Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem, FireDTV, smartwi funkar ej så bra

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 juli 2008 - 23:13

fabola
  • fabola
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har testat lite HTPC (för Comhem) i olika konfigurationer, men blir mer och mer frustrerad för jag får det inte att funka som jag vill. HTPCn har enorma möjligheter men varför skall det vara så svårt!? Har Windows Vista, Comhem 8 favoriter.

Körde tidigare med analogt TV-kort på datorn i sovrummet, men
-det var segt att växla kanal
-missade ibland att spela in
-blev inte så bra kvalitet
-svårt att sova för att den bullrade, så jag justerade ner fläkten lite då vart TV-kortet för varmt och gick sönder.
- fick lov att flytta kortet då jag skulle kolla på TV

Då skaffade jag FireDTV+smartwi cardsplitter och flyttade datorn till vardagsrummet. Nu
- funkar inte smartwi på någon av mina två boxar (Samasung och DILOG). Den funkar till FireDTV men bara till den är det ju ingen vits.
- Jag får inte in alla kanalerna på korrekt sätt i FireDTV. Deras egen viewer funkar inte alls.
- får bara programguide på vissa kanaler, förut fanns alla med korrekt.
- mediacenter verkar ha svårt att spara inställningarna om jag redigerar kanallistan.
- när regionala nyheterna visas kl 18.10 på SVT2 så blir det svart och tyst!
- bilden på TVn har dålig kvalitet (har tjock-TV via S-video)
- sparade filer visas ej i korrekt format vid uppspelning med mediaspelaren (funkade förut).
+ väldigt bra kvalitet på inspelningarna (det är ju digitalt).


Jag kör med TVontime för att schemalägga inspelningar. Det funkar ganska bra, har alla mina kanaler och man kan schemalägga minst en vecka framåt via websida från vilken dator som helst. Är lite dock lite väl långsamt i bland.

Är det någon som har fått Comhem inspelningar på HTPC och TV-tittande med cardsplitter att funka bra?

#2

Postad 09 juli 2008 - 12:36

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
Har en burk med ComHem, dubbla FireDTV och SmartWi. Fungerar klockrent tillsammans med Vista och Media Center. Bilder finns i mitt galleri @ https://www.minhembi...Jizzler/177952/ :)

- funkar inte smartwi på någon av mina två boxar (Samasung och DILOG). Den funkar till FireDTV men bara till den är det ju ingen vits.


Byt firmware etc. i klienterna och prova. Finns utförliga guider om vilka versioner som lirar med vilka boxar, se http://www.smartwi.net/

SmartWi är inte direkt "plug and play" men det vore också lite för mycket att begära..

- när regionala nyheterna visas kl 18.10 på SVT2 så blir det svart och tyst!


Låter som att det har att göra med att de växlar till lokal sändning istället för nationell. Codecproblem eller dylikt? Har ingen aning om vad som kan tänkas skilja, men för mig som tar emot ABC-sändningar i Stockholmsområdet lirar det utan problem.

- mediacenter verkar ha svårt att spara inställningarna om jag redigerar kanallistan.


Utveckla lite, låter skumt. Inget jag upplevt i annat sammanhang än då det varit skit bakom spakarna :)

- bilden på TVn har dålig kvalitet (har tjock-TV via S-video)
+ väldigt bra kvalitet på inspelningarna (det är ju digitalt).


Där hängde jag inte riktigt med, dålig bild men väldigt bra kvalitét på inspelningarna? Jag drar en chansning och skyller på din TV, låter inte som någon höjdarkombo med S-video och tjock-TV.

- sparade filer visas ej i korrekt format vid uppspelning med mediaspelaren (funkade förut).


Sparade filer? Hängde inte med här heller, men det låter inte direkt relaterat till digital-TV-utrustningen.

#3

Postad 09 juli 2008 - 14:30

fabola
  • fabola
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Skönt att höra att det lirar för dig.
Synd att man måste mecka med allt, uppdatera firmware, byta codecar etc.
Att MC inte sparar inställningarna korrekt måste vara en bugg eller eller en rest från ett gratisprogramm som skulle ladda ner programguiden. Det hade bara hälften av kanalerna så jag avinstallerade det. Kan det vara så illa att jag måste instellara om Windows?

