Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#1951

Postad 29 juni 2012 - 06:13

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Skall det inte vara så att när jag startar boxen så skall TVn automatiskt byta rätt AV-kanal?
Boxen är kopplad med HDMI.
Varje gång man startat boxen så måste jag sourcea på TV fjärren. Väldigt irriterande. TVn är en Sony KDL-46X2000
Hittar inget i menyerna på TVn som rör denna funktionalitet.

Fungerar det för er andra ?
Tips?

Denne funksjonen som Scart har er ikke tatt med til HDMI, heller ikke Tekst-TV. Rart egentlig.
Noen TV-er husker siste status og slår seg på på samme inngang men mange gjør ikke det, min Panasonic gjør ikke det.
Så jeg bruker en Logitech fjernkontroll som gjør hele shiten for meg, dvs Slår på TV - slår på Dekoder - slår på hjemmekino - velger riktig AV inngang på TV - velger riktig source på hjemmekino.

Redigerat av DennisTv, 29 juni 2012 - 06:14.


#1952

Postad 29 juni 2012 - 07:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Skall det inte vara så att när jag startar boxen så skall TVn automatiskt byta rätt AV-kanal?
..(snip)..
Tips?

Beror på din TV.

jag vet att jag i min gamla Panasonic kan gå in i servicemenyer och ställa in TVn i hotellläge, i praktiken låsa den till en viss ingång. Har inte känts aktuellt men kanske något liknande går i din TV. Du får söka hjälp i en tråd för din TV eller via exempelvis Google.
Eller, som sägs, skaffa en multifjärr som sköter det hela.

#1953

Postad 03 juli 2012 - 14:43

Unregisteredc57ea1f4
  • Unregisteredc57ea1f4
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
TV3 HD samt Kanal 5 HD.
När dessa kanaler sänder 4/3 program så skalas de inte upp till fullskärm har letat överallt men finner inte.
Känns jobbigt att behöva göra detta på TVn varje gång.
Hur gör ni ?

/ V

#1954

Postad 03 juli 2012 - 18:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 680 inlägg
  • 0

TV3 HD samt Kanal 5 HD.
När dessa kanaler sänder 4/3 program så skalas de inte upp till fullskärm har letat överallt men finner inte.
Känns jobbigt att behöva göra detta på TVn varje gång.
Hur gör ni ?

/ V

Jag tror inte att det funkar med automatisk fullskärm via hdmi, men jag kan ha fel.

#1955

Postad 03 juli 2012 - 19:36

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

TV3 HD samt Kanal 5 HD.
När dessa kanaler sänder 4/3 program så skalas de inte upp till fullskärm har letat överallt men finner inte.
Känns jobbigt att behöva göra detta på TVn varje gång.
Hur gör ni ?

Orsaken är att när HD-kanaler sänder 4:3-material så är det fortfarande en 16:9-signal som TV:n (och boxen) känner av.
Den skulle behöva analysera bilden och hitta de svarta fälten för att göra något annat. T.ex. Philips pysslar med sån't, åtminstone i standardupplösning. Philips autimatik är agressivt när det gäller att dra ut bilder, men jag skulle inte tro att den heller ger sig på HD-signaler.

(Jag gör ingenting åt 16:9-signaler med 4:3-material eftersom jag inte vill se en utdragen och förvrängd bild.)

#1956

Postad 05 juli 2012 - 06:15

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Min box har nu slutat tystna, tidigare när man stängde av den snurrade hårddisken ett tag (något jag tydligt hör som jag nämnt tidigare här) innan också den dog - efter ca 10 min (?)

Nu låter hårddisken konstant och går aldrig ner i vila, ska kontakta CD när de vaknat.

#1957

Postad 05 juli 2012 - 11:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist, jag utgår från att du testat att slå av boxen helt, dvs bryta strömmen på den, och låta den boota om?

CD borde verkligen lägga in ett menyval som startar om boxen...

