Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstÀrkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trÄdar

#1

Postad 04 januari 2004 - 22:32

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Finns det nÄgra "bÀttre"kablar till det hÀr ÀndamÄlet Àn lakrissnören, mitt ljudkort har bara utgÄngar för de smÄ kontakterna. Eller Àr det helt enkelt ett nytt och bÀttre ljudkort med bÀttre anslutningsmöjligheter jag mÄste köpa?

#2

Postad 04 januari 2004 - 22:37

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
Du kan ju prova en sĂ„dan HÄR annars....

Skulle vara intressant Ă„ se om de funkar bra!! :)

#3

Postad 04 januari 2004 - 22:49

MK
  • MK
  • Amatör

  • 73 inlĂ€gg
  • 0
Ja det dÀr skulle va rÀtt skönt

#4

Postad 04 januari 2004 - 22:51

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlĂ€gg
  • 0
Sen kan man frÄga sig hur pass stora förlusterna i överföringen blir och sÄledes hur slutresultatet kommer att vara. Men det Àr helt klart en intressant tanke.

#5

Postad 04 januari 2004 - 22:56

GĂ€st_Arnesson_*
  • GĂ€st_Arnesson_*
  • 0
Finns ju dessa kablar att köpa pÄ bl.a OnOff och Elgiganten. Kostar knappt 200kr. Kör sjÀlv med dom och det fungerar helt ok.
Postad bild

#6

Postad 04 januari 2004 - 23:08

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Problemet med sÀndaren Àr att den krÀver RCA vilket datorn inte gör, mÄste vara 3.5 kontakter.
NÄn som har tips pÄ bra ljudkort fÄr gÀrna lÀgga fram dem med. Funderar pÄ 2 olika för tillfÀllet:
http://www.netonnet....d=1002434&did=0
http://www.inetdata....t.asp?p=6303475
Iofs ser jag inte att dessa kort har RCA-kontakter, sÄ det kanske inte gÄr att lösa.

#7

Postad 04 januari 2004 - 23:17

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
finns ju adaptrar som fixar det lilla problemet annars.... :)

Hur lÄngt har du mellan datorn och stÀrkaren?

Redigerat av Matsen, 04 januari 2004 - 23:17.


#8

Postad 04 januari 2004 - 23:20

GĂ€st_Arnesson_*
  • GĂ€st_Arnesson_*
  • 0
Du fÄr nog förklara lite mer vad du har för grejer.

Vad har du för ljudkort?
Vilken ingÄng pÄ receivern ska du koppla till? 2xRCA stereo, 6xRCA 5.1, 1xRCA digital osv ???
Hur ser kontakten ut i ljudkortet respektive receivern?
Ska du köra analogt eller digitalt?
Är det stereo eller 5.1 ljud?

#9

Postad 05 januari 2004 - 00:58

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
förtillfĂ€llet kör jag med en 3.5 kontakt som förgrenas till 2 rca som gĂ„r in pĂ„ min nad 742. Hade tĂ€nkt köra sĂ„ Ă€ven i fortsĂ€ttningen, dĂ„ jag kör vanlig dvd. Är med andra ord frĂ€mst ett bĂ€ttre stereoljud frĂ„n datorn jag Ă€r ute efter. Ett nytt ljudkort skulle sĂ€kerligen fixa det, men utan en bĂ€ttre kabel försvinner ju de bra egenskaperna frĂ„n det nya kortet. Har 2-3m mellan datorn och recivern.
Har ett Creative SB Live (WDM)

Redigerat av Unregisteredc4589954, 05 januari 2004 - 01:03.


#10

Postad 05 januari 2004 - 01:03

Unregistered28754
  • Unregistered28754
  • LĂ€rjunge

  • 304 inlĂ€gg
  • 0
Koppla via S/Pdif Ä testa om ljudet blir bÀttre, alltsÄ digitalt frÄn ljdkortet till Recivern, om du har ett kort med digitalutgÄng alltsÄ

#11

Postad 05 januari 2004 - 01:47

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
vart finner man kablar med en 3.5 kontakt - RCA? sÄ man kan köra digitalt? Man kanske ska bege sig till elgiganten eller liknande?

