Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1091 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR8002 (Surroundförstärkare) 1 9,4 (24) Inga priser
Marantz SR7002 (Surroundförstärkare) 1 9,22 (49) Inga priser
21 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Har jag en bra vinyl-setup? (4 inlägg) 11 år sedan
Yamaha DSP AX1 (9 inlägg) 11 år sedan
Stor ljudskillnad på Primare SPA21 och Marantz SR7002? (5 inlägg) 12 år sedan
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR7002 Problem. (3 inlägg) 14 år sedan
Byta ut Rotel RSX-1067 mot någon nyare (4 inlägg) 14 år sedan
Synpunkter på 36k-anläggning tack! (4 inlägg) 15 år sedan
Canton Ergo 611DC (15 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-NR905 istället Pioneer SC-LX71 eller SR7002/8002 (13 inlägg) 15 år sedan
Koppla Sony BDP-S350 mot både projektor och TV (3 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR-8002 vs Onkyo TX-NR905 (11 inlägg) 15 år sedan
Marantz SR7002, Yamaha RX-V1800, Onkyo TX-SR805 (21 inlägg) 15 år sedan
Insidan på Marantz SR-8002 ? (6 inlägg) 15 år sedan
Sammanfattning av funktioner och ljudformat (2 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-2808 eller Marantz SR 7002 (8 inlägg) 16 år sedan
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-3808 eller Marantz SR8002 (20 inlägg) 16 år sedan
Azur 640R vs Marantz SR7002 vs TX-SR805 (17 inlägg) 16 år sedan
Bästa kompromissen mellan tvåkanals och surround (3 inlägg) 16 år sedan
Vilka stärkare klarar linear-PCM? (14 inlägg) 16 år sedan

#951

Postad 17 januari 2009 - 11:09

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Är du verkligen HELT säker på att detta fungerar? Manualen säger nämligen något annat...
"ACOUSTIC EQ MODEs are not used during playback of Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, or DTS-HD signals."
http://us.marantz.co...2_final_eng.pdf (Sid 59)

(jag vet dock att Preset-läget fungerar på bitstreamat HD ljud, det har jag testat själv, men jag har aldrig fått t ex Flat EQ att fungera på bitstreamat Dolby True HD, firmware H35)


Jag ska testa grundligare ikväll (läs lyssningstest) Den skillnad jag redan nu kan konstatera är att med min gamla FW så kunde jag endast välja preset och off bland eq lägena och med nya så är alla lägena tillgängliga.

Vad har du för Firmware?


Audysseylägena funkar inte med bitstremat HD-ljud, man kan dock ändra EQ-läge utan att något händer.


Vad har du för firmware? Kan du växla bland Alla eq lägen under bitstream av hd-ljud eller endast preset och off?

#952

Postad 17 januari 2009 - 11:20

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
HDMI Ver.H38

#953

Postad 17 januari 2009 - 16:47

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Har nu fått tillfälle att testa vidare och det visar sig att eq-lägena inte är aktiva trots att man numera tillåts växla bland dem i menyn under mottagning av hd-ljud i bitstream. Jag kan då inte höra någon som helst skillnad med mina kef 2005.2 iaf.

#954

Postad 17 januari 2009 - 17:17

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Vad är "ACOUSTIC EQ MODE"? Är det något viktigt?
Om man har PS3 och ljudet kommer i PCM, eller vad det heter, kan man ha "ACOUSTIC EQ MODE" då?

#955

Postad 17 januari 2009 - 20:23

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Har nu fått tillfälle att testa vidare och det visar sig att eq-lägena inte är aktiva trots att man numera tillåts växla bland dem i menyn under mottagning av hd-ljud i bitstream. Jag kan då inte höra någon som helst skillnad med mina kef 2005.2 iaf.


Ok, som jag trodde då alltså.

Testa dock att manuellt kopiera över värdena från t ex "FLAT EQ" eller "AUDYSSEY EQ" --> "PRESET EQ" och kör sedan detta läge på bitstreamat HD-ljud, det kommer garanterat att fungera, även om jag inte kan lova att det kommer att låta "bättre" än EQ=Off (detta beror naturligtvis på egen smak och tycke...)

Vidare kan Preset-läget i sig inte ersätta Flat fullt ut, eftersom Audyssey EQ-lägena innehåller långt fler effekter än vad man själv manuellt kan ställa in... Men det kan ju vara kul att testa iallafall! ;)

#956

Postad 19 januari 2009 - 11:18

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Ok, som jag trodde då alltså.

Testa dock att manuellt kopiera över värdena från t ex "FLAT EQ" eller "AUDYSSEY EQ" --> "PRESET EQ" och kör sedan detta läge på bitstreamat HD-ljud, det kommer garanterat att fungera, även om jag inte kan lova att det kommer att låta "bättre" än EQ=Off (detta beror naturligtvis på egen smak och tycke...)

Vidare kan Preset-läget i sig inte ersätta Flat fullt ut, eftersom Audyssey EQ-lägena innehåller långt fler effekter än vad man själv manuellt kan ställa in... Men det kan ju vara kul att testa iallafall! :)


En fråga ang ditt inlägg. Jag har själv tidigare provat att kopiera över värdena fr Audyssey-läget till Preset. Kunde då konstatera, precis som du säger, att det ändå var skillnad på ljudet. Du säger att EQ-lägena innehåller långt fler effekter än det man kan ställa in, men vet du exakt vilka ytterligare effekter det är som EQ-lägena tillför?

#957

Postad 19 januari 2009 - 12:22

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hej alla, jag är en ny ägare av en 8002 och har läst här i tråden ett tag innan jag bestämde mig för den. Jag har dock en fundering kring AUDYSSEY EQ läget. När jag kör auto och AUDYSSEY EQ tycker jag ljudet blir mycket mer "dynamiskt" men mycket mer bas fattigt, det blir inte det där riktiga trycket i basen varken från subben eller från frontarna som det blir i FRONT, FLAT och OFF..
Är det fler som upplever detta och vad har ni för tips?

Är förövrigt otroligt nöjd med den :) Jag har Infinity Classia 5.0 och en XTZ 99 W 10 bas

#958

Postad 19 januari 2009 - 12:56

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

En fråga ang ditt inlägg. Jag har själv tidigare provat att kopiera över värdena fr Audyssey-läget till Preset. Kunde då konstatera, precis som du säger, att det ändå var skillnad på ljudet. Du säger att EQ-lägena innehåller långt fler effekter än det man kan ställa in, men vet du exakt vilka ytterligare effekter det är som EQ-lägena tillför?


Nope, tyvärr inte... Fick bara svar från en kunnig mänska på AVS Forum, för ett antal månader sen, att det är en hel del effekter som Flat EQ lägger på, men som inte finns tillgängliga i Preset. Exakt vilka effekter det rör sig om dock, har jag dessvärre ingen aning om... Kanske kan googla runt och kolla? :)

Hej alla, jag är en ny ägare av en 8002 och har läst här i tråden ett tag innan jag bestämde mig för den. Jag har dock en fundering kring AUDYSSEY EQ läget. När jag kör auto och AUDYSSEY EQ tycker jag ljudet blir mycket mer "dynamiskt" men mycket mer bas fattigt, det blir inte det där riktiga trycket i basen varken från subben eller från frontarna som det blir i FRONT, FLAT och OFF..
Är det fler som upplever detta och vad har ni för tips?

Är förövrigt otroligt nöjd med den :D Jag har Infinity Classia 5.0 och en XTZ 99 W 10 bas


Kan det vara så att du fått en enhet med gammal firmware? Isåfall försvinner 9db av LFE och du måste skicka in din 8002:a för uppgradering av firmware för att få detta fixat... Kolla tidigare inlägg i tråden för mer info angående detta...

Redigerat av ajzman, 19 januari 2009 - 12:56.


#959

Postad 19 januari 2009 - 16:01

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du fått en enhet med gammal firmware? Isåfall försvinner 9db av LFE och du måste skicka in din 8002:a för uppgradering av firmware för att få detta fixat... Kolla tidigare inlägg i tråden för mer info angående detta...


Nej jag tror inte det, då skulle väl det visa minus typ 9 till subben?
Hur kollar jag viken version jag har?

Redigerat av leris, 19 januari 2009 - 16:09.


#960

Postad 19 januari 2009 - 16:09

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Nej jag tror inte det, då skulle väl det visa minus tup 9 till subben?
Hur kollar jag viken vertion jag har?


"How to display SR7002 & SR8002 firmware version:
To enter service menu and display fimware versions, push simultaneously the three buttons "Pure Direct", "7.1CH INPUT" and "M-DAX" on the front panel for more than three seconds.
Push "Enter" to display the next line."