#1958

Postad 06 juli 2012 - 09:46

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Eucharist, jag utgår från att du testat att slå av boxen helt, dvs bryta strömmen på den, och låta den boota om?

CD borde verkligen lägga in ett menyval som startar om boxen...


Har inte hunnit kolla så mycket på det, ska gräva lite i detta ikväll. MEN vid ett första snack med CD pratade en kille om att vi skulle titta så det inte var något med "standby-läget" vilket jag så klart inte ändrat något på (satt inte vid boxen så jag ringde upp igen senare). Nästa kille jag pratade med hade svårt att fatta vad jag menade då han såg att jag haft problem m hög ljudnivå innan. Efter att ha förklarat 5 gånger att det inte är samma problem utan att den inte längre tystnar helt efter avstängning menade han att "denna box ska aldrig vara helt tyst utan alltid ligga i standby så att den startar fort"

Jaha då har ju min box vart fel på hela tiden då eftersom den tystnat ca 10 minuter efter avstängning tidigare. Han menade att det enda vi kan göra är att skicka en ny box. Jaja, ni kan väl göra det så kan jag få testa en ny angående ljudvolym på hårddisken också tänker jag.

Men tråkigt på allt man har inspelat och inte sett än....återkommer m mer info i framtiden i ärendet.

#1959

Postad 06 juli 2012 - 09:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist, tror du bör investera i en nu TV-bänk. Kanske en med glasdörrar som isolerar bort det lilla surret från hårddisken.

Enda jag märker på att disken gått ned i vila är att boxen tar ett par, tre sekunder längre på sig att vakna upp när den slås på.

#1960

Postad 06 juli 2012 - 10:00

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Eucharist, tror du bör investera i en nu TV-bänk. Kanske en med glasdörrar som isolerar bort det lilla surret från hårddisken.

Enda jag märker på att disken gått ned i vila är att boxen tar ett par, tre sekunder längre på sig att vakna upp när den slås på.

Jag skulle gärna ha min box i standby OM det fanns ett "PowerOn" istället för "PowerToggle" kommando som jag kan skicka från min multifjärr. Stor risk att man annars hamnar i osynk

#1961

Postad 06 juli 2012 - 11:57

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Eucharist, tror du bör investera i en nu TV-bänk. Kanske en med glasdörrar som isolerar bort det lilla surret från hårddisken.

Enda jag märker på att disken gått ned i vila är att boxen tar ett par, tre sekunder längre på sig att vakna upp när den slås på.


Har en tv-bänk med glasdörr, tog ju ut boxen därifrån för att jag tyckte den blev för varm - får väl flytta in den igen och ljudisolera skåpet snart då :)

Men vad har det med saken att göra, just nu är ju problemet att den aldrig går ner i vila - som den gjort tidigare.

Jag skulle gärna ha min box i standby OM det fanns ett "PowerOn" istället för "PowerToggle" kommando som jag kan skicka från min multifjärr. Stor risk att man annars hamnar i osynk


Jag använder också multifjärr. Kan du förklara lite det här med "powertoggle" och osynk, är inte riktigt med på vad du menar?

Finns det två sätt att stänga av den menar du?

#1962

Postad 06 juli 2012 - 12:51

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Har en tv-bänk med glasdörr, tog ju ut boxen därifrån för att jag tyckte den blev för varm - får väl flytta in den igen och ljudisolera skåpet snart då :)

Men vad har det med saken att göra, just nu är ju problemet att den aldrig går ner i vila - som den gjort tidigare.



Jag använder också multifjärr. Kan du förklara lite det här med "powertoggle" och osynk, är inte riktigt med på vad du menar?

Finns det två sätt att stänga av den menar du?


Många apparater typ TV, DVD etc kan tolka dels det normala (typ samma knapp på fjärren) som då enheten är av slår på och om enheten är på slår av.

