Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 19 maj 2011 - 02:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Hoppas ingen från telecombranchen läste det om "simkortsavgifter" för isåfall har vi snart en avgift där med,om inte annat lär dom väl vända sig till myndigheterna och kräva lagändring med argumentet att "får dom ta 60 spänn/mån för att kunden ska kunna ta del av sin produkt så kan ni inte hindra oss,vi leverarar också digitalt nöje", eller nåt liknande.Och det lär dom ju få.

#152

Postad 19 maj 2011 - 03:06

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Kollade in SKY channels sverigeabbonemang och det verkar kosta £52 per mån.(Stora paketet som jag fattar) Det var en konstig grej som jag inte hajade om £150 annum payable eller nåt liknande ska kolla igen. Här är länhttp://www.insatinternational.com/viewing_details.php?CountryID=37k

#153

Postad 19 maj 2011 - 03:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0

Kollade in SKY channels sverigeabbonemang och det verkar kosta £52 per mån.(Stora paketet som jag fattar) Det var en konstig grej som jag inte hajade om £150 annum payable eller nåt liknande ska kolla igen. Här är länhttp://www.insatinternational.com/viewing_details.php?CountryID=37k

Det är inte SKY som står bakom det hela och de £ 150 som debiteras går till bolaget för deras bulvanversamhet med fiktiv adress i Storbritannien.

Redigerat av Huddingebo, 19 maj 2011 - 03:54.


#154

Postad 19 maj 2011 - 07:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Det är inte SKY som står bakom det hela och de £ 150 som debiteras går till bolaget för deras bulvanversamhet med fiktiv adress i Storbritannien.

Att det ska vara så lätt att bli kriminell,kalla verksamheten vad som helst utom stöld,leverera undemåliga produkter (lite i taget under lååång och utdragen tid) säg att du jobbar på det men har problem i kedjan där du sitter på playan med en rom &cola i nypan.

#155

Postad 19 maj 2011 - 08:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0
Det bästa för att utveckla utbudet av tjänster borde vara att EU bestämde sig för att stoppa dessa nationella oligopol och att man kunde teckna abonnemang hos vilken programleverantör som helst i världen.

Nu verkar det vara på gång i och med den engelska pubägaren som abonnerade på ett grekiskt abonnemang för att för en lägre kostnad visa PL-matcher och fått rätt hos en EU-instans.

Så, akta sig Canal Digital. Det kanske inte dröjer längre innan ännu fler av era kunder hittar andra leverantörer om ni inte löser boxfrågan till exempel.

#156

Postad 19 maj 2011 - 10:48

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Hej,

Tre enkla frågor till. Kanske mina sista.
1. Om jag förstår rätt, så finns inga kortavgifter i Norge. I Danmark skryter ni också om att de är avskaffade ”Du betaler ingen kortafgift eller skjulte gebyrer”. Hur kommer det sig då att de finns kvar i Sverige? Är det billigare att kryptera Norsk/Dansk data, eller betalar vi i Sverige för våra grannars kort?

2. I Sverige betalar vi, om jag inte tar fel, 80 kr/mån för varje extra TV i abonnemanget. I Danmark ingår tre extra rum utan kostnad ” Du kan se Family i op til 3 ekstra rum i dit hjem. Det koster ikke noget ekstra pr. måned.”. I Norge kan du för 99 nkr/mån se utbudet i tre extra rum.

3. I Norge kan jag inte se information om bindningstider för länken är nere. (https://parabol.cana...nementsvilkaar/) I Danmark verkar den vara 12 månader. I Sverige är den 27 månader.

Angående punkt 2 och 3: Varför verkar vi svenska kunder vara era strykpojkar när det gäller avtalsvillkor? Är det för att Sverige har för svag lagstiftning, och så länge inte lagen förbjuder det så, eller är det för att de svenska kunderna accepterar dessa dåliga villkor och då kör ni på?

Mvh,
/NOP



Hej nop4e71,

Det stämmer att vi har olika priser och arbetsmodeller beroende på vilket land man befinner sig i. Anledningen till detta är att vi har olika utgångspunkter vad det gäller ekonomi, marknad och kanalutbud. Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Med vänliga hälsningar,
Filippa

#157

Postad 19 maj 2011 - 10:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Sverige är en större marknad kan man tycka så priset borde väl kunna vara lägre här jämfört med norge och danmark.

#158

Postad 19 maj 2011 - 11:25

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Känns skönt o få bekräftat att dessa "kortavgifter" som alla operatörer kör med här i sverige är ren bullshit då,om man inte behöver ha dom i andra länder kan det ju ej finnas en kostnad för det som man sagt i alla år... sicket bedrägeri.Sitter på comhem själv o dras med samma skit där höjde dom det tom i år,och mellan raderna säger dom att det finansierar andra saker....man blir så trött.

#159

Postad 19 maj 2011 - 11:29

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Hej nop4e71,

Det stämmer att vi har olika priser och arbetsmodeller beroende på vilket land man befinner sig i. Anledningen till detta är att vi har olika utgångspunkter vad det gäller ekonomi, marknad och kanalutbud. Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Med vänliga hälsningar,
Filippa

Med andra ord finns det inga kostnader för detta utan ni har det bara för att alla andra har det i sverige?Det är vad du säger enligt vad jag förstår.Nu när era kunder flyr till höger o vänster pga skräp box o tappade rättigheter mm skulle nu VERLIGEN tjäna på o helt enkelt marknadsföra er som enda operatör utan kortavgifter.

