Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu har jag en Z2 & Panna 500 hemma

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 05 april 2004 - 09:30

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Lugna ner dig snarre :) , jag har inte sagt något om varken fläktar eller lampor. Jag påpekade bara att erob faktiskt förklarade varför han föredrog 500:ans fläktljud...

#52

Postad 05 april 2004 - 09:49

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Har du testat BigScreen inställningar?
Dessa fungerade bra på min projektor om man utgår från Normalbild.

#53

Postad 05 april 2004 - 10:09

Troed
  • Troed
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Utifrån vilka kriterier har du gjort detta val??? Via scarten får du ju RGB, vilket ger en bättre bild än komponent.

När källmaterialet ligger sparat som komponent (vilket gäller t.ex DVD) så ser jag inte varför det skulle bli någon skillnad.

Komponent (på skiva) -> RGB (kabel - här sker omvandling) -> Projektor (RGB-display)

Komponent (på skiva) -> komponent (kabel) -> Projektor (RGB-display, här sker omvandling)

Lika många omvandlingar ...

#54

Postad 05 april 2004 - 10:17

Unregistered7b901feb
  • Unregistered7b901feb
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Någon verkar ha glömt bort en annan liten finess i Z2, bländaren.

Mörklägger man rummet och drar ner bländaren ökar kontrasten (och skärpan lite grann).

Z2 kom mycket väl justerad på S-videoingången, jag behövde inte röra något med DVE-skivan. Jag har nyss byggt klart kablarna för komponent och kör progressivt, färgerna stämmer sämre här så jag har lite justeringsarbete att göra.

(Kablarna kostade 0 kr, bärgad RG59B/U med solid kopparledare + 6 st bra begagnade RCA-don :) fungerar förträffligt.)

#55

Postad 05 april 2004 - 10:18

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

När källmaterialet ligger sparat som komponent (vilket gäller t.ex DVD) så ser jag inte varför det skulle bli någon skillnad.

Komponent (på skiva) -> RGB (kabel - här sker omvandling) -> Projektor (RGB-display)

Komponent (på skiva) -> komponent (kabel) -> Projektor (RGB-display, här sker omvandling)

Lika många omvandlingar ...



=SANT! Komponent har en liten fördel mot RGB efterssom materialet på en DVD ligger lagrat närmast komponent. Komponent är den bästa analoga signaltypen(enligt DVE, Digital Video Essentials), men RGB är snudd på lika bra.

#56

Postad 05 april 2004 - 10:44

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Hej igen! Jag känner inte att jag behöver försvara mig på något sätt, men gör det ändå!

ycc140

För att få en så rättvis jämförelse som möjligt så antar jag att du har kalibrerat båda projektorerna med t ex Digital Video Essentials kalibreringsskiva INNAN du påbörjade jämförelsen.

Båda projarna har jag kalibrerat med AVIA och även kört det enklare testet med THX inställningarna.

Utifrån vilka kriterier har du gjort detta val??? Via scarten får du ju RGB, vilket ger en bättre bild än komponent. Detta är med andra ord INTE ett optimalt sätt att jämföra bilden mellan båda dina kombatanter. Det enda som du jämför är skillnaden mellan två olika överföringsgränssnitt. Det motsvaras av att du skulle köra den ena projektorn på komposit och den andra på s-vhs. Det är väl självklart att du kommer att se skillnader mellan dem då.

Det är sant att jag hade scarten i när jag växlade mellan projarna, men jag har kört component i 500:an och jag ser faktiskt ingen skillnad på scart/component!

Hur seriöst är ett test som maximalt tar "max 10 min" för att testa båda projektorerna???

Det är inget test, utan bara ett konstaternade att det inte är någon oskärpa i 500:an.

