Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponet eller SCART?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 mars 2006 - 13:10

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Funderar nu lite över kopplingen från DVD-spelaren till min LCD-TV!
Använder en scart-kabel, men trots att jag valt RGB-ut hos DVD:n, så får jag endast en mörk blå bild när jag väljer SCART-RGB på TV:n, men när jag väljer enbart SCART, så blir bilden riktig! Någon som vet vad detta kan bero på?

Och kan bilden bli bättre om jag istället använder den medföljande komponent-kabeln (röd, grön, blå -RCA-kontakter till VGA/PC -ingången på TV:n), då jag kan utnyttja progressive scan?
Eller skulle det vara bättre att använda en komponent(videon) -till SCART(TV:n)?


Mvh: Mikael :)

Redigerat av mikaelmark, 15 november 2008 - 11:38.


#2

Postad 04 mars 2006 - 16:09

Unregistered13f6fa0e
  • Unregistered13f6fa0e
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
skulle tro att det blir bättre om du använder den medföljande kabeln till pc-ingången och kör progressive scan.

har du provat att byta scart-uttag på tv:n? ibland kan inte tv:n ta emot scart-rgb på alla scartingångar.

#3

Postad 21 april 2009 - 19:20

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag har en liknande fråga, så jag lägger till i denna tråd hellre än att starta en ny. Jag använder just nu scart för att koppla ihop min DVD (Denon DVD-1500) och TV (Samsung LE-40B650), mest för att det var så jag kopplade ihop det med min gamla TV. Sladden är dock lite för kort för att gå att gömma snyggt och när jag tittade efter en längre scart så noterade jag att både DVDn och TVn har komponent-utgång/ingång. Min fråga är, vilket borde ge bäst bild? Är scart bättre än komponent eller är det tvärt om?

#4

Postad 24 april 2009 - 01:00

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Jag har en liknande fråga, så jag lägger till i denna tråd hellre än att starta en ny. Jag använder just nu scart för att koppla ihop min DVD (Denon DVD-1500) och TV (Samsung LE-40B650), mest för att det var så jag kopplade ihop det med min gamla TV. Sladden är dock lite för kort för att gå att gömma snyggt och när jag tittade efter en längre scart så noterade jag att både DVDn och TVn har komponent-utgång/ingång. Min fråga är, vilket borde ge bäst bild? Är scart bättre än komponent eller är det tvärt om?

Komponent ger i de flesta fall mycket bättre bild.

#5

Postad 24 april 2009 - 05:13

Taken
  • Taken
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Komponent ger i de flesta fall mycket bättre bild.

Ok, tackar, då blir det komponent för DVD:n då. :)

#6

Postad 24 april 2009 - 05:44

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Ja, bilden blir lite bättre med komponent kabel så skaffa en sådan .
Meningen med min inlägg är att förklara lite här:
Din tv kan ta emot komponent signal även via SCART , därför blev det som det blev med bilden (komponent är RGB: RödGrönBlå).
När du valde det då trodde tv-n att komponent rgb kom in och bilden blev mörkblå pga det är olika signaler som kommer på samma pinnar i scart kabeln. SÅ, ingenting är fel på varken din DVD eller TV-n, frågan är hur pass mycket vinner du om du byter till komponent kabel. Testa och låna från någon kompis först så du blir inte besviken.
mvh D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.