Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med vår första hemmabio

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 juni 2010 - 19:26

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hejsan. Nu har jag och pojkvännen flyttat tillsammans och ska till att köpa vårt första ljudpaket för hemmabio. Jag (och ännu mindre han) har ingen erfarenhet av högtalare och ljud sedan tidigare och känner mig minst sagt förvirrad i den enorma röran högtalare som finns. Och vi har ingen möjlighet att provlyssna någonstans. Det är där jag tänkte att ni ska komma in! :(

Vi bor i en 2:a där vardagsrummet (som högtalarna ska stå i) är ~6x5m. Kommer huvudsakligen användas till film och TV, men även lite musik och spel.

Vi har kommit överens om ett 5.0 eller 5.1 system för ~5000 :- (för endast högtalarna).

Jag har tittat runt i ett par dagar nu och detta paket har fångat mitt intresse. De har fått bra recensioner av de flesta, är 1000 :- billigare än max och skulle nog passa i rummet.

Är detta ett bra och prisvärt ljudpaket? Finns det något paket där vi skulle få mer ljud för 4000 :-? Osv.

Jättetack för hjälpen.

Redigerat av Katja_H, 19 juni 2010 - 12:21.


#2

Postad 19 juni 2010 - 08:16

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Verkar vara helt okej högtalare. Vad ska ni ha för reciver till dessa? Har ni en redan eller ska det också inköpas?

#3

Postad 19 juni 2010 - 11:45

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Reciver tillkommer. Jag ville få bekräftat att jag inte gör ett galet köp, och sedan beställa högtalarna först och främst, eftersom jag inte vet hur länge kampanjen kommer pågå. :(

Men 2-3000 :- för en sådan har vi nog räknat med.

Kanske

Yamaha AX-497

eller

Pioneer VSX-519V-K

Har inte gjort några vidare efterforskningar ännu, så har egentligen ingen aning. :D

Redigerat av Katja_H, 19 juni 2010 - 11:49.


#4

Postad 19 juni 2010 - 13:09

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Golvhögtalare i all ära, men skulle ändå föreslå att ni åker och kikar på ett sattelitsystem med en tillhörande sub. Golvarna kommer ge mer bredd i ljudet, men man KAN komma att sakna en sub. Kolla här :( https://www.prisjakt...?b=s54403817&o=

#5

Postad 19 juni 2010 - 16:52

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Har faktiskt funderat lite över det, men kommit fram till att helt enkelt lägga till en sub senare om det verkligen är nödvändigt.

Saken är den att vi har väldigt begränsat utbud butiker att provlyssna i, i närheten. Har dock lyssnat på ett något enstaka system i denna prisklass (hos kompisar och HIFI-butiken), av både sorterna, och fastnade för golvare. Dock var några i butiksmiljö och utan att egentligen räknat med någonting annat än ljudet som kom ur dem just då, så kanske inte så värst rättvist. Men det är ju, som du säger, möjligt att det kommer behövas en sub.

Kommer nog ta och köpa paketet ändå, men ska fundera helgen ut.

#6

Postad 19 juni 2010 - 19:58

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Helt ok högtalare, tror inte man kan begära mer för pengarna, levde runt bra i mellan registret och basen, tyckte jag.

Fast, bra/stark/kapabel bas, beror ju på hur man bor, en tvåa är antagligen lägenhet med grannar.. :P beror ju på dem lite granna oxå, tycker jag! B) Med dessa kan man ju helt klart spela så det slår igenom gipsväggar..

Du måste nog titta på en annan förstärkare dock, då de du nämt är en 5-kanal, saknar sub-utgång, den andra är en stereo 2-kanalare, medans du köper ett 5.0 system och kanske vill ha 5.1.

Kolla på Yamaha 567/Yamaha RX-V465/Yamaha RX-V467, alt. Onkyo 508/608, tror även man hittar 607 till bra pris fortfarande.. Tycker inte om 308'an.. ;)



(Tror faktiskt inte jag hört på något av fyndas "prisras" paket och tyckt att något låtit helt skräp faktiskt...*duckar* ;))

PS. webhallen har 508'an för 2995 :-, 608'an 4295 :-, för medlemmar denna vecka, riktigt bra priser

Redigerat av Unregistered8c5802be, 19 juni 2010 - 20:47.


