Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilka kablar ska man sattsa på?

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2010 - 18:58

spekulant
  • spekulant
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har i dagsläget ettpar Klipsch RF-82 och en yamaha rxv 861 samt en subbas från Klipsch. Har nu beställt center och surrar till systemet från hifihuset och sitter och funderar på om de kan va vettigt att köpa dyrare kablar. Kablarna till surrarna blir ca 12 meter var vilket gör att de blir ganska dyrt att köpa lite "finare" kablar. Vad rekommnerar ni att man gör? Har också 6 meter till subbasen nu och kör med en kabel för49,90 från Konsum :) Får man ut något av att köpa en kabel i 500kronors klassen?

/Rasmus

#2

Postad 06 januari 2010 - 19:04

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Köp Supras PLY kablar till högtalarna så får du bra kablar till ett vettigt pris.
En skärmad subkabel som är för lågnivå, är det du behöver kolla efter. Där brukar det inte göra någon direkt skillnad.

#3

Postad 06 januari 2010 - 20:48

Unregistered93edb1ba
  • Unregistered93edb1ba
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
mitt tips är att göra kablarna själv. det går att göra alla sorts kablar ganska enkelt... då kan du få en mycket billig kabel som spöar dom flesta kablar som är mångdubbelt så dyra... personligen skulle jag aldrig köpa dyra kablar, men smaken är som baken...

Kolla t ex på Svalander... han har en del idéer...

mvh

#4

Postad 06 januari 2010 - 22:23

ronkan
  • ronkan
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
supras tycker jag funkar alldeles utmärkt men mitt tips är att testa massor av olika...
men när du ska ha sådana långa kablar till surrarna då kan du köpa lite enklare supra eller liknande...
men centern borde du lägga lite på helst samma som till frontarna då dom ska ha samma karaktär för att klangmatcha ordentligt sen går ju typ 80% av ljudet genom centern så den är lite viktigare

är grym skillnad på olika kablar men behöver absolut INTE va dom där dyraste som låter bäst utan det kan vara den där nästan gratis kabeln för 20:- metern...

det är så olika med olika elektronik/anläggningar...
vissa märker man knappt nån skillnad och i vissa är det som natt och dag...
jag själv sitter med en anläggning idag där kablarna påverkar otroligt mycket...

jag har säkert testat 10-15 olika högtalar/signalkablar prisklasser mellan några kronor till många tusenlappar i min nuvarande och det har vart stora skillnader...
kör just nu MIT terminator till basen och sen kör jag tara labs till diskanten (bi-ampat) men ska byta bort tara labs mot supra igen för den låter lite spretigt/vasst...
alternativt köra xindak fs1 till diskant...
kör just nu med xindak som signalkabel oxo...

Redigerat av ronkan, 06 januari 2010 - 22:31.


#5

Postad 06 januari 2010 - 22:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Min filosofi är att det behöver inte kosta många kronor för att tillverka elektriska ledare på någon till några meter. Det handlar om fysik inte mystik som någon skrev en gång...

Dock så anser jag att man skall undvika de allra billigaste då det visat sig att man då riskerar få undermåliga eller helt enket felaktiga kablar.

Gällande t.ex. signalkablar, antennkablar, hdmi, mm så brukar Clicktronic från Kjell & Co vara ett säkert kort. Annars ser Goldkabel på Hembiobutiken ut som gedigna kablar och de har fn rea på dessa (även fraktfritt).

Gällande högtalarkablar så mäter t.ex. Supra Classic (ca 25 kr/m för 2,5 mm) lika bra som kablar för flera hundra kronor metern och kan nog ses som ett säkert kort. Finns även den på hembiobutiken (även i färgen "Antracit" som Goldkabel)

http://www.hembiobut...tillv=goldkabel

http://www.kjell.com...00000,500000000

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 januari 2010 - 22:38.


#6

Postad 06 januari 2010 - 22:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tycker man det är snyggt och inte vet vad man ska göra med pengarna så varför inte.

Vettigt, nej jag tycker det inte. Men det är för dig själv att bedömma :)

#7

Postad 07 januari 2010 - 08:11

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

det är så olika med olika elektronik/anläggningar...
vissa märker man knappt nån skillnad och i vissa är det som natt och dag...
jag själv sitter med en anläggning idag där kablarna påverkar otroligt mycket...

Vad har du för prylar som är så väldigt känsliga för vilka kablar du använder?

#8

Postad 10 januari 2010 - 15:25

Dewwa
  • Dewwa
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Här är lite att läsa
http://www.kennethsh...arskroenor.html

#9

Postad 10 januari 2010 - 16:18

jockebock
  • jockebock
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

mitt tips är att göra kablarna själv. det går att göra alla sorts kablar ganska enkelt... då kan du få en mycket billig kabel som spöar dom flesta kablar som är mångdubbelt så dyra... personligen skulle jag aldrig köpa dyra kablar, men smaken är som baken...

