Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Äntligen är paketet komplett men...

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 december 2007 - 13:22

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag är en nybörjare på det här.


Har nu äntligen lyckats fixa högtalarkablar som jag lagt längs väggarna och kopplat in i recievern.

Jag har en Samsung M86 hdtv men det ljudet är inte tillräckligt. Nu när jag har kopplat in det här märkte jag att jag inte har kablar som behövs.

Det jag vill få ljud ifrån är DVD (koaxial utgång) PS3 (optisk/HDMI). Eftersom recievern inte har HDMI så antar jag att jag ska koppla med optisk från PS3:an?

Min optiska och koaxiala kabel kommer imorgon hur ska jag då koppla? Som jag har fattat det ska jag koppla:

DVD genom scart till TV och med koaxial till reciever?

PS3 med HDMI till TV och med optisk till reciever?

Ska ljudet sen komma? Hur blir det med ljudet i TVn? Måste jag ställa in något i respektive inställningar?

För jag testade koppla in DVDn in i recievern med AV kabel (röd och vit) men då fick jag inget ljud. Ljudet från tvn var det som fortfarande kom. Jag har kopplat TV kabeln från vägguttaget till DVDn istället för TVn för att få bättre bild. Så DVDspelaren använder jag som mottagare till TV kanalen och PS3n är min DVDspelare. Hur får jag ljud från både DVDspelarens dvdspelning och mottagning av TV kabeln? Behöver jag koppla på 2 sätt då?

Eller måste jag koppla TV kabeln till TVn? Hur ska jag då koppla för att få ljud från surroundhögtalarna?

Hoppas någon kan hjälpa. Känns som jag är nära att få in ljudet nu men vet inte vad som är kvar att göra..

#2

Postad 13 december 2007 - 18:35

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Du har fattat rätt med hur du ska koppla kablarna.
Du kan sen stänga av tevens egna högtalare. I DVD:n behöver du troligen ställa in hur ljudet ska gå ut, och i PS3:an måste du det definitivt.
I en del tv-apparater finns ljudutgångar som du kan koppla till recievern ifall du vill det istället för att ta det från dvd:n.
I recievern ställer du sen in den ingång du lyssnar på för tillfället förstås. Och i den finns också inställningar för att göra tevens stereoljud till surround.

#3

Postad 14 december 2007 - 00:35

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Tack så mycket. Jag återkommer imorgon eller på måndag när jag har fått kablarna hur det gick men en fråga till bara.

Nintendo wii har alla utgångar upptagna och jag använder komponentkabeln till den. Om jag vill koppla den också till högtalarna hur gör jag då?

#4

Postad 14 december 2007 - 06:49

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Antingen så kopplar du komponentkablarna till teven och stereokablarna till recievern eller så kopplar du komponent och stereokablar till reciever och sen en komponentkabel från reciever till teven. Det förstnämnda är bättre om du enbart har en komponentvideokälla som ska kopplas in då varje switch och liknande försämrar signalen en aning.

#5

Postad 14 december 2007 - 20:52

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jaha, okej. Tack så mycket. Nu har jag kopplat ihop allting men jag har ett problem. Jag får inget ljud alls från något format...

Jag har kopplat in högtalarkablarna i högtalarna och till recievern. Optisk kabel från PS3 till reciever. HDMI från PS3 till TVn. DVDspelaren kopplad med coaxial till recievern och med scart till TVn.

Jag har ställt in i PS3 att ljudet ska gå genom optiska kabeln men inget ljud kommer.

Jag har ställt in i DVDn att ljudet ska gå genom 5.1 men inget ljud kommer då heller när jag sätter på recievern.

Vad kan felet vara och vad ska jag möjligtvis ställa in i formaten? Jag har inte gjort någon inställning i recievern fast när jag höjer volymen når den 0 DB och när jag sänker når den -50DB vad innebär det? Är det ett minus eller står det för 50? Har ingen aning om hur jag ska göra nu och vad för inställningar som ska göras eller vad som är fel
:P

Sen finns det 2 coaxial portar i DVDn. Jag antar att den ska vara i coaxial ut och inte i in?

Redigerat av Conigol, 14 december 2007 - 20:53.


#6

Postad 15 december 2007 - 14:16

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Vi börjar med en sak i taget då. Vi kan börja med PS3:an.

Jag vet inte vilken reciever du har, jag har en Yamaha själv och där finns det några inställningssteg som man först går genom som förklaras i manualen. (Man ställer in storlek på högtalare, hur många man har och så.) Det antar jag att du gjort.

Decibelvolymen varierar med förstärkare och högtalare vad som är lämplig volym. För min uppsättning är -33 standard för film, och -40 för tv-spelande så sätt den på 30 så ska det inte vara nåt problem att höra när du fått ljud.

