Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Dynaudio, Excite

1002 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9,12 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X16 (Surroundhögtalare) 9 9,09 (10) Inga priser
Dynaudio Excite X22 (Centerhögtalare) 3 7,25 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8,5 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X38 (Golvhögtalare) 9 8,5 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X24 (Centerhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8,57 (6) Inga priser
Dynaudio Excite X18 (Surroundhögtalare) Rapporterad 8 9,25 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
33 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Dynaudio Excite Centers x24 eller x28 (31 inlägg) 4 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 6 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
Vad är det egentligen som begränsar hur mycket en högtalare tål? Spela högt (14 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 9 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 10 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 10 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 10 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 10 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 11 år sedan
Onkyo NR 809 med Dynaudio X16 - missnöjd (32 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 11 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 13 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 13 år sedan
Audiovector Ki3 Super eller Dynaudio Excite X16 (6 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 14 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 14 år sedan
Snälla ge mig styrka att välja! (8 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 14 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 14 år sedan
Lämpligt 2-kanalsslutsteg till min LX81 och Dynaudio? (6 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 15 år sedan

#801

Postad 26 februari 2016 - 09:50

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Pioneer vsx-ax5i. Går att spela någorlunda högt med kontroll med x38 men jag kommer att uppgradera med separat slutsteg så småningom.

 

 

När jag lyssnade på x18 sa dom att denna tillverkad att prestera som focus 160 då denna utgår. Försäljar snak eller inte.

X18 är bland det bästa jag hört. Rymd pondus och alla register finns tydligt med.

 

Det låter som att min 2050 skulle klara biffen med Excite X18, men inte nödvändigtvis med Focus 160. Har oxå läst att X18 är framtagen för att "ersätta" Focus 160.

 

Drar åt Excite-paketet, tycker jag.



#802

Postad 26 februari 2016 - 13:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag kan känna att Dynaudios högtalare kan bli lite allvarliga  :(

 

Nu rynkar alla förmodligen på nästan och tänker, hmmmm vad menar han?

 

Överlag har deras serier ett väldigt stort ljud, men också med en tyngre basåtergivning. Mina Focusar kan gärna kännas lite baktunga, och det är inte direkt lätta och kvittrande högtalare. Det är lätt att hänfalla till en analytisk ådra med Dynaudio. Märker stor skillnad med mina billiga Wharfedale på jobbet. Det är en enklare högtalare Wharfedale 9.1, men den poppar och rockar på ett underhållande sätt. Ljudet är rappt och känns öppet. 

 

Många Dynaudio har en väldigt mörk och dov klang.

 

Dynaudio är väldigt bra med: klassisk musik, jazz, akustisk musik främst. Men för mig är iallafall Focus mer naturliga, dynamiska, men kanske inte kvittrande i spelstilen. 


Redigerat av Glidtassen, 26 februari 2016 - 13:59.


#803

Postad 26 februari 2016 - 15:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Glidtassen: Förstår vad du försöker beskriva då det absolut finns någon lite dragning åt det hållet.

Tror de som normalt sett har störst problem med detta har en "audiophile" bakgrund och vill navelskåda inspelningar etc.

Jag drar alltså inte riktigt samma slutsats som dig i det avseendet. Jag tycker att Focus spelsätt är avslappnat och utan större ljudmässiga skavanker vilket gör det mycket lätt att bara konsumera musik i timmar. Men de egenskaper du pekar på finns absolut där och de kan minskas med rätt matchning.

 

Jag har precis som du andra högtalare att jämföra med och Scansonic har lite mer av det där sprudlandet som du verkar gilla. Det var också anledningen till att jag köpte dessa. Tyvärr har jag nu hamnat i sitsen att jag inte kan göra mig av med något av dessa par högtalare.

Appropå att alla rynkar på näsan: Lånade hem lite olika högtalarkablar för en tid sedan och jag vet att detta är ett ämne som delar entusiaster i minst två läger. I vilket fall i min uppkoppling med Focus lät det som öppnast och bäst med DATOR-USB->Naim DAC-V1-via Oaiyde RCA ->Thor3-Nordost red Dawn eller Ansuz X-serie->Focus 160.