Kolla t ex på Svalander... han har en del idéer...

mvh


HAHAHAHAHA gubben e ju SLUT i huvet!!!

"Som budgetkabel är flätad nätkabel det bästa jag hört. Slår ofta ut mångdubbelt dyrare exotiska superkablar för flera hundra kronor metern.

Båda kan du beställa om du inte vill fläta själv"

gissa vad han tar då?!?! 1000 kr metern!!!!

#10

Postad 10 januari 2010 - 16:29

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Det brukar ju heta att tron förflytar berg...men när det gäller kablar...så vet tusan..visst det låter mafig när kabeln heter nåt på xpl eller liknande..men om man hör nåt skilnad mot den billiga kabeln..vete tusan..så köp den billigaste...det finns andra saker att slösa pengar på..

#11

Postad 10 januari 2010 - 18:41

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Supra PLY 3.4 är rätt bra om man står ut med färgen.

Med bra menar jag att den är mjuk, det är den största skillnaden mellan olika kablar.

Ljudmässig skillnad har jag fortfarande inte hört nämnvärt, eller jo en gång. Jag köpte Eichmann Express för 3600:- för en massa år sedan, när jag råkade böja av bananen (den var gjord av plast) så hörde jag en skillnad, det lät bara i andra högtalaren.

Efter det testade jag EKK som mäter bra (enligt LTS) men den är för bångstyrig (stel), nu kör jag Supra PLY och har aldrig varit nöjdare.

Ett tag ville jag ha tjocka häftiga kablar, då köpte jag Proson, inte heller här någon ljudskillnad (till skillnad från Eichmann så hade Proson bananer i metall).

(Jag har alltid kört elektronik i högre klassen när jag testat kablar)

#12

Postad 10 januari 2010 - 19:20

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
alla har olika uppfattningar när det gäller kablar...det gör enligt mig skillnad...dock yttest lite o det är bättre att lägga pengar på högtalarna istället där den absolut största skillnaden kommer in....när man har högtalare som kostar fläsk o sitter nöjd...då kan man väl satsa på kabel och få de sista enstaka procenten xtra välljud...

dock rekommenderar jag absolut supra eller monster återminstånde,då vet man att kabeln är tillräckligt bra o man behöver inte fundera på detta så mkt mer........ekk har jag testat o ja visst den leder bra....böjbarhet som ett alurör....

#13

Postad 10 januari 2010 - 19:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

när man har högtalare som kostar fläsk o sitter nöjd...då kan man väl satsa på kabel och få de sista enstaka procenten xtra välljud...

Visst kan man - men varför. Jag menar, har man en bra ledare varför skall man byta ut den bara för att man skaffar sig en dyrare högtalare? Ledaren blir ju inte sämre för att högtalaren är dyrare.

#14

Postad 17 januari 2010 - 11:34

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Min filosofi är att det behöver inte kosta många kronor för att tillverka elektriska ledare på någon till några meter. Det handlar om fysik inte mystik som någon skrev en gång...

Dock så anser jag att man skall undvika de allra billigaste då det visat sig att man då riskerar få undermåliga eller helt enket felaktiga kablar.

Gällande t.ex. signalkablar, antennkablar, hdmi, mm så brukar Clicktronic från Kjell & Co vara ett säkert kort. Annars ser Goldkabel på Hembiobutiken ut som gedigna kablar och de har fn rea på dessa (även fraktfritt).

Gällande högtalarkablar så mäter t.ex. Supra Classic (ca 25 kr/m för 2,5 mm) lika bra som kablar för flera hundra kronor metern och kan nog ses som ett säkert kort. Finns även den på hembiobutiken (även i färgen "Antracit" som Goldkabel)

http://www.hembiobut...tillv=goldkabel

http://www.kjell.com...00000,500000000


Låter intressant, vart kan man ta del av denna mätning?

#15

Postad 17 januari 2010 - 12:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Låter intressant, vart kan man ta del av denna mätning?

Kolla t.ex Supras mätningar av Classic och Rondo och jämför med t.ex. olika modeller av Kimber (finns säkerligen många fler och redovisas av en del på hemsidorna). Värdena för resistans och induktans är likartade för flera modeller (även om priserna kan variera stort). Är säkerligen så att många dyrkablar mäter sämre men det skyltar de nog inte med på hemsidan. :)
Sedan behöver, som vi vet, mätbara skillnader ändå inte betyda hörabara dito. Hörbara skillnader mäter man endast genom förutsättningslösa lyssningstester.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 januari 2010 - 12:10.


#16

Postad 17 januari 2010 - 13:09

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Min filosofi är att det behöver inte kosta många kronor för att tillverka elektriska ledare på någon till några meter. Det handlar om fysik inte mystik som någon skrev en gång...

