Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Framtidssäker TV. Minst 65"

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 november 2015 - 23:21

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Håller just nu på att välja ny TV vilket inte är enkelt alls.
Det blev inte bättre av att jag surfade in på tråden om UHDB-spelare vilket jag tänkte köra på.
Vad jag förstod så kommer de spelarna att kräva att displayer har stöd för HDCP 2.2.

Jag var länge inställd på Sony Bravia KD-65X8509C men jag är inte säker på att det är rätt val längre.

Kort och gott vill jag ha en framtidssäker TV. Jag känner endå att stöd för UHDB-spelare ska räknas in där.

Förutom BD skivor så blir det mycket sport. Hockey mest. Mycket animerat också.

Redigerat av Unregistered79193128, 02 november 2015 - 23:23.


#2

Postad 03 november 2015 - 00:10

Unregistered6b4d299e
  • Unregistered6b4d299e
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Vad har fått dig att gå ifrån Bravian undrar jag ? Funkar väl med 2,2 etc.? eller har jag missat något.



#3

Postad 03 november 2015 - 04:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 2

Framtidssäker? Det enda säkra man kan säga om framtiden är att man inte vet någonting. :)



#4

Postad 03 november 2015 - 06:25

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Framtidssäker? Det enda säkra man kan säga om framtiden är att man inte vet någonting. :)

Det förstås.
Men någorlunda framtidssäker då. Jag vill inte köp ny TV varje år (eller vill och vill... haha :lol: )

#5

Postad 03 november 2015 - 06:32

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Vad har fått dig att gå ifrån Bravian undrar jag ? Funkar väl med 2,2 etc.? eller har jag missat något.

A jag hittade det nu. Wiho :)
"For 2015 models
Every terminal on all Sony 4K Ultra HD TVs supports HDCP 2.2 protocol."

Främsta frågan har väl varit Android TV. Många recensioner säger att det just nu är en ofärdig produkt.
Men är det precis som i telefonen. Att det kommer komma uppdateringar som fixar buggar etc?

Redigerat av Unregistered79193128, 03 november 2015 - 06:34.


#6

Postad 03 november 2015 - 07:22

Ztephan
  • Ztephan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har ungefär samma dilemma, dvs 65" UHD som jag planerar att behålla ett antal år. Jag har också samma Sony som stark kandidat tillsammans med Samsungs JU7005. 

 

Båda verkar väldigt likvärdiga men just nu lutar det mer åt Samsungen, delvis pga operativet trots att jag är svag för android i övrigt. Jag tycker android tv inte känns färdigt än och har inga förhoppningar om att det uppdateras i tv:n speciellt länge (mer än ett år). Visar det sig bli ett bra (bättre) system längre fram finns alltid externa boxar för det (Nexus player mfl.). 

 

Även testerna på http://www.rtings.com/ gör att det lutar över något till Samsungens fördel.


Redigerat av Ztephan, 03 november 2015 - 07:24.


#7

Postad 03 november 2015 - 16:27

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Jag har ungefär samma dilemma, dvs 65" UHD som jag planerar att behålla ett antal år. Jag har också samma Sony som stark kandidat tillsammans med Samsungs JU7005.

Båda verkar väldigt likvärdiga men just nu lutar det mer åt Samsungen, delvis pga operativet trots att jag är svag för android i övrigt. Jag tycker android tv inte känns färdigt än och har inga förhoppningar om att det uppdateras i tv:n speciellt länge (mer än ett år). Visar det sig bli ett bra (bättre) system längre fram finns alltid externa boxar för det (Nexus player mfl.).

Även testerna på http://www.rtings.com/ gör att det lutar över något till Samsungens fördel.

Ska kolla de testerna. Tack :)

Men jag tyckte jag läste någonstans att uppdateringar kommer att komma. Skulle bra skönt om någon kunde bekräfta eller dementera här.

#8

Postad 03 november 2015 - 16:32

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Hur är det med stöd för HDCP2.2 på Samsungen?
I testet på Ljud&Bild så sägs det vara en hel del problem med ljusa fläckar som sänker betyget.

