Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Äntligen?!?!? Pioneers nya system

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer RCS-515H (Hemmabiosystem) 2 7 (1) Inga priser
Pioneer RCS-LX60D (Hemmabiosystem) 1 7 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 04 juli 2007 - 10:55

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej
Såg att Pioneer släppt sin ny hemmabioserie. Verkar vara precis vad jag letat efter, dvs
DVD-recorder
HDMI med uppskalning till 1080p
Små högtalare
Snygg ?! design

Min fråga är, har någon testat, finns något av paketen i butik.

RCS-LX60D
RCS-515H

#2

Postad 05 juli 2007 - 11:13

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Har också tittat lite nyfiket på dessa. Men jag undrar lite över effekten. Det står å ena sidan att lx:en ger typ 600W men den drar bara knappt 60W...Jämför man med en "riktigt" reciever så drar de oftast ung vad de levererar. Antar att det är någon form av "fusk"? Vad är haken? Det skiljer ju en hel del om man jämför denna paketlösning med att istället köpa enskild dvd-recorder och förstärkare i LX serien. Jag förstår att det är "bättre" grejor man får MEN hur stor skillnad är det egentligen för en vanlig dödlig?

//Jerka

#3

Postad 05 juli 2007 - 14:02

Expo
  • Expo
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har inte spanat in systemet än, men är intresserad av detta med en 508XD..
Eftersom 508:an inte är bestyckad med högtalare, så är jag lite nyfiken på om det är något lagom fullgott system för en herre på 20kvm och som absolut inte behöver Wisdom Adrenaline
RUSH-högtalare.. Vore skönt att slippa dra en massa rör och kablar innanför väggarna.. Deras "Front Stage Surround Advance" ska ju tydligen återge bra ljudåtergivning även om man placerar hela uppsättningen av högtalare direkt vid plasman..

#4

Postad 05 juli 2007 - 14:35

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 603 inlägg
  • 0
Pioneer mäter inte sina Watt på samma sätt som tex HK, dom mäter max effekten på varje kanal, och summerar ihop det, vilket blir 6x100 Watt per kanal = totalt 600W. Detta är ju inte riktigt rättvis mätning eftersom man lurar kunden med sina hög värden, men folk går ju på det så. Den riktiga effekten är när man mäter Watt antalet vid användning, så som HK mäter. Dessutom brukar Pioneer aldrig ange ampere mätning, vilket är viktigare än Watt effekten för att få bra ljud ut i högtalarna.

#5

Postad 08 juli 2007 - 09:25

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Sen kanske det är skillnad på digitala och analog förstärkare hur watten uppmäts?

Hur som tycker jag hysterin över hur folk hänger upp sig på watt antalet är lite överdriven. Man behöver egentligen inte många watt för att det ska låta bra. Det viktiga att tänka på i sånna här system är tycker jag att de är "optimerade" för de högtalarna som följer med och egentligen är bara teknisk spec, med watt lite överflödig på dessa?

Annars tycker jag själv att sådana här sytem låter helt okej, det går väl inte riktigt att jämföra dem med "riktiga" surroundsytem med separat reciver och separata högtalare. Har själv ett lite billigare pioneer sytem av sådan här modell, och jag tycker det funkar kanon bra till t.ex tv och nån film då och då.

#6

Postad 11 juli 2007 - 22:22

tpv917jj
  • tpv917jj
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Att det är 6x100 W inser jag ju, men jag tycker att även det låter lite mycket när förstärkaren drar 60W? Dessutom är väl Watt och ström nästan samma sak? Alltså vet du det ena och spänningen är samma så vet du ju det andra? P=U*I. Kan någon förklara?

Att en sån här söt liten anläggning kan låta bra betvivlar jag inte. Frågan är om man kan spela musik på lite högre volymer över huvudtaget? Eftersom jag är i tagen att byta ut min gamla stereoanläggning (Technics SUA900Mk2, Cerwin 1215 Tower) och är helt grön på det här med hemmabio så undrar man ju lite. Självklart kan inte en sån här liten anläggning mäta sig med den gamla vad gäller musik men frågan är om den duger över huvudtaget? För börjar man titta på lite större grejor med 5 lr fler kanaler så springer det vääääldigt snabbt iväg till ganska stora summor....