#160

Postad 19 maj 2011 - 12:25

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
"... Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Hej Filippa,
Tack svaret. Jag tycker tvärtom att det var enkelt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark. Så här blev den:

Sverige
Kortavgift: Ja
Betala för varje extra TV: Ja
Bindningstid: Lång, 27 månader

Danmark
Kortavgift: Nej
Betala för varje extra TV: Nej
Bindningstid: Ok, 12 månader

Norge
Kortavgift: Nej
Betala för varje extra TV: Nej
Bindningstid: Ingen uppgift
:)

Mvh,
/NOP

P.S. Ni glömde svara på mitt inlägg #141, om hur brandningen av boxar tillför något för oss kunder..

Redigerat av Unregistered4eff8a47, 19 maj 2011 - 12:34.


#161

Postad 19 maj 2011 - 15:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Filippa. Du kanske kan redogöra på vilket sätt modellerna och förutsättningarna mellan länderna skiljer sig så att det motiverar varför vi svenskar får betala för allt extra medans våra grannar får det som all inclusive. Vore intressant och höra en saklig och begriplig motivering. Är det kanske så att det är svårare att knyta kunder där så därför ingår det.

Redigerat av Askungen, 19 maj 2011 - 15:25.


#162

Postad 19 maj 2011 - 16:27

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
En snabb titt på viasat sverige jämfört med norge så finns väl inga kortavgifter i norge där heller...i sverige motiverar dom det så här : Korthyran för parabolkortet är en avgift vi har som täcker kostnader för TV-distribution, till exempel programmering av satellitsystemet och uppdatering av kortet mot satellit.
Märkligt att vi just i sverige ska ha dessa kostnader men i överiga länder har dom inte "dessa" kostnader
Nu vet jag att detta handlar om canal digital men intressant ialf.
Även bindningstiden är 24 mån på viasat sverige mot 12 mån för norge...

Redigerat av Unregistered40562de1, 19 maj 2011 - 16:31.


#163

Postad 19 maj 2011 - 17:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

En snabb titt på viasat sverige jämfört med norge så finns väl inga kortavgifter i norge där heller...i sverige motiverar dom det så här : Korthyran för parabolkortet är en avgift vi har som täcker kostnader för TV-distribution, till exempel programmering av satellitsystemet och uppdatering av kortet mot satellit.
Märkligt att vi just i sverige ska ha dessa kostnader men i överiga länder har dom inte "dessa" kostnader
Nu vet jag att detta handlar om canal digital men intressant ialf.
Även bindningstiden är 24 mån på viasat sverige mot 12 mån för norge...

Det är ju märkligt att saluföra en ofärdig artikel och sen ta extra betalt för att kunna färdigställa produkten.Sen vill jag hävda att jag köper varan till min tv-apparat,jag kan inte erinra mig att det stod nåt om månatlig fraktkostnad för tjänsten.Alla dessa kostnader som dom påstår har struntar jag i. Jag har köpt ett abb till min tv och sen hur det leverars är bolagets problem. Jag tror att dem kan ta ut vgiften här men inte i DK eller NO Finland vet jag inte,och därför gör man det.

#164

Postad 19 maj 2011 - 17:20

Grön49
  • Grön49
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hej nop4e71,

Det stämmer att vi har olika priser och arbetsmodeller beroende på vilket land man befinner sig i. Anledningen till detta är att vi har olika utgångspunkter vad det gäller ekonomi, marknad och kanalutbud. Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Med vänliga hälsningar,
Filippa

Vilket svammel! Vi i Sverige blir blåsta, så enkelt är det.

#165

Postad 19 maj 2011 - 18:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 299 inlägg
  • 0
CD är dödsdömda i sverige om de inte agerar snart, jag inklusive många jag känner är på väg att lämna och vi är knappast ensamma...

#166

Postad 19 maj 2011 - 21:54

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

CD är dödsdömda i sverige om de inte agerar snart, jag inklusive många jag känner är på väg att lämna och vi är knappast ensamma...

gratiskanalerna kombinerat med webb-tv kommer snart att vara ett fullgott alternativ,inga kortavg. , inga abbavg (förutom licensen) se ganska mycket när det passar, visst begränsat sport och filmutbud men en del finns nog att ppv via webben,duger tills någon operatör hajar att vi har satt ner foten och leverarar vad som lovas utan lömska avgifter osv. Mitt abb går ut i höst och har inget radikalt hänt då så blir det ett sabbatsår från betaltv. Spara 6-7000 och uppgradera elektroniken lite istället. Och fultanka dåochdå.

