Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EMP-TW2000

293 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 20 mars 2008 - 10:40

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

  • 1 105 inlägg
  • 0

I USA verkar det finnas två varianter av den här, jag antar att det här är den som går under beteckningen "pro". Men den andra vita modellen, går den att få tag på i Sverige och vad finns det för fördelar/nackdelar mellan de båda?

Det stämmer, den vita du nämner heter Epson EMP-TW1000 här i Sverige. TW 2000 är i princip bättre på allt, för närmare beskrivning på deras fördelar/nackdelar kan du t.ex. kika på Bigscreens test som det länkas till ovan (inlägg 149).

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 20 mars 2008 - 10:42.


#152

Postad 20 mars 2008 - 10:48

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

I USA verkar det finnas två varianter av den här, jag antar att det här är den som går under beteckningen "pro". Men den andra vita modellen, går den att få tag på i Sverige och vad finns det för fördelar/nackdelar mellan de båda?

Det stämmer, den vita du nämner heter Epson EMP-TW1000 här i Sverige. TW 2000 är i princip bättre på allt, för närmare beskrivning på deras fördelar/nackdelar kan du t.ex. kika på Bigscreens test som det länkas till ovan (inlägg 149).

MVH
Jonsod


Aha, var det så enkelt! Tack för svaret.

#153

Postad 25 mars 2008 - 13:21

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
Jag antar att den här frågan är helt omöjlig att svara på, men måste ändå höra lite...

När kan man vänta sig nästa prisfall på denna?, då 31 tusen känns lite väl mycket...

Redigerat av Hybe, 25 mars 2008 - 13:21.


#154

Postad 25 mars 2008 - 15:50

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Den ligger ju under 31 hos ett par butiker...

#155

Postad 25 mars 2008 - 15:55

Unregistered188597bf
  • Unregistered188597bf
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Den ligger ju under 31 hos ett par butiker...


Ett demoex som ser ut som TW1000, en japanimporterad maskin och så en butik som säljer för 30 000.

#156

Postad 25 mars 2008 - 16:02

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Behövs bara en butik som säljer för under 31 för att det ska vara under...
Importen hade jag faktiskt inte kolla på.

#157

Postad 25 mars 2008 - 16:36

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0
En sak att betänka - enligt recensionerna (jag har själv inte sett denna projektor) så visar den högupplöst video väldigt bra medan ordinär DVD-kvalité är "sådär".

Om man nu liksom jag har massor med DVD:s i samlingen så tycker jag väl inte att det är köpläge med denna. Om man nu inte vill stacka den nya projektorn ovanpå den gamla förstås.

Nej, själv lär jag nog vänta till det kommer någon ny projje som klarar även gamla DVD filmer minst lika bra som min nuvarande.

#158

Postad 25 mars 2008 - 22:55

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Vilken har du nu då Sylvester?

#159

Postad 25 mars 2008 - 23:36

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

En sak att betänka - enligt recensionerna (jag har själv inte sett denna projektor) så visar den högupplöst video väldigt bra medan ordinär DVD-kvalité är "sådär".

Om man nu liksom jag har massor med DVD:s i samlingen så tycker jag väl inte att det är köpläge med denna. Om man nu inte vill stacka den nya projektorn ovanpå den gamla förstås.

Nej, själv lär jag nog vänta till det kommer någon ny projje som klarar även gamla DVD filmer minst lika bra som min nuvarande.


dvs att den skulle ha dålig scaler?

#160

Postad 26 mars 2008 - 08:08

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Hej!

Är nu mer ägare av EMP-TW2000 måste säga att jag är väldigt nöjd. Funderar lite på kalibrering men för dom pengarna som det kostar måste det ge resultat annars blir jag nog sur :)

Läste testet på bigscreen.... det var ju bra att pengarna inte hamnade i sjön. ;)

Att spela COD4 i 1080p är en fröjd :blink:


TW-2000 behöver kalibrering för att prestera på topp, och skillnaden blir verkligen total mellan en okalibrerad och kalibrerad - Det som Bigscreen skriver är rena tramset....

mvh

/Pär

#161

Postad 26 mars 2008 - 10:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i Perras inlägg här.

Skillnaden är inte liten mellan en kalibrerad och en okalibrerad TW2000 - den är stor! :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 mars 2008 - 11:03.