Den optiska kabeln går från PS3:an till recievern, och på recievern står det namn på ingångarna, kan vara optical 1, 2 eller exempelvis dvd, cbl och liknande. Då får man se till att man har den ingången aktiverad med hjälp av recievern eller den tillhörande fjärrkontrollen. På min går PS3:an in på en som heter DTV/CBL.

På PS3an under Settings så är det sound settings, sen audio outpout, sen Digital Out (Optical), sen klickar du i de format den stöder (min stöder Dolby Digital, DTS, Linear PCM 44, 1 och 48 kHz. Det ska stå i din recievers manual vilken din tar. Det är viktigt att man går till nästa steg också där man bekräftar inställningarna. Under BD/DVD Settings så ska du kolla att de två settings för BD/DVD står rätt. Det beror också på vad din reciever klarar, troligen är det Bitstream den ska stå på.

Jag vet inte hur du testat men sätt i en dvd-skiva i ps3:an, någon där man kan välja olika ljudformat som test. Om funktionen finns så låt recievern stå på auto när den ska upptäcka formatet som spelas upp.

Det låter som du kopplat allt rätt, men kanske att recievern inte är inställd rätt. Jag tittar in under dagen ett par ggr iaf.

#7

Postad 16 december 2007 - 06:59

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag har en enkel Kenwood som kostade 2000 kr. Utan HDMI port så antar att den är simpel. Ska uppgradera när jag lärt mig mer och lyckats koppla ihop allt..

Nu har jag suttit i ca 6 timmar och försökt fixa med inställningar. Förstår inte mycket av recievern. Har bläddrat i hela manualen och läst mycket men förstår fortfarande inte vad jag har kvar att göra. Vad kan det vara?

I PS3 så har jag ändrat det du beskrev med digital output (optical) och efter jag läste ditt inlägg testade jag mixa i BD inställningen. Jag har testat med både DVD och bara bläddra i menyerna för att höra knappljudet.

I DVDn så har jag ställt in att den ska gå på sound digital out men samma sak där, inget ljud.

Så alltså borde det vara i recievern det är fel... Jag har ändrat massa inställningar men förstår inte något av vad jag har ändrat egentligen. Har testat olika modes och volymer men inget har funkat. Manualen hjälpte mig inte mer än så heller så nu är jag helt vilse igen <_< Har ingen aning om hur jag ska lösa det här nu. Visste inte att inställningarna spelade så stor roll och alla saker i recievern har så konstiga namn att jag inte förstår vad dom betyder. Manualen var riktigt kass också.

#8

Postad 16 december 2007 - 12:43

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag har laddat ner en manual till en Kenwoodreciever nu och där finns i alla fall en steg för steg-guide till hur man genomför inställningarna för surroundljud. Den antar jag att du gått genom? Där man ställer in storleken på högtalarna, hur långt ifrån lyssningsposition de står, ifall man har subwoofer och så? Där får man också köra ett testtonstest och då ska du ju definitivt höra om nåt är fel.

Det finns ju en resetfunktion också om du vill ställa om allt till ursprungsinställningarna.

Det enda som står i manualen om att ljud inte kommer ut i övrigt är att inställningen är inställd på manual istället för auto. Har du kollat det?

#9

Postad 16 december 2007 - 20:17

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Tack så mycket. Får leka lite med inställningarna. Laddade ner manualen jag med nu och den var MYCKET bättre än den jag fick med som också var på engelska.

Jag återkommer när jag har pillat med recieverns inställningar och följt guiden mer detaljerat.

#10

Postad 17 december 2007 - 22:12

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Tack så mycket för all hjälp nu funkar det äntligen och det är så gryyymt :D Tack så mycket.

Det är bara en sak som inte fungerar och det är i PS3. Videos, blu-ray, dvd, spel från HD allt funkar utom när jag lägger in spel genom skivor då kommer inget ljud. Vet du vad det beror på?

#11

Postad 18 december 2007 - 07:03

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag är glad att det fungerar, men tyvärr så kan jag inte komma på en enda anledning till varför just spelskivor inte skulle låta.
Rent instinktivt känns det ju som det är fel någonstans, på skivorna (mindre troligt om du testat flera), i maskinen (känns inte så troligt heller eftersom dvd:er och blu-rays fungerar), i nån inställning i maskinen (fast jag kan inte hitta någon som inte påverkar mer än bara spelen).

Jag skulle dubbelkolla vilka format din reciver stöder och jämföra det med ljudformaten du ställt in under System Settings. Skulle det inte fungera tror jag att du bör ringa supportlinjen för PlayStation.