#7

Postad 19 juni 2010 - 21:39

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Haha, ja se där. Är som sagt helt grön och antog att de flesta förstärkare hade stöd för 5.1. ^^ Har, som sagt, inte tittat över huvud taget, men många tack för tipsen!

#8

Postad 20 juni 2010 - 16:02

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0
Här har ni ju stärkare som säkerligen skulle fungera bra:
http://www.fynda.se/...php?prodid=4134

Kör själv Reality MKII:or och Yamaha-stärkare.

Helt rätt att gå på golvhögtalare men skaffa en baslåda på engång, jag tycker inte det skadar att ha den när man lyssnar på musik heller och skulle säga att den är helt nödvändig när man kör film. Nu bor jag visserligen i hus och behöver inte oroa mig för några grannar direkt på andra sidan väggen/golvet etc. Men skulle nog rekommendera en sub för att få lite djupbas.

Redigerat av HenkeEdge, 20 juni 2010 - 16:04.


#9

Postad 21 juni 2010 - 17:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Hejsan. Nu har jag och pojkvännen flyttat tillsammans och ska till att köpa vårt första ljudpaket för hemmabio. Jag (och ännu mindre han) har ingen erfarenhet av högtalare och ljud sedan tidigare och känner mig minst sagt förvirrad i den enorma röran högtalare som finns. Och vi har ingen möjlighet att provlyssna någonstans. Det är där jag tänkte att ni ska komma in! :)

Vi bor i en 2:a där vardagsrummet (som högtalarna ska stå i) är ~6x5m. Kommer huvudsakligen användas till film och TV, men även lite musik och spel.

Vi har kommit överens om ett 5.0 eller 5.1 system för ~5000 :- (för endast högtalarna).

Jag har tittat runt i ett par dagar nu och detta paket har fångat mitt intresse. De har fått bra recensioner av de flesta, är 1000 :- billigare än max och skulle nog passa i rummet.

Är detta ett bra och prisvärt ljudpaket? Finns det något paket där vi skulle få mer ljud för 4000 :-? Osv.

Jättetack för hjälpen.

Jag tycker http://www.blocket.s..._1_28108779.htm (som jag tror ni kanske kan pruta på?) eller ännu hellre http://www.blocket.s...et_27854415.htm är mer prisvärda system OM ni kan tänka er beg.

Förresten - har ni plats för golvare så tycker jag det är helt rätt.

#10

Postad 25 juni 2010 - 10:17

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Begagnat är inte aktuellt, men tack för tipset!

Nu blev det så att vi ändrade oss i sista sekund (med lite hjälp av att centerhögtalaren inte fanns i den färg vi ville ha). Kanske lika bra eftersom vi inte var 100% säkra heller.

Istället riktade vi in oss på Dynavoice Challenger M-65 EX v2. Känns bättre eftersom de har fått fler omdömen och recensioner. Till dessa även en Proson Rumble R-8 Sub.

Kikat lite närmare på förstärkare dessutom och kommit fram till antingen Onkyo TX-SR508 eller Onkyo TX-SR607.

Beroende på 3D. Vi har en Panasonic Viera TX-P50X10Y, alltså utan stöd för 3D. Men jag har hört det ryktas om att man kan komma att kunna köpa någon extern modul som gör att man kan se på 3D i alla fall. Någon som kan bekräfta/dementera det?

Åsikter på mina ändringar? :P

Blev lite dyrare än vad vi hade tänkt oss, men man köper inte ljudsystem så ofta så det är väl lika bra att lägga någon krona extra när man väl gör det! ^^

#11

Postad 27 juni 2010 - 18:08

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Verkar som att 3D-på-vanlig-TV-modulen var grundlösa rykten.

Högtalare beställda! :P Nu har vi däremot rejäl beslutsångest ang. förstärkare!

Både jag och sambon egentligen noll koll vad det gäller detta, men dessa skillnader kan jag se:

- 607 drar mer ström
- 607 har fler in/utgångar (vilket inte spelar oss någon större roll)
- 508 har HDMI 1.4 (vilket inte heller spelar någon roll)
- 607 mer effekt (vet inte hur stor roll det spelar)
- 508 1000 :- billigare (spelar 1000 :- roll)

Har jag missat någonting? Finns det någon anledning till att jag skulle välja 607 framför 508, när 508 är 1000 :- billigare!

