Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Extremt behov av nybörjarhjälp!

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 oktober 2010 - 19:16

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Köpte idag mitt första hemmabiopaket, ett LG network Blu-Ray Disc home cinema system. Har ingen aning, men hur fan får jag TV-ljudet via hemmabion? Verkar ha installerat rätt då jag får igång högtalrna när jag kör ett test på hemmabion! Men hur får jag nu tv-ljudet? Har bara kopplat in högtalrna till recivern samt en hdmi mellan min Phillips TV och hemmabion. Har noll koll, snälla hjälp mig någon!;)

#2

Postad 25 oktober 2010 - 19:19

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Du måste få ljudet från en ev digitalbox eller en inbyggd sådan till receivern, vad har du?

#3

Postad 25 oktober 2010 - 20:37

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Har en box från vingen, hd-box!

#4

Postad 25 oktober 2010 - 22:51

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Skrev fel, har en box från COM HEM, en HUmax HD-box! Hur ska jag koppla dessa? Jag får ljud i hemmabion när jag kollar DVD!

Tror jag har en optisk ljudutgång från den boxen, ska jag köpa en optisk kabel till mitt hemmabio-system?

#5

Postad 25 oktober 2010 - 23:11

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Om det underlättar så är det här systemet jag köpt:


http://www.netonnet....su/128292.4949/

Det här är min TV:

http://shop.philips....uctID=128760000

Och det här min digital-box:

http://www.netonnet....0c/123402.4274/

#6

Postad 26 oktober 2010 - 07:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Din hemmabio har en optisk ingång.
Din digitalbox har en optisk utgång.

Däremellan kopplar du en TosLink-kabel, en optisk kabel det vill säga.
Aktiverar denna utgång på boxen, aktiverar denna ingång på din hemmabio.

Torde vara allt som behövs.

#7

Postad 26 oktober 2010 - 12:15

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hur aktiverar man de båda in resp. Utgångarna? Ska jag låta HDMI-kabeln vara kvar?

#8

Postad 26 oktober 2010 - 13:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Hur aktiverar man de båda in resp. Utgångarna? Ska jag låta HDMI-kabeln vara kvar?


Din hemmabio (hb) har ingen HDMI in så dit kan du inte koppla din digitalbox (DVB) utan det blir två kedjor med sladdar

DVB -> via HDMI -> TV
hb -> via HDMI -> TV
DVB -> via toslink/optisk kabel -> hb

Om du även vill ha ljud från analog TV på din hemmabio, kan du koppla
TV -> Via 2xRCA -> hb

hur du sedan exakt aktiverar utgången i Humax-boxen det vet jag inte, via någon meny och ljudinställning är det säkerligen, och i hemmabion borde det vara enkelt att välja ingång för ljudet.

ta en titt i manualerna, brukar finnas kopplingsförslag på sid 5 ungefär.

#9

Postad 26 oktober 2010 - 21:36

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tack så mkt för hjälpen, funkar nu! Om jag vill ha mitt X.box ljud via hemmabion, krävs det en optisk kabel till då?

#10

Postad 26 oktober 2010 - 21:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Xbox har väl optiskt ut? Och se, hemmabion har två optiska ingångar. Ska nog fungera bra med en optisk kabel mellan dessa.

Hur gillar du ljudet din anläggning ger? har gett mig f_n på att leta reda på en tillräcklig anläggning i år...

#11

Postad 26 oktober 2010 - 22:00

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jo jag är nöjd men mitt första system så jag har liksom "ingen koll"!;) Lär ju finnas en hel del bättre...

Sjukt tacksam för din hjälp!

#12

Postad 26 oktober 2010 - 22:19

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Förresten, hur kopplar jag datorn till hemmabion? HDMI eller hur gör jag?

#13

Postad 26 oktober 2010 - 22:25

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
"Google: hur kopplar jag datorn till hemmabion?" över 47 000 träffar!

Går att använda hdmi eller optisk. Kolla vad du har för portar på datorn!

#14

Postad 26 oktober 2010 - 22:45

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tro mig, jag har kollat på Google men folk överlag använder sig av ett tekniskt fackspråk som jag knappt fattar. Jag har en HDMI kontakt på datorn, vad jag kan se/förstår har jag ingen AUX ( hur ser den ut??) samt att jag har den vanliga hörlursutgången...