#162

Postad 26 mars 2008 - 12:47

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
*s*

För att vara den största använderen av vårt gamla/fd forum och dessutom en person som en gång i tiden ville bli "delägare" i BigScreen är det riktigt roande att se hur du flaggar så stenhårt för vår inkompetens nu för tiden herr Hörnell :)

#163

Postad 26 mars 2008 - 15:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

*s*

För att vara den största använderen av vårt gamla/fd forum och dessutom en person som en gång i tiden ville bli "delägare" i BigScreen är det riktigt roande att se hur du flaggar så stenhårt för vår inkompetens nu för tiden herr Hörnell ;)


Tja, vad skall man säga.... annat än att tiden och kunskapen verkar ha stått stilla hos Bigscreen, medan världen utanför har utvecklats betydligt... Ungefär lika mycket som LCD tekniken som du utdömde som död för ett par år sedan :D

Att du inte förstår vad kalibrering är, eller varför man inte bör ställa bild och jämföra projektorer utan korrekt referens är bara att beklaga - att du dessutom konstant motarbetar och "förlöjligar" de referenser som studios arbetar efter är mest pinsamt...

Jag anser inte heller att jag flaggar "stenhårt" för inkompetens, däremot så kan jag påvisa alla felaktigheter i de såkallade tester som du utför - men eftersom du historisk sett har varit oemotaglig för kritik, och det mest utmynnat i pajkastning när jag med flera har försökt är det inte troligt att något intressant och konstruktivt kommer ut ur detta denna gång heller... <_< Men säg gärna till om du är intresserad så kan vi ta det off-line... :)

Jag kan dock visa skillnader mellan kalibrerad och okalibrerad TW-2000, och gör det dagligen - kan ju säga att ingen tycker att det är små skillnader mellan dessa lägen, och att säga att bilden inte behöver kalibrering visar på direkt okunskap alternativt ignorans för kvalitativ bilupplevelse...

mvh

/Pär

#164

Postad 26 mars 2008 - 15:22

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

*s*

För att vara den största använderen av vårt gamla/fd forum och dessutom en person som en gång i tiden ville bli "delägare" i BigScreen är det riktigt roande att se hur du flaggar så stenhårt för vår inkompetens nu för tiden herr Hörnell :)


Jag har däremot inte någon sådan bakgrund men kan inte annat än att hålla med Pär. Av alla projektorer jag testat så är Epson TW2000 den som vinner mest på kalibrering. Den blir ljusstarkare, får bättre botten, får perfekta färger samt en helt annan homogenitet i bilden. Men du är faktiskt välkommen att komma förbi och ta en titt på det själv istället om du inte tror mig.

Att ställa in mot standard är något som nästan var enda projektortillverkare siktar på numera, eftersom det faktiskt är så enkelt att det finns tre rätt sätt att visa bild på (PAL, NTSC och HD-standarderna) och sen en väldans massa fel. Om man ska skriva reviews så bör man nog lära sig det, till och med svenska tidingar som Hemmabiotidningen gör detta rätt numera.

Sen måste jag vända mig emot ditt sätt att hantera kritik, förra gången jag påpekade felaktigheter i dina artiklar så gjorde du precis som nu mot Pär. Istället för att antingen korrigera felen, eller för den delen ge ett bra argument för varför det är skrivit på så vis så försöker du alltid förlöjliga eller förringa den som skrivit kommentarerna. Det kommer bara att sluta med att du biter dig själv i svansen.

#165

Postad 26 mars 2008 - 15:33

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Då kliver jag in och försöker vända tråden till att diskutera nånting mer upplyftande istället :)
Jag ställde tidigare i tråden en fråga om vilken duk som rekommenderas till denna förnämliga projektor, nån som klurat lite på det och har några bra tips?

#166

Postad 26 mars 2008 - 15:41

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Då kliver jag in och försöker vända tråden till att diskutera nånting mer upplyftande istället :)
Jag ställde tidigare i tråden en fråga om vilken duk som rekommenderas till denna förnämliga projektor, nån som klurat lite på det och har några bra tips?


Beror ju lite på vilken prisklass på duk, men de billigaste dukarna vi brukar sälja till 1080p projektorer är ADEO's dukar. De är bra nog för att ge en homogen bild utan större skärpeförlust med hyfsade färger tillsammans med bra 1080p projektorer. Sen så skulