Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 11 december 2023 - 20:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Zelensky är i USA nu och ska försöka övertyga republikaner att fortsätta stödja. Eller så ska de personligen förklara för stackarn att sorry we are out. Undrar hur EU länderna ställer sig om USA drar sig ur. Finns ju starlink och annat Europa inte kan hjälpa till med och nog betydligt krångligare samordna i EU än det är i de förenade staterna.

Jag hoppas jag har fel men jag får intrycket att du är road av situationen. Har du förstått vad Ukraina och Zelenskyj har åstadkommit de senaste åren gällande vår säkerhet? Spelplanen har förändrats ganska ordentligt till Putins nackdel. Jag hoppas att USA och EU inte sumpar detta. 



#702

Postad 13 december 2023 - 22:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Jag hoppas jag har fel men jag får intrycket att du är road av situationen. Har du förstått vad Ukraina och Zelenskyj har åstadkommit de senaste åren gällande vår säkerhet? Spelplanen har förändrats ganska ordentligt till Putins nackdel. Jag hoppas att USA och EU inte sumpar detta. 

Snarare frustrerad än road. Det är så jäkla trist när allt går precis som förväntat. Lyckas republikanerna sätta stopp med USA first filosofin så kommer ju inte nedrustade europa kunna hjälpa särdeles mycket. Har ju aldrig vart på tal om att ställa om till krigsekonomi och rusta för att aktivt föra krig mot ryssland. Sen hur EU ska kunna samordnas och enas effektivt kommer bli en jäkla soppa... 

 

Ser då inget positivt med det här kriget så det verkar ju va mer du som är road? USA och EU kommer sumpa detta de kommer inte aktivt föra krig mot Ryssland och tvinga Putin till kapitulation. Vi vill inte betala det priset som krävs.



#703

Postad 13 december 2023 - 23:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Snarare frustrerad än road. Det är så jäkla trist när allt går precis som förväntat. Lyckas republikanerna sätta stopp med USA first filosofin så kommer ju inte nedrustade europa kunna hjälpa särdeles mycket. Har ju aldrig vart på tal om att ställa om till krigsekonomi och rusta för att aktivt föra krig mot ryssland. Sen hur EU ska kunna samordnas och enas effektivt kommer bli en jäkla soppa... 

 

Ser då inget positivt med det här kriget så det verkar ju va mer du som är road? USA och EU kommer sumpa detta de kommer inte aktivt föra krig mot Ryssland och tvinga Putin till kapitulation. Vi vill inte betala det priset som krävs.

Norden som du bor i har beslutat att hjälpa Ukraina.
 



#704

Postad 14 december 2023 - 18:43

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Tycker den klassiska julgransflygningen från flygvapnet kunde utförts över östra Ukraina det här året

#705

Postad 14 december 2023 - 21:00

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Snarare frustrerad än road. Det är så jäkla trist när allt går precis som förväntat. Lyckas republikanerna sätta stopp med USA first filosofin så kommer ju inte nedrustade europa kunna hjälpa särdeles mycket. Har ju aldrig vart på tal om att ställa om till krigsekonomi och rusta för att aktivt föra krig mot ryssland. Sen hur EU ska kunna samordnas och enas effektivt kommer bli en jäkla soppa... 

 

Ser då inget positivt med det här kriget så det verkar ju va mer du som är road? USA och EU kommer sumpa detta de kommer inte aktivt föra krig mot Ryssland och tvinga Putin till kapitulation. Vi vill inte betala det priset som krävs.

Positivt att jag missförstod din kommentar. Personligen hoppas jag att vi inte hamnar där att USA går in aktivt.

 

Sedan förstår jag inte hur du kan tro att jag är road. Men jag kan föra ett resonemang kring vad Ukraina gjort sedan invasionen, dom har fixat tid åt övriga världen. Det var nog många som trodde att Ryssland skulle invadera Ukraina inom loppet av dagar eller möjligen någon vecka. Det visade sig helt fel och istället har Europa varit väldigt enade tillsammans med USA och en del andra. Så sent som idag fick väl Putin en ny knäpp på näsan, Ukraina får inleda förhandlingar om medlemskap i EU. Det var väl med på Putin lista över förbjudna saker?

 

Häromdagen sa Putin att kriget tar slut när dom fått bort nazisterna från Ukraina. Jag tror Putin söker en framgång som han kan hävda på hemmaplan var en seger. Så länge inte t ex USA går in storskaligt så tror jag att Putin inte vågar ta fram tyngre vapen.

 

Tänk om originalplanen fungerat, Ukraina på någon vecka, vad hade hänt därefter? Då hade inte Europa varit förberedda på samma sätt, det kan vi konstatera.

 

Edit: Kan ju tillägga att jag hoppas att inte USA sumpar detta, men jag finner inget roligt i den situationen. Det är bara tragiskt.