Jag jämförde med en fabriksterminerad Oiayde kabel och mina ordinarie Van Den Hul samt Supra Ply. Lite lustigt att jag drog denna slutsats först och sedan fick veta att Ansuz består av konstruktörer som tidigare jobbat för Nordost och delar deras ljudfilosofier.  Jag upplevde att både MB-1 och Focus 160 lät bäst med dessa kablage i min rigg. Någon gång kanske det blir köp, men jag liksom de flesta tycker att det är alldeles för mycket pengar för lite inplastad koppar.



#804

Postad 26 februari 2016 - 15:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

@Glidtassen: Förstår vad du försöker beskriva då det absolut finns någon lite dragning åt det hållet.
Tror de som normalt sett har störst problem med detta har en "audiophile" bakgrund och vill navelskåda inspelningar etc.
Jag drar alltså inte riktigt samma slutsats som dig i det avseendet. Jag tycker att Focus spelsätt är avslappnat och utan större ljudmässiga skavanker vilket gör det mycket lätt att bara konsumera musik i timmar. Men de egenskaper du pekar på finns absolut där och de kan minskas med rätt matchning.

Jag har precis som du andra högtalare att jämföra med och Scansonic har lite mer av det där sprudlandet som du verkar gilla. Det var också anledningen till att jag köpte dessa. Tyvärr har jag nu hamnat i sitsen att jag inte kan göra mig av med något av dessa par högtalare.
Appropå att alla rynkar på näsan: Lånade hem lite olika högtalarkablar för en tid sedan och jag vet att detta är ett ämne som delar entusiaster i minst två läger. I vilket fall i min uppkoppling med Focus lät det som öppnast och bäst med DATOR-USB->Naim DAC-V1-via Oaiyde RCA ->Thor3-Nordost red Dawn eller Ansuz X-serie->Focus 160.
Jag jämförde med en fabriksterminerad Oiayde kabel och mina ordinarie Van Den Hul samt Supra Ply. Lite lustigt att jag drog denna slutsats först och sedan fick veta att Ansuz består av konstruktörer som tidigare jobbat för Nordost och delar deras ljudfilosofier. Jag upplevde att både MB-1 och Focus 160 lät bäst med dessa kablage i min rigg. Någon gång kanske det blir köp, men jag liksom de flesta tycker att det är alldeles för mycket pengar för lite inplastad koppar.

Lite ot
Jag tycker VDH kablar ser fina ut på papper däremot i verkligheten så tycker jag utifrån the name som ligger och skräpar i byrån är stel och tråkig medan nordost som det medta i min rigg består av har en ljusare och öppnare stil medan audioquest som jag har i hdmi känns lite för nja i jämförelse mot nordost däremot är nordost så jäkla dyra, har suktat länge efter en blue heaven hdmi dock går priset aldrig ner, så jag funderar på att kanske byta RCA kabel från wyriredwizard till en blue eller purple från nordost.

#805

Postad 27 februari 2016 - 08:39

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Jag kan känna att Dynaudios högtalare kan bli lite allvarliga  :(

 

Nu rynkar alla förmodligen på nästan och tänker, hmmmm vad menar han?

 

Överlag har deras serier ett väldigt stort ljud, men också med en tyngre basåtergivning. Mina Focusar kan gärna kännas lite baktunga, och det är inte direkt lätta och kvittrande högtalare. Det är lätt att hänfalla till en analytisk ådra med Dynaudio. Märker stor skillnad med mina billiga Wharfedale på jobbet. Det är en enklare högtalare Wharfedale 9.1, men den poppar och rockar på ett underhållande sätt. Ljudet är rappt och känns öppet. 

 

Många Dynaudio har en väldigt mörk och dov klang.

 

Dynaudio är väldigt bra med: klassisk musik, jazz, akustisk musik främst. Men för mig är iallafall Focus mer naturliga, dynamiska, men kanske inte kvittrande i spelstilen. 

