Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

+ & - Någon betydelse?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2003 - 16:40

Unregisteredbd8876c5
  • Unregisteredbd8876c5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag satt och grubblade lite över om det verkligen har någon betydelse om man kopplar plus till plus eller tvärtom..(mellan högtalarna och förstäkaren)
Av egen erfarenhet (läst elära) så byter strömmen riktning i växelström flera ggr per sekund. Växelström är ju precis vad förstäkaren skickar ut.
Så har det då någon betydelse om man kopplar plus till plus.??
En högtalare består av en spole som driver membranet...blabla... och den fungerar hur man än kopplar in den, plus till plus... plus till minus osv.

Man måste fråga annars får man aldrig veta något. [:(]

MvH Joakim

#2

Postad 21 maj 2003 - 17:20

Unregisteredbd8876c5
  • Unregisteredbd8876c5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vad jag har hört så skickar en förstäkare ut växelström.
Om man har en för klen förstäkare till ett par högtalare kan förstäkare bli så belastad att den skickar ut likström (Vad jag har hört). Så jag tog för givet att det måste vara växelspänning.
Bak på en högtalare står det impedans vilket är ett mått inom växelström, en förklaring till.

Då måste jag fråga en sak till hur kan membranen vibrera så mkt av likström? Likström är ju linjärt.
Du pratade om "fel fas".. som jag försod det så menade du typ som om man kopplar en motor så att den går baklänges istället för fram.

Tack för svaret Pär

#3

Postad 21 maj 2003 - 18:01

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 04:40.


#4

Postad 21 maj 2003 - 18:13

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
För att förtydliga Perras utmärkta inlägg lite (hoppas du ursäktar ;) så står DC för likström och AC för växelström (kanske inte alla som vet.

Impedans, motstånd, används både när man pratar om växelström och likström. (Inte se mig som besswerwisser nu :D

#5

Postad 21 maj 2003 - 22:21

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
B8: Tack för dina förtydligande, jag är helt vilsen när det kommer till eltermer så jag hade mycket nytta av dina förklaringar.

#6

Postad 21 maj 2003 - 22:33

Unregisteredbd8876c5
  • Unregisteredbd8876c5
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Perra1
När det är en DC förstärkare så får man högtalarmembranet att röra sig eftersom olika faslägen moduleras över +/-

Förlåt mej men jag är lite trög i huvudet. Vad menade du med detta du skrev. Menade du att förstäkaren skickar ut en sorts puls.

Tackar för svaren, börjar fatta det hela [:P]

#7

Postad 21 maj 2003 - 23:38

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 04:40.


#8

Postad 21 maj 2003 - 23:51

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Åhå,

en förstärkare skickar inte ut växelström? Hur kan då mitt högtalarmembran röra sig fram och tillbaka? Och är min voltmeter felmärkt? Jag kan bara mäta AC spänning och ej DC från högtalarutgången. Och vad är då nätbrum i jordslingor om inte 50 Hz växelström? De hörs tydligt i högtalaren om an anordnar en jordslinga.

Och ett element längre slaglängd utåt än inåt? Hua. Xmax är ex.vis 5 mm vilket betyder ±5 mm, innan den blir olinjär. Det finns också flertal exempel på CD spelare och DACar som har inverterad fas. Skulle de då få högtalaren att bottna lättare? Hua.

En förstärkare som överbelastas kommer att klippa och skicka ut övertoner. Likström är inte samma sak. Att elemetnen (oftast diskanten) går sönder beror på att signalen komprimeras och att diskantsignalen blir mkt högre relativt sett bassignalen. Detta gör att man vrider på lite till för att öka volymen och vips har man ganksa mycket diskant i förhållande till bas. Det är därför vissa förstärkare låter lite ljust och hårt när man överbelastar dem. Förhållandet mellan bas och diskantnivå krymper (kompression).

#9

Postad 22 maj 2003 - 00:07

Unregisteredc1c61fe5
  • Unregisteredc1c61fe5
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0
En förstärkare skickar normalt vare sig ut sig ut likström eller växelström. Det enda undantaget skulle vara om man låter den spela upp testtoner, exempelvis en 10 kHz sinus.

När man spelar upp musik så är signalen betydligt mer komplex, visserligen så kan signalen växla mellan postiv och negtiv spänning men det innebär inte att det är växelström.
Det enklaste sättet att se på det är nog att tänka sig att förstärkaren skickar ut en likströmssignal som kan variera exempelvis mellan + och - 10 V (eller vad man nu har för volym), åt vilket håll talspolen rör sig beror både på spänningen och polariteten (om det är plus eller minus spänning).

#10

Postad 22 maj 2003 - 00:24

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Men musik är AC i sin natur. Sen om man kombinerar flera frekvenser i olika amplituder för ett komplext mönster är en annan sak. AC är "alternating current", vilket musiksignalen består av. Växelström behöver inte betyda att det är en ren sinus, som det är i vägguttaget.

T

#11

Postad 22 maj 2003 - 00:39

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 04:40.


#12

Postad 22 maj 2003 - 00:59

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Pär,

ett enkelt exempel. Kopplar man ett 1.5 volts batteri (=DC) till en högtalarkon kommer den antingen röra sig inåt eller utåt och stanna där (statisk signal). Vänd på batteriet så rör den sig åt andra hållet. Alltså, en högtalare som rör sig inåt och utåt matas med alternarande strömriktning = alternating current = AC = växelström. Musiksignaler är AC, med komplexa vågformer när de kombineras. 440 Hz = tonen A. De flesta förstärkare har också skydd på utångarna för DC.

Förklara då vad du menar med olika fas av DC. Menar du en DC med överlagrad AC (AC med offset?). Och vad menar du med fas på en DC signal? Jag är ingen kopplingsschemaexpert så jag kan inte vid detta sena tillfälle sitta och reda ut hur de fungerar. Men om de skickar ut DC så skulle jag inte använda dem.

T

#13

Postad 22 maj 2003 - 05:59

Unregisteredbc0e666e
  • Unregisteredbc0e666e
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
My 2 cent till T. A. Edison. [:P][:D]

#14

Postad 22 maj 2003 - 12:50

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 04:40.


#15

Postad 22 maj 2003 - 18:25

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
En fyrkantvåg med frekvens >0 är fortfarande växelspänning, den består icke av likström. Det finns UPSer som genererar 50 Hz fyrkantvåg, men det innebär inte att de matar likström för det...Hur skulle det se ut om likström matades till våra känsliga datorer?...de skulle inte fungera. En fyrkantvåg består av ett oändligt antal sinustoner som bandbegränsas i en förstärkare (alltså ett ändligt antal). Likström uppstår vid frekvensen 0 Hz, vilket många förstärkare har ett skydd för. Nu vet jag inte varför du vill envisas med en fyrkantvåg, men bland musikinstrument är det bara synthesizers/datorer som genererar fyrkantvåg. De flesta instrument har sinustoner med specifika övertoner (också sinus) som ger deras klang. De bildar inte någon fyrkantvåg bara för att det finns övertoner med, varje instrument har sitt eget specifika utseende.

En förstärkare består oftast av en likriktarbrygga och kondingar som ger matningsspänning (likström) för + och - delarna av växelströmssignalen, relativt jord. Vad jag kan utläsa från diagrammet så är detta fallet. Det gör att växelströmssignalen kan svinga t ex +15 eller -15 volt efter förstärkning. En 100 mV ac blir ex 15 V ac. Ett högtalarelement rör sig både inåt och utåt. + och -, alltså alternating current = ac. Om du hänger upp dig på att förstärkaren använder likström internt för att förstärka ac signalen så har du rätt. Men det betyder inte att det är likström som skickas ut till högtalarelementet. DC offset ska vara 0 eller mkt nära 0 på utgången annars får man ett fel i centreringen av spolen i högtalarelementet (en fysisk offset).

En uttag i väggen har fas och nolla. Innebär det att du kallar strömmen i vårt elnät för likström med varierande fas också? Alltså, växelström finns inte...? :P

Hoppa gärna av tråden, men det vore intressant och få veta mer vad du menar med att en likström som varierar periodiskt ±50 volt ej kan anses som växelström. Hur definierar du växelström?

#16

Postad 22 maj 2003 - 19:30

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 498 inlägg
  • 0
quote:Jag satt och grubblade lite över om det verkligen har någon betydelse om man kopplar plus till plus eller tvärtom..(mellan högtalarna och förstäkaren)
Delar av denna diskussion bar iväg till syrefri höjd (för mig), det var länge sen jag läste ellära...
men mitt enkla svar på frågan i första posten är ändå NEJ, så länge man kopplar alla högtalare likadant så spelar det ingen roll om man kopplar plus till plus eller minus. Jag vill nog ändå hävda att det som kommer ut genom högtalarkabeln är en växelström, och att högtalarmembranet har samma möjlighet att röra sig inåt som utåt, men jag kan ju ha fel...

Om det som går i högtalarkabeln vore likström, så borde det ju inte kunna bli induktans i en hoprullad kabel, mn det kan det, har jag förstått av andra diskussioner, och därför skall man inte rulla ihop överflödig högtalarkabel, eftersom den då blir en spole, och spolar som det går växelström genom skapar induktans, men jag kan ju ha fel här också, min ellära är närmare 20 år gammal [:P]

en transient är ju inte ett slag med högtalarspolen, utan flera, beroende på frekvensen på denna transient, så jag örstår inte vad du menar med: quote:Om du kopplar plus -> minus så kommer högtalaren att arbeta i fel fas, dvs när du får en trancient så kommer membranet att gå innåt istället för utåt.

#17

Postad 22 maj 2003 - 21:34

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Högtalare har samma slaglängd inåt som utåt inom sitt användbara arbetsområde...

- ja... den kommer förmodligen att slå i talspolen i polstycket på väg inåt innan konen ramlar ur chassiet på väg utåt... men då har vi för länge sedan överskridit dess användbara arbetsområde...

/Stefan

#18

Postad 23 maj 2003 - 12:10

Unregisteredf5121a79
  • Unregisteredf5121a79
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
öhhh. det är klart det är harmlöst att koppla plus till minus och tvärtom. men om man kopplar olika på de olika högtalarna kommer det att låta konstigt eftersom de då spelar i motfas mot varandra.
membranen kör åt olika håll samtidigt och det låter helt fel.
fast beroende på hur filtren är konstruerade (om man kör med egna, digitala eller aktiva filter) kan man behöva fasändra diskant, mellan eller bas.

#19

Postad 23 maj 2003 - 19:39

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jo,
det har visst betydelse. Det finns ett begrepp som heter "absolut fas" vilket betyder att när ett anslag görs av ett instrument skall inte konen gà (ett Schweiziskt à *suck*)
innàt. Det skallgivetvis gà utàt sà att det blir ljud direkt i anslaget och inte efter att elementet har vänt.
Eftersom dock delningsfilter fasvänder signalen olika mycket samt att man fàr tidsfel av att högtalarkonerna i de olika elementen oftast inte är monterade i ett rät linje sà blir det mer komplicerat. Sen kan ni ju fundera pà hur det kommer sig att en del subbor kan justera signalen steglöst mellan 0 och 270°. Sà bästa är att testa med ett batteri, gàr konen utàt sà är den kopplad i rätt fasläge. Med batteriet inkopplat kan ni ju ocksà fundera pà om ni vill ha likström till högtalarna. Konen gàr ju ut och stannar!
Dessutom skulle jag bli mycket olycklig om min förstärkare skulle spela det minsta likström ut eftersom det skulle
flytta elementen ifràn sina mekaniska nolllägen utan att àtervända med sämre ljud och möjlig följd av brända diskanter.
Dock kan ju elektroniska instrument ge vilka vàgformer som helst ur sig, men rent akustiska spelar alltid en komplicerad sinusvàg överbryggad med andra sinusvàgor.
En rörförstärkare eller transistorförstärkare med utgàngstransformator kan ju heller aldrig producera likström ut till högtalarna.

