Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hejsan! blir denna NAS setup bra för min mac mini HTPC?

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2011 - 23:25

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Hej igen, är nånting helt fel i det jag valt här eller ser allting bra ut?

ska köpa en Mac Mini, standard med vanlig HDD, skall sj lägga till 8GB ram:


http://www.dustin.se...a&intcmp=aredir



skall ha Mac Minin som en HTPC för film programmet XBMC.
ska köpa denna NAS för lagring till filmer m.m:


http://www.webhallen....1511-5-bay_nas

sen blir det en:
http://www.webhallen....c2-6400_800mhz

som ska in i synologyn.

är dessa diskar ett bra val till Synology DiskStationen:

http://www.webhallen...ecogreen_f4_2tb
eller rekommenderar ni några andra diskar?
diskarna skall vara för lagring till HD Filmer.



kommer allting att funka bra tillsammans?
aldrig haft en NAS förut, är det lätt att lära sig alla inställningar för att kunna hitta filmerna o filerna via XBMC från NAS hårddiskarna?

Tack.

Redigerat av Wo_Fat, 27 december 2011 - 23:26.


#2

Postad 28 december 2011 - 00:19

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
samsung diskarna fanns inte med i listan här, betyder att jag valt fel diskar elr?
http://www.synology....67<br /><br />vilka diskar ska jag då välja? det ska vara 2TB diskar.

#3

Postad 28 december 2011 - 00:27

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag använder Seagate ST2000DL003 2TB till min Synology DS411j och de fungerar alldeles utmärkt. Finns också hos Webhallen.

#4

Postad 28 december 2011 - 01:15

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
tackar så hjärtligt!

stor pris skillnad på den disken i olika sidor, är det ändå exakt samma disk på alla dessa sidor?

http://www.komplett....ews<br /><br />http://www.webhallen...003<br /><br />http://www.inet.se/p...barracuda-green

#5

Postad 28 december 2011 - 01:33

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Priset på hårddiskar har stigit väldigt mycket under den sista tiden pga översvämningarna i Thailand, och man räknar inte med att det ska vara tillbaka till normalpris förrän under andra kvartalet 2012. Jag antar att det är därför som du får så olika resultat när du kollar upp priset hos olika leverantörer. Några har kanske kvar ett billigare restlager eller så försöker andra hålla ett så högt pris som möjligt så länge det går.

Men eftersom det är samma artikelnummer som anges överallt så ska det vara samma disk.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 01:41.


#6

Postad 28 december 2011 - 01:49

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
alright :)

kmr det medfölja lätta manualer till NAS stationen till att hur jag skall använda diskarna, t.ex att om jag måste formatera diskarna första gången som jag använder dom, elr hur jag ska ha dom som raid m,m, kanske är bäst att ha alla diskar på raid5 bara? för har hört att det skyddar diskarna mer då.

hur har du dina diskar till NASEN?

#7

Postad 28 december 2011 - 02:02

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag har tre st 2TB i min Synology med deras hybridraid SHR (en variant på raid5, fast bättre) och en ledig diskplats. Detta ger min för närvarande 4TB lagring med redundans, med möjlighet att utöka med en fjärde disk.

Du behöver inte formatera diskarna. NASen tar hand om detta automatiskt. Var bara beredd på att det tar väldigt lång tid första gången som NASen ska bygga upp RAIDen, även med tomma diskar. Hos mig tog det över 20 timmar.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 02:11.


#8

Postad 28 december 2011 - 02:27

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
låter bra, köper nog 3st oxå till att börja med.
har du nån kort förklaring till vad synologyns ram är till?
min kmr ha 1gb ram, med en ledig plats att utöka till 2gb ram till,
tror du jag behöver utöka till 3gb totalt om jag bara kmr att använda NASen till att lagra in filmer så jag kmr åt dom via XBMC filmprogrammet som jag kmr ha installerat i mac minin.

kan absolut inget om sånthär, försöker lära mig helatin.

#9

Postad 28 december 2011 - 02:37

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
NASen är egentligen en liten Linux-dator och som på alla andra datorer behövs RAM.
Min DS411j har bara 128 MB RAM, och jag har absolut inga problem med prestandan. Men det beror på vad man ska ha NASen till. På Synologys NASar kan man installera extra applikationer eller aktivera tilläggstjänster och sådant behöver minne.