Sätter kanske Focusarna igång rummet på ett annat sätt än Wharfedale?



#806

Postad 27 februari 2016 - 09:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det är sant att rummet svarar på Focus bastunga toner. 

 

I vissa frekvenser surrar väggar och tak till, även om jag har mycket mattor, gardiner och absorbenter. Men jag jag vänder mig emot är mer klangkaraktär. Jag älskar Dynaudio och kommer sannolikt inte att göra mig av med mina Focus 140. Men denna diskussion uppkom i hur min vän lever med ett par äldre Audience 42. Han menade att de bottnade för snabbt med tanke på att det är ett par mindre stativare, men också hur basåtergivningen hos Dynaudio kan vara ganska stum. 

 

Mina Focus är mer buffliga snarare än lekfulla i sin spelstil. Jag har aldrig betecknat mig som en renodlad audiofil som jagar enskida audiofila inspelningar, detta skyr jag som pesten. När jag har varit och lyssnat på högtalare i butik och försäljaren öppnar med spår av Diana Krall eller Chris Jones kryper det i hela kroppen, and not in a good way!

 

Dynaudios trumfkort är just dynamik, svärta, nyanser, och framförallt tyngd. 

 

Musik där Dynaudio glänser: akustisk, elektronisk, klassisk, soul, pop. 

 

Flera gånger har jag dock inte känt att högtalarna passat för skitigare musik, grundkaraktären hos Dynaudio kan bli för återhållsam och städad. 

 

Tack för kommentaren Blåtand. 

 

Japp, även jag kan njuta av mina stativare i timmar. Vad jag refererade till handlar just om hur jag inte tycker att högtalaren passar med vissa musikstilar. 


Redigerat av Glidtassen, 27 februari 2016 - 09:42.


#807

Postad 27 februari 2016 - 12:52

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Håller med i det du säger, Glidtassen. Det var just detta, det enda, som gjorde att jag inte valde Focus när jag letade högtalare. Till väldigt mycket låter Focus fantastiskt men kan kännas något återhållsamma/dova till viss musik. Jag föredrar definitivt Dynaudios spelstil när man blir tvungen att kompromissa dock.

 

Jag köpte Contour s1.4 istället, då jag tyckte det var tillräckligt snarlika Focus men lite bättre på det mesta och något mer tydliga i sin spelstil. Tycker fortfarande att dom är fantastiska men känner för förändring då och då. Blåtands alternativ med två högtalarpar känns lite krångligt och framförallt onödigt (vore dock j**ligt kul). Dom är ju inte billiga direkt Contour och då köpa ett par till som matchar dom och ställa undan mina känns inte helt bra. ;-)

 

Alternativet kan vara att sälja och köpa billigare alternativ.Jag har dock valt att använda mig av EQ på McIntoshen för de små förändringar jag känner för för tillfället. Smidigast just nu. 



#808

Postad 27 februari 2016 - 13:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Farprod och ni andra Dynaudio ägare. För att visa respekt för trådskaparen som behandlar Excite, så finns även denna tråd. 

 

Dynaudio Klubben

 

Faprod, jag svarar på ditt inlägg i klubben. :)



#809

Postad 27 februari 2016 - 16:05

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen att bestämma mig! Jag har nu beställt Excite-paketet :)


Redigerat av clawfinger, 27 februari 2016 - 16:06.


#810

Postad 27 februari 2016 - 16:22

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen att bestämma mig! Jag har nu beställt Excite-paketet :)


Nåt paket med rabatt? :-)

#811

Postad 27 februari 2016 - 18:01

clawfinger
  • clawfinger
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Nåt paket med rabatt? :-)

 

Joråvettusåatt...prata med Reference Audio. Även Hi-Fi Experience och Ljudupplevelser var pigga.



#812

Postad 12 mars 2016 - 14:51

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på dynaudio men deras excite serie verkar intressant speciellt golvarna x38 och x44 tyvärr så hade dom legat en bra bit över min maximala budget när jag köpte nya högtalare. Köpte ett par b&w 683 s2 och nad c375bee förra året och där gick nästan smärtgränsen och jag lyssnade bara på högtalare därifrån. Och b&w var det som passa mig bäst i just den prisklassen av högtalarna som dom säljer på hifiklubben.
När jag hade fått hem högtalarna och förstärkaren och kopplat in grejorna så tyckte de var bra ljud men saknade bas men det har ändrat sig efter inspelning har säkert spelat in dom i cirka 500 timmar och skillnaden är stor nu jämfört med i början nu finns där bra med djupbas i rock låtar som jag saknade när dom var nya och diskanten är inte längre påträngande vid höga volymer som dom var i början. Djupbasen är säkerligen bättre i dynaudio excite än på b&w. Ska nog dra iväg och lyssna på dynaudio excite och se hur dom låter i jämförelse med b&w och gillar jag dom mer så kommer det förmodligen bli såna nästa gång jag köper nya högtalare. Har sett att man kan lyssna på dynaudio excite på ljudupplevelser i Ystad dock inte x44 och ska ditt någon dag.bor i Skåne så vet ej vilka andra butiker som säljer dynaudio i Skåne

#813

Postad 12 mars 2016 - 17:10

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Nån som har koll på hur mycket inspelning dynaudio x38 kan behöva



#814

Postad 12 mars 2016 - 17:39

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Nån som har koll på hur mycket inspelning dynaudio x38 kan behöva

Dom behöver en rejäl omgång. Hur länge beror naturligtvis på hur högt du spelar.



#815

Postad 12 mars 2016 - 17:52

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

ok men ca flera hundra timmar kan man räkna med då



#816

Postad 12 mars 2016 - 18:02

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Svårt att bedöma hur många timmar men jag har väl kört ca 30-40 timmar på den volymen som min förstärkare klarar utan att balla ur och massa mer timmar på lägre volym. Tycker högtalarna svarar bra även vid låg volym nu.



#817

Postad 13 mars 2016 - 14:04

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Har haft mina X38or i en månad nu, i början lät dom ärligt talat inget bra alls (jag kom dock från Confidence C1 innan), basen var inget bra alls och toppen lär riktigt vasst. Har kanske spelat dom i 150 timmar och dom ljudkaraktären börjar ändras, basen börjar få både tryck och djup och dom är inte fullt lika vassa i toppen. Jag bor i lägenhet så jag kan inte spela skiten ur dom för att snabbare mjuka upp dom så jag räknar med att det tar ett par månader till, men om det fortsätter i den här riktningen så kommer jag nog att trivas med dom.



#818

Postad 13 mars 2016 - 14:32

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Känner igen det där ;)  När jag lyssnade i butik var jag tvungen att be att högtalarna skulle flyttas för att minska basen lite, och när jag fick hem dom så lät dom ganska tanigt. Ringde upp farsan och "lipade" mest om akustiken i mitt vardagsrum som alltid har varit basätande mm,men nu så finns det så det räcker. 



#819

Postad 14 mars 2016 - 07:46

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Dynaudio klubben har 9 sidors inlägg Dynaudio excite 11.

#820

Postad 14 mars 2016 - 15:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
De nya dynaudio excite x44 går ju så djupt i basen så det är löjligt http://www.dynaudio....dio/excite/x44/ spelar ju nästan som en sub om specen nu stämmer.

#821

Postad 15 mars 2016 - 08:34

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Kommer att lyssna på både dynaudio excite x34/x38 på ljudupplevelser i sommar.

#822

Postad 15 mars 2016 - 11:48

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Har i uppdrag att sälja grannens Excite X36. Svart Ask, Mkt lite spelade och helt i nyskick. Köpta på Hifi punkten Trollhättan för ca 3 år sedan.