#9

Postad 03 november 2015 - 19:30

Ztephan
  • Ztephan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Uppdateringar kommer säkert fortsätta komma ett tag till, iaf till nästa års modeller kommer ut. Men jag tror inte att den kommer få nya versioner av Android i flera år. Iof lär väl inte Samsung uppdatera sitt Tizen när det kommer nya årsmodeller heller. Men iom att Tizen verkar mer moget just nu lockar det mer tycker jag, sen kan man som sagt fixa Android TV med en extern box när det mognat. Tills vidare löser man det mesta med en Chromecast.

Det viktigaste är ju ändå bilden och som jag förstått har Sony något jämnare svärta. Däremot verkar den ibland ha problem med läckande ljus från båda vertikala kanterna som oroar.

Jag har inte sett nåt annat test där man klagat så mycket på svärtan som i Ljud & Bild. Antingen är de extremt kräsna eller också fick de ett dåligt exemplar. Hursom är det ju en osäkerhet med Samsungen.

Ang. HDCP 2.2 på Samsungen har jag inte hittat nån info.

#10

Postad 04 november 2015 - 06:44

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Uppdateringar kommer säkert fortsätta komma ett tag till, iaf till nästa års modeller kommer ut. Men jag tror inte att den kommer få nya versioner av Android i flera år. Iof lär väl inte Samsung uppdatera sitt Tizen när det kommer nya årsmodeller heller. Men iom att Tizen verkar mer moget just nu lockar det mer tycker jag, sen kan man som sagt fixa Android TV med en extern box när det mognat. Tills vidare löser man det mesta med en Chromecast.

Det viktigaste är ju ändå bilden och som jag förstått har Sony något jämnare svärta. Däremot verkar den ibland ha problem med läckande ljus från båda vertikala kanterna som oroar.

Jag har inte sett nåt annat test där man klagat så mycket på svärtan som i Ljud & Bild. Antingen är de extremt kräsna eller också fick de ett dåligt exemplar. Hursom är det ju en osäkerhet med Samsungen.

Ang. HDCP 2.2 på Samsungen har jag inte hittat nån info.

Fan va svårt det blev nu.
:lol:

Jag ska kolla lite. Hittar du infon ang HDCP så skriv gärna här.

#11

Postad 04 november 2015 - 07:02

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Hur är det med stöd för HDCP2.2 på Samsungen?
I testet på Ljud&Bild så sägs det vara en hel del problem med ljusa fläckar som sänker betyget.

 

Var helt inne på att köpa Sonyn, men så hittade jag denna tråden på avforums: https://www.avforums...blobs.1986903/ Då försvann suget på Sonyn totalt. Står även mycket om problemen i owners thread av X85 serien. Verkar vara ganska utbrett.

 

Så jag köpte Samsungen istället, får den idag. Är beredd på lite clouding på en så stor LED tv men hoppas att det inte är alltför illa.

 

Mvh J


Redigerat av Jaxione, 04 november 2015 - 07:03.


#12

Postad 04 november 2015 - 08:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att alla UHD tvs av 2015 års modell från väl kända tillverkare har minst 1 ingång om kirrar HDCP 2.2.



#13

Postad 04 november 2015 - 08:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Frågan är vem som vinner HDR-tävlingen. Det är väl två system man pratar om, eller hur? Kommer vi få byta ut någon teve i framtiden beroende på vilket av HDR-systemen som vinner?

 

Frågor frågor frågor...



#14

Postad 04 november 2015 - 09:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Finns iaf 5 stycken HDR-standarder. Minst.

Inte säkert nån måste vinna, vi har levt med flera olika sorters ljud-standarder under lång tid nu.

 

På UHD Bluray verkar de iaf löst det genom att om ett optional HDR-spår finns (t.ex. Dolby Vision) så måste det obligatoriska HDR10-spåret även finnas med på skivan. Så HDR10 är ett absolut minimum som förmodligen kommer räcka långt. Hoppas jag.