Redigerat av Mr_Tom, 14 december 2023 - 21:34.


#706

Postad 16 januari 2024 - 23:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Ser på ett program om Holodomor, folkmordet på Ukrainare tidigare 30-talet. Utfört på order av Sovjetunionens ledare. Påminner starkt om hur Putin har visat på samma respekt för människoliv. Dessa människor berättelser är mer än skrämmande. Att detta kan ske igen med stöd av antidemokratiska krafter efter bara 90år är......inte gott nog.

Fy farao säger jag bara. Allt annat blir jag bannad för.

Redigerat av PML73, 17 januari 2024 - 00:04.


#707

Postad 17 januari 2024 - 20:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Håller med. Väst måste sätta ner foten och visa att detta inte accepteras. Med militära resurser för det är det enda dessa grottmänniskor förstår.

Tyvärr ser det inte ut så just nu.

Redigerat av Loco.spk, 17 januari 2024 - 20:46.


#708

Postad 18 januari 2024 - 11:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Ukraina försöker spara på sitt folk vilket inte Ryssland verkar bry sig om så i vissa områden är de ryska förlusterna 7 gånger större än de ukrainska och dessutom ger sig allt fler ryssar till de ukrainska trupperna.

 

Oroligheter har brutit ut i ryska regionen Bashkortostan sedan en mycket populär miljöaktivist och motståndare till kriget i Ukraina blev arrestera och dömt till 4 års fängelse. 1000-tals personer deltar i protesterna.



#709

Postad 18 januari 2024 - 13:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Oroligheter har brutit ut i ryska regionen Bashkortostan sedan en mycket populär miljöaktivist och motståndare till kriget i Ukraina blev arrestera och dömt till 4 års fängelse. 1000-tals personer deltar i protesterna.

 

Ojsan, var tvungen att googla Bashkortostan... En autonom republik grundat 1917 inom ryska federationen såsom jag tolkar det. Ja den blir intressant att följa. Hur dessa relativt autonoma stater inom ryska federationen faktiskt pröver luft under egna frihetsvingar. Vid närmare eftertanke så verkar det rimligt med implodering av den ryska federationens modell som den ser ut idag. Kinas närvaro och uppköp av mark och tillgångar sätter nog käppar i hjuöet på hur mycket Kreml kan påverka i sak. Många av dessa stater verkar vilja gå en egen/annan väg.

 

Intressant att följa.


Redigerat av PML73, 18 januari 2024 - 13:30.


#710

Postad 20 januari 2024 - 09:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Förs fortfarande inga diskussioner om att gå in i Ryssland och tvinga dem ge upp anspråk på ukrainskt territorium och avsätta Putin. Sker det en kapprustning i eu länderna så sker det med högsta tysthet och görs ju inga försök att skapa opinion för att verkligen göra det som krävs för att stödja Ukraina annat än tomt snack om hur kass putin är och alibi skickande av vapensystem för att försvara Ukrainskt territorium. Dylika halvmesyrer ger dem inte tillräckligt med resurser för att invadera Ryssland och påtvinga en fred på deras villkor.



#711

Postad 20 januari 2024 - 20:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Förs fortfarande inga diskussioner om att gå in i Ryssland och tvinga dem ge upp anspråk på ukrainskt territorium och avsätta Putin. Sker det en kapprustning i eu länderna så sker det med högsta tysthet och görs ju inga försök att skapa opinion för att verkligen göra det som krävs för att stödja Ukraina annat än tomt snack om hur kass putin är och alibi skickande av vapensystem för att försvara Ukrainskt territorium. Dylika halvmesyrer ger dem inte tillräckligt med resurser för att invadera Ryssland och påtvinga en fred på deras villkor.

Men vad hoppar du över för information i din värld. Tyskland har levererat stridsvagnar och och vi har skickat artilleripjäser (Archer), stridsvagn 122 (Leopard 2), granatgevär (Carl Gustaf) med ammunition, pansarskott (AT4), pansarvärnsrobot 57 (NLAW), automatgevär, minröjningsutrustning och stridsfordon 90 (CV 90), hjälmar, avancerad ammunition, sjömålsrobot 17, pansarvärnssystem, personterrängbilar, vinterutrustning, riktmedel, kroppsskydd, tält, maskeringsnät och luftvärnssystem till ett värde av  22,2 miljarder kronor och flera EU länder lovar mer granater och ammunition till Ukraina.



#712

Postad 20 januari 2024 - 20:15

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 634 inlägg
  • 0

Förs fortfarande inga diskussioner om att gå in i Ryssland och tvinga dem ge upp anspråk på ukrainskt territorium och avsätta Putin. Sker det en kapprustning i eu länderna så sker det med högsta tysthet och görs ju inga försök att skapa opinion för att verkligen göra det som krävs för att stödja Ukraina annat än tomt snack om hur kass putin är och alibi skickande av vapensystem för att försvara Ukrainskt territorium. Dylika halvmesyrer ger dem inte tillräckligt med resurser för att invadera Ryssland och påtvinga en fred på deras villkor.