Det här är din åsikt. Om du accepterar att enligt fysiken finns förluster i en kabel, och even i korta längder ca 2m), så skriver du inte så. Hur vet du vad kostar att tillverka en kabel ?

Gällande t.ex. signalkablar, antennkablar, hdmi, mm så brukar Clicktronic från Kjell & Co vara ett säkert kort.

Alla Clicktronic kablar från Kjell & Co som jag har provat var undermåliga. Jag lämnade dem tillbaka dagen efter.
Tack för din råd. Du har tydligen inte provat dem, annars skriver du inte att "det är ett säkert kort".

hifi_fan

#17

Postad 17 januari 2010 - 14:42

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Det här är din åsikt. Om du accepterar att enligt fysiken finns förluster i en kabel, och even i korta längder ca 2m), så skriver du inte så. Hur vet du vad kostar att tillverka en kabel ?

Den förlust du nämner kompenseras med en kabel med större area, inte genom att köpa en dyrare.

Alla Clicktronic kablar från Kjell & Co som jag har provat var undermåliga. Jag lämnade dem tillbaka dagen efter. Tack för din råd. Du har tydligen inte provat dem, annars skriver du inte att "det är ett säkert kort".

Det där är din åsikt. Finns flera exempel på motsatsen.

Edt: Dök upp ett på stört: "Testade Kjell & Co clicktronic signalkablar och de varken förstör eller förskönar
det som övriga komponenter skapar/återger"
https://www.minhembi...s...t&p=2748082

Han har heller inte provat dem eller...? Har däremot för mig att "Xray" här på forumet inte tyckte den kabel han provade var bra. Annars så finns det massor med nöjda Clicktronicägare om du kikar på främst bildsidan (t.ex. hdmi). Så här är det ju med subjektiva åsikter när det handlar om upplevelser. Finns inget direkt facit (förrän något verkligen påvisats).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 januari 2010 - 15:34.


#18

Postad 17 januari 2010 - 17:05

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Den förlust du nämner kompenseras med en kabel med större area, inte genom att köpa en dyrare.

Du kan inte kompensera en Scart kabel eller en HDMI kabel med större area.

Du har inte svarat på frågan:
Hur vet du vad kostar att tillverka en kabel ?

Han har heller inte provat dem eller...?

Det var han, inte du. Har du inga egna åsikter, måste du hela tiden citera andras åsikter?

Så här är det ju med subjektiva åsikter när det handlar om upplevelser. Finns inget direkt facit (förrän något verkligen påvisats).

Du har inget direkt facit heller, eftersom du inte provat dem kablar du rekommenderar.

hifi_fan

#19

Postad 17 januari 2010 - 18:01

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0
Kanske tillhör faktiskt-gänget, då har man inga egna åsikter utan går enbart efter vad LTS och IÖ rekommenderar (som testat 0.1% av produkterna på marknaden). Sen predikar man detta på så många forum som möjligt.

Har inte kunnat hitta ett enda test där man visar att billiga kablar (tex. ekk) mäter lika bra eller bättre än dyrare kablar. Vilket är konstigt, de borde ju finnas många av dom, för i alla kabeldiskussioner hävdas det ju alltid att alla kablar mäter lika (utom många dyrkablar som mäter dåligt då de är felkonstruerade).

För att svara trådskaparen, då det är för surround så kör vad som helst med rätt tjocklek för längden.

#20

Postad 17 januari 2010 - 18:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Du kan inte kompensera en Scart kabel eller en HDMI kabel med större area.

Du har inte svarat på frågan:
Hur vet du vad kostar att tillverka en kabel ?

Det jag skrev var "Min filosofi är att det behöver inte kosta många kronor för att tillverka elektriska ledare på någon till några meter. Det handlar om fysik inte mystik som någon skrev en gång..."
Du har en annan filosofi och menar det måste kosta många kronor? En exakt summa är ju svår att sätta då det handlar om frågor som t.ex. massproduktion, mm.

Det var han, inte du. Har du inga egna åsikter, måste du hela tiden citera andras åsikter?
Du har inget direkt facit heller, eftersom du inte provat dem kablar du rekommenderar.

Här gör du misstaget att anta något som du inte vet. Jag har haft flera olika kablar från Clicktronic som alltid funkat bra (vilket jag även beskrivit ett antal gånger). Innebär detta att jag nu har facit?

#21

Postad 17 januari 2010 - 18:43

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Kanske tillhör faktiskt-gänget, då har man inga egna åsikter utan går enbart efter vad LTS och IÖ rekommenderar (som testat 0.1% av produkterna på marknaden). Sen predikar man detta på så många forum som möjligt.

Snyggt och moget argumenterande... :)

Har inte kunnat hitta ett enda test där man visar att billiga kablar (tex. ekk) mäter lika bra eller bättre än dyrare kablar. Vilket är konstigt, de borde ju finnas många av dom, för i alla kabeldiskussioner hävdas det ju alltid att alla kablar mäter lika (utom många dyrkablar som mäter dåligt då de är felkonstruerade).

