Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1063 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 59 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 154 900:-
1 relaterade trådar

#701

Postad 03 december 2022 - 20:23

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Jag kan ju rekommendera att du låter ett proffs kalibrera och ställa in projen.



#702

Postad 04 december 2022 - 12:40

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Hade ett "proffs" på besök , så nu fattar jag lite mer :) ställde in HDR men valde att sänka lasern ändå , då vann jag lägre ljudnivå, lite bättre svärta o jag slapp se laserstrålarna när man tittar upp : :) som påminde om gamla tiders analog proj med kraftfullt ljus 



#703

Postad 08 december 2022 - 15:27

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Idag fick jag höra från en kollega med en 5000 att Sony Sverige svarar den inte går att registrera på den svenska sidan , fick inte valbar , pga av att den inte räknas som en konsumentprodukt ?? vad är det då ? 



#704

Postad 08 december 2022 - 16:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Den får registreras under Sony Professional.



#705

Postad 10 december 2022 - 18:48

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

hur ställer ni skärpan ? mot film ? mot "nätet" som används vid injustering ? annat ? tycket att när man hittat ok skärpa kan man ändå fortsätta snurra linsen utan att det händer så mkt , varken mer skärpa eller mindre



#706

Postad 11 december 2022 - 08:41

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ringblixt hade en intressant metod, du kan ju pröva den och se om optik och duk duger för att få fram mönstret han skriver om:

 

https://www.minhembi...42101&p=4655776

 

Ett annat tips är att ta med en kompis och hjälpas åt. En står vid duken och detaljgranskar pixlarna medan den andra står vid projektorn och vrider på linsen. Som testbild bör det fungera med det inbyggda nätet som används vid justering. Är det svårt att se pixlarna för att man t.ex. har en AT-duk så kan man pröva att hålla ett A4 mot duken för att få hjälp att se pixlarna tydligare.



#707

Postad 11 december 2022 - 08:53

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Var kan man köpa avshd calibration disc?

#708

Postad 11 december 2022 - 11:19

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

AVSHD tillhandahålls gratis men man får antingen bränna sin egen skiva eller spela upp det från en dator.

https://www.avsforum...bration.948496/



#709

Postad 11 december 2022 - 19:09

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

AVSHD är dock begränsad till 1920x1080 och är inte helt problemfri att använda på en projektor med högre upplösning när man ska ställa fokus. Skulle starkt rekommendera Spears & Munsil UHD både för det ändamålet och i allmänhet.



#710

Postad 29 december 2022 - 11:56

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Nu har vi kört vår 5000 ett tag o sett ganska många filmer , både 4k och 1080 .

 

MIn åsikt samt våra besökares är att det är extrem svårt att på bilden avgöra om det är 4k eller 1080 man ser på , det beror mer på själva filmen är upplösningen , det finns 4k som ser ut som 1080 och tvärtom .

 

Därmed undrar jag var gränsen för ögats och hjärnans uppfattning går och hur skarp bild man egentligen kan uppfatta , känns som vi redan passerat den gränsen , med bra film i 1080 och i synnerhet med en bra film i 4k , visst säger någon det beror på hur nära man sitter , men det skall ju vara rimligt nära, man vill inte flytta huvudet eller flacka med ögonen till höger o vänster , det är nog där mer gränsen ligger i avstånd till duken .

 

Då funderar jag på vad egentligen 8k skulle tillföra ? när det känns som att vi redan nu utvecklar produkter som vi ändå inte kan "se" som  om filmens ljud skulle innehålla ljud som bara en hund kan höra :)

 

Jag tror att proj utvecklarna måste ännu mer fokusera på annat än antal pixlar , färger , rörelsehantering , svärta , tysta fläktar , lätta projar , små projar , underhållsfria , samt en dröm vore ju en inbyggd funktion som själv läser av förutsättningar och kalibrerar projen o bilden, typ som en modern förstärkare gör med högtalarna 


Redigerat av nyborjare, 29 december 2022 - 11:56.


#711

Postad 29 december 2022 - 12:56

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
En dum fråga, har du stängt av all uppskalning? Kan ju vara som så att denna projektor skalar upp väldigt bra. Med den avslagen kanske du uppskattar 4K mer?