#12

Postad 05 januari 2004 - 01:55

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
obi.... 3,5 mm stereopropp till 2 RCA kan du hitta pĂ„ Claes Ohlsson eller som den HÄR pĂ„ biltema....

Men digitalt ska du köra du med S/Pdif....

#13

Postad 05 januari 2004 - 14:05

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
TyvÀrr verkar inte mitt ljudkort ha en S/Pdif utgÄng, men ni som kör sÄ, anser ni attt det blev bÀttre Àn via vanliga 3.5-utgÄngar.

#14

Postad 05 januari 2004 - 16:08

Scaramanga
  • Scaramanga
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr verkar inte mitt ljudkort ha en S/Pdif utgÄng, men ni som kör sÄ, anser ni attt det blev bÀttre Àn via vanliga 3.5-utgÄngar.


Om det ska bli bÀttre Àr det samma förutsÀttningar som om det ska bli bÀttre ljud frÄn en vanlig dvd-spelare/cd-spelare..

Dvs. om du har bÀttre dacar i din förstÀrkare Àn du har frÄn ljudkortet, sÄ blir det med all sÀkerhet bÀttre ljud Àn om du kör analogt med 3.5mm>RCA! Du kanske har testat analogt frÄn din dvd-spelare jÀmfört med digitalt? Samma sak som gÀller i det hÀr fallet som sagt..

Fast det blir ju svÄrt att testa om du inte har nÄgon digital utgÄng pÄ ditt nuvarande ljudkort :rolleyes:

Men med ett M-Audio Revo fÄr du med största sÀkerhet ett ordentligt lyft mot ditt nuvarande ljud, du vet inte vad du har för kort i nu?

#15

Postad 05 januari 2004 - 16:15

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr verkar inte mitt ljudkort ha en S/Pdif utgÄng, men ni som kör sÄ, anser ni attt det blev bÀttre Àn via vanliga 3.5-utgÄngar.


Om det ska bli bÀttre Àr det samma förutsÀttningar som om det ska bli bÀttre ljud frÄn en vanlig dvd-spelare/cd-spelare..

Dvs. om du har bÀttre dacar i din förstÀrkare Àn du har frÄn ljudkortet, sÄ blir det med all sÀkerhet bÀttre ljud Àn om du kör analogt med 3.5mm>RCA! Du kanske har testat analogt frÄn din dvd-spelare jÀmfört med digitalt? Samma sak som gÀller i det hÀr fallet som sagt..

Fast det blir ju svÄrt att testa om du inte har nÄgon digital utgÄng pÄ ditt nuvarande ljudkort :rolleyes:

Men med ett M-Audio Revo fÄr du med största sÀkerhet ett ordentligt lyft mot ditt nuvarande ljud, du vet inte vad du har för kort i nu?

Creative SB Live
Tror inte det ens Àr 5.1, det e en lÄna dator frÄn morsans jobb och Àr 1.5 Är gamal.

#16

Postad 05 januari 2004 - 17:19

Unregistered28754
  • Unregistered28754
  • LĂ€rjunge

  • 304 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ett soundblaster live 5.1, kolla bakom, Àr det 5st 3,5 mm kontakter sÄ har du med stor sannolikhet ett 5.1 live, dÄ finns digitalt ljud ut via S/Pdif kontakt pÄ det

Redigerat av Unregistered28754, 05 januari 2004 - 17:19.


#17

Postad 05 januari 2004 - 17:25

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • ForumrĂ€v

  • 943 inlĂ€gg
  • 0
SPDIF vet jag inte ens vad det Àr

#18

Postad 05 januari 2004 - 17:31

Unregistered28754
  • Unregistered28754
  • LĂ€rjunge

  • 304 inlĂ€gg
  • 0
En förkortning av Sony Philips Digitalt Interface eller ngt liknande, det Àr en vanlig 3,5 mm kontakt man kan plocka ut digitalt ljud ur bara.