Många kableltillverkare redovisar sina kablars mätvärden, det behöver du inga tester för att få fram. Kolla t.ex. Supra, Kimber och Jeans Cables för att nämna några. Det finns även tester på Audioholics där mätvärden är en del av testet (bl.a ett där vissa tillverkare vägrade att skicka in sina kablar (bl.a. Audioquest) uppenbarligen av rädsla för att bli analyserade. Det finns även en test av någon Kimberkabel där mätvärden redovisas. Finns säkert många fler.

Det som däremot imo är mer fraperande är att det ännu inte finns några oberoende och förutsättningslösa tester som visar att dyrkablar är bättre. Det borde det ju finnas många av då många hävdar det sambandet (om man skall följa ditt resonemang ovan).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 januari 2010 - 19:00.


#22

Postad 17 januari 2010 - 19:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Till mina surrar och bakhögtalare, valde jag QED Qontour Ultra Flat Kabel
bara därför att den är 1 mm tjock och då jag lagt den under golvet
det blir ca 10 meter till varje högtalare

http://www.hifiklubb..._flat_kabel.htm

Den funkar kanon och då jag inte har testat någon annan i detta huset så utgår jag från
att jag gjort bästa valet med tanke på kabeldragningen. Har tidigare kört Qed original
till surrarna http://www.hifiklubb...ginal_kabel.htm
och QED Silver Anniversary till frontarna http://www.hifiklubb...l_paerlemor.htm
och det funkade bra det också

Nu kör jag Audioquest Typ8 till frontarna och det är också bra :)
(banankontakterna kostar mer än kabeln)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 januari 2010 - 19:13.


#23

Postad 17 januari 2010 - 19:19

nermin
  • nermin
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
"Vilka kablar ska man sattsa på?" .... Helst koppar :) ... Sen ev. bör du se till att anslutningarna till dina prylar passar.
Ev. ev. bör du se till att du har tillräckligt mycket tvärsnittsarea.
Annars är det bra att staten får lite extra pengar i kassan via skatten :) ... (Det är den nyttan dina extra betalda pengar gör)

#24

Postad 17 januari 2010 - 19:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ditt svar ger inte någon input i tråden överhuvudtaget

Berätta istället vilka kablar du kör med och varför du valde just dom

Det hade givit oss alla lite mer kunskap om hur du tänker än ett inlägg
som det inte finns ett uns tanke bakom, annat än att förlöjliga de som
har en annan syn på saken ..

Viket jag inte tror var din mening :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 januari 2010 - 19:30.


#25

Postad 17 januari 2010 - 20:22

nermin
  • nermin
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Ok mina religiösa vänner. Jag kör med noname kablar hemma med ett par mm^2 tvärsnittsarea och hyffsat rent koppar. Varför ?
För att det inte finns belägg, där vetenskapliga principer inte missbrukas och som ens tyder på att dyrare kablar är bättre med tanke på vad som överförs där, med tanke på vilka avstånd som används, med tanke på vilket internt kablage normalt används i de olika AKTIVA komponenterna. Akustik o sånt kan vi lägga åt sidan, hör inte hemma här, även om en vanlig hemanvändare har störst chanser att förbättra ljudet just där.

Ok ? Bättre nu ? ... (Tycker fortfarande mitt 1a inlägg var bättre :))

Redigerat av nermin, 17 januari 2010 - 21:47.


#26

Postad 17 januari 2010 - 22:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag ifrågasätter inte ett ord av det du skriver... ;)

Maveric

#27

Postad 18 januari 2010 - 08:00

nermin
  • nermin
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
;) :blink: :wacko:

#28

Postad 18 januari 2010 - 08:17

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Vist kan man lägga ner massor med pengar på en kabel men så länge man har en felfri kabel så kommer inte en dyrare kabel vara bättre .
En dyrare klocka visar inte en mer korekt tid än en billig felfri klocka eller vattnet kommer inte smaka bättre bara för att man dricker det ur ett dyrare glas .