Dock håller jag med, hoppas verkligen inte 8K blir fokus, för det kräver en stor processor som behöver mycket kyla, för att just kunna skala upp material som sällan är 8k. Dvs större projektor eller mer högljudd. Paneler som inte degraderas är nog bättre att satsa på

#712

Postad 29 december 2022 - 13:08

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Du menar jag skall försämra 1080 bilden för att jag skall se större skillnad och därmed tycka 4k är bättre :)  det är ju som att steka oxfilen fel för att uppskatta den frysta hamburgaren mer :)

 

Är dock inte så insatt i dessa inställningar ? jag menar om jag kör en signal från en BR skiva med 1080 och projen visar den , där är det väl med automatik uppskalat , den använder ju sina pixlar o sin panel , det är väl bara en fråga om det är spelaren som skalar upp eller projen 


Redigerat av nyborjare, 29 december 2022 - 13:11.


#713

Postad 29 december 2022 - 22:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nu har vi kört vår 5000 ett tag o sett ganska många filmer , både 4k och 1080 .

 

MIn åsikt samt våra besökares är att det är extrem svårt att på bilden avgöra om det är 4k eller 1080 man ser på , det beror mer på själva filmen är upplösningen , det finns 4k som ser ut som 1080 och tvärtom .

 

Därmed undrar jag var gränsen för ögats och hjärnans uppfattning går och hur skarp bild man egentligen kan uppfatta , känns som vi redan passerat den gränsen , med bra film i 1080 och i synnerhet med en bra film i 4k , visst säger någon det beror på hur nära man sitter , men det skall ju vara rimligt nära, man vill inte flytta huvudet eller flacka med ögonen till höger o vänster , det är nog där mer gränsen ligger i avstånd till duken .

 

Då funderar jag på vad egentligen 8k skulle tillföra ? när det känns som att vi redan nu utvecklar produkter som vi ändå inte kan "se" som  om filmens ljud skulle innehålla ljud som bara en hund kan höra :)

 

Jag tror att proj utvecklarna måste ännu mer fokusera på annat än antal pixlar , färger , rörelsehantering , svärta , tysta fläktar , lätta projar , små projar , underhållsfria , samt en dröm vore ju en inbyggd funktion som själv läser av förutsättningar och kalibrerar projen o bilden, typ som en modern förstärkare gör med högtalarna 


Hur stor duk har du och på vilket avstånd sitter du?



#714

Postad 29 december 2022 - 23:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
100 tum .ca 3 m eller varierar lite hur man sitter eller halvligger. Säg mellan 2.7 till 3.2 ca

#715

Postad 30 december 2022 - 01:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

100 tum diagonalt eller på bredden?
Storleken och avståndet påverkar ju hur ev stor skillnad man kommer att uppleva.
 



#716

Postad 30 december 2022 - 09:03

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Jo de förstår jag o de skrev jag också.
100 tum 16.9 diagonalt så det är väl ca 2.3 bredd. Jag har möjlighet att laborera med avståndet. Närmre än ca 2.7 vill jag inte sitta då upplever jag att jag får flacka med blicken eller huvudet för att se händelser till höger eller vänster i bild.

#717

Postad 30 december 2022 - 16:04

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Fast hade du haft en 1080p projektor så hade du ju inte kunnat göra det. Nu jämför du kanske 4K mot '4K' och säger att 4K inte spelar någon roll.


Du menar jag skall försämra 1080 bilden för att jag skall se större skillnad och därmed tycka 4k är bättre :) det är ju som att steka oxfilen fel för att uppskatta den frysta hamburgaren mer :)

Är dock inte så insatt i dessa inställningar ? jag menar om jag kör en signal från en BR skiva med 1080 och projen visar den , där är det väl med automatik uppskalat , den använder ju sina pixlar o sin panel , det är väl bara en fråga om det är spelaren som skalar upp eller projen



#718

Postad 30 december 2022 - 16:28

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Jag förstår hur du menar , man borde jämföra med en 1080 proj som kör en 1080 film , mot en 4k proj som kör en 4k film och inte 1080 film som körs på en 4 k proj.

 

Men det innebär ju samtidigt i min värld hur jag uppfattar det att projen är viktigare än 4k filmen , och det innebär att det har blivit så att jag inte fokuserar på att köpa en dyrare 4k film om den finns billigare i 1080 .