Ska du bara ha din NAS som fileserver till XBMC så är 1 GB ram mer än tillräckligt. Jag använder dessutom min NAS på exakt samma sätt, även om jag kör XBMC på Windows.

#10

Postad 28 december 2011 - 03:09

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
grymt, jag vill endast åt lagringen, för mac minis hårddisk räcker inte.
på vilket sätt är NASen en dator, mer än att man kan installera applikationer elr aktivera tilläggstjänster m.m som du nämnde,
kan man t.ex med NAS använda XBMC på tvn utan en Mac Mini elr annan dator?
jag trodde NAS bara var för lagring till flera hårddiskar.

här t.ex, använder han NASen nu när han är på internet o laddar ner torrents?
eller är endast download station som han använder via NASen?

http://www.youtube.c...h?v=RFQkhxFSsU8

#11

Postad 28 december 2011 - 09:47

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det är begränsat vilka applikationer som går att köra (eller rättare sagt, Synology bestämmer det i Firmware). Men i grund och botten är NASen en Linux-dator som har begränsad hårdvara. Det går t.ex inte att ansluta vare sig tangentbord eller bildskärm.
Du kommer därför inte att kunna köra XBMC direkt på NASen.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 10:03.


#12

Postad 28 december 2011 - 12:12

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
okey tackar :) har en sista fråga, vad är skillnaden annat än priset på dessa 2 NASen, den du har och den jag skall köpa.
vad kmr jag missa om jag tar den billigare?

https://www.prisjakt...kt.php?e=785131

https://www.prisjakt...24<br /><br />kmr hårddiskarna att jobba på snabbare i den dyrare varianten,
t.ex om jag ska slänga in en film i NASen från mac minin, kmr det laddas snabbare med den dyrare NASen, elr kmr det vara lika snabbt? (även om diskarna är helt samma märke)

kmr 1080p filmerna rulla på bättre inne i XBMC när jag har dom från den dyrare NASen?
kmr allt vara snabbare t.ex när man bläddrar mellan filmer och olika inställningar inne i XBMC om jag har den dyrare NASen?
elr är det helt upp till mac minin allt sånt? att om det kmr vara segt och lagga elr inte?

vad har den dyrare NASen som inte den billigare har, mer än 1gb ram skillnad,
kanske är helt onördigt för mig att köpa den dyrare NASen om jag ändå endast skall ha det som lagring till filmer för XBMC?
den dyrare NASen kanske är för dom som gör mkt annat än att bara lagra filmer till?

kmr det vara någon skillnad alls inne i XBMC oavsett om jag har den billigare elr dyrare NASen?
om det inte kmr vara någon skillnad så är det lika bra att jag väljer den billigare NAS varianten.

Redigerat av Wo_Fat, 28 december 2011 - 12:15.


#13

Postad 28 december 2011 - 12:46

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Den dyrare NASen är egentligen overkill för det som du tänker använda den till. Den enda fördelen är väl att den har plats för fem diskar, medan den billigare bara har fyra diskplatser.

Flytet i XBMC är beroende av så mycket annat, t.ex. om du tänker köra trådat eller trådlöst mellan datorn och NASen. Jag rekommenderat att du kör trådad nätverksanslutning för 1080p-material, även om det fungerar att köra trådlöst under bra omständigheter.

Det finns dock ännu ett billigare alternativ.
Har du funderat på att använda vanliga USB-hårddiskar? Jag använder även sådana till min HTPC. USB 2-anslutningen är tillräckligt snabb för 1080p.
Tänk bara på att spara dina filer dubbelt på en extra disk så att du har backup ifall disken skulle krascha.

#14

Postad 28 december 2011 - 13:13

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Jo har funderat om du menar sånahär?
http://www.youtube.c...wCU<br /><br />http://www.komplett....82<br /><br />hittade oxå en sånhär som är billigare men oxå 1TB.
http://www.komplett....25<br /><br />vet du vad skillnaden kmr vara mellan dom två? kanske den dyrare är gjord för just Mac och den andra inte?
vet du oxå hur många såna det kan kopplas till en Mac Mini?