Det andra - bättre sättet är speciellt om du har en multifjärr som kan skicka dessa kommandon (många gånger finns stödet i enheten men inte som en egen knapp på fjärren) - att kunna skicka ett dedicerat AV-kommando eller ett dedicerat PÅ-kommando.

Exempel om du bara har "PowerToggle"

Din multifjärr skickar "sätt på allt" men boxen missar "sitt" kommando. DU stänger då av allt. TV'n stängs av o boxen startar.... osv

Kan du istället skicka Power ON till boxen och TVn vi påslag och Power OFF vid avstängning så är allt frid o fröjd :-)

Tyvärr har inte CD's boxar stöd för dessa kommandon

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 06 juli 2012 - 12:52.


#1963

Postad 06 juli 2012 - 14:49

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Många apparater typ TV, DVD etc kan tolka dels det normala (typ samma knapp på fjärren) som då enheten är av slår på och om enheten är på slår av.

Det andra - bättre sättet är speciellt om du har en multifjärr som kan skicka dessa kommandon (många gånger finns stödet i enheten men inte som en egen knapp på fjärren) - att kunna skicka ett dedicerat AV-kommando eller ett dedicerat PÅ-kommando.

Exempel om du bara har "PowerToggle"

Din multifjärr skickar "sätt på allt" men boxen missar "sitt" kommando. DU stänger då av allt. TV'n stängs av o boxen startar.... osv

Kan du istället skicka Power ON till boxen och TVn vi påslag och Power OFF vid avstängning så är allt frid o fröjd :-)

Tyvärr har inte CD's boxar stöd för dessa kommandon


Jag förstår...men hur gör du då? "Jag hade gärna haft min i standby" skriver du...

#1964

Postad 06 juli 2012 - 16:55

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
alltid på...

#1965

Postad 06 juli 2012 - 17:57

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 680 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det hör hemma här,men jag har fruktanvärd läpposynk framför allt på CD:s HD-kanaler. Jag börjar undra om det är boxrelaterat eller om det är utsändningen på just dessa kanaler eller om det är mitt gear som knasar nånstans. Ni som har kopplat direkt till tv:n , märker ni nåt och ni som går via AVR , märker ni nåt? Upplysning därom emottages tacksamt.

#1966

Postad 09 juli 2012 - 14:43

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det hör hemma här,men jag har fruktanvärd läpposynk framför allt på CD:s HD-kanaler. Jag börjar undra om det är boxrelaterat eller om det är utsändningen på just dessa kanaler eller om det är mitt gear som knasar nånstans. Ni som har kopplat direkt till tv:n , märker ni nåt och ni som går via AVR , märker ni nåt? Upplysning därom emottages tacksamt.


Jag kopplar direkt till receiver och den kanalen som har mest problem m läppsynk för mig har alltid varit tv4hd, de andra fungerar helt ok...

#1967

Postad 09 juli 2012 - 16:45

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 680 inlägg
  • 0

Jag kopplar direkt till receiver och den kanalen som har mest problem m läppsynk för mig har alltid varit tv4hd, de andra fungerar helt ok...

För mig är det främst Hits HD och History HD och E-sport HD och lite på tv4 film.

#1968

Postad 13 juli 2012 - 23:01

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Är det någon som upplever att det går seeegt att leta filmer o scrolla bland titlarna i Go? Sökte på snabba cash o allt var som sirap... tog säkert ett par minuter att hitta filmen...

Redigerat av Unregistered0db38fb1, 15 juli 2012 - 22:27.


#1969

Postad 17 juli 2012 - 09:41

Bostelin
  • Bostelin
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det hör hemma här,men jag har fruktanvärd läpposynk framför allt på CD:s HD-kanaler. Jag börjar undra om det är boxrelaterat eller om det är utsändningen på just dessa kanaler eller om det är mitt gear som knasar nånstans. Ni som har kopplat direkt till tv:n , märker ni nåt och ni som går via AVR , märker ni nåt? Upplysning därom emottages tacksamt.