#29

Postad 18 januari 2010 - 08:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Det finns mätmässiga skillnader mellan vissa/många kablar, men finns det hörbara.. ?! :wacko:

Det är allt jag har att säga, jag tror/ vet att det i vissa fall går att höra skillnad (jag har själv gjort det...) men att det i fallet bra kabel vs bra kabel inte går att höra (då jag inte kan göra det (i båda dessa fallen så syftar jag på en kombination av blinda A/B tester och även långvarig "inlyssning" på många timmar i omgångar som jag gjort hemma)
Alltså, min personliga åsikt är att det inte går att höra skillnad på 2 st bra kablar (och med bra menar jag elektriskt identiska och lika kablar med bra uppbyggnad sett ur ett förlust fritt/ "inverkan fritt" perspektiv) för att dom då inte påverkar signalen på 2st olika vis = det blir ingen skillnad på slutsignalen = går inte att höra någon skillnad.
Även i fallet med elektriskt väldigt olika kablar så kan det vara i det närmaste löjligt svårt att uppfatta någon som helt skillnad, och vad är då i slutet bäst... ?!
Det som man får i fallet med 2st kablar som påverkar signalen "mer än nödvändigt" är bara 2 olika typer av färgningar och jag tycker att det är trevligt att ha dom så små som möjligt/slippa dom båda så mycket som möjligt... alltså är båda två av ondo för min del... :rolleyes:
Men kan vara till godo för någon annan som tycker att det passar dom/deras ideal, det är upp till var och en.

edit: och till detta så ska tilläggas att dom flesta kablar är så pass perfekta i förhållande till dom korta längder som används, att dom inte påverkar signalen tillräckligt för att det ska vara ens möjligt att få några mätbara skillnadar inom dom relevanta områdena... Om man nu inte köper "special-kabel" av exotiska material och konstruktionslösningar som många dyrkabel tillverkare tillhandahåller... dom gör ofta en del kablar med mycket förluster och märkliga filterbetenden m.m. som verkligen påverkar signalen och "gör den sämre" (mer olik originalet = sämre för mig) (med reservation för dom tillfällen då jag upplever den "färgande" kabeln vara bäst i en viss anläggning, om övriga anläggningen färgar åt ett håll och kabeln kan "mildra" detta/kompletare på att bra sätt så att man får en återgivning som uppskattas. Då kan en "dålig" kabel vara det jag föredrar ! och istället vara en bra kabel helt plötsligt ;) )
Om man har en kabel som färgar väldigt så kan man lättare höra skillnad på den kabeln om man lyssnar på den mot en kabel som t.ex. biltemas som inte färgar signalen på samma destruktiva sätt (åter igen, min åsikt... :P ) då skillnaderna är/ kan vara ganska stora.
Och om man dessutom lyssnar på samma färgande kabel mot en annan kabel som också färgar lika mycket/mer men "åt ett annat håll" så kan man verkligen få stora skillnader (lika stora som att flytta högtalarna någon cm åt olika håll har jag varit med om, men det är extrem fallet ! (det är ändå klar skillnad, klart hörbart))

Så, fortsätt nu... :blink:

Redigerat av DVD-ai, 18 januari 2010 - 09:10.


#30

Postad 18 januari 2010 - 09:30

nermin
  • nermin
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Baaah vad jobbig du e ...
Asså i en perfekt värld skulle kablar inte ens behövas .. dvs. om man inte hade avstånd mellan prylarna eller kunde teleportera signalen på nåt sätt. Kablar har ingen magisk funktion, de är inte intelligenta, inte fyllda med små nanit-robotar som sitter där och jämnar ut dina sinuskurvor. Kort sagt en bra kabel uppfyller följande: sändarsignal + kabel = sändarsignal punkt slut! Ja, jag vågar sätta likhetstecken där, även om mätbara skillnader tycks förekomma. För ändamålet är dessa obefintliga.
Orkar inte leka med siffror iom att det är måndag morgon ..
Fortfarande tycker mitt1a inlägg är bäst ;)

#31

Postad 18 januari 2010 - 09:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Baaah vad jobbig du e ...
Asså i en perfekt värld skulle kablar inte ens behövas .. dvs. om man inte hade avstånd mellan prylarna eller kunde teleportera signalen på nåt sätt. Kablar har ingen magisk funktion, de är inte intelligenta, inte fyllda med små nanit-robotar som sitter där och jämnar ut dina sinuskurvor. Kort sagt en bra kabel uppfyller följande: sändarsignal + kabel = sändarsignal punkt slut! Ja, jag vågar sätta likhetstecken där, även om mätbara skillnader tycks förekomma. För ändamålet är dessa obefintliga.
Orkar inte leka med siffror iom att det är måndag morgon ..
Fortfarande tycker mitt1a inlägg är bäst ;)


Har jag påstott något annat.. ?! ;)

Men jag vet att skillnader finns, jag föredrar biltemas "ofärgade" framför nordost's heimdall väldigt färgade...