#7

Postad 13 augusti 2007 - 13:40

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Är det någon som sett något av Pioneers nya hemmabiopaket i butik. Skulle gärna pilla lite innan jag köper ett.

#8

Postad 16 augusti 2007 - 14:16

Unregistered40b540d8
  • Unregistered40b540d8
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
jag har köpt en RCS-515H som jag plockade upp för några veckor sedan. Vet ej om de har någon i butiken men jag köpte den i alla fall hos http://larsbengtsson.se/ på S:t Eriksplan.

#9

Postad 16 augusti 2007 - 14:42

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
hansandreasson - Vore kul med lite utförligare omdöme. Vad fick du ge för systemet? Kom igen, delge oss dina erfarenheter (...om pioneer-systemet :blink: )

#10

Postad 23 augusti 2007 - 10:15

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Är systemet regionsfritt (RCS-LX60D)? Annars hur gör man det till reg. fritt?

Vad tycker ni som har testat systemet? Ngt att ha?

/JL

#11

Postad 27 augusti 2007 - 11:24

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej allihopa.

Jag införskaffade RCS-LX60D i lördags för att få lite roligare ljud vid TV-tittning. Första intrycket av systemet var att det låter riktigt bra i hemmabio med tanke på storleken på högtalarna. Mest imponerad är jag av subben som trots sin ringa storlek på 5,25" hänger med hyggligt upp till skaplig ljudnivå. Självklart saknas den där goa djupbasen vid filmtitting som får nackhåren att resa sig men duger för tv-tittning och Tv-spel. Filmer kör jag på projektor och men en annan uppsättning högtalare/stärkare.
Jag skulle inte nöja mig med att ha detta system som enda hemmabiosystem/stereosystem i hemmet då det saknar den riktiga punchen i ljudet.

Efter att ha låtit MCACC funktionen göra sitt så satte jag mig och började uggla lite på TV. Canal + visade Kingdom Of Heaven i 5.1 vilket fick utgöra första snabbtesten av systemet. Måste säga att jag blev ganska imponerad av klangmatchningen och övergångarna. Jämfört med det förra systemet jag hade kopplat till TV:n (H/K HKTS7 & Pioneer VSX-416) blev detta en klar uppgradering. Trots att H/K:s subba bestod av ett 10" element tycker jag nog att Pioneersubban ger ifrån sig ett bättre tryck samt att den spelar betydligt mer kontrollerat.
Efter att ha slängt i min ljudreferensfilm, Master & Commander, i LX60D spelaren och hoppat fram till första sammandrabbningen mellan britterna och fransmännen kan jag inte säga annat än att RCS-LX60D gör ett förvånansvärt bra jobb. Tyvärr finns inte möjligheten att koppla in ytterligare en sub via lågnivå från stärkaren/subben för att få lite mer tryck i systemet men som sagt låter systemet väldigt bra.

Efter att ha provat lite 2 kanalslyssning via cd så kan jag väl konstatera att detta system inte är primärt byggt för musiklyssning i stereo. Missförstå mig inte nu, för det låter helt ok och det går att vrida på skapligt högt, men switchar jag till mitt Yamaha/Infinity system upplever man ganska snabbt LX60 systemet som lite burkigt. Nu har inte jag köpt systemet för att lyssna 2-kanal så i mitt fall har det ingen större inverkan på slutbetyget.

Sammanfattningsvis ger jag betyget klart godkänt (för filmtittning). För ca 5000:- utöver vad DVR-LX60D kostar (Webhallens extremt låga pris ej medräknat) får man faktiskt ett välljudande system som utseendemässigt tilltalar mig. Den externa displayen som man sett tidigare bland Pioneers produkter gör inte systemet mindre aktraktivt.

Redigerat av Baumann, 27 augusti 2007 - 13:26.


#12

Postad 28 augusti 2007 - 22:35

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Hej allihopa.