Såhär har jag allt kopplat just nu: En HDMI mellan digitalbox -->TV, En HDMI mellan förstärkaren och TV:n och en optisk kabel mellan Digitalboxen och förstärkaren för att få TV-ljud. Min första tanke var att när jag vill använda datorn via hemmabion att jag bara skulle kunna koppla/byta plats på datorn/TV:n till förstärkaren med HDMI istället men fick det inte att funka... Börjar fundera på om min HDMI kontakt på datorn är sönder.. Kan jag använda min vanliga "hörlursutgång" på datorn på något vis?



Förstår att jag ställer "dumma" frågor!;)

#15

Postad 26 oktober 2010 - 22:52

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Du måste ändra inställningarna i datorn så att den skickar ljudet via hdmi ;) Finns under ljudinställningarna.
Ja du kan köra via 3.5mm (hörlursutgången) men då får du bara stereoljud (2 kanaler alltså ingen surround)

#16

Postad 26 oktober 2010 - 23:12

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Om jag kör via hörselutgången, vad heter kabeln jag ska köpa då?

#17

Postad 26 oktober 2010 - 23:14

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
En sån här

Men då får du som sagt inget surround

#18

Postad 26 oktober 2010 - 23:18

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hittar ingenting om HDMI på datorn under "Ljud"

#19

Postad 26 oktober 2010 - 23:21

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

  • 892 inlägg
  • 0
Edit: Vad heter ditt ljudprogram?

Redigerat av Bigrauk, 26 oktober 2010 - 23:22.


#20

Postad 27 oktober 2010 - 08:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Förresten, hur kopplar jag datorn till hemmabion? HDMI eller hur gör jag?


Vad för ljudkort? Vad för grafikkort?
Om ATI Radeon grafik kan det, oftast, utan problem norpa ljudet internt och sända det via HDMI.
Bifogad fil  HDMI_ljud.PNG   23,1K   0 Antal nerladdningar
bara att aktivera.
Om Nvidia kan det krävas en sladd internt i datorn.
Om annat, integrerat, kan det fungera på annat vis men du måste nog aktivera HDMI-ut. Om bärbar dator borde det vara en smal sak.

Annars kan det på ditt ljudkort finnas en digital utgång. Oftast koax men kan finnas optiskt. Men å andra sidan är det ju nu fullt i din hemmabio, du har inga fler ingångar där.
vad för dator helt enkelt?!?

Då kan det fungera att vända lite på det hela (du får läsa manual) men det kan gå att koppla Xbox och dator via HDMI till TV och däröver föra flerkanaligt ljud. Sedan från TVn till Hemmabion koppla in en Toslink då jag ser att TVn har en sådan utgång. Gäller bara att TVn sänder vidare det den tar emot via HDMI så att säga.

Med andra ord, mitt förslag är
1: Få bild via HDMI
2: Leta efter aktivering av ljud via HDMI
Detta direkt till TVn, se att det fungerar.
3: Nästa steg, se om du kan få alla kanaler till din hemmabio via TosLink från TVn.
4: Och samma sak med Xbox om steg fyra fungerade, HDMI till TVn och samma TosLink till hemmabion.

Redigerat av Monshi, 27 oktober 2010 - 08:07.


#21

Postad 27 oktober 2010 - 09:33

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Det här är min laptop!:

https://www.prisjakt...kt.php?e=354744

Hur gör jag enklast?

#22

Postad 27 oktober 2010 - 09:38

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jag tror efter att ha testat lite, att min dators HDMI kontakt är sönder på något vis...

#23

Postad 27 oktober 2010 - 10:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag tror efter att ha testat lite, att min dators HDMI kontakt är sönder på något vis...


Hurså? Ingen bild? Inget ljud? Om inget ljud bara se om du inte kan hitta uppdaterade drivrutiner eller försök installera om de senaste.

Borde gå att få ljud ut HDMI-kontakten utan några större problem.

#24

Postad 27 oktober 2010 - 10:48

Stagen
  • Stagen
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
kopplar datorn till TV:n för att testa, som jag gjort tidigare men som inte fungerat på sistone, och det fungerade inte nu heller. Brukar köra datorskärmen på TV:n men det händer inget och när jag ändrar till rätt surce står det "Ingen videosignal"

#25

Postad 27 oktober 2010 - 10:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

kopplar datorn till TV:n för att testa, som jag gjort tidigare men som inte fungerat på sistone, och det fungerade inte nu heller. Brukar köra datorskärmen på TV:n men det händer inget och när jag ändrar till rätt surce står det "Ingen videosignal"


ja, det låter ju inte bra men ta och se om du kan reparera/installera om/uppdatera drivrutinerna för grafiken så kanske. men HDMI-kontakter kan tydlig gå sönder även de även om de ska vara buffrade plug'n play kontakter som ska tåla att man ansluter dem i drift.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.