#167

Postad 20 maj 2011 - 07:39

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
>> Canal Digital
Ni har tagit ett lovvärt initiativ att dyka upp här på forumet men nu är det dags att leverera...
Det räcker inte längre med ett inlägg om dagen med information om att ni inte kan/vill svara på någon
slumpmässigt(?) utvald fråga. Jag vet inte vilka befattningar ni som representerar CD på detta forum har,
men om inte ni kan svara, snälla kolla upp det och återkom. För ALLA frågor ni inte kan/vill svara på vidare
så era ledare/ansvariga blir medvetna om problemen och kan ge de svar era kunder behöver.
Varje fråga som ställs som ni inte bemödar er med att svara på (eller svarar snömos) innebär en ignorerad/
frustrerad kund. Alla frågor går ju naturligtvis inte att svara enkelt på, men ni förstår nog. För varje
post ni gör här finns det nog mellan 5-10 vettiga/sansade/enkla frågor som ni helt enkelt skiter i.

Ni har kanske fortfarande chansen att bibehålla någon typ av positiva omdömen, men er tid rinner ut, snälla gör något!
Vi har valt att bli era kunder, ert programutbud är enl. mig överlägset, men er service är inte värd det vi
betalar för den (vi betalar era löner).

Kan inte undgå att tänka på er reklamfilm där ett F1-team tävlar med en åsna, vi som kunder betalar för F1-bilen
men vi sitter fast med en trilskande åsna i TV-rummet...

Snälla, ignorera oss inte mer, vi vill er inget illa, bara att ni lyssnar på oss och visar att ni bryr er.

#168

Postad 20 maj 2011 - 08:20

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Hej nop4e71,

Det stämmer att vi har olika priser och arbetsmodeller beroende på vilket land man befinner sig i. Anledningen till detta är att vi har olika utgångspunkter vad det gäller ekonomi, marknad och kanalutbud.Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Med vänliga hälsningar,
Filippa


Jag tycker det är mycket enkelt att jamföra, särskilt med utgångspunkt vad det gäller ekonomi, marknad och kanalutbud.
Vad är medelinkomsten i Norge?
CD utbud 6864 Nkr/år. vs 18186 Sek/ 2 år.
Kanal utbud med 17 HD kanaler i Norige. 15 i Sverige!
Möjlighet att köpa Premiar League i HD i Norige.

Tänk vad mycket skit CD troligtvis hade sluppet om dom hostat fram en riktig box under en rimlig tid!!

Redigerat av B BUS, 20 maj 2011 - 08:45.


#169

Postad 20 maj 2011 - 10:19

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Kompletterande svar:
Hej Björn,
Tack för dina tips och synpunkter. Vi har inlett ett samarbete med ADB och kommer förhoppningsvis i slutet av året lansera en inspelningsbar HD box från dem.

För att kunna leverera vår tjänst har vi har valt vissa tillverkare och boxar då dessa är testade och godkända. Vi måste samtidigt kunna ge er en fullgod support via vår tekniska avdelning på kundservice. Därför har vi koncentrerat oss på ett antal boxar.

Med vänliga hälsningar,
Miriam


Ni måste verkligen vara smarta på CD, här sitter du och cutar och pastar direkt från ert dokument med dom vanligaste frågorna.

Till och med en apa klarar det.

#170

Postad 20 maj 2011 - 10:23

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0

Ni måste verkligen vara smarta på CD, här sitter du och cutar och pastar direkt från ert dokument med dom vanligaste frågorna.

Till och med en apa klarar det.

:lol:

Redigerat av Unregistered710b3906, 20 maj 2011 - 10:27.


#171

Postad 20 maj 2011 - 10:30

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Nu var det ju inte det som Björn undrade, utan om ni inte kan tänka er att dumpa arbetssättet med CD-brandade-boxar? Och vad då ett antal? Det finns 1 inspelningsbar box och 1 hd-box, eller har jag fel där?

Vad tillför CD-brandningen för oss kunder?
Nackdelarna är ju enkla att lista:
- Fåtal boxar (som ju inte alltid har varit så lyckade)
- Sätter konkurrensen ur spel (om någon annan produkt fungerat lika illa som nuvarande Sagem-boxen hade den försvunnit ur hyllorna illa kvickt)
- Fördröjer uppdateringar (eftersom det ska meckas på CD-brandning och testas separat)
- Blockerar befintlig funktionalitet (som DiSEqC på Sagem-boxen)

Jämför med Telekom-marknaden, där det hade varit förbannat svårt, på ren Svenska, att idag få folk att acceptera att man måste ha en Telia-mobil för att ringa Telia, och den ska ha en simkortsavgift pålagd på abonnemangskostnaden.

Men jag förstår egentligen inte varför jag postar. Det kommer ju ändå inte att komma ett svar, med innehåll, från er här…

Mvh,
/NOP


Hej nop4e71

Att erbjuda tillgänglighet på ”fria boxar” har vi redan testat (på 90-talet), på den tiden var det enda kravet att boxen skulle kunna hantera vårt programkort alternativt tillsammans med CONAX CA-modul.
Nackdelen med de ”fria” boxar som kom under den perioden var att tillverkarna sällan brydde sig om att uppdatera mjukvaran alls om det dök upp några buggar efter att boxen lanserats. Detta berodde i första hand på att boxarna lanserades över hela Europa och regionala avvikelser (tex fel epg i Sverige) helt enkelt inte prioriterades av producenterna.

Vi skrev då en kravspecifikation och de STB leverantörer som klarade kraven valdes ut i upphandling för en nordisk inköpsorder.

