Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR5003/6003 *

477 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5003 (Surroundförstärkare) 4 8,84 (24) Inga priser
Marantz SR6003 (Surroundförstärkare) 2 9,23 (51) Inga priser
26 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 10 år sedan
Marantz SR6003 till B&W DM683 (12 inlägg) 12 år sedan
Går det att bi-ampa även centern? (12 inlägg) 13 år sedan
Byta Marantz SR5003 mot Onkyo SR608 - en dum idé? (11 inlägg) 13 år sedan
Vilken kommer fungera bäst? Beslutsångest.. (1 inlägg) 14 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 vs Marantz 6003 (9 inlägg) 14 år sedan
Sherwood Newcastle eller NAD T755 (48 inlägg) 14 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 14 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 14 år sedan
marantz sr 6003 vs onkyo tx-sr 806 (19 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 14 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 14 år sedan
Denon 2809 eller Marantz SR 6003? (14 inlägg) 15 år sedan
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR5003/Onkyo TX-SR705/706/Pioneer VSX-1018AH/Sony STR-DA2400ES (3 inlägg) 15 år sedan
Rekomendera mig en Surroundförstärkare. (20 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR-5003 VS Onkyo tx-sr 606 (33 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR5003 eller Yamaha RX-V663 (45 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR6003 eller SR7002 till Monitor Audio RS8 (18 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR 7002 eller SR 6003? (11 inlägg) 15 år sedan
Koppla Sony BDP-S350 mot både projektor och TV (3 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR6003 eller HK AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan

#401

Postad 12 augusti 2009 - 18:22

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Köpte den genom Reptilaudio men det var den sista de hade, han hade precis sålt demoexet så den jag fick skulle blivit ett nytt demoex men han hann inte mer än att packa upp den innan jag ringde och fick den därför till samma pris som om det varit ett demoex eftersom att kartongen varit öppnad, och jag tror på han för han verkar väldigt seriös.

Hursomhelst. Bra köp. =)

Redigerat av twebbas, 12 augusti 2009 - 20:20.


#402

Postad 13 augusti 2009 - 13:40

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Vad tror ni om en 5003 och Harman Kardon HKTS11 ? Grymt sugen på ett paket under 10.000kr :)

#403

Postad 17 augusti 2009 - 17:50

oO_Oo
  • oO_Oo
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Varför inte vänta på SR5004 istället? Den kommer vid slutet av sep.

#404

Postad 20 augusti 2009 - 11:01

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som ett tidigare inlägg på denna tråden men ingen svarade på den så jag försöker igen.

Kör Ps3 till sr6003 ut till en lcd tv samt projekor. Har en 15 meters HDMI kabel av märket Accurate till projektorn och jag har problem med att få igenom bilden vid start, till tvn är det inga problem med en kortare hdmikabel. Har provat med lite olika inställningar på marantzen men inget verkar hjälpa men kör jag direkt från ps3an till projektorn är det ju inga problem. Vill ju tro att det är kabeln men då skulle det väl strula när jag körde från ps3an med. Ska montera ned projektorn och testa med en kort hdmikabel för säkerhets skull men tips är väldigt välkommna då detta är ett väldigt störande problem då det kan ta upp till en halvtimma att få igenom bilden när man startar upp allt.


// M

Redigerat av Original_Rex, 20 augusti 2009 - 11:02.


#405

Postad 22 augusti 2009 - 10:36

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Varför inte vänta på SR5004 istället? Den kommer vid slutet av sep.

5004an kommer kosta 1500kr mer. Men har man pengarna så. :lol:
Jag tror det blir ett bra köp drPepper. Men orkar du vänta så är som sagt en ny modell runt hörnet.

Tänkte bara vinkla in att jag nu köpt en kramer 1:2 hdmi splitter till min marantz sr5003.
Vad tror Ni om det? Så får man 2hdmi ut. :) (1 till projjen och 1 till tvn)
Har beställt hdmi kablar som inte kommit än, så jag kan inte testa den.
Splittern köpte jag begagnad för 340kr. =)

Redigerat av twebbas, 22 augusti 2009 - 10:38.


#406

Postad 22 augusti 2009 - 10:48

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som ett tidigare inlägg på denna tråden men ingen svarade på den så jag försöker igen.

