Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - D-link Boxee

8092 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 05 november 2010 - 11:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 947 inlägg
  • 0

En fundering och en önskan är att ngn gör ett plugin till denna box som liknar subtitle-pluginet till XBMC för det är bland det bästa som hänt XBMC hittills. För den som inte vet vad det är så är det ett plugin du laddar ned direkt inifrån XBMC, definierar vilka sidor du vill den ska hämta subs ifrån, exempelvis undertexter.se subscene.com osv.
När filmen startar trycker du på en knapp och den letar rätt på rätt sub, pausar filmen, laddar ned subtitle-filen, lägger den i samma katalog du har filmen i och startar filmen igen med subs aktiverad. Helt otroligt bra.
Detta tillsammans med en torrentklient-app eller dylikt skulle göra att du inte ens skulle behöva starta datorn för att få igång en film. Jag sätter detta på min personliga önskelista ;)



Boxxe, mjukvaran alltså, har en funktion som hämtade subtitles från ett ställe, men vet inte om man kunde ändra så man hämtade från bestämda ställen, som undertexter.se etc, men det är nog inte omöjligt... ladda hem boxee till pc och testa vetja :)

#202

Postad 05 november 2010 - 11:20

Paatrik
  • Paatrik
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag antar att den kommer kunna spela full-HD film från USB-minne, eller det fungerar inte av någon anledning?

Jag vet att flera har frågat men jag har inte hittat någon som svarat, kommer man kunna browsa runt på nätet som vanligt så att man via inbyggda browsern kan köra SVT play och andra web-tv klipp? Eller måste man vänta på att nån skapar en app för det? Om det är det senare så finns det i så fall någon app gjord för MTV så att flickvännen kan få se The Hills och annat skräp som dom har på sin hemsida? =)

#203

Postad 05 november 2010 - 12:05

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Det bör gå att spela från usb-minne. Inte läst något om restriktioner...
Det ska gå att surfa in via webläsaren till svt play, mtv osv, förutsatt att de inte blockerar webkit browsern.
Kan du se the hills på din dator nu lär du kunna se det på boxee ( så länge de inte spärrar trafik utanför usa).

#204

Postad 05 november 2010 - 12:21

dsd
  • dsd
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Jag läste på IDG igår att D-Links svenska VD har sagt att man kommer att ta fram även svenska appar för Boxee, bland annat SVT Play: "Därför har vi varit nog med att det ska finnas appar för relevanta svenska sajter, till exempel SVT Play."

Läs mer här: http://www.idg.se/2....surfarnas-gunst

Redigerat av dsd, 05 november 2010 - 12:22.


#205

Postad 05 november 2010 - 13:05

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Najs! Hoppas det blir fler... tv4, tv8, tv6 osv

#206

Postad 05 november 2010 - 22:41

nazurro
  • nazurro
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
> Q: Does the BoxeeBox can act like a Nas? -which protocols?
> - is it read only? or can we drop files on local USB drive over network?
> A: Yes over SMB, R/W

Wohoo, det avgör saken för mig. Jag ska ha en!

#207

Postad 06 november 2010 - 09:13

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Jag förhandsbokade min igår efter att ha testat igenom mjukvaran på min dator. Det är nog det bästa gränssnittet jag sett till en mediaspelare.

#208

Postad 06 november 2010 - 09:15

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Jag förhandsbokade min igår efter att ha testat igenom mjukvaran på min dator. Det är nog det bästa gränssnittet jag sett till en mediaspelare.


Då har du nog inte sett så mkt :) Plex 9 är ju hundra ggr snyggare, men äntligen en box som förhoppningsvis kan ge "lite mer" HTPC känsla.
Dock känns det fortfarande ganska lång väg kvar.

#209

Postad 06 november 2010 - 10:50

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Då har du nog inte sett så mkt :( Plex 9 är ju hundra ggr snyggare, men äntligen en box som förhoppningsvis kan ge "lite mer" HTPC känsla.
Dock känns det fortfarande ganska lång väg kvar.

Ptja, har tidigare använt mig av Tvix 6500/6600, Popcorn Hour och en HTPC med XBMC. Plex vet jag inget om.

#210

Postad 06 november 2010 - 12:22

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Ptja, har tidigare använt mig av Tvix 6500/6600, Popcorn Hour och en HTPC med XBMC. Plex vet jag inget om.

