Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xlåda

98 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 januari 2005 - 15:34

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Nu finns bilder på min Xlåda i galleriet.

Bilder från bygger kommer inom kort...


/Per

#2

Postad 04 januari 2005 - 15:38

Knolpak
  • Knolpak
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
O ######r! Den var ju riktigt snyggt gjord. Speciellt imponerad av X-låda loggan. Hur lång tid tog det att fila ut det? :-)

Vad är ändrat i hårdvaruväg? Kan den gå? B)

#3

Postad 04 januari 2005 - 15:51

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

O ######r! Den var ju riktigt snyggt gjord. Speciellt imponerad av X-låda loggan. Hur lång tid tog det att fila ut det? :-)

Vad är ändrat i hårdvaruväg? Kan den gå?  :D

B) Tackar!
Loggan, ja den tog tre dagar att fila ut med nålfil på båda sidor av lådan. Men då jag var riktigt noga också :) Värre var det att slipa fronten för att få en borstad look. Fick bygga ett slipställ så att våtslippappret bara kunde slipa åt två håll.

/Per

#4

Postad 04 januari 2005 - 16:08

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Jajja, nu kan ni sluta snacka och komma fram till det viktiga. Hur mycket vill du ha sa du? B) :) :D :D :D

#5

Postad 04 januari 2005 - 16:12

Seriefigur
  • Seriefigur
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Kan bli en tuff auktion på prisjakt B)

#6

Postad 04 januari 2005 - 16:13

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jajja, nu kan ni sluta snacka och komma fram till det viktiga. Hur mycket vill du ha sa du?  :D :D :D :D B)

BIG numbers my man B) :) :D

#7

Postad 04 januari 2005 - 16:17

Unregistered29693
  • Unregistered29693
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Nu finns bilder på min Xlåda i galleriet.

Bilder från bygger kommer inom kort...


/Per

helt klart en läcker pjäs! inte lika exklusiv som Crystal Edition då men :)

Var det inte pillrigt att byta låda? kanske nåt man borde prova på

MVH
Rockan

*edit* Läckert med texten klåda på sidan B)

Redigerat av Unregistered29693, 04 januari 2005 - 16:19.


#8

Postad 04 januari 2005 - 16:24

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Den tiden det tagit och det han har offrat av sitt liv går ej att värdesätta i pengar B) Killen va offline från den yttre världen ett bra tag ska ni veta.

#9

Postad 04 januari 2005 - 16:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Måste hålla med övriga gänget här, både jag och farsan B) som vanligtvis tycker det brukar se töntigt ut med moddade produkter tyckte detta såg riktigt proffsigt ut.

En fråga: funkar det helt utan problem att lira spel med tangentbord och mus med dem anslutna till USB kontakterna där bak eller är det bara för att kunna styra ett ev. linux-system på den som dem är där?

Mus och tangentbord sägs ju vara lite halvkasst med den där smartjoy grejen.

//Loofy

#10

Postad 04 januari 2005 - 16:33

Unregisteredc1ec26fb
  • Unregisteredc1ec26fb
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Det där var den i särklass grymmast Xboxen jag sett :D :D

Synd bara att du inte la in en scart.. har ju ingen RGB utgång.. :) B)

Men iaf.. snygg jobb!!! Har papst fläkt i min krysslåda också :D

#11

Postad 04 januari 2005 - 16:36

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Nu finns bilder på min Xlåda i galleriet.

Bilder från bygger kommer inom kort...


/Per

helt klart en läcker pjäs! inte lika exklusiv som Crystal Edition då men :)

Var det inte pillrigt att byta låda? kanske nåt man borde prova på

MVH
Rockan

*edit* Läckert med texten klåda på sidan B)



Man tackar för alla fina åsikter.

Byta och byta... jag tillverkade en ny låda från grunden så då fick jag alla mått och fästen som jag ville. så med lite planering och skissande blev jusst den biten inte så fruktansvärt svår när man väl satte igång.