Avskyr beslutsångest! Det positiva är dock att vi kommer att bli nöjda hur vi än gör eftersom det bästa vi suttit med innan är datorhögtalarna Logitech Z-5500. Men det är ju alltid skönt att veta att man fått så mycket som möjligt för pengarna! :D

Ni ska alla ha stort tack för hjälpen!

#12

Postad 28 juni 2010 - 19:23

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Dom 2 stärkarna är rätt snarlika tror jag, Så de är nog hugget som stucket. Ja kör på 607an och är väldigt väldigt nöjd. :)

#13

Postad 28 juni 2010 - 19:56

erobin
  • erobin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
ska bli intressant att se vad ni tycker om högtalarna och förstärkaren. kommer troligtvis beställa dynavoice m65ex och en onkyo 508 inom en snar framtid. ni får gärna skriva en rad här sen och berätta om ni är nöjd

#14

Postad 30 juni 2010 - 16:14

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Förstärkaren är framme. Men verkar som att ALLA högtalare har fastnat i Ånge av någon anledning.

Ska bli intressant att se om vi lyckat trycka in högtalarna i vår Ford Fiesta ^^

#15

Postad 30 juni 2010 - 16:30

namroN
  • namroN
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
bor själv i lägenhet och har samma paket förutom en audiobass2 men den används knappt, och jag är väldigt nöjd hoppas ni blir de :huh: dom borde få plats tryckte in mitt paket i en volvo 340 B)

#16

Postad 01 juli 2010 - 22:23

Katja_H
  • Katja_H
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Fick använda varje cm³ i Fiestan, men nu står de uppackade bredvid mig! :unsure: Mycket fagra att titta på! Men jäklar vad djupa, 40cm har aldrig känts så mycket. ^^ Men det ordnas med lite ommöblering, känns som att de ramar in TV:n (som hänger på väggen) annars.

Och till helgen ska de kopplas in! Spännande! :)

#17

Postad 05 juli 2010 - 20:51

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nu har vi testat dem lätt och kan säga att vi hade höga förväntningar från början efter allt vi har läst. Ändå överträffades våra förväntningar oerhört! Halleluja vad fint det låter! :)

Om jag ska komma på något negativt:

1. Väldigt djupa, men det visste vi när vi köpte dem.
2. Kommer behövas en sub till film, som vi inte köpte, men det förväntades också.

Utan att ha testat mer än lite grand ger jag dem full pott! :)


Har ett litet problem dock. Vet inte om det är fel på elementet eller om det beror på något annat. När jag ökar basen på förstärkaren till nära max kommer det missljud från elementet nedanför diskanten (mellanregister) på den högra golvhögtalaren. Bara på den högra inte den vänstra. Det liksom "fladdrar" eller vibrerar. Är den trasig?

#18

Postad 06 juli 2010 - 19:03

cope
  • cope
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är påjakt efter ett nytt ljudsystem och det där verkar vara ett intressant tips

Redigerat av cope, 06 juli 2010 - 19:05.


#19

Postad 06 juli 2010 - 19:15

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Nu har vi testat dem lätt och kan säga att vi hade höga förväntningar från början efter allt vi har läst. Ändå överträffades våra förväntningar oerhört! Halleluja vad fint det låter! :o

Om jag ska komma på något negativt:

1. Väldigt djupa, men det visste vi när vi köpte dem.
2. Kommer behövas en sub till film, som vi inte köpte, men det förväntades också.

Utan att ha testat mer än lite grand ger jag dem full pott! :wub:


Har ett litet problem dock. Vet inte om det är fel på elementet eller om det beror på något annat. När jag ökar basen på förstärkaren till nära max kommer det missljud från elementet nedanför diskanten (mellanregister) på den högra golvhögtalaren. Bara på den högra inte den vänstra. Det liksom "fladdrar" eller vibrerar. Är den trasig?