Jag märkte senast igår att det var ljud synkproblem på CD hd canal. SAmma film gick på deras vanliga ej hd kanal och där var det inga problem. Så jag kollade där istället...
Ibland har jag även text synkproblem på det jag har spelat in.

Jag har boxen kopplad direkt till tv:n via hdmi.

#1970

Postad 17 juli 2012 - 10:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 680 inlägg
  • 0

Jag märkte senast igår att det var ljud synkproblem på CD hd canal. SAmma film gick på deras vanliga ej hd kanal och där var det inga problem. Så jag kollade där istället...
Ibland har jag även text synkproblem på det jag har spelat in.

Jag har boxen kopplad direkt till tv:n via hdmi.

CD mailade mig häromdagen som svar att en del har upplevt problem sen kanalomläggningen och erbjöd 500 till en installtör för att kolla. Men jag har 100% och illgröna staplar på bägge tunerna, ingen biterror och mellan 14-15.7 i db (beroende på kanal). Jag sände CD dessa uppgifter och frågade vad en installatör skulle kunna göra. De har inte svarat än. Jag hade en hemma för några månader sen och allt är tipp topp.(Men jag tar gärna 5hundringen som nästa månads avgift. ^_^ .

#1971

Postad 17 juli 2012 - 14:17

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 1
En koll, ett fel.
Spelade in Kill Bill 1 och 2 på Kanal 5 HD.
Efter cirka 20 minuter på båda störningar i kanske 2-3 minuter.
På Kill Bill 1, efter cirka 69 minuter stannar filmen. Solar tillbaka, spelar upp, den stannar på samma sekund igen.
Försöker spola förbi, den stannar på samma sekund.
Det som fungerade var att hoppa fram två minuter, spola tillbaka nästan hela vägen och sedan spela upp, dvs skippa några sekunder kring denna störning.

Att boxen stoppar i uppspelning, är det något som setts av någon annan här?

#1972

Postad 17 juli 2012 - 15:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 680 inlägg
  • 0
cd har svarat nu


Tyvärr har vi inget sätt att "blåsa på mera kräm" från vår sida utan det handlar oftast
om finjusteringar som endast installatörer kan göra med de mätverktyg de använder.

Sen är det alltid lättare för en installatör att på plats se om det faktiskt är signalproblem eller om det är något hårdvarurelaterat fel. Oavsett vilket är ett installatörsbesök att rekommendera.

#1973

Postad 17 juli 2012 - 16:24

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

En koll, ett fel.
Spelade in Kill Bill 1 och 2 på Kanal 5 HD.
Efter cirka 20 minuter på båda störningar i kanske 2-3 minuter.
På Kill Bill 1, efter cirka 69 minuter stannar filmen. Solar tillbaka, spelar upp, den stannar på samma sekund igen.
Försöker spola förbi, den stannar på samma sekund.
Det som fungerade var att hoppa fram två minuter, spola tillbaka nästan hela vägen och sedan spela upp, dvs skippa några sekunder kring denna störning.

Att boxen stoppar i uppspelning, är det något som setts av någon annan här?


Japp så precis gjorde min stannade efter drygt en timme gick inte å ta sig förbi ska spela in ikväll igen då ja inte är hemma ska se om de blir samma fel

#1974

Postad 17 juli 2012 - 18:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Japp så precis gjorde min stannade efter drygt en timme gick inte å ta sig förbi ska spela in ikväll igen då ja inte är hemma ska se om de blir samma fel

Samma film, samma tidpunkt? Sändningsfel då med andra ord, en störning i signalen som boxen inte klarar av att ta sig förbi.
Kill Bill är dock raderad på boxen nu, kan inte kolla upp det mer exakt.

#1975

Postad 18 juli 2012 - 21:26

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Att boxen stoppar i uppspelning, är det något som setts av någon annan här?


Min box var sån med, den stanna upp rätt mycket det sista på inspelat. Det gick att spola förbi men det var lite segt när det hände ofta.Till slut så gav den upp.
Vid uppstart så försökte den att ladda in ny mjukvara utan att lyckas.
Så jag fick byta ut min, tur att det var garanti på den.