är du säker på att XBMC kmr flyta lika bra med sånahär diskar istället för en NAS?

#15

Postad 28 december 2011 - 13:40

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag använder både USB-diskar och NAS till min HTPC med XBMC (Win7), och jag märker ingen skillnad i flytet. Främsta anledningen till att jag har en NAS är att den även används till annat, inte bara XBMC.

Som USB-disk använder jag dessa:

https://www.prisjakt...kt.php?p=538962

Det står på lådan till disken att den ska fungera med Mac OS Tiger/Leopard/Snow Leopard, men att den då kräver omformatering. (Disken levereras förformatterad med NTFS.)

Behöver du fler USB-anslutningarna är det bara att använda en USB-hub. Det är sällan man accessar flera USB-diskar samtidigt, åtminstone när man tittar på film.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 14:03.


#16

Postad 28 december 2011 - 13:50

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
så du rekommenderar inte sånahär? dom är dyra men oxå snabba?
http://reviews.cnet....></span></span>

#17

Postad 28 december 2011 - 13:57

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
om jag ska köra trådad nätverksanslutning för NAS, ska man då koppla in NASen till routern samt mac minin?

hur kopplar man in en NAS trådlöst? bara att koppla den till routern? inget mer?

jag redigerar oxå mina inlägg så slipper man skrolla ner så mkt.

jag tror ändå att jag vill köra i RAID, med den inställningen att om en disk skulle gå sönder så förlorar jag ingen data, filerna överförs till en funkande disk typ, är hybridraid SHR inställningen just sån? eller vad exakt är hybridraid SHR för?

2TB lagring räcker inte, hade nog annars valt en vanlig USB-hårddisk, jag vill inte ha flera såna lådor blir för fult.
bättre med en NAS där alla hårddiskar sitter tillsammans.

den dyra NASen är nog för overkill för mig som du sa, kanske tar en likadan som du har, för har hört att synologyn har dom bästa NASen i marknaden,
och jag vill ha minst 4 platser för hårddiskar, den verkar vara den bästa av dom, dom andra billigare har endast 2 platser.

kan du oxå förklara lite hur man kopplar in en NAS, som jag skrev nedan, trådlöst och trådad,
och för att lagra in mina filmer från NASen till XBMC, är det bara att gå in på nätverks inställningar inne i XBMC och fylla i UPNP som det heter för Windows, vet inte vad det kmr heta för Mac, måste jag oxå sätta ON på inställningen " HTTP Proxyserver för att ansluta till internet " och fylla i Server, PORT, användarnamn och lösenord innan jag kan hitta filerna på NASen via XBMC? hur svårt är det att få igång allt?

Redigerat av Wo_Fat, 28 december 2011 - 14:39.


#18

Postad 28 december 2011 - 14:15

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

så du rekommenderar inte sånahär? dom är dyra men oxå snabba?
http://reviews.cnet....att koppla med

USB 2.0 elr FireWire 800? elr ska man koppla in båda? vad exakt är firewire?



Jag har redan svarat på några frågor ovan - ändrade mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt nya.

Du behöver inte köpa dyrare grejor än nödvändigt. Det räcker med USB 2.0 för att kunna se HD-material med 1080p.

Firewire är en snabbare anslutning än USB 2.0 för att ansluta externa enheter till dator. Jag har dock aldrig stött på någon som använder den, trots att Fireware förekommer på både Mac och PC. Nu kommer dessutom USB 3.0, som är 10 ggr snabbare än USB 2.0 .

#19

Postad 28 december 2011 - 14:26

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

om jag ska köra trådad nätverksanslutning för NAS, ska man då koppla in NASen till routern samt mac minin?

hur kopplar man in en NAS trådlöst? bara att koppla den till routern? inget mer?


NASen kopplas med nätverkskabel till routern. Även trådlösa routers brukar ha några vanliga nätverksportar. Det är sedan förbindelsen mellan din Mac och routern som jag rekommenderar att även den ska vara trådad. Det går visserligen att komma upp i 300 Mbps med den trådlösa nätverksstandardaden 802.11n, men då ska utrustningen vara optimerad för en kanalvidd på 40 MHz. Många leverantörer av nätverksutrustning snålar in på detta och då får man bara 150 Mbps som max överföring. Det inbyggda trådlösa nätverkskortet i min laptop ger t.ex. inte mer än 150 Mbps.