Plus att det är ju inte gränssnittet man ska sitta o glo på i timmar o beundra utan filmer etc :(

#211

Postad 06 november 2010 - 14:38

nazurro
  • nazurro
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Då har du nog inte sett så mkt :( Plex 9 är ju hundra ggr snyggare


Utseendet är bara en av faktorerna i ett bra användargränssnitt, dock.

#212

Postad 06 november 2010 - 18:40

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Då har du nog inte sett så mkt :( Plex 9 är ju hundra ggr snyggare, men äntligen en box som förhoppningsvis kan ge "lite mer" HTPC känsla.
Dock känns det fortfarande ganska lång väg kvar.

Tror du postar i fel tråd. Plex-fantråden är någon annanstans...

#213

Postad 07 november 2010 - 09:39

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Då har du nog inte sett så mkt :( Plex 9 är ju hundra ggr snyggare, men äntligen en box som förhoppningsvis kan ge "lite mer" HTPC känsla.
Dock känns det fortfarande ganska lång väg kvar.

Plex 9 vad är detta för"mackapär"? :lol:

#214

Postad 08 november 2010 - 07:27

ringstedt
  • ringstedt
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Kommer till Sverige denna vecka, har den 11:e i bakhuvudet från nån artikel på nätet... stämmer det?
Förhandsbokade för länge sedan på Webhallen, men där står det fortfarande "november".
VILL HA NUUUUUUUUUU :blink:

#215

Postad 08 november 2010 - 08:36

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Kommer till Sverige denna vecka, har den 11:e i bakhuvudet från nån artikel på nätet... stämmer det?
Förhandsbokade för länge sedan på Webhallen, men där står det fortfarande "november".
VILL HA NUUUUUUUUUU :)

18:e november släpps den i Sverige :blink:

#216

Postad 08 november 2010 - 08:53

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

18:e november släpps den i Sverige :blink:


Var hittar du den informationen?

#217

Postad 08 november 2010 - 11:23

Unregistereddea86124
  • Unregistereddea86124
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att få denna att spela upp spotify? Eller som man kan göra på många andra mediaspelare, "sno" allt ljud från datorn så det spelas upp?

#218

Postad 08 november 2010 - 12:57

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Finns det något sätt att få denna att spela upp spotify? Eller som man kan göra på många andra mediaspelare, "sno" allt ljud från datorn så det spelas upp?

Någon måste skriva en app för det isf. Skicka ett mail till svenska d-link och spotify så kanske de svarar.

#219

Postad 08 november 2010 - 15:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
ghostlink:

Det är inte säkert att det måste skrivas en app... Om Boxee klarar "rena strömmar" via http osv så är det en stor chans att den klarar tex DSbridge som funkar med HDi Dune, Xtreamer, Soundbridge, Squeezebox osv.

Det intressanta är ju om det skulle byggas in en "riktig" app för Spotify med sökning osv... det skulle vara mumma!!

#220

Postad 08 november 2010 - 16:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Personligen känns hela konceptet som en vinnare men samtidigt är jag sådär till D-Link. Deras gamla mediaspelare fick inte så jätte bra stöd från sina utvecklare.

D-link är liksom ingen mjukvara gigant så frågan är hur starkt stöd de kommer ge plattformen.

Det är sådana frågor som är vitala om det ska få bra svenskt content.

Redigerat av PalmiNio, 08 november 2010 - 16:07.


#221

Postad 08 november 2010 - 16:13

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
PalmiNio:

Kan bara instämma med dig!! D-link kan kännas som en riskabel länk...

Men samtidigt kan det ju vara så att dom blir kanon, de levererar ju i princip endast hårdvaran, så mjukvaran kommer ju utvecklas av Boxee.....

Det ända vi vet är ju att konkurrensen kommer bli kanonhård, alltid bra för oss kunder!! Jag vet att D-link har haft kontakt med flera innehållsleverantörer... det är ju där slaget kommer avgöras om du frågar mig!

#222

Postad 08 november 2010 - 16:23

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Låter som en fantastisk produkt, men som vanligt står och faller den med innehållet. Den verkar klara ava att visa lokalt innehåll, men hur kommer det att bli med onlineinnehåll. Idag finns det ju en uppsjö med produkter, Google TV, AppleTV, Boxee, Windows Media Center etc som alla mer eller mindre vill överge det traditionella sättet att se på tv(tv kort eller box). Å andra sidan har vi leverantörerna som gör ALLT för att behålla modellen med ca-moduler, boxar, etc och inte är speciellet behjälpliga med att utveckla plugin för dessa nya fantasitiska mediamaskiner.