Elektriska parametrar finns det som påverkar signalen hörbart, sålänge kablarna är tillräkligt dåliga, det finns dom som är tillräkligt dåliga nämligen... :blink:
Mätbart finns det ganska många kablar som mäter på olika sätt, men dock så pass lite och på sådanna sätt att det är helt ointressant och inverkar i slutänden så lite/inget alls, att det inte ens går att mäta med ett elektronmikroskop, eller ett orsilioskåp, ett atomur osv osv... typ... :rolleyes:

Inga små gubbar i kablarna här inte, bara elektriska laddningar som förmedlas via kabeln till högtalaren, inte någon "tung" uppgift (som många vill tro.. :P ) men vissa kablar är tillräkligt dåliga för att påverka denna elektriska laddning i alla fall...
Det är just detta att laddnignen varierar i frekvens/ har flertalet frekvensvariationer samtidigt som gör att kabeln alls kan påverka, och det är dessa frekvensbetenden som exalterar kabelns filterfungtioner och påverkningar. så, det är inte trolleri utan bara ren vetenskap, och för mig är det lika klart som att vattan heter H2O inom kemin, att kablar fungerar på detta sättet.
Och därmed lika säkert som att H2O är 2st väte och 1st syre atom, att en kabel som inte är extremt dålig, totalt mysslyckad, ett exempel på 0 kunskap osv osv... inte heller kan påverka så pass att det slutligen skulle gå att detektera med vår hörsel.

Men jag kräver inte att alla ska förstår detta, eller ens bry sig, dom får göra som dom vill. Dom som däremot bryr sig/ tror på det som jag säger om detta och många med mig, ni är välkommna att bry er och lyssna om ni vill, eller inte göra det och liksom bara leva med vetskapen om hur saker ligger till... jag tycker själv detta är jätte intressant och lär mig hela tiden en massa nytt :wacko:
Jgg flikar väldigt sällan in i dessa diskussioner då jag sällan tycker att dom är givande, dom ger inget nytt och ingen glädje utan blir bara en massa kackande på varandra och tråkig ton.

Redigerat av DVD-ai, 18 januari 2010 - 09:59.


#32

Postad 12 februari 2010 - 20:31

Unregistered1bd2da95
  • Unregistered1bd2da95
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Om man inte anser att det är skillnad på 100 kr kabel o 10 000kr kabel bör man inte ge sig in i branchen!!

Det är enorm skillnad om man vet vad man lyssnar på o vill höra.

Köp kablar som är ärliga mot din anläggning.. Kan du motivera priset köp det.. Billiga kablar är inte = bra kablar.

Tänk på att di anläggning INTE är bättre än den svagaste länken.

Att spendera 10 000 o uppåt på sin anläggning o sen inte köpa bra kablar är kastade pengar!!



Själv kostar mitt 2 kanal system ca 150 000:-
Sen köpte jag kablar ( 2st xlr + 2st 2m högtalarkabel)
Kabel pris: 46 000:-
Plus alla nya nätkablar o direkt matning från elcentral till grendosa= 3000+grendosa= 1500:-

Priser
System: 150 000
Kabel: 46 000
nätkabel: 4 500:-

Detta motivera jag enkelt o älskar mitt ljud!!!

alltså 30% av system priset la jag även på kablar=)
¨
perfekt

#33

Postad 12 februari 2010 - 23:04

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Det var ord och inga visor det där. Om kablar påverkar ljudet har ju diskuterats om och om MEN att priset = med vad man får var ju ett intressant påstående. Dvs ju dyrare dessto bättre, det finns ju ingen sanning i det alls.

#34

Postad 12 februari 2010 - 23:28

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Sen köpte jag kablar ( 2st xlr + 2st 2m högtalarkabel)
Kabel pris: 46 000:-
Plus alla nya nätkablar o direkt matning från elcentral till grendosa= 3000+grendosa= 1500:-


På gamla bilar med kol(kolpulver) tändkablar kunde man få motorn att gå bättre och bensinsnålare om man bytte kablarna regelbundet. Då det kunde bli mellanrum i kolet och dålig ledningsförmåga i kablarna efter några vintrar.
Allra helst så skulle man ha dyra koppar tändkablar.

securityguard. I hur många år kommer dina kablar ge nyskick prestanda?

#35

Postad 12 februari 2010 - 23:38

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
http://www.clasohlso...px?id=135904848


Dessa kör jag med till mina frontar. Tror de är till för telefonledningsinstallationer eller nåt.

25 meter 2x2x0,5 för 79:-. Klippte av den till sex lika långa kablar, flätade och vips hade jag två i mina ögon rätt trevliga högtalarkablar att titta på.
Vid kontakterna tog jag två ledare från varje kabel och tvinnade ihop. Eftersom det i varje kabel sitter 4st 0,5mm kopparledare blev detta efter vissa svåra beräkningar 6x0,5=3mm.
Ljudet? Lika bra eller bättre än supra, tjockEKK, Chordkablar i 5000-kronorsklassen och Nordost Baldur......De sistnämnda lät sämst i mina öron när jag jämförde. Det var dock inget blindtest och det kan tänkas att jag inte ville att Baldur skulle låta bra eftersom jag inte har råd med dem. ;)

Jag är iaf supernöjd! Och jag har fått med avancerade siffror och beräkningar, flätor och tvinnade enkardeliga ledare av ren koppar.
Det enda jag missat är priset som "tyvärr" inte alls är imponerade och storslaget.

