Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkablar tätt ihop, sämre ljud (mindre bas)? (LÖST!)

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2013 - 10:39

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 776 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tröttnade på att ha all elektronik synlig i fronten, så jag samlade den lite längre bak i rummet. Detta medförde att jag var tvungen att dra ganska långa (och många) kablar till alla högtalare i fronten (left, center, right och sub 1 & 2 ). Valet föll på EKK eftersom att det är billigt (gick åt ca 40meter).

När jag precis var klar med inkopplingen så tyckte jag det lät kanon, kanske tom bättre än mina tidigare kablar från supra trots att de nya kablarna var mycket längre. Problemet var bara att det nu fanns 5st synliga vita kablar... inte så snyggt!

Så jag köpte en svart nylonstrumpa och drog över alla kablar, det blev mycket snyggare men till min förvåning så tyckte jag att ljudet blev lite tamare... (upplever mindre bas)

Så frågeställningen är egentligen: finns det någon rimlig fysisk förklaring till att just basen skulle bli lidande av att flera kablar "buntas" ihop med varandra? Utifrån det jag har läst så är det snarare de högre frekvenserna som mycket lättare påverkas och eventuellt dämpas hörbart?


EDIT: Skulle gjort mer felsökning, nu blev det ju pinsamt :blush: , även om jag dubbelkollat att jag kopplat rätt flera gånger så hade jag glömt att jag råkade skifta färgerna i förstärkaränden tidigare (kommer inte åt att koppla om utan en massa bök) så det blev ju naturligtvis fasvänt nu när jag kopplade in utan hänsyn till detta. Så det förklarar ju varför basen var "borta" :lol: Det är således fritt fram att dra långa kablar tätt ihop!

Redigerat av ekon, 23 februari 2013 - 12:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.