300 Mbps fungerar för att streama 1080p. 150 Mbps är troligtvis för lite.
Som jämförelse kan jag nämna att USB 2.0 ligger på max 480 Mbps.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 14:41.


#20

Postad 28 december 2011 - 15:00

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

jag tror ändå att jag vill köra i RAID, med den inställningen att om en disk skulle gå sönder så förlorar jag ingen data, filerna överförs till en funkande disk typ, är hybridraid SHR inställningen just sån? eller vad exakt är hybridraid SHR för?


Synologys hybridraid SHR är en variant på RAID5, fast med fördelen att man inte behöver använda diskar med samma storlek.
Det finns några andra inlägg på detta forum som beskriver det mer ingående. Sök efter dem.

den dyra NASen är nog för overkill för mig som du sa, kanske tar en likadan som du har, för har hört att synologyn har dom bästa NASen i marknaden,
och jag vill ha minst 4 platser för hårddiskar, den verkar vara den bästa av dom, dom andra billigare har endast 2 platser.


Du kan börja med tre st 2TB diskar, och sedan utöka med en fjärde disk när du behöver mer lagringsutrymme. Alternativ kan du byta ut diskarna efterhand mot 3TB-diskar, när dessa förhoppningsvis börjar att bli billigare.

kan du oxå förklara lite hur man kopplar in en NAS, som jag skrev nedan, trådlöst och trådad,
och för att lagra in mina filmer från NASen till XBMC, är det bara att gå in på nätverks inställningar inne i XBMC och fylla i UPNP som det heter för Windows, vet inte vad det kmr heta för Mac, måste jag oxå sätta ON på inställningen " HTTP Proxyserver för att ansluta till internet " och fylla i Server, PORT, användarnamn och lösenord innan jag kan hitta filerna på NASen via XBMC? hur svårt är det att få igång allt?


Jag kan bara beskriva hur det fungerar i Windowsversionen av XBMC, men det du skriver om HTTP ovan är något annat. Man använder inte HTTP för att få tillgång till filerna på NASen. (Däremot används HTTP för att administrera NASen via en webbläsare, men det är något helt annat.)

När jag ska ansluta NASen i XBMC lägger jag upp en anslutning i XBMC på formatet

SMB://SHARED_NAME_ON_NAS

SMB är nätverksprotokollet för Windows, men jag vet inte om det fungerar i Mac-versionen av XBMC. Du får läsa dig till mer info på webbplatsen för XBMC. "Shared_name_on_NAS" är namnet på nätverksresursen (utdelningen av diskutrymme) som du har satt upp på NASen.

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 15:11.


#21

Postad 28 december 2011 - 15:36

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Configuring Windows Sharing (on Mac OS X 10.2 or later)

Enabling Windows Sharing
Once you have your Network settings configured to communicate with XBMC you need to enable Windows Sharing through System Preferences by:
  • Navigating to the Sharing panel.
  • On the left, under Service, select "File Sharing" and turn it On if it's not already enabled.
  • Select "Options" and check "Share Files and Folders using SMB (Windows)" and
  • Below, check the boxes of any accounts you want to give SMB access to then click Done.
  • Windows Sharing should now show as "On" with a green light next to it. Add folders, users and permissions in the boxes below.

    You have now enabled Windows Sharing on Mac OS X for the specific accounts you enabled in the Sharing panel. If you want to give public access (i.e. no password required) to shares you need to enable "Allow guests to connect to shared folders" for the Guest account in System Preferences under Accounts. Now you can configure this share by adding a media source in the XBMC GUI.

    bara att följa dessa instruktioner så får jag det fixat? det löser sig nog =)


#22

Postad 28 december 2011 - 17:16

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
valde du alla dina 3 diskar i samma volume när du sen valde volume type?
valde du denna volume type "with data protection" RAID 5+Spare? är det samma som hybridraid SHR?

