Många lägger ner fantastiskt mycket pengar och tid på att skapa en hemmabiograf. Ofta blir resultatet att man förstört källaren eller ett rum i huset som kommer att kosta en förmögenhet att återställa.
Har en biograf i källaren och i början tittade jag på massor med filmer men det blir allt färre kvällar i biografen. Biografen har måtten 7x4x2,1 meter och har 7.2 ljud med Behringer slutsteg och en fake 4k Epson projektor. Har 10 fåtöljer.
Händer ofta att jag sitter vid pysselbordet som står i ena tomma sovrummen och medans jag pysslar med något som modellbåtar "jo jag har en 10x6 meter stor sjö i trädgården" eller modelltåg "jo jag har ett 4x8 meter stor mj rum i källaren" kollar jag på en film på min 65 tums tv och så pluggar jag in hörlurarna direkt till Blye-ray spelaren. Tappar jag koncentrationen är det bara att spola tillbaks eller så får jag kolla på filmen en eller ett par gånger till. Dessutom kollar man ofta på gamla filmer som man sett flera gånger. I biografen var det sällan det blev nypremiär på gamla filmer.
Fördelen är att jag kan slå på tvn om det kommer något program jag vill se.
Några av mina tantvänner som bor i ett privat kollektiv ville ha en egen biograf. Men när vi ritat in en biograf för 10-15 personer insåg man hur mycket plats det skulle gå åt.
Så jag ritade en biograf där vi satt upp en fyra meter bred CS duk på ena väggen och så satt vi upp högtalarna på frontväggen och uppe i taket. Istället för väggar har vi filtväv och sammets draperier som vi kan dra för på sidorna. Normalt döljer tyget fronthögtalarna och duken. Även uppe i taket har vi dubbel tyg "filt och sammet" När vi kollar på film blir det helt ljustätt i biografen. När vi kollat klart på film tar det bara någon minut att återställa biografen till ett allrum för gemensamma aktiviteter. Biografen blir ca 6x8 meter och vi har tillgång till ca 20 stolar om vi har gäster. Som allrum är den 10x8 meter inklusive barkök.
Är faktiskt inne på att riva min biografen och bygga om matrummet med måtten 4x6x2,4 meter till kombinerad matrum och biograf med tyg och sammetsdraperier på taket och väggarna. Tänkte att den ena kortväggen skulle bli inspirerad som en teaterscen med sammets ridåer. Frågan är bara hur mycket bas som kommer ut genom väggarna när jag bor i ett mexitegelhus med 20 cm tjockan träväggar?