Kör Ps3 till sr6003 ut till en lcd tv samt projekor. Har en 15 meters HDMI kabel av märket Accurate till projektorn och jag har problem med att få igenom bilden vid start, till tvn är det inga problem med en kortare hdmikabel. Har provat med lite olika inställningar på marantzen men inget verkar hjälpa men kör jag direkt från ps3an till projektorn är det ju inga problem. Vill ju tro att det är kabeln men då skulle det väl strula när jag körde från ps3an med. Ska montera ned projektorn och testa med en kort hdmikabel för säkerhets skull men tips är väldigt välkommna då detta är ett väldigt störande problem då det kan ta upp till en halvtimma att få igenom bilden när man startar upp allt.


// M

Jag har sålt mitt ps3 nu, men hade inga problem att köra igenom bilden på mitt ps3 genom marantz sr5003 och sedan vidare till min projektor. Tog lite tid första gången jag startade upp, men sedan har det fungerat utmärkt.
Efter det kom bilden direkt.

Min hdmi-kabel är 10m utav något no-name märke. Tror inte det är din kabel det är fel på. Tror det är ps3an som spökar.

Vet en gång när jag inte fick bild på ps3an alls. (kopplad direkt till min projektor). Stängde även av ps3an baktill och lät den vara avstängd ett tag. (drog även ut hdmi-sladden), när jag kopplade in den igen så kom ps3an vanliga fråga upp om jag vill köra via hdmi. Jag valde ja och ställde in inställningarna för bilden. Sedan funkade det klockrent. Googlar man på bildproblem med ps3 och hdmi är detta ganska vanligt.

http://www.google.se...s... hdmi&meta=

Tror det är någon inställning på ditt ps3a som inte är helt 100.
Stäng av ps3an helt. Dra ut strömkabel och hdmi-kabel till ps3an. Sätt i strömkabeln och dra igång. Tryck sedan i hdmi-kabeln. Nu bör iaf bilden komma. Se till att alla inställningar blir rätt i menyerna. (upplösningar osv osv)

Blir det ingen skillnad så testa som sagt med kortare kabel. Jag har 10m och det funkar utmärkt. Vissa påstår att maxgränsen för hdmi är 15m.. Inget som jag varken kan bekräfta eller dementera dock.

Uppdatering.
Efter att ha kopplat in min gamla dvd-spelare till min sr5003 är jag mer och mer övertygad om att det är upplösningsproblem du har att göra med. Jag får ingen bild om dvd-spelarens native upplösning är igång. (576p) Om jag däremot väljer 720p får jag bild. Väljer jag 1080i och därmed låter dvd-spelaren sköta uppskalningen får jag heller ingen bild. Efter att ha ändrat lite i menyer osv hoppar ALLTID min dvd-spelare tillbaks till native-upplösningen (trots jag valt 720p som default i menyerna på dvdspelaren). Jag måste således alltid mickla med detta.

Ljud får jag dock emellanåt, även om bilden uteblir. Det är alltså viktigt med upplösningen tydligen.

Inte säkert alls att det har med dina problem att göra. En tanke iaf.

Redigerat av twebbas, 24 augusti 2009 - 21:59.


#407

Postad 23 augusti 2009 - 10:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

får svaga ränder när jag skalar upp en komponentsignal till 1080p



Någon som upplever samma sak?

#408

Postad 25 augusti 2009 - 08:23

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0
Major trouble, konstigt att ingen annan stött på liknande.

Sedan Telias digitaltv började köra DHCP(HDCP eller vad du nu heter...) så kan jag inte kolla via min 6003. Någon som har nån lösning på det? Nån uppdatering till marantzen?

Nog kul att sitta och kolla på tv direkt i tvn istället för via Marantzen.

Stort tack om någon som sitter inne med en lösning delar med sig :-)

#409

Postad 25 augusti 2009 - 08:55

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Major trouble, konstigt att ingen annan stött på liknande.

Sedan Telias digitaltv började köra DHCP(HDCP eller vad du nu heter...) så kan jag inte kolla via min 6003. Någon som har nån lösning på det? Nån uppdatering till marantzen?

Nog kul att sitta och kolla på tv direkt i tvn istället för via Marantzen.

Stort tack om någon som sitter inne med en lösning delar med sig :-)


Prova följande:

  • Stäng av alla enheter
  • sätt på marantzen
  • sätt på tv:en
  • och till sist digitalboxen

Jag har ett Intel DG45FC baserat Media center som är väldigt känsligt med just HDMI när HDCP är aktiverat.

För mig funkar det endast om jag sätter på alla andra enheter i kedjan innan Media centret. Samma sak om jag stänger av TV:en eller Marantzen före Media centret då flippar HDCP:n ur direkt och jag måste starta om Mediacentret för att få tillbaks ljud & bild.

Är inte alltför förtjust i HDCP efter vad jag sett såhär långt...

#410

Postad 25 augusti 2009 - 09:06

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Major trouble, konstigt att ingen annan stött på liknande.

Sedan Telias digitaltv började köra DHCP(HDCP eller vad du nu heter...) så kan jag inte kolla via min 6003. Någon som har nån lösning på det? Nån uppdatering till marantzen?

Nog kul att sitta och kolla på tv direkt i tvn istället för via Marantzen.

Stort tack om någon som sitter inne med en lösning delar med sig :-)

Känner igen problemet, min bror hade liknande bekymmer med telia och han har en Onkyo 606. Tror telia erkände att det var deras fel, eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg, kan fråga honom hur det löste sig om det löste sig.

#411

Postad 25 augusti 2009 - 11:39

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Prova följande:

  • Stäng av alla enheter
  • sätt på marantzen
  • sätt på tv:en
  • och till sist digitalboxen

Jag har ett Intel DG45FC baserat Media center som är väldigt känsligt med just HDMI när HDCP är aktiverat.

För mig funkar det endast om jag sätter på alla andra enheter i kedjan innan Media centret. Samma sak om jag stänger av TV:en eller Marantzen före Media centret då flippar HDCP:n ur direkt och jag måste starta om Mediacentret för att få tillbaks ljud & bild.

Är inte alltför förtjust i HDCP efter vad jag sett såhär långt...


Får testa det när jag kommer hem sen.
Då gäller alltså att starta om digitalboxen varje gång man vill se på tv.... kul...

ILCapitano: Hör gärna med honom. Tack.

#412

Postad 25 augusti 2009 - 15:40

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Jag har ett Intel DG45FC baserat Media center som är väldigt känsligt med just HDMI när HDCP är aktiverat.

För mig funkar det endast om jag sätter på alla andra enheter i kedjan innan Media centret. Samma sak om jag stänger av TV:en eller Marantzen före Media centret då flippar HDCP:n ur direkt och jag måste starta om Mediacentret för att få tillbaks ljud & bild.

Är inte alltför förtjust i HDCP efter vad jag sett såhär långt...

Prova gå in i setup:en på stärkaren när du tappar bild. Det funkar för mig iaf. datorbilden kommer tillbaka när jag går ur setup:en

#413

Postad 25 augusti 2009 - 19:57

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
bump

Redigerat av twebbas, 27 augusti 2009 - 20:08.


#414

Postad 25 augusti 2009 - 20:32

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Får testa det när jag kommer hem sen.
Då gäller alltså att starta om digitalboxen varje gång man vill se på tv.... kul...

ILCapitano: Hör gärna med honom. Tack.

Han hade bytt HDMI port på förstärkaren, var tydligen bara en port som funkade efter telias förändring

#415

Postad 27 augusti 2009 - 12:45

Winder
  • Winder
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Major trouble, konstigt att ingen annan stött på liknande.

Sedan Telias digitaltv började köra DHCP(HDCP eller vad du nu heter...) så kan jag inte kolla via min 6003. Någon som har nån lösning på det? Nån uppdatering till marantzen?

Nog kul att sitta och kolla på tv direkt i tvn istället för via Marantzen.

Stort tack om någon som sitter inne med en lösning delar med sig :-)


Hade samma problem men när jag växlade till annan ingång och sedan tillbaka via fjärrkontrollen så fick jag bild.
Boxen är alltid igång. Skaffade en Harmony One som jag programmerade för växlingen med lite tidsfördröjning så går det alltid igång som det skall nu.

#416

Postad 27 augusti 2009 - 15:11

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Måste inflika att jag nu efter att ha fått mina hdmi-sladdar så fungerar det mycket bra med min hdmi-splitter (Kramer 1:2) och min SR-5003. Jag har nu två hdmi-utgångar precis som storebror SR6003. Frånsett lite sämre effekt än storebror och sämre fjärr+ fult osd så är jag helnöjd. Jag gav ju dessutom bara 5500kr för min maskin + 440kr för splittern att jämföra med storebrors priser.