Har du firmware HDMI H35 eller nyare så är du safe, H33 eller äldre = LFE-bugg vid Audyssey-avlyssning...

#961

Postad 19 januari 2009 - 16:15

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
ok tack för snabbt svar!! Ska kolla när jag kommer hem! Jag har ju köpt den på reference adio och dom säljer väl dom med senaste fw. Jobbar inte du där förresten?

Om så var fallet att fw. är gammal skulle inte det vara bas fattigt på dom andra eq. lägena?

#962

Postad 19 januari 2009 - 16:32

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Skulle det mot förmodan vara gammal fw så åtgärdar vi detta!

//Erik

#963

Postad 19 januari 2009 - 17:44

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

ok tack för snabbt svar!! Ska kolla när jag kommer hem! Jag har ju köpt den på reference adio och dom säljer väl dom med senaste fw. Jobbar inte du där förresten?

Om så var fallet att fw. är gammal skulle inte det vara bas fattigt på dom andra eq. lägena?


Nope, jobbar inte på Ref Audio tyvärr... :)

Det är ju faktiskt sant, det borde vara riktigt klen bas även när du kör Flat och Front-EQ (inte Off dock, eftersom detta läge körs helt utan EQ). Kanske är så att Flat-läget helt enkelt fungerar bättre än Audyssey för just din hemmabioutrustning och inredning? Finns en del artiklar om detta, t ex:

Editorial Note on Choosing the Correct Audyssey EQ Mode
When enabling the EQ it’s important to select the proper type for your system. The “Audyssey” EQ mode introduces a slight high frequency roll-off to restore the balance between direct and reflected sound while the “Flat” setting still uses the MultEQ filters in the same way as the “Audyssey” curve, but it does not apply a high frequency roll-off. The “Flat” setting is more appropriate for small or highly treated rooms in which the listener is seated in close proximity to the loudspeakers while the “Audyssey” mode is more appropriate for lively large open rooms. It is recommended for all rooms when the receiver is in “Cinema” THX processing mode to use the “Flat” setting as it allows THX re-equalization to operate exactly as it was intended. If you instead use “Audyssey” in conjuncture with THX re-EQ, than you will essentially be rolling off the high frequencies twice causing too much attenuation and potentially compromising sound quality.

(från Audioholics, länken verkar tyvärr dock inte fungera längre...)

Sen finns det ju mer info i Audyssey-tråden:
https://www.minhembi...s...74433&st=30

#964

Postad 19 januari 2009 - 18:21

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Ok... det låter bra Erik! Är förövrigt väldigt nöjd med er service!

Ja det ska bli intressant att kolla fw. Som det framår av texten så borde Audyssey EQ lägen vara det bästa för mig med tanke på att jag har nästa 40 kvadrat och sitter ca 6m från frontarna... Men så behöver det ju inte vara! :) Hmm konstigt.. Det går alltså inta att ställa in så att den spelar bas i Audyssey EQ läget?

#965

Postad 20 januari 2009 - 11:49

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag har version 35... hmmm :D

#966

Postad 20 januari 2009 - 12:10

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Jag har version 35... hmmm :D


Då ska det vara lugnt... Men är det stor skillnad på Flat och Audyssey-läget vad det gäller basen? Verkar ju mysko...?

Redigerat av ajzman, 20 januari 2009 - 13:59.


#967

Postad 20 januari 2009 - 12:28

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Någon som vet någon bra ipod-docka att koppla till Marantz 7002? Marantz har sin egen IS-201 men den har inte stöd för ipod touch. Skall tydligen komma en IS-301 snart med stöd för ipod touch och trödlös överföring av bild och ljud. Har dock hört att denna skall bli ganska dyr, en bit över 2000:-
Finns det altternativ för dessa som man kan koppla in och få bra ljud och kan styra med marantz-fjären. OSD hade varit trevligt dessutom.

/D

#968

Postad 25 januari 2009 - 09:17

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Ok... det låter bra Erik! Är förövrigt väldigt nöjd med er service!

Ja det ska bli intressant att kolla fw. Som det framår av texten så borde Audyssey EQ lägen vara det bästa för mig med tanke på att jag har nästa 40 kvadrat och sitter ca 6m från frontarna... Men så behöver det ju inte vara! ;) Hmm konstigt.. Det går alltså inta att ställa in så att den spelar bas i Audyssey EQ läget?