Min slutsats:
Skall man genomföra ett test mellan två produkter så är den mest fundamentala förutsättningen att man utför testet exakt likadant på båda produkterna! Det verkar som om du redan hade bestämt dig för vilken projektor du ville ha INNAN du gjorde testet. Testet i sig verkar inte vara särskilt genomtänkt eller på lika villkor eller speciellt objektivt. Projektorerna har inte kalibrerats innan testen utan du verkar ha "pillat omkring lite på måfå" i inställningarna på den ena projektorn. Du har inte angivit vilkten utrustning som du har använt dig av i testet i form av dvd-spelare, kablage osv. Du har anslutit dvd-spelaren på OLIKA signalingångar på projektorerna...


Jag har testat likadant på projarna. Om du kallar kalibrering "pillat omkring lite på måfå" så är det väl det jag har gjort.
Jag har skrivit tidigare i denna tråd vad jag använder för utrustning "Pioneer DV-737 och suprakablage"

Jag kan verkligen rekommendera alla som är osäkra på vilken projektor som de skall köpa och som kanske inte kan så mycket i ämnet att ta detta *test* med en gigantisk nya salt!!!!

Detta som jag redogör nu är min åsikt och ni får bilda er en egen uppfattning. är det första jag skirver i inlägget.

Om ni nu står i valet mellan en Z2:a eller en 500:a så jämför själv. Jag har iallfall haft turen att få ha båda projektorerna hemma.

Det är ofta att man försvarar sin produkt om man har köpt den, men jag vill vara nöjd oxå. Är det så att ni som har köpt en Z2:a är nöjda och glada, då tycker jag att ni skall vara det. Samma gäller med er som har en 500:a.

// Erik

#57

Postad 05 april 2004 - 11:00

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Kul att du har bestämmt dig och att du är nöjd med AE500. Det är ju inte alltid lätt att välja bland alla dessa modeller. Tycker det är roligt med människor som delar med sig av sina erfarenheter. Själv hade jag nog väntat till kommande modeller från båda dessa tillverkarna, eller en DLP(när regnbågarna försvinner helt för en lagom peng), framför allt av dessa anledningar:

Z2:
Fungerar fortfarnade inte med 720p i 50Hz(PAL) via DVI i den senaste mjukvaran(107).

AE500:
VB verkar bli något man får dras med efterssom den inte har någon serviceport för uppgradering.

EDIT: stavfel.

Redigerat av prosen, 05 april 2004 - 11:02.


#58

Postad 05 april 2004 - 11:04

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Men det måste väl gå att tweka bort VB på 500:an??

#59

Postad 05 april 2004 - 11:45

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :)

Bra initiativ erob och självklart behöver du inte försvara att du har åsikter eller på vilka grunder du har dem :)

Men... det var värst vad många pinsamt känsliga (och kanske missnöjda) Z2-tår det trampas på i den här tråden :huh: Vad är det för underliga krav som ställs på att killen skall vara en van testare eller känna till hur ett "riktigt test bör utföras"?
Hur väl planerat, förberett, utfört, eller utvärderat ett test blir är helt upp till den som genomför det att bestämma. Vilken betydelse detta test sedan har för andra eller hur det tolkas är helt upp till oss som tar del av resultatet.

Ett test kan alltså inte vara utfört på fel sätt (såvida man inte frångår sin egen testplan), däremot kan vikten utav det tolkas helt fel av dem som tar del av resultatet. Vill jag t.ex. testa hur bra bilden på en Z2:a matad med en kompositsignal från en VHS-spelare är jämfört med en 500:a matad med en S-video komponentsignal från en DVD-spelare så är ju det helt upp till mig. Att då "utföra testet exakt likadant på båda produkterna" är ju en omöjlighet och att få skulle ha glädje av resultatet helt ointressant.

#60

Postad 05 april 2004 - 11:51

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Tack Tomas_D700

#61

Postad 05 april 2004 - 12:19

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Men det måste väl gå att tweka bort VB på 500:an??


Har läst något om "Flicker Adjustment" på en av panelerna, tror det var den gröna. Men är inte hundra på detta. I vilket fall verkar inte detta hjälpa. Har en kompis som försökt utan resultat.