Redigerat av twebbas, 27 augusti 2009 - 20:09.


#417

Postad 27 augusti 2009 - 20:01

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske. Men jag är lite vilse.
Jag har anslutit vår digitalbox via coaxial (ena ingången utav två) bak på min sr-5003.
Men vad jag än väljer för källa får jag inget ljud?

#418

Postad 27 augusti 2009 - 20:09

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske. Men jag är lite vilse.
Jag har anslutit vår digitalbox via coaxial (ena ingången utav två) bak på min sr-5003.
Men vad jag än väljer för källa får jag inget ljud?


Vad har du för digitalbox och är den inställd på att skicka ut ljud via coaxial/spdif utgången?

#419

Postad 27 augusti 2009 - 20:13

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Har en Sagem box. Har inte gjort några modifieringar då den klarade att skicka ljudet till min förra reciever, en Yamaha RX-V659.. Ska dock säkerhetskolla inställningarna nu. Tack för tipset.

#420

Postad 27 augusti 2009 - 20:15

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Har en Sagem box. Har inte gjort några modifieringar då den klarade att skicka ljudet till min förra reciever, en Yamaha RX-V659.. Ska dock säkerhetskolla inställningarna nu. Tack för tipset.


Har du varit inne i menyn på Marantzen och kopplat coax ingång till någon källa?

#421

Postad 27 augusti 2009 - 20:16

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Har du varit inne i menyn på Marantzen och kopplat coax ingång till någon källa?

nope.. :D

@default så är dessa (iaf coaxial) kopplade till ngn källa. Dock upptäckte jag att jag har glapp bak i digitalboxen så lite lirkande så kom ljudet. Bra tips där man ställer in källorna dock. Har inte varit där inne och kollat förut. Har ju nästan precis fått maskinen, så man är lite grön. =)

Redigerat av twebbas, 28 augusti 2009 - 17:31.


#422

Postad 28 augusti 2009 - 15:52

Unregistered55ace4d8
  • Unregistered55ace4d8
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Så nu har jag uppgraderat till en 6003:a, måste varit ett av de sista exemplaren, fick den för 6995kr :)

När man skall ställa in ljudet med mikrofonen så kan man ha upp till sex mätpunkter... 1,2,3 antar jag är 1-sweetspot, 2-höger om sweetspot och 3:an vänster om sweetspot, typ i soffan (har läst detta någonstans men kanske inte stämmer?). Övriga mätpunkter, vilka positioner i rummet är det? Edit: Google är min vän och jag hittade en fin Audyssey Setup Guide som säger mycket mer än manualen; http://www.avsforum.....php?p=14456895


Sen så om att växla mellan HDMI ingångarna, måste man verkligen stänga av pågende källa för att kunna hitta källa 2 eller 3? Har jag ex PS3 igång så får jag "no data" på HDMI ingången där jag kopplat inHTPCn etc... Edit: jag har hittat felet, hdmi kabeln till HTPCn var defekt, bytte kabel och nu funkar det fint..

Redigerat av Unregistered55ace4d8, 29 augusti 2009 - 14:32.


#423

Postad 31 augusti 2009 - 16:48

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Fick hem min 6003:a i förra veckan, kör dem ihop med ett Dynavoicesurroundpaket (M65, C5, S5). Innan har jag haft Yamaha RX-V459 som jag köpte för 2-3 år sedan ihop med högtalarna.
Körde igång Audyssey och trodde jag skulle dö när testljudet dök upp. Inget subtilt där inte som Yamahans viskande brusläte...
Avstånden till högtalarna verkar den ha prickat in väl och jag är nöjd med resultatet.

I film är det svårt att märka en nämnbar skillnad men för musik där man hört en låt otaliga gånger var det lättare att höra att vissa instrument fått en mäktigare klang och att basen hörs mer. Det har blivit lite mer detaljerat och luftigt.

Uppskalningen och utskickande av videosignaler till HDMI fungerar för de maskiner jag testat hittills förutom N64:an som jag har s-video till. Där får jag en förvrängd stillbild med förvrängd meny. Får bli att köra kompositsignal där då.
Componenten var inga problem i alla fall.

Nåt som förvånar mig är att det överlag är färre funktioner än Yamahan som kostade en hel del mindre, men det beror nog på olika filosofier, Yamahan hade en massa akustiska filter för att få känsla av stadium, bar, konsertsal och liknande exempelvis, som man kunde ställa om löjligt många parametrar i.