 

Å andra sidan så har jag en 1080 proj sidan om min 5000, som jag endast kör 3d filmer på , o när jag kör 1080 filmer på den o jämför med en 4k på 5000 så är inte ens där skillnaden så stor , jag kan 100 % säga att 9 av 10 besökare inte ser skillnad o jag vet också varför , har man ingen erfarenhet så tittar man annorlunda , jag som vet lite mer kan se skillnaden i djupet , dvs skärpan på ett ansikte som står långt bort i bild .

 

Vad jag ville belysa mest var ju utvecklingen mot 8k , när det är så väldigt lite skillnad på 1080 och 4k , tror jag att skillnaden mot 4k o 8k är nästintill försumbar 



#719

Postad 30 december 2022 - 21:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jo de förstår jag o de skrev jag också.
100 tum 16.9 diagonalt så det är väl ca 2.3 bredd. Jag har möjlighet att laborera med avståndet. Närmre än ca 2.7 vill jag inte sitta då upplever jag att jag får flacka med blicken eller huvudet för att se händelser till höger eller vänster i bild.

Okej. Jag har en 330 cm bred duk som jag sitter ca 4,1 meter från.



#720

Postad 30 december 2022 - 22:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
Då sitter ju jag "närmre" din bredd är ca 80 % av avståndet min ca 85 %

#721

Postad 31 december 2022 - 09:47

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Just hur nära man uppskattar att sitta är väldigt individuellt. Vi började med att sitta 3 meter ifrån en 2 meter bred duk just för att jag var lite orolig att bilden skulle kännas ”för stor”. Vi vande oss väldigt fort och köpte snabbt en 2,4 meter bred duk. Nu i vår nya bio så sitter vi ca 2,9 meter ifrån en 3,05 m bred duk och det känns precis lagom. Mitt i händelsernas centrum utan att det känns jobbigt. Jag skulle t.o.m. kunna säga att vi kunnat gå upp på 3,3 m bred duk.

 

Sen handlar steget upp till en native 4K proj om så mkt mer än upplösning. Optik, svärta, flyt i bilden ger iaf mig mer upplevelsen än själva ökningen i upplösning. Sen vill jag inte vara utan den högre upplösningen när vi sitter så pass nära men det är troligen andra delar som gör mig glad. 



#722

Postad 31 december 2022 - 11:04

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

..

 

MIn åsikt samt våra besökares är att det är extrem svårt att på bilden avgöra om det är 4k eller 1080 man ser på , det beror mer på själva filmen är upplösningen , det finns 4k som ser ut som 1080 och tvärtom .

...

Jag håller med. Många filmer är inte värda att köpa på 4k UHD enbart för upplösningens skull. Finns mängder med filmer på bluray som ser skarpare och mer högupplösta ut än andra filmer på UHD. Det är ju så många steg i kedjan från ax till limpa :)

 

Jag sitter heller inte och väntar spänt på 8k, tror det finns lägre hängande frukt att plocka nästa gång det är dags för uppgradering!

 

Med det sagt så är jag otroligt glad över lyftet jag fick när jag bytte från en 1080P DLP till en 4k LCoS i form av skärpa och framförallt avsaknad av screen door. De flesta filmer jag ser ligger långt under projektorns förmåga i skärpa och detaljer, men när jag spelar spel är det konstant ett stort lyft med 4k på text och grafik i HUD samt i spelgrafiken själv.

 

Finns ju förresten en del såna här bilder på nätet, tror inte de säger hela sanningen men kanske ger en fingervisning iaf.

Bifogad fil  viewing_distance.jpg   188,34K   0 Antal nerladdningar

Källa: https://www.reddit.c...lution_becomes/

 

Edit: Hemma hamnar jag i mitten av arean  "Benefit of 4k starts to become noticable".


Redigerat av Mikael.Arvidsson, 31 december 2022 - 11:07.


#723

Postad 31 december 2022 - 15:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Intressant , kunde vara kul om fler ville skriva vad ni har för tittavstånd/bildstorlek o hur nu upplever detta 



#724

Postad 31 december 2022 - 16:42

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Intressant , kunde vara kul om fler ville skriva vad ni har för tittavstånd/bildstorlek o hur nu upplever detta 

Jag har ögonen ca 3,5-3,6m ifrån en 266 cm bred duk (120" 16:9) Jag upplever det till gränsen på för stort vid 16:9 material (iaf då jag är trött) Men tycker det är lite för litet vid film i 2,35:1.