 

Priside 11.500:-

 

PM:a vid intresse

 

//Mikael



#823

Postad 17 mars 2016 - 16:42

tyvar1
  • tyvar1
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Funkar en Marantz sr7010 bra med ett 5.1 system med Dynaudio x44, x24, x18 och sub 600? :)



#824

Postad 17 mars 2016 - 17:27

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Kan inte se något hinder. Man blir ju tom lite avis ;)   

 

Du skulle ju kunna köpa till ett stereoslutsteg senare för att få ut hela X44:ornas kapacitet.


Redigerat av LLL_Växjö, 17 mars 2016 - 17:28.


#825

Postad 17 mars 2016 - 17:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Funkar en Marantz sr7010 bra med ett 5.1 system med Dynaudio x44, x24, x18 och sub 600? :)

Står 4-8Ohm output connector i manualen så det borde funka.

Men en receiver med alla kanaler drivna ger väl snarare i underkant än i överkant av vad en X44 vill ha.

Jag har själv en X24 och den är inte onödigt kraftfull så den skall du inte ange som large när du gör din speaker set up.

Det låter som ett trevligt högtalar kit. Möjligen skulle jag titta runt lite på subbar innan jag bestämde mig för Dynaudio.
Tror den är bra men det kan mycket väl var så att andra fabrikat ger mer för pengarna i detta fall.



#826

Postad 17 mars 2016 - 18:51

tyvar1
  • tyvar1
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Står 4-8Ohm output connector i manualen så det borde funka.

Men en receiver med alla kanaler drivna ger väl snarare i underkant än i överkant av vad en X44 vill ha.

Jag har själv en X24 och den är inte onödigt kraftfull så den skall du inte ange som large när du gör din speaker set up.

Det låter som ett trevligt högtalar kit. Möjligen skulle jag titta runt lite på subbar innan jag bestämde mig för Dynaudio.
Tror den är bra men det kan mycket väl var så att andra fabrikat ger mer för pengarna i detta fall.

 

Kan inte se något hinder. Man blir ju tom lite avis ;)   

 

Du skulle ju kunna köpa till ett stereoslutsteg senare för att få ut hela X44:ornas kapacitet.

tackar för informationen! Så ni tror alltså att Marantz sr7010 är lite för klen för den setupen? :/



#827

Postad 17 mars 2016 - 19:09

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Dynaudio ska släppa en större center ryktas det. Samt att jag hade inte kört x14 bak om det är för film. Hade letat dipoler, typ AudioVector KXX

#828

Postad 17 mars 2016 - 19:38

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

tackar för informationen! Så ni tror alltså att Marantz sr7010 är lite för klen för den setupen? :/

Nejdå inte klen, bara inte helt optimal :) 500W i 4 Ohm hade suttit fint till X38/X44 tror jag.

 

Själv funderar jag på Rotel 1572 eller 3RD DJA:KEL PA250.2 till frontarna


Redigerat av LLL_Växjö, 17 mars 2016 - 19:41.


#829

Postad 17 mars 2016 - 19:47

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Hur nöjda är ni med era stora excite på en skala 1-10? :)



#830

Postad 17 mars 2016 - 20:14

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med basen då jag vet ändå att jag har ett sinnessjukt svårt rum men ändå blir det helt ok. Diskanten har jag inget direkt att anmärka på, men däremot så tycker jag att det hörs att det är en trevägare. Mellanregistret integrerar inte helt perfekt med dom andra elementen i mina öron. Kan möjligtvis vara akustikproblem eller behov av mer inspelning. X14 kan jag tänka mig är en mer lyckad konstruktion egentligen, det var den jag tänkte köpa först och den föll jag stenhårt för. 

 

Vågar inte sätta en betygssiffra än.  Måste spela in mer och testa med en annan förstärkare först.

 

Edit: Detta är mina högst personliga tankar och det bästa är förstås om ni lyssnar på högtalaren själva och inte avfärdar den pga denna texten :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          


Redigerat av LLL_Växjö, 17 mars 2016 - 20:27.