#19

Postad 05 januari 2004 - 17:32

Unregistered99a38c89
  • Unregistered99a38c89
  • Wannabe

  • 36 inlĂ€gg
  • 0
om du ska ha stereo frÄn dator till receiver föreslÄr jag biltemas ljudkort som billigaste alternativ, 399:-.
usb till liten box sen toslink dÀremellan.
funkar hur bra som helst.

#20

Postad 05 januari 2004 - 18:33

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
har svÄrt att tÀnka mig att du kommer mÀrka ngn skillnad om du köper en tremeters kabel frÄn Biltema eller en 200:- kabel frÄn tjuvarna pÄ OnOff...

Enda sÀttet Àr vÀl att prova - du kan ju alltid lÀmna tebaks kabeln som du tycker lÄter sÀmst... Men dÄ det bara gÀller stereo och du förmodligen lyssnar pÄ mp3 sÄ kan man ju inte ha alltför höga krav pÄ ljudet - om du inte har mp3 i högre hastighet Àn 256kbps förstÄs... :rolleyes:

Jag kör med 15m lakritssnöre till min stÀrkare Ä det funkar kanon!!!

#21

Postad 05 januari 2004 - 19:09

durand
  • durand
  • LĂ€rjunge

  • 272 inlĂ€gg
  • 0
Finns det nÄgon billig lösning om man har 10+ meter till datorn och vill ha digital överföring?

Matsen: du mÀrker alltsÄ ingen skillnad Àven om du bara kör med vanligt snöre? :rolleyes:

#22

Postad 05 januari 2004 - 19:16

daddydj
  • daddydj
  • LĂ€rjunge

  • 483 inlĂ€gg
  • 0
10 meter optisk kabel gÄr pÄ 79 kr hos Kjell & Company:
LĂ€nk till kablarna

#23

Postad 05 januari 2004 - 19:22

durand
  • durand
  • LĂ€rjunge

  • 272 inlĂ€gg
  • 0
Och den "duger"?

#24

Postad 05 januari 2004 - 19:56

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
jag mÀrker dock skillnad om jag kör med ett kolasnöre istÀllet för lakrits... :P

Har inte provat med en high-grade kabel frÄn datorn och avser inte att göra det heller dÄ kvaliteten pÄ det jag kör frÄn datorn i regel inte förtjÀnar bÀttre kabel...

Dessutom Àr jag sÄ less pÄ alla som tror att dom kan förbÀttra ljudet massor med kablar - det Àr bara i extremfall som man mÀrker skillnad och dessutom mÄste man ha perfekta lyssningsförhÄllanden samt "top of the art elektronik" för att du ska mÀrka skillnad...

Men för den delen menar jag inte att vilken kabel som helst duger - lite snÀll ska man nog vara mot signalerna - dessutom ska det ju se snyggt ut... :rolleyes:

Sunt förnuft och nyfikenhet (provande) Àr det jag tror pÄ...

#25

Postad 05 januari 2004 - 20:24

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
S/Pdif Àr alltsÄ en digital utgÄng, skilljer sig den nÄt mot en digital RCA utgÄng? PÄ M-Audio Rev finns en sÄdan, det borde kunna lyfta ljudet en del. Ljudkoret i sig borde ju vara det som pÄverkar ljudet mest. Man vill ju ha sÄ bra ljud som möjligt inom rimliga ramar.

#26

Postad 06 januari 2004 - 01:54

primoo
  • primoo
  • LĂ€rjunge

  • 494 inlĂ€gg
  • 0
Det jag hade problem med rca frÄn datorn till recievern var ett stÀndigt brum.. hjÀlpte inte hur jag koppla om (el). Sen sÄ har kontakterna bak pÄ ljudkortet en förmÄga att glappa, har de gjort pÄ flera ljudkort som jag haft.