/Per

#12

Postad 04 januari 2005 - 16:40

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
riiiiktigt, riiiiktigt snyggt!
Lätt den hårdaste box jag sett!
Blir helt matt bara av tanken på det jobb som måste lagts ner! B)

// Lyckman

#13

Postad 04 januari 2005 - 16:41

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Måste hålla  med övriga gänget här, både jag och farsan :D som vanligtvis tycker det brukar se töntigt ut med moddade produkter tyckte detta såg riktigt proffsigt ut.

En fråga: funkar det helt utan problem att lira spel med tangentbord och mus med dem anslutna till USB kontakterna där bak eller är det bara för att kunna styra ett ev. linux-system på den som dem är där?

Mus och tangentbord sägs ju vara lite halvkasst med den där smartjoy grejen.

//Loofy


Jag har nyligen satt sista skruven i lådan så jag har inte hunnit testa allt ännu B) har bara kollat så att det är signal.

Annars fungerar den utmärkt, har även en powerknapp på handkontrollen så jag kan sätta på/stänga av från soffan :)

#14

Postad 04 januari 2005 - 16:47

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Ballt som fan iallafall, Säg till när du provat hehe, fick en Xbox i julklapp så jag är rätt ny på konsoller hehe, (senaste jag hade var Super nintendo) men med krysslådan finns det ju en hel del möjligheter må jag säga hehe

//Loofy

#15

Postad 04 januari 2005 - 16:51

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
bara att bocka och buga. snyggt jobb!
inga kortslutningar? B)

//N

#16

Postad 04 januari 2005 - 16:52

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

riiiiktigt, riiiiktigt snyggt!
Lätt den hårdaste box jag sett!
Blir helt matt bara av tanken på det jobb som måste lagts ner! B)

// Lyckman


Jo tack det är ett par timmar, tog väl ett par månader att bygga + den tid det tog att skissa tänka och finurla.

Men som säkert du vet Lyckman, när man väl börjat så är det som en drog. Synd bara att radion i källaren var så dålig och det enda jag lyssnade på (förutom Dremeln) var en kasset med Asterix & Obelix hos Cleopatra, se den kan man utantill nu :)


Ps. Om det finns intresse här så kan jag skriva ner lite om hela bygget. Ds.

/Per

#17

Postad 04 januari 2005 - 16:54

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Ballt som fan iallafall, Säg till när du provat hehe, fick en Xbox i julklapp så jag är rätt ny på konsoller hehe, (senaste jag hade var Super nintendo) men med krysslådan finns det ju en hel del möjligheter må jag säga hehe

//Loofy


Jag har SNES och N94 emulator i lådan B) :) :D

#18

Postad 04 januari 2005 - 16:56

Seriefigur
  • Seriefigur
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tror att det är många som är intresserade av det kolossala arbete som du lagt ner på lådan så skriv du, kan vara intressant läsning.
Är nyfiken på de tekniska lösningarna till kontakterna på baksidan B)

#19

Postad 04 januari 2005 - 16:58

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

bara att bocka och buga. snyggt jobb!
inga kortslutningar?  :)

//N


bara en när jag kopplade in ett relä till IR-mottagaren mendet löste sig fint, var bara att klippa en kabel från moderkortet B)

#20

Postad 04 januari 2005 - 17:05

Unregistered36e46b9d
  • Unregistered36e46b9d
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hur gick du till väga med "skisser/ritningar" (om du förstår vad jag menar, hoppas det, är en dålig förklarare)

Käner mid lite sugen på & göra något liknande, men ser ju ruskigt svårt ut ,....

#21

Postad 04 januari 2005 - 17:09

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

riiiiktigt, riiiiktigt snyggt!
Lätt den hårdaste box jag sett!
Blir helt matt bara av tanken på det jobb som måste lagts ner! B)

// Lyckman


Jo tack det är ett par timmar, tog väl ett par månader att bygga + den tid det tog att skissa tänka och finurla.

Men som säkert du vet Lyckman, när man väl börjat så är det som en drog. Synd bara att radion i källaren var så dålig och det enda jag lyssnade på (förutom Dremeln) var en kasset med Asterix & Obelix hos Cleopatra, se den kan man utantill nu :D


Ps. Om det finns intresse här så kan jag skriva ner lite om hela bygget. Ds.

/Per

Ungefär lika lång tid som jag lagt på HELA min källare :)
Jisses sicken finish du har fått till!