 



#725

Postad 31 december 2022 - 16:43

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Tittavstånd 2900mm

Euroscreen Frame Vision FlexWhite 2750 x 1545
124 tum 16:9

Kalibrering av Markus.

Väldigt nöjd med bilden överlag,

#726

Postad 31 december 2022 - 16:49

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Jag har ögonen ca 3,5-3,6m ifrån en 266 cm bred duk (120" 16:9) Jag upplever det till gränsen på för stort vid 16:9 material (iaf då jag är trött) Men tycker det är lite för litet vid film i 2,35:1.

ser att du har center o frontar över duken , lite ovanligt , hur upplever du det ? känner du att det center hörs bättre över än under ? tappar du inte känslan i frontarna när de sitter så högt ? 



#727

Postad 01 januari 2023 - 09:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Upplösning är som sagt inte allt. En stor fördel med 4K är hur mycket bättre det är att återge filmkorn och hur mycket mindre "digital" bilden oftast är mot blurayn.
Personligen så skulle jag vilja ha en större duk men har svårt att få till det i rummet. Ett alternativ jag funderar på är typ saccosäck som jag kan ta fram när jag vill sitta närmare. 



#728

Postad 01 januari 2023 - 13:57

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

ser att du har center o frontar över duken , lite ovanligt , hur upplever du det ? känner du att det center hörs bättre över än under ? tappar du inte känslan i frontarna när de sitter så högt ? 

 

Jag har inte så längre, de aktuella bilderna är de med Procella P5or på sidorna och under. Jag körde högtalarna över duken för att få en rät linje för alla diskanter, valde att göra det bland annat efter rekommendation från Marcus på The Rock. Det funkar otroligt bra, jag var väldigt nöjd med det största anledningen att jag inte fortsatte göra det efter att jag bytte högtalare är att monteringen av dem där uppe hade inneburit en massa nya hål i väggen samt att göra hål i högtalaren för att kunna skruva fast fästena i dem.

 

Båda alternativen är en kompromiss åt ena eller andra hållet eftersom min duk är så pass hög. Nu när centern sitter under så är den ju nästan på golvet istället.



#729

Postad 01 januari 2023 - 14:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

upplevde du dialogen mer från mitten av duken när du hade centern över , eller är det samma 

vilken höjd har du från golv till nederkant  duk ? 


Redigerat av nyborjare, 01 januari 2023 - 14:07.


#730

Postad 01 januari 2023 - 17:36

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Sitter på ca:3,5m och kör tre dukar som är 2.7m bred (2:35:1), 2.6m bred (16:9), 2.3m bred(16:9).

Märkte när jag bytte från en "pixelskiftare" 4k Jvc x5900 en enorm skillnad, men precis som någon annan sade så gör ju optiken sitt också.

Jvc hade ingen lugn bild utan det var myrkrypningar, som man såg när man gick nära duken. Denna Sony xw7000 har inte ett spår av detta.

Otrolig skarp.



#731

Postad 01 januari 2023 - 19:48

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

upplevde du dialogen mer från mitten av duken när du hade centern över , eller är det samma 

vilken höjd har du från golv till nederkant  duk ? 

Tyvärr väldigt svårt att säga om det ena eller andra var bättre eftersom jag både bytte position och högtalare samtidigt. Dessutom var min projektor på service då jag bytte högtalarna så kollade inte på något på några veckor och kunde inte heller jämföra de två olika placeringarna pga det.

 

Underkant på bilden är 54 cm över golvet.



#732

Postad 02 januari 2023 - 14:20

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Jag har nu blivit väldigt nöjde med den bild min 5000 ger , detta efter mkt justeringar fram o tillbaka utan att först bli nöjd , hur jag än gjorde med projen tyckte jag att bilden aldrig blev riktigt som jag ville, då insåg jag hur mkt spelaren Panasonic DP-UB820 betyder och jag började se över alla möjligheter den har , mkt som man missar .

 

När jag nu lagt mer fokus på spelarens inställningar , HDR styrka, dynamic mapping etc har jag fått till skuggorna o svärtan riktigt bra .