Även fast jag inte testat allt än så känner jag mig nöjd och det här kommer att förbli min förstärkare i många år framöver. Nu är det bara all kringutrustning som ska inköpas.

#424

Postad 02 september 2009 - 07:09

jimspif
  • jimspif
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som vet om man kan programera fjärren i amp-läget? Skulle vilja använda tv-on och tv-input i amp-läget

/Jim

#425

Postad 20 september 2009 - 09:54

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Ngn som vet om det finns någon iphone-docka till marantz?

Hittade den här, men det verkar bara vara för ipod.

http://us.marantz.co...oducts/2778.asp

Andra modeller och märken har enheter som tar både ipod och iphone. Och frågan är om det finns ngt att få tag i i Sverige.

Redigerat av twebbas, 20 september 2009 - 10:01.


#426

Postad 20 september 2009 - 14:30

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Nån som mätt upp sin SR6003 hur många watt den drar från uttaget ?

tomgång så ligger min på 40watt och spelar jag högt med mina Elac FS137 och centern Elac 201A så visar inte watt mätaren mer än 70watt känns lite lite kanske inte går att mäta på detta viset.

Har mätt glödlampor för att kolla hur mätaren visar och den felar bara på någon watt hit eller dit.

#427

Postad 03 oktober 2009 - 16:03

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Tja! Hur har ni ställt in er subwoofer? Transformers 2 hade riktigt djup bas så fönsterna skakade men t.ex Kill Bill 1 har jag i princip ingen bas alls.

Hur många Hz? osv? - eller är det väldigt beroende på vilken film man spelar upp?

#428

Postad 10 oktober 2009 - 13:57

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Vad hände!?


Tittade igår på Star Trek (grym film btw) och kör filmen streamad från PC till min PS3a. Vid cirka 40 min in i filmen sticker dom iväg med the Enterprise och precis i milisekunden där farkosten sticker iväg dog hela 6003:an och gick ner i standby läge med lampan blinkande istället för normalt rött ljus. Jag hade volymen på -10 och provade samma volym med samma scen 3 ggr irad efter jag sett filmen. Samma sak hände alla gånger, efter samma prov 3 ggr på volym 20 istället hände inget alls.

VAD HÄNDE!?

var det en säkerhetsåtgärd som slog till eller ? 6003:an klarade inte leverera effekt nog att spela upp ljudet precis där? för det var en grymt kraftig ljudmässig scen där iaf.

jag är nyfiken som fan iaf! :angry:

//Cel

#429

Postad 11 oktober 2009 - 05:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Vad hände!?


Tittade igår på Star Trek (grym film btw) och kör filmen streamad från PC till min PS3a. Vid cirka 40 min in i filmen sticker dom iväg med the Enterprise och precis i milisekunden där farkosten sticker iväg dog hela 6003:an och gick ner i standby läge med lampan blinkande istället för normalt rött ljus. Jag hade volymen på -10 och provade samma volym med samma scen 3 ggr irad efter jag sett filmen. Samma sak hände alla gånger, efter samma prov 3 ggr på volym 20 istället hände inget alls.

VAD HÄNDE!?

var det en säkerhetsåtgärd som slog till eller ? 6003:an klarade inte leverera effekt nog att spela upp ljudet precis där? för det var en grymt kraftig ljudmässig scen där iaf.

jag är nyfiken som fan iaf! :)

//Cel


Har hänt mig också på filmen Ratatouille ibörjan när kärringen avlossar de våldsamt dynamiska skotten (också via PS3).
skall testa samma scen med popcorn A-110
Förmodligen klipper den för just för högt effektuttag.

#430

Postad 11 oktober 2009 - 08:58

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Det är ju en Marantz med 90w för fan, den ska inte klippa så tidigt - eller?

Jag kör ifs inte lägre än -30dB på mina filmer i 5.1, kanske inget bio-ljud men tillräckligt för mitt vardagsrum och grannar att tänka på men ändå, tycker inte den ska klippa så tidigt. Ett tecken kan ju faktiskt vara att en av högtalarna har fått polerna vänt men det bör kalibreringen kunna höra...

#431

Postad 11 oktober 2009 - 12:15

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0

Det är ju en Marantz med 90w för fan, den ska inte klippa så tidigt - eller?

