Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SMÅTT med STORT ljud! :)

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 maj 2011 - 18:39

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tjo!

Jag går i funderingarna på att byta ljudsystem...

Har idag Dynavoice M65, kör stereo när jag kör musik o Surround när det är musik...
DOCK är ju Dynavoice satelliter så fruktansvärt stora att dem inte har kommit upp ens..

Vad jag nu är ute efter är alltså SMÅÅ satelliter, typ:
eller om det nu finns andra sånna små?
Men frågan är, pallar dem trycket när man sätter på HÖG volym med musik?

Tänkte komplettera isf med typ
?



PLSS! hjälp mig! ;)

#2

Postad 03 maj 2011 - 19:32

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0




ska ge dig STOOOR ljudbild med sin 360 teknik.. har själv köpt 4st Mirage Omnisat precis och inväntar leverans... dessa är såklart något större än vad du kanske hade tänkt dig..

sen skulle jag rekomendera dig att uppgradera till 12" XTZ

nu känner ju inte jag din budget.. men blir nog svårt att slå mirage högtalarna om du ska ha små från vad jag förstått.. (ska dock tilläggas att jag själv inte hört dessa live ännu).. men de återkommer i alla trådar när det kommer till surround i mindre format..
----------
sen finns ju även, som är ganska vanliga:

Redigerat av Xicaxo, 03 maj 2011 - 23:08.


#3

Postad 03 maj 2011 - 19:46

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Audio Pro Sphere SB-1 är inte så roliga att lyssna på enligt mig men Mirage högtalarna är faktiskt riktigt trevliga. Annars skulle jag föreslå att du kikade på KEF, har själv ett par och är riktigt nöjd ;) tex


sedan har du ju


och


men det beror ju såklart vad du har för budget.

#4

Postad 03 maj 2011 - 20:04

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Där hade vi ju några små fina rackare :D

Frågan är ju bara, hur bra pallar dem MUSIK på rikigt hög volym? Tänker mig fet dunkadunka sketfull förfest ? ;)
Sådär så man får klagomål ifrån grannarna som bor på andra sidan gatan :P

För som det är i dagsläget så klarar mina M65or den biten GALANT, och även underbara (i min åsikt) när det kommer till film... (stereo)
Men vill som sagt ha SMÅTT så dem knappt syns, men ändå inte tappa ljudet liksom...

Budgeten är inte satt, vill först veta vad det handlar om i pengar för att få vad jag vill ha, o sen får man se om man ska gå på exklusiva linjen eller den "prisvärda"linjen...

#5

Postad 03 maj 2011 - 21:03

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Elipsen är INTE liten kan tilläggas..Ungefär som ett mänskligt huvud för att ge er något att gå på. ;)

Mirage är fantastiska som surround (perfekta skulle jag kunna sträcka mig till).

Monitor Audio Radius är väldigt prisvärda, men inte jämnfört med omnisat som har större och bättre ljud för bara lite mer pengar..Dessa är heller inte "något större", de är ju tom mindre än omnisat, så var ni får era mått ifrån vete tusan! :P

Dock bra tips.

#6

Postad 03 maj 2011 - 21:50

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Audio Pro Sphere SB-1 är inte så roliga att lyssna på enligt mig men Mirage högtalarna är faktiskt riktigt trevliga.

känns så otrloigt bra när man hör fler och fler säga att dessa är så bra, då man själv köpt dem i blindo utan att ha lyssnat på dem live själv.

Där hade vi ju några små fina rackare B)

Frågan är ju bara, hur bra pallar dem MUSIK på rikigt hög volym? Tänker mig fet dunkadunka sketfull förfest ? :D
Sådär så man får klagomål ifrån grannarna som bor på andra sidan gatan :D

För som det är i dagsläget så klarar mina M65or den biten GALANT, och även underbara (i min åsikt) när det kommer till film... (stereo)
Men vill som sagt ha SMÅTT så dem knappt syns, men ändå inte tappa ljudet liksom...

Budgeten är inte satt, vill först veta vad det handlar om i pengar för att få vad jag vill ha, o sen får man se om man ska gå på exklusiva linjen eller den "prisvärda"linjen...

Mirage högtalarna ska klara musik väldigt bra!

Elipsen är INTE liten kan tilläggas..Ungefär som ett mänskligt huvud för att ge er något att gå på. ;)

Mirage är fantastiska som surround (perfekta skulle jag kunna sträcka mig till).

Monitor Audio Radius är väldigt prisvärda, men inte jämnfört med omnisat som har större och bättre ljud för bara lite mer pengar..

Dessa är heller inte "något större", de är ju tom mindre än omnisat, så var ni får era mått ifrån vete tusan! :P

jag syftade på att Mirage OS3orna var något större (än de som han själv bidrog med i första inlägget).. hamnade kanske lite fel i meningen iom. bild länken.. förstår att du "missuppfattade" meningen. har nu "korrigerat meningen så det inte uppstår fler missupfattningar.. tack;)

Redigerat av Xicaxo, 03 maj 2011 - 21:52.


#7

Postad 03 maj 2011 - 22:08

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Mirage högtalarna ska klara musik väldigt bra!