 

Samt justerat projens fokus där jag insåg hur mkt det gör att den står rätt, även om det ser skarpt ut fanns det lite till att justera om man granskade pixlarna väldigt noga , stod faktiskt med ett förstoringsglas o granskade pixlarna så jag fick bort "skuggan" runt dem :) 



#733

Postad 02 januari 2023 - 16:36

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ja att ställa in all korrekt kan göra natt och dag ibland. Minns när jag av misstag körde med midnight-mode på spelaren och tyckte ljudet var tamt...  :blush:

 

En annan sak du kan testa är att låta Panasonic DP-UB820 mappa om signalen till SDR. Jag själv har en VW290 och har ca 20ftL på duken och då tycker jag det blir bäst när jag mappar till SDR. Har man mer ljus tillgängligt kanske den vnaliga tonmappning av HDR i Panasonicen blir bättre.



#734

Postad 02 januari 2023 - 17:16

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

JO jag vill minnas att jag testat HDR på tidigare proj med betydligt lägre ljus än 5000, det blev inte bra , nog därför jag glömde av vad spelaren kan göra och nu när jag har tillgång till så mkt ljus med laser blir HDR första valet alla dagar 



#735

Postad 04 januari 2023 - 21:27

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Är det vanlig 3.5 DIN monokontakt till Triggern på SONY (XW500ES) ?  

 

 

Manualen till Sonyn var inte fantastisk måste jag säga. Tur man inte behöver den för att montera.

Hittade online versionen men det hjälpte inte. Sonys spec på projektorn sa mini jack

 

Iddes inte lösa det vid monteringen, men börjar lessna på akrobatiken som krävs för att komma åt dukens köra uppknapp… <_<  


Mini jack, DC 12V Max.100 mA



#736

Postad 04 januari 2023 - 21:39

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

En dum fråga, har du stängt av all uppskalning? Kan ju vara som så att denna projektor skalar upp väldigt bra. Med den avslagen kanske du uppskattar 4K mer?

 

Det beror på på vad man jämför med men jag tycker projektorn skalar ”sådär”.  Kanske är bra jämfört med andra projektorer men jämfört med en bra setup:ad HTPC så….går projektorns skalning bort.

 

Har låtit skala om en film jag själv är med i till 4K med proffsprogramvara, som tyvärr bara släpptes i DVD-formatet.

Det blev fantastiskt bra, man skulle inte kunna tro att källan är DVD.  (Lite oklart om man får göra så, men för eget bruk hemma så). Jämför man direktuppspelning med projektorn är det nästan ofattbar skillnad. 

 

 

I övrigt håller jag med att det inte är ”jättestor” skillnad mellan fullHD och 4K upplevt upplösningsmässigt.

 

Kör man som jag gjorde under lång tid innan, källmaterial 4K via HTPC som skalar ned till fullHD så är skillnaden än mindre.

Fast totalupplevelsen med ny proj är ändå riktigt bra. Det är ändå högre upplösning/mer detaljer och HDR gör sitt till.

 

 

Min upplevdes aningen suddig oskarp, jag var lite missnöjd men efter att ha insett att panel alignment behövdes så blev det en helt annan upplevd skärpa. Kanske hade jag otur med den biten, men efter justering är det riktigt bra. 



#737

Postad 04 januari 2023 - 21:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
panel alignment vad är de o hur gör man?

#738

Postad 05 januari 2023 - 19:35

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

upplevde du dialogen mer från mitten av duken när du hade centern över , eller är det samma 

vilken höjd har du från golv till nederkant  duk ? 

 

Av nån anledning så råkade jag läsa igenom Procellas white papers ikväll och där skriver dom så här.
 

"Our recommendation is that whenever possible, the speakers should be placed above
the screen. While the center channel can be placed at a different height than the right and left
speakers, the best sonic imaging occurs when all three speakers are at the same height. Any time
the front speakers are not mounted at the same height, the height difference among the speakers
should be kept to a minimum."

Så även de har placering över duken som en rekommendation. 


#739

Postad 06 januari 2023 - 22:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlägg
  • 0
Angående upplösningen, så är det ofta tydlig skillnad på äkta native 4K, och uppskalade 2K DI transfers. Jag uppgraderar bara filmer som är native 4K (eller om blu-ray utgåvan var riktigt usel), då jag tröttnade på att lägga pengar på nåt, som upplösningsmässigt, knappt blev bättre än en uppskalad blu-ray.

