Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad ska man tänka på?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juni 2012 - 14:42

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har köpt en lägenhet som är under byggnation och funderar på vad jag ska ha för ljud och bild. Till saken hör att inflytten inte beräknas förrän december 2013 men jag gillar att vara ute i god tid med saker.
Har budgeterat på c:a 15 000 och hade tänkt mig en TV, gärna så tunn som möjligt från 47" och uppåt. Resten av pengarna tänkte jag lägga på ett ljudpaket som låter bra. Jag har letat runt här på forumet efter lite olika lösningar men förstår mig inte på någonting som skrivs eftersom jag är helt grön inom området. Vad blir bäst bang for the buck? Ska man köpa ett komplett 5.1 från elgiganten eller plocka olika delar till ett 2.1-system? Någon DVD/BlueRay-spelare har jag inget behov av eftersom det mesta kommer streamas från datorn via HDMI.
Snälla, förklara! Finns det någonstans man kan läsa på lite på vad man ska tänka på?

#2

Postad 03 juni 2012 - 17:25

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Om du ska lyssna på musik också så kan du ju köra ett 2.1 ( med sub ) el. 2.0 system. Sen så kan du ju köpa en receiver ( minst 5.1 ) och driva högtalarna och den eventuella subben med. Om du inte tycker det låter bra vid film, så är det ju bara att koppla till fler högtalare. Tänk på rummet vad gäller storlek av högtalare och sub.

I princip om du är nöjd, så skulle ju budgetalternativet kunna vara att köpa ett par begagnade högtalare för några hundralappar+en begagnad tvåkanalsförstärkare. Det lär du ju kunna få något ok för ett par tusen kronor, som ger ett riktigt fint ljud til tv o film!

#3

Postad 03 juni 2012 - 19:20

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar!
Jag har läst lite och jag tror att det är 2.0/1 som gäller för mig. Vad jag vet så gillar jag det ganska tunga ljudet så jag antar att en baslåda är att föredra. Hur stor betydelse har förstärkaren?

Kikade på fynda.se och tyckte dessa var riktigt snygga:
http://www.fynda.se/...php?prodid=3336
http://www.fynda.se/...php?prodid=4061
Dessa landar på 3600 tillsammans. Sett till min budget räknar jag med att lägga ungefär 8000 på TV vilket ger mig en budget på 7000 på ljud. Kan jag komma undan billigare är det ju bara bra eftersom det är mycket annat som kommer köpas till lägenheten. Alltså kan vi säga att jag har 3000 att spendera utöver det.
Vad behöver jag för förstärkare? Duger exempelvis den här? Det är ett plus om man kan koppla in iphonen till den för musik.

Redigerat av johansson911, 03 juni 2012 - 19:21.


#4

Postad 03 juni 2012 - 19:36

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
För att ge ett exempel så kör jag XTZ stativare med en hemmabioreceiver som nu kostar 2tkr ( har kostat 4tkr men är förra årets modell ). En receiver har lika bra ljud i samma prisklass sägs det eftersom det är större omsättning på receiver än renodlade stereoförstärkare. Dessutom så kan du koppla till mer högtalare den dagen du känner för det.

Ja, subwoofer kan nog vara att föredra men det beror också på hur starka baselemt du har i högtalarna ( men till dom där du länkade till behöver du en sub ). Vad gäller högtalarna o subwoofer du länkade till så är det säkert bra grejer. Men om du inte har ett alltför stort rum så kan du lika gärna köpa stativhögtalare ( finns också sådana att hänga upp på väggen ) som golvhögtalare, speciellt som du köper en sub till. Men det går säkert lika bra både och, dock så lär man väl å lite mer kvalité per utlagd krona om man köper lite mindre högtalare. Om du köper stativhögtalare, köp inte så små i såfall, för då kanske det är bättre med golvare.

Denna har jag o det kan du nog driva det mesta med i budgetsegmentet åtminstone: http://www.fyndborse.../yamaha-rx-v471

Hade en renodlad stark förstärkare förut för 3-4tkr, men det är ingen skillnad i ljud alls. Det räcker gott, tänk på att små plastförstärkare t.o.m. kan driva en o annan högtalare. Så denna Yamahan lär räcka o bli över.