#831

Postad 17 mars 2016 - 21:37

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Håller med lite där, är som sagt inne på en månad med X38 och var inte direkt nöjd direkt ur kartong, dom börjar bättra sig dock så nöjdhetsfaktorn har gått upp. Jag räknar med att det tar åtminstone ett par månader till innan mina är inspelade eller nära på inspelade och räknar också med att vara nöjd då, men det känns som att det är en väldigt lång väg dit stundtals.



#832

Postad 17 mars 2016 - 21:41

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Håller med lite där, är som sagt inne på en månad med X38 och var inte direkt nöjd direkt ur kartong, dom börjar bättra sig dock så nöjdhetsfaktorn har gått upp. Jag räknar med att det tar åtminstone ett par månader till innan mina är inspelade eller nära på inspelade och räknar också med att vara nöjd då, men det känns som att det är en väldigt lång väg dit stundtals.


Tror till viss del på inspelning men så lång tid ska det väl inte ta?

Velar mellan excite o dali rubicon...

Excite har bättre bas o mer närvaro i mellanregistret medans rubicon har en oslagbar diskant.

#833

Postad 18 mars 2016 - 08:19

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Har funderat lite, hade inte X18 + 2st sub250 varit ett schysst paket istället för dom stora golvhögtalarna? Nyfiken är jag iaf :)

#834

Postad 18 mars 2016 - 09:04

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Har funderat lite, hade inte X18 + 2st sub250 varit ett schysst paket istället för dom stora golvhögtalarna? Nyfiken är jag iaf :)


Jag har också haft liknande tankar. Speciellt om man har hembio. Får man sub på köpet. Hur högt spelar x18? Man får ju dock kanske inte samma muskelljud? Eller åtminstone svårare att få bra...

#835

Postad 18 mars 2016 - 10:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Dynaudio ska släppa en större center ryktas det. 

 

X24 är ju lite i minsta laget.

Inte ens samma storlek på högtalarelementen som hos X14 eller X34 vilket är tveksamt.

 

Någon vetskap kring hur nya större centern kommer utformas, tro...?

Och när den tänker släppas...?



#836

Postad 18 mars 2016 - 10:29

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

X24 är ju lite i minsta laget.
Inte ens samma storlek på högtalarelementen som hos X14 eller X34 vilket är tveksamt.

Någon vetskap kring hur nya större centern kommer utformas, tro...?
Och när den tänker släppas...?


Bara hört att den ska Matcha åtminstone x38. Mitten på april, men ta det med en nypa salt, datumet alltså.

#837

Postad 18 mars 2016 - 10:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Blir förmodligen spännande att se! 



#838

Postad 18 mars 2016 - 13:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med basen då jag vet ändå att jag har ett sinnessjukt svårt rum men ändå blir det helt ok. Diskanten har jag inget direkt att anmärka på, men däremot så tycker jag att det hörs att det är en trevägare. Mellanregistret integrerar inte helt perfekt med dom andra elementen i mina öron. Kan möjligtvis vara akustikproblem eller behov av mer inspelning. X14 kan jag tänka mig är en mer lyckad konstruktion egentligen, det var den jag tänkte köpa först och den föll jag stenhårt för. 

 

Vågar inte sätta en betygssiffra än.  Måste spela in mer och testa med en annan förstärkare först.

 

Edit: Detta är mina högst personliga tankar och det bästa är förstås om ni lyssnar på högtalaren själva och inte avfärdar den pga denna texten :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Tror ju personligen att X18 är det vettigaste köpet i X-serien, addera en sub i botten så har man ett bra fullregister system för en vettig peng.



#839

Postad 18 mars 2016 - 15:41

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Kan ju berätta lite mina tankar om  mina x38 är just nu i inspelfas,från början tänkte jag vad har jag köpt?men killen där jag köpte dom sa att de tar ett bra tag att köra in dom.första 2 v körde jag allt via denon 5200 lät väl helt ok efter ett tag för 2v sedan köpte jag en hegel 100 visst de lät bättre men nu hör jag att dom börjar låta som jag trodde från början:) och de lär bli bättre tror dessa behöver en hel del kraft även om min denon har en del så gillar dom hegel bättre helt klart



#840

Postad 19 mars 2016 - 17:41

tyvar1
  • tyvar1
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Nejdå inte klen, bara inte helt optimal :) 500W i 4 Ohm hade suttit fint till X38/X44 tror jag.