#1976

Postad 24 juli 2012 - 10:56

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Har fått hem en ny box nu och mycket riktigt, denna blir helt tyst en stund efter avstängning. Min gamla bara fortsatte låta (hårddiskarna fortsatte snurra) även efter avstängning. Dock låter den lika mycket, minst, som den gamla - men men, man kan inte få allt antar jag ;)

Nämnas bör förresten att min gamla box också tystnade förut, först den senaste tiden den börjat med det här...

Redigerat av Eucharist, 24 juli 2012 - 10:56.


#1977

Postad 24 juli 2012 - 23:21

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hur mycket låter den då? Jag kan ju höra den när den är igång, men den stör inte alls. Har man den i sovrummet så kan jag tänka mej att det stör lite.
Men gott att det blev bättre med den nya som stänger ner hdd vid standby.

#1978

Postad 25 juli 2012 - 21:40

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Hur mycket låter den då? Jag kan ju höra den när den är igång, men den stör inte alls. Har man den i sovrummet så kan jag tänka mej att det stör lite.
Men gott att det blev bättre med den nya som stänger ner hdd vid standby.


Volymen på boxen är något jag vant mig vid nåt så när och det stör inte nämnvärt längre. Ska säga att så länge boxen fortsätter fungera så bra som den gör förutom lite mindre justeringar som man vill åt så är ljudvolymen accepterande för mig. Bara den som sagt också inte alltid låter så, även när jag stängt av den.

Provade förresten att stoppa in den i tvbänken igen men det blir så sablans varm känns det som, bland annat för att på hyllplanet under står en receiver som alstrar rejält med värme den också - och nej med nuvarande kablar etc. så kan jag inte flytta dem på annat sätt.

Off topic - Äntligen lite sommarvärme :)

#1979

Postad 28 juli 2012 - 14:36

Unregistered59e42bf8
  • Unregistered59e42bf8
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hur har ni det med bilden på SVT:s OS-sändningar? Tyckt att det varit dålig kvalitet såväl på invigningen igår som tävlingarna idag. Just nu kollar jag badminton på SVT1HD och det är riktigt dåligt, SD-sändningen är förskräcklig.

#1980

Postad 28 juli 2012 - 14:41

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Riktigt dålig bild på SVT1HD, går att kolla på 60 tums tv men ser riktigt illa ut.

/Fredrik

#1981

Postad 06 augusti 2012 - 16:53

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Varför får man beskedet:


404 - File or directory not found.

The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

när man försöker göra en fjärr-inspelning? Detta har pågått länge, varför löser de inte problemet?

Redigerat av Rickis71, 06 augusti 2012 - 16:55.


#1982

Postad 06 augusti 2012 - 21:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
fjärrinspelningstjänsten verkar ligga nere.

Ivartfall får jag samma fel som Rickis71
Har inte använt den på länge ska sägas.

Kan någon mer bekräfta problemet eller är det våra boxar som bråkar?
Rickis71, testa att starta om boxen, dvs bryta strömmen till den. Ibland kan det lösa problem man har.

#1983

Postad 06 augusti 2012 - 21:32

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

fjärrinspelningstjänsten verkar ligga nere.

Ivartfall får jag samma fel som Rickis71
Har inte använt den på länge ska sägas.

Kan någon mer bekräfta problemet eller är det våra boxar som bråkar?
Rickis71, testa att starta om boxen, dvs bryta strömmen till den. Ibland kan det lösa problem man har.

Det fungerar hos mig (2 olika boxar). (Har bara torrsimmat runt men det SER ok ut...)

Det fungerar hos mig (2 olika boxar). (Har bara torrsimmat runt men det SER ok ut...)
Prova att rensa cookies etc i browsern



#1984

Postad 07 augusti 2012 - 08:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det fungerar hos mig (2 olika boxar). (Har bara torrsimmat runt men det SER ok ut...)