 

HDR10 utgör ju förövrigt grunden för Consumer Electronic Associations definition av "HDR Compatible" (den nya tidens "HDReady", typ) 


Redigerat av pacman, 04 november 2015 - 09:43.


#15

Postad 04 november 2015 - 18:28

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att alla UHD tvs av 2015 års modell från väl kända tillverkare har minst 1 ingång om kirrar HDCP 2.2.

Vilken av dessa två apparater hade du valt?

#16

Postad 04 november 2015 - 20:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ingen aning egentligen. Sonyn verkar lite mer intressant på pappret men dom Jaxione säger så verkar den ha lite småstrul. Pass på den mao. :)

#17

Postad 04 november 2015 - 21:07

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Ingen aning egentligen. Sonyn verkar lite mer intressant på pappret men dom Jaxione säger så verkar den ha lite småstrul. Pass på den mao. :)

Du kan inte va en j*vla guru på TV apparater sen passa. haha vafan :lol:

 

Jag börjar luta över mot Samsungen faktiskt. Vi flyttar om 2 veckor och jag vill ha TV första dagen så jag får snabba på. 


Redigerat av Unregistered79193128, 04 november 2015 - 21:07.


#18

Postad 05 november 2015 - 07:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

:D

 

Jag hade nog köpt Sonyn på öppet köp, tagit hem dem, och undersökt ev. problem i lugn och ro hemma. Skulle jag hitta nått som var seriöst störande så hade jag åkt tillbaka med den och shoppat Sammyn.

 

edit: Iofs, JU7 har ett bättre kontrastfiler... Glad att jag inte har att välja mellan dessa två. :D


Redigerat av pacman, 05 november 2015 - 08:23.


#19

Postad 05 november 2015 - 09:28

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

:D

 

Jag hade nog köpt Sonyn på öppet köp, tagit hem dem, och undersökt ev. problem i lugn och ro hemma. Skulle jag hitta nått som var seriöst störande så hade jag åkt tillbaka med den och shoppat Sammyn.

 

edit: Iofs, JU7 har ett bättre kontrastfiler... Glad att jag inte har att välja mellan dessa två. :D

 

Chansa med öppet köp på en 65tummare är inte att rekommendera :) Fick hem min JU7005 igår och tänkte koppla in den I helgen. Får vara mer clouding än en svensk sommar om jag ska skicka tillbaka den. j*vlar va stor den är :)



#20

Postad 05 november 2015 - 15:51

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Chansa med öppet köp på en 65tummare är inte att rekommendera  :) Fick hem min JU7005 igår och tänkte koppla in den I helgen. Får vara mer clouding än en svensk sommar om jag ska skicka tillbaka den. j*vlar va stor den är :)

Borde inte vara några större problem med öppet köp om man köper den i butik? :)

 

Vadå i helgen. NU :D Återkommer du med ett snabbt "första intryck"? :)



#21

Postad 05 november 2015 - 16:45

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Har haft min JU7 i snart en vecka. Har inget att klaga på alls. Ingen clouding eller vertical banding på min enhet. Kanon tv enligt mig!



#22

Postad 05 november 2015 - 17:00

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Har haft min JU7 i snart en vecka. Har inget att klaga på alls. Ingen clouding eller vertical banding på min enhet. Kanon tv enligt mig!

Okej! Super.

 

Vad använder du den till mest? Netflix, BD?


Kanske ska passa på att fråga.

 

Behöver vi en större TV kanske?

Jag har inte alls tänkt på det för våran lägenhet är nybyggd och vi har inte sett den IRL.

Men jag räknade ut att vi kommer sitta ca 5 m från TV'n.

 

Möjligtvis att man placerar soffan i mitten av rummet på något sätt men den blir svår att övertala regeringen om.

 

Större TV vs. Soffa i mitten av rummet



#23

Postad 05 november 2015 - 18:02

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Okej! Super.

 

Vad använder du den till mest? Netflix, BD?


Kanske ska passa på att fråga.