Tror det är svartnivån på videosignalen som är fel från datorn (datorsvärta kontra tvsvärta) vid visning på TV. Ett klassiskt problem som jag aldrig lyckats fixa. Om jag tittar på inspelningarna i en annan dator på dess monitor ser svärtan och kontrasten bra ut.

Med windows mediaspelare inte bilden blir inte så bred som den borde, dels fyller den inte ut hela bredden i fönstret, dels ser folk väldigt smala ut. Uppspelning med VLC funkar korrekt. Förut med analog inspelning (hauppauge 250-kort) så funkade det ok i både WMP och VLC. Därför tror jag det är något problem med drivrutinen till fireDTV-kortet.

[/quote]

#4

Postad 09 juli 2008 - 16:16

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
Har Dilog DVB-C mottagare? Trodde de bara hade DVB-T & DVB-S?

Som Jizzler föreslog - uppdatera firmware i SmartWi och klientkorten. Sätt sedan i programkortet i masterboxen - ta ur det och stoppa i klientkorten ett och ett i 10-15 sek vardera för att föra över ATR (det verkar fungera bättre då, i alla fall för mig).

Plugga sedan i programkortet och klientkorten i boxarna/FireDTV och håll tummarna.

Med windows mediaspelare inte bilden blir inte så bred som den borde, dels fyller den inte ut hela bredden i fönstret, dels ser folk väldigt smala ut. Därför tror jag det är något problem med drivrutinen till fireDTV-kortet.


Förmodligen någon inställning i den mediaspelare du använder. Den är kanske inte satt till att behålla aspect ratio eller dylikt? Pilla lite med inställningarna för bildförhållanden i spelaren.

Att MC inte sparar inställningarna korrekt måste vara en bugg eller eller en rest från ett gratisprogramm som skulle ladda ner programguiden. Det hade bara hälften av kanalerna så jag avinstallerade det. Kan det vara så illa att jag måste instellara om Windows?


Troligtvis inte. Prova att göra en helt ny kanalsökning. Den EPG som levereras med Vista är inte komplett, kanske därför du försökte använda ett tredjepartsprogram som skulle leverera komplett EPG? Använder du DVBViewer eller FireDTV Viewer skall du få komplett EPG för 1-2 dagar. Du kanske måste ställa dig på The Voice en stund, då det är den kanalen som bär EPG inom comhem.

#5

Postad 10 juli 2008 - 01:09

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Den EPG som levereras med Vista är inte komplett...


...än ;)

(sry, kunde inte låta bli...är lite sugen på att skaffa en biljett till Fiji...)

#6

Postad 10 juli 2008 - 15:39

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
Hehe, f*n vet om du kommer få en mer komplett EPG på Fiji... :blush:

Sådan där information får tydligen MS pröjsa för... ;)

#7

Postad 10 juli 2008 - 18:56

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0
I dagens lösning, japp! Per kanal och allt. Men sen var det den där biten med EPG via DVB ;)

Trodde att Mr. Wikipedia himself om någon skulle ha testat minst en beta vid det här laget :(

#8

Postad 11 juli 2008 - 15:49

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
(asgarv!)

Nä, jag har inte ens 'sett' Fiji, var helt ovetande om den tills jag hörde om den i forumet på TystPC...
Men jag är lika glad för det, det enda som intresserar mig från MS och deras mediacenter är i så fall GUI:t som faktiskt är top-notch! Tyvärr står det sig slätt mot de billigare/gratis alternativen som finns (GUI mot funktioner).

Om MS verkligen vill positionera sig som HTPC/multimedia-magnater så är EPG via DVB ett måste, likaväl som textningen och olika ljudströmmar... men det har säkert några betatestare framfört till dem. :)

Redigerat av LiMiT, 11 juli 2008 - 15:51.