Jag kör ifs inte lägre än -30dB på mina filmer i 5.1, kanske inget bio-ljud men tillräckligt för mitt vardagsrum och grannar att tänka på men ändå, tycker inte den ska klippa så tidigt. Ett tecken kan ju faktiskt vara att en av högtalarna har fått polerna vänt men det bör kalibreringen kunna höra...

Nope dom är inte vända. Volymen ligger på -10 för att PS3an har lägre standard volym än annars (är iaf så för mig) När jag hade en tvix (6500) och körde full hd media med DTS ljud så körde jag på -20 då den hade en högre standardvolym. Tycker själv att 6003an borde klara av det men tydligen inte :)

Sound to teh ppl!! :P

//Cel

#432

Postad 11 oktober 2009 - 12:59

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Nope dom är inte vända. Volymen ligger på -10 för att PS3an har lägre standard volym än annars (är iaf så för mig) När jag hade en tvix (6500) och körde full hd media med DTS ljud så körde jag på -20 då den hade en högre standardvolym. Tycker själv att 6003an borde klara av det men tydligen inte :)

Sound to teh ppl!! :P

//Cel


Kan man inte ändra ut-ljudet från PS3an från Dolby till t.ex PCM?
Eller det kanske inte gör någon skillnad (är inte så insatt i alla dom begreppen)

#433

Postad 11 oktober 2009 - 20:27

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Det är olika ljudnivåer på filmer. Ett värde visas i displayen på marantzen när man startar en film exempelvis -2dB eller +4db eller hur nu filmen är inspelad.

SÅ för att få dessa 2 exempel att spela lika högt måste man minska eller höja 6dB på stärkaren.

ibland kan man spela på volym -5 och ibland kan -10 eller lägre volym kännas som max.
men ligger man och spelar relativt högt kan ett dynamiskt parti kräva många ggr mer effekt vilket leder till att stärkaren klipper

#434

Postad 18 oktober 2009 - 12:14

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
Tja
Blev en vild fest igår och Marantzen klippte (körde alla 5.1 högtalare) Har dragit ut kontakten i ett par timmar men den blinkar fortfarande rött..... har läst manualen men den säger inte mycket om att den blinkar rött hela tiden. Låter som service eller?

EDIT: Löste sig efter lite kylning. Misstänker att alkohol och spela alla 6 högtalare närmare 0db gränsen nog var orsaken :D Sen vet jag inte hur mycket OHM:en på högtalarna. Mina frontare e 8 OHM och passar men Surroundhögtalarna e visst bara 6 OHM, vet tyvärr inte tillräckligt om det kan vara orsaken. Vill helst inte det ska hända igen så de får bli Stereo-ljud och mindre alkohol :rolleyes:

Redigerat av candyraver, 20 oktober 2009 - 17:39.


#435

Postad 21 oktober 2009 - 20:38

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Från vilken källa kan du köra alla högtalare? fungerar inte med hdmi från ps3 iaf.

#436

Postad 21 oktober 2009 - 21:51

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Från vilken källa kan du köra alla högtalare? fungerar inte med hdmi från ps3 iaf.


Är inte detta beroende av vilket surround läge du valt?

#437

Postad 23 oktober 2009 - 19:45

candyraver
  • candyraver
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Är inte detta beroende av vilket surround läge du valt?


Exakt!

A-CH Movie

Då vaknar alla högtalare till liv och spelar hela registret

#438

Postad 29 november 2009 - 16:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Ikväll så bytte jag ut alla högtalarkablarna och bi-ampade XTZ 99.26 frontarna. (SR5003)
Nu är ljudet sjukt bra i mina högtalare, dialogen är underbart bra. Inte burkigt alls.

Hursomhelst. Nu är jag sjukt nöjd.. Känns underbart. =)

Redigerat av twebbas, 04 december 2009 - 19:53.


#439

Postad 10 december 2009 - 12:31

MysterE
  • MysterE
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,
Har precis köpt ett Wii och undrar hur jag kan få till det med min Marantz sr5003
Jag har kopplat enligt nedan och jag undrar om jag kan köra på den lösning som även finns med i bilden?
Någon som kan ge råd?

Problemet jag har är att min lg tv inte har direktkoder för min logitech harmony one så att ändra mellan hdmi och andra ingångar på tvn själv kräver stegning mellan dem = segt och kan misslyckas emellanåt.