Men nu har jag ett Audigy 2 plantinum med optisk in/ut pÄ framsidan.. och det kan inte funka bÀttre. Dessutom sÄ har detta kort en hel del nyttiga ingÄngar.. tex dÄ jag lirar lite elgitarr sÄ kan jag koppla in Àven den pÄ fronten.. lite dyrt kort kanske.. köpte vÀl mitt för 2300:- , men det var ett tag sen nu...
bara ett tips iaf :rolleyes:

#27

Postad 06 januari 2004 - 02:58

Scaramanga
  • Scaramanga
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0

Dessutom Ă€r jag sĂ„ less pĂ„ alla som tror att dom kan förbĂ€ttra ljudet massor med kablar -  det Ă€r bara i extremfall som man mĂ€rker skillnad och dessutom mĂ„ste man ha perfekta lyssningsförhĂ„llanden samt "top of the art elektronik" för att du ska mĂ€rka skillnad...


Matsen ;

Kul att nÄgon tycker att min skraltiga anlÀggning har "top of the art elektronik"..

Jag mÄste frÄga dig lite offtopic, men vi Àr ju ÀndÄ redan inne pÄ det sÄ!

Har du & din testpanel (eftersom du verkar dra alla över en kant förmodar jag att du har en rejÀl panel :rolleyes: ) överhuvudtaget testat nÄgra andra kablar Àn dina lakritssnören? Vore intressant att se vad du grundar ditt utlÀgg pÄ att _man_ inte mÀrker nÄgon skillnad & att alla som tycker sig höra en skillnad bara ŽtrorŽ att de gör de & innerst inne sÄ hör de egentligen ingen skillnad eller hur menar du?

Om du personligen inte hör nÄgon skillnad Àr ju en sak, men att sÀga att alla som tycker sig höra en skillnad egentligen inte gör det tycker jag Àr lite vÀl drastiskt uttalat av dig..

Fast det Àr klart, det Àr ju en definitions frÄga om vad du tolkar som "top of the art elektronik" ocksÄ, för dÄ verkar ju alla olika lyssnings intryck av olika kablar trÀda fram frÄn tomma intet!


rockÂŽnÂŽrolf ;

En digital utgÄng Àr bara till för att skicka ljudet okodat till din förstÀrkare, som sedan tar reda pÄ signalen.. SÄ du skickar bara ettor & nollor, som du sÀkert redan vet.. Optiskt eller Elektriskt med en Koaxial / RCA kontakt Àr i regel hugget som stucket rent praktiskt, eftersom det ŽbaraŽ Àr ettor & nollor som ska flyttas.. Fast hör du skillnad sÄ kör pÄ det alternativ du tycker lÄter bÀttre, optiskt har dock en förmÄga att reducera jordbrum/störningar som kan uppkomma mellan en dator för en del!

SÄ om du endast ska ha ljudkortet för att skicka en digital signal till din förstÀrkare, sÄ duger det med att köpa ett Zoltrix frÄn Clas Ohlson.. Fast dÄ fÄr du riktigt sunkigt analogt ljud (enligt mig) om du skulle kÀnna för att koppla analogt nÄgon gÄng i framtiden.. Sedan vet jag inte om du brukar spela eller dylikt, isf Àr det inget höjdarkort pga drivrutinerna (kan ha blivit bÀttre pÄ senare tid)!

Fast det finns de som hör skillnad pÄ ljudkort Àven fast de bara skickar ut signalen digital ocksÄ, men som sagt det som spelar in Àr hur du sjÀlv upplever det..

Ska du bara skicka signalen digital till din förstÀrkare, samt att du inte direkt Àr nÄgon spelnarkoman sÄ rekommenderar jag ett Zoltrix eller annat billigt kort med digital utgÄng..

För att fÄ lite mer om fötterna kan du söka pÄ Zoltrix i HTPC forumet, samt pÄ dvdforums dito.. Eftersom minst en i regel nÀmner det i varje Žljudkorts trÄdŽ / Žkoppla till förstÀrkare trÄdŽ :P

#28

Postad 06 januari 2004 - 10:41

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
Scaramanga... Är du en sĂ„dan som hör skillnad pĂ„ kondensatorer oxo??? :P

Klart jag har testat olika kablar, framförallt scartkablar... blÄa, röda Ä svarta... Biltemas svarta för 29:- gav lika bra bild frÄn videon som den blÄ som kostade 250:-. Men dÄ Àr det en rÀtt vissen bildkÀlla....

