Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blue ray i vista mediacenter?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 november 2007 - 23:45

johwig
  • johwig
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Går det att spela upp Blue ray i vista mediacenter och inte behöva använda POWER DVD eller nåt annat?

Fungerar Hårdvaru acceleration på ett ATI HD2400 i mediacenter?

#2

Postad 23 november 2007 - 08:57

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Går det att spela upp Blue ray i vista mediacenter och inte behöva använda POWER DVD eller nåt annat?

Fungerar Hårdvaru acceleration på ett ATI HD2400 i mediacenter?


Ja du behöver powerdvd, det kommer i nästa rollup av vista mediacenter. INgen aning om grafikkortet

/Henrik

#3

Postad 23 november 2007 - 10:53

johwig
  • johwig
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Då är ingen ide att satsa på blue ray eftersom Power dvd inte verkade stödja mediacenter keyboard out of the box!

rollup? nästa patch?

#4

Postad 26 november 2007 - 11:05

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Ingen aning, om man ska tro MS så dröver det minst 8 månader tills en ny version av VMC kommer. Oklart om den kommer att ha bättre stöd för blu-ray

/henrik

#5

Postad 26 november 2007 - 17:40

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Sitter och väntar på Vista ska stödja h.264-sändningar så man kan se svensk HDTV men det lär ju dröjja det med. Dom har inte ansträngt sig speciellt mycket när det gäller HD-biten i VMC vilket är lite konstigt med tanke på att det kommer med deras "modernaste" operativsystem. Jag förväntade mig lite att allt sådant här skulle vara med "out of the box" när jag köpte Vista, men icke.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 26 november 2007 - 17:42.


#6

Postad 03 december 2007 - 13:02

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Jag förväntade mig lite att allt sådant här skulle vara med "out of the box" när jag köpte Vista, men icke.


Du är definitivt inte ensam, kolla på thegreenbutton.com, där är det fullt uppror...

Och då har ju ex USA kommit väldigt mycket längre än vad vi har gjort här i Sverige när det gäller HD.

/Henrik

#7

Postad 04 januari 2010 - 10:33

regent8
  • regent8
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej, Ser att tråden är gammal varför jag undrar hur det ser ut idag. Går det att köra Bluray i MediaCenter idag (Vista eller Win7)?

#8

Postad 04 januari 2010 - 10:49

Portos
  • Portos
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nope, inte utan 3:e parts applikationer typ PowerDVD eller WinDVD.

#9

Postad 04 januari 2010 - 11:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hej, Ser att tråden är gammal varför jag undrar hur det ser ut idag. Går det att köra Bluray i MediaCenter idag (Vista eller Win7)?


Vet inte vad som krävs för att spela upp det med ffdshow, nyaste ffdshow ska ju klara blurayljud och annat, men har inte testat den själv och vet inte vad man behöver för spelare.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 januari 2010 - 11:50.


#10

Postad 05 januari 2010 - 16:30

ministerkrister
  • ministerkrister
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
I Total media theatre så ska ett media center plugin följa med som gör att man kan använda mce-fjärren att styra allt. Den ska ha en tillbaka till media centerknapp i guit. Jag har inte använt det själv så jag har inget att säga om hur det fungerar.

#11

Postad 05 januari 2010 - 16:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

I Total media theatre så ska ett media center plugin följa med som gör att man kan använda mce-fjärren att styra allt. Den ska ha en tillbaka till media centerknapp i guit. Jag har inte använt det själv så jag har inget att säga om hur det fungerar.


Man trycker bara på bakåtpilen precis som när man kollat på tv och liknande och vill tillbaka till huvudmenyn.

#12

Postad 14 januari 2010 - 20:36

caterpilar
  • caterpilar
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

I Total media theatre så ska ett media center plugin följa med som gör att man kan använda mce-fjärren att styra allt. Den ska ha en tillbaka till media centerknapp i guit. Jag har inte använt det själv så jag har inget att säga om hur det fungerar.


Ok, jag vill också få till integrerad blueray i vista media center. Vad jag förstår finns det 2 lösningar:

  • Total Media Theater
    Det verkar finnas en plugin som integrerar TMT-spelaren i WMC på ett bra sätt. TMT kostar dock 600 eller mer.
  • Codecs för att få windows att spela upp blueray native
    Någon som har provat detta? Jag tycker inte det låter smidigt, någon hade lagt till en genväg till STREAM-katalogen på blueraydiskarna, och sedan valde han den största filen innifrån WMC. Men i tex the matrix BD finns det 67 filer, är det inte meckigt att hitta rätt fil? Får man menyer? Någon som har provat?
  • En bra, gratis lösning???
    Någon som har någon bra lösning? Gärna med powerDVD, för det var det program jag fick med läsaren... Alternativt freeware...