Tjena Leris,
Intressant frågeställning du tagit upp. Jag har nämligen EXAKT samma problem som du. Har lagt oändligt med timmar på att testa EQ-off, Audyssey, Flat, Front, Flat + THX, source direct mm. Av någon anledning så får jag precis samma fenomen i EQ lägena som du påtalar, nämligen att basen tonas ner högst påtagligt. Det blir extra tydligt när jag exempelvis kör en musikkoncert på DVD och det inte handlar om våldsamma baseffekter. Undantaget konstigt nog är Phil Collins senaste koncert på DVD, där blir Audyssey läget bättre.

Mitt förslag till dig är att göra som jag gjort. Skippa THX och Audyssey, men kopiera över Audysses's EQ värden till Preset och använd sedan detta EQ-läge istället. Fördelen blir att du får den EQ-kompensation som Audyssey räknat fram, men slipper de inställningar som får basen att dämpas i Audyssey läget. Skillnaden blir väldigt stor (hos mig i alla fall). Om någon har en förklaring till varför det blir på detta viset, samt varför effekten blir olika på olika DVDs, så hade det varit intressant att höra den.

För övrigt kan jag nämna att jag kör min utrustning i ett 32 kvm stort rum som är väl dämpat m helteckningsmatta och en del Ecophone plattor. Har en hyggligt stark Audiovector sub. Min firmware version är v35, har dock ändå fått justera upp subben fr -9 till 0, så det känns inte som om den tidigare nämnda sub-buggen är fixad på v35.

Redigerat av HiFi_I_Like, 25 januari 2009 - 19:44.


#969

Postad 27 januari 2009 - 16:23

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Använder någon här 4ohms högtalare? verkar som att marantz rekomenderar 8ohm, det begränsar högtalarvalet nåt gruvligt. Finns det skäl till att man inte kan/ska använda en 4ohmshögtalare till SR7002?

D

#970

Postad 29 januari 2009 - 12:18

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Tjena Leris,
Intressant frågeställning du tagit upp. Jag har nämligen EXAKT samma problem som du. Har lagt oändligt med timmar på att testa EQ-off, Audyssey, Flat, Front, Flat + THX, source direct mm. Av någon anledning så får jag precis samma fenomen i EQ lägena som du påtalar, nämligen att basen tonas ner högst påtagligt. Det blir extra tydligt när jag exempelvis kör en musikkoncert på DVD och det inte handlar om våldsamma baseffekter. Undantaget konstigt nog är Phil Collins senaste koncert på DVD, där blir Audyssey läget bättre.

Mitt förslag till dig är att göra som jag gjort. Skippa THX och Audyssey, men kopiera över Audysses's EQ värden till Preset och använd sedan detta EQ-läge istället. Fördelen blir att du får den EQ-kompensation som Audyssey räknat fram, men slipper de inställningar som får basen att dämpas i Audyssey läget. Skillnaden blir väldigt stor (hos mig i alla fall). Om någon har en förklaring till varför det blir på detta viset, samt varför effekten blir olika på olika DVDs, så hade det varit intressant att höra den.

För övrigt kan jag nämna att jag kör min utrustning i ett 32 kvm stort rum som är väl dämpat m helteckningsmatta och en del Ecophone plattor. Har en hyggligt stark Audiovector sub. Min firmware version är v35, har dock ändå fått justera upp subben fr -9 till 0, så det känns inte som om den tidigare nämnda sub-buggen är fixad på v35.


Inressant!! ska prova det... Men nu när jag har provat i några dagar tycker jag faktiskt det har blivit bättre, vet ej varför! :) Jag har pillat på många intällningar. Men ska även prova detta!

#971

Postad 04 februari 2009 - 09:10

Unregistered18d17182
  • Unregistered18d17182
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Tjenare!

Har nu skummat igenom tråden och tror att jag hittat lösningen på problemet jag har. Rätta mig om jag har fel.

När jag använder Audyssey så hörs inte subben lika bra som den gör i de andra EQ lägena, trots att jag har justerat upp nivån på den. Eftersom jag sitter på firmware v33 så är det väl bara att skicka in den för uppdatering av fw?
Borde väl inte kosta något då den är mindre än ett år gammal?

#972

Postad 04 februari 2009 - 09:32

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0
Vet inte vart du köpt din 7002/8002, men det skall inte vara några problem att läman in den där du köpte den och få det fixat utan kostnad.

#973

Postad 08 februari 2009 - 15:38

Rickard xxls
  • Rickard xxls
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
När kommer 7003 , 8003 undrar om dom kommer lämna mer ström .
6003 lämnade ju upp till 40-45 amp i hemma bio tidningen mellan 8002 runt 20-25amp.
Tänkte om dom uppgrattera detta på 7003 8003 när dom kommer.

#974

Postad 10 februari 2009 - 16:25

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Tjenare!

Har nu skummat igenom tråden och tror att jag hittat lösningen på problemet jag har. Rätta mig om jag har fel.

När jag använder Audyssey så hörs inte subben lika bra som den gör i de andra EQ lägena, trots att jag har justerat upp nivån på den. Eftersom jag sitter på firmware v33 så är det väl bara att skicka in den för uppdatering av fw?
Borde väl inte kosta något då den är mindre än ett år gammal?


Ledsen att behöva göra dig besviken, men uppgradering av firmware hjälper inte. Har själv v0.35 och har inte blivit av med fenomenet dålig bas vid Audyssey inställningen.

Själv har jag löst problemet genom att kopiera EQ värdena till Preset och på så vis fått upp basen. De som dock gör det ännu märkligare är att de olika EQ lägena fungerar väldigt olika för olika DVD. Även om jag i de flesta fallen få bättre bas m Preset, så gäller det kanske bara 80% av skivorna.

Redigerat av HiFi_I_Like, 10 februari 2009 - 16:26.


#975

Postad 10 februari 2009 - 21:49

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jag får "knäppningar" och "skorrningar" i vissa filmer, speciellt på BluRay. Både Full metal jacket och 300 har jag problem med. Det spelar ingen roll om jag kör från PS3an eller från HTPCn. Någon mer som upplevs detta?

#976

Postad 22 februari 2009 - 22:15

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Har en liten 7" skärm jag tänkt använda för att pilla lite i setupen och även få bild på vilken källa jag än har på, tex så jag slipper starta tvn bara för att välja lite musik från tvixen, Är det möjligt? Helst via komposit utgångarna, annars svideo med en svideo till composit omvandl.

Mvh Fredde

#977

Postad 19 mars 2009 - 10:40

Dunne
  • Dunne
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är inne på att köpa en SR-7002, är mest ute efter hdmi växlingen med 2 hdmi ut så att jag endast skulle behöva dra en kabel till min projektor. Det jag undrar är om det verkligen fungerar så som jag tänker.. Kan jag koppla in min wii, xbox 360, PS3 och dator till Marantzen och sedan få ut dessa till projektorn endast via hdmi kabeln? Från wii:n och 360:n är det ju komponentsignal jag använder, fixar marantzen att skicka ut dessa signaler till en hdmi kabel? Kan jag i så fall utan problem växla mellan TV och projektor för alla källor utan problem i och med att där är 2 hdmi ut?

Tacksam för svar då detta är den viktigaste funktionen som jag är ute efter i ett framtida köp ;)

#978

Postad 19 mars 2009 - 22:10

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0

Är inne på att köpa en SR-7002, är mest ute efter hdmi växlingen med 2 hdmi ut så att jag endast skulle behöva dra en kabel till min projektor. Det jag undrar är om det verkligen fungerar så som jag tänker.. Kan jag koppla in min wii, xbox 360, PS3 och dator till Marantzen och sedan få ut dessa till projektorn endast via hdmi kabeln? Från wii:n och 360:n är det ju komponentsignal jag använder, fixar marantzen att skicka ut dessa signaler till en hdmi kabel? Kan jag i så fall utan problem växla mellan TV och projektor för alla källor utan problem i och med att där är 2 hdmi ut?

Tacksam för svar då detta är den viktigaste funktionen som jag är ute efter i ett framtida köp :D


Har allt kopplat till min 7002:a och sedan en HDMI kabel till tv:n, så det skall inte vara några problem. iofs använder jag endast komponent & hdmi & komposit men det borde ju inte vara något problem med svideo om du vill ha det också.

#979

Postad 19 mars 2009 - 23:51

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Är inne på att köpa en SR-7002, är mest ute efter hdmi växlingen med 2 hdmi ut så att jag endast skulle behöva dra en kabel till min projektor. Det jag undrar är om det verkligen fungerar så som jag tänker.. Kan jag koppla in min wii, xbox 360, PS3 och dator till Marantzen och sedan få ut dessa till projektorn endast via hdmi kabeln? Från wii:n och 360:n är det ju komponentsignal jag använder, fixar marantzen att skicka ut dessa signaler till en hdmi kabel? Kan jag i så fall utan problem växla mellan TV och projektor för alla källor utan problem i och med att där är 2 hdmi ut?

Tacksam för svar då detta är den viktigaste funktionen som jag är ute efter i ett framtida köp :D


Ja det kommer antagligen fungera. Tänk på att Marantzen inte har någon uppskalning så din projektor måste kunna ta emot den signal du skickar. DVS 576p/480p/720p/1080p via HDMI. Det är inte alla projar som gör det.

"HDMI" och "utan problem" går inte riktigt ihop. Du kommer få problem med syncning ibland men det har inget med Marantzen att göra

#980

Postad 20 mars 2009 - 12:51

Dunne
  • Dunne
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag tackar så mycket för svaren! Vilket är det bättre valet om man står och väljer mellan Marantz SR7002 och Onkyo TX-SR876? Någon som har några vettiga synpunkter på detta?

#981

Postad 21 mars 2009 - 09:05

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Räcker det inte med att bara titta på Onkyon vs Marren? Fulare än Onkyo kan det ju inté bli enligt mig. Tekniskt är väl det kanske inte så mycket som skiljer..Marren är underbar...och mycket användarvänlig...

#982

Postad 21 mars 2009 - 09:19

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Är inne på att köpa en SR-7002, är mest ute efter hdmi växlingen med 2 hdmi ut så att jag endast skulle behöva dra en kabel till min projektor. Det jag undrar är om det verkligen fungerar så som jag tänker.. Kan jag koppla in min wii, xbox 360, PS3 och dator till Marantzen och sedan få ut dessa till projektorn endast via hdmi kabeln? Från wii:n och 360:n är det ju komponentsignal jag använder, fixar marantzen att skicka ut dessa signaler till en hdmi kabel? Kan jag i så fall utan problem växla mellan TV och projektor för alla källor utan problem i och med att där är 2 hdmi ut?

Tacksam för svar då detta är den viktigaste funktionen som jag är ute efter i ett framtida köp ;)


Om det är HDMI växling med två ut, du är efter så är det SR6003 du ska ha, den levererar till och med lite mer ström än SR7002, så köp den istället, kör själv med denna till ett par 4 ohms högtalare, ett ###### tryck blir det, och så får du den nya designen till samma pris.... :)

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 23 mars 2009 - 23:09.


#983

Postad 21 mars 2009 - 11:19

Dunne
  • Dunne
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Om det är HDMI växling med två ut, du är efter så är det SR6003 du ska ha, den levererar till och med lite mer ström än SR7002, så köp den istället, kör själv med denna till ett par 4 ohms högtalare, ett ###### tryck blir det, och så får du den nya designen till samma pris.... ;)


Är SR6003 bättre än 7002? Just nu kostar de båda lika mycket... Det verkar dock vara lite svårt att få tag på en svart 7002 då denna modell har utgått..

#984

Postad 21 mars 2009 - 11:30

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Bättre ja, mer kraft, den är ju nyare, har lite mer funktioner och är mycket mycket snyggare...

Att folk ens köper Onkyo är ett mysterium för mig, fy fan som de ser ut, designern borde skjutas ;)

Sen finns ju SR6003 alltid i svart...

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 21 mars 2009 - 12:48.


#985

Postad 21 mars 2009 - 13:21

Dunne
  • Dunne
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Bättre ja, mer kraft, den är ju nyare, har lite mer funktioner och är mycket mycket snyggare...

Att folk ens köper Onkyo är ett mysterium för mig, fy fan som de ser ut, designern borde skjutas ;)

Sen finns ju SR6003 alltid i svart...



Okej, den enda nackdel som jag ser det är att den endast har 3 hdmi in... Jag tycker iofs inte att Onkyon är SÅ ful som du verkar tycka ;) Du menar att man får mer för pengarna om man väljer en 6003 än en 7002?

#986

Postad 21 mars 2009 - 14:15

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Jag köpte onkyo 805 först, men lämnade tillbaka den till 7002ans fördel =)
Vilket senare blev 8002an då jag fick bra erbjudande på den.

Vilka bananer kör ni till era marantz? Jag har några ap-billiga sen lång tid tillbaka och dessa glappar, rör man kabeln bakom stärkaren så är det stor risk att man får börja pilla in kabeln i rätt läge för att få tillbaka ljudet.

Så vilka bananer rekommenderar ni? (Ska vara problemfria och totalt glappfria)

#987

Postad 21 mars 2009 - 14:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Dessa är bra bananer. http://www.hifiklubb..._tillbehoer.htm

#988

Postad 21 mars 2009 - 20:30

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Bättre ja, mer kraft, den är ju nyare, har lite mer funktioner och är mycket mycket snyggare...

Att folk ens köper Onkyo är ett mysterium för mig, fy fan som de ser ut, designern borde skjutas ;)

Sen finns ju SR6003 alltid i svart...



En detalj bara . Mera kraft?

#989

Postad 23 mars 2009 - 20:32

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0
Lite problem.
Jag har en Tvix 6500 HD och SR8002 med hdmi version 35.
Har hittat en film med DTS-HD ljud, 5.1 men får inte fram nått ljud alls, tyvärr är inte filmen en mkv fil utan fem st .ts filer.

Nån som har tips eller bättre upp, nån film eller nått klipp från en film med HD ljud som man kan testa.
Tyvärr har jag inte köpt nån Blu-ray ännu så jag vet inte vad felet kan vara.

#990

Postad 23 mars 2009 - 23:05

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Jag antar att filmen är en full bluray rip på 50gb? Jag kunde inte köra en av dessa på min tvix problemfritt förut, men senare FW ska lösa detta eller ska göra det i framtiden..

om det är en <15gb fil (komprimerad) och tvixen stödjer .ts formatet så har jag ingen aning vad det kan vara. Löser du det så att du får ut hd-ljudet så vill jag gärna också testa :)

#991

Postad 30 mars 2009 - 21:29

masong
  • masong
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
hej, har inte kollat denna tråd på ca ett år men här hade det ju hänt en hel del grejer.

har skumläst tråden fram och tillbaka och har kommit fram till (risk för att bli tjatigt) att jag so så många andra inte har ngn bas över huvudtaget i audussy-läget vilket är sjukt tråkigt för jag gillar ljudet, har provat att kopiera värdena som ngn föreslog och det funkar ju bra i preset men gillar ändå inte det ljudet när jag kollar film.

Verkar som om det är delade meningar om den nya firmwaren hjälper så det är nu min fråga, hjälper det att uppgradera eller inte, bor i oslo och har köpt marantzen i sverige så jag måste gå igenom en massa strul för att skicka iväg den, dock så är jag villig att betala kosnaden om jag kan få det fixat här i norge bara jag får lite bas när jag kör audussy men om detta inte hjälper så ser jag inte vitsen med det.

Läst att del har knäppningar i ljudet när dom ser film, det har dock inte jag men jag får knäppningar så fort jag skall byta mellan tex dvd och tv, är det oxå ngt som blir fixat med ny firmware?

Skall nog tilläggas att att jag inte är ngn expert på denna maskin, köpte den då jag behövde alla in och utgångar och den här var typ den enda som fanns, denon fanns väl oxå för ca 30 lappar vilket var lite för mkt.

har föressten firmware h33.
tacksam för lite svar.

#992

Postad 16 april 2009 - 11:53

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

hej, har inte kollat denna tråd på ca ett år men här hade det ju hänt en hel del grejer.

har skumläst tråden fram och tillbaka och har kommit fram till (risk för att bli tjatigt) att jag so så många andra inte har ngn bas över huvudtaget i audussy-läget vilket är sjukt tråkigt för jag gillar ljudet, har provat att kopiera värdena som ngn föreslog och det funkar ju bra i preset men gillar ändå inte det ljudet när jag kollar film.

Verkar som om det är delade meningar om den nya firmwaren hjälper så det är nu min fråga, hjälper det att uppgradera eller inte, bor i oslo och har köpt marantzen i sverige så jag måste gå igenom en massa strul för att skicka iväg den, dock så är jag villig att betala kosnaden om jag kan få det fixat här i norge bara jag får lite bas när jag kör audussy men om detta inte hjälper så ser jag inte vitsen med det.