Som jag ser det sÄ ska kabeln vara duktigt dÄlig eller j_vligt lÄng för att den ska ge försÀmring - och det Àr oftast inte kabeln i sig utan kontakterna som Àr dÄliga. Det Àr de som sköter sjÀlva kontakteringen och fÄr man glapp/missmatch dÀr sÄ förlorar man lite effekt.
Enklaste sÀttet att kolla hur "bra" en kabel Àr Àr ju att mÀta upp den. Och dÄ rÀcker det inte med en multimeter och mÀta resistansen för om du gör det kommer du inte se ngn direkt skillnad pÄ en tiometers brandslang och ett snöre... om du inte har annat för dig sÄ kan du ju sÀtta dig Ä rÀkna pÄ det!!!

Om du verkligen vill se vad skillnaden Àr pÄ en kabel sÄ ta en nÀtverksanalysator (för en sÄdan har alla hemma) och mÀt frekvensgÄngen pÄ kabeln - dÄ fÄr man se hur kabeln dÀmpar i olika frekvenser...

Och sedan Àr det ju viktigt att ha syrefri koppar i kablarna - försök köp koppar som inte Àr framstÀlld i en syrefri process - dvs all koppar Àr syrefri!

Man kanske ska ta med sig lite kablar Ä mÀta upp dom pÄ jobbet... :rolleyes:
Du kan lÀsa lite hos Kjell

Förresten... du har inte hört talas om hifibutiken som gjorde blindtest pÄ högtalarkunder angÄende högtalarkablar?? Ca 100 pers fick bedömma vilken kabel de tyckte lÀt bÀst... Vanlig hederlig elkabel (lampsladd) vann!! :lol:

nog om det.... verkar som om vi hamnade rÀtt off topic dÀr!! Det finns massor av trÄdar som behandlar detta Àmne - lÄt de trÄdarna ta hand om det...

Rock'n rolf: prova - det Àr enda sÀttet!!

#29

Postad 06 januari 2004 - 14:26

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Lutar stark Ă„t att jag införskaffar ett nytt ljudkort för runt 1000 lappen. Har sett att man kan köpa bulk av de korten jag vill ha, Ă€r det dĂ„ mycket av relivant program man gĂ„r miste om. Är inte sĂ„ intresserad av inspelning, mixning och annat dylikt. Det Ă€r ju 40% billigare. Hur bra funkar USB-korten? Borde inte en kontakt extra försĂ€mra ljudet gentimot ett inbygtt kort. MĂ„ste Ă€ven tacka för alla bra svar. En stor eloge till er!!

#30

Postad 06 januari 2004 - 14:29

Unregisteredc4589954
  • Unregisteredc4589954
  • AnvĂ€ndare

  • 116 inlĂ€gg
  • 0
Lutar stark Ă„t att jag införskaffar ett nytt ljudkort för runt 1000 lappen. Har sett att man kan köpa bulk av de korten jag vill ha, Ă€r det dĂ„ mycket av relivant program man gĂ„r miste om. Är inte sĂ„ intresserad av inspelning, mixning och annat dylikt. Det Ă€r ju 40% billigare. Hur bra funkar USB-korten? Borde inte en kontakt extra försĂ€mra ljudet gentimot ett inbygtt kort. MĂ„ste Ă€ven tacka för alla bra svar. En stor eloge till er!!

#31

Postad 06 januari 2004 - 23:17

Matsen
  • Matsen
  • MĂ€stare

  • 2 792 inlĂ€gg
  • 0
Köp bulk... de medföljande programmen som du BEHÖVER kan du förmodligen ladda hem frĂ„n tillverkarens hemsida...

Have fun...