När HD-TV äntligen blev tillgängligt i satellittransmission fanns det inga mottagare som kunde presentera detta förutom SAGEM som då var den första boxen att hantera MPEG-2 & MPEG-4 komprimerade tjänster som då var viktiga för Fotbolls-VM 2006 (det första HD TV-eventet som sändes)

Eftersom inga andra tillverkare av Set-top-boxar kunde leverera i tid föll vårt val på SAGEM.

Det finns massor av bra boxar idag som har bra och enkla tjänster som dock ej följer de krav som ställs från program och krypteringsbolagen i form av kopieringsskydd och säkerhetskrav från Irdeto, Nagravision, Conax och Videoguard/NDS m fl.

En ny box som exempelvis den kommande ”ADB-boxen” har riktigt bra förutsättningar att bli en fantastisk produkt som med dagens teknik, processorer och komponenter kommer att ligga i rätt prisnivå för våra kunder.

Vi kommer att fortsätta med SAGEM boxen då vi har ett tusental boxar ute hos kunder som är nöjda med sin produkt och vi planerar fler uppdateringar som kommer att förbättra boxen ytterligare.

Med vänliga hälsningar

Pauline

#172

Postad 20 maj 2011 - 10:49

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Jag vill fortfarande ha svar från cd på varför svenskar måste betala kortavgift när det uppenbarligen inte är nödvändigt i NO och DK. Jag kan omöjligen tänka mig att det är en lagstiftning som tvingar er att ta ut avgiften. Vad är det för specifika kostnader som gör att ni tvunget måste ta ut en extra avgift här i Sverige just. Kan ju knappast ha med kanal utbudet att göra,för det fattar jag att de kan kosta olika i olika länder.Krypteringsavgifter och sattelitunderhåll osv kan det ju inte heller vara för det måste kosta vare sig man är dansk eller norsk eller svensk. Så, vad gör Sverige så unikt att en extra kortavgift måste tas ut här?

#173

Postad 20 maj 2011 - 10:59

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hej Pauline,

Vilket bra svar! Det är så här det ska se ut. :lol:

Trevlig helg!
/NOP

#174

Postad 20 maj 2011 - 14:53

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Ni måste verkligen vara smarta på CD, här sitter du och cutar och pastar direkt från ert dokument med dom vanligaste frågorna.

Till och med en apa klarar det.


Om vi är för hårda mot de stackare från CD som måste skriva här tror jag att vi kommer att få färre svar...
Lite normal artighet om jag får be. :lol:

#175

Postad 20 maj 2011 - 16:28

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

"... Därför är det svårt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark."

Hej Filippa,
Tack svaret. Jag tycker tvärtom att det var enkelt att göra en jämförelse mellan Canal Digital i Sverige, Norge och Danmark. Så här blev den:

Sverige
Kortavgift: Ja
Betala för varje extra TV: Ja
Bindningstid: Lång, 27 månader

Danmark
Kortavgift: Nej
Betala för varje extra TV: Nej
Bindningstid: Ok, 12 månader

Norge
Kortavgift: Nej
Betala för varje extra TV: Nej
Bindningstid: Ingen uppgift
:lol:

Mvh,
/NOP

P.S. Ni glömde svara på mitt inlägg #141, om hur brandningen av boxar tillför något för oss kunder..


Att tillägga till ovanstående så är även uppsägningstiderna till våran nackdel, både Norge och Danmark har 1 mån medan vi svenskar har 3 mån.

#176

Postad 20 maj 2011 - 20:07

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
På er hemsida https://www.canaldigital.se/3dtv gör ni reklam för att man ska kunna se Franska öppna i 3D. När man läser texten kan man lätt få intrycket att man ska kunna se 3D oavsett vilken plattform man har, satellit, kabel eller IPTV.

"Se Franska Öppna live och i 3D med Eurosport

Vi har nöjet att tillsammans med Eurosport och FFT visa ett av idrottsvärldens mest prestigefyllda evenemang, Franska Öppna, live i 3D. Turneringen spelas mellan 22 maj och 5 juni och kommer att kunna ses på alla plattformar: satellit, kabel och IPTV.

Turneringen visas på kanalen Eurosport 3D och för att kunna kanalen behöver du som är parabolkund ett abonnemang på Familjepaketet. Du som är kabel- eller IPTV-kund behöver ett abonnemang på Pluspaketet eller Totalpaketet.

För att kunna se turneringen i 3D behövs en 3D-TV med tillhörande glasögon och en HD-box."

Jag är kabel-tvkund och blev först glad men såvitt jag vet är det väl endast parabolkunder som kan se 3D-sändningar? Om jag har rätt är det en väldigt vilseledande formulering ni presterat.

#177

Postad 21 maj 2011 - 00:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Hallå CD. Varför svarar ni inte på mina frågor?

#178

Postad 21 maj 2011 - 15:16

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Vi kommer att fortsätta med SAGEM boxen då vi har ett tusental boxar ute hos kunder som är nöjda med sin produkt och vi planerar fler uppdateringar som kommer att förbättra boxen ytterligare.

Med vänliga hälsningar

Pauline


Ett tusental kunder är nöjda medans tio-, kanske hundratusentals, är missnöjda... Fixar nästa uppdatering problemet med att inspelat material hackar så hoppar jag in i den nöjda kategorin. Eller vänta, kortavgifterna verkar ju vara ett väldigt skumt påhitt och de ska givetvis skippas innan jag är nöjd. Låter ganska enkelt!