#23

Postad 28 december 2011 - 19:37

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

valde du alla dina 3 diskar i samma volume när du sen valde volume type?
valde du denna volume type "with data protection" RAID 5+Spare? är det samma som hybridraid SHR?


Oj, det kommer jag faktiskt inte ihåg längre. Jag tror att jag satte in diskarna i NASen, startade den och sedan valde standardinställningarna.

RAID5 + Spare innebär 3 st diskar i RAID5, samt en fjärde disk i Standby för en eventuell krasch.
(Man har alltså redan avsatt en disk som reserv och som kan gå igång automatiskt ifall man får en krasch.)

Redigerat av cactus99, 28 december 2011 - 19:44.


#24

Postad 28 december 2011 - 20:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Oj, lång tråd. Sammanfattningsvis:
* DS1511+ är mega-overkill för din del. Du klarar dig bra på DS411j om du inte måste ha fem diskplatser.
* RAID skyddar inte diskarna, men gör att du kan tappa en disk utan att tappa data.
* RAID 5 + spare gör att du kan tappa två diskar, men å andra sidan kan du bara använda hälften av utrymmet (istället för 75%). Inget vettigt alternativ i sammanhanget.
* SHR är bara ett annat namn för "vi pusslar ihop diskarna bäst vi kan utan att du behöver få huvudvärk". Det är ger bättre utrymmesutnyttjande på olika stora diskar än en vanlig RAID 5.
* DS411j funkar bra för torrents, ännu bättre om man struntar i Download Station och lägger in Transmission (som en tredjeparts-plugin).
* SHR finns beskrivet här: https://www.minhembi...dpost&p=3443818 (en i övrigt läsvärd tråd också)

#25

Postad 28 december 2011 - 20:33

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
alright, hybridraid SHR inställningen är något som kommit nyligen kanske?
för i dom reviews jag kollat på så fanns inte den inställningen med när man skulle välja nånslags raid.

men iaf, har försökt läsa runt lite, vill vara helt säker på att jag vet hur man kmr åt filerna i NASen via XBMC med en mac.
kallas det för NFS? network file system,

är denna guide rätt för mig?
http://wiki.xbmc.org...ynology_or_QNAP

måste jag gå in på Terminal med min synology, o sätta enable på SSH?
och sen gå in på win/mac/NFS o sätta enable på NFS?

o sen gå in på shared folder o välja vilken map jag vill dela ut så jag kmr åt den via XBMC?
sen trycka på create så kmr jag in på NFS rule som det heter på engelska, skriva in hostname elr ip, och Privilege, samt root squash sen trycka ok, sen måste jag gå in i macs terminal och skriva in
ssh root@<<YOUR.SYNOLOGY.IP.ADDRESS>>

samt Type in cat /etc/exports to make sure your previous steps have created exported NFS directories.

Type vi /etc/exports to edit the /etc/exports file, and change all the "insecure_locks" entries to simply read "insecure". If you don't know vi: press the INS[SERT] key, use arrows to go to the line to edit, and delete/edit the line. Then press the ESC key, and type :x to 'Save & Exit'.

vilken tangent är INS[SERT] key?

och när jag ska spara o avsluta så måste jag skriva, :x

och sen måste jag skriva
Type exportfs -ra to initialize your newly exported directories, or reboot the NAS.
10. You should now be able to browse NFS and get to your exported Synology subfolders in XBMC.

måste man verkligen göra allt detta för att komma åt filerna i NASen? :D elr finns det nått lättare sätt.
är så kass på sånthär :(


#26

Postad 28 december 2011 - 20:45

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Oj, lång tråd. Sammanfattningsvis:
* DS1511+ är mega-overkill för din del. Du klarar dig bra på DS411j om du inte måste ha fem diskplatser.
* RAID skyddar inte diskarna, men gör att du kan tappa en disk utan att tappa data.
* RAID 5 + spare gör att du kan tappa två diskar, men å andra sidan kan du bara använda hälften av utrymmet (istället för 75%). Inget vettigt alternativ i sammanhanget.
* SHR är bara ett annat namn för "vi pusslar ihop diskarna bäst vi kan utan att du behöver få huvudvärk". Det är ger bättre utrymmesutnyttjande på olika stora diskar än en vanlig RAID 5.
* DS411j funkar bra för torrents, ännu bättre om man struntar i Download Station och lägger in Transmission (som en tredjeparts-plugin).
* SHR finns beskrivet här: https://www.minhembi...dpost&p=3443818 (en i övrigt läsvärd tråd också)


tackar, har läst det, jag skall helt klart välja SHR läget, om jag bara hittar det sen. skall köpa en DS411j och sätta direkt in 4st Seagate ST2000DL003 2TB.
enda problemet är nu att veta hur man kmr åt filerna i NASen via XBMC med en mac, när jag listat ut det så är jag super nöjd!

