă€r ett faktum. Som med det mesta gĂ„r det att fuska, tyvĂ€rr. Sen med de manuella traktorer jag haft insyn i sĂ„ har de fĂ„tt spĂ€rra bort vĂ€xlar över trean mekaniskt. Det Ă€r heller ingen svĂ„r manöver att ta bort, men iaf lite krĂ„ngligare Ă€n att bara Ă€ndra en E2 parameter för hastighet. SjĂ€lva effekten i motorn Ă€r ej pĂ„verkad men den Ă€r ju till ingen nytta om moment tampas av vid 30 km/h. 
 

+Positivt att vi kan diskutera sakligt, det gillar jag!



#3446

Postad 08 mars 2024 - 13:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

 

+Positivt att vi kan diskutera sakligt, det gillar jag!

- NÄgon blev nyligen ombedd att söka hjÀlp pga annan Äsikt om A-traktorer



#3447

Postad 08 mars 2024 - 15:24

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

@ Buddy

 

+ Fakta, det finns bara en sanning och den styrs inte av Äsikternför dagen.
- Att anvÀnda Äsikter som fakta visar hur ombytlig stÄndpunkten egentligen Àr.

Jag förstÄr att sÄdant Àr svÄrt att förstÄ för de som lÄter magkÀnsla bestÀmma rÀtt eller fel.


Redigerat av PML73, 08 mars 2024 - 16:05.


#3448

Postad 08 mars 2024 - 16:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlĂ€gg
  • 0

+ Fredag vid poolen

- Pösmunkar



#3449

Postad 08 mars 2024 - 16:15

PML73
  • PML73
  • MĂ€stare

  • 3 962 inlĂ€gg
  • 0

Pml, jag förstĂ„r din vinkel ocksĂ„. SĂ„ ingen motsĂ€ttning dĂ€r. Jag tycker det Ă€r trĂ„kigt för de i glesbygd dĂ€r detta varit en frihetsskapande Ă„tgĂ€rd av stora mĂ„tt (och Ă€ven utanför lite större stĂ€der). Sen att det Ă€r lĂ€tt med rĂ€tt verktyg och kompetens att ta bort fartspĂ€rren Ă€r ett faktum. Som med det mesta gĂ„r det att fuska, tyvĂ€rr. Sen med de manuella traktorer jag haft insyn i sĂ„ har de fĂ„tt spĂ€rra bort vĂ€xlar över trean mekaniskt. Det Ă€r heller ingen svĂ„r manöver att ta bort, men iaf lite krĂ„ngligare Ă€n att bara Ă€ndra en E2 parameter för hastighet. SjĂ€lva effekten i motorn Ă€r ej pĂ„verkad men den Ă€r ju till ingen nytta om moment tampas av vid 30 km/h. 
 

+Positivt att vi kan diskutera sakligt, det gillar jag!

 

Ja, denna möjlighet med att programmera om bilarna har absolut hjÀlpt ungdomar att ta sig fram och tillbaka till skola och andra aktiviteter. Förr fanns det nÀrliggande byskolor samt kommunala anpassade bussar mot tÀtort eller sÄ anpassade ungdomar sig till förÀldrars tider för resa. Min lillebror bodde med mor en bra bit(30km) utanför UmeÄ en tid och dÀr fanns tre bussar pÄ morgonen och tre pÄ kvÀllen in mot mÀnniskobyn. Det blev att hÀnga pÄ idrottsförening eller ungdomsgÄrden tills resan hem var pÄ tal. Ett jÀkla planeringsstök Àr vÀl lugnt att kalla det vill jag minnas han förklarade...skratt

 

Det Àr en annan tid idag med trafiken. LÄngt mer tÀtare trafik idag vilket gör att gamla lagar och regler inte kan svara mot trafiksituationer idag, tyvÀrr...

 

+++ För resonlig dialog. Mycket trevligt.



#3450

Postad 08 mars 2024 - 17:33

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 699 inlĂ€gg
  • 0
Jo, saker har förÀndrats. Vissa saker mer Àn andra. Vi bor utanför en större stad och har fortfarande det du beskriver för din bror. Vi har stÄngat mot skolor, bussbolag mm men det Àr som att pinka i motvind tyvÀrr. Sen om vi adderar mkt idrottsaktiviteter som i vÄrt fall (10+ pass i veckan dÄ barnen utöver sina egna aktiviteter jobbar ideellt som ledare) sÄ Àr det iaf ett stort pussel för oss. Tur man kan samverka med andra, annars vore det svÄrt. Ensam Àr inte stark.

+ fortsatt bra dialog!
+ förenklade regler som hjÀlper medborgare som bara vill fungera i vardagen
+ Att kravet pÄ fördelningsvÀxellÄda slopats och öppnat för att enklare konvertera till a-traktor
- att förhastat uttala sig. LÄt saker gÄ i karantÀn



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.