#740

Postad 07 januari 2023 - 07:57

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Angående upplösningen, så är det ofta tydlig skillnad på äkta native 4K, och uppskalade 2K DI transfers. Jag uppgraderar bara filmer som är native 4K (eller om blu-ray utgåvan var riktigt usel), då jag tröttnade på att lägga pengar på nåt, som upplösningsmässigt, knappt blev bättre än en uppskalad blu-ray.

Jag håller delvis med men resonemanget håller inte riktigt helt för det finns så många konstiga sätt att komma fram till att skapa en "nativ" 4k. Terminator 2 är tex "nativ" 4k för att den är omskansad på nytt i hög upplösning, men effekterna i den är så klart skapade i väldigt mycket lägre upplösning och hela filmen ser ut som skit. Dom har alltså skalat analogt och då räknas det inte som uppskalat. Och det finns ett flertal uppskalade 2K DI filmer som ser helt fantastiska ut. 



#741

Postad 07 januari 2023 - 14:19

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Problemet med Terminator 2 är all brusreducering och skärpefiltrering. Det ger en mycket säregen, konstig look och då är råfilmen ändå 50D vilket är mycket kapabel. De scener som är begränsade i upplösning från källan är relativt få.

 

Däremot är det såklart mer påtagligt i 4K hur många filmer som är begränsade av optiska kopieringar. Det syns nästan alltid i scenövergångar (när bilden tonar in eller ut), titeltexter, keying och många andra effekter. Jätten från 1956 är nog värst drabbad då så pass många scener har övergångseffekter och i en del fall har man zoomat in bilden i labbet. Blir väldigt påtagligt då bilden går från att vara dunderfräsch och finkornig till väldigt suddig och grov.

 

Vad som oftast blir en förbättring på UHD-BD är förstås HDR, komprimering och bitdjup även om upplösningen inte alltid är högre i utgångsmaterialet. Sedan kanske det inte alltid är värt att köpa filmen på UHD-BD om man redan har den på vanlig Blu-Ray, men alla gånger som UHD finns tillgänglig så är det vad jag satsar på.



#742

Postad 15 januari 2023 - 22:00

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Jag har en skitduk, Kingpin tab tension gain 1.0 på 104” 16:9 format. Sitter ca 3.6-3.7m ifrån.

Avståndet är behagligt och man känner aldrig att man behöver anstränga sig att hänga med i

sidorna. Hade nog kunnat gå upp något mera i storlek utan att känna att det blir ett problem.

Tänker gå på DNP 110” när jag uppgraderar för jag har ett vardagsrum med ljust tak bl.a.

 

Har ganska nyligen uppgraderat från Panasonic AT6000 som hade ganska grov panel alignment fel.

Så bilden var softare än den hade behövt vara. Men behaglig att titta på, dock väldigt ljussvag.

 

Först bytte jag upp mig till Epson LS12000, men var inte riktigt nöjd med flytet i bilden.

Fick möjlighet att byta upp mig till Sonys XW5000 till ett mycket bra pris så jag slog till.

 

Klart mycket bättre skärpa, enormt mycket bättre än min gamla Panasonic men också flera gånger

över Epson.

Flytet i bilden är bättre än Epson helt klart. Men faktiskt känns det sämre än min Panasonic.

Inte nödvändigtvis i True Cinema läget vs avstängd interpolering i Panasonicen. Mer att på

Panasonicen kunde jag koppla på första steget på interpoleringen och inte känna något onaturligt

flyt i bilden, vilket jag gör i XW5000.

Men alla andra parametrar i bilden är ju så mycket bättre att det ändå känns sååå mycket bättre.

 

Direkt när jag installerade projjen så gjorde jag panel alignment.. Efter ett par månader kom Marcus

från The Rock till mig och kalibrerade. Ställde även in panel alignment ännu nogrannare. Oj va bra

det är nu trots min dåliga duk.

 

Och ja, jag ser skillnad mellan bluray och 4k källor. Mestadels pga HDR vs SDR. Men även i detaljer

och skärpa i bilden. Dock gör projjen ett ok jobb med uppskalningen måste jag säga.

Men källan avgör så klart hur tydlig denna skillnad är.

 

Men skulle säga att alla nysläppta filmer är klart bättre i 4k än bluray.



#743

Postad 15 januari 2023 - 22:45

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

panel alignment. hur gör man det 



#744

Postad 16 januari 2023 - 08:03

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Låter som du kommer få många fina timmar med din XW5000 samwel. Hur spelar du upp bluray och 4k-källor? Enbart tonmappning i projektorn eller kan källan hjälpa till?