#5

Postad 03 juni 2012 - 19:40

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Men om absolut vill ha golvare, så kan du ju också göra som så att du skippar subwoofern och köper högtalare med ett extra baselement? Dessa tex. http://www.fynda.se/...php?prodid=4650

Så skulle nog jag göra. Allltså antingen rejäla golvare el. stativare+subwoofer.

#6

Postad 03 juni 2012 - 20:19

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Okej, jag är som sagt helt grön så det var bara något jag höftade till med.
Anta att jag kör på den recievern du visade som då kostade 2000, det ger mig omkring 5000 att spela med på högtalare. Kan jag slippa subwoofern och ändå få schyst bas ur ett par golvhögtalare så är jag bara glad, eftersom den är ganska svårplacerad. Stativhögtalare eller golvhögtalare har för mig ingen betydelse, utan det är funktionen som får avgöra.
Hur vet man om en reciever/förstärkare klarar av att driva ett par högtalare? Har det med watt-talet att göra?
Rummet är i övrigt ganska stort, då det är en ganska öppen 2:a på 51 m2 där vardagsrummet sitter ihop med kök och hall. Soffan kommer vara 2-3m från TV och ljud.
Vet du vad, här har du faktiskt en länk på hur lägenheten är planerad att bli. TV och soffa kommer stå som bilden visar.

Tack för svaren! Även om det är 1½ år till jag faktiskt ska köpa grejerna känns det bra att förstå sig på det. Vill ju egentligen inte rikta in mig på nån speciell modell utan förstå lite vad det är man ska leta efter.

Redigerat av johansson911, 03 juni 2012 - 20:19.


#7

Postad 03 juni 2012 - 20:52

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Om jag ser till ritningen så skulle jag köpa ett par vägghängda stativhögtalare och sätta vid sidan om en vägghängd tv. Till vänster om soffan skulle jag placera en subwoofer. Till detta så räcker "definitivt" den förstärkaren eller någon liknande. Om du tex. köper den här tiden 2013 för att ta ett exempel, så kan du kolla efter vad en 5.1 förstärkare ifrån 2012 års modeller kostar. Det ska kunna vara omkring 2tkr precis som i år skulle jag tro.

Det där med watt talen är bara bluff tyligen. Olika tillverkare specificerar olika. baselementen när du köper högtalare, om baselementem mäter mindre än låt oss säga 5 tum, så kanske du behöver en större subwoofer istället. Jag kör med 6,5 baselement på mina stativare+en liten subwoofer på 8 tum på en yta av 12-13 kvm.

Det som kan komma att kosta är subwoofern om baselementen i högtalarna är för små, så det gäller att ha en bra avvägning däremellan. Tex. så köpte jag en 8 tums sub och hade fått ge dubbelt för en 10 tums sub in samma serie!

Jag tror att 93.21'orn XTZ på fyndbörsen skulle passa dig perfekt, dock är dom svarta till färgen. Dom har dessutom hängfäste baktill, bara att sätta in en spik o hänga upp+att dom har basreflexporten på framsidan, så du slipper att plugga den eller dämpa bakom högtalaren.Dom kostar 2-2,5tkr. Dom lär räcka gott o väl.

http://www.fyndborse...alare/xtz-93.21

#8

Postad 04 juni 2012 - 03:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Så länge du inte ägnar några pengar åt akustiken kan mycket väl dina pengar vara bortkastade. Ta med dig en gammal anläggning och satsa ett gäng stålar på akustiken. Du kommer inte ångra dig.

#9

Postad 04 juni 2012 - 04:14

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Du får nog säga hur han ska göra isåfall, Trebban. Förstår dock inte vad han ska göra så mycket mer i det där ganska lilla utrymmet, än att dra in en soffa o bord ( som man ju brukar ha framför teve, hänga upp nåt på väggarna, sätta upp ett par tjocka gardiner om där är ett fönster, och vad jag förstår mycket viktigt, att han lägger en stor tjockare matta på golvet.