Jo. Man blir manisk, helt klart, men jag hade aldrig någonsin kunnat koncentrera mig så länge på samma sak. I mitt fall är det snarare så att 100 saker görs samtidigt och blir max till 90% klara (om jag har tur). Du har lagt 200% på en pryl!! Helt sanslöst hantverk!

Självklart måste du skriva om bygget här!! Nu! :D

#22

Postad 04 januari 2005 - 17:12

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hur gick du till väga med "skisser/ritningar" (om du förstår vad jag menar, hoppas det, är en dålig förklarare)

Käner mid lite sugen på & göra något liknande, men ser ju ruskigt svårt ut ,....


Det började med en kluddskiss på ett papper, då fanns inga tankar på att bygga nått, men kluddet blev så coolt så jag tänkte att fan, en sån skullen gjort på riktigt, sen gjorde jag en bättre skiss i datorn. ritningarna var rent matematiska med mått kopplingssheman osv.

Men kolla på min förklaring till hela bygget som kommer snart så kanske du blir inspirerad. Jag blev inspirerad av Monster garage B)

#23

Postad 04 januari 2005 - 17:21

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

riiiiktigt, riiiiktigt snyggt!
Lätt den hårdaste box jag sett!
Blir helt matt bara av tanken på det jobb som måste lagts ner! :)

// Lyckman


Jo tack det är ett par timmar, tog väl ett par månader att bygga + den tid det tog att skissa tänka och finurla.

Men som säkert du vet Lyckman, när man väl börjat så är det som en drog. Synd bara att radion i källaren var så dålig och det enda jag lyssnade på (förutom Dremeln) var en kasset med Asterix & Obelix hos Cleopatra, se den kan man utantill nu :D


Ps. Om det finns intresse här så kan jag skriva ner lite om hela bygget. Ds.

/Per

Ungefär lika lång tid som jag lagt på HELA min källare :D
Jisses sicken finish du har fått till!

Jo. Man blir manisk, helt klart, men jag hade aldrig någonsin kunnat koncentrera mig så länge på samma sak. I mitt fall är det snarare så att 100 saker görs samtidigt och blir max till 90% klara (om jag har tur). Du har lagt 200% på en pryl!! Helt sanslöst hantverk!

Självklart måste du skriva om bygget här!! Nu! :D

Ok, jag ska skirva ihop något bra med byggbilder till senare idag. Men som sagt det är mycket jobb så det kan nog bli en lång saga B)

#24

Postad 04 januari 2005 - 17:26

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
tja, jag är imponerad B)

#25

Postad 04 januari 2005 - 17:49

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
MYCKET snyggt. Som sagt vilket jobb du har lagt ner för att få till finishen. Vad är det för material och är fronten verkligen så tjock som det ser ut?
Grattis till den "tyngsta" KRYZZ-boxen jag sett. B)

#26

Postad 04 januari 2005 - 18:55

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Detta är sannerligen en "gör det själv" grej men den passar mycket bättre under vårat "spelkonsolforum".

Ser fram emot en detaljerad beskrivining på hur du har gjort samt vart du har beställt materialet. Främst då lådan, det ändra kan man ju alltid fixa själv.


Tråden flyttad

#27

Postad 05 januari 2005 - 01:43

MR_Jimmy
  • MR_Jimmy
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Det snyggaste jag någonsin sätt!!!

HEet underbart snygg finish !!!!

#28

Postad 05 januari 2005 - 06:53

Unregisteredc6b76c48
  • Unregisteredc6b76c48
  • Lärjunge

  • 393 inlägg
  • 0
Anänder numera din Xlåda som skrivbordsbakgrund, hoppas det är ok ;)
Mycket fint bygge.

#29

Postad 05 januari 2005 - 08:43

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

MYCKET snyggt. Som sagt vilket jobb du har lagt ner för att få till finishen. Vad är det för material och är fronten verkligen så tjock som det ser ut?
Grattis till den "tyngsta" KRYZZ-boxen jag sett. ;)

Fronten är gjord i 10 mm aluminium som är fräst borrad slipad och putsad. dvd-luckan av 5mm aluminium.