#12

Postad 18 december 2007 - 16:45

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp. Skulle inte fixat det här utan alla dina tips. Jag ska dubbelkolla med formaten och annars ringer jag support, det låter vettigt och borde hjälpa. Jag står i evighetsskuld till dig ! :lol:

#13

Postad 19 december 2007 - 11:48

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Ska ringa suporten idag. Något är galet, allt funkar, t.o.m spel som är nedladdade till hårddisken, allt utom spel från cd skiva. Väldigt märkligt.

#14

Postad 19 december 2007 - 21:53

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Det är ju typisk tur att när väl allt är ihopkopplat rätt att nåt litet skit ska vara fel. Jag hoppas det går fort med Nordisk Films support.

#15

Postad 20 december 2007 - 07:56

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Det är ju typisk tur att när väl allt är ihopkopplat rätt att nåt litet skit ska vara fel. Jag hoppas det går fort med Nordisk Films support.


Jag kollade vilka inställningar som stod under "format som stöds" när man väljer HDMI och stod bara de 2 linjära formaten med.

När jag spelade blu-ray, dvd och när PS3 spelen inte funkade så hade jag Dolby digital 5.1 ikryssat när jag valde optisk så jag testade att kryssa bort båda Dolby formaten och bara välja de 2 linjära formaten som står i listan och då funkade PS3 spelen igen.

Förstår inte varför?
Alla 5 högtalare funkade ändå den enda skillnaden var att Dolby digital inte var ikryssat som ett av de stödda formaten. Är det för att spelen inte stöder Dolby digital eller vad kan det vara? Tycker det är väldigt skumt iaf men nu funkar allt så jag är grymt nöjd. Så skön känsla att spela PES när man hör ljud överallt :P

#16

Postad 20 december 2007 - 12:21

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Aha, nej, för att få ut annat än PCM stereo när man spelar via HDMI behöver man en reciever som tar in ljud via HDMI och inte bara skickar det vidare som en växel. För oss som har mer budgetrecivers så måste vi ta ut ljudet optiskt och där stöds 5.1-ljudet.

Men nu ska det vara inställt på optiskt att den ska spela upp Dolby Digital 5.1 och DTS på PS3:an för om inte DTS och Dolby är ikryssat får du bara ut stereoljud som recievern gör om till multikanalsljud. Och för att det ska bli rätt för blu-ray och dvd så ska det vara inställt i settings där också att det ska gå ut som bitstream. Jag tror alla spel stöder Dolby Digital, jag har bara 5 stycken själv.

#17

Postad 20 december 2007 - 22:01

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Men då är något väldigt konstigt för när jag har Dolby Digital ikryssat kommer inget ljud alls på PS3 spelen från skivor. Spel från hårddisken, DVD, blu-ray och ljud i lobbyn funkar.

När jag kryssar bort alla boxar förutom de som inte går att kryssa bort så funkar PS3 spelen från skivas ljud också, ljud från alla högtalare kommer. Så om jag kör med dessa inställningar på blu-ray sen så är det inte äkta surround alltså utan bara flerkanalsljud?

Undra då varför inte PS3 spel från skiva ger ljud när jag har Dolby Digital ikryssat... SJUKT!!

#18

Postad 20 december 2007 - 22:39

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Ett sätt att se om rätt signal kommer ut är om du har auto eller liknande inställt på din reciever, för då kommer den automatiskt ställa in sig på det som kommer in och jag antar att den visar upp det också i fönstret. Så upptäckte jag att jag hade fel inställning inställt för blu-rayfilmer (jag hade PCM istället för bitstream) då den visade att det bara var stereosignal som kom in. Tack vare en kille här så kunde jag upptäcka det, jag trodde bara recievern inte visade visa ljudformat rätt då det kom ljud från alla 5 högtalarna.

Så när jag går från att köra i menyerna så ser jag att det är en stereosignal som kommer in (som jag valt att köra som surround manuellt genom Dolby ProLogic) PCM-ikonen lyser upp, men när jag startar ett spel så ser jag att det kommer in 6 kanaler och växlar över till Dolby digital. Ett bra demo att testa Dolby Digital mot DTS är demot till Uncharted där man kan ändra i realtid när spelet kommit igång.

#19

Postad 21 december 2007 - 01:57

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag förstod inte så mycket om jag ska vara ärlig men jag ska alltså ändra inställning i recievern så att det blir rätt?

Grejen är att Uncharted demot får ljud när jag kör Dolby Digital ikryssat. Det är spelen från skivor som inte funkar, PES 2008, Rainbow Six Vegas, Oblivion mm. Alla demon funkar och även warhawk antar jag fast den har jag inte testat.