#27

Postad 29 december 2011 - 19:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

...

måste man verkligen göra allt detta för att komma åt filerna i NASen? :D elr finns det nått lättare sätt.
är så kass på sånthär :(

Nej, verkligen inte! Strunta i det där helt. Du delar ut en mapp bara och slår på Mac-delning (AFP). Sedan ansluter du och saken är biff. Inget krångel. Jag kör XBMC på en Mac precis som du planerar göra, det fungerar utmärkt.

#28

Postad 30 december 2011 - 00:34

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tack du är grym! började nästan tvivla på att köpa en synology för jag trodde att det blir för svårt att komma åt diskarna i den med XBMCn.
bra att man slipper skriva massor i kommandotolken, en NAS är ett måste för mig, för själva datorns hårddisk är för liten.

kan jag sno lite mer av din tid? behöver lite expert hjälp,
Mac Minin kan inte spela upp True HD elr DTS HD ljud elr? för jag vill verkligen ha det eftersom jag har rätt så bra hemmabio surround högtalare,
därför har jag kollat lite på andra alternativ än mac minin som HTPC och hittade denna:
https://www.prisjakt...></span></span>
det går väl att använda en Synology Disk Station DS411j tillsammans med en ASRock Vision 3D?

har du oxå nån aning om ifall det går att sätta in en SSD disk till
ASRock Vision 3Dn?
isåfall vilken SSD disk?
eller blir en SSD disk för overkill om jag endast skall ha datorn som en HTPC?

vad tycker du?

ifall det blir en AsRock Vision Dator så ska jag köpa till Windows 7 64-Bits,
vad måste jag slå på för att komma åt synologyn med XBMC med en windows 7?

Tack.


#29

Postad 30 december 2011 - 00:51

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag kan flika in lite på slutet här... jag kör idag en Synology DS211j med en 500gb WD green power.
Den har plats för 2 diskar men jag har inte kopplat in en till än.

Från min NAS så streamar jag till 2 TV hemma och är grymt nöjd med det! Lagt över mina filmer via FTP till nasen och allt lirar direkt med XBMC på AppleTVn. Grymt smidigt och en extremt billig lösning om man ser vad man får för pengarna.

#30

Postad 30 december 2011 - 09:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

kan jag sno lite mer av din tid? behöver lite expert hjälp,
Mac Minin kan inte spela upp True HD elr DTS HD ljud elr? för jag vill verkligen ha det eftersom jag har rätt så bra hemmabio surround högtalare,

Personligen skulle jag inte bry mig, skillnaden i ljud är rätt liten. Men det är ju jag. :)

därför har jag kollat lite på andra alternativ än mac minin som HTPC och hittade denna:
https://www.prisjakt...></span></span>
det går väl att använda en Synology Disk Station DS411j tillsammans med en ASRock Vision 3D?

har du oxå nån aning om ifall det går att sätta in en SSD disk till
ASRock Vision 3Dn?
isåfall vilken SSD disk?
eller blir en SSD disk för overkill om jag endast skall ha datorn som en HTPC?

vad tycker du?

OT: Du är verkligen expert på att f*cka upp layouten på dina inlägg. ;)

OnT: Ja, du kan sätta i en SSD-disk. Vilken som helst funkar sålänge den är stor nog för Windows. Personligen skulle jag säga overkill, du behöver inte hastigheten och förhoppningsvis är disken inte så illa monterad att den ger hörbara vibrationer. Men det är väl en smaksak. :)

ifall det blir en AsRock Vision Dator så ska jag köpa till Windows 7 64-Bits,
vad måste jag slå på för att komma åt synologyn med XBMC med en windows 7?