#179

Postad 21 maj 2011 - 15:40

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Ett tusental kunder är nöjda medans tio-, kanske hundratusentals, är missnöjda... Fixar nästa uppdatering problemet med att inspelat material hackar så hoppar jag in i den nöjda kategorin. Eller vänta, kortavgifterna verkar ju vara ett väldigt skumt påhitt och de ska givetvis skippas innan jag är nöjd. Låter ganska enkelt!

Bra,hjälp nu alla till och tjata sönder cd om kortavgiften,som är stöld och inget annat. På hemsidan står det att kortavgiften är för att ge dig rätten att nyttja kortet!?? Vad betyder det??? Isåfall vill jag säga upp just kortavtalet jag nöjer mig med mitt abbonemang,har ingen lust att betala 720kr/år för rätten att nyttja nåt obskyrt kort jag inte vill ha. Mitt bankkort kostar 300kr/år för rätten att nyttja det och det duger överallt i världen ttill skillnad från cd:s kort som inte duger till nåt men kostar ändå det dubbla. Jag har skickat frågan till PLUS,får se om dom är intresserade. //Askungen

#180

Postad 21 maj 2011 - 16:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag har för mig att dom bara bakade in kortavgiften i huvudabbonemanget i Norge och Danmark så alltså betalar även dom den men istället dolt precis som Comhem gjorde tidigare.

#181

Postad 21 maj 2011 - 16:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag har för mig att dom bara bakade in kortavgiften i huvudabbonemanget i Norge och Danmark så alltså betalar även dom den men istället dolt precis som Comhem gjorde tidigare.

Jag undrar det för på deras danska hemsida står det" inga kortavgifter".Dessutom är deras kanalpaket billigare än våra,både i NO och DK,så det mest sannolika är att deras konsumentköplag förbjuder pålagor och andra avgifter.//A.

#182

Postad 21 maj 2011 - 16:36

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0

Jag har för mig att dom bara bakade in kortavgiften i huvudabbonemanget i Norge och Danmark så alltså betalar även dom den men istället dolt precis som Comhem gjorde tidigare.

Såklart det är inbakat i huvudabonnemanget, men jag förstår inte varför inte man kan göra likadant i Sverige? Det är trots allt månadskostnaden för abonnemanget som är intressant, inte vad CD betalar för korthantering, lön med tillhörande arbetsgivaravgifter, satellithyra, brevutskicken eller reklam i diverse tidningar.

#183

Postad 21 maj 2011 - 18:02

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Jag har för mig att dom bara bakade in kortavgiften i huvudabbonemanget i Norge och Danmark så alltså betalar även dom den men istället dolt precis som Comhem gjorde tidigare.

Vad grundar du den gissningen på att avg. är inbakad i NO och DK,skriver man inga kortavgifter så är det väl så annars hade det väl stått att avgiften är inkluderad. När comhem började med avgift,sjönk priset på abbonemanget då med motsvarande belopp. Sen är jag inte ute efter att få kortavgiften "inbakad" ,den ska bort,det är ohyggligt fult att tvinga på folk extraavgifter för att man ska kunna nyttja det man redan betalt för,utan kortet är ju abbonemanget värdelöst då det ej går att se. Jag vill kalla det för utpressning och inget annat och borde betraktas som en kriminell gärning./A.

Redigerat av Askungen, 21 maj 2011 - 19:02.


#184

Postad 21 maj 2011 - 19:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Vad grundar du den gissningen på att avg. är inbakad i NO och DK,skriver man inga kortavgifter så är det väl så annars hade det väl stått att avgiften är inkluderad. När comhem började med avgift,sjönk priset på abbonemanget då med motsvarande belopp. Sen är jag inte ute efter att få kortavgiften "inbakad" ,den ska bort,det är ohyggligt fult att tvinga på folk extraavgifter för att man ska kunna nyttja det man redan betalt för,utan kortet är ju abbonemanget värdelöst då det ej går att se. Jag vill kalla det för utpressning och inget annat och borde betraktas som en kriminell gärning./A.

Citatet var till huddingebo´s inlägg. mvh./A

#185

Postad 21 maj 2011 - 20:13

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Tack för svaret Paulina.

Men ni menar alltså att kraven ute i Europa är lägre på de boxar som finns och stöder alla de olika tyska betalkanalerna inkl. Sky? Jag är halv-tysk och därför läser jag mycket om de DVB-S2 boxar som finns för den tyska marknaden och jag tycker det låter väldigt underligt att de alla inte skulle stödja de krav från "program och krypteringsbolagen i form av kopieringsskydd och säkerhetskrav från Irdeto, Nagravision, Conax och Videoguard/NDS m fl."

I slutändan är det ett enkelt faktum att t ex Boxer utan problem klarar av att certifiera en mängd med boxar från olika tillverkare. Jag tycker det är naturligt att Boxer hanterar support för rena kanalfrågor och problem med boxar hanteras av respektive företag. Varför skulle det inte kunna fungera för er?