#62

Postad 05 april 2004 - 15:07

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Erob du är min hjälte iaf.

Jag befinner mig själv i inköps fasen och har beslutat att lägga 15-20tkr,
Projjen MÅSTE ha, äkta 16:9 widescreen, DVI ingång, och så en jädra bra bild naturligtvis.

Efter att läst ditt test så lutar det starkt åt 500an. men jag vill INTE leva med VB!!.

#63

Postad 05 april 2004 - 15:36

Scandinavian
  • Scandinavian
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

AE500:
VB verkar bli något man får dras med efterssom den inte har någon serviceport för uppgradering.

Vem är säker på att inte 500 har en serviceport? För att den inte sitter tillgänglig via en lucka??? På min DVD sitter kontakten på kretskortet och man måste lämna in den för uppgradering av mjukvaran. Finns ju knappt något som säljs nu för tiden som inte går att uppgradera. Detsamma gäller ju Z2'an. Uppgraderingen på Z2'an är ju inget man gör själv - även fast kontakten sitter synligt!

Panasonic har nog inte kommit på hur man löser VB och i övrigt finns det ingenting att fixa på 500'an (som t ex avstängningsbuggen på Z2), så en ny firmware kan ju dröja och kanske något som man bara erbjuds vid en eventuell reparation!?!

Men vad!! 5OOan låter som en byggfläkt men det är ju klart ni kanske gillar det  Sen att lampan flyger efter så där 400tim det gör väl inge...Fråga min vän vad han tycker om det. 


Varför skulle lampan i 500'an gå sönder tidigare än den i Z2'an? Är väl samma fabrikat skulle jag tro. Det är inte så konstigt om någon uppfattar en högre ljud som behagligare än ett lägre då det är en helt individuell bedömning. Själv hör jag lite sämre vid 3000Hz på ena örat pga flygplanbuller och kan rimligen uppleva fläktljud annorlunda än andra.

#64

Postad 05 april 2004 - 16:17

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Jag har inte bråttomt att skaffa en projje men har kollat runt ett bra tag nu, speciellt på Z2:an och Panna 500. Dock skall jag vänta in Hitachin PJ-TX100 innan jag slår till (har dock inte sett LG JA-RL21 heller). :)

Erob ska ha en eloge att han i alla fall försökt att ge oss en bild över hur dessa projektorer är sida vid sida. Smaken är ju som baken, klyven - vissa föredrar Volvo och andra Saab, så är det bara. :) Om man har behov av lens shift eller ej är väl den som styr mest i valet mellan dessa projjar och vars luft utblåset är för geografiskt placering, i alla fall för mig.

Grejen är att oavsett vilken projje man väljer tror jag att man blir nöjd. Vad vi alla här i forumet har gemensamt är att vi gillar att se film - och det i stort bildformat med ett h-vetiskt ljud. :huh:

Mycket kul att tråden blivit så uppmärksammad.

#65

Postad 05 april 2004 - 17:49

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 0

Efter att läst ditt test så lutar det starkt åt 500an.  men jag vill INTE leva med VB!!.

Jag ser då ingen VB på min AE500 men det kanske syns om man letar?
Det man inte vet har man inte ont av så jag tänker inte leta :)

Förstår vad folk menar med att AE500 är suddig, bilden JAG SER är knivskarp och helt lysande. Har alla andra fått Måndagsexemplar eller beror det på att jag inte jämfört med Z2an?

Redigerat av Unregistered8e461241, 05 april 2004 - 17:51.


#66

Postad 05 april 2004 - 17:55

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Förstår vad folk menar med att AE500 är suddig, bilden JAG SER är knivskarp och helt lysande. Har alla andra fått Måndagsexemplar eller beror det på att jag inte jämfört med Z2an?

500:an kan kännas suddigare pga smooth screen, men det är en vanesak tror jag.

Det är samma som om när man justerar in skärpan och vrider lite ur fockus för att få en jämnare bild, det känns skumt i början men sen så är det klockrent!