Testade att starta om box, kontrollerade nätverkskontakt och då inser jag vad det är som felar, troligen.
Jo, jag har en tom serieinspelning, en som inte hittat nästa avsnitt.
Troligen är det den som blockerar.
Har hänt förr. Nu ids jag inte radera denna inspelning, det kommer fler avsnitt bara OS tar slut.

#1985

Postad 07 augusti 2012 - 09:53

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Testade att starta om box, kontrollerade nätverkskontakt och då inser jag vad det är som felar, troligen.
Jo, jag har en tom serieinspelning, en som inte hittat nästa avsnitt.
Troligen är det den som blockerar.
Har hänt förr. Nu ids jag inte radera denna inspelning, det kommer fler avsnitt bara OS tar slut.

Detta fel har det skrivits om flera gånger i tråden och har funnits flera månader. CANAL DIGITAL, FIXA DET!
Buggen gör tjänsten snudd på oanvändbar... Dessutom får det boxen att ligga och försöka polla servern konstant som det skrivits om i tidigare inägg, själv har jag stängt av funktionen...

Redigerat av philipsguy, 07 augusti 2012 - 09:54.


#1986

Postad 07 augusti 2012 - 18:55

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Detta fel har det skrivits om flera gånger i tråden och har funnits flera månader. CANAL DIGITAL, FIXA DET!
Buggen gör tjänsten snudd på oanvändbar... Dessutom får det boxen att ligga och försöka polla servern konstant som det skrivits om i tidigare inägg, själv har jag stängt av funktionen...


Jag prövade o dra ur sladden o det hjälpte, tack alla!

#1987

Postad 08 augusti 2012 - 07:03

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Hej på Er !

Mitt första inlägg i denna tråd.

Jag är sedan flera år ägare och användare av den gamla 250 GB med allt vad det innebär. Således följt den andra tråden om den boxen en hel del.

Som de flesta vet finns det ju mer att önska av den boxen....men i ärlighetens namn så funkar den "hyfsat" nu för mig. Man har lärt sig den och inga allvarliga brister finns nu...trots att mycket skulle kunna vara bättre.

Min fråga blir därför utan att ha läst speciellt mycket i denna tråd. Är det idag värt det att byta till denna box för runt 3.000 spänn och binda upp sig ytterligare 24 månader ? Jag är i skrivande stund en "obunden kund".

Är den buggig ?

Kan den idag spela in två program samtidigt ?

Funkar inspelningsfunktionen bra ?

De två sista frågorna är mycket viktigt för mig då jag nästan uteslutande kollar på inspelat material. Har aldrig tid att kolla på tv live så min epg brukar vara full med olika inspelningar :-)

Tack på förhand !

MVH
Svansen

#1988

Postad 08 augusti 2012 - 09:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Är det idag värt det att byta till denna box för runt 3.000 spänn och binda upp sig ytterligare 24 månader ?

Är den buggig ?

Kan den idag spela in två program samtidigt ?

Funkar inspelningsfunktionen bra ?

1: priset får du själv bedömma

2: Det finns några mindre buggar
Pixelering av inspelning när annan aktivitet på boxen sker under inspelning. Jag ser bara kortare störningar, inget allvarlig men en störning som inte borde vara där.
Startar en del inspelningar sent (en, ett par minuter). Beror på kanal och vilka data kanalen sänder. Ska ändras till att följa EPG data sägs det, nu används EIT (Event Information Table).
Fjärrinspelningsfunktionen är lite skakig som syns i senaste inläggen, den buggar.
(någon jag missar?)

3:Ja. Du kan spela in två program parallelt och se på ett tredje givet att det programmet finns i samma transponder som något av de som spelas in. Eller marksänd kanal.

4: Generellt sett ja. Den spelar in det du säger åt den att spela in.

detta är min syn på boxen, ser gärna att fler kommenterar/fyller på.