Och för att det ska bli användbart krävs dessutom koppling till någon slags tv-filmbutik där användaren kan hyra och köpa film till rimliga priser, bra utbud och hög kvalitet. Även här är det mer eller mindre dött i SVerige, okej voddler och sf anytime tillsammans med apple itunes har gjort några försök men dessa tjänster känns som bäst som halvfärdiga.


Jag har svårt att se hur boxee skall lyckas med det som ingen annan har lyckats med. Har SVT t.ex. visat någon som helst intresse att vara behjälpliga med något API för svt play? Det finns diverse försök av entusiaster att skapa fungerande plugin, men dessa har fallit i och med att svt byter sökvägar etc så att dessa plugin upphör att fungera. För att någon skall kunna utveckla bra plugin krävs samarbete från leverantörerna, och det tror jag blir svårt att få till. Även Google kämpar i motvind i USA då de stora medialeverantörerna nekar googletv tillträde till deras motsvarighet till "play-kanaler". Så länge detta motstånd finns kommer ingen av dessa mirakelmaskiner att skönja någon större framgång anser jag.

När väl leverantörerna börjar leverera API/SDK paket, då kan det bedrivas seriös utveckling av plugins, innan dess blir det en ojämn kamp i motvind...

Boxee som sådan verkar väldigt snygg, trevlig fjärrkontroll har den också, men som sagt, dessa maskiner som skall leva endast på lokal media samt webbmedia kommer att stå och falla med tjänsteutbudet, som i dagsläget är obefintligt.

Vad anser ni andra? Jag hade gärna köpt en appletv om jag hade haft någon som helst nytta utav den. Men nu är det en windows media center med boxerkort som gäller, samt hyrfilmer från butiken på hörnan. Boxee har ingen dvd-spelare så man är låst till att hyra filmer online eller 'tyvärr* fultanka ner dem.


Spännande att alla dessa nya boxar kommer, men jag tror att leverantörerna kommer att bjuda till hårdnackat motstånd.

Vänligen
Henrik

#223

Postad 08 november 2010 - 16:36

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
MrNorth27:

Håller med dig om mycket... men... jag har haft lite snack och som jag förstått det så är SVT numera med på tåget med information för att få en vital utveckling av plugins. D-link har haft möte med dom, så kontakt finns. Det jag säger är inte att något är klart, men det verkar finnas direktkontakt mellan Boxee o SVT tex... hur seriösa har jag ju ingen aning om, men ska boxförsäljningen upp.... så måste innehållet till!!

Exakt hur det funkar är ju inte säker på, man får nog dela upp det i två delar. Play tjänster/Addons och "vanlig TV". När det gäller vanlig TV har Google haft mycket problem med avtal osv. Däremot kan jag tänka mig att Play-tjänsterna endast stärker tex SVT mot andra aktörer.

Men exakt hur det kommer bli det har vi ju inte en aning om... Det intressanta är ju även att Tvix släpper en maskin som kör Android... då kan det nog komma mycket appar om dom lyckas, vilket inte är tvärsäkert!

#224

Postad 08 november 2010 - 16:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Håller med MrNorth27


Har uttryckt detta till min vän inom branschen och han är med på det. Dock verkar en del producenter, iaf deras säljare, tro att kunden nöjer sig men några enkla lösningar till Youtube. Youtube funktion var 2009....

Vinnaren är den som får folkkärra onlinesaker först. Prio bör vara och ska vara SVT Play och Spotify.

Spelar ingen roll hur mycket bättre hårdvara man trycker in, formaten börjar ta slut och folk tittar mer på mjukvara.

Att teamet bakom Boxee är med i leken tror jag hårt på men de är inte inriktade på den svenska marknaden. Då blir det upp till D-Link.

#225

Postad 08 november 2010 - 17:54

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Kan man inte bara surfa in på svt play genom webläsaren o köra?

#226

Postad 08 november 2010 - 18:03

nazurro
  • nazurro
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Kan man inte bara surfa in på svt play genom webläsaren o köra?


Jovisst kan man det :tummenupp

#227

Postad 08 november 2010 - 18:49

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

ghostlink:

Det är inte säkert att det måste skrivas en app... Om Boxee klarar "rena strömmar" via http osv så är det en stor chans att den klarar tex DSbridge som funkar med HDi Dune, Xtreamer, Soundbridge, Squeezebox osv.

Det intressanta är ju om det skulle byggas in en "riktig" app för Spotify med sökning osv... det skulle vara mumma!!