Bifogad fil  marantzSR5003.png   916,43K   0 Antal nerladdningar

#440

Postad 10 december 2009 - 13:51

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hej,
Har precis köpt ett Wii och undrar hur jag kan få till det med min Marantz sr5003
Jag har kopplat enligt nedan och jag undrar om jag kan köra på den lösning som även finns med i bilden?
Någon som kan ge råd?

Problemet jag har är att min lg tv inte har direktkoder för min logitech harmony one så att ändra mellan hdmi och andra ingångar på tvn själv kräver stegning mellan dem = segt och kan misslyckas emellanåt.

Bifogad fil  marantzSR5003.png   916,43K   0 Antal nerladdningar


Jag ser inget fel med dragningen på bilden. Borde funka prima om du ställer in ingångarna på stärkaren rätt.

#441

Postad 10 december 2009 - 14:11

MysterE
  • MysterE
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag ser inget fel med dragningen på bilden. Borde funka prima om du ställer in ingångarna på stärkaren rätt.


Men dragningen jag har gjort gör väl att jag har 2 mappningar till DVD? eller går det att fixa till? Såg följande sida i manualen:
Bifogad fil  manualMarantzsr5003.png   108,13K   0 Antal nerladdningar
Är det här jag kan fixa så att det fungerar?

#442

Postad 10 december 2009 - 14:21

UnLoGiC
  • UnLoGiC
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Men dragningen jag har gjort gör väl att jag har 2 mappningar till DVD? eller går det att fixa till? Såg följande sida i manualen:
Bifogad fil  manualMarantzsr5003.png   108,13K   0 Antal nerladdningar
Är det här jag kan fixa så att det fungerar?


Kan du inte köra med VCR igången istället då?

#443

Postad 10 december 2009 - 14:31

MysterE
  • MysterE
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Kan du inte köra med VCR igången istället då?


På VCR kör jag Dator HDMI och Dator Spdif.

Så blir dubbelt på vilken som, men frågan är om det kommer att fungera med dubbel koppling på en kanal. Är endast en som kommer att skicka signal åt gången.

Just nu har jag inte köpt componentkabeln än så kan inte testa. Tänkte fråga först för att veta om det är någon ide att köpa den.

För ikväll tänkte jag koppla in kompositkablarna man fick med i DSS ingångarna.

#444

Postad 14 december 2009 - 12:43

nikko_tikko
  • nikko_tikko
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har en SR6003 som jag har lagt in lite makron på, bland annat att TV:n & digitalboxen startar upp samtidigt. Vad jag dessvärre inte lyckas med är att få till så att Receivern startar upp tillsammans med dessa. Har provat alla möjliga kombinationer men inget av dem lyckas starta receivern däremot lyckas jag få till så att receivern kan stängs av tillsammans med all annan utrustning. Är det någon som har lösningen på mitt problem för i nuläget får jag starta upp receivern innan eller efter alla de andra prylarna. Vore tacksam om någon kan vägleda mig på hur jag bör gå tillväga för att kunna starta upp allt samtidigt.

#445

Postad 12 januari 2010 - 15:22

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
I have a question! :)

köpte en ny TV i söndags (Sony 46W5500) som sitter på HDMI-OUT-2 (har projektorn på 1an)

min PS3a är ansluten till 6003an och med (hdmi) och det är är problemet finns. Innan spelade jag på duken med projektorn och med mitt 5.2 system. Nu när jag istället spelar på TVn och använder PS3an så kan jag inte få ljudet att enbart köras på TVn istället för mitt surroundsetup. Provat att ändra på TVns inställningar från "ljudanläggning" till "tv ljud" men ingen skillnad. Är jag tvungen att ha TVn som exclusive bildkälla utan anslutning till 6003an och då ansluta PS3an till tvn istället för 6003an? (vilket jag inte vill då PS3an agerar media streamer med)

Förstår logiken i varför det är som det är men kan inte tänka på hur jag ska konfigurera förstärkaren för att få det som jag vill ovan. Några som vet och vill sprida sin kunskap? :D


//bästa hälsningar Cel

Redigerat av Unregistered70c626f4, 12 januari 2010 - 22:28.