Tyvärr är det så att ni har dåliga HD-boxar. Den första HD-boxen hade mkt värmeproblem och var buggig och även om ni uppdaterat den så är det knappast en speciellt bra box i dag. Jag vet, jag har 2 st av den (1 hos mina föräldrar och en hemma hos mig). Er HDD-box är lite bättre men långt ifrån en box något företag borde ståta med som sin "topp"-modell. Att den första boxen inte var klockren kunde man acceptera då den ändå kom 2006 och erbjöd något het nytt. Men det är 2011, ni säljer den fortfarande och även HDD-boxen börjar bli gammal som gatan. Om nu den nya boxen är buggig, ska vi vänta tills 2015 innan ni byter ut den? Och lura er inte nu med att ni inte hör alla som klagar på boxen. Mina föräldrar är inte speciellt imponerade av den (och har som jag börjat titta på alternativ) men har aldrig orkat klaga då det ju alltid från er sida svaras med "det kommer i nästa uppdatering). Jag tror vi är långt fler som är missnöjda eller iallafall inte speciellt nöjda med Sagem-boxarna än ni får kontakt med.

Jag står fast vid att det ni borde göra är att

1/ Gå till tillverkare som t ex Sagen, Techisat, Samsung etc som har DVB-S2-boxar och se till att ge dem de specifikationer som behövs för att ceritfiera några av deras produkter som "CD-ready". Skulle det visa sig att inga klarar av det så kanske ni borde fundera på varför det är så eftersom de uppenbarligen klarar av alla krav från andra som SKY etc.

2/ Om Boxer kan få företag att certifiera sina boxar så måste det finnas ett intresse även för en CD-certifiering, särskilt som det skulle nå hela Skandinavien som marknad.

3/ Ha gärna en/två "CD"-boxar om ni vill som ni använder som "topp-modeller" för att kanske ha lite extra funktionalitet, lite som vissa Boxer-boxar stöder deras extra EPG. Antingen blir det billiga instegsmodeller där ni verkligen kan låsa ner dem så "agda" kan använda dem eller så blir det Google-modellen med toppmodeller som används för att visa vad CD kan erbjuda, t ex med VOD-stöd.

Ni lever fortfarande på att ni har ett bra kanalutbud men för mig som även har Boxer för sommarstugan kan jag säga att ni börjar få bra konkurrens. Hade Boxer t ex Playhouse Disney skulle jag fundera länge om vi skulle ha kvar CD då boxarna suger medan jag kan få tag i bra Boxer-boxar. Ni står just nu still och riskerar att bli omsprugna om ni inte får ändan ur vagnen lite. Jag gillar ju egentligen CD efter många år med er så det känns lite frustrerande att det fallerar så på box-sidan. Vi får väl hoppas den där nya boxen är så bra som ni påstår :/.

/B

Redigerat av SwedBear, 21 maj 2011 - 20:16.


#186

Postad 22 maj 2011 - 08:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Vad grundar du den gissningen på att avg. är inbakad i NO och DK,skriver man inga kortavgifter så är det väl så annars hade det väl stått att avgiften är inkluderad. När comhem började med avgift,sjönk priset på abbonemanget då med motsvarande belopp. Sen är jag inte ute efter att få kortavgiften "inbakad" ,den ska bort,det är ohyggligt fult att tvinga på folk extraavgifter för att man ska kunna nyttja det man redan betalt för,utan kortet är ju abbonemanget värdelöst då det ej går att se. Jag vill kalla det för utpressning och inget annat och borde betraktas som en kriminell gärning./A.

Det är fakta och ingen gissning och dessutom gjorde Comhem likadant även dom tidigare.
Inga kortavgifter hette det men det var inbakat på samma sätt i deras abbonemang.
Nu har dom lyft ur det även dom på samma sätt som alla andra igen.
Sen är det egentligen inte för kortet man betalar utan rätta namnet borde egentligen vara krypteringsavgift då det är den som kostar. Själva kortet kostar nästan inget.
Sen säger jag inte att jag försvarar på nåt sätt men största problemet som jag ser det är tvillingkorten som tvingar folk att betala flera gånger för nåt man redan betalat för att kunna se var man vill i sitt hushåll.

Redigerat av Leatherface, 22 maj 2011 - 09:06.


#187

Postad 22 maj 2011 - 09:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
bara en kontroll;
ni som räknat igenom priserna, är alla priser överförda till Svenska kronor samt är innehållet i paketen lika?
I Norge exempelvis är det inte gratis med tvillingabb i deras form, det kostar olika beroende på vilket paket som avses.

Mer i detalj orkar jag inte kolla.

Sedan är det olika marknader, olika konkurrens, olika rättigheter.

#188

Postad 22 maj 2011 - 10:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Precis med nuvarande kurs omräknat till svenska kronor så kostar Familjepaketet i Norge runt 395:-/mån.
I Sverige kostar det 229:-/mån + kortavgift 59:-/mån = 288:-/mån men blir fortfarande lägre pris med runt 100:- än i Norge.
Men då har jag inte tagit hänsyn till kanaler och rättigheter osv.
Som sagt abbonemangen är inte särskilt dyra tycker jag utan det enda problem jag ser är att folk ska behöva betala för 5 TV apparater och det har inte familjer råd med däremot.
Operatörerna borde komma med lösning för hela hemmet oavsett hur många TV apparater man har till samma pris. Har man betalat för sig ska man kunna se de var man vill i hemmet.

