Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology DS213+ uppspelning via USB

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS213+ (NAS-servrar) 6 7,36 (10) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 10 december 2013 - 23:19

tackseger
  • tackseger
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har tänkt köpa en NAS, och har kollat på denna:
https://www.prisjakt...t.php?p=1379753

Jag har aldrig tidigare haft en NAS så har en liten fråga jag inte lyckats hitta något svar på.
Många pratar om DNLS när det gäller uppspelning, men jag kommer (troligen) ha den stående vid TVn (en Samsung f.ö, inget wifi) och då med en USB-kabel in i TVn för uppspelning via den inbyggda mediaspelaren. Mediaspelaren har jag använt mycket, så funktionsmässigt bör det gå. Frågan är bara om en NAS kan streama på det sättet?

Mvh Rickard

#2

Postad 11 december 2013 - 04:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 142 inlägg
  • 0
De pratar nog om DLNA, inte DLNS ;)

Och det kommer troligen inte att gå, NASen är gissningsvis gjort för att koppla in saker till den via USB,
inte att koppla in den till något via USB, precis som TVn ...

Båda har/är sk USB Host.

#3

Postad 11 december 2013 - 08:49

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

De pratar nog om DLNA, inte DLNS ;)

Och det kommer troligen inte att gå, NASen är gissningsvis gjort för att koppla in saker till den via USB,
inte att koppla in den till något via USB, precis som TVn ...

Båda har/är sk USB Host.

Fast å andra sidan borde han rimligen kunna koppla in en RJ-45 rakt in i tvn istället.

Kan ett NAS agera DHCP-server om han inte kopplar in de två enheterna på nätet? Rimilgen borde bägge in på det lokala nätet för att kunna uppgreras, fyllas på med fler filer osv, så det ska inte alls behövas...

#4

Postad 11 december 2013 - 08:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 142 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan borde han rimligen kunna koppla in en RJ-45 rakt in i tvn istället.

Ja, om sådan finnes, men då TS inte talat om för oss vilken TV han har, utgår jag från informationen som faktiskt förmedlats .... ;)

Kan ett NAS agera DHCP-server om han inte kopplar in de två enheterna på nätet? Rimilgen borde bägge in på det lokala nätet för att kunna uppgreras, fyllas på med fler filer osv, så det ska inte alls behövas...

Du behöver iöht ingen DHCP, om du kör fasta IPs ....

Redigerat av frollic, 11 december 2013 - 11:43.


#5

Postad 11 december 2013 - 11:43

tackseger
  • tackseger
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Jag är inte riktigt med på vad ny menar. Men jag har en Samsung LED från 2010, utan Smarttv i den bemärkelsen att den har appar, men har alltså en mediaspelare som jag i nuläget använder genom att koppla in en extern hårddisk. Det finns uttag för nätverk.
Jag skall kolla upp exakt vilken modell det är och läsa på specifikationen. Jag hade verkligen hoppats på att slippa köpa en extern mediaspelare.

Tack för svaren. Jag är inte riktigt med på vad ni menar. Men jag har en Samsung LED från 2010, utan Smarttv i den bemärkelsen att den har appar, men har alltså en mediaspelare som jag i nuläget använder genom att koppla in en extern hårddisk. Det finns uttag för nätverk.
Jag skall kolla upp exakt vilken modell det är och läsa på specifikationen. Jag hade verkligen hoppats på att slippa köpa en extern mediaspelare.

#6

Postad 11 december 2013 - 11:46

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 142 inlägg
  • 0
Nätverk kan göra saker och ting lättare, beroende på av TVn är kapabel till.

Kan den spela upp filer över nätverket, så är ju det bra mycket bättre än att jacka in saker via USB.

Enligt https://www.minhembi...howtopic=301180 så förefaller NASen orka koda om video on-the-fly, vilket också gör livet lättare.

Redigerat av frollic, 11 december 2013 - 11:47.


#7

Postad 11 december 2013 - 18:18

tackseger
  • tackseger
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej igen.

Har nu tagit reda på vilken tv-modell jag har. Det var en Samsung UE46C6005.

https://www.prisjakt...kt.php?e=590817
http://www.samsung.c...RWXXE-techspecs

Enligt specifikationerna skall det gå att koppla in en wifi-adapter till och med! Gissar att man måste använda Samsung egna i så fall. Det finns även ett nätverksuttag som det står "LAN" på, så jag tänkte att det kanske inte ens behövs då tanken alltså är att NASen ska stå vid TVn.

Den skall alltså ha DLNA (som kallas Allshare hos Samsung om jag förstått det rätt?) och det har ju även NASen. Är jag good to go här eller?

#8

Postad 12 december 2013 - 11:37

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Hej igen.

Har nu tagit reda på vilken tv-modell jag har. Det var en Samsung UE46C6005.

https://www.prisjakt...kt.php?e=590817
http://www.samsung.c...RWXXE-techspecs

Enligt specifikationerna skall det gå att koppla in en wifi-adapter till och med! Gissar att man måste använda Samsung egna i så fall. Det finns även ett nätverksuttag som det står "LAN" på, så jag tänkte att det kanske inte ens behövs då tanken alltså är att NASen ska stå vid TVn.

Den skall alltså ha DLNA (som kallas Allshare hos Samsung om jag förstått det rätt?) och det har ju även NASen. Är jag good to go här eller?

Nätverksuttaget märkt LAN är betydligt bättre än trådlöst i sådana fall. Har du möjlighet att använda det så gör det, för trådlöst blir aldrig lika bra som trådat. (Kanske behöver du en switch så du kan ansluta både NAS och tv, men det är lätt värt pengarna jämfört med en trådlös USB-dongel.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.