#67

Postad 05 april 2004 - 19:03

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Även jag måste hålla med ycc140, men jag kanske är lite partisk då jag själv äger en Z2a. Rent tekniskt har ju RGB-scart ett övertag över komponent så det är inte rättvist att jämföra två projektorer om man inte kopplar dem på samma sätt. Komponent har en del andra fördelar mot scart och dessa är te.x. att transfern är oftast lagd via komponent samt att progressiv scan via scart är ett problem. Jag vet att LCD-projar ritar upp bilden i helbilder, men det är en annan historia som vi inte behöver ta just nu. :blink: Testa med komponent på båda projektorerna och om nu RGB-scart ger en bättre bild än komponent är det ju bara tacka och ta emot.

Sen tycker jag det låter lustigt att du tycker att bilden är skarpare(!) på 500an. Om du te.x. kopplar projektorerna med DVI som båda projarna har (DVI-D eller DVI-A spelar ingen roll) och sedan har en bild med skarpa konturer (förslagsvis med text osv) och börjar leka med keystone så kommer du se något som fick mig att rycka lite på ögonbrynen. Exempel:

* PT-AE500: Redan vid +1 eller -1 så blir bilden helt suddig. Keystonen fungerar inte ALLS lika bra som den gör på Z2an. Helt sjukt att de inte lagt ner mer krut på detta då denna proje saknar lens-shift(!). Ska man behöva montera projen helt centralt i bilden, eller vadå? :)

* Sanyo PLV-Z2: Denna har, som nog ingen undgått, lens-shift. Detta gör ju att man inte behöver använda sig av keystone om man inte installerar projektorn på något konstigt sätt. Det som jag tycker är lite roligt är att Z2ans keystone inte försämrar bilden lika hårt som på 500an. Testa detta så får du se. Jag skojar inte. Detta har även Projectorcentral.com tagit upp i deras test mellan dessa två kombatanter så jag ljuger inte om min iaktagelse.


Alla tycker ju olika om vad som är bra eller dåligt och tur är väl det. Sen att det "skiljer flera tusenlappar" stämmer ju inte. Z2an är ju nere i 17500:- och strax därunder så prisskillnaden är ju inte SÅ stor längre.

Hoppas att du blir nöjd med ditt val hur som helst! :lol:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 april 2004 - 19:03.


#68

Postad 05 april 2004 - 19:25

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Hej igen!

Petesapie: Jag har testat med component på bägge iofs inte växlat mellan dom.
Jag ser ingen direkt skillnad på scart och component på 500:an.

Målet är för mig att inte använda någon keystone alls. Projektorn hamna där den skall sitta för att inte behöva justera med keystone för min del.

Z2:an är en jättebra projektor, men när jag jämförde så bägge så tycker jag att 500:an är lite bättre för min del. Men nöjd blir man väl aldrig! :)

Jag är glad att jag har fått testa båda hemma i lung och ro.

// Erik

#69

Postad 05 april 2004 - 19:40

Scandinavian
  • Scandinavian
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

* PT-AE500: Redan vid +1 eller -1 så blir bilden helt suddig. Keystonen fungerar inte ALLS lika bra som den gör på Z2an. Helt sjukt att de inte lagt ner mer krut på detta då denna proje saknar lens-shift(!). Ska man behöva montera projen helt centralt i bilden, eller vadå?  :)

500'an skjuter inte centralt i bilden. På en 100" stor bild så ligger linscentrum 6-8 cm över nederkant / under överkant beroende på om den är takmonterad eller ej. Därför behöver man inte använda keystone i en normal lägenhet. Inget problem för de flesta alltså.

Utifrån vilka kriterier har du gjort detta val??? Via scarten får du ju RGB, vilket ger en bättre bild än komponent. Detta är med andra ord INTE ett optimalt sätt att jämföra bilden mellan båda dina kombatanter. Det enda som du jämför är skillnaden mellan två olika överföringsgränssnitt. Det motsvaras av att du skulle köra den ena projektorn på komposit och den andra på s-vhs. Det är väl självklart att du kommer att se skillnader mellan dem då.