Sen vet jag inte hur det blir eftersom det är en vägg på vänster hand och en öppen yta till höger, men det går ju inte att göra något åt.

Det är ju om han ska sätta dit nån form av drag-vägg, är det vad du förespråkar, Trebban? Som dom kan dra för när dom använder anläggningen. I såna fall ska det allt ge ett sjutusan till ljud för att ha en omotiverad vägg som bara blir att förstöra i andra sammanhang.

Nej, jag tror att detta blir jättebra.

#10

Postad 04 juni 2012 - 10:20

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Okej, det som oroar mig mest med en baslåda är var kablarna ska göras av.
Ang det där med vägghängda högtalare så antar jag att det inte har någon betydelse om de hänger på väggen eller står på stativ. Har tänkt om vad gäller färg och det är svarta högtalare jag ska ha.

Någon akustik har jag inte tänkt lägga pengar på. En hyfsat tjock matta som du sa kanske. Blir nog lamellgardiner så att man kan stänga ute solljuset i fönster och dörr.

Vilka tumstorlekar ska jag sträva efter att ha? Tänker i förhållandet mellan disk, mellan och bas?

#11

Postad 04 juni 2012 - 16:29

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Du har ju 1st kabel till basen o den drar du ju ifrån stärkarn. Men större högtalare kan du ju också köra på. Anledningen också att jag nämner vägghängda är ju att utrymmet ändå är relativt litet, och på dom avstånden blir det bättre ju längre ifrån högtalaren man sitter brukar man säga. Dessutom måste du ha högtalare som är gjorda för att tå intill vägg och om d köper vägghängd vet du ju att så är fallet. Jag skulle tro att 9/10 högtalare "ej" är gjorda för atts tå intill vägg. E hölgtalare brukar man få dra ut åtskilliga decimeter. ( något kortare om man dämpar bakom ).

Tumstorlekarna är ju redan fixerade på varje högtalare, så man får anta att det är som det ska vara. Sjäv skulle jag titta på basen, men jag är ingen expert. Det kan bli svårt för dig om du väljer att utesluta subben, men visst, du fnner säkert nån högtalare med dubbla basar som kan spela på ett litet utryme, men jag känner inte till några.

Tex. jag har 1x6,5 tum i varje högtalare+1x8 tum subwoofer i ett rum på 12-13kvm. Då vet du ungefär, och jag är ingen "extrembas" människa. Dock så räcker det o blir över till musik hoppas jag, det lär det göra...

#12

Postad 04 juni 2012 - 17:06

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hehe jag menade inte att jag inte ville ha någon baslåda, utan vore mest tacksam om det gick att undvika den men ändå få skaplig bas, då den i mina ögon är ganska svår att placera :)
Har ju tänkt hänga IKEA Bestå-skåp under TV:n så jag kanske kan ställa baslådan på/vid sidan av dem. Gillar lite bullrig bas så jag tror jag vill ha 10".
Eftersom parkettgolv, väggar, fotlist, rubbet är splitt nytt när jag flyttar in vill jag helst undvika att fräsa in eller vad man nu ska hitta på för att bli av med kabeln. Att rent av lägga den på golvet är uteslutet.

#13

Postad 04 juni 2012 - 17:29

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, du kan precis lika gärna ha subwoofern framtill vad jag förstår. Men jag hoppas att du vet vad du gör med bas och en bostadsrätt. Du lär få mycket bas även med mindre element. Men visst, en del bas försvinner säkert ut i köket, så en 10 tummare om grannarna går med på det, kan kanske vara bra. Dock blir det dyrare, så är det ju alltid.

Parkettgolv förresten är nog bland det sämsta ljudmässigt som man kan ha, så se till att täck så mycket du kan med en matta. Gärna kanterna av rummet också, precis lika viktigt det tydligen.

#14

Postad 04 juni 2012 - 17:33

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Antar att man kan reglera basen i t ex förstärkaren om den skulle visa sig vara för hög?