HarryUp
"Messerschmitt"

#20

Postad 23 maj 2003 - 20:31

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Absolut fas; det är bara hörbart med vissa speciella signaler, väldigt sällan (om någonsin?) med musik. Ang subwoofers faxläge; är ju till för att justera den relativa fasen, vilken är mkt viktig. De flesta välkonstruerade högtalare spelar ju med elementen i fas (även om de inte spelar i samma tid). Mellan elementen så gäller att relativ fas är viktigt. Men om den totala signalen är ± vänd (alltså absolut fas) så är det mkt mindre hörbart. Fast det är ju inte svårt att koppla + till + och - till -, så jag vet egentligen inte varför frågan uppkom från början...

Man kan ju också kolla upp om CD/DVD spelaren har vänt fasen på signalen. Sånt är ganska vanligt.

T

#21

Postad 24 maj 2003 - 01:43

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jodå,
absolut fas är hörbar om man lyssnar tillräckligt noga. För övrigt använder vi alltid musik för att lyssna om grejorna är i fas. Däremot kan man behöva byta fram och tillbaka ett par ggr innan man är säker på att det är rätt.
Om vi provlyssnar nya grejor även mellan slutsteg, CD DA'n eller vad som helst kollar vi alltid att det blir rätt i båda lägena. Inte självklart precis som du säger.
Hmm, spelar i fas men inte rätt tid. Då är dom ju inte i fas.
Menade bara med subb exemplet att det är svårt att få allt att lira i takt. 2 subbor mindre rumsresonans problem men ytterligare en enhet som i värsta fall spelar i sin egen otakt.
Harryup

#22

Postad 24 maj 2003 - 11:41

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Jodå fasen kan rotera 360 grader. De flesta högtalare har icketidskoheherenta filter, men faskorrekta. Kolla alla mätningar av högtalare i stereophiles arkiv. Puls och step respons visar tydligt att bas och diskant ej är tidskorrekta. Vissa högtalare undantagna som ex Vandersteen.

T

#23

Postad 24 maj 2003 - 12:24

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
En intressant apparat som jag kommer att köpa för att labba med mitt hornäventyr.
http://www.behringer...CX2496&lang=eng
Kan hålla koll på delningar, fasförskjutningar och tidsfördröjningar över stora avstånd. Tror i PA sammanhang att mitt vardagsrum inte anses som en stor lokal:-)

#24

Postad 25 maj 2003 - 01:24

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Ja den är jättespännande!

Jag skall också köpa en för att dela subbar och rumskompensera...
Det där med horn är också intressant, jag hade samma tanke, -att linjärisera ett par Coral Beta 8 horn...

/Stefan

#25

Postad 01 juni 2003 - 11:31

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Finns ett perspektiv till på "absolut fas" vid multikanal. Ännu viktigare att man kollar så att fram och bak går i fas samtidigt med höger-vänster inbördes.
Om man kollar på JBL's proffshögtalare så har man alltid specat att vid anslutning av plus-plus och minus-minus går membranen alltid innåt. Kolla extra noga om man blandar olika högtalare.

#26

Postad 01 juni 2003 - 13:40

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Harryup,

om det är olika fas på vänster och höger högtalare så kan man nog inte prata om olika absolut fas, utan olika relativ fas.

Ang fasdistorsion:

http://www.motley-fo....html#Listening

http://www.motley-fo..._audibility.htm

T

#27

Postad 03 juni 2003 - 00:03

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Trodde inte jag var otydlig men alla kanalers membran skall förstås gå utåt som första anslag för bästa möjliga ljud. Inte roligt om t.ex. fram är i fas inbördes och bak är i fas inbördes men i motfas med främre högtalarna. Tror nog det heter att högtalarna går i motfas om dom har en olika fas inbördes. Sen finns det ju förstås fasvända diskanter ifs vilket är något helt annat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.