Mitt tips!

Redigerat av Unregistered85528044, 12 februari 2010 - 23:39.


#36

Postad 13 februari 2010 - 09:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Köp kablar som är ärliga mot din anläggning.

Hur låter en en sådan kabeln mer specifikt och hur vet man vilka kablar som är detta?

Tänk på att di anläggning INTE är bättre än den svagaste länken.

Det där är imo en myt. Naturligtvis är vissa kompnenter mycket viktigare än andra. Högtalare och akustik påverkar mest.

#37

Postad 13 februari 2010 - 10:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Att lägga 46.000:- på 2 st 2-meters kablar kan jag personligen inte se vara mer än rent slöseri med pengar. Men kabeltillverkarna gnuggar säkert händerna hela vägen till banken då dom i alla år lyckats lura på folk denna hysteri för en enkel ledare mellan två punkter.

Klart det finns bättre och sämre kablar men däremot finns det ingen bevisad koppling mellan pris och prestanda. Dvs att en "billigare" kabel automatiskt skulle vara sämre än en dyrare. Kan tom var tvärtom eller ingen skillnad alls i bästa fall.

Men denna diskussion har ju å andra sidan skrivits spaltmil om här på forumet så jag lämnar det hela där. ;)

#38

Postad 14 februari 2010 - 22:17

kristoferh
  • kristoferh
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Det är enorm skillnad om man vet vad man lyssnar på o vill höra.

Ja, det kallas för placeboeffekt och är anledningen till att allt annat än rena blindtest är meningslösa i sammanhanget.

#39

Postad 14 februari 2010 - 22:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Hahaha :lol:

Reggad 2006 och skriver första inlägget idag 2010 i en tråd där ämnet är något av det mest infekterade
man kan komma på. ( även om det lugnat ner sig lite sedan NiN's sista alias blev avslöjat )
Dock har ju "Mitt i prick" övertagit den rollen genom att repetera alla NiN's gamla radänger :D

Men ärligt .. är det du NiN som hittat ett gammalt "nick" som du glömt bort :)

Maveric

#40

Postad 15 februari 2010 - 10:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Hahaha :D

Reggad 2006 och skriver första inlägget idag 2010 i en tråd där ämnet är något av det mest infekterade
man kan komma på. ( även om det lugnat ner sig lite sedan NiN's sista alias blev avslöjat )
Dock har ju "Mitt i prick" övertagit den rollen genom att repetera alla NiN's gamla radänger ;)

Men ärligt .. är det du NiN som hittat ett gammalt "nick" som du glömt bort :(

Maveric

Taskigt inlägg, MaV! Killen har ju laddat i snart 4 år för detta inlägg :D . Jag tycket att han fick till det ganska bra. Inga stavfel och grammatiskt korrekt, ehuru tämligen kort...

#41

Postad 15 februari 2010 - 14:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Hahaha :D

Reggad 2006 och skriver första inlägget idag 2010 i en tråd där ämnet är något av det mest infekterade
man kan komma på. ( även om det lugnat ner sig lite sedan NiN's sista alias blev avslöjat )
Dock har ju "Mitt i prick" övertagit den rollen genom att repetera alla NiN's gamla radänger ;)

Men ärligt .. är det du NiN som hittat ett gammalt "nick" som du glömt bort :(

Maveric

Men ärligt... hur mår du egentligen? Du klarar ju inte mer en ett par inlägg i stöten utan att någon personligen måste mästras, utpekas och / eller nedvärderas. Skrämmande...

#42

Postad 19 februari 2010 - 12:46

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Får erkänna att jag ofta tänkt precis samma fråga som den i rubriken. Tidigare har jag varit extremt skeptisk till dyra kablar och valt att tro på dem som menar att dyrt kablage är lika med att kasta pengarna i sjön.

Först måste jag nämna att jag själv inte har någon teoretiskt kunskap om sådant som berör kablars kvalitet, prestandad eller ljudpåverkan osv. Erfarenheten nedan bygger endast på vad mina öron hört.

Fick för en tid sedan möjlighet att testa två högtalare från samma tillverkare, ena paret kostar ca 25 tkr och det andra paret 50 tkr. Dessa högtalare testades med en billig kabel (30 kr/m) samt en dyrare Audioquest kabel (ca 500 kr/metern färdigterminerad). Samma försärkare o spelare användes och högtalarna kopplades samtidigt till förstärkaren via A och B utgångar. Kunde på så vis jämföra mellan högtalar/kabel uppsättningarna med en knapptryckning på fjärren.