#1989

Postad 08 augusti 2012 - 12:59

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

1: priset får du själv bedömma

2: Det finns några mindre buggar
Pixelering av inspelning när annan aktivitet på boxen sker under inspelning. Jag ser bara kortare störningar, inget allvarlig men en störning som inte borde vara där.
Startar en del inspelningar sent (en, ett par minuter). Beror på kanal och vilka data kanalen sänder. Ska ändras till att följa EPG data sägs det, nu används EIT (Event Information Table).
Fjärrinspelningsfunktionen är lite skakig som syns i senaste inläggen, den buggar.
(någon jag missar?)

3:Ja. Du kan spela in två program parallelt och se på ett tredje givet att det programmet finns i samma transponder som något av de som spelas in. Eller marksänd kanal.

4: Generellt sett ja. Den spelar in det du säger åt den att spela in.

detta är min syn på boxen, ser gärna att fler kommenterar/fyller på.

Håller med Monshi men vill gärna tillägga att det är en mycket mer modern box i alla avseenden. Snabbare GUI, bättre EPG etc etc

#1990

Postad 08 augusti 2012 - 13:10

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
En notering, har CD uppdaterat EPG-data på något vis eller är det en ren slump?
Spelar in How I met your nother på Tv3 HD.
Där sänds, nu dels säsong fyra måndag till torsdag och säsong sju på fredagar.

Från och med att säsong fyra startade i måndags har den en egen inspelningspunkt, dvs säsong sju och säsong fyra är skilda som två olika serier. Innan, säsong tre, gick på samma inspelningspunkt som säsong sju.

En slump, något Tv3 gjort eller ändring i EPG-data från CD? Bara den serien jag spelar in för tillfället som kör två olika säsonger samtidigt så kan inte säga om det är bara denna serie eller om det fungerar så generellt.

#1991

Postad 08 augusti 2012 - 16:28

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

...Startar en del inspelningar sent (en, ett par minuter). Beror på kanal och vilka data kanalen sänder. Ska ändras till att följa EPG data sägs det, nu används EIT (Event Information Table).

Trist. Jag hade hoppats att de kunde jobba tillsamans med alla parter för att få signalering och inspelning av försenade program att fungera, istället för att ge upp. NORDIG har just (i maj) publicerat v2.3 av specen där "Accurate Recording" sker med precisionen 10 sekunder.

"§14.3.7 Accurate Recording
The NorDig PVR shall determine the timing of the recording through monitoring of the EITschedule and
EIT present/following information. The NorDig PVR shall record at least for the duration where the event ID in the EIT present table
matches the event ID of the event selected from the EIT schedule to a precision of 10 Seconds, ..."

#1992

Postad 08 augusti 2012 - 17:13

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Trist. Jag hade hoppats att de kunde jobba tillsamans med alla parter för att få signalering och inspelning av försenade program att fungera, istället för att ge upp. NORDIG har just (i maj) publicerat v2.3 av specen där "Accurate Recording" sker med precisionen 10 sekunder.

"§14.3.7 Accurate Recording
The NorDig PVR shall determine the timing of the recording through monitoring of the EITschedule and
EIT present/following information. The NorDig PVR shall record at least for the duration where the event ID in the EIT present table
matches the event ID of the event selected from the EIT schedule to a precision of 10 Seconds, ..."


Hovedprolemet er nok å få TV kanalene til å levere "real time" programinformasjon. Uten dette kan ikke Nordigs løsning for "last minute" program endringer fungere.

Jeg tipper problemet med at opptak starter for sent i ADB HDPVR er at boksen benytter Nordig metoden. Dvs. venter til eventet har status som "present". Det har den ulempen at opptak ikke starter før programmert EIT event blir "present". EIT eventene på 1-west veksler trolig ikke fra "next" til "present" med 10s nøyaktighet men likevel er det mer enn nok info tilgjengelig slik at boksen lett kan starte opptak på korrekt tidspunkt.