Aha det var ju bra. Kan inget om DSbrigde så får jag kolla upp. Men en riktig app tänkte jag mer på...

PalmiNio:
Det är ju som sagt inte D-Link som står bakom Boxee, men antar att de har ett finger med i spelet vad gäller content och marknadsföring ändå. Boxee dev team är bara 30 pers så det är inte troligt att de kommer kunna fokusera på svenska marknaden.


Onlinecontent är inte avgörande för lyckad försäljning i Sverige. Vi har ändå inga kvalitetstjänster som i usa och därför är folk inte beredda att betala för att streama skitkvaslite. I usa kan du streama 1080p och DD+
Bästa mediaextender vinner fajten här. Bara full BD-ISO lisence som fattas imo.

#228

Postad 08 november 2010 - 22:12

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Aha det var ju bra. Kan inget om DSbrigde så får jag kolla upp. Men en riktig app tänkte jag mer på...

PalmiNio:
Det är ju som sagt inte D-Link som står bakom Boxee, men antar att de har ett finger med i spelet vad gäller content och marknadsföring ändå. Boxee dev team är bara 30 pers så det är inte troligt att de kommer kunna fokusera på svenska marknaden.


Onlinecontent är inte avgörande för lyckad försäljning i Sverige. Vi har ändå inga kvalitetstjänster som i usa och därför är folk inte beredda att betala för att streama skitkvaslite. I usa kan du streama 1080p och DD+
Bästa mediaextender vinner fajten här. Bara full BD-ISO lisence som fattas imo.


Har varit på presentation av Boxer.

SVT Play skulle jag säga håller otroligt högt snitt på online content, klart i klass med många stora internationella. Lika så Spotify.

Utbudet kanske inte är lika stort men dessa 2 tjänster tror jag är riktiga killers.

SVT Play har dessutom fler användare än vad alla andra kanaler har sammanlagt, ruggigt imponerande.

#229

Postad 08 november 2010 - 23:29

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
SVT Play är en tjänst och tillgänlig på nästan alla plattformar. Kvaliten är bra men det saknas fortfarande alternativ utanför public service. Det är 2010 och jag vill inte se komprimerade pixlar på min hdtv. Jag kan fortfarande inte fatta hur man ligger 10 år efter USA. Premium content existerar inte på videosidan i Sverige.
Får inte Boxee stöd för Netflix så kommer det inverka negativt... så viktigt är det.
Men vi vet varför extenders säljer bra i Sverige och det har inget att göra med svenskt online content.

#230

Postad 09 november 2010 - 08:19

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Imorgon släpps den i USA.
Frågan är vad som går snabbast, importera en därifrån eller vänta på den svenska releasen...

#231

Postad 09 november 2010 - 08:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Raskus:

Första maskinerna börjar levereras ut på fredag... i Sverige... Frågan är bara hur stort första leveransen är!

#232

Postad 09 november 2010 - 08:37

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

SVT Play är en tjänst och tillgänlig på nästan alla plattformar. Kvaliten är bra men det saknas fortfarande alternativ utanför public service. Det är 2010 och jag vill inte se komprimerade pixlar på min hdtv. Jag kan fortfarande inte fatta hur man ligger 10 år efter USA. Premium content existerar inte på videosidan i Sverige.
Får inte Boxee stöd för Netflix så kommer det inverka negativt... så viktigt är det.
Men vi vet varför extenders säljer bra i Sverige och det har inget att göra med svenskt online content.


Hej!

Jag har endast använt SVT Play dels på deras webbsida och dels via windows media center, och givetvis fungerar det bra om än lite trögt via deras webbsida pga alla animationer etc som gör det "flashigt".

Det är värre med det plugin (för WMC7) som entusiaster har skapat. Pluginet som sådant är det inget fel på, fungerar ypperligt, MEN då SVT byter format/länkar etc i tid och otid innebär detta att pluginet rätt som det är kan sluta fungera och sen är det upp till entusiasterna när detta blir fixat, sen funkar det en vecka, sen är det obrukbart två veckor.. och så här kan man ju givetvis inte ha det. Och som jag har förstått det har dessa entusiastutvecklare varit i kontakt med SVT utan någon som helst respons. Man har endast hänvisat till webbsidan och smartphone-apparna. Detta är ju ett generellt problem oavsett om mediacentret heter WIN7, plex, XBMC, googletv, appletv. Finns det inget hållbart API/gränssnitt går det inte att utveckla ett seriöst plugin, punkt slut.