"SKA" .... någon som VET om dem klarar av trycket på högvolym?


Sen undrar jag med, vad är det för skillnad på XTZ:n, mer än att det är 10" resp 12"?
Jag har alltid gillat 10" mer, mer snärtig bas... Eller vad föredrar ni om man ska ha till både musik OCH film...?

#8

Postad 03 maj 2011 - 22:14

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Som det verkar så lutar det åt mirage, någon som kan förklara skillnaden?

MX serien går ju o köpa i 5.1 för 6000kr, med en 800w (!?) sub?






#9

Postad 03 maj 2011 - 22:30

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0

Som det verkar så lutar det åt mirage, någon som kan förklara skillnaden?

MX serien går ju o köpa i 5.1 för 6000kr, med en 800w (!?) sub?






Skillnad på?

De olika Omnisatarna antar jag?
Främst är det skillnad på elementen i storlek och storleken på själva högtalarna. MX är extremt små.
Sen har du OS3 2490:-/st och dessa är om inte dubbla storleken så tredubbla mot MX.
Dock får du prestandan därefter också.

#10

Postad 03 maj 2011 - 22:38

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

Som det verkar så lutar det åt mirage, någon som kan förklara skillnaden?

MX serien går ju o köpa i 5.1 för 6000kr, med en 800w (!?) sub?





OS3 är största som går att köpa i norden, OMD5 finns i USA men säljs bara på ett ställe som INTE skickar utanför usa.. idoter!!! OS3 är dessutom styck pris och därmed dyrast, och för övrigt ända modellen (förutom omd5) som går ner relativt lågt i frekvensen.. 70hz jämfört med 110-120hz som dom andra har.

MX är klart billigast och prestige både snyggare finish och andra element.

Allt detta går iofs att lista ut på nån minut på http://www.miragespeakers.com/ ;)

Men om det går att spela så högt så att grannarna på andra sidan gatan hör vetefan... känns inte som nått i denna storlekskategorin är gjort för det. Men en effekttålighet på 150w.. är väll bara o prova :P

#11

Postad 03 maj 2011 - 23:12

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

"SKA" .... någon som VET om dem klarar av trycket på högvolym?


Sen undrar jag med, vad är det för skillnad på XTZ:n, mer än att det är 10" resp 12"?
Jag har alltid gillat 10" mer, mer snärtig bas... Eller vad föredrar ni om man ska ha till både musik OCH film...?

Själv kör jag med dubbla XTZ 12" och skulle aldrig få för mig att byta ner till 10".. gillar 12" basar.. vad jag har läst och hört är att XTZ 12orna ska vara bättre än 10orna.. hur de skiljer sig vågar jag dock ej säga då jag inte riktigt minns.

till film föredrar man ju lätt 12".. men alla tycker ju såklart inte samma..

#12

Postad 04 maj 2011 - 02:19

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Jag tror att kombinationen Mirage + XTZ 12'' är mycket bra om man vill ha "små" högtalare. Väl värt att nämna är att man inte köper mindre högtalare för at spela extremt högt.

#13

Postad 04 maj 2011 - 03:15

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag också börjat intressera mig för Mirage högtalare som bakhögtalare vid mitt surroundsystem nr II.

Däremot verkar det vara svårt med butiker som saluför de här högtalarna runtomkring Gbg?
Såg däremot att KungsTv var anslutna till Euronics, vilket borde innebära att en Euronics butik i området skulle kunna ta hem högtalaren. Men då är man antagligen tvungen att köpa....

Hur som helst, det ser ut att vara en mkt trevlig högtalare. Jag står i valet och kvalet och har även sneglat på Dynavoice FX4. Någon som hört den här högtalaren?

http://www.fynda.se/...php?prodid=3828


G

#14

Postad 04 maj 2011 - 17:37

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Har funderat nått så extremt sen jag startade denna tråden...

Tanken är nämligen att jag ska bygga en sk. låda runt taket, där alla sladdar o grejer ska vara... även infällda spotlights o grejer....

Funderar att till en början bara köra med
som bakhögtalare, menar... det är ju inte så att det är något vidare mycket ljud som kommer ur dem, o dem är små och finns i vitt... tänkte att man kan ju sätta dem på lådans udnerkant så dem pekar rakt ner mot soffan..

Egentligen, handlar det inte om att man ska ha en bra subwoofer som kan stötta upp satelliterna?
Sen även då att satelliterna ska palla med lite högre volym?

Shit, vill ha allt men ändå smått =/

Kanske få offra golvarna för ist typ?


Hur funkar det systemet? Någon som har erfarenhet?
Vill ju kunna brassa på när man är på partyhumör... Får kanske glädja grannarna med att byta ner mig? =/

#15

Postad 04 maj 2011 - 17:47

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Jag också börjat intressera mig för Mirage högtalare som bakhögtalare vid mitt surroundsystem nr II.

Däremot verkar det vara svårt med butiker som saluför de här högtalarna runtomkring Gbg?
Såg däremot att KungsTv var anslutna till Euronics, vilket borde innebära att en Euronics butik i området skulle kunna ta hem högtalaren. Men då är man antagligen tvungen att köpa....