Kommer nog inte hända i första taget. Jag tror att detta är ganska kört för Ukraina att vinna tillbaka hela sitt land. Det har väl skett lite utrensning där av folk som är kritiska till Ryssland så frågan är om det ens finns kvar folkligt stöd i dessa territorium om det ändå skulle ske? Jag gissar på att USA kommer dra tillbaka sitt stöd på sikt och Ukraina är tvungna att förlika sig med att det kommer dras nya gränser. De kommer inte erkännas internationellt och kommer vara allmänt stökigt. För jävligt men har svårt att se att det inte kommer bli på detta sätt. Ryssarna har väl lärt sig av sina kompisar i Kina i hur det blir genom att kolla på Tibet.

#713

Postad 20 januari 2024 - 22:49

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Hörde från INSIDE RUSSIA (Youtube kanal som drivs av en ryss som flytt) att Ryssland har en pensionsfond som de tagit hälften av för att betala statsskulden. Två veckor efter detta var det små notiser om detta i TASS. Ryssland ekonomi kan kanske få Ryssland att ge upp i Ukraina. Rubeln har tappa ca 40 % av sitt värde sedan kriget startade.



#714

Postad 21 januari 2024 - 03:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Läste att Brittisk underrättelse fått nys om att Smersj återuppstår i Putins Ryssland. Smersj var en tredelad organisation inom NKVD för kontraspionage som offentligt grundades 1942 vilka mördade och rensade bort folk i paranoida anklagelser som hot mot Stalin eller Sovjetunionen.

Det låter som om detta naturliga steg bland despoter är det första klivet mot en implodering av nuvarande system. På samma sätt som NKVD till slut manövrerades ut.

Redigerat av PML73, 21 januari 2024 - 03:20.


#715

Postad 21 januari 2024 - 09:24

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Läste att Brittisk underrättelse fått nys om att Smersj återuppstår i Putins Ryssland. Smersj var en tredelad organisation inom NKVD för kontraspionage som offentligt grundades 1942 vilka mördade och rensade bort folk i paranoida anklagelser som hot mot Stalin eller Sovjetunionen.

Det låter som om detta naturliga steg bland despoter är det första klivet mot en implodering av nuvarande system. På samma sätt som NKVD till slut manövrerades ut.

Rysslands styrande hävdar att väst vill invadera Ryssland så då måste man visa att så är fallet för ryska befolkningen. I verkligheten vill ingen invadera Ryssland för de skulle bli oerhört dyrt att rusta upplandet.



#716

Postad 21 januari 2024 - 11:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Men vad hoppar du över för information i din värld. Tyskland har levererat stridsvagnar och och vi har skickat artilleripjäser (Archer), stridsvagn 122 (Leopard 2), granatgevär (Carl Gustaf) med ammunition, pansarskott (AT4), pansarvärnsrobot 57 (NLAW), automatgevär, minröjningsutrustning och stridsfordon 90 (CV 90), hjälmar, avancerad ammunition, sjömålsrobot 17, pansarvärnssystem, personterrängbilar, vinterutrustning, riktmedel, kroppsskydd, tält, maskeringsnät och luftvärnssystem till ett värde av  22,2 miljarder kronor och flera EU länder lovar mer granater och ammunition till Ukraina.

Det levereras det lilla som finns men det räcker inte till tyvärr det krävs mer än så.



#717

Postad 21 januari 2024 - 12:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Funderar på det rimliga att förvänta sig skattehöjningar i kölen av nya militära satsningar för flera nationer, likaså Sverige. Det är många som kör blame game på uteblivna resurser samtidigt som samma personer kräver skattesänkningar och bredare Rot/Rut. Som jag ser det. Är det omöjligt att göra militära satsningar utan pengar, och så länge de inte ramlar in till skattebasen blir det ingen redundans(överflöd) av kulor/vapen att exportera till Ukraina.

Jag var något tveksam till den hyvling som försvaret genomled på 90talet för att spara på utgifterna. Eventuellt hade filmen 9e Kompaniet en påverkansinsats i att folk trodde att allt var genomkorrupt.

On topic, om Sverige ska kunna förse Ukraina med resurser måste dessa resurser komma från oss skattebetalare, vem annars? Punkt.

#718

Postad 21 januari 2024 - 15:36

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Fanns liksom ingen hotbild längre. Det var fortfarande en del ryssen kommer när jag gjorde värnplikt men det var närmast borta redan då.

Ansågs bara kosta pengar i onödan vilket ju iof vart korrekt.

#719

Postad 21 januari 2024 - 16:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Fanns liksom ingen hotbild längre. Det var fortfarande en del ryssen kommer när jag gjorde värnplikt men det var närmast borta redan då.