#30

Postad 05 januari 2005 - 09:02

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Får du någonsin för dig att producera fler exemplar så hojta till, jag tror nog det finns intresse. ;)

#31

Postad 05 januari 2005 - 09:59

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Jäkligt snygg låda!
Har du gjort endel hårvaru förändringar på den också eller finns det möjlighet för alla dessa utgångar på ett Xbox?

#32

Postad 05 januari 2005 - 10:36

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jäkligt snygg låda!
Har du gjort endel hårvaru förändringar på den också eller finns det möjlighet för alla dessa utgångar på ett Xbox?

Det kommer en beskrivning av hela bygget innom kort med fler bilder.

#33

Postad 05 januari 2005 - 12:26

Überhacker
  • Überhacker
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Väldigt bra gjort! Vilken skapelse!

#34

Postad 05 januari 2005 - 14:02

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Kan inte mer än säga att jag är RIKTIGT imponerad!

Keep up the good work! (and make one for me!) ;)

#35

Postad 05 januari 2005 - 14:16

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Vad fick du/ ni betala för graverigen på baksidan?
Vilken firma använde ni? Alltid skoj att se nya och unika saker som produceras i Sverige.

Redigerat av Berggren, 05 januari 2005 - 14:16.


#36

Postad 05 januari 2005 - 15:04

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Vad fick du/ ni betala för graverigen på baksidan?
Vilken firma använde ni? Alltid skoj att se nya och unika saker som produceras i Sverige.

Jag gjorde layouten i Illustrator och tryckte den på aluminiumfilm som jag sendan fick laminerad på en reprobyrå i Ö-vik.

Hel beskrivning är under konstruktion i denna stund...

#37

Postad 05 januari 2005 - 15:23

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Heliga höns!! :D

Vilket superbygge, bland det snyggaste jag sett ;)

#38

Postad 05 januari 2005 - 17:03

johneriksson
  • johneriksson
  • Forumräv

  • 617 inlägg
  • 0
riktigt snyggt per.
Jag kan dessutom skryta med att jag har sett den IRL.
Och av det kan jag bara säga; Kärlek! ;)

Du är väldigt duktig Per, du tar första platsen på min lista över perfektionister och puttar därmed ner en gammal klasskompis som legat som nr 1 i många många år :D
När ska vi dra en halo2?

#39

Postad 05 januari 2005 - 17:17

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

riktigt snyggt per.
Jag kan dessutom skryta med att jag har sett den IRL.
Och av det kan jag bara säga; Kärlek! :D

Du är väldigt duktig Per, du tar första platsen på min lista över perfektionister och puttar därmed ner en gammal klasskompis som legat som nr 1 i många många år :rolleyes:
När ska vi dra en halo2?

Tanks John!

Missa inte förklaringen med byggbilder som är på G nu. ;)

#40

Postad 05 januari 2005 - 18:30

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
FÖRKLARING TILL XLÅDAN

Här kan ni läsa om bygget av ”Xlådan”. Är ingen copywriter men jag ska göra mitt bästa. Bygget av Xlådan började av en slumpmässig skiss på ett papper. Hade länge velat snygga till min svartgröna xbox som inte är den fagraste skapelsen i originalutförande. Många gånger har man sagt: -Fan va coolt om... eller; - Man skulle haft... Så, efter att jag sett ett avsnitt av Monster Garage på Discovery tänkte jag; Jag ska fanimig göra nått coolt också. Skisserna kluddades ner på allehanda ställen och samlade sen ihop för att ta fram en inskaffningslista.

Den första listan var det mest basicgrejer.
Chassi. låda + skelett
Frontmaterial
Belysning
Kabel + anslutningar

Min maskinpark var väldigt begränsad så jag fick ta fram alla teknikslöjdsfärdigheter.

Maskinpark:
Borrmaskin
Rondellkap
Bågfil
Fil
Nålfil
Tänger och mejslar
Skallpell
Gängningsdon
Dremel (efter den första halvan av projektet)
Skruvstäd

Det var ungefär så jag började. Men det var inte det lättaste att få tag på må jag säga. först hade jag tänkt köpa ett datorchassi som liknade en shuttle men min budget sa NEJ, så jag fick tillverka mitt eget chassi. En dag vid den mobila återvinningen hittade jag en skrotad Compac Pressario, datorn med ett chassi som en flodhäst röv. Perfekt att ta delar från med andra ord. Efter att ha strippat flodhästens röv på allt elektroniskt och tagit isär chassit i molekyler, kunde jag börja omforma skelettet till mina mått. Betydligt mindre, men lika bred. Hade ett bra foto på det men det har försvunnit i ett datorhaveri.

