Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyssnade på Dynaudio Focus och Primare i helgen..

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2008 - 14:37

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag har blivit lite sugen på golvare då jag inte riktigt är överens med stativare plus sub.

Beslöt mig för att lyssna på ett par Dynaudio Focus 220 som drevs av Primare I21.

Seriöst.. det lät bra. Men trist. Extremt neutralt och platt. Jag har läst att Focusarna har lite av detta i sig men såpass? Kan det vara Primaren som inte pallar med?

Redigerat av Unregistered1156, 09 mars 2008 - 14:40.


#2

Postad 09 mars 2008 - 17:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det låter konstigt. Visserligen gillar jag Dynaudio mer än Primare och Focus 220 är ingen lätt last men så illa ska det inte låta. Focus 220 kännetecknas mest av ett stort, öppet och detaljerat ljud. Neutralt och trist är två helt oika saker, förresten. Neutralt är bra och trist är dåligt :) Vad lyssnade du på för musik?

Redigerat av Unregistered1197, 09 mars 2008 - 17:24.


#3

Postad 09 mars 2008 - 17:31

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Lyssnade på allt möjligt, Sofia Karlsson, Blackfield, Tool, Madrugada, Bob Dylan mm.

#4

Postad 09 mars 2008 - 18:00

Unregistered84c2411a
  • Unregistered84c2411a
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Jag har blivit lite sugen på golvare då jag inte riktigt är överens med stativare plus sub.

Beslöt mig för att lyssna på ett par Dynaudio Focus 220 som drevs av Primare I21.

Seriöst.. det lät bra. Men trist. Extremt neutralt och platt. Jag har läst att Focusarna har lite av detta i sig men såpass? Kan det vara Primaren som inte pallar med?

I21 är ok men I30 är tokbra. Det är skillnaden.
Många är riktigt, riktigt nöjda nöjda med I30 och Focus 220 ihop. Cd-Spelaren måste vara bra också givetvis.

#5

Postad 10 mars 2008 - 12:52

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Du har hört Dynaudio ljudet helt enkelt! Dom är neutrala, och inget skall sticka ut, som inte sticker ut i inspelningen.

Jag tycker att högtalare som är mer "i ansiktet" har något som man i förlängningen ledsnar på och retar sig på. Tex den ljusa, klara diskanten visar sig bli vass ibland och orsakar lyssningströtthet. Den maffiga basen är i verkligheten inte korrekt, och blir bumlig och jobbig och man börjar med "akustiken"...dvs försöker minska den med bass-traps osv. Det slutar alltid med att man uppgraderar/byter ändå....

Men det viktigaste är att man gillar högtalarens ljud. Dynaudio är ju inte för alla förstås. Men min erfarenhet är att "tråkigt" är det man lever bäst med. Men du tyckte de lät bra iallafall låter det som.

#6

Postad 10 mars 2008 - 16:22

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag tyckte det lät bra men ljudet föll mig inte i smaken.

Nu när det gått ett par dagar efter lyssningen så tänker jag dock tillbaka och börjar längta riktigt mycket efter det igen.

Det är helt klart ett ljud man kan leva med. Länge.

#7

Postad 10 mars 2008 - 20:51

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Du kanske är van vid ett lite annorlunda ljud?

Om man har en lite "häftigare" anläggning kan det ta lite tid att vänja sig vid ett korrekt ljud eftersom man tycker att något saknas.

Dock tycker jag att Focus har bas så det räcker.

Vad har du för anläggning idag?

#8

Postad 10 mars 2008 - 22:48

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det är inte helt säker att man blir förälskad vid ett första ögonkast heller. Lyssning skall göras flera gånger vid lite diverse musik och humöret skall vara på topp och man skall ha gärna lite lungt omkring sig och vara helst hemma och inte på någon undermålig hifibutik. Lynssnar man på en butik kan man inte lyckas göra en korrekt bedömning !

#9

Postad 11 mars 2008 - 20:31

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Chris,

Jag har Hegel H200, Benchmark DAC1, Sonos-system och Amphion-högtalare. Lite väl ljust har jag börjat inse.

#10

Postad 14 mars 2008 - 08:28

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Kanske passar Dynaudiohögtalarna bra med din elektronik?

#11

Postad 30 april 2008 - 19:24

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Du har hört Dynaudio ljudet helt enkelt! Dom är neutrala, och inget skall sticka ut, som inte sticker ut i inspelningen.

Jag tycker att högtalare som är mer "i ansiktet" har något som man i förlängningen ledsnar på och retar sig på. Tex den ljusa, klara diskanten visar sig bli vass ibland och orsakar lyssningströtthet. Den maffiga basen är i verkligheten inte korrekt, och blir bumlig och jobbig och man börjar med "akustiken"...dvs försöker minska den med bass-traps osv. Det slutar alltid med att man uppgraderar/byter ändå....

Men det viktigaste är att man gillar högtalarens ljud. Dynaudio är ju inte för alla förstås. Men min erfarenhet är att "tråkigt" är det man lever bäst med. Men du tyckte de lät bra iallafall låter det som.


Exakt, det tycker jag med precis. Köpte för nåt år sen en högtalare som spelar just "in the face" med en "larger than life " sound. Detta sound funkar utmärkt på lite mer lugn musk som är väldigt bra inspelad, typ Katie Melua, Diana Krall osv. Men funkar sämre till rock/ pop och till musik med lite sämre inspelningskvalitet. Hade innan mina nya högtalare ett par gamla Infinity Studiomonitors i 13 års tid. Och skillnaden i ljud är giantisk,tyvär inte bara till det bättre alltså, då infinty sm har en mycket varmare och lugnare återgivning. Så jag funderar skarpt på att byta om ett par år eftersom jag har svårt att vänja mig. Vill helt enkelt ha ett lugnare ljud som går att lyssna på i långa stunder på bra volym utan att bli lyssningstrött.