Ansågs bara kosta pengar i onödan vilket ju iof vart korrekt.


Vad menar du? Sällan har väl hotet från Ryssland varit större än idag?

#720

Postad 21 januari 2024 - 18:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Fanns liksom ingen hotbild längre. Det var fortfarande en del ryssen kommer när jag gjorde värnplikt men det var närmast borta redan då.
Ansågs bara kosta pengar i onödan vilket ju iof vart korrekt.


Det är just den där inställningen jag ifrågasätter nyttan av. "Det fanns inget hot längre". Så enfaldigt kortsiktigt av, ekonomer. Klart som smörspad, allt annat än redundans i systemets funktion... Av och för alla de som inte har expertisen.

#721

Postad 21 januari 2024 - 21:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Vad menar du? Sällan har väl hotet från Ryssland varit större än idag?


Vi har ju ännu inte blivit överfallna så alla pengar sparade är ju en vinst. Sen är väl risken i ärlighetens namn inte så stor idag men skulle vi aktivt gå in och starta krig i Ryssland hade det vart jättebra om vi vart rustade.

#722

Postad 21 januari 2024 - 22:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vi har ju ännu inte blivit överfallna så alla pengar sparade är ju en vinst. Sen är väl risken i ärlighetens namn inte så stor idag men skulle vi aktivt gå in och starta krig i Ryssland hade det vart jättebra om vi vart rustade.

 

Det var ju ett lustigt resonemang som jag inte tror någon expert håller med om. Det kommer att kosta massor med pengar och inte minst tid att rusta upp försvaret till den nivå det måste hålla idag. Tills dess är vi väldigt sårbara. Det är knappast en vinst.

 

Och varför du pratar om att vi aktivt skulle starta krig i Ryssland fattar jag inte alls, men så har din insats i detta ämnet lämnat en del att önska hittills.



#723

Postad 21 januari 2024 - 22:25

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 249 inlägg
  • 0

Det var ju ett lustigt resonemang som jag inte tror någon expert håller med om. Det kommer att kosta massor med pengar och inte minst tid att rusta upp försvaret till den nivå det måste hålla idag. Tills dess är vi väldigt sårbara. Det är knappast en vinst.

Och varför du pratar om att vi aktivt skulle starta krig i Ryssland fattar jag inte alls, men så har din insats i detta ämnet lämnat en del att önska hittills.

Den ryska propagandan bygger ju på att allt Ryssland gör, gör de för att försvara sig mot Nato som drömmer om att erövra moderlandet. Så kanske kommer vinkeln därifrån.

#724

Postad 21 januari 2024 - 23:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Den ryska propagandan bygger ju på att allt Ryssland gör, gör de för att försvara sig mot Nato som drömmer om att erövra moderlandet. Så kanske kommer vinkeln därifrån.

 

oqvist verkar fiska i lite grumliga vatten när han inhämtar sin information, men att han på allvar tror att Sverige eller NATO skulle ha planer på att invadera Ryssland hoppas jag inte.



#725

Postad 22 januari 2024 - 15:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vi har ju ännu inte blivit överfallna så alla pengar sparade är ju en vinst. Sen är väl risken i ärlighetens namn inte så stor idag men skulle vi aktivt gå in och starta krig i Ryssland hade det vart jättebra om vi vart rustade.

 

Det verkar som du helt missat det nya begreppet "hybridkrig". Ryssland ligger enligt uppgift och stör GPS-systemet runt Östersjön, det är ett exempel. Ryssland gör nog det dom kan för att skapa problem för väst. Men dom kommer inte att erkänna det utan dom nekar till alla anklagelser.

 

Det enda som Putin har lyckats med genom att anfalla Ukraina är väl att visa hur svaga Ryssland är, inte minst militärt. Men jag undrar om du förstår  den möjliga konsekvenserna av att anfalla Ryssland.

 

oqvist verkar fiska i lite grumliga vatten när han inhämtar sin information, men att han på allvar tror att Sverige eller NATO skulle ha planer på att invadera Ryssland hoppas jag inte.

Jag såg nyligen en kommentar av Bert Sundström som varit korrespondent för SVT i Moskva i många år.

 

Han konstaterade att bland hans bekanta i Ryssland är bilden att USA tillsammans med Ukraina anfallit Ryssland. Jag minns inte om NATO var med i anfallet också men bilden som Putin ger den ryska allmänheten verkar vara att Ryssland är under anfall. 

 

För att citera Anthony Blinken, USA's utrikesminister: Om Ukraina slutar slåss upphör Ukraina att existera som nation. Om Ryssland slutar slåss är kriget slut.

 

EDIT: Enligt flera media så har helgens stora hackerattack kopplingar till Ryssland. Om det stämmer, är det någon som tror att Putin varit helt ovetande om detta?


Redigerat av Mr_Tom, 22 januari 2024 - 16:44.