Redigerat av Leatherface, 22 maj 2011 - 10:39.


#189

Postad 22 maj 2011 - 11:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0
Det går inte att jämföra kostnader rakt av. En norsk krona kostar 1.13 svenska. Sedan får norrmännen ut mer netto efter skall än vad vi får, så beräknat på köpkraft är inte det norska alternativet dyrare än det svenska. Men däremot borde kortavgifterna bort helt och hållet, dvs som i Norge och Danmark bakas in i den totala månadsavgiften.

#190

Postad 22 maj 2011 - 11:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jo det är klart jämför man mot löner och sånt så blir det i slutändan ungefär samma paketpris.

#191

Postad 22 maj 2011 - 11:51

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0

Det går inte att jämföra kostnader rakt av. En norsk krona kostar 1.13 svenska. Sedan får norrmännen ut mer netto efter skall än vad vi får, så beräknat på köpkraft är inte det norska alternativet dyrare än det svenska. Men däremot borde kortavgifterna bort helt och hållet, dvs som i Norge och Danmark bakas in i den totala månadsavgiften.

"Hos Canal Digital har vi afskaffet den halvårlige kortafgift." Klistrat direkt från CD:s danska hemsida. Att abbpriserna diffar är ju självklart med tanke på valuta,kostnadsläge marknad osv,det har jag aldrig ifrågasatt. Men att vi ska ha en extraavgift för att kunna nyttja kortet som det heter är absurt.Köp en bil och sen måste du betala 60 spänn i mån för rätten att nyttja nyckeln,låter det rätt. Jag vet inte var ifrån du fått att kortavgiften är inbakad i DK och NO men skriver man på hemsidan att den är avskaffad så tror jag inte man menar att man smyginbakat den i abbavgiften. Lobbar du för CD eller vad? Att vi också får betala extra för varje rum,vilket DK och NO inte behöver är också lite mysko,det är sådana kostnader som ligger utanför abbavgiften verkar vara ett unikt tillstånd i Sverige.
Ha en trevlig dag mvh.//A

#192

Postad 22 maj 2011 - 11:52

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Nu är det ju inte bara kortavgifter utan även bindningstider o uppsägningstider och extra tv som sverige har det sämre med,och detta gäller även om man jämför viasat i norge o sverige.
Luktar illa tycker jag men sitt ni o säg att det är ok, borra ner huvudet riktigt långt i sanden ;)

#193

Postad 22 maj 2011 - 12:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

"Hos Canal Digital har vi afskaffet den halvårlige kortafgift." Klistrat direkt från CD:s danska hemsida. Att abbpriserna diffar är ju självklart med tanke på valuta,kostnadsläge marknad osv,det har jag aldrig ifrågasatt. Men att vi ska ha en extraavgift för att kunna nyttja kortet som det heter är absurt.Köp en bil och sen måste du betala 60 spänn i mån för rätten att nyttja nyckeln,låter det rätt. Jag vet inte var ifrån du fått att kortavgiften är inbakad i DK och NO men skriver man på hemsidan att den är avskaffad så tror jag inte man menar att man smyginbakat den i abbavgiften. Lobbar du för CD eller vad? Att vi också får betala extra för varje rum,vilket DK och NO inte behöver är också lite mysko,det är sådana kostnader som ligger utanför abbavgiften verkar vara ett unikt tillstånd i Sverige.
Ha en trevlig dag mvh.//A

Ja dom skriver att den är avskaffad men i själva verket är den inbakad.
Comhem skrev likadant att dom inte hade några kortavgifter då den var inbakad i abbonemanget.
Och om du läst det jag skrivit så ser du att jag är lika kritiskt till avgiften på tvillingkorten.
Gör som vissa operatörer i Europa och tillåt SmartWi och liknande lösningar för att dela till hela hemmet och avskaffa tvillingkorten.
Som det är nu har det blivit vanligt att folk tecknar tvillingkort genom släktingar och vänner istället och det är också en form av kortdelning som man får bort på det sättet.
Alternativt komma med en egen lösning på det som är rimlig.

Redigerat av Leatherface, 22 maj 2011 - 12:12.


#194

Postad 22 maj 2011 - 16:06

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 299 inlägg
  • 0
Jag som sitter med en tysk HD+ box kan ju säga att det finns en del begränsningar som de rättar sig efter.
Vissa program som spelas in där innehållsleverantören så kräver är omöjlig att snabbspola över reklam mm så det finns alla varianter av begränsningar idag.