Det innebär ingen större skillnad mellan komponent och RGBs. RGBs är visserligen den enda signal som är "icke förstörande", men informationen ligger ju lagrad som komponent (=försämrad) på DVDn. Så det blir ju ingen som helst vinst genom att använda RGBs. Skillnaden mellan komposit och s-video är milsvidd och är inte ett jämförbart exempel.

#70

Postad 05 april 2004 - 20:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
erob: Kul att du hittade en projektor som passade dig. :blink: Det är mycket bra att kunna göra den jämförelsen du gjort hemma hos sig själv.

Grattis till ditt val får jag väl säga! :)

#71

Postad 05 april 2004 - 20:33

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Hej igen! Jag känner inte att jag behöver försvara mig på något sätt, men gör det ändå!

erob, det var inte min mening med att du skulle känna dig "nackad". Kanske var mina kommentarer och synpunkter lite skarpa när jag har läst igenom ditt inlägg igen efter ett par timmar.

En sak som man ABSOLUT inte skall glömma bort när man skriver sina inlägg är att, förutom de redan initierade som kan göra sin egen bedömning av ett inlägg, det finns en stor *grå massa* i forumet som bara läser inlägg för att försöka lära sig något och tar ALLT de läser som den absoluta sanningen! Lite grovt tillyxat: de som skriver inlägg är gurus som VET hur allt fungerar. Att du deklarerar att det endast är din egen uppfattning blir bara den ödmjukes kommentar utifrån sin stora kunskap och förstärker för dem den att det är den absoluta sanningen. Att du sedan haft möjligheten att få låna hem två projektorer är få förunnat, vilket inte lär sänka gurustämpeln.

Det var främst detta som jag reagerade på i ditt inlägg. För mig kändes det inte som ett objektivt test. Snarare som att du redan hade bestämt dig för pannan och bara ville kolla av att du trots allt inte hade gjort fel val.

Kommentarer som

Det som är helt otroligt är att 500:an inte behöver ställas in alls för att få en "kanon bild" jämfört med Z2:an som jag har hållt på med hur längesomhelst.

antyder ju INTE att du hade gjort någon kalibrering (med AVIA mm) innan testen började. Därav min *pilla på måfå* kommentar.

Jag vet att du kommer bli jättenöjd med din panna, det är en bra projektor det med.

Som plåster på såren :) så såg jag i en annan tråd att man med ett kamerafilter kunde reducera/eliminera VB, kanske något för dig... ND-filter, vad är det?

#72

Postad 05 april 2004 - 21:04

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag var med och bevittnade denna jämförelse igår kväll och min klara rekommendation var att välja 500:an med tanke på färgerna, ljusstyrkan samt ljudet. Nu har jag ju själv en CRT och helt andra referenser men färgerna i sanyon klarade jag inte av. Däremot skulle jag sakna lensshift om jag hade en 500. Men när jag tänker på min gamla proj så är bägge KANON!
Idag rekommenderade jag en arbetskompis att göra detta val oxå, men då han ringde Hembioconsult som i mina ögon är det bästa stället att handla hembio tack vare Lennarts servicevilja och kunskap rekommenderade han Z2:an! Fattar inte varför..... Resultatet blir att min arbetskompis får åka till Floda och kolla själv.
När man sedan kollar på Bigscreen fick ju Z2:an se sig slagen.

Nej, Panasonic fur alle, säger jag som såg Erob:s test och inte ens är intresserad av att köpa, men som har en grymm referens att jämföra med och är väldigt kräsen.

#73

Postad 05 april 2004 - 21:29

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Som plåster på såren :lol: så såg jag i en annan tråd att man med ett kamerafilter kunde reducera/eliminera VB, kanske något för dig... ND-filter, vad är det?