Med komb dyr kabel/dyr högtalare och billiga kabel/billig högtalare så var skillnaden givetvis väldigt stor till fördel för den dyra kombinationen. Ger mig inte in på att beskriva skillnaden närmare. Sen kommer vi till det intressanta. Med komb dyr kabel/billig högtalare och billig kabel/dyr högtalare så var fördelen för de dyra högtalarna helt borta :D . Jag vill till och med strecka mig så långt som att säga att de billigare högtalarna till och med lät bättre än vad de dubbelt så dyra av samma märke gjorde med enkel kabel. Satt faktiskt själv som ett frågetecken när jag upptäckte denna skillnad. Fick testa flera gånger för att våga tro på de jag hörde.

Visst är det många frågor som fortf är obesvarande efter denna ovetenskapliga test och visst är det som så att testvillkoren för de olika uppsättningarna inte är 100% lika. Högtalarparen stod exempelvis inte placerade exakt lika då de var uppställda samtidigt. Visst är det kanske även som så att de billiga kablarna var ovanligt dåliga. MEN, min egen erfarenhet fr denna test blev dock att kabelns inverkan på ljudet var så oerhört stor att jag inte kan bortse från de faktum att kabeln har betydelse. Ni får ta denna erfarenhet för vad den är, och kanske någon annan finner testet intressant. För egen del så kommer kabeln att få betydligt större utrymme i budgeten när det blir dags att uppgradera anläggningen.

#43

Postad 19 februari 2010 - 13:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Vad var det för kablar och för högtalare och elektronik och rum osv osv... ?! :D

#44

Postad 19 februari 2010 - 15:47

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Vad var det för kablar och för högtalare och elektronik och rum osv osv... ?! :D


Audiovector S3 Super kontra Audiovector S3 Avantgarde (inspelade i 50 timmar). Kablen var Audioquest Type 8 och den billiga kabeln är en 2x4 mm2 30kr/m variant från BRC (vet faktiskt inte märket). Elektroniken är egentligen för enkel för Avantagarde men inget skräp, Marantz surroundförsärkare och DVD för tot pris 25 tkr (vilket jag själv kommer att uppgradera så småningom). Dryga 30 kvm relativt dämpat rum m högt till tak. Glömde nämna att Type 8 är bi-wired och den enkla kabeln singel-wired och i lite längre bitar, om det också kan tänkas ha påverkat.

Hade jag haft fler kabelalternativ hemma så hade jag provat dessa också, men det hade jag tyvärr inte. Frågan jag nu ställer mig är givetvis (under förutsättning att jag uppgraderar elektroniken) om jag hade märkt en liknande skillnad mellan en 10.000 kr kabel och Audioquest Type 8 som kostade drygt 3.000 kr.

Redigerat av HiFi_I_Like, 19 februari 2010 - 16:13.


#45

Postad 19 februari 2010 - 15:59

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jo, nu hittade jag vad det var för en enklare kabel:
http://www.brc.se/so...H...0&VGR=M1200
Den kostar faktiskt 50 kr/m idag.

#46

Postad 19 februari 2010 - 19:57

kristoferh
  • kristoferh
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hahaha :unsure:

Reggad 2006 och skriver första inlägget idag 2010 i en tråd där ämnet är något av det mest infekterade
man kan komma på. ( även om det lugnat ner sig lite sedan NiN's sista alias blev avslöjat )
Dock har ju "Mitt i prick" övertagit den rollen genom att repetera alla NiN's gamla radänger :D

Men ärligt .. är det du NiN som hittat ett gammalt "nick" som du glömt bort :D

Maveric


Japp, tyckte det var dags för ett inlägg och varför då inte ett som gör avtryck.

#47

Postad 21 februari 2010 - 10:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
rätt stil ! :)

#48

Postad 21 februari 2010 - 23:02

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Japp, tyckte det var dags för ett inlägg och varför då inte ett som gör avtryck.

Ja, det var sannerligen ett rackans inlägg! Genomtänkt (4 år, fattas bara annat!) och välformulerat... Du glömde dock honnörsordet: NIVÅMATCHAT!!! :(

#49

Postad 22 februari 2010 - 13:05

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Yes

Älskar dessa typer av trådar.

Har jag tråkigt på jobbet så brukar jag leta efter någon sådan här tråd.

Nu till ämnet: Jag själv köper högtalar kablar från en firma som förknippas med bilar och är hel nöjd de har olika tjocklekar på sina kablar så det är bara välja och vraka. Den enda gången jag köper dyrare kablar är när jag köper HDMI, rca eller liknande.

Varför gör jag det då är det för att jag tror att de är bättre?? Nej det är för att de är estetiskt mer tilltalande och när jag menar dyrare så menar jag snäppet dyrare en de lakris trådarna man köper på onoff. Varför köper jag då inte högtalarkablar som är mer estetiskt tilltalande? Jo för att de gömmer man oftas i lister och dylikt så de syns inte på samma sätt som övriga kablar som i och för sig är oftast gömda bakom systemen men ändå kanske man skymtar lite av dom.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.