En sikrere metode er å sjekke aktuelt tidspunkt i både EIT present og EIT following mot klokka(TDT). Da bør det lett oppnås 1s nøyaktighet. Og hvis det kommer oppdateringer pga. programforsinkelser så vil boksen lett kunne oppdatere/endre start tidspunkt dersom starttid i present eller following eventet endres. Tipper ADB vil løse problemet etter denne metoden.

#1993

Postad 08 augusti 2012 - 22:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Trist. Jag hade hoppats att de kunde jobba tillsamans med alla parter för att få signalering och inspelning av försenade program att fungera, istället för att ge upp. NORDIG har just (i maj) publicerat v2.3 av specen där "Accurate Recording" sker med precisionen 10 sekunder.

"§14.3.7 Accurate Recording
The NorDig PVR shall determine the timing of the recording through monitoring of the EITschedule and
EIT present/following information. The NorDig PVR shall record at least for the duration where the event ID in the EIT present table
matches the event ID of the event selected from the EIT schedule to a precision of 10 Seconds, ..."

De kan iofs har fixat/kommer att fixa EIT och därmed inte behöver gå över till EPG data. De kan ha ändrat sig på CD, uppgiften att de ska gå över till EPG är från i våras när problemet uppmärksammades.

Får testa lite, vid inspelningar från C+ serier har jag sett problem tidigare, och se om det fungerar bättre idag.

#1994

Postad 09 augusti 2012 - 11:53

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Jag har en ny box hemma (läs tidigare inlägg varför) och har börjat se "INGEN MOTTAGNING PÅ ANT1" några gånger, vet inte vad detta kommer innebära men det är något jag inte sett på länge, dessa röda rutor som dök upp mer frekvent tidigare.

#1995

Postad 09 augusti 2012 - 12:14

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

...och har börjat se "INGEN MOTTAGNING PÅ ANT1" några gånger...

Har sporadiska röda rutor jag med, men för ANT2, händer bara i anslutning till att jag zappar. Tänkte testa att skifta kablarna mellan ingångarna och se om felmeddelandet ändrar sig, men har inte fått tummen ur ännu. Har ju vid enstaka tillfällen även fått felmeddelande att delar av en inspelning varit korrupt och inte gått att spela upp, men har inte kunnat koppla det till ovanstående felmeddelande. Det har ju varit en del tunga åskmoln på sistone som kunnat påverka mottagningen när inspelningen gjordes.

#1996

Postad 09 augusti 2012 - 14:46

homery
  • homery
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0
Lite off topic men...

http://www.elektroni...-tv-upplevelse/

#1997

Postad 09 augusti 2012 - 19:13

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
http://www.canaldigi...an-TV4-i-boxen/

#1998

Postad 09 augusti 2012 - 22:09

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Har sporadiska röda rutor jag med, men för ANT2, händer bara i anslutning till att jag zappar. Tänkte testa att skifta kablarna mellan ingångarna och se om felmeddelandet ändrar sig, men har inte fått tummen ur ännu. Har ju vid enstaka tillfällen även fått felmeddelande att delar av en inspelning varit korrupt och inte gått att spela upp, men har inte kunnat koppla det till ovanstående felmeddelande. Det har ju varit en del tunga åskmoln på sistone som kunnat påverka mottagningen när inspelningen gjordes.

Har också ibland ANT2 meddelanden vid zappning. Har perfekt signal (verifierad av installatör)

#1999

Postad 10 augusti 2012 - 19:58

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Inga heta rykten om nästa FW uppgradering, tänker o hoppas naturligtvis på inspelningsstarten.
.?.?.

#2000

Postad 10 augusti 2012 - 21:10

Mazak
  • Mazak
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Kom igen nu Canal Digital, detta måste ni fixa nu, är ju förjävligt att ni inte fixar sånt direkt. Hur länge har detta pågått? Nån som har koll?
Att man inte kan ställa en inspelning via epg är utan att missa början är för dåligt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.