Det där filtret verkar ju vara medicinen mot allt :blink:
Läste för ett tag sedan att det skulle motverka/ta bort regnbågar på DLP-projjar :)

#74

Postad 05 april 2004 - 21:56

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0
erob! en fråga bara varför har du bilder på en Z2 i ditt galleri? :blink: :) :lol: :D

#75

Postad 05 april 2004 - 22:24

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

erob! en fråga bara varför har du bilder på en Z2 i ditt galleri?


Ja erob! nu får du allt förklara dig :)

#76

Postad 05 april 2004 - 23:04

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
erob, varför har du då bilder på en Z2 monterad i taket? *asg*

#77

Postad 05 april 2004 - 23:57

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

...samt ljudet. ..

ja e du ute efter Projektor som låter så e inte Z2 ngt för dig. :)

#78

Postad 06 april 2004 - 08:58

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Jag har en Z2:a i taket, men den skall ner och 500:an upp!

Men jag kommer att byta ut min Z2 mot 500

Nya bilder kommer snart!

// Erik

#79

Postad 06 april 2004 - 10:53

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Idag rekommenderade jag en arbetskompis att göra detta val oxå, men då han ringde Hembioconsult som i mina ögon är det bästa stället att handla hembio tack vare Lennarts servicevilja och kunskap rekommenderade han Z2:an! Fattar inte varför.....

Konstigt!!

När jag pratade med Lennart så tyckte han inte om Z2:an utan rekomenderade bla Optoma H30 mm....
Men man kan ju ändra uppfattning med tiden! "jag e ju ett bra exempel" :)

#80

Postad 06 april 2004 - 11:16

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Då jag köpte min z2 hemma hos lennart på hembioconsult för 3veckor sedan så talade han sig varm om optoman oxå.

#81

Postad 06 april 2004 - 11:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
man ska alltid tänka på att en föräljare trots allt linvär sig på det han säljer - det kan ju vara så att marginalerna har blivit högre på Z2:an.... :)

#82

Postad 06 april 2004 - 11:41

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Panasonic PT-AE500 rules

#83

Postad 06 april 2004 - 11:45

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

Panasonic PT-AE500 rules

Skoj att du vet vem som bestämmer... :) (vänta tills du får flickvän)

#84

Postad 06 april 2004 - 11:51

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
ycc140: Om man nu är toffel ja

#85

Postad 06 april 2004 - 11:54

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

  • 573 inlägg
  • 0

Panasonic PT-AE500 rules

MOGET!!!!!!!! :)

#86

Postad 06 april 2004 - 11:55

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Min flickvän tycker mycket bättre om 500:an!!!

E jag toffel då?? :)

#87

Postad 06 april 2004 - 12:51

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Det är bara för att på 500an ser det ut som man kastat upp bilden på duken med en hink färg. Modern konst! Det tycker flickor om! :)

#88

Postad 06 april 2004 - 15:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Nog med skitsnack, båda projjarna är bra köp

#89

Postad 06 april 2004 - 18:46

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Precis som Johan78 säger så är det nog med skitsnack nu. Lite konstruktiva kommentarer tack! :blink: Blir denna tråd fylld med kommentarer som te.x. "500 rules!", "Z2 är bäst!" så kommer denna tråd att låsas.

Alla har vi preferenser för vad som är bra och dåligt. Så har det alltid varit. Vissa gillar en typ av bild, andra en annan. Funktioner man vill åt skiljer ju som sagt mellan dessa kombatanter. Upp till var och en vad man vill ha!

Back on topic nu grabbar och tjejer. :lol: :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 06 april 2004 - 18:46.


#90

Postad 06 april 2004 - 19:27

Unregistered7b901feb
  • Unregistered7b901feb
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Det var en dag när butiken i staden äntligen hade en AE500 hemma för demo.

Den korta historien är att jag åkte därifrån med en Z2 under armen.