#15

Postad 04 juni 2012 - 17:47

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jorå, du har en kontroll på subben också.

#16

Postad 04 juni 2012 - 19:01

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Okej, tack så mycket för dina svar. Angående det med basen är huset byggt helt i betong vilket förhoppningsvis isolerar grannarna.
Jag skulle gärna vilja höra andras åsikter också, och kanske få lite hjälp med att plocka ihop ett 2.1-paket med vägghängda/2.0-paket med golvisar som låter bra för c:a 7000:-.
Som sagt jag kan inte mycket om ljud. Hör ingen större skillnad på ett paket för 5000 mot ett för 15000 sålänge det inte är något uppenbart som t ex dubbelt så stor baslåda. Har inga planer att göra något åt akustiken utan vill mest ha ett ljudsystem som förhöjer upplevelsen vid filmer och musik samt kan ge lite go stämning i lägenheten. Tror inte heller jag vill ha surroundljud. Kanske någon centerhögtalare i framtiden, men är det mer ljud för pengarna i en stereoförstärkare tvekar jag inte att helt avstå surround.

#17

Postad 04 juni 2012 - 19:13

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Hoppas att du får hjälp att hitta nåt bra. Om man vill ha ett lättplacerat budgetalternativ så kan man också välja en soundbar, men hur ljudet blir vet inte jag.

http://www.netonnet....?query=soundbar

#18

Postad 04 juni 2012 - 19:21

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Känns som att det blir lite som de 5.1 plasthögtalare från samsung för ett par tusen jag redan äger då, vilka jag är ganska missnöjd med.

#19

Postad 04 juni 2012 - 20:30

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Slänger in ett tips som en kompis har
http://www.fynda.se/...paket-oak/3790/
http://www.fynda.se/...receiver-/4541/

För den pengen tycker jag det är väldigt bra ljud


#20

Postad 05 juni 2012 - 18:20

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Dessa högtalare du länkade till är ju faktiskt riktigt snygga för sitt pris. Är de som du säger bra ljud i är de verkligen intressanta. Länk nr 2 fungerar inte längre...

#21

Postad 05 juni 2012 - 19:36

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Dessa högtalare du länkade till är ju faktiskt riktigt snygga för sitt pris. är de som du säger bra ljud i är de verkligen intressanta. Länk nr 2 fungerar inte längre...


Jag är verkligen ingen ljudexpert, satt själv i din sits för 6 månader sen typ. Dock blev jag väldigt intresserad direkt jag satte mig in i detta. Jag har magic f6 ex som jag är väldigt nöjd med, men definition serien ska ju vara "bättre" och tycker de låter väldigt bra.

Oj länkade till yamaha v471 som jag har själv, men fynda har bara kvar den i titan. De har tydligen bytt upp till 473 på den svarta

#22

Postad 06 juni 2012 - 16:56

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Utseendet på förstärkaren har ingen betydelse, den kommer stå dold i TV-bänken.

#23

Postad 06 juni 2012 - 17:54

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Det bästa att göra nu är väl att be byggarna förbereda för trådat nätverk i hela lägenheten med massor av uttag överallt. Visserligen mest för dator nätverk/internet men även för hembio i olika rum eller en dator i ett rum som spelar upp film på en TV/projektor i ett annat.

Samma sak med dragning av högtalarkabel till alla rum. Det blir ju då enkelt att få musik samtidigt i alla rum.

#24

Postad 06 juni 2012 - 18:38

johansson911
  • johansson911
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Det bästa att göra nu är väl att be byggarna förbereda för trådat nätverk i hela lägenheten med massor av uttag överallt. Visserligen mest för dator nätverk/internet men även för hembio i olika rum eller en dator i ett rum som spelar upp film på en TV/projektor i ett annat.

Samma sak med dragning av högtalarkabel till alla rum. Det blir ju då enkelt att få musik samtidigt i alla rum.


Tack för tipset! Ska ju ha en wifi-router i TV-hyllan för min iphone och laptop så det med datorn är redan löst. Hur fungerar det med trådlös HDMI?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.