#745

Postad 16 januari 2023 - 12:09

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Vilken ändring av priset på projektorer skulle det bli om man slutade tillverka 1080 projektorer och gick helt över till att bara tillverka 4K projektorer. Procesorer och andra chips i projektorerna borde inte bli så mycket dyrare med tanke på att jag kan köpa en ganska avancerad 4k tv för runt 6000:- Lampan i projektorerna borde vara den samma och det som gör 4k projektorerna dyrare borde vara optiken men slutar man tillverka 1080 optik och helt går över till optik som klarar 4K så borde man kunna få ner priset på 4k optiken. Fast smartaste lösningen vore att ha en standard för optik så man kunde köpa en projektor och välja den optiken som passar mej.  Vill man ha en skarp bild köper man ett billigare optik och vill man räka antalet pixlar från 30 cm avstånd kan man köpa dyraste optiken. 



#746

Postad 16 januari 2023 - 13:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Du kan inte jämföra priset med en tv , det blir som att jämföra ett badkar med en pool och då menar jag inte produkten i sig utan volym och tillverkningskostnaden , hur många tv tillverkas jämfört med proj , kan det vara faktor 1/10.000 ? jag vet inte men säkert enormt stor 



#747

Postad 17 januari 2023 - 14:00

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

aha nu fattar jag 

https://www.youtube....h?v=WGA-OwC_0ao

 

Fixa det nu , hade faktiskt färg sidan om vita stecket , justerade bort , :) 


Redigerat av nyborjare, 17 januari 2023 - 14:49.


#748

Postad 19 januari 2023 - 12:43

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Låter som du kommer få många fina timmar med din XW5000 samwel. Hur spelar du upp bluray och 4k-källor? Enbart tonmappning i projektorn eller kan källan hjälpa till?

Jo, kollade bara lite drygt 700 timmar med Panasonicen på över 5 år pga den mörka bilden. Trots min 1.0 gain duk.

 

Nu känns det som att kolla en TV fast med 104”.. Det är otroligt mycket roligare! Är redan uppe i närmre 150 timmar

på några månader.

 

Jag använder en gammal OPPO BDP-103 ibland till bluray. Det är fortfarande en av de bästa 1080p spelarna som funnits.

Sen har jag en Pioneer UDP-LX800 som jag har som 4k spelare, men även vanliga bluray. Den är ställd på source direct

så det blir alltid bildvisarna som skalar bilden.

Sen har jag en AppleTV 4k.. Faktiskt en Shield pro också.. Men den använder jag inte så mycket pga den dåliga frame rate

hanteringen.

 

Just nu blir det bara tone mapping från projjen. Sony är bra på ljusa till mellanljusa scener men sämre på mörka.

Men efter kalibreringen så funkar mörka scener också. Problemen är scener som är mörka men har starkt ljus bakom.

T.ex. ett fönster som läcker in solljus i en annars mörk scen. Då får man väldigt svårt att se detaljer. Men så är det ju i

verkligheten också så..

 

Ingen av mina spelare har någon typ av tone mapping vad jag vet.. Har tänkt på att kanske investera i en Panasonic

4k spelare så man kanske kan förbättra tone mappingen något..

Pioneer spelaren har en simpel HDR->SDR tone mapping men ingen HDR<->HDR.



#749

Postad 19 januari 2023 - 12:56

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Själv kan jag inte se en film längre utan tonemapping.

När jag ser på Netflix konverterar jag, via ATV, HDR>SDR.

Funderar fortfarande på en Hdfury för LLDV, men är väldigt nöjd med SDR.

Det är ju lite meck med HDfury, Hdmi kablar, nätverkskablar, längre Hdmi handskakning m.m.

Men tror nog ändå resultatet med lldv är grymt, så det blir nog det lite längre fram.



#750

Postad 20 januari 2023 - 00:54

samwel
  • samwel
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

aha nu fattar jag 

https://www.youtube....h?v=WGA-OwC_0ao

 

Fixa det nu , hade faktiskt färg sidan om vita stecket , justerade bort , :)

Provade du även zon justering? Då kan du mer i detalj justera hela bilden.

 

Skärpan får ju en sjuts upp helt klart. Speciellt om man hade lite större fel i panelen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.