Läst att del har knäppningar i ljudet när dom ser film, det har dock inte jag men jag får knäppningar så fort jag skall byta mellan tex dvd och tv, är det oxå ngt som blir fixat med ny firmware?

Skall nog tilläggas att att jag inte är ngn expert på denna maskin, köpte den då jag behövde alla in och utgångar och den här var typ den enda som fanns, denon fanns väl oxå för ca 30 lappar vilket var lite för mkt.

har föressten firmware h33.
tacksam för lite svar.


För mig hjälpte det att uppdatera firmware till H35, så kontakta Septon så kommer de att fixa detta (du måste dock skicka iväg din Marantz till deras servicekontor i Gbg och det kommer ta ca 14 dagar dörr till dörr... det gjorde det för mig iaf)

#993

Postad 16 april 2009 - 12:15

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Ledsen att behöva göra dig besviken, men uppgradering av firmware hjälper inte. Har själv v0.35 och har inte blivit av med fenomenet dålig bas vid Audyssey inställningen.

Själv har jag löst problemet genom att kopiera EQ värdena till Preset och på så vis fått upp basen. De som dock gör det ännu märkligare är att de olika EQ lägena fungerar väldigt olika för olika DVD. Även om jag i de flesta fallen få bättre bas m Preset, så gäller det kanske bara 80% av skivorna.


Har du testat att sätta dina speakers/frontar till "Small" efter att du kört Auto-setup med Audyssey? Det kan hjälpa få igång basen... Mer info här:
http://www.avsforum....;postcount=3122

#994

Postad 17 april 2009 - 00:31

Litecore
  • Litecore
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
hehe, jag har visst ver. h30 på min men aldrig orkat engagera mig i att ställa in audyssey..
tycker det funkar hur bra som helst i dagsläget faktiskt! vem vet, det kanske blir sämre? ;P

#995

Postad 30 april 2009 - 12:41

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Finns det något enkelt sätt att höjja/sänka basen genom fjärrkontrollen? Har hittils bara gjort detta genom reglaget på baslådan, men det skulle vara smidigare att göra det via förstärkaren..

#996

Postad 01 maj 2009 - 10:03

Unregistered04435374
  • Unregistered04435374
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har lite problem med min Marantz SR7002 och min Logitech Harmony One fjärrkontroll. Tänkte kolla om någon av er andra kör förstärkaren med Harmony-fjärr och vad ni i så fall har för inställningar för IR-fördröjningar.

Förstärkaren startar alltid som den ska, men växlar inte input vid uppstart. Däremot växlar den alltid när man tryckt på help-knappen. Dessutom stängs inte alltid förstärkaren ner när jag avslutar en aktivitet.

Någon som upplevt samma fenomen och lyckats klura ut en lösning med hjälp av fördröjningsinställningarna i Logitechs mjukvara?

#997

Postad 02 maj 2009 - 08:15

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Finns det något enkelt sätt att höjja/sänka basen genom fjärrkontrollen? Har hittils bara gjort detta genom reglaget på baslådan, men det skulle vara smidigare att göra det via förstärkaren..

Kanske höja LFE signalen? Har för mig att du desstuom kan göra detta individuellt för varje källa....

#998

Postad 20 maj 2009 - 09:41

Unregistered851e695e
  • Unregistered851e695e
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
har en 7002, tänkte kolla om det går att koppla in mitt wii via komponent och sen vidare från 7002 till tv via hdmi?

#999

Postad 20 maj 2009 - 09:43

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0

har en 7002, tänkte kolla om det går att koppla in mitt wii via komponent och sen vidare från 7002 till tv via hdmi?


Inga problem med det. Har så själv.

#1000

Postad 28 maj 2009 - 19:03

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
Hej

Jag har kopplat kabeln via min DV7001 och SR8002 ändrat knappen till Remote Switch till Ext. och satt kabeln i recivern till Emitter out. Men inte f*n funkar det att få kontrolen att gå igenom recivern :blush:

Någon som har lite tips? För en Digital IR Bender funkar inte med min dvd. Har verkligen provat allt.

Har jag fattat det här rätt eller helt fel?
För jag förstått att med kabeln kan man låta Recivern sköta dvd om den är ur sikte.


----------------------------

Vart ju lättare efter man läst manualen några gånger :) Och då var det lättare att använda REMOTE CONT. IN/OUT terminalerna.. Fy vad korkad man är ibland.

Redigerat av _FredriK_, 04 juni 2009 - 08:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.