#726

Postad 23 januari 2024 - 18:46

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0

Vi har ju ännu inte blivit överfallna så alla pengar sparade är ju en vinst. Sen är väl risken i ärlighetens namn inte så stor idag men skulle vi aktivt gå in och starta krig i Ryssland hade det vart jättebra om vi vart rustade.

Läser du bara ”nyheter” från ryska påverkanskonton”? Man kan ju tro det, för inte kan du vara så här naiv annars?

#727

Postad 28 januari 2024 - 14:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

-...inte kan du vara så här naiv annars?

 

Jodå, det går alldeles utmörkt. Enligt senaste forskning kring personligheter och de olika synsätt på sanning som sammanställts. Så har denna grupp människor, vilkas synsätt på sanningen går genom magkänslan och är odelat subjektiv. Alltså, de som anser att alla bär på en egen absolut sanning. I långt större utsträckning har lättare för att ramla ned i konspirationers avgrunder. Eftersom de gärna hoppar över sådan information som eventuellt motsäger deras instinktiva magkänsla. Elementärt.  B)

 

Att vara rationell kring sådant som studsar irrationellt är rent av skadligt.  :wacko:



#728

Postad 30 januari 2024 - 01:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 962 inlägg
  • 0
Det är pga sånt här som exempelvis oqvist får till sig sina ”nyheter”.
https://x.com/michae...gQHOkdroGWwQmwg

#729

Postad 30 januari 2024 - 06:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är pga sånt här som exempelvis oqvist får till sig sina ”nyheter”.
https://x.com/michae...gQHOkdroGWwQmwg

Ja, det där med att vilja ge upp sitt egna land och dess modell. Är givetvis inte bra. Att samarbeta med utländska intressen som vill störta den egna nationens stabilitet är givetvis riktigt illa. Sitter man i riksdag och har historia av att ha finansierats av utländska intressen i konflikt med sitt egna land torde det bli en fråga för domstol, ev. förräderi. Det vore väl vettigt att alla i riksdagen säkerhetsklassades högre och en körning genom register sker varje vecka. Här torde även partibidrag redovisas... Det skulle vara intressant att se vem och vilka kontakter som sker i det dolda för att ta emot makt, exponering, gåvor eller pengar.

 

Ukraina har visat att det finns problem med korruption, i alla led. Och Ukraina rankas på plats 116 av 180 Transperancy Internationals korruptionsindex. De har ett massivt arbete framför sig och landet klättrar på rankingen, presidenten gör mer än de bl a Ryska intressen önskar.

 

Här är det lite tvetydigt med de svenska bidragen till Ukraina. Sverige har lovat 6milijarder över en tid(2023-2027) samtidigt som vår egna bistånd och utrikesminister sagt att inga skattepengar ska gå till korrupta länder... I Ukraina är korruptionen ännu vida utbredd. Biståndet ska ske genom SIDA(som tidigare smutskastats gällande betalningar till korrupta länder).

 

Jag personligen har inga problem med att Ukraina får adekvat stöd i kampen mot ockupationsmakten Ryssland. Despoter som Putin och Trump samt liknande element i varje demokratiskt land måste motarbetas såsom de vore cancer. Men för att någon insatt i stödet ska vara trovärdig och transparent så vore det önskvärt att även belysa vilka personer och varför de agerat emot ekonomiskt stöd till andra länder tidigare.


Redigerat av PML73, 30 januari 2024 - 07:12.


#730

Postad 30 januari 2024 - 10:31

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Flera europeiska kommer att öka hjälpen till Ukraina för det finns risk att personen med storhetsvansinne Trump kommer till makten.

Trump har som vanligt påstått att han kan lösa problem på rekordtid inklusive kriget i Ukraina.



#731

Postad 07 februari 2024 - 11:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Det var ju ett lustigt resonemang som jag inte tror någon expert håller med om. Det kommer att kosta massor med pengar och inte minst tid att rusta upp försvaret till den nivå det måste hålla idag. Tills dess är vi väldigt sårbara. Det är knappast en vinst.

Och varför du pratar om att vi aktivt skulle starta krig i Ryssland fattar jag inte alls, men så har din insats i detta ämnet lämnat en del att önska hittills.


Vi har ju redan facit att det var rätt eller vilken invasion har vi drabbats av menar du?

Går ju absolut argumentera för att vi kunnat skicka mer resurser och mannar att strida i Ukraina dock vi är inte i läge att förklara krig med Ryssland.

Vad framtiden utvisar får vi se. Är nog rätt låga odds på att vi inte kommer bli invaderade de nästa hundra åren även om vi inte rustar upp.


Goda nyheter Tyskland som var trögstartade verkar vilja ta upp ledartröjan i sponsringen av Ukraina i EU.

#732

Postad 07 februari 2024 - 23:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vi har ju redan facit att det var rätt eller vilken invasion har vi drabbats av menar du?