Det är väldigt glädjande att boxee-teamet har fått kontakt med svt, och jag hoppas innerligt att det som de kommer fram till släpps till ALLA plattformar, inte bara boxee, för det är väl PUBLIC SERVICE eller hur?

De andra kanalerna har ju reklam inbäddade i sina program så de borde väl bara vara glada om deras innehåll sprids till så många människor som möjligt, så där förstår jag inte var oviljan ligger??? Deras webbsidor är ju på gränsen till helt obrukbara, jag går endast in på ex kanal5 play när ALLA andra möjligheter att se ett missat program är uttömda... sidan och deras spelare är ju hemsk.

Följer utvecklingen med spänning!

/Henrik

#233

Postad 09 november 2010 - 08:37

nazurro
  • nazurro
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Raskus:

Första maskinerna börjar levereras ut på fredag... i Sverige... Frågan är bara hur stort första leveransen är!


Komplett hade tidigare november som datum, nu flyttat till december:

http://www.komplett....aspx?sku=612275

Men det kanske kan vara så att de får in i november men att alla är förbokade, och de visar första leveransdatum då de har enheter över att sälja?

#234

Postad 09 november 2010 - 09:03

Jmedia
  • Jmedia
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Komplett hade tidigare november som datum, nu flyttat till december:

http://www.komplett....aspx?sku=612275

Men det kanske kan vara så att de får in i november men att alla är förbokade, och de visar första leveransdatum då de har enheter över att sälja?


Har hört med NetonNet där jag lagt min order. De har sa att den är på väg och kommer att landa i Sverige i början av nästa vecka och att de kan hålla den 18:e. De sa att alla stora kedjor får samtidigt. Inte trodde de heller de skulle vara problem att alla som bokat skulle få. Så nu är jag lugn.....frågade om deras test och de sa att den fick tas ner då det skulle komma en stor uppdatering och därför fick de vänta på den.

#235

Postad 09 november 2010 - 09:03

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

Onlinecontent är inte avgörande för lyckad försäljning i Sverige. Vi har ändå inga kvalitetstjänster som i usa och därför är folk inte beredda att betala för att streama skitkvaslite. I usa kan du streama 1080p och DD+
Bästa mediaextender vinner fajten här. Bara full BD-ISO lisence som fattas imo.


Vad är då avgörande för en lyckad försäljning i sverige? Svensson sitter på ett berg av dvd-filmer, samt någon boxer, CD eller viasat box för tv. Det enda svensson vet om onlinetjänster är de som eventuellt finns via dennes splirrans nya platt-tv, och dessa är inget att hänga i julgranen. Förmodligen har svesson redan tröttnat efter 10 minuter.

Vilket behov skall boxee fylla hos denne personen?


Om man istället säger att boxee i första hand riktar sig till "entusiasterna" såna som du och jag. Då finns det redan ett storta antal plattformat att välja mellan som mer eller mindre gör samma sak,

rena Onlineboxar:
googletv
appletv

boxar med både online och tv/dvdkapacitet
windows media center
plex på minimac (exempelvis)
xbmc
etc...

För dessa personer kanske boxee blir en "kul pryl" för de som inte ser på tv/fultankar allt och som hyr och rippar dvd/blurays och streamar över sitt nätverk. Alltså en försvinnande liten del av marknaden.

Håller med om att boxee kan användas som mediaextender för svenssons som kanske har lite semesterbilder och några fultankade filmer på någon NAS, men konkurrensen är stenhård när de har jättar som google och apple och MS att fajtas emot och som redan ligger steget före.

Man kommer IMHO aldrig att nå "den stora massan" förrän boxen fungerar med de stora tvkanalerna online samt med möjlighet att hyra/köpa film och musik online. När det händer lovar jag att jag ska slänga ut mitt media center och köpa en boxee.

/Henrik

#236

Postad 09 november 2010 - 09:25

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
MrNorth27:

Håller med om att för att nå den STORA MASSAN, dvs ingen medelålder 18-45 (killar)... läs, min/din morsa, faster osv, då krävs ordenligt innehåll/content. Maskinen har en stor potential bland entusiaster...

Men vinnaren är den som kan leverera innehållet! Det kommer nog bli Play-tjänster o hyrfilm osv. Hittar man rätt där finns ju även möjlighet att sälja "anpassade boxar", tex kör 24 mån film, 10 filmer i månaden, få boxen på köpet... 149:- i månaden.