Jag införskaffade RCS-LX60D i lördags för att få lite roligare ljud vid TV-tittning. Första intrycket av systemet var att det låter riktigt bra i hemmabio med tanke på storleken på högtalarna. Mest imponerad är jag av subben som trots sin ringa storlek på 5,25" hänger med hyggligt upp till skaplig ljudnivå. Självklart saknas den där goa djupbasen vid filmtitting som får nackhåren att resa sig men duger för tv-tittning och Tv-spel. Filmer kör jag på projektor och men en annan uppsättning högtalare/stärkare.
Jag skulle inte nöja mig med att ha detta system som enda hemmabiosystem/stereosystem i hemmet då det saknar den riktiga punchen i ljudet.

Efter att ha låtit MCACC funktionen göra sitt så satte jag mig och började uggla lite på TV. Canal + visade Kingdom Of Heaven i 5.1 vilket fick utgöra första snabbtesten av systemet. Måste säga att jag blev ganska imponerad av klangmatchningen och övergångarna. Jämfört med det förra systemet jag hade kopplat till TV:n (H/K HKTS7 & Pioneer VSX-416) blev detta en klar uppgradering. Trots att H/K:s subba bestod av ett 10" element tycker jag nog att Pioneersubban ger ifrån sig ett bättre tryck samt att den spelar betydligt mer kontrollerat.
Efter att ha slängt i min ljudreferensfilm, Master & Commander, i LX60D spelaren och hoppat fram till första sammandrabbningen mellan britterna och fransmännen kan jag inte säga annat än att RCS-LX60D gör ett förvånansvärt bra jobb. Tyvärr finns inte möjligheten att koppla in ytterligare en sub via lågnivå från stärkaren/subben för att få lite mer tryck i systemet men som sagt låter systemet väldigt bra.

Efter att ha provat lite 2 kanalslyssning via cd så kan jag väl konstatera att detta system inte är primärt byggt för musiklyssning i stereo. Missförstå mig inte nu, för det låter helt ok och det går att vrida på skapligt högt, men switchar jag till mitt Yamaha/Infinity system upplever man ganska snabbt LX60 systemet som lite burkigt. Nu har inte jag köpt systemet för att lyssna 2-kanal så i mitt fall har det ingen större inverkan på slutbetyget.

Sammanfattningsvis ger jag betyget klart godkänt (för filmtittning). För ca 5000:- utöver vad DVR-LX60D kostar (Webhallens extremt låga pris ej medräknat) får man faktiskt ett välljudande system som utseendemässigt tilltalar mig. Den externa displayen som man sett tidigare bland Pioneers produkter gör inte systemet mindre aktraktivt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur har du satt upp högtalarna? I en traditionell 5.1 eller med 2 x 3 högtalare fram?

Är sugen på ett mindre "färdigt" paket för lätt film/tv tittande utan att behöva dra kabel rung hela lägenheten.

#13

Postad 29 augusti 2007 - 06:45

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej
Lutar åt ett LX60D.
Hur blir bilden om man skalar upp till 1080p, har en Sharp XD1 som stödjer fullHD. Blir det märkbar skillnad från lägre upplösningar?

#14

Postad 30 augusti 2007 - 13:10

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej
Nu är beställningen nära!!!
Pris inkl frakt 10078 kr från Webhallen. Ca 3000 billigare än övriga på Prisjakt (skumt).

Är det mycket korkat att köpa utan att kännt/hört/sett systemet???? Smart är det i varje fall inte. ;) :D

#15

Postad 30 augusti 2007 - 21:58

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag kör mina högtalare i traditionell 5.1 uppsättning och har inte ens provat 2x3 principen. Det krävs väldigt mycket av rummets akustik om man ska få en sådan uppsättning att lyckas, tex som i mitt fall då jag har gardiner sittandes precis bakom sweetspot så är risken att de simulerade bakhögtalarna dör ut mer eller mindre helt eftersom tyg har en förmåga att dämpa ljud och inte reflektera det. Sen har jag visserligen lyssnat på Yamahas ljudkanon och fått en väldigt trevlig ljudupplevelse utan optimal rumsakustik så det kan säkert fungera.