 

Nej, som jag skrev har vi en enorm uppförsbacke att nu komma ikapp, och under tiden är vi sårbara. Hade det gått vägen för Putin i Ukraina så hade det kunnat bli riktigt illa ganska snabbt. Nu hade vi tur att han totalt schabblade bort sin "3-dagarsplan" och fått ägna alla resurser åt att stånga sig blodig där.

 

Dessutom kan man argumentera för att Putin troligtvis inte hade svinat runt som han gör om EU hade haft en högre försvarsnivå.

 

Jag vill snarare påstå att facit säger att det var en dålig idé att rusta ner på det sätt vi gjort. Men jag är den första att erkänna att jag också trodde att Ryssarna hade bestämt sig för att bete sig civiliserat.

 

 

Går ju absolut argumentera för att vi kunnat skicka mer resurser och mannar att strida i Ukraina dock vi är inte i läge att förklara krig med Ryssland.

 

Du fortsätter att tjata om att förklara krig mot ryssland. Det är så klart inte aktuellt och något sådant har jag aldrig påstått.

 

 

Vad framtiden utvisar får vi se. Är nog rätt låga odds på att vi inte kommer bli invaderade de nästa hundra åren även om vi inte rustar upp.

 

De som faktiskt kan något i ämnet (till skillnad från dig) har en helt annan åsikt. Jag tycker att vi lyssnar på dem istället.

 

 

Goda nyheter Tyskland som var trögstartade verkar vilja ta upp ledartröjan i sponsringen av Ukraina i EU.

 

Ja, de har verkligen skärpt till sig. Skönt att se. Och Orban fick också ge sig. Nu väntar vi bara på att republikanerna ska göra detsamma och ignorera MAGA-clownernas försök att sabba både för sitt egna land och Ukraina.


Redigerat av Loco.spk, 07 februari 2024 - 23:54.


#733

Postad 09 februari 2024 - 13:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Gällande Putinisten Tuckers intervju häromdagen. Så finns det frågor, vrår och ingångna erkännanden som Tucker inte berör. Nedan en text och genomgång av intervjun av tankesmedjan ISW.

I den omstridde journalisten Tucker Carlsons intervju med Vladimir Putin, som lades ut natten mot fredagen, ger Putin enligt ISW prov på både historierevisionism – förvanskningar av historien för att försöka berättiga anfallskriget moraliskt – ”absurda påståenden” och flera narrativ som kommer från redan kända ryska påverkansoperationer.

Här är några exempel på sådana:

● Ryssland framställer sig som resonligt och villigt att förhandla om fred. Men Putin och Kreml står fast vid det yttersta målet med kriget, att Ukraina ska upphöra som stat. Ryssland vill använda sig av vapenvilor för att i skydd av dessa förbereda sig för ett nytt, mer framgångsrikt krig.

● Ryssland underminerar Västs stöd för Ukraina, och för Ukraina som en självständig stat, genom att hävda att det ”bara är meningsfullt att förhandla med Väst”, över huvudet på Ukraina.

● Putin försökte framställa Ryssland som den part som felats, något som ISW betecknar som absurt. I den retoriken ingår att det var det ”pro-nazistiska” Ukraina som startade kriget 2014, genom en USA-stödd kupp, att ”Ryssland försvarade sig genom att invadera Krim” och att man ska ”avnazifiera Ukraina”. Han hävdade också att Nato byggde baser i Ukraina, vilket även det är lögn. Syftet med alla falska påståenden är att underbygga narrativet att Ryssland gått in i Ukraina för att demilitarisera det och göra landet neutralt.

● Putin upprepade en rysk påverkansoperation som går ut på att förneka att Ukraina är en egen stat, och att ukrainarna i själva verket är ryssar. Enligt ISW har Putin ”skrivit om hundratals år av historia” för att komma fram till denna slutsats.

Redigerat av PML73, 09 februari 2024 - 13:11.


#734

Postad 09 februari 2024 - 13:42

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0

En sorglig historia detta. Befarar att utgången inte blir så positiv för Ukraina och resten av fredliga världen som försöker tillämpa demokrati. Jag har inte sett hela intervjun, men de klipp jag har sett innehåller ena partens perspektiv, med deras tolkningar och genomgående tydligt tolkningsföreträde. Förminskning, förvanskning, härskarteknik och andra sunkiga beteenden syns också tydligt. Flirt med Trump dök också upp. Så klart.

 

Jag brukar inte skriva i sådana här trådar, detta är ett undantag och jag känner sorg för Ukraina och de som vill ha en fredlig värld. Hoppas ändå att de goda krafterna vinner till sist.


Redigerat av DPC, 09 februari 2024 - 13:43.


#735

Postad 09 februari 2024 - 21:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

De som faktiskt kan något i ämnet (till skillnad från dig) har en helt annan åsikt. Jag tycker att vi lyssnar på dem istället.