Har dock lite svårt att tro på Googles modell i dagsläget. De vill försöka sno pengarna från annonsintäkterna för TV-bolagen... Detta ger Google två möjliga vägar: 1. mer frikostiga avtal där TV-bolagen får vara med och styra 2. Google får ha en stor "hackar"-avdelning där de styr om sökningar konstant.

Det som är lurigt dock är att kalla Google TV o Apple-TV för Onlineboxar... samtliga boxar är i grunden Mediaspelare med onlinetjänster, skillnaden ligger i innehållet o möjlighet till CD/DVD/BD. Självklart kan det vara vissa tekniska skillnader på filstöd, nätverksprotokoll osv... gissa om Apple kommer stödja alla protokoll... tror inte det!

Den dagen då min morsa (80 år) vill ha en box för innehållet då har de lyckats!

#237

Postad 09 november 2010 - 09:28

Paatrik
  • Paatrik
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt diskussionen om web-tv är medelsvensson inte kompetent nog för att ta sig in på svt.se via browsern? Tror inte dom förlorar många kunder för att det inte finns ett specialskrivet program för att köra SvtPlay från någon snygg meny eftersom dom flesta inte använder något sådant när dom kollar via dator. Antar att man kan spara favoriter i browsern och det är mer än tillräckligt för mig.

#238

Postad 09 november 2010 - 09:47

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Paatrik:

Tror att man vill höja användbarheten... Vi som läser detta forum är knappast något problem, vill du komma vidare och kunna sälja boxar till många fler, äldre osv så gäller det att det är logiskt och enkelt. Klarar någon tillverkar det så är de vinnare!

Det är ju inte alltid en ren webb blir jättelätt att använda om du inte har mus osv... Sen får vi ju se hur bra Play tjänsterna kommer funka vid direkt Webb surfning... vissa kan ju funka ok... vissa andra kanske inte!!

#239

Postad 09 november 2010 - 10:01

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt diskussionen om web-tv är medelsvensson inte kompetent nog för att ta sig in på svt.se via browsern? Tror inte dom förlorar många kunder för att det inte finns ett specialskrivet program för att köra SvtPlay från någon snygg meny eftersom dom flesta inte använder något sådant när dom kollar via dator. Antar att man kan spara favoriter i browsern och det är mer än tillräckligt för mig.

Jag blev väldigt överraskad när jag läste det,men man kan inte spara favoriter i web browsern ... ialf inte ännu.
Hur svårt kan det vara o införa kan man undra,eller så är det så att man inte satsat någon tid på web surfandet utan mer har det som en extra feuture grej.
Personligen kommer jag vänta på recensioner osv ,lite märkligt också att INGEN fått recensera den innan officiell rel,det diskuteras en del i avs forumet om detta typ vad har man att dölja osv.
Detta är en vädigt informativ tråd därifrån :
http://www.avsforum....d.php?t=1265799

Redigerat av Unregistered40562de1, 09 november 2010 - 10:07.


#240

Postad 09 november 2010 - 10:03

albin13
  • albin13
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej!

Har läst tråden och tycker att det verkar som att BB är en toppenprodukt. Jag har idag en tvix 4100 som funkar alldeles utmärkt, så jag har två funderingar..
1. Finns det verkligen anledning att köpa en BB bara för internet-"fördelarna" (iom att tvixen fixar HD-stream idag)
2. Jag läste att någon tyckte att man ska koppla som så: router --> switch --> BB. Vad är fördelarna med det?

Hoppas att någon vet..

/albin

#241

Postad 09 november 2010 - 10:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
albin13:

1. Det är ju en fråga om vad man vill själv... Det är väl lite skrivet i stjärnorna hur bra/dålig den är på Internet. Det som diskuteras livligt är just att "alla" kommande spelare (Google TV, Apple TV (nya) osv) satsar hårt på "innehåll" dvs webtjänster, det verkar som slaget kommer stå där, men hur bra kan nog ingen svara på än...

2. De flesta kopplar alltid: Router>Switch>Mediaspelare, alla vet dock inte om det... Har du en Router med tex 5-portar då har den switchen inbyggd! Är det så du gör idag så är det korrekt och ingen direkt skillnad, viss är en annan switch snabbare blir ju ditt nät snabbare!

Redigerat av Kanelbulle, 09 november 2010 - 10:12.