#13

Postad 14 januari 2010 - 22:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ok, jag vill också få till integrerad blueray i vista media center. Vad jag förstår finns det 2 lösningar:

  • Total Media Theater
    Det verkar finnas en plugin som integrerar TMT-spelaren i WMC på ett bra sätt. TMT kostar dock 600 eller mer.
  • Codecs för att få windows att spela upp blueray native
    Någon som har provat detta? Jag tycker inte det låter smidigt, någon hade lagt till en genväg till STREAM-katalogen på blueraydiskarna, och sedan valde han den största filen innifrån WMC. Men i tex the matrix BD finns det 67 filer, är det inte meckigt att hitta rätt fil? Får man menyer? Någon som har provat?
  • En bra, gratis lösning???
    Någon som har någon bra lösning? Gärna med powerDVD, för det var det program jag fick med läsaren... Alternativt freeware...


Du glömde en lösning, powerdvd 9 ultra har också en plugin till medicenter och fungerar då som TMT, allt handlar ju om pengar och de legala alternativen betalar för sig som TMT och Cyberlink, ffdshow kan få problem eftersom att de inte köpt nån licens, vet att det tex varit lite turbulens runt anydvd hd eftersom att de går igenom de olika skydden på bluray och det är ju ändå inget gratisprogram.

#14

Postad 15 januari 2010 - 09:10

caterpilar
  • caterpilar
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Du glömde en lösning, powerdvd 9 ultra har också en plugin till medicenter och fungerar då som TMT, allt handlar ju om pengar och de legala alternativen betalar för sig som TMT och Cyberlink, ffdshow kan få problem eftersom att de inte köpt nån licens, vet att det tex varit lite turbulens runt anydvd hd eftersom att de går igenom de olika skydden på bluray och det är ju ändå inget gratisprogram.


Det är sant, har nog läst om powerdvd 9 när du säger det. Vad är det för licens som behövs?

När jag installerade codec-paket från shark 007 så kunde jag spela blueray rippade till hårddisken i vilken mediaspelare som helst, men när jag provade på en riktig skiva så gick det inte. (Startade en .mts-fil i /blabla/STREAMS - katalogen.) Är det skillnad för att få det att funka på rippade och riktiga bluerays?

Någon annan lösning som är gratis och wmc-integrerad?

#15

Postad 15 januari 2010 - 09:31

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det är sant, har nog läst om powerdvd 9 när du säger det. Vad är det för licens som behövs?

När jag installerade codec-paket från shark 007 så kunde jag spela blueray rippade till hårddisken i vilken mediaspelare som helst, men när jag provade på en riktig skiva så gick det inte. (Startade en .mts-fil i /blabla/STREAMS - katalogen.) Är det skillnad för att få det att funka på rippade och riktiga bluerays?

Någon annan lösning som är gratis och wmc-integrerad?


På en skiva så skyddas ljudet av PAP och både ljudkort och uppspelare måste ha stöd för det, det finns även olika DRM för att skydda bildfilen samt olika regioner, tex anydvd hd tar bort regionskod och kan lösa en del strul med tex hdcp. De som ligger bakom FFdshow har tydligen löst PAP problemet i en fri codec, men om jag förstått det rätt så behövs det fortfarande ett hd5xxx grafikkort för att utnyttja det fullt ut, men jag kan ha fel på den punkten.

När man rippar en bluray så görs ljudet om till ett format som kan hanteras och inte skyddas, bla så görs ofta hdljuden om till flac.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 15 januari 2010 - 09:32.


#16

Postad 07 november 2010 - 18:32

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Du glömde en lösning, powerdvd 9 ultra har också en plugin till medicenter och fungerar då som TMT, allt handlar ju om pengar och de legala alternativen betalar för sig som TMT och Cyberlink, ffdshow kan få problem eftersom att de inte köpt nån licens, vet att det tex varit lite turbulens runt anydvd hd eftersom att de går igenom de olika skydden på bluray och det är ju ändå inget gratisprogram.

Brukar det inte följa med PowerDVD när man köper en DVD-spelare (Blueray)??

Kan man använda PowerDVD's codec för att avkoda H.264 istället för ffdshow eller CoreAVC? (om nu PowerDVD är bättre än ffdshow).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.