Hur som helst, det ser ut att vara en mkt trevlig högtalare. Jag står i valet och kvalet och har även sneglat på Dynavoice FX4. Någon som hört den här högtalaren?

http://www.fynda.se/...php?prodid=3828


G


Testa att kolla på MediaMarkt har sett dem där, fast har inte varit på MM i GBG dock.

Har funderat nått så extremt sen jag startade denna tråden...

Tanken är nämligen att jag ska bygga en sk. låda runt taket, där alla sladdar o grejer ska vara... även infällda spotlights o grejer....

Funderar att till en början bara köra med

som bakhögtalare, menar... det är ju inte så att det är något vidare mycket ljud som kommer ur dem, o dem är små och finns i vitt... tänkte att man kan ju sätta dem på lådans udnerkant så dem pekar rakt ner mot soffan..

Egentligen, handlar det inte om att man ska ha en bra subwoofer som kan stötta upp satelliterna?
Sen även då att satelliterna ska palla med lite högre volym?

Shit, vill ha allt men ändå smått =/

Kanske få offra golvarna för ist typ?


Hur funkar det systemet? Någon som har erfarenhet?
Vill ju kunna brassa på när man är på partyhumör... Får kanske glädja grannarna med att byta ner mig? =/


Om du känner att KEF KHT-3005SE är för dyra kika på
istället då som är lite billigare.
Sen har du ju dessa högtalare som har riktigt bra placeringsmöjlighet, finns i vitt oxå.


#16

Postad 04 maj 2011 - 17:57

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenheter av dessa?
Kan man ju faktiskt placera ut så det hade sett lite cool ut :)

Högtalare är så fruktansvärt fult, IMO ....





Men subben då, tror ni jag kommer bli nöjd med


Eller är det verkligen värt 1000kr mer för 2" större element?


Redigerat av Unregistered4a1a4d00, 04 maj 2011 - 17:58.


#17

Postad 04 maj 2011 - 20:17

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Men subben då, tror ni jag kommer bli nöjd med



Eller är det verkligen värt 1000kr mer för 2" större element?

eftersom du tydligen nöjer dig med de små sateliterna så nöjer du dig säkert med 10 oxå!

#18

Postad 04 maj 2011 - 20:41

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Haha vem har sagt att jag "nöjer mig" ?
Jag är inte så hemskt kunnig inom allt det här, vet bara att ju större grejerna är ju fetare spelar dem... grovt hugget..
Men vad jag är ute efter nu är så smått som spelar så stort som möjligt, visst, 10 eller 12" spelar ju ingen större roll, handlar om så lite större låda att man likväl kan ta 12" om det nu motiveras för det...

Känner att jag vill köpa så mycket mer, därför jag försöker strama åt budgeten...

Men om jag förstår er alla rätt så tycker ni att jag bör satsa på 5st Omnisat SO3 och en XTZ W12.16 ?

#19

Postad 04 maj 2011 - 21:39

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

  • 1 209 inlägg
  • 0
Alltså det där med "Tror ni jag kommer bli nöjd med"..Det finns bara ett svar på den och det är UT OCH LYSSNA.

Det är som att fråga andra "gillar jag apelsin" och det kan bara du svara på om du smakar (läs Lyssnar).

Sen kan tilläggas att hembioconsult bör ha mirage för demo och de finns väl i Göteborg?
Dessa bör du också LYSSNA på då det är en väldigt speciellt ljudkaraktär som inte passar alla..Inte minst, inte passar allas smak som 5.1 system. Som Surround är de i MINA öron perfekta..Osäker på om jag vill ha det som 5.1 - Som max 4.1..Med riktig center!

#20

Postad 04 maj 2011 - 22:10

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Hur vet man vilka som har sånna som demo då?
Vet inte om vi har någon i Halmstad trakten... =/

GBG är typ 17mil, lite väl långt för o åka o lyssna...
Sen låter ju fan allt bra i butik, men optimala förhållande, vilket man absolut inte har hemma =/

#21

Postad 04 maj 2011 - 22:17

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Focal kanske? :)

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=130030

http://www.focal.com...eakers/dome.php

#22

Postad 04 maj 2011 - 22:49

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0
Ska du köpa olyssnat så LUSLÄS allt på nätet om sakerna först, det finns massa utländska forum, hifi tidningar osv..
Lite bilder på dom monterade om du inte sett https://www.prisjakt...kt.php?g=413881

annars finns det ju en relativt nätt golvmodell ifrån mirage, samt en annan modell som inte går att köpa längre i sverige på blocket... dock är man ju lite borta ifrån "osynliga" högtalare då.



http://www.blocket.s...i...m?ca=10&w=3

#23

Postad 05 maj 2011 - 00:16

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Testa att kolla på MediaMarkt har sett dem där, fast har inte varit på MM i GBG dock.



Om du känner att KEF KHT-3005SE är för dyra kika på

istället då som är lite billigare.
Sen har du ju dessa högtalare som har riktigt bra placeringsmöjlighet, finns i vitt oxå.


Tack för tipset. Det blir att åka till MM vid Bäckebool redan under den här veckan :)

G



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.