#242

Postad 09 november 2010 - 10:36

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Mycket intressant diskussion. Jag valde att se på det hela dels ur en rent marknadsföringsteknisk synvinkel, vem boxen är tänkt för? Och här ser jag barnfamiljer, ungdomar och personer i allmänhet under de 40 som huvudmålgrupp. Och utan att luta mig mot någon statistik skulle jag gissa att kanske 5-10 % av dessa är så pass tekniskt bevandrade att de tidigare har sysslat med plex, xbmc, windows media center, appletv etc. Det är här alla företag borde vilja vara för det är här pengarna finns. Pensionärer och entusiaster utgör en så pass liten del av kakan att den är försumbar. Man tjänar inga pengar på att kränga denna typen av produkter till minoriteter. AppleTV och GoogleTV kommer att få läggas ner inom en viss framtid om man misslyckas med att nå detta segment.

Jag jobbar på ett IT-konsultbolag med ca 40 anställda, medelålder runt 34 där de flesta är programmerare it-projektledare och kan nog ansess om relativt datorkunniga och håller sig ajour via idg.se etc. om vad som händer. För skojs skull gjorde jag en liten undersökning vid vårat senaste möte hur det såg ut hemma hos dessa personer (merparten har familj och barn). Ur minnet blev utslaget följande (för deras primära mediakonsumtion):

* windows media center och tv (2 st) <-- jag är en av dessa

* xmbc (1 st)

* nas och dator kopplad till tv (3 st)

* tvbox + tv (34 st)


Troligen försöker boxee göra samma sak som MS nu gör med windows phone 7, en smygstart till entusiaster och tjänsteutvecklare för att på så sätt smyga in produkten på marknaden och hoppas att den allt eftersom kommer att locka över användare, just pga att man ser enormt stora fördelar med denna telefonen jämte de andra som finns på marknaden. En oerhört svår och farlig väg om du frågar mig, riskerna är stora och det måste vara ett företag med kapital bakom sig som är villiga att satsa dessa på vinst eller förlust. I Boxees fall måste det läggas enorma summor samt få med sig de stora playkanalerna och tjänsteleverantörerna. Jag kan bara säga lycka till, kanske detta är produkten och företaget som lyckas där de andra gått bet.

Om man ser på appletv så var detta från början en entusiastprodukt av en anställd som apple tog över och produktifierade och nu säljer den som smör även om man egentligen inte kan göra speciellt mycket med den. Visa lite bilder och filmer från sitt lokala itunes-bibliotek via ett ganska fult gränssnitt... detta gissar jag har till 90 % att göra med apple-effekten, dvs folk köper en produkt det står apple på för dels är den ganska billig och dels tycker de nog det är "kul att se vad apple hittar på med den". Det finns tyvärr ingen "d-link effekt" att prata om så där blir det svårt. Google tror jag kommer att få svårare i detta racet, dels verkar bolagen vara misstänksamma mot företaget och dels bygger detta på relkam vilket folk i allmänhet är allergiska mot. Fördelen för google är att de är visionärer, tror på sin förmåga att göra det omöjliga och att överkomma alla hinder. Streetview är ett utmärkt exempel, man skiter i allt vad lagar och bestämmelser är och sen tar man smällen i efterhand med en arme av advokater och retuscherare som sitter och rättar bilderna. Deras affärsmål är att samla all världens information under sitt paraply... så det är ingen brist på ambitioner.

MS å sin sida har produkter ivar och varannan dator, men gör inte den minsta ansträngning att nå in på denna marknad över huvud taget, så trots att varenda svensson använder en windowsdator har MS inte visat något som helst intresse för denna typen av produkt, trots att de har mjukvaran i sin ficka. Obegripligt men sant.

Om Boxee lyckas med sina ambitioner kommer detta att vara till stor glädje för hela HTPC-communityn, då kan folk sluta fultanka och hyra/köpa lagligt istället. Men det kommer ta LÅNG tid innan vi är där USA är idag gällande premium-content. Där kommer vi under lång tid att vara hänvisade till de stora drakarna, comhem viasat etc.
Och detta är inte unikt för Sverige på något sätt...

Den som lever får se,
vänligen
Henrik

#243

Postad 09 november 2010 - 10:56

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
MrNorth27:

Mitt exempel på min/din morsa är inte tänkt att tolkas som en satsning mot pensionärer... givetvis inte. Det handlar helt enkelt om massmarknaden, alla har TV, väldigt många har frivillgt eller ofrivilligt setop-boxar. Kan du hitta bredare användning så väntar en riktigt stor användning/målgrupp. Personligen tror jag företagen tittar bredare på målgruppen... du får inte glömma att LG ska slänga in Plex, Sony Google TV, det är ju knappast så att folk ska sitta och konfigurera sin BD-spelare eller TV för mycket, så jag tror dom ser bredare. Samtidigt stressar dom varandra lite... alla vill vara med när vardagsrummet ritas om.