Jag misstänker att Webhallens låga pris beror på att de importerar sina system från Tyskland eller liknande. Vad gäller Pioneers plasmor så har Pioneer nyligen tecknat avtal med några utvalda handlare för att få bort sina produkter från tex databutiker som köper via import, för att alla apparater ska säljas för ungefär samma pris oavsett inköpsställe för att slippa priskrig som leder till minskad exklusivitet (eller nåt i den stilen). I och med detta ska även importen från andra europeiska länder försvinna. Jag kikade på PDP-4280XD på prisjakt för ett par veckor sedan och då var det 5 st databutiker som låg ca 3000:- under resterande butiker (med största sannolikhet importerade). Som det ser ut i skrivande stund så är det endast 1 butik som ligger betydligt billigare medans resterande ligger på så gott som samma pris.

Yatzy, jag har tyvärr inte provat uppskalning till 1080p eftersom mina bildvisare inte stödjer Full HD men hur som helst så måste ju antingen TV:n eller DVD:n skala upp bilden till 1080 eftersom bilden visas på hela panelen så frågan är ju fall LX60D skalar upp bilden bättre än din TV...?
Om du och alla ni andra vill läsa lite om hur jag i övrigt upplever DVR-LX60D så finns det här.

Redigerat av Baumann, 30 augusti 2007 - 22:27.


#16

Postad 31 augusti 2007 - 11:40

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Vad är det negativa att köpa en importerad produkt? Är det andra garantivilkor och serviceavtal. Finns inte menyerna på svenska? Sladden passar inte i väggen... :)

Om det inte finns något negativt är det ju bara att slå till....eller??

#17

Postad 31 augusti 2007 - 12:51

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Är också grymt sugen på att beställa det från Webhallen.
Borde ju inte vara ngt negativt att det är importerat.

Är den regionsfri från webhallen? Har inte fått ngt svar på detta ännu.

/JL

#18

Postad 31 augusti 2007 - 15:00

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Vet inte fall det är något speciellt negativt med att köpa importerat. Det jag skrev om tidigare var bara en trolig förklaring till att Webhallens pris är så mycket lägre än övrigas.
Garantivillkoren är det ju Webhallen som står för så jag misstänker att de har ett års garanti (har inte orkat kikat upp detta).
Det kan ju hända att instruktionsboken inte är på svenska men det behöver heller inte vara så.
I övrigt ska det ju fungera eftersom mer eller mindre hela Europa har samma nätuttag osv. Har för mig att det bara är britterna som envisas med att ha annan kontakt för nätuttaget. (Reservation för felaktig information :) )

#19

Postad 01 september 2007 - 17:38

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Var på Elgiganten. De fick in systemet i vissa butiker nästa vecka, dock inte i Lund där jag var. Deras pris var 10990 kr, ganska bra om man jämför priser på Prisjakt. Dock var det inte öppet köp?!? Lutar åt en beställning, bättre att lägga till 800 kr och handla i butik.

#20

Postad 06 september 2007 - 08:32

Unregistered7c76e66b
  • Unregistered7c76e66b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har förstått att ända skillnaden mellan LX60D och lillebor, Pioneer RCS-515H är recievern. Ljudet ska enligt uppfift i bättre ljudbutik i sthlms innerstad vara detsamma. Vad är det då för skillnader mellan dessa recievrar (förutom storlek på hårddisken och USB ingång på den dyrare)?

Lyssnade på LX60D uppställd som ett 2:1 system i ett mycket rörigt rum (en röra som torde förstöra för ljudet). Är faktiskt inponerad. Går naturligtvis inte att musikmässigt jämföra med ett 15 - 20 000 kronors system men.

Någon som faktiskt köpt Pioneer RCS-515H som kan komma med ett utlåtande?

#21

Postad 06 september 2007 - 12:21

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Högtalarpaketet är identiska i de bägge paketen och även recievern då den sitter i subwoofern. Det som skiljer är DVD-recorden. Storebror består av DVR-LX60D vilket är Pioneers Premium serie och lillebror består av DVR-550H-S som är en lite enklare version. Vill du veta skillnaderna så rekommenderar jag att du jämför dessa båda.
Några skillnader som jag hittat efter en snabb titt:
-550H-S har inte digital tuner vilket LX60D har. (550H-S finns även med digital tuner (HX-S) och LX60D finns även utan digital tuner (LX60) men dock inte tillsammans med högtalarpaketet.)
-Större HDD på LX60D och USB anslutning. (Vilket redan har nämnts.)
-Premium = vassare komponenter = vassare bild m.m.