Men på denna bild kan man ana hur jag modifierade den. Det som saknas är en sneställd plåt för moderkortet som går diagonalt genom lådan. jag sneställde det för att jag ansåg att det skulle bli den mest stabila lösningen. om jag hade lagt kortet ner på botten hade först och främst lådan blivit bättre, och dessutom så hade jag behövt sätta nätdelen ovanför kortet i någon slags ställning. kändes som fel ordning på grejerna. Med kortet satt vågrätt ovanför nätdelen kändes inte rätt heller. Då hade det även där blivit en ostabil upphägning.

Men med ett snedställt kort kunde jag ha den smala nätdelen och strömkablar på den nedre halvan och DVD, HDD och signalkablar på den övre halvan. (se illustration)

Bifogad fil(er)



#41

Postad 05 januari 2005 - 18:32

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Komplett skelett

Bifogad fil(er)



#42

Postad 05 januari 2005 - 18:33

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Så här är den uppbyggd

Bifogad fil(er)



#43

Postad 05 januari 2005 - 18:34

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Chassi

När jag fått till skelettet som jag ville med alla fästen så var det dags att tillverka något att täcka lådan med. Jag fick tag på en fin alu-skiva med en tjocklek på 1,2 mm. Det var lite knivigt arr räkna ut vart den skulle bockas då man måste tänka på att tjockleken bygger och att hörnen en aning rundade på insidan, men med lite planering gick det fint. Passade som en handske runt skelettet.

Fronten

Jag ville inte ha för tunn front för att den skulle bryta av mot den vita ”lådan”. Jag fick tag på 10mm aluplatta som jag fick utskuren genom kontakter. Ytan var inte den vackraste men det löste jag med lite uppfinningsrikedom. Jag byggde ett ”slipställ” för att slippappret bara skulle slipa åt två håll. Då fick jag en borstad alu-look. men det tog 10 st våtslippapper brutna leder och totalt söndertrasade händer. Men det blev väldigt bra ;)

På baksidan av fronten fråste jag med Dremeln ner området runt power & ejectknappen samt platsen för IR-ögat till 5mm. Då kunde jag använda mig av en slaktad DVD-kit dongel och kretskortet till knapparna från xboxen. Runt ejectknappen finns en plastring som i vanliga fall lyser grönt. Den skulle även passas in, det var inte det lättaste visde det sig. Den är nämligen konformad på utsidan och de betydde att hålet för den även det måste vara konformat. Med tungan rätt i mun och dremeln rät i hand fick jag dit den så att jag nästan kunde ”klicka” dit den. Återigen segrar noggranheten :D

Det sista som behövdes på fronten var nått sätt att fästa den på chassit. Jag borrade fyra små hål framsidan av chassit och passade in det på fronten. Sen var det bara att markera, borra och gänga i fronten.

Bifogad fil(er)



#44

Postad 05 januari 2005 - 18:35

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Chassi med front

Bifogad fil(er)



#45

Postad 05 januari 2005 - 18:37

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Plats för fronten

Bifogad fil(er)



#46

Postad 05 januari 2005 - 18:38

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Bockad alu

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  burken.jpg   227,03K   1 Antal nerladdningar


#47

Postad 05 januari 2005 - 18:39

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Belysning

Jag valde att bara använda mig av LEDs för belysning. Hittade tillräckligt ljusstarka på LSDiodes.com, billiga var de också 4 kr styck. Undertill ville jag har Fast and the furius ljus. Så jag glorde en liten ljuslåda av plexiglas som jag målade med kromefärg på insidan för att få lite extra boost på ljuset. Jag tog upp ett hål i botten av chassit och fäste lådan på insidan av chassit. I lådan fäste jag 30 3mm dioder på en lite mindre platta. Alla dioder riktade utåt kanterna och inte neråt. Så man kan säga att det är det ”sekundära” ljuset som syns. Jag täckte hålet i botten av chassit med en bit plexi försedd med transparent vit fil för att få ett ”mjukare” ljus.