#9

Postad 11 juli 2008 - 18:44

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Om MS verkligen vill positionera sig som HTPC/multimedia-magnater så är EPG via DVB ett måste, likaväl som textningen och olika ljudströmmar... men det har säkert några betatestare framfört till dem. :)


Det är exakt därför MrNorth27 här på forumet är så jäkla bra - vi kan bomba honom med synpunkter! Snudd på lika bra är den information som läckt om Fiji...

#10

Postad 28 augusti 2009 - 10:33

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Har Dilog DVB-C mottagare? Trodde de bara hade DVB-T & DVB-S?

Som Jizzler föreslog - uppdatera firmware i SmartWi och klientkorten. Sätt sedan i programkortet i masterboxen - ta ur det och stoppa i klientkorten ett och ett i 10-15 sek vardera för att föra över ATR (det verkar fungera bättre då, i alla fall för mig).

Plugga sedan i programkortet och klientkorten i boxarna/FireDTV och håll tummarna.


Hur gör man rent praktiskt för att uppdatera firmware på en CAM-modul?

Troligtvis inte. Prova att göra en helt ny kanalsökning. Den EPG som levereras med Vista är inte komplett, kanske därför du försökte använda ett tredjepartsprogram som skulle leverera komplett EPG? Använder du DVBViewer eller FireDTV Viewer skall du få komplett EPG för 1-2 dagar. Du kanske måste ställa dig på The Voice en stund, då det är den kanalen som bär EPG inom comhem.


Säkert en dum fråga :/, men vad är The Voice för något?

#11

Postad 28 augusti 2009 - 10:39

oggeman
  • oggeman
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag använder Windows 7 Ultimate RC1 tillsammans med FireDTV och Dilog DVB-C men får fortfarande inte MCE att läsa in EPG för mer än 2 kommande programmen för betalkanaler hos Comhem. Oftast läser den inte in någon information alls förrän jag aktiverar aktuell betalkanal.

Det är som någon tidigare konstaterade - Windows MCE GUI är "topnotch" men om inte EPG kan hämtas ordentligt så tappar man mycket av styrkan med systemet...

Är det någon som har hittat en lösning/svar på detta?

Redigerat av oggeman, 28 augusti 2009 - 10:44.


#12

Postad 28 augusti 2009 - 13:21

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag använder Windows 7 Ultimate RC1 tillsammans med FireDTV och Dilog DVB-C men får fortfarande inte MCE att läsa in EPG för mer än 2 kommande programmen för betalkanaler hos Comhem. Oftast läser den inte in någon information alls förrän jag aktiverar aktuell betalkanal.

Det är som någon tidigare konstaterade - Windows MCE GUI är "topnotch" men om inte EPG kan hämtas ordentligt så tappar man mycket av styrkan med systemet...

Är det någon som har hittat en lösning/svar på detta?


Det kan finnas flera skäl till detta.
1. Comhem sänder inte ut mer än detta och nästa program med kanalsignalen. Om du har längre apg i din box kan de ha en särskild kanal att bara sända epg på som inte mce klarar att hantera.

2. Kanalerna heter inte exakt samma i epg och kanallistan, kan då avhjälpas genom att gå in i inställningar lägg till guide för kanal, då kan man para ihop rätt kanal med rätt epg oavsett namn.

Om tex kanalen i kanal-listan heter Svt 1 Smålandsnytt så får man ingen epg för kanalen i epg heter Svt 1.
I w7 hittar du den inställningen i Task/inställningar/tv/Guide/edit channells
Markera den kanal du vill ha epg på och tryck ok, i menyn som kommer upp till vänster så letar du edit listnings och sen byter du ut "use listenings from broadcast" mot Svt 1 istället Då hämtas infon via nätet istället för via tv-signalen.

#13

Postad 28 augusti 2009 - 19:04

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Det kan finnas flera skäl till detta.
1. Comhem sänder inte ut mer än detta och nästa program med kanalsignalen. Om du har längre apg i din box kan de ha en särskild kanal att bara sända epg på som inte mce klarar att hantera.