 

Behöver vi en större TV kanske?

Jag har inte alls tänkt på det för våran lägenhet är nybyggd och vi har inte sett den IRL.

Men jag räknade ut att vi kommer sitta ca 5 m från TV'n.

 

Möjligtvis att man placerar soffan i mitten av rummet på något sätt men den blir svår att övertala regeringen om.

 

Större TV vs. Soffa i mitten av rummet

Jag har ungefär 4.7 meter från soffan till tv:n hemma och jag tycker 65" är helt perfekt, möjligtvis 75" men det blir bra mycket dyrare för en likvärdig tv.

 

Jag använder den mest till Netflix, Viaplay, Blu-Ray filmer och en hel del ps4. Jag kikar nästan aldrig på vanlig tv längre.

 

Jag har upplevt lite vertical banding på fotboll/hockey via viaplay. Men kör du på "sportläget" där dem maxar det mesta på bild inställningarna (vilket man ska ha när man kollar på sport enligt mig) så syns det knappt alls. Men när jag kör vanlig C-more fotboll/hockey så ser man inget, så det verkar ha med själva viaplay applikationen att göra. 

 

Spelläget är fruktansvärt bra, allting flyter på som det ska!

 

Jag har ingen koll alls på Sony:n men jag kan helt klart rekommendera JU7:an.



#24

Postad 05 november 2015 - 18:36

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Jag har ungefär 4.7 meter från soffan till tv:n hemma och jag tycker 65" är helt perfekt, möjligtvis 75" men det blir bra mycket dyrare för en likvärdig tv.

 

Jag använder den mest till Netflix, Viaplay, Blu-Ray filmer och en hel del ps4. Jag kikar nästan aldrig på vanlig tv längre.

 

Jag har upplevt lite vertical banding på fotboll/hockey via viaplay. Men kör du på "sportläget" där dem maxar det mesta på bild inställningarna (vilket man ska ha när man kollar på sport enligt mig) så syns det knappt alls. Men när jag kör vanlig C-more fotboll/hockey så ser man inget, så det verkar ha med själva viaplay applikationen att göra. 

 

Spelläget är fruktansvärt bra, allting flyter på som det ska!

 

Jag har ingen koll alls på Sony:n men jag kan helt klart rekommendera JU7:an.

Okej. Får testa och se när vi ställt dit soffan och så :)

 

Sant. Jag såg exempelvis att Samsungs H64 kostar 21.990:- (75") men då är det endast Full HD. Jag vill gärna ha 4K då jag inte vet när jag kan köpa ny TV igen.


Redigerat av Unregistered79193128, 05 november 2015 - 18:47.


#25

Postad 06 november 2015 - 06:13

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Borde inte vara några större problem med öppet köp om man köper den i butik? :)

 

Vadå i helgen. NU :D Återkommer du med ett snabbt "första intryck"? :)

 

Haha :) Har inte tid nu I veckan tyvärr. Men imorgon är jag ledig och tjejen jobbar hela dagen, så då blir det högtidsstund :)

 

Har haft min JU7 i snart en vecka. Har inget att klaga på alls. Ingen clouding eller vertical banding på min enhet. Kanon tv enligt mig!

 

Man får gratulera :) Min största skräck är att jag packar upp min Tv och den är täckt med clouding. Drömmer mardrömmar nu :) Knappt jag vågar packa upp den imorgon.

 

Mvh J



#26

Postad 06 november 2015 - 08:00

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Haha :) Har inte tid nu I veckan tyvärr. Men imorgon är jag ledig och tjejen jobbar hela dagen, så då blir det högtidsstund :)

 

 

Man får gratulera :) Min största skräck är att jag packar upp min Tv och den är täckt med clouding. Drömmer mardrömmar nu :) Knappt jag vågar packa upp den imorgon.

 

Mvh J

Var köpte du den då? Finns ingen möjlighet för dig att lämna tillbaka den i butik? Tänkte om du köpte den från nätet på typ Media Markt. Då kan man ju lämna tillbaka i butik också om det skulle vara fel på den.