#32

Postad 26 januari 2004 - 15:21

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
Jag har "laktis snöre" frÄn datorn till stereon nu, lÄter för jÀvligt och jag mÄste göra nÄgot Är det snart, men jag vet inte vilken kabel man ska köpa, vill inte ha nÄgot svindyrt tack vare att jag mÄste ha 10meter kabel...

#33

Postad 29 januari 2004 - 15:46

Unregisteredfa596ddd
  • Unregisteredfa596ddd
  • AnvĂ€ndare

  • 215 inlĂ€gg
  • 0
Är Clas OhlsonÂŽs optiska kabel helt enormt vĂ€rdelös eller duger den för mp3-uppspelning och dataspel? Den Ă€r billig, för billig (?);

Postad bild

69:- för 1,5m. Inte mer Àn jag behöver.

#34

Postad 29 januari 2004 - 18:16

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • ForumrĂ€v

  • 611 inlĂ€gg
  • 0
Jag har Clas Ohlsons "lakritssnöre" (3 m) mellan datorn och stereon och jag tycker det lÄter ok, med tanke pÄ vad jag mest spelar pÄ datorn (MP3 och sÄnt). Har dock inte provat nÄgon annan kabel.

Jag kan dock tillÀgga att Clas Ohlsons "lakritssnöre" kÀnns mer pÄkostad Àn andra jag har sett. FörhÄllandevis grova och skÀrmade ledare och guldplÀterade kontakter. Det sista lÄter jag dock vara osagt, eftersom det kan vara fejk (men kontaktytorna Àr i alla fall guldfÀrgade :D )

#35

Postad 29 januari 2004 - 22:00

Unregistered6080eb57
  • Unregistered6080eb57
  • Amatör

  • 67 inlĂ€gg
  • 0
Àr de hÀr kablarna bra

Digital Coax thx

THX Fiber Optisk Kabel

villken Àr bÀst ur ljudets synpunkt

#36

Postad 06 december 2004 - 08:47

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
Hej hej!
Jag har just nu kopplat datorn och förstÀrkaren med RCA kontakter (förstÀrkaren) i ena Ànden och 3.5 mm plugg i andra (till datorn)

Jag har ett DFI lanparty Nf3 250Gb moderkort med inbyggt ljudkort. klarar 7.1

Men jag Àr inte alls nöjd med ljudet, hur ska jag göra för att fÄ bra surround ljud frÄ datorn till förstÀrkaren. Datons ljudkort har en massa ljudutgÄngar, varav bara coaxial digital & alltsÄ inte optisk.

vad ska jag anvÀnda för kablar för att ljudet ska bli sÄ bra som möjligt...
jag har bÄde coaxial o optisk ingÄng pÄ förstÀrkaren.

att tilllÀgga Àr att jag har ca 10 meter mellan dator och förstÀrkare.

har hört att man kan brÀnna grejer om man kör med coaxial mellan...
men jag kanske har fel...

tacksam för myket snabba svar

Redigerat av tb303, 13 oktober 2005 - 07:48.


#37

Postad 06 december 2004 - 08:52

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0
optisk ur störningssynpunkt.

#38

Postad 06 december 2004 - 09:03

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
men jag har ju inte optiskt pÄ ljudkortet. ska jag köpa en sÄn omvandlare me dÄ eller, blir dyrt verkar det som isÄfall, mÄste ju ocksÄ ha en coaxial kabel dÄ...

fungerar det bra med bara coaxial me eller?
det hade ju varit det andra smidigaste

#39

Postad 06 december 2004 - 09:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlĂ€gg
  • 0
Personligen hade jag köpt mig ett riktigt ljudkort och stoppat i, dÄ jag inte tror att alla dina problem kommer frÄn dÄligt kablage, utan snarare frÄn ljudkortets kvalitet. Passa dÄ pÄ att köpa ett kort med optisk utgÄng sÄ har du minimerat chansen att ta sönder nÄgot.

Personligen anser jag att ur ljudkvalitetssynpunkt kan det inte skilja mellan digital coaxial och digital optisk.