I gluggen för dvdlsläden satte jag fyra LEDs på en lite tjockare plexibit som gjorde ett exakt lika stort hål i som gluggen i fronten. LEDsen sitter i ytterkanterna av plexin och lyser upp ”kanterna” i hålet.

Xbox-jewelbelysningen var desto svårare. Det svåra låg i att få ett jämt ljusflöde. Först satte jag bara fast LEDsen runt hålet i fronten men då kunde man tydligt se ljuskäglorna utifrån. Efter många försök blev lösningen följande. Direkt bakom jewelen sitter en tunn vit film fastklämd av 5mm ruggad plexicirkel. Detta sitter längst ut i hålet på fronten och det lämnar ca 4 mm kvar av hålet på baksidan. Över hålet sitter en 3mm rund ruggad platta som har en 2 cm större diameter än själva hålet. på kanten av plattan borrade jag in 8 LEDs som lyser in i plattan och lyser upp ruggningen i plattan. och längst bak sitter en självhäftande film som hade en kromad klisteryta, som fungerar som en utjämnare av ljuset. (Se illustration)

Jag bytte även till blå LEDs på ejectknappen. De som sitter där är tvåfärgade (grön/röd) så jag lät den röda delen vara funktionell och klippte bara av ena benet på den och satte dit en blå på det klippta benet. På så sätt kan den fortfarande blinka rött om något skulle gå fel.

Dom fötter sjlöjdade jag ihop fyra små plexikuber som med svarta gummitasar. Detta för att fötterna inte skulle bryta ljuset från ljuslådan och skapa skarpa skuggor i hörnen. Nu kan ljuset skina igenom fötterna.

Bifogad fil(er)



#48

Postad 05 januari 2005 - 18:41

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Förklaring till Jewel

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  jewel.jpg   17,48K   2 Antal nerladdningar


#49

Postad 05 januari 2005 - 18:42

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Utskärning av loggan

När jag väl designat logotypen skref jag ut den på självhäftande papper och klistrade den på båda sidor av lådan efter noggranna mätningar. Till detta moment hade jag investerat i en Dremel. Jag började med att borra en massa små hål i de delar av loggan som skulle bort. Sen var tanken att jag skulle fräsa bort resten med Dremeln men det visade sig att den var allt för aggresiv så det fick bli en nålfil istället ;) den var inte jätteaggresiv... Som att gräva ett dike med en tesked. Men efter två dagar var det två utfilade loggor och låddelen var färdig att målas. 3 lager grund, 4 lager vit billack och 4 lager matt lack. Även underdelen av chassit målades på samma sätt fast med klarlack.

Baksidan

Två Papstfläcktar skulle dit till att börja med. Eftersom lådan är indelad i två avdelningar av den sedställda väggen i mitten satte jag en fläkt nertill som blåste in kalluft och eftersom varmluft stiger blåser den övre fläkten ut varm luft. Till höger om fläktarna satte jag alla anslutningar (se delen om koppling och dragning).
Alla hål mättes ut och borrades. Hålen för fläktarna fågades ut och slipades med Dremeln. Likaså alla fyrkantiga hål.

För att fästa alla uttag gjorde jag olika små fästen av 5mm plexi. Sen gjorde jag ett limmtest som Sverker Olofsson skulle bli hård av. Testade säkert tio olika limtyper mellan plåt och plexi. testvinnaren blev PlasticPadding Extreme. Jag bygde uppplexibitarna som lego med lim mellan varje lager. Limmet gjorde att bitarna blev en aning flexibla mellan lagren istället för en stor bit som bara har en fästpunkt som får större påfrestning. Nu sitter det!

För att få en bra finnish på baksidan designade jag en layout för alla anslutningar i datorn. Sen skrev jag ut den på självhäftande metallfilm som jag fick laminerad.

Bifogad fil(er)



#50

Postad 05 januari 2005 - 18:43

Crazy_P
  • Crazy_P
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Färdig baksida

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.