Det enda frågetecknet som återstår är väl om focusarna får plats i ett 20 m2 stort rum i en tvåa. Har läst att de låter bäst en bra bit ut från vägen. Min möblering tillåter dock som mest 40cm från bakvägg. Kanske Cris lymme kan svara på detta. han verkar ha koll å focus 220. Skall bara tillägga att jag gillar mäktig bas när jag lyssnar på musik, speciellt hårdrock som Audioslave och Soundgarden..

Mvh

#12

Postad 30 april 2008 - 21:29

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Har läst att de låter bäst en bra bit ut från vägen. Min möblering tillåter dock som mest 40cm från bakvägg.


Kan inte svara för just de högtalarna, men kan dela med mig om erfarenheten om de jag äger.
Har dem 14 cm från väggen pga liksom du möbleringen. Provade att ställa ut dem 50 cm (som tillverkaren rekommenderar) Ljudbilden öppnades upp betydligt då.
Som de står nu upplever jag mellanregistret som mer tillbakadraget, tyvärr är det enda alternativet för mig idag.

#13

Postad 30 april 2008 - 22:46

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
En 35-40 cm tycker jag de skall vara från väggen iallafall. Basen går att ordna med att plugga dom med skummgummipluggarna, så den tas ned lite i ett litet rum eller nära vägg. 20 kvm rum är inte litet, jag har haft dem i 15kvm och de funkade toppen.

Man skall komma ihåg Focus 220 har rätt mycket baskraft i sig. De har "mer" bas än Contour S3.4 faktiskt. Men 3.4 har lite bättre bas förstås, ur kvalitetssynpunkt. Jag har ägt bla 220 och 3.4 och haft dem i samma rum.

#14

Postad 01 maj 2008 - 09:16

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det låter ju bra. Counturen är för övrigt en av mina drömhögtalare, men dom är nog lite för dyra och stora kanske..

Men focus spelar alltså mer bas än dessa? jaja, det bästa sättet att pröva sig fram är väl att låna hem dom, men tills vidare får jag sitta nöjd med dom högtalare jag har för tillfället.

tack för svar..

Mvh

#15

Postad 01 maj 2008 - 10:38

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

En 35-40 cm tycker jag de skall vara från väggen iallafall. Basen går att ordna med att plugga dom med skummgummipluggarna, så den tas ned lite i ett litet rum eller nära vägg. 20 kvm rum är inte litet, jag har haft dem i 15kvm och de funkade toppen.


Men om man pluggar basporten, så påverkar det väl ljudet i övrigt också?! vill helst inte göra det..

#16

Postad 01 maj 2008 - 13:13

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Hej,

Det som händer med baspluggen är att basen stramas upp lite och den sänks någon oktav eller så. Det blir en liten, liten hörbar förändring i mellanregistret också. Om det är mätbart eller om det är en hörselillusion pga att basen sänks i nivå är jag osöker på. Men ljudet påverkas inte negativt direkt, utan mer att det låter lite annorlunda med basplugg i, framför allt då i basen förstås.

Ja, Contour är mkt fin serie. Men baksidan om man vill ha hemmabio och noga med klangmatchning är att centrarna drar iväg...Lilla contour centern är 15.500 kr, och den större 25.000...Focus kostar "bara" 8.500 kr ny. Jag var sugen på Confidence C2, men det blev för stort tyckte jag, och pengarna rasar iväg med centern som kostar 50.000 sek tror jag...Sp jag stannade på Contour nivå, efter haft Focus före. Men Contour är väääldigt mycket high-end i dynaudio familjen. Focus låter dock mycket bra och har några fördelar förutom priset, de är lite mindre och har 2st stativare att välja på (om man vill ha 5.1 system). Focus 140 är bland mina favorit stativare, och 220 ger mkt högtalare att leva med länge.

#17

Postad 01 maj 2008 - 13:44

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

  • 564 inlägg
  • 0

Jag har blivit lite sugen på golvare då jag inte riktigt är överens med stativare plus sub.

Beslöt mig för att lyssna på ett par Dynaudio Focus 220 som drevs av Primare I21.

Seriöst.. det lät bra. Men trist. Extremt neutralt och platt. Jag har läst att Focusarna har lite av detta i sig men såpass? Kan det vara Primaren som inte pallar med?


Tror det är så enkelt att Dynaudio inte är något för dig(?). Jag har inte lyssnat på Focus serien men Contour 3.4 och 5.4 ljudet skulle jag inte kalla neutralt utan bara platt och tråkigt.

Sen skulle det iofs låtit bättre med din H200 än I21, de spelar inte i samma liga.

#18

Postad 01 maj 2008 - 15:58

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej,

Det som händer med baspluggen är att basen stramas upp lite och den sänks någon oktav eller så. Det blir en liten, liten hörbar förändring i mellanregistret också. Om det är mätbart eller om det är en hörselillusion pga att basen sänks i nivå är jag osöker på. Men ljudet påverkas inte negativt direkt, utan mer att det låter lite annorlunda med basplugg i, framför allt då i basen förstås.


Ok, det låter ju bra. tack.

Om det blir hemmabio för mig i gramtiden så får det bli med nån lite mindre vägghögtalare isf. har läst att klangmatchning på surrarna inte alls är lika viktigt som med centern.

Tack för intressanta svar. NU får man börja spara redan nu alltså.. :P

Redigerat av Soundstage, 01 maj 2008 - 21:09.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.