#27

Postad 06 november 2015 - 08:21

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Var köpte du den då? Finns ingen möjlighet för dig att lämna tillbaka den i butik? Tänkte om du köpte den från nätet på typ Media Markt. Då kan man ju lämna tillbaka i butik också om det skulle vara fel på den.

 

Köpte den från Netonnet så kan lämna tillbaka den här i stan. Men har redan skickat tillbaka två Panasonic apparater så jag hoppas verkligen att bytet till Samsung hjälper.

 

Mvh J



#28

Postad 06 november 2015 - 08:28

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Köpte den från Netonnet så kan lämna tillbaka den här i stan. Men har redan skickat tillbaka två Panasonic apparater så jag hoppas verkligen att bytet till Samsung hjälper.

 

Mvh J

Ah okej, jag förstår. Trist när man får hålla på så.

 

Håller tummarna! :D



#29

Postad 06 november 2015 - 08:48

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Ah okej, jag förstår. Trist när man får hålla på så.

 

Håller tummarna! :D

 

Tack! Var så knäckt sist. Hade precis fått min första Panasonic ubytt på garanti, hade vart och köpt Xbox One och var ledig hela helgen. Packade upp tvn och den var precis lika illa som den första, felet på båda apparaterna var att det var 4 mörka fläckar mitt I bilden. Snacka om antiklimax.....Så hoppas verkligen det är min tur nu :)



#30

Postad 06 november 2015 - 10:08

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Haha :) Har inte tid nu I veckan tyvärr. Men imorgon är jag ledig och tjejen jobbar hela dagen, så då blir det högtidsstund :)


Man får gratulera :) Min största skräck är att jag packar upp min Tv och den är täckt med clouding. Drömmer mardrömmar nu :) Knappt jag vågar packa upp den imorgon.

Mvh J


Håller tummarna! Bara hoppas du slipper cloudingen helt, lite vertical banding på sport kan man nog få räkna med dock, men som jag skrev så syns det knappt alls med "sportläget" på.

Redigerat av Unregistered5056483a, 06 november 2015 - 10:09.


#31

Postad 06 november 2015 - 15:33

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Eftersom det mest blir film och sport för min del och mer "vanligt" TV tittande för sambon så har vi (jag :lol: ) nu bestämt att vi kommer att köpa en billigare TV, runt 5000 kr eller billigare. Sen blir det en projektor för resterande budget.

 

Sonen har kommit upp i åldern då det är mycket animerat, då är det roligare med stor bild. Och för sambon så spelar bildkvaliteten mindre roll. Hon ser typ ingen skillnad på våran 3 år gamla plasma och en ny Sony 4K TV. Eller ja, ni förstår vad jag menar. Hon bryr sig inte.

Därför kör vi "storlek över kvalité" på TV'n. Vi har endå 5 meter i avstånd från soffan så det ska vara skönt att titta.

Har hittat en del 55-65" för cirka 6000 kr. Om vi inte hittar en begagnad kanske.

 

Så jag slipper valet mellan dessa två skönheter till TV apparater som tråden handlar om. Dock har jag andra "roliga" val framför mig med projektorköp :D


Redigerat av Unregistered79193128, 06 november 2015 - 15:36.


#32

Postad 06 november 2015 - 16:13

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Eftersom det mest blir film och sport för min del och mer "vanligt" TV tittande för sambon så har vi (jag :lol: ) nu bestämt att vi kommer att köpa en billigare TV, runt 5000 kr eller billigare. Sen blir det en projektor för resterande budget.

 

Sonen har kommit upp i åldern då det är mycket animerat, då är det roligare med stor bild. Och för sambon så spelar bildkvaliteten mindre roll. Hon ser typ ingen skillnad på våran 3 år gamla plasma och en ny Sony 4K TV. Eller ja, ni förstår vad jag menar. Hon bryr sig inte.

Därför kör vi "storlek över kvalité" på TV'n. Vi har endå 5 meter i avstånd från soffan så det ska vara skönt att titta.