Tidigare i diskussionen har ju oqvist visat att hans information ibland verkar komma från tvivelaktiga källor. Det som förvånar mig är den ganska konsekventa tron att Ryssland inte är farliga, för oss. Om man istället ser på vad Putin sagt i tidigare uttalanden (före Ukraina) så är hans ambitioner betydligt större än det vi ser nu.

 

Tyvärr så finns nog också en risk att stödet för Ukraina blir mera ensidigt från EU och att USA minskar sin del. Man kan ju misstänka att Iran stöder Hamas och därmed hjälper Putin genom att splittra USA's stöd. Den amerikanska politiken verkar dessutom bli mer och mer polariserad och svajig allt eftersom valet närmar sig. 

 

Tyvärr verkar det inte lugna ner sig med olika konflikter. Snarare blir det värre. Jag hoppas jag har fel i detta sista påstående  :) .



#736

Postad 10 februari 2024 - 11:12

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

● Putin upprepade en rysk påverkansoperation som går ut på att förneka att Ukraina är en egen stat, och att ukrainarna i själva verket är ryssar. Enligt ISW har Putin ”skrivit om hundratals år av historia” för att komma fram till denna slutsats.

Jag känner igen detta från åren då jag diskuterade med de som hade konspirationsteorier utan kontakt med verkligheten att de fick använda århundrade i historien för att hitta något som med liberal tolkning kunde understödja deras teorier. Så jag anser Putin är en person med konspirationsteorier utan kontakt med verkligheten.



#737

Postad 10 februari 2024 - 11:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag känner igen detta från åren då jag diskuterade med de som hade konspirationsteorier utan kontakt med verkligheten att de fick använda århundrade i historien för att hitta något som med liberal tolkning kunde understödja deras teorier. Så jag anser Putin är en person med konspirationsteorier utan kontakt med verkligheten.

 

Ja, där är vi verkligen överens.För egen del så är det oerhört viktigt att ha fakta och prövad vetenskap om jag ska ha en chans att vara i närheten av sanningen. Det har visat sig i undersökningar att människor som aqnvänder magkänsla oftare faller för just konspiratoriska teorier. Vilket belyser det faktum att t ex oroväckande/alarmerande data(sann eller osann bevisad) påverkar människor till den grad att folk låter sig tro på det bara för att oron i sig är tillräckligt för att hamna på reptilstatus och gå på magkänsla. Voila...  :blink:  :(

 

Tyvärr är inte Putin eller Trump ensamma om utrymmet på den typ av scener. Foliehattar med bristande eller obefintlig källkritik finns i ett sammanhang nära dig, vart man än bor.  :lol:

 

Vad är en konspirationsteori(länk)

 

Så avslöjar du den(länk)


Redigerat av PML73, 10 februari 2024 - 11:36.


#738

Postad 10 februari 2024 - 20:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag ser att den omtalade "intervjun" som Tucker Carlson gjort med Putin nu ligger på Youtube: https://www.youtube....h?v=hYfByTcY49k

 

Jag har inte sett hela, den är drygt 2 timmar lång, men jag har sett delar här och där och det ger väl en viss uppfattning om innehållet.

 

Min första tanke är att detta är tydligen den första intervjun som Putin ger till en journalist från väst, varför till Tucker Carlson? Detta är en "journalist" som fick sparken från Fox News och som där hyllade Donald Trump helt okritiskt. Om det handlat om ett seriöst försök till någon slags öppenhet så hade knappast Tucker Carlson varit med på listan över aktuella intervjuare :) .

 

Ser man till intervjun så börjar den med att vill Putin ge bakgrund till relationen med Ukraina, sedan kommer en monolog som startar i 800-talet (Vikingatiden). Detta verkar vara typiskt för intervjun vad jag kan se, en uddlös fråga från Tucker Carlson och sedan en ohejdad monolog från Putin. Ofta är slutsatsen att någon, d v s USA eller väst varit elaka mot Ryssland. Ryssland är snarare ett fredligt offer.

 

Ett tips kan vara att se på slutet av intervjun, de sista minuterna. Putin hävdar att kriget (invasionen) i princip är ett inbördeskrig. Bara det tar slut så kommer folken att leva lyckliga tillsammans.

 

PML73 ger en lista på slutsatser avseende intervjun från ISW. Jag har inte sett hela intervjun men med det jag sett kan jag inte säga att listan verkar felaktig.

 

Tucker Carlson har gått från att vara Trumps "megafon" till att bli Putins "nyttiga idiot". Det sistnämnda är en etikett som Hillary Clinton gav honom häromdagen. 