#22

Postad 09 september 2007 - 09:13

Makusi
  • Makusi
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon av er som kan göra ett uttalande angående ljudnivån från HDD och fläkt etc från
RCS-LX60D??
Läste om Pioneers föregångare som hade något hög ljudnivå från HDD och fläkt, hur upplever ni RCS-LX60D (eller för den delen, även ni som har DVR-LX60D)??

Har tyvärr ännu inte hittat någon fysisk butik i närheten av Göteborg som har systemen inne för att provlyssna.

MVH
/Marcus

#23

Postad 19 september 2007 - 07:06

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan titta/lyssna på systemet. Helst i Skåne.

#24

Postad 26 september 2007 - 09:38

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
I brist på personer som än sålänge köpt detta system så kan jag här ge mina första snabba intryck. Dock måste jag direkt påpeka att jag fick en USEL demo av LX-systemet och hann dessutom bara titta/lyssna i ca 20-30min. Så ta nedan för vad det är; ett hastigt första intryck (som kan komma att ändras efter att jag fått en bättre demo).

Till att börja med så var det bara 3st högtalare+sub inkopplade. Jag upplevde filmljudet som kom ur dessa som burkigt, dovt och att det saknade klarhet och upplösning. Säljaren som demade systemet för mig fick inte fram om/var man ändrade diskant/bas någonstans (om det går?), trots 15min försök. Han hade svårt att utföra några inställningar överhuvudtaget faktiskt. Han prövade f.ö. att skifta mellan ca 5 olika förinställda ljudlägen och alla lät mer eller mindre likadant (=lika illa) enligt mig.

Jag hoppas att det här första intrycket av ljudbilden berodde på att systemet var dåligt inställt "out-of-the-box" så att säga och för att det bara var 3 av 6 högtalare inkopplade. Kan man även justera upp diskanten lite så kanske dialogen i filmljudet blir mycket bättre direkt, vem vet. Jag lämnar ljudkvalitén som ett stort frågetecken tills jag får en bättre demo med alla högtalare inkopplade.

Angående bildkvalitén, demades på en Pioneer 4280, så fick jag bara tillfälle att se 'Happy Feet' (självklart valde han en animerad film :)). Systemet var bara kopplat via RGB scart av någon anledning och bildkvalitén var riktigt dålig faktiskt. Det var t.ex. ingen skärpa runt texten utan den visade upp en mycket orolig bild. Han kopplade sedan in HDMI men kunde inte hitta någon knapp eller inställning där man ändrade från 576i till 720p. Så bilden som jag fick se imponerade inte. Ska dock nämna att båda deras Pioneer 8G Kuro skärmar (4280 och 428) var fruktansvärt dåligt inställda (tror det var out-of-the-box inställningar, men vet inte säkert). TV'n uppvisade en så pass usel bild, i detta upplysta rum ska tilläggas, att det med all säkerhet förstörde mycket av mina bildintryck av vad DVD'n kunde ge. Själva inspelningsfunktionen hann jag inte få demad tyvärr. Så även bildkvalitén får jag lämna med ett stort frågetecken.

Till sist, designen. Eftersom detta var LX-systemet så gick allting i svart högblank. Jag kan tycka att högblankt kan vara riktigt snyggt, har bl.a. en sådan ram på min LCD-TV hemma, men i det här fallet så tyckte jag att det blev lite för mycket blankt, lite för mycket damm och alldeles för plastigt, för min smak. Jag hade helt klart föredragit att det mer såg ut som på Pioneers produktbilder - d.v.s mer åt det mattsvarta hållet. Dessutom hade dom satt en väldigt, i mina ögon, tvivelaktig kromad ram runt alla högtalare. Den kromade plastramen tillsammans med den högblanka svarta laminaten (eller vad det nu är) gjorde att mitt intryck tyvärr blev negativt. Jag gillar dock den kubformade designen på högtalarna och subwoofern var helt ok, även om den gärna kunde varit lite mindre (såklart).

Men allt detta är bara mina första intryck, andra kommer säkert med största sannolikhet tycka att systemet låter kanon och är skitsnyggt, smaken är ju olika och det är ju bara positivt! :(

#25

Postad 26 september 2007 - 19:32

Yatzy
  • Yatzy
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Det var ju trevligt med en utförlig recension :D
....men varför lämna en recension när förutsättningarna är så pass usla.