Tack.

Windows-delning, d.v.s. i stort sett samma som för Mac-delningen. Ingen magi.

#31

Postad 30 december 2011 - 14:03

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
hehe känns bra att vara expert på nått iaf.

om jag ska ha en SSD disk så ska det endast vara för windows, 120gb räcker.
jag måste klart plocka bort den 750gb disken som medföljer och sätta in SSDn på exakt samma ställe?

ska endast lägga till en SSD om det påverkar att flytet inne i XBMC blir snabbare, när man bläddrar mellan filmer och inställningar,
och kanske filmen startar snabbare med en ssd disk?

jag spelade upp en Trailer på 720p och 1080p kvalite av Thor filmen inne i XBMC med min nuvarande w7 64-bit dator,
intel® Core TM i7 920 @ 2.67 GHz, 6GB Ram, och det började Buffra om och om igen, gick inte att se på,
undrar bara om en SSD disk hjälper till så det kmr flyta på bättre med HD trailers kanske?

#32

Postad 30 december 2011 - 16:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

om jag ska ha en SSD disk så ska det endast vara för windows, 120gb räcker.
jag måste klart plocka bort den 750gb disken som medföljer och sätta in SSDn på exakt samma ställe?

Ja.

ska endast lägga till en SSD om det påverkar att flytet inne i XBMC blir snabbare, när man bläddrar mellan filmer och inställningar,
och kanske filmen startar snabbare med en ssd disk?

Du får tyvärr inget av det där med en SSD i det här fallet. Filmerna ligger ju dessutom på NASen, så snabbare start lär du inte få. Oavsett lär den starta inom en sekund typ, så det är inte mycket att orda om.

jag spelade upp en Trailer på 720p och 1080p kvalite av Thor filmen inne i XBMC med min nuvarande w7 64-bit dator,
intel® Core TM i7 920 @ 2.67 GHz, 6GB Ram, och det började Buffra om och om igen, gick inte att se på,
undrar bara om en SSD disk hjälper till så det kmr flyta på bättre med HD trailers kanske?

Den där hårdvaran ska klara HD utan att bli anfådd ens, så det måste ha varit något annat fel med den filmen. Streamade du den över nätet månne?

#33

Postad 30 december 2011 - 16:23

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
vet inte vad du menar med om jag streamade den över nätet,
står Trailer tillgängligt uppe på biblioteks listan i filmer där jag har alla mina filmer. inne i XBMCn alltså, trycker ner tangenten 3gånger för att spela upp trailer. har lagt in en inställning så det bara spelar upp 1080p kvalite av trailers. den hämtar trailern från HD Trailers.NET. och från Youtube.

och då börjar det buffra. är det så för alla kanske när dom försöker se på så höga kvalites trailers i XBMC?

Redigerat av Wo_Fat, 30 december 2011 - 16:40.


#34

Postad 30 december 2011 - 18:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

vet inte vad du menar med om jag streamade den över nätet,
står Trailer tillgängligt uppe på biblioteks listan i filmer där jag har alla mina filmer. inne i XBMCn alltså, trycker ner tangenten 3gånger för att spela upp trailer. har lagt in en inställning så det bara spelar upp 1080p kvalite av trailers. den hämtar trailern från HD Trailers.NET. och från Youtube.

och då börjar det buffra. är det så för alla kanske när dom försöker se på så höga kvalites trailers i XBMC?

Alltså streamar du från nätet. Det är inget du har laddat ner i förväg. Då är det inte så konstigt om det buffrar ifall tjänster du använder är slö/belastad eller din uppkoppling inte är as-snabb. Det har inget med din dator att göra.

#35

Postad 31 december 2011 - 13:10

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

om jag ska ha en SSD disk så ska det endast vara för windows, 120gb räcker.
jag måste klart plocka bort den 750gb disken som medföljer och sätta in SSDn på exakt samma ställe?

ska endast lägga till en SSD om det påverkar att flytet inne i XBMC blir snabbare, när man bläddrar mellan filmer och inställningar,
och kanske filmen startar snabbare med en ssd disk?

jag spelade upp en Trailer på 720p och 1080p kvalite av Thor filmen inne i XBMC med min nuvarande w7 64-bit dator,
intel® Core TM i7 920 @ 2.67 GHz, 6GB Ram, och det började Buffra om och om igen, gick inte att se på,
undrar bara om en SSD disk hjälper till så det kmr flyta på bättre med HD trailers kanske?