Har hittat en del 55-65" för cirka 6000 kr. Om vi inte hittar en begagnad kanske.

 

Så jag slipper valet mellan dessa två skönheter till TV apparater som tråden handlar om. Dock har jag andra "roliga" val framför mig med projektorköp :D

 

 

 Om det ska vara värt att köpa projektor, så lär du köpa en rätt dyr och bra, annars blir det riktigt dålig kvalité. Har själv kört en Epson TW9200 (19 990:-) Och det blir inte alls lika bra bild som på JU7:an nu. Sen krävs en väldigt bra duk för att få fram bilden ordentligt, finns massor att välja på, men dem bra dukarna kostar en hel del. Men självklart så är det väldigt trevligt med projektor pga stora bilden :)

 

Ser man på mig så la jag ut 19 990:- för projektor och 6999:- för duken. Men är mer nöjd med bilden på JU7:an. 

 

En sak till. Ska du köra projektor så är det väldigt viktigt att det i princip är kolsvart i rummet. Minsta lilla ljusinsläpp på duken gör det hela rätt värdelöst.

 

Jag försöker inte få dig till att inte köpa projektor, vill bara förmedla några saker som är viktigt att tänka på om man ska köpa projektor.


Redigerat av Unregistered5056483a, 06 november 2015 - 16:36.


#33

Postad 06 november 2015 - 17:31

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Grejen är ju den att vi kommer sitta så långt ifrån att jag känner inte riktigt att det är värt med en 65" för omkring 25 k.

Då skär jag hellre ner en del kvalitetsmässigt och får en mycket större bild.

 

Jag behöver nog inte inhandla en projektor för 20 k väl? Det finns bra bilder på projektorer som kostar kring 8-12k också vad jag sett iaf.

 

Det här med ljusinsläpp och sånt håller jag på att läsa om nu för att lära mig.

Vad jag förstått så finns det en hel del projektorer att välja bland beroende på lite hur rummet ser ut. Ljust rum, mörkt rum etc etc. 

 

Det blir nog bra. Och ja, jag har redan insett att jag inte kommer ha en UHD bild :)

 

Förstår det, tack för orden  :) Jag känner som sagt bara att om valet står mellan JU7005 65" på 5 meters avstånd vs. större bild och en del nedskärning bildmässigt, så går jag hellre på det sistnämnda.

 

Helst av allt? Hade gärna tagit en 4K TV på sisådär 105". Men någonting säger mig att det blir dyrare än 25K :wink:


Redigerat av Unregistered79193128, 07 november 2015 - 00:10.


#34

Postad 07 november 2015 - 16:00

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Hej!
 

Då var den inkopplad :) Första intrycket: Sjuuukt stor!

 

Positivt:

 

Fantastiska färger

Bra svärta

Absolut ingen clouding

Bra kvalitetskänsla och design

Tizen är snyggt och har bra upplägg

 

Negativt:

 

Banding vid fotbolls och hockeytittande (Men det hade jag nästan väntat mig)

Tizen som operativsystem är lite laggigt och trögt ibland

 

Väldigt nöjd såhär långt :)

 

Mvh J


Redigerat av Jaxione, 07 november 2015 - 16:36.


#35

Postad 07 november 2015 - 16:37

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Håller tummarna! Bara hoppas du slipper cloudingen helt, lite vertical banding på sport kan man nog få räkna med dock, men som jag skrev så syns det knappt alls med "sportläget" på.

 

Var hittade du sportläget? Har inget på min.

 

Mvh J



#36

Postad 07 november 2015 - 17:55

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Var hittade du sportläget? Har inget på min.

Mvh J


Gå in på meny, sen under settings, så har du sportläget där :).

#37

Postad 07 november 2015 - 19:36

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Gå in på meny, sen under settings, så har du sportläget där :).