#40

Postad 06 december 2004 - 09:38

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

  • 98 inlĂ€gg
  • 0
Köp en omvandlare frÄn Kjell&company, coaxial till optisk.
http://www.kjell.com...0,640000,700000
Kostar inte mÄnga kronor och tar bort risken att brÀnna ngt.
Tror inte det blir vÀrt pengarna att byta ljudkort om man kör digtalt.
Denna behövs vÀl ocksÄ http://www.kjell.com...0,640000,700000

Redigerat av Unregistered40007a45, 06 december 2004 - 09:49.


#41

Postad 06 december 2004 - 11:13

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
varför behöver man Àven andra lÀnken?! finns det inte 10 meter lÄnga kablar eller?

dessutom sÄ tror jag ljudkortet duger bra till mig...

Redigerat av XTZ, 06 december 2004 - 11:14.


#42

Postad 06 december 2004 - 12:35

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

  • 98 inlĂ€gg
  • 0

varför behöver man Àven andra lÀnken?! finns det inte 10 meter lÄnga kablar eller?

dessutom sÄ tror jag ljudkortet duger bra till mig...

Signalen mÄste förstÀrkas vid lÄnga kablar
Vet dock ej hur lÄnga man kan ha utan en repeater

#43

Postad 06 december 2004 - 14:53

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0
ops, det var ingÄngarna som var optiskt.

NÄja, jag har ett vanligt integrerat 5.1-kort pÄ moderkortet och körde tidigare RCA. Byt till Coax sÄ fÄr du fan sÄ mkt bÀttre ljud. Jag bytte frÄn coax till optiska bara för att det passade bÀttre med förstÀrkningen.

Jag kör/de 10m coax och optsik och hÀr har det inte behövts nÄgra extra förstÀrkningar inte sÄvida du inte tar lÀngre Àn 10m.

Anledningen till att optiskt Àr bÀttre frÄn datorn Àr att datorn lÀtt kan störa och orsaka brumm nÀr den kopplas till förstÀrkaren, med optisk sÄ har du inte samma lÀnk mellan dem.

#44

Postad 06 december 2004 - 15:02

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
okej men det Àr ingen ris att man brÀnner nÄgot dÄ?
om man kör coaxial alltsÄ...?

Redigerat av XTZ, 06 december 2004 - 15:02.


#45

Postad 06 december 2004 - 15:26

Unregistered40007a45
  • Unregistered40007a45
  • Amatör

  • 98 inlĂ€gg
  • 0

okej men det Àr ingen ris att man brÀnner nÄgot dÄ?
om man kör coaxial alltsÄ...?

Jo...
Kör optiskt sÄ finns det ingen risk

#46

Postad 06 december 2004 - 16:30

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
kÀnns bara som om det Àr lite onödigt att köpa en massa extra grejer för att köra optiskt...

hur stor Àr risken att man brÀnner nÄt??

var kan man kpa 10 meter coaxial...?

#47

Postad 06 december 2004 - 17:25

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0
jag hade det i strax över ett Är och inget hÀnde. Tror bara att det Àr risk om det av nÄn konstig anledning skulle ledas en strömspik frÄn nÀttagget, genom moderkortet, genom ljudkortet och via kabeln till förstÀrkaren. Risken finns och mÄnga nÀmner det men jag har aldrig ens hört om nÄn som har rÄkat ut för det.

Jag fick min pÄ köpet nÀr jag köpte min reciever, den hade vÀl kostat en 100-200:- för 10m sÄ ingen direkt monsterutgift. Den skall förresten vara pÄ 75ohm.

#48

Postad 06 december 2004 - 18:26

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
nej det Àr det ju inte dÄ men var hittar man dom...? har letat men hittar inga billiga 10meters

#49

Postad 06 december 2004 - 19:45

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0
Clas Ohlsson
Postad bild
Artnr:32-6697
pris: 159:- för 10m

#50

Postad 07 december 2004 - 11:11

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlĂ€gg
  • 0
tack tack, men Àr det verkligen coaxial kabel? NÀstan lite vÀl billigt eller?

hur stor risk Àr det att man brÀnner nÄt?



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.