Där har du det rätta skälet!
ComHem skickar bara ut epg på Kanal TV-1000 (Har jag för mig) och det kan inte MC hantera :-(

Dock finns det en programvara som ska kunna hämta in EPG från XML filer.
http://bigscreenglob.../defaultbg.aspx
Har en produkt som heter "Big Screen EPG for Windows-7" bara i Beta ännu, men du kan alltid regga dig för
betatest (Gratis) och sedan börja labba.
Eller vänta tills produkten är klar :-)
(Hur man hämtar XML finns ju massor av info om)

#14

Postad 28 augusti 2009 - 19:07

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Där har du det rätta skälet!
ComHem skickar bara ut epg på Kanal TV-1000 (Har jag för mig) och det kan inte MC hantera :-(

Dock finns det en programvara som ska kunna hämta in EPG från XML filer.
http://bigscreenglob.../defaultbg.aspx
Har en produkt som heter "Big Screen EPG for Windows-7" bara i Beta ännu, men du kan alltid regga dig för
betatest (Gratis) och sedan börja labba.
Eller vänta tills produkten är klar :-)
(Hur man hämtar XML finns ju massor av info om)



Har iofs läst att det skulle funka att få ner guiden om man spelade upp tv1000 även om man inte hade den så skulle epg-data läsas in, men då jag inte själv provat så kan jag inte bekräfta det, har inte comhem

#15

Postad 28 augusti 2009 - 22:40

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

Säkert en dum fråga :/, men vad är The Voice för något?


I det här fallet rör det sig om en TV-kanal.

#16

Postad 29 augusti 2009 - 08:31

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Har iofs läst att det skulle funka att få ner guiden om man spelade upp tv1000 även om man inte hade den så skulle epg-data läsas in, men då jag inte själv provat så kan jag inte bekräfta det, har inte comhem


Jupp! Det fungerar om du har en box, men inte kombinationen FireDTV och Mediacenter.....
(Fast det BORDE gå och fixa, men av vem? Microsoft?)

#17

Postad 29 augusti 2009 - 09:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

  • 522 inlägg
  • 0

(Fast det BORDE gå och fixa, men av vem? Microsoft?)


Vet vi om MS verkligen har uppmärksammats om problemet? Finns ett par här på forumet som kan framföra ett sådant påpekande, vi har ju bl. a ett gäng officiella betatestare här...

#18

Postad 29 augusti 2009 - 12:17

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Vad jag förstått så vill Microsoft helst sluta avtal så guiden tas ner via nätet, men just i sverige var det tydligen lite svårt att få till sånna avtal och då fixade man så att det istället tas via signalen och då beror det ju på vad leverantören skickar ut, boxer skickar tydligen ut 10-14 dagar för jag har alltid guide som sträcker sig så långt.

Förut hade jag ett program som hette lazerbrain och fanns och hämta på www.tystpc.nu men vet inte om det funkar längre eller i w7

#19

Postad 30 augusti 2009 - 11:48

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0
Viasat Motor levererar EPG för alla kanaler (också) så det är inte *bara* TV1000.

#20

Postad 30 augusti 2009 - 11:55

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Jupp! Det fungerar om du har en box, men inte kombinationen FireDTV och Mediacenter.....
(Fast det BORDE gå och fixa, men av vem? Microsoft?)


EPG har inget att göra med tillverkare av TV kortet... ;)
MVH
/3DBlaster

#21

Postad 30 augusti 2009 - 13:07

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

EPG har inget att göra med tillverkare av TV kortet...

Nej självklart har du HELT rätt, det är lika illa vilket kort man än använder sig av.

Jag skulle ha valt min ord bättre, men nu är ju det uträtt.

Själv har jag en perfekt HTPC nu (För 79 gången ;)) saknar "bara" AC-3 ljud när jag spelar in t.ex. från SVT-HD.
*mutter*

Nåja jag KAN ju faktiskt leva utan det, men.....

:D

#22

Postad 31 augusti 2009 - 16:29

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Själv har jag en perfekt HTPC nu (För 79 gången ;)) saknar "bara" AC-3 ljud när jag spelar in t.ex. från SVT-HD.


Med vilket OS / vilken soft? blir det så?

MVH
/3DBlaster

#23

Postad 01 september 2009 - 05:24

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Med vilket OS / vilken soft? blir det så?