Jag såg ingen skillnad i färgåtergivning om jag justerade den ena eller andra lite. De är helt likvärdiga enligt min mening. Demon gjordes med komponentvideo.

Det som fick mig att ta Z2 var dels förekomsten av VB på 500-an och det faktum att det går att få bort det på Z2 men inte 500, dels lensshiften på Z2 så man blir oberoende av noggrann inmätning i höjdled, dels såg jag bländaren på Z2 som ett plus i kanten.

Nu hade jag lite tur då det exemplaret jag fick av Z2 har så lite VB att man får anstränga sig för att se det, ingen justering behövs. Jag kunde nog haft tur med en 500 oxå men jag tycker att vetskapen om att kunna justera bort det överväger. Än så länge verkar dt inte gå på 500 och jag hade inte lust att kanske råka ut för krångel med byte för att få en bra 500.

#91

Postad 06 april 2004 - 19:37

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Den Z2:an jag har hemma här har ingen VB alls!!

#92

Postad 06 april 2004 - 19:42

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Nu kommer snart KSP_RobRoy över med sin Z2. Vi ska jämföra lite, dock så har vi inte 2 st identiska dvd-spelare och identiska kablar. Utan denna jämförelse blir mest för att stilla vår egen nyfikenhet.

Synpunkter kommer senare

edit: stavfel

Redigerat av Johan78, 06 april 2004 - 19:42.


#93

Postad 06 april 2004 - 22:16

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Nu är jämförelsen klar. Detta var ingen sida-vid-sida-jämförelse utan varje projektor testades var för sig. Jag äger en Panasonic PT-AE500 sedan 2,5 månad tillbaka men jag har försökt att inte vara partisk :)

Firmware:
Z2 : 1.07
500 : R1.07 A1.00

DVI-setup
- GeForce4 Ti4600
- 1280x720 @ 60Hz
- Kjell & Co 5m DUAL-LINK DVI-I kabel

Komponent-setup
- Yamaha DVD-S540
- Supra Component 10m

Filmer Testade:
- Sagan Om Ringen del 1
- Band of Brothers

Ljudnivå:
Båda mycket tysta, dock är Z2an en aning tystare. Det ryktas om en mer högljudd fläkt och bättre filter i nyare versioner av Z2?.

Intryck DVI:
Båda projektorerna har väldigt lite VB, endast synlig i scener med stora ljusa partier och då knappt märkbar. Färgerna såg hemska ut när Z2an kopplades in första gången, men detta går ju att justera bort. Skärpan är bra på båda två, att smooth-screen skulle göra bilden suddigare kan jag inte hålla med om. 500ans färger såg mycket naturliga ut och kräver ingen större justering. Svärtan såg jag ingen skillnad på. På 500an syns en svag antydan till "hinna" över duken vid panoreringar och då vid stora ljusa partier, t.ex snöscenen i LOTR1. Hinnan existerar även på Z2an men i mindre mån.

Intryck Komponent:
Mycket lite VB här också. Den stora skillnaden här var att färgerna plötsligt blev mycket bättre på Z2an. Dock inte helt i klass med 500an, men det går ju att justera bort (andra gången jag nämner det). Även här dras 500an med hinnan, men det är inget som stör mig eftersom den är såpass svag och uppträder endast vid vissa typer av scener. Även här var skärpan bra, oavgjort. Dock inte helt i klass med DVI men ändå bra.

Totalintryck:
Mycket likvärdiga projektorer. Själv tycker jag inte lens-shift är så viktig så det var priset som fick avgöra.

*Puh* det här var mitt längsta inlägg.

#94

Postad 06 april 2004 - 22:20

Unregistered757e9496
  • Unregistered757e9496
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Snyggt Johan!! :)

#95

Postad 06 april 2004 - 22:47

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Ja somsagt, här är den andra halvan av testpanelen :blink:

Ni måste tänka på att när vi gjorde testet så var min Z2 out of the box, köpte den idag, medans johans 500 har han haft i 2 mån, så den är välinställd.