Vårt kära forum speglar ju bara ett stort gäng hängivna tekniknördar, tittar vi på ditt konsultbolag visar det ju oxå på den stora möjligheten som finns. Det som krävs är ju att grejerna blir ännu mer lättanvända o innehållet/content kan ju starkt bidra till att folk vill skaffa en box för Play-tjänster, musik, bilder osv...

Håller med dig om att Google är spännande som bara trampar rakt på i sin egen riktning, pengar saknas ju inte där! De har ju dock fått en hel del kritik och media-området är ju ett ormbo vad gäller rättigheter osv... Så där är nog inte lika enkelt. Man får hoppas att Goolge TV är en riktigt bra Mediaspelare oxå... ibland när man läser om den så ser man den otroliga övertydlighet som Google snackar om sökningen osv... glömmer dom de "vanliga" Mediaspelar-funktionerna kan det ju bli lurigt!!

Men det är ju förjäkla spännande!!

#244

Postad 09 november 2010 - 11:13

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
När man talar om trollen...

#245

Postad 09 november 2010 - 11:22

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0

När man talar om trollen...


Haha jag har samma länk i utklippshanteraren, du hann före!!

Det är bra att det börjar röra på sig, man får be en bön att det är generella APIer man tar fram så att alla olika htpc-plattformar kan utveckla "skal" runt tjänsten. Inte så kul att man "måste" löpa en googletv...

Detta borde ju vara till tjänsteleverantörernas fördelar, ju fler man når desto bättre, både för plattformarna och för leverantörerna. tekniken är inget hinder...

/Henrik

#246

Postad 09 november 2010 - 16:52

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Är det inte ide att göra tråden klistrad då den börjar bli mer och mer aktuell?

#247

Postad 09 november 2010 - 18:02

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Vilket behov skall boxee fylla hos denne personen?

Boxee är en mediaspelare i grund och botten, och resten av funktionalliteten får väl ses som bonus i Sverige.
Problemet är att dessa enheter försöker efterlikna htpc, men faller på att de inte är i närheten av processorkraft/OS. Folk tror att de ska få en motsvarande upplevelse som med en dator men isf kommer de bli besvikna. Om några år har nog utvecklingen hunnit i kapp.
Men framförallt behöver vi fler streamingtjänster till dessa nya enheter.

2. Jag läste att någon tyckte att man ska koppla som så: router --> switch --> BB. Vad är fördelarna med det?

Det var jag som skrev och detta beror helt och hållet på hur ditt nätverk ser ut och hur du använder internet.
De flesta konsumentroutrar pallar inte särskilt mkt när de ska hantera internet, brandvägg och samtidigt fördela trafik. Låt routern sköta internet så får gbitswitcharna jobba över nätverket.
Bara att testa med tex 1000 anslutningar så kommer de flesta hemmaroutrana att gå på knä/hänga sig, inte klara att fördela någon trafik och över trådlöst är det betydligt värre.
Så kör man server/nas och använder internet/lan flitigt så kan det vara bra att se över nätverket.

#248

Postad 09 november 2010 - 20:02

eis
  • eis
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tycker denna ser mkt spännande ut, har dock två frågor.

Såg ett par videor från olika mässor/tester på den men ingen visade Fotoapplikationen, någon som sett den eller har några screenshots?

Min andra fundering är den inbyggda Browsern. någon som fått känsla för eller sett om den kommer att fungera ok för Surf, eller om det är mera av "nöd browser" typ?

Redigerat av eis, 09 november 2010 - 20:02.


#249

Postad 09 november 2010 - 20:16

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Såg ett par videor från olika mässor/tester på den men ingen visade Fotoapplikationen, någon som sett den eller har några screenshots?

pröva pc/mac boxee


http://www.youtube.c...h?v=q4_zayWBtCQ

#250

Postad 09 november 2010 - 22:01

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Sådär, nu har amazon dragit pengarna och den packas. Lång väntan nu bara innan den hittar hit =)

http://www.youtube.c...h?v=awC34jRxwyw

Redigerat av Unregistered577c6879, 09 november 2010 - 22:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.