Win-7 Enterprise
Jag har AC3 i alla "standalone" players inklusive Windows media player.

Men det är något skumt med en driver till min maskin, just nu startar den om en gång per dygn.
(Den var inte så perfekt så länge :) )

Men som sagt jag tycker ju det är lite kul att testa olika HTPC, Har kört Mediaportal, GBPVR och Microsfots alla olika versioner.....
(Snyggast just nu är Win-7 Media Center, men det är ju bara min åsikt)

Redigerat av matte2, 01 september 2009 - 05:26.


#24

Postad 01 september 2009 - 12:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Win-7 Enterprise
Jag har AC3 i alla "standalone" players inklusive Windows media player.

Men det är något skumt med en driver till min maskin, just nu startar den om en gång per dygn.
(Den var inte så perfekt så länge :) )

Men som sagt jag tycker ju det är lite kul att testa olika HTPC, Har kört Mediaportal, GBPVR och Microsfots alla olika versioner.....
(Snyggast just nu är Win-7 Media Center, men det är ju bara min åsikt)


Ett problem med w7 enligt mig är micrososfts DMO-codecar som har oinskränkt makt om man inte gör lite hack på dem, de är låsta så man inte kan ändra prioritet på dem och står över tex ffdshows codec och filter. Fixar man dem så kan man tom få ffdshow stt hantera livetv osv.

#25

Postad 01 september 2009 - 12:30

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Kanske skulle testa denna?

http://www.teknikhem...s-7-byta-codec/

"Win7DSFilterTweaker”

MVH
/3DBlaster

#26

Postad 01 september 2009 - 12:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kanske skulle testa denna?

http://www.teknikhem...s-7-byta-codec/

"Win7DSFilterTweaker”

MVH
/3DBlaster


Hoppas den tar över ägandeskapet av dmo-codecarna enklare än det sätt jag gjorde på enligt en guide på hack7mc

#27

Postad 01 september 2009 - 20:37

matte2
  • matte2
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Kanske skulle testa denna?
"Win7DSFilterTweaker”

Bra tips tack för det! Nu skall jag bara köra debugger så jag kan få reda på vilken drivis som sänker min maskin.

På tal om inget :D

Är det någon som har kört något av de Saphire ATI kort med HDMI där dom också skickar ljud i HDMI?
Skulle ju vara rätt fiffigt att skicka allti HDMI och slippa ha både grafik OCH ljudkort.

Helst skulle jag vilja ha ett kort som har Nvidia kretsar (Vet inte riktigt varför men jag gillar Nvidia, smaksak som allt annat).

#28

Postad 02 september 2009 - 15:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Bra tips tack för det! Nu skall jag bara köra debugger så jag kan få reda på vilken drivis som sänker min maskin.

På tal om inget :)

Är det någon som har kört något av de Saphire ATI kort med HDMI där dom också skickar ljud i HDMI?
Skulle ju vara rätt fiffigt att skicka allti HDMI och slippa ha både grafik OCH ljudkort.

Helst skulle jag vilja ha ett kort som har Nvidia kretsar (Vet inte riktigt varför men jag gillar Nvidia, smaksak som allt annat).


Moderkort med ati hdxxxx bör kunna skicka ljud via hdmi. För tillfället verkar ati hd3200 ha blivit något av en standard när det gäller grafik på moderkort och där har det funkat utmärkt på de 4 datorer jag byggt med sådana moderkort. Har dock inte byggt på något saphire moderkort, men ser ingen anledning att tro att de ska skilja sig från Msi och Asus.

Har också fått för mig att det finns moderkort med nvidia 9300/9400 som klarar att skicka ljud via hdmi.

Tittar man på lösa grafikkort så klarar alla ati HDxxxx ljud via hdmi oavsett om de har hdmi native eller dvi med ati-adapter, men det måste i de fallen vara atis egen adapter. Medföljer en del kort extratillbehör till andra. Om man behöver köpa det som extra tillbehör så har tex Kjell & Company oftast i lager.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 02 september 2009 - 15:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.