#20

Postad 21 december 2007 - 02:47

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hmm jag fattar ingenting nu.

Jag fick PS3 spel att funka med dolby digital ikryssat. Grejen är att spelar jag ett PS3 spel och ljudet funkar. När jag sen stänger av spelet så funkar inte ljudet i menyn...

Då måste jag trycka på knappen "input mode" på recievern (den finns inte ens med på kontrollen så jag måste gå fram varje gång?), det finns 3 olika val: F-auto, analog och D-manual. När jag har på d-manual eller f-manual så funkar ljud (dolby digital ikryssat bland de stödda formaten). Jag sätter på PS3 och ljud funkar i menyn. Jag väljer spelet och när spelet har kommit igång slutar ljudet funka. Jag går fram till recievern och trycker på "input mode" tills den kommer till F-auto eller D-manual och då funkar ljudet igen. Jag stänger av spelet och ljudet har slutat funka i menyn. Jag går fram och trycker på input mode igen och då funkar ljudet. Har det någon förklaring eller är det bara sjukt? Det är riktigt störande men bättre det här än att byta i inställningarna i PS3n varje gång. Hade knappen input mode funnits på kontrollen hade det här inte varit så jobbigt heller..

#21

Postad 21 december 2007 - 02:47

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hmm jag fattar ingenting nu.

Jag fick PS3 spel att funka med dolby digital ikryssat. Grejen är att spelar jag ett PS3 spel och ljudet funkar. När jag sen stänger av spelet så funkar inte ljudet i menyn...

Då måste jag trycka på knappen "input mode" på recievern (den finns inte ens med på kontrollen så jag måste gå fram varje gång?), det finns 3 olika val: F-auto, analog och D-manual. När jag har på d-manual eller f-manual så funkar ljud (dolby digital ikryssat bland de stödda formaten). Jag sätter på PS3 och ljud funkar i menyn. Jag väljer spelet och när spelet har kommit igång slutar ljudet funka. Jag går fram till recievern och trycker på "input mode" tills den kommer till F-auto eller D-manual och då funkar ljudet igen. Jag stänger av spelet och ljudet har slutat funka i menyn. Jag går fram och trycker på input mode igen och då funkar ljudet. Har det någon förklaring eller är det bara sjukt? Det är riktigt störande men bättre det här än att byta i inställningarna i PS3n varje gång. Hade knappen input mode funnits på kontrollen hade det här inte varit så jobbigt heller..

#22

Postad 21 december 2007 - 07:02

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Har du det exakta namnet på din reciever så kan jag ladda hem just den manualen och kolla?

Jag vet ju att det är ljudet från spelskivor som inte funkar, men jag tänkte att ett ställe att börja (eller fortsätta) felsöka var att kolla att alla ljudformat spelas upp korrekt av recivern.

Jag tycker att som du beskriver det så är det nåt knas nånstans. Jag kan byta hur mycket jag vill från spel på hårddisken, till dvd, till meny och jag behöver aldrig trycka på en enda knapp utan så länge det automatiska läget är på så ändrar den ljudsystem så fort PS3:an gör det och den tappar aldrig ljudet på något sätt. Det låter på nåt sätt som inställningarna tappas bort när du byter mellan spelskiva och allt annat.

Sen tycker jag att det låter otroligt kass att inte input mode finns med på fjärren.

#23

Postad 21 december 2007 - 13:42

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Recievern heter: Kenwood KRF-V6100D

Jo, det är sant. Precis som att det tappas bort på något sätt. Verkar helsjukt har aldrig varit med om något liknande. Jag önskar jag förstod varför det blev såhär. Det är säkert en riktigt dålig reciever, den kostade bara 2000 men köpte paketet bara för "lärning" nu när jag lärt mig och lär mig lite mer ska jag nog snart uppgradera. Men kanske finns ett sätt att fixa det här. Har fortfarande lite hopp kvar :)

Hmm vad menas med "play mode"?

Jag har bara konstiga alternativ där. Stereo, arena, theater, PL movie, PL, game osv. Inget surround eller något borde inte det finnas? När jag väljer stereo på recievern får jag bara ljud från front högtalarna.

#24

Postad 21 december 2007 - 14:34

Conigol
  • Conigol
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Jag har gett upp nu. Har pillat med alla inställningar och knappar på recievern men det har inte fixat sig...

Det positiva är att jag fattar vad inställningarna handlar om nu åtminståne.

Jag klarar mig iaf såhär med kontrollen nu. När jag sätter på ett spel stänger jag av och sätter på recievern så funkar ljudet igen. Inte så jobbigt när man vant sig tror jag men den står på auto detect fast ändå klarar den inte av att ändra själv... Väldigt märkligt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.