 

Själv funderar jag på Rotel 1572 eller 3RD DJA:KEL PA250.2 till frontarna

Tackar! :D

 

Vad tror du om Rotel RB-1582 MkII till x44 

https://www.prisjakt...t.php?p=2357196



#841

Postad 19 mars 2016 - 18:54

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Den duger nog också men själv är jag sugen på något smidigare och kallare :) Har inte plats i min tvbänk för att 1582.

 

Kolla om du kan hitta en test där det ställs mot andra steg.


Redigerat av LLL_Växjö, 19 mars 2016 - 19:06.


#842

Postad 19 mars 2016 - 19:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tackar! :D

 

Vad tror du om Rotel RB-1582 MkII till x44 

https://www.prisjakt...t.php?p=2357196

Köp en integreradförstärkare med HT-bypass istället.
Tar inte mer plats och du får ett bra försteg till musik.



#843

Postad 30 mars 2016 - 21:25

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Många som sagt att de tycker att dynaudio har en mörk "stämning" över sig. Kan lite hålla med om detta. Ni gillar alltså den färgningen då antar jag?



#844

Postad 30 mars 2016 - 21:51

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Gäller det verkligen för Excite måntro? Kanske passar bättre in på tex Focus.



#845

Postad 31 mars 2016 - 12:08

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

x18 och x44 har ju bättre basar samt delningsfilter(enligt dynaudio själva). Nån som hört dessa och kan jämföra med x14/x34/x38? Svårt att jämföra rakt av naturligtvis, då det är olika storlekar. Lite rörigt!

 

Funderar på om man ska gå på x38 eller x18 med sub.


Redigerat av Unregistered1384, 31 mars 2016 - 12:13.


#846

Postad 31 mars 2016 - 12:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har haft Focus 140, Audience 42 + 42c, DM 2/6. 

 

Alla dessa har en mörkare klang, spelar kraftfullt. Även om Audience 42 inte är en lika intressant högtalare idag som det var för sin tid. DM serien har blivit mjukare och mer sammanhållen över alla register. Jag har inte upplevt någon av dessa högtalare som fjälderlätta i klangen, utan mer tilltagna i basen. 

Speciellt DM 2/6 är som sin föregångare hissad i midbasen, även om den låter mycket bra. 

 

Dynaudio har toner som gräver djupt med rätt förstärkare, men Focus kan bli lite bufflig :)



#847

Postad 31 mars 2016 - 13:50

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

x18 och x44 har ju bättre basar samt delningsfilter(enligt dynaudio själva). Nån som hört dessa och kan jämföra med x14/x34/x38? Svårt att jämföra rakt av naturligtvis, då det är olika storlekar. Lite rörigt!

Funderar på om man ska gå på x38 eller x18 med sub.


Lyssnade på m10, x14 och x18. X18 är en mycket bra högtalare jag hade kört den utan sub till musik. M10 var som mina dm 2/6 som jag ägde en vecka och gillade inte pga mycket bas och diskant. Till rock försvann gitarrerna i ljudbilden pga all bas och diskant. X14 blev bättre. X18 var överlägsen de två med en mycket mer sammanhållet ljud men samtidigt hade den kvar pondusen i basen.

#848

Postad 08 maj 2016 - 09:05

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Dynaudio visade en ny center i Excite-serien i veckan, Excite X28.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   106,25K   1 Antal nerladdningar


#849

Postad 08 maj 2016 - 11:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
På tiden att dom kommer med en ordentligare center. Tänkte köra X16 med matchande centern, X22 eller vad den nu hette. Men direkt vid inkoppling så reagerade jag på att centern lät "fjuttigt" så den åkte tillbaka och X16 avbokades.

#850

Postad 08 maj 2016 - 20:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vad är det för storlek på baselementen? Motsvarande X34...?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.