 

Hmm jag har bara normal, dynamisk, standard, naturlig och film



#38

Postad 08 november 2015 - 00:38

Unregistered5056483a
  • Unregistered5056483a
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Hmm jag har bara normal, dynamisk, standard, naturlig och film

http://www.samsung.c...skp/faq/1083440

 

Här ser du exakt :)



#39

Postad 08 november 2015 - 07:32

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Ahaaa där ja :) Hittade det. Måste säga att bandingen på min TV stör mig. För så fort man sett den så ser man den så fort den visar sig. Men nu är min TV helt perfekt i svärtan och skickar man tillbaka denna så är risken stor att det blir en sämre eller med andra fel. Led tekniken är bristfällig helt enkelt. Min banding syns som smala band på två ställen. Väldigt smala, typ en cm breda. Syns vid panorereingar över enfärgade ytor. Mest ljusa.

Mvh J

#40

Postad 08 januari 2016 - 21:45

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0
Nu är jag inte så insatt,men jag läste i hemmabiotidningen (2015/2-sid 60)att för att vara framtidssäker med 4k/ultra hd).Så måste man veta om teven's hdmi kretsar klarar 4k och 60hz i 4:4:4 med pixelklockan på 594Mhz.

Och även om hdmi kretsen klarar det på teven,så är det inte säkert att teven's egna bildkretsar klarar det.

Om någon vet,så bekräfta gärna om det här stämmer.

#41

Postad 12 januari 2016 - 19:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Hjäälp. Är på väg att skaffa en 65"  och har tittat på Samsung JU 7005 men blir lite rädd över att lämna tillbaka den på grund av banding, clouding etc. Det verkar ju vara problem med alla 4K-burkar, så vilket verkar va den minst problemfria av dem? Sedan kan ju en TV i en ellada vara behäftad till andra fel än den man själv packar upp. Vad hade ni rekommenderat att lägga lite mer energi på i 15-20.000:-klassen? Eller, rättare sagt vad skall jag undvika för att inte bli missnöjd.

 

Våra krav är i och för sig inte så höga, vi är oftast bara två stycken (är vi fler får de stå ut med en sämre upplevelse),ser Blu Ray, filmer samt fotboll från C more och mera sport från Viaplay. Program i SD  kommer vi fortfarande se i en mindre TV.

 

Frågor som har ställts ett otal gånger i forum, men med tidens tand har vi blivit visare och lär oss av andra. Sedan tror jag inte att 2016 års modeller kommer i 4K-klassen kommer under 20.000 före OS och VM för att vänta ut dem.



#42

Postad 12 januari 2016 - 23:23

Unregistered4010e43c
  • Unregistered4010e43c
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
7005 är en mycket bra tv och har bland annat rekommenderats av rtings.com och flatpanelhd. Den är en bra tv för sport och film. Ingen tv idag är perfekt men närmast är väl Oled men då blir det mycket dyrare.

#43

Postad 24 januari 2016 - 08:45

Wasti
  • Wasti
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på Samsung UE65JU7005 (17999:-) men när jag var i butik så föreslog säljaren Philips 65PUS7120 (18999:-) som ett bättre alternativ. Vad tror ni? Det som gör att jag ens överväger Philips är dess ambilight vilket jag tycker verkar lite häftigt. Bildmässigt så verkar dom snarlika i teorin men det är ju inte alltid det överensstämmer med verkligheten.

 

Så vad säger ni?

 

Philips eller Samsung?

 

//W 



#44

Postad 24 januari 2016 - 08:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag inte köpa en teve som har "häftiga" grejer. Det blir man snabbt trött på. 



#45

Postad 24 januari 2016 - 09:08

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 456 inlägg
  • 0

Nu har jag velat så länge att reorna är slut. När blir nästa stora rea, eller har t.ex. Samsung UE65JU7005 som jag är sugen på nått botten? 



#46

Postad 24 januari 2016 - 09:25

Wasti
  • Wasti
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag inte köpa en teve som har "häftiga" grejer. Det blir man snabbt trött på. 

Håller helt med där men om dessa två maskiner är snarlika i bild så kan det ändå vara som så att ambilight är det som får vågskålen att väga över. Dom som inte använt verkar inte tycka/tro att det är så mycket att ha men dom som har det verkar uppskatta det.