#195

Postad 22 maj 2011 - 16:12

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 457 inlägg
  • 0

"Hos Canal Digital har vi afskaffet den halvårlige kortafgift." Klistrat direkt från CD:s danska hemsida. Att abbpriserna diffar är ju självklart med tanke på valuta,kostnadsläge marknad osv,det har jag aldrig ifrågasatt. Men att vi ska ha en extraavgift för att kunna nyttja kortet som det heter är absurt.Köp en bil och sen måste du betala 60 spänn i mån för rätten att nyttja nyckeln,låter det rätt. Jag vet inte var ifrån du fått att kortavgiften är inbakad i DK och NO men skriver man på hemsidan att den är avskaffad så tror jag inte man menar att man smyginbakat den i abbavgiften. Lobbar du för CD eller vad? Att vi också får betala extra för varje rum,vilket DK och NO inte behöver är också lite mysko,det är sådana kostnader som ligger utanför abbavgiften verkar vara ett unikt tillstånd i Sverige.
Ha en trevlig dag mvh.//A

Trots allt har Canal Digital kostnader för korthantering, omkodning varje månad samt licensavgift till Conax för att använda deras kryptering. Sen kan danskarna säga vad de vill, kostnaden finns ju där och antingen bakar man in den i abonnemanget, eller så skörtar man upp sina kunder med att ta ut mer än vad den faktiska kostnaden är för korthantering samt licenskostnader.

#196

Postad 22 maj 2011 - 16:30

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0
;)

Precis med nuvarande kurs omräknat till svenska kronor så kostar Familjepaketet i Norge runt 395:-/mån.
I Sverige kostar det 229:-/mån + kortavgift 59:-/mån = 288:-/mån men blir fortfarande lägre pris med runt 100:- än i Norge.
Men då har jag inte tagit hänsyn till kanaler och rättigheter osv.
Som sagt abbonemangen är inte särskilt dyra tycker jag utan det enda problem jag ser är att folk ska behöva betala för 5 TV apparater och det har inte familjer råd med däremot.
Operatörerna borde komma med lösning för hela hemmet oavsett hur många TV apparater man har till samma pris. Har man betalat för sig ska man kunna se de var man vill i hemmet.

Jag ser till vad jag som gammal trogen kund med Familjepaketet och Canal+ Max får betala och det är 649 kr+59 SEK/månad = 8496 SEK/år
Motsvarande paket i Norge är "Entertain - overlegent tv-innhold" för 572 Nkr vilket är ca 646 SEK/månad. Det blir Ca 7756 Sek/år.

Dessutm har jag för mig att kortavgiften kan höjas när CD vill, oberoende av gällande avtal.

Detta tillsammans med att Norge har 1000 kr i webbrabbat + 2 fria månader med en bindningstid på 12 månader mot att vi i Sverige får 500 kr i webbrabbat + 3 fria månader om vi binder i 24 månader gör att jag tycker CD just nu erbjuder klart sämre avtal till oss i Sverige.
Normalt är ju allt ca 20-30% dyrare i Norge (dom tjänar rätt bra också) så Norrmännen kanske behöver billig TV då en hamburgare kostar över 100 kr och en pizza börjar ju närma sig 200 kr :P

Redigerat av B BUS, 22 maj 2011 - 16:31.


#197

Postad 22 maj 2011 - 16:51

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Trots allt har Canal Digital kostnader för korthantering, omkodning varje månad samt licensavgift till Conax för att använda deras kryptering. Sen kan danskarna säga vad de vill, kostnaden finns ju där och antingen bakar man in den i abonnemanget, eller så skörtar man upp sina kunder med att ta ut mer än vad den faktiska kostnaden är för korthantering samt licenskostnader.

Säg att canal digital har 500 000 kunder i sverige o alla betalar 708kr/år det blir 354 MILJONER i bara kortavgifter... tror jag ska köpa aktier i conax om det går, för det är ju en guldgruva utan dess like om en simpel krypering på ett kort som aldrig byts ut ska kosta dessa summor årligen.
I procent räknat är ju kortkostanden löjligt hög mot vad du betalar för att få typ 60 kanaler i ett familjepaket per månad.Sanningen är helt enkelt att alla operatörer i sverige gått ihop o tjänar grova pengar på detta lurendrejeri.

#198

Postad 22 maj 2011 - 17:12

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 299 inlägg
  • 0
Går inte så där hemskt bra faktiskt:
http://allabolag.se/5560398306

#199

Postad 22 maj 2011 - 17:22

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Går inte så där hemskt bra faktiskt:
http://allabolag.se/5560398306

Nej med alla utbytta boxar o flyende kunder lär väl det bli en höjning av "kortavgifterna" snart ;)

#200

Postad 22 maj 2011 - 17:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 679 inlägg
  • 0
Du betaler ingen kortafgift eller skjulte gebyrer
•Du får tv i op til 4 rum uden merpris pr. måned.
•Du får de bedste dokumentarer, film, sport og serier
•Du får HDTV-kanaler i alle tv-pakker
•Du får Danmarks højeste billedkvalitet


Vores største tv-pakke spækket med den bedste underholdning
72 digitale tv-kanaler
16 knivskarpe HDTV-kanaler
Parabol 0 kr.*
Installation 0 kr.*

summa 578 dkk.=722skr

Sverige maxpak. 649+59+240=948 skr.

För denna summa får vi dessutom en hd kanal mindre +att en startavgift på 695 kr dessutom tillkommer.Nåt man förskonat våra brödrafolk ifrån.Det är nog så att krypteringsavg. till conax är en summa varje månad oavsett hur många länder som ingår i nätverket och vi svenskar får pynta hela nordens kostnad för detta. Dom 240kr avser utifall man har multiabb.

Redigerat av Askungen, 22 maj 2011 - 17:41.




3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.