Ljudet - tja, ganska svårt att få en rättvis bedömning med 3 högtalare inkopplade
Bilden - scart?!?! HALLÅ - den skalar upp till 1080p
Design - oväsentligt, smaken är ju som baken

Ser fram emot en "riktig" bedömning senare. ;)

#26

Postad 27 september 2007 - 14:30

Goya
  • Goya
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Det var ju trevligt med en utförlig recension :P
....men varför lämna en recension när förutsättningarna är så pass usla.

Ljudet - tja, ganska svårt att få en rättvis bedömning med 3 högtalare inkopplade
Bilden - scart?!?! HALLÅ - den skalar upp till 1080p
Design - oväsentligt, smaken är ju som baken

Ser fram emot en "riktig" bedömning senare.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry om du blev besviken över mina första intryck. Jag kommer förhoppningsvis att få en bättre (och mer rättvis) demo hos en annan butik under nästa vecka. Då med alla högtalare inkopplade. Tanken var då att jag skulle spinna vidare på mitt första inlägg. Det var som jag även skrev först av allt "ett hastigt första intryck" och knappast en utförlig recension av produkten. :)

Min intention med inlägget var mer att väcka lite liv i tråden här så att fler kanske skulle uppmärksamma detta system och skriva sina intryck. Dessutom kanske jag får svar på om det går att justera diskant/bas och ev. andra parametrar.

Även om man inte får den fulla ljudbilden av vad högtalarna presterar så tror jag ändå att man får en relativt bra uppfattning om dess potential när man kör 2.1 ljud. Men man får ju hoppas att jag har fel här, för det lät f-n inte bra i mina öron i alla fall. Jag kör idag ett KEF 2005.2 system tillsammans med en Marantz receiver och det låter däremot riktigt bra, så visst förstår jag att jag kommer få gå ner i kvalité om man köper ett allt-i-ett-system liknande detta, men det finns ju helt klart gränser. Jag tänkte nämligen, till skillnad från t.ex. Baumann, köra systemet även till film och inte bara till TV-ljudet. Därmed ställer jag nog lite högre krav än vad han gör (min gissning).

Visst, jag hade önskat att se även HDMI i 720p/1080p. Dock måste jag säga att jag får en superbild, via RGB Scart (!), från min Marantz 6600 spelare hemma (på en 32" LCD), så det är ju bara löjligt att skriva som att Scart vore skit. RGB Scart och komponent kan många ggr leverera en bild med mycket mer tryck i än HDMI (i min mening). HDMI på samma spelare blir också oftast kanon, men inte alltid. HDMI'n är mycket mer känslig för kvalitén på källan, är det en bra källa så blir bilden bättre (än Scart/komponent), men med sämre källa blir bilden oftast sämre (än Scart/komponent). Du vet väl att uppskalning till 1080p inte innebär att du får 1080p kvalité? Tvärtom, det är oftast bra långt ifrån Blu-Ray/HD-DVD kvalité (såvida du inte har en DVD spelare för 15-20.000kr)... :)

Ang. designen så var det återigen bara mina intryck och riktade sig främst till dem som inte själva sett systemet annat än på bild. På bilderna så ser ju systemet sjukt snyggt ut, medans det i verkligheten inte motsvarade mina förväntningar gällande materialval och byggkvalité. Kanske att Pioneer lägger mer krut på LX01 systemet som kommer senare, detta ska också bli kul att se/höra i verkligheten. Självklart är smaken olika (som jag även skrev). Förstår inte meningen med din respons riktigt, får man inte skriva vad man tycker eller hur man uppfattar utformningen/designen på en produkt längre? Jag måste missat den regeln...

#27

Postad 08 oktober 2007 - 12:03

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Har också tittat lite nyfiket på dessa. Men jag undrar lite över effekten. Det står å ena sidan att lx:en ger typ 600W men den drar bara knappt 60W...Jämför man med en "riktigt" reciever så drar de oftast ung vad de levererar. Antar att det är någon form av "fusk"? Vad är haken? Det skiljer ju en hel del om man jämför denna paketlösning med att istället köpa enskild dvd-recorder och förstärkare i LX serien. Jag förstår att det är "bättre" grejor man får MEN hur stor skillnad är det egentligen för en vanlig dödlig?