Det du tjänar på med en SSD disk till XBMC är att grafiken i menysystemet flyter på snabbare. XBMC drar ned väldigt mycket bilder från nätet (filmomslag, bilder på skådespelare, fanart etc) och dessa laddar snabbare från en SSD disk. Däremot vill jag inte påstå att filmerna laddar snabbare eller att det skulle påverka uppspelning av media.

En SSD på 120 GB är att ta i, och onödigt dyrt. Jag har en 60 GB SSD som systemdisk i min HTPC. På denna ligger Windows7 och XBMC (inkl alla bilder som XBMC dragit ned) och jag har för närvarande 15 GB ledigt utrymme på den. Media lagrar jag på andra långsammare men billigare diskar (USB + NAS).

Redigerat av cactus99, 31 december 2011 - 13:16.


#36

Postad 31 december 2011 - 13:28

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Alltså streamar du från nätet. Det är inget du har laddat ner i förväg. Då är det inte så konstigt om det buffrar ifall tjänster du använder är slö/belastad eller din uppkoppling inte är as-snabb. Det har inget med din dator att göra.


Jag är helt enig. För att få bort buffringar måste du optimera din Internetuppkoppling och ditt eventuella trådlösa nätverk. Det är därför som jag rekommenderar att man ansluter sin HTPC till en trådad nätverksanslutning. Det går att köra trådlöst, men då bör man optimera nätverket för 300 Mbps.

Redigerat av cactus99, 31 december 2011 - 13:38.


#37

Postad 31 december 2011 - 13:35

cactus99
  • cactus99
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

kan jag sno lite mer av din tid? behöver lite expert hjälp,
Mac Minin kan inte spela upp True HD elr DTS HD ljud elr? för jag vill verkligen ha det eftersom jag har rätt så bra hemmabio surround högtalare,
därför har jag kollat lite på andra alternativ än mac minin som HTPC och hittade denna:


XBMC har ännu inte stöd för ljuduppspelning i True HD. Enligt vad jag har läst mig till på XBMC-sajten så får det troligtvis stöd för detta först i nästa version "Frodo", alltså inte i version 11 "Eden" (som precis har släppts som första beta).

#38

Postad 01 januari 2012 - 13:10

Wo_Fat
  • Wo_Fat
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Alright, tackar.
tänkte väl att en SSD disk skulle göra nånting snabbare i XBMC, jag vill helt klart att laddningen av filmomslag och fanarts m.m ska gå snabbare,
vill oxå att det ska gå snabbare när man zippar filer med winrar, vilket det blir med en SSD?
inte heller fel om uppstarten av datorn går snabbare med.

vet att XBMC kan spela upp rar filer, men jag skall inte ha alla videos inne i XBMC, t.ex UFC o sånt, dom brukar vara i rar filer.
angående 120gb storleken på SSD disk, hade tänkt att jag ska ha så att allt jag laddar ner via utorrent ska sparas i SSD disken,
sen ska jag kopiera/klippa ut dom filerna jag vill spara i NASen, därför ville jag ha tillräckligt med utrymme för SSDn,

men det kanske går att spara allt man laddar ner direkt till NAS hårddiskarna?

hade tänkt mig någon utav dessa diskar, verkar vara populära:
http://www.inet.se/p...oem<br /><br />http://www.inet.se/p...s-128gb-desktop

finns dessa i 50-80gb? kan ni oxå bekräfta att dessa diskar funkar till Asrock Visions 252b moderkort?

b
ra att XBMC nångång får stöd för true HD ljud, vill iaf ha en dator som kmr vara redo för det sen.
jag har kopplat min dator direkt till routern, har inte trådlöst, vet inte hur man ska optimera sin internetuppkoppling,
har 100mbits bredband från bredbandsbolaget, andra mindre kvalites Trailers spelades upp perfekt,
det va endast 720p och 1080p som började buffra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.