#739

Postad 09 mars 2024 - 20:28

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Så är vi då till slut medlemmar i NATO. Det tog längre tid än väntat men till slut så gick det i mål. Personligen tycker jag det blev ett naturligt resultat av det som hänt i omvärlden. Utan att utveckla det i detalj så är det nog uppenbart att jag syftar på Putins invasion av Ukraina. Eftersom dessutom Putin uttryckt missnöje med att Finland och Sverige gått med i NATO så tycker jag det adderar till det positiva.

 

Om nu Ukraina kan få hjälp att kasta ut Ryssland så skulle det vara ännu bättre. Vi får se hur det utvecklar sig.



#740

Postad 10 mars 2024 - 14:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Gangsterna i Putins gäng har lockat indier och nepaleser med jobb i Ryssland och de som sökt jobb har fått betala em summa till någon ryss person. När väl indier och nepaleser kommit Ryssland har de som tagit betalt försvunnit och indier och nepaleser fått åka till fronten i Ukraina och om de vägrar får de 10 års fängelse. Nepal har sagt ifrån att Ryssland inte får locka deras invånare till Ryssland.

 

Ganstern Putins gäng har flera från både från Ukraina och Ryssland kalla Putins regim just för alla brott de begår.



#741

Postad 13 mars 2024 - 16:52

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
De har fått ryskt medborgarskap och sen kallats in till kriget?

Eller var jobbet just att rekryteras som soldat. Putin verkar absolut inte våga kalla in mellanklassen att strida.

#742

Postad 13 mars 2024 - 19:43

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Putte har tydligen hållit tal till nationen och klagat på Sverige och Finlands NATO-inträde. Det enda han har att komma med är att hota med kärnvapen.

 

Spiontant verkar det som han har lite dåligt med idéer  :) .



#743

Postad 15 mars 2024 - 16:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Spiontant var ju ett nytt alternativ till putler :)

Förhoppningsvis så får han inte slut på idéer och kör final solution.

#744

Postad 15 mars 2024 - 18:18

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Spiontant var ju ett nytt alternativ till putler :)

Förhoppningsvis så får han inte slut på idéer och kör final solution.

Förstår inte vad du menar igen. Ironi eller menar du något annat?
 


Redigerat av hmarkstrom, 15 mars 2024 - 22:18.


#745

Postad 15 mars 2024 - 20:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

För att inte ytterligare röra till det så ändrar jag inte min felstavning. "Spiontant" skulle naturligtvis vara "Spontant".

 

Och nu är det val av president i Ryssland, visst är det spännande? Och som jag förstår det har ukrainare i ockuperade områden rösträtt. Kul att dom också får rösta i sitt nya hemland. Då måste dom ju känna sig välkomna. För att vara tydlig, det var inte mycket i detta stycket som inte var ironi :) .



#746

Postad 15 mars 2024 - 22:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Förstår inte vad du menar igen. Ironi eller man du något annat?
 

Mr Tom råkade skriva spiontant istället för spontant. Känns som rätt lämpligt öknamn för Putler med hans bakgrund :)

 



#747

Postad 16 mars 2024 - 09:27

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Tillbaks till verkligheten. I den ockuperade delen av Ukraina så kommer valförrättaren hem till ukrainare med två beväpnade vakter och tvingar ukrainare att rösta.

 

Stal-in

Len-in

Put-in



#748

Postad 16 mars 2024 - 10:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Stallenputin Inc.

#749

Postad 17 mars 2024 - 13:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tillbaks till verkligheten. I den ockuperade delen av Ukraina så kommer valförrättaren hem till ukrainare med två beväpnade vakter och tvingar ukrainare att rösta.

 

Det blir intressant att se vad som händer efter valet. Frågan är hur Putin kommer att använda valresultatet i sen interna propagandan mot ryska folket.

 

Ett syfte Putin har med valet är ju att vinna med en god marginal. Jag har sett data från oberoende opinionsundersökningar i Ryssland som visar att Putin skulle vinna. Eftersom han kontrollerar hela media-sfären så kan han till stor del styra hur folk röster. Alltså vinner han med god marginal.

 

Sedan behöver valet uppfattas som legitimt, d v s högt valdeltagande. Det kommer nog också att uppfyllas. Sedan skall helst de annekterade delarna av Ukraina rösta också, eftersom dom nu är ryska. Och där kommer de beväpnade vakterna in. Och då blir annekteringen mera legitim också.

 

Slutligen, Putin behöver nog bara övertyga den egna befolkningen om sin legitimitet. Nämnde jag att han styr media :) ?

Jag tycker inte valet är intressant. Men vad gör han efter valet?

 

Ukraina verkar ha framgångar med drönarattacker på ryskt territorium, positivt.



#750

Postad 17 mars 2024 - 15:59

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Oppositionen i Ryssland gick klockan 12:00 idag ut för att skapa köer så att de som ville rösta på Putin skulle ha svårt att ta sig fram och sedan skulle de i oppositionen rösta på allt utom Putin.


Redigerat av hmarkstrom, 17 mars 2024 - 16:22.




5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.