//Jerka

<{POST_SNAPBACK}>


Som det sas så spelar egentligen inte watt någon större roll då är de viktigare med ens egna lyssningintryck. Men för att försöka svara på din fråga så finns de förmodligen lika många sätt att mäta effekt som det finns förstärkare och det finns heller ingen riktig standard alla tillverkare är beredda att anväda sig av, även om det skulle vara bra. Men när de gäller system som dessa och andra kompaktsystem så mäter man dom så att de får snygga siffror på papperet, dom siffrorna en vanlig "okunnig" konsument tittar på. Det finns ju ett otal kompaktsystem som mäter 100 watt. De låter ju mycket men då har man även mycket av en annan vara, den kallas distorsion, alltså i välken grad ljudet är förstört. Alla Pioneersystem jag har läst specen på har en distorsion på 10%. Alltså är 10% av ljudet förstört, och det är väldigt mycket. Men på detta viset kan man uppnå så pass höga effekter. Sen spelar det även roll i vilket ohm-tal man mäter. Den perfekta förstärkaren ska dubblera effekten vid en halvering av ohm-talet.
Då kan de se ut såhär:
100 watt i 8 ohm
200 watt i 4 ohm
400 watt i 2 ohm
800 watt i 1 ohm
men en sådan förstärkare finns inte enligt min vetskap, om ni vet om nån så berätta:D
För att detta ska fungera så får itne förstärkaren utvecka någon värme alls, inget ljud lr andra energiformer. Och en vanlig förstärkare har ju en verkningsgrad på 50-60% tror jag. Resten av energin går åt till värme som bildas.
Sen kan man ju även avrunda siffror uppåt för att få ett jämnt och fint tal.

Pioneer mäter inte sina Watt på samma sätt som tex HK, dom mäter max effekten på varje kanal, och summerar ihop det, vilket blir 6x100 Watt per kanal = totalt 600W. Detta är ju inte riktigt rättvis mätning eftersom man lurar kunden med sina hög värden, men folk går ju på det så. Den riktiga effekten är när man mäter Watt antalet vid användning, så som HK mäter. Dessutom brukar Pioneer aldrig ange ampere mätning, vilket är viktigare än Watt effekten för att få bra ljud ut i högtalarna.

<{POST_SNAPBACK}>



Vet inte men det låter lite som att du menar att H/K gör sina effektmätningar perfekt men jag tror inte heller dom gör det helt perfekt.
Sen angående watt och ampere så beror de ju av varandra, P=U*I,(P=effekt[watt], U=spänning[volt], I=ström[ampere]) och det är självklart mycket mycket lättare att höja spänningen eftersom vi redan har 230 volt i väggen, än att höja amperen då detta påfrestar anläggngien på ett annat sätt. Man kan göra en liknelse med oss människor. Vi kan tåla en blixt på 10.000 volt om denna inte är särskilt strömstark. Men om vi får en låg spänning i oss med högre amperetal så dör vi bums. Samma sak med komponenter, för hög strömstyrka och de går sönder.
Rätta mig gärna om ja har fel.

MVH Aksel :)

#28

Postad 09 oktober 2007 - 18:52

naasapa
  • naasapa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
RCS-LX60D finns uppställt på Audio Video i Mölnlycke. Ca 10 min från centrala GBG. Har inte haft tid själv att provlyssna men en vänlig försäljare lovade provlyssning med egna skivor. Jag tycker att byggkvaliten och även tyngden på högtalarna verkar bra för vad det är. Högtalarna ÄR lackerade och inte laminerade. Subbasen är endast lackerad på fronten, resten är mycket riktigt laminerad.

Jag har idag Pioneer DVR-545 hx-s vilken är snarlik recordern i detta paket, samt Pioneer HTP-GS1 (avsett för Xbox) som "hembioanläggning". Förutom fläktljudet är jag nöjd med vad detta presterar för barnfilmstittning och tv-ljud. Däremot tycker jag designen på RCS-LX60D är mycket läckrare än mitt hopplock...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.