#446

Postad 13 januari 2010 - 19:25

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

I have a question! :)

köpte en ny TV i söndags (Sony 46W5500) som sitter på HDMI-OUT-2 (har projektorn på 1an)

min PS3a är ansluten till 6003an och med (hdmi) och det är är problemet finns. Innan spelade jag på duken med projektorn och med mitt 5.2 system. Nu när jag istället spelar på TVn och använder PS3an så kan jag inte få ljudet att enbart köras på TVn istället för mitt surroundsetup. Provat att ändra på TVns inställningar från "ljudanläggning" till "tv ljud" men ingen skillnad. Är jag tvungen att ha TVn som exclusive bildkälla utan anslutning till 6003an och då ansluta PS3an till tvn istället för 6003an? (vilket jag inte vill då PS3an agerar media streamer med)

Förstår logiken i varför det är som det är men kan inte tänka på hur jag ska konfigurera förstärkaren för att få det som jag vill ovan. Några som vet och vill sprida sin kunskap? :D


//bästa hälsningar Cel


Det enklaste sättet och det enda jag kan komma på är "Mute" på förstärkaren. Varför vill du ha ljud endast på TV:n och inte på surroundanläggningen när du ändå måste ha igång förstärkaren för att få bilden till TV:n?

#447

Postad 21 januari 2010 - 17:49

speffy
  • speffy
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Tänkte höra om någon har kopplat till slutsteg till 6003an ?
Märkte ni någon större skillnad ?
Har ett par RX8orna och center som man kanske kan få ut mer utav om man köper till ett slutsteg ?
Vad för slutsteg ska man satsa på, vad är mest prisvärt ?

#448

Postad 22 januari 2010 - 08:54

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kör med Advantage Thor som slutsteg till mina frontar och det låter hur bra som helst. Jag kan verkligen rekommendera dig att köra med steg.

#449

Postad 22 januari 2010 - 10:32

Original_Rex
  • Original_Rex
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Tänkte höra om någon har kopplat till slutsteg till 6003an ?
Märkte ni någon större skillnad ?
Har ett par RX8orna och center som man kanske kan få ut mer utav om man köper till ett slutsteg ?
Vad för slutsteg ska man satsa på, vad är mest prisvärt ?



Jag kör med ett Rotel RB-985, kan du hitta för 2-3 tusen på blocket. Blir mer stabilt ljud, speciellt när man drar på lite. Funderar på att köpa ett likadant till för att kunna köra 7.1 och bi-ampa frontarna men har inte kollat upp det än.

Redigerat av Original_Rex, 22 januari 2010 - 10:35.


#450

Postad 03 februari 2010 - 21:12

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Vill bara komplettera med att jag numera har superbra ljud. Även när jag kör ex spotify från datorn till min SR5003. Eller ja. Bra ljud och bra ljud. Det är sjukt bra ljud faktiskt. Och det är ändå bara spotify free.

När jag först körde utan att bi-ampa (man tar bort byglarna bak på frontarna på mina XTZ 99.26 och kör varje element för sig till recievern) så lät musik inte alls kul.

Jag hade även dåligt ljud i centern så dialog osv i filmer inte lät specielt kul. Det lät riktigt burkigt, och nästan pinsamt dåligt.

Räddningen blev byte utav alla högtalarkablar och att bi-ampa. Nu låter det inte bra. Det låter sjukt bra. Både i film och när jag spelar musik. Jag kör hdmi från datorn, men enbart för bildens skull, till recievern och vidare med hdmi till tvn. Min blu-ray spelare är kopplad på samma sätt. Hdmi till revievern. Och sedan vidare (med samma hdmi ut, eftersom SR5003 bara har en OUT), till tvn.

Ljudet från datorn plockar jag inte via hdmi eftersom jag inte behöver den extra bandbredden och inte kör blu ray från datorn. Nej. Ljudet från datorn till recievern går via vanlig toslink och det låter underbart. Toslinken kostade väl en 40-50kr. Hdmi kablarna några hundringar på tradera. =)

Tänkte bara dela med mig. Nu vet jag vad alla talar om när man säger att Marantz är en fenomenal pjäs när det gäller att hantera både film och musik. Ångrar inte mitt inköp en sekund. Och det är verkligen stor skillnad när man bi-ampar. Helt annan ljudbild och tryck i ljudet än innan. Jag känner inte att jag behöver något steg just nu iaf. Är mer än nöjd. Driver mina XTZ 99.26or (front), min XTZ 99.26 Shielded (center) och mina Audio Pro Qube utan några som helst problem nu. =)

Redigerat av twebbas, 04 februari 2010 - 21:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.