 

Ingen med en Philips TV som har något positivt/negativt att komma med? 

 

//W



#47

Postad 24 januari 2016 - 09:41

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Har 3 kompisar som har tv's från Philips.

Alla har köpt respektive tv pga ambilighten.

 

Då jag sett film hos dem så skulle jag säga att det är skönt med ambilighten.

Du har lite belysning runt bilden så det blir lättare för ögonen om resten av rummet är nedsläckt. Du orkar således se på flera filmer i rad utan att tröttna :)

Om ambilighten påverkar bilden på något sätt har jag ingen aning om. Det som där emot varit gemensamt med alla de 3 skärmarna är att det är sämre bild än på min Panasonic plasma.

 

På min förra tv så satte jag upp ledlister på baksidan för att skapa stämningsljus, fungerade också mycket bra.

Iof blir det enfärgat och på hela tiden, men tyckte det bara var positivt. Kan du ha det på utan att tvn är på.



#48

Postad 04 februari 2016 - 02:54

beamer2580
  • beamer2580
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hade undvikit Philips pga av att deras mjukvara är full av buggar (dock nöjd med bild och ambilight).
Köpte själv en 65PUS7600/12 i december som jag ska lämna tillbaks till återförsäljaren. Ett exempel är att du kan behöva dra ur nätsladden upp till 5 ggr för att få igång TVn. Finns hur mycket som helst att läsa från missnöjda kunder på Philips forum. Philips kundtjänsts inställning att jag ska behålla TVn tills dom har löst problemen. Det enda svar de kan ge om när detta kan tänkas ske är att det har de ingen aning om !!!
Länk till forumet : http://www.supportfo...om/en/forum.php



#49

Postad 04 februari 2016 - 07:03

Wasti
  • Wasti
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hade undvikit Philips pga av att deras mjukvara är full av buggar (dock nöjd med bild och ambilight).
Köpte själv en 65PUS7600/12 i december som jag ska lämna tillbaks till återförsäljaren. Ett exempel är att du kan behöva dra ur nätsladden upp till 5 ggr för att få igång TVn. Finns hur mycket som helst att läsa från missnöjda kunder på Philips forum. Philips kundtjänsts inställning att jag ska behålla TVn tills dom har löst problemen. Det enda svar de kan ge om när detta kan tänkas ske är att det har de ingen aning om !!!
Länk till forumet : http://www.supportfo...om/en/forum.php

 

  

 

 

ja, jag har läst en del kritik angående Philips mjukvara men har väl hoppats lite på att fördelarna (bild och ambilight) ska överväga nackdelarna (mjukvaran). Men jag har blivit tillräckligt avskräckt för att hoppa Philips nu. Det känns inte som att det finns en tillräckligt "solid" TV i dagsläget som är värd >20K så jag köpte en begagnad Samsung 8005 som får funka tills "den rätta" dyker upp.

 

Önskelistan idag är nog enligt följande:

65"

4K

OLED

< 20 kkr

och en mjuk- samt hårdvara som är lika genomtänkt och dimensionerad som dagens (morgondagen) high-end telefoner.

 

Som alltid, i väntan på något bättre...

 

//W 

 

Redigerat av Wasti, 04 februari 2016 - 07:06.


#50

Postad 04 februari 2016 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Om ambilighten påverkar bilden på något sätt har jag ingen aning om. 

Nej det påverkar inte bilden i sig men det påverkar ditt intryck av bilden.

 

Det fina med Ambilight är dock att man oftast (alltid?) kan stänga av discotramset och istället köra ett fast vitt sken i, i förh till rummet, anpassningsbar ljusstyrka. Kanongrej som varenda tv borde ha.

 

Så jag skulle gärna vilja ha en LED-tv...om LED:arna satt på utsidan. :) (det går förstås att köpa led-lister och sätta dit själv men jag har ännu inte hittat nån lösning som funkar lika bra som Ambilight)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.