Vänd dig till återförsäljaren, det blir mitt tips. Det kan vara så att du har för klen förstärkare, men det låter som att det är ngt konstruktionsfel då din beskrivning endast gäller en högtalare.
Prova att koppla om högtalarna vänster utg mot höger högtalare och vise versa. Du märker snabbt om det är samma högtalare som brottas med problemet. I sådant fall, vänd dig till återfösäljare.

Måste bara påpeka att jag tycker att det är roligt att frugan i huset verkar vara mer intresserad än mannen. Tänk om min fruga visade lika stort intresse för vår hifi. Säg till om du blir ledig katja, ha ha ha ;)

Mvh

G

#20

Postad 06 juli 2010 - 19:41

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Kontaktade fynda och de gav mig ett par "felsökningstips"; byta plats på högtalarna, kolla kablarna till högtalaren, testa elementet separat. Blir det inte bättre efter det verkar det som att de skulle skicka ett nytt element. :o

Haha. Killen kikar allt över axeln på mig då och då även om han gärna har "kan själv"-attityden. ^^ Men jag hör av mig när jag börjar tröttna på honom!

#21

Postad 07 juli 2010 - 00:57

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Kontaktade fynda och de gav mig ett par "felsökningstips"; byta plats på högtalarna, kolla kablarna till högtalaren, testa elementet separat. Blir det inte bättre efter det verkar det som att de skulle skicka ett nytt element. :D

Haha. Killen kikar allt över axeln på mig då och då även om han gärna har "kan själv"-attityden. ^^ Men jag hör av mig när jag börjar tröttna på honom!


Hm, kablar låte inte spciellt troligt. Inte heller byta plats på högtalarna. Min gissning blir att du kommer att få ett nytt element skickat till dig.

Ops hoppas att snubben inte råkade titta över axeln när jag skrev "Säg till om du blir ledig katja, ha ha ha" :)

Skämt å sido, lycka till med er nyinförskaffade hembioutrustning. Tråkigt att höra att det blev strul med högtalarna. Men som tur är kommer det att ordna upp sig till slut.

Må bäst!

G

#22

Postad 10 juli 2010 - 13:25

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
De skickar ett nytt element. Låter så här när man ökar volymen lite. Tydligen lite "av center". :)

#23

Postad 10 juli 2010 - 14:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

De skickar ett nytt element. Låter så här när man ökar volymen lite. Tydligen lite "av center". :)


Låter som någon plastdetalj är lös i konstruktionen. Har du provat att ta loss högtalaren och knackat på plasten? Alltså koppla loss den så att det inte finns någon ström till den, sedan knacka på plastkonstruktionen.

Det låter nästan som en liten lös skruv eller en plastbit som skramlar. Själva högtalaren ser ju hel ut på videon.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 juli 2010 - 14:39.


#24

Postad 10 juli 2010 - 16:46

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Plastramen sitter inte fastmonterad på högtalaren, och inget som skramlar i den när jag skakar den. Kan inte upptäcka någonting löst någon annanstans heller.
De trodde på Fynda att "elementet är lite lite lite av centrum så att det skrapar i det trånga utrymmet där talspolen sitter", efter att ha tittat på samma video.

#25

Postad 11 juli 2010 - 09:20

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Tror du kan vara på rätt spår Katja. Om det inte ger med sig hör av dej till fynda annars.

#26

Postad 16 juli 2010 - 12:12

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nu har jag fått den nya högtalaren. :)

Om det är någon som har bättre koll än mig, behöver ett mellanregister och tror sig kunna fixa/tycker att det kan vara värt besväret så skickar jag gärna elementet mot fraktkostnad. (Kan väl inte kosta mer än 50 :- med Schenker/DHL).

Det är alltså ett sånt här det handlar om.

Redigerat av Unregisteredf40f0485, 16 juli 2010 - 12:24.


#27

Postad 16 juli 2010 - 19:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Kul att det fixade sig. Sade reparatören varför det gamla elementet prasslade? Vore kul att veta.

#28

Postad 17 juli 2010 - 12:09

Unregisteredf40f0485
  • Unregisteredf40f0485
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Nej, de tittade över huvud taget inte på det. De trodde på vad jag sade och skickade bara ett nytt. Det nya ser annorlunda ut dock. Och var dammigt och skruvhålen såg använda ut :S Men det fungerar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.