Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI kabel genom 20mm flexrör?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 februari 2011 - 17:42

kalleponken
  • kalleponken
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Till mitt nya hemma biosystem har jag fördragit 20 mm flexrör i tak o väggar för att dra kablar igenom. Jag tänkte dra HDMI kabel från projektor ner till förstärkaren, ett avstånd på ca 7-8 meter, genom ett flexrör. Problemet är att HDMI kontakterna inte får plats i 20 mm flexrör. Finns det HDMI kabel utan kontakt, eller med mindre kontakt, som man sedan kan montera adapter på för att få vanlig HDMI kontakt i båda ändarna av kabeln?

Jag vet att det finns adapter för att köra vanlig nätverkskabel, kat 5, genom flexrör, och sedan sätta HDMI kontakter på vardera sida. Men jag vet inte om detta är en optimal lösning. Se kjell.com, artikelnummer 98-435.

#2

Postad 15 februari 2011 - 17:52

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Supra har en fungerande lösning:

Redigerat av -Palle-, 15 februari 2011 - 17:54.


#3

Postad 15 februari 2011 - 18:22

kalleponken
  • kalleponken
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Supra har en fungerande lösning:



Gyllene! Detta ser ju ut att kunna funka! Då drar man kabeln först, och sätter dit kontakten själv sedan antar jag, eller?

#4

Postad 15 februari 2011 - 18:33

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Gyllene! Detta ser ju ut att kunna funka! Då drar man kabeln först, och sätter dit kontakten själv sedan antar jag, eller?

Japp! :)

The Trick

How you get a bent and too big connector through a small conduit pipe (min. diam. 20mm).

1. Can you pull this connector through a conduit pipe?
2a. All parts are easily detachable.
2b. These are the parts of the dis-assembled connector.
2c. The soldered part is overmoulded for protection.
3. Nylon braid is used as an aid to pull the cable through the conduit. Fasten the braid to the pulling tool with a knot.
4. Picture showing how much space there is left in a 20mm pipe.
5. As you can see, despite the sharply bent pipe, the cable got through, effortlessly.
6. Assembled cable and connector ready for use.
Postad bild
Postad bild

SUPRA MET-B, Bent
SUPRA MET-S, Straight

Angled HDMI for less strain by heavy cables and easier fitting for wall tv/dvd/reciever etc. Also available in straight shape. The housing is detachable from the soldered cable. The connector body is pre-moulded to protect the termination and make installation possible in conduits. (>20mm). The housing is in metal for optimal shielding.
Should you prefer to put a straight housing on after installation, it is available, too.

Both bent and straight plugs are included in the package, use the one that fits your setup best.

Postad bild

http://jenving.se/?p=hdmi_met

Redigerat av -Palle-, 15 februari 2011 - 18:35.


#5

Postad 15 februari 2011 - 18:41

kalleponken
  • kalleponken
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Japp! :)

The Trick

How you get a bent and too big connector through a small conduit pipe (min. diam. 20mm).

1. Can you pull this connector through a conduit pipe?
2a. All parts are easily detachable.
2b. These are the parts of the dis-assembled connector.
2c. The soldered part is overmoulded for protection.
3. Nylon braid is used as an aid to pull the cable through the conduit. Fasten the braid to the pulling tool with a knot.
4. Picture showing how much space there is left in a 20mm pipe.
5. As you can see, despite the sharply bent pipe, the cable got through, effortlessly.
6. Assembled cable and connector ready for use.
Postad bild
Postad bild

SUPRA MET-B, Bent
SUPRA MET-S, Straight

Angled HDMI for less strain by heavy cables and easier fitting for wall tv/dvd/reciever etc. Also available in straight shape. The housing is detachable from the soldered cable. The connector body is pre-moulded to protect the termination and make installation possible in conduits. (>20mm). The housing is in metal for optimal shielding.
Should you prefer to put a straight housing on after installation, it is available, too.

Both bent and straight plugs are included in the package, use the one that fits your setup best.

Postad bild

http://jenving.se/?p=hdmi_met




Många tack för hjälpen!!!!

#6

Postad 03 januari 2013 - 14:01

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Hur gick det med detta, passade Supra-kabeln i ditt flexrör?

Är lite frågande till vilken dimension som krävs då ett 20 mm PM Flex-rör tydligen bara är 14,1 mm på insidan. Ett VP-rör har 17,1 mm på insidan.

Supras bilder visar ju ett VP-rör och jag tycker det är otydligt om de menar minst 20 mm i inner- eller ytterdiameter och vilket flexrör som minst krävs, någon som vet?

#7

Postad 03 januari 2013 - 14:06

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Lägg ett 25mm när du endå håller på!

#8

Postad 03 januari 2013 - 14:15

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Inte vad TS menar men är det någon som testat detta eller likande?:
http://www.taperwire.com/HDMIwire.htm

Redigerat av Repeat, 03 januari 2013 - 14:16.


#9

Postad 03 januari 2013 - 21:23

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 1

Lägg ett 25mm när du endå håller på!


25 mm flex ger 18,1 mm på insidan, mätte precis en HDMI-kontakt och bredden på själva kontakten är bara den 14 mm, så det blir nog knappt men kan fungera.

Så svaret på min egen fråga är att Supra nog menar att ett 20 mm VP-rör ska (kan) fungera men att ett 20 mm flex garanterat blir för trångt. :)

Tror att det nog är smartast att generellt försöka dra minst 32 mm flex för HDMI då den ger 24,2 mm på insidan och ger lite mer utrymme runt krökar som nog kan behövas.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.