Någon pratade om ett "metaliskt" ljud från Z2an, märkte jag ingenting av, kanske något fel på ditt exemplar?

Så som jag uppfattade jämförelserna:

Svärta: Med hjälp av Z2ans iris kan man få till en bättre svärta än 500ans, kanske med bekostnad på bilden, men dock möjligheten till bättre svärta finns på Z2an.

Knapp segrare Z2


Färger: Här är 500an klar "out of the box" segrare, i alla fall via DVI. Sedan via komponent var skillnaden inte så stor, då var det lite mer, tycke och smak, vad som är "bra" färger. Gillade dock 500ans färger bättre, jag hoppas att jag lyckas tweaka till min Z2a så att färgerna blir bra. Men jag misstänker att även efter tweakning blir det inte lika bra som på 500an.

Klar segrare 500an


Vertical Banding: Dött lopp


"Hinna" över bilden (Syns tydligast t.ex. i en stor blå himmel): Denna effekt, som vi inte riktigt vet vad den beror på syntes på båda projektorerna (detta är alltså inget kraftigt "fel" i bilden, vill inte göra några hönor utan av en fjäder, men det obeserverades ändå i vissa scener) och tydligast på 500an. Z2ans hinna var definitivt mindre synlig.

Segrare Z2


Allt annat, fläktljud, extrafuntioner osv: 500an har fler ingångar än Z2an, det är nog det ända den slår Z2an på fingrarna i vill jag påstå.

Z2ans lensshift är verkligen behändig, fläktljudet är aaningens (många aaningens nu ;P) lägre och utblåset är placerat bättre (åt sidan), sen har även Z2an den nämda iris funktionen. Slutligen tycker jag Z2an är snyggare, den har en snygg frontpanel som fälls ner och jag tycker projektorn allmänt är snyggare.

Segrare Z2


Slutsats Det går väll troligen att hitta ännu fler saker att jämföra mellan projektorerna, jag tog dom jag kompå i alla fall :)

Bättre färger väger tungt för 500an, allt annat tycker jag Z2an vinner i. Vad som är bästa köp är svårt att säga, skulle Z2ans färger kunna tweakas till lika bra som 500ans, tycker jag Z2an är bästa köp, trots att den är dyrare, går det inte att fixa till färgerna, är nog generellt 500an det bästa köpet.

Men alla får prioritera själva vad som är viktigast för dem, för mig var lensshift och utblåset viktigt, därför valde jag som jag gjorde, både jag och johan är i alla fall nöjda projektorägare!

#96

Postad 06 april 2004 - 22:51

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

ycc140: Om man nu är toffel ja

Precis! :P :)

Flickvänner säger vad man vill höra/inte höra beroende på om man har en snäll eller elak flickvän, oerhört lätta att manipulera de små liven i såna här frågor! :P :blink: :lol: :D

#97

Postad 07 april 2004 - 08:19

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Luftar en gammal länk, där Projector Central körde Z2:an head to head mot en Panasonic 500:a,

Shoot-out: Panasonic PT-L500U vs. Sanyo PLV-Z2
http://www.projector...nic_pt_l500.htm

kanske ger lite mer nyans till diskussionen.

Tjipp

#98

Postad 08 april 2004 - 17:07

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Undra vilken firmware-version Sanyo PLV-Z2 hade vid testtillfället då Projector Central testade Panasonic PT-AE500 mot Sanyo PLV-Z2...

Det har ju hänt en del med firmware-uppdateringarna till Sanyo PLV-Z2 sedan Projector Central publicerade testet den 8:e December 2003 (då står man ju även frågandes när själva testet utfördes?)...

#99

Postad 08 april 2004 - 17:27

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Hur är det med den egna åsikten? <_<

#100

Postad 08 april 2004 - 20:55

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

  • 1 036 inlägg
  • 0
Jag testade en Z2 hemma idag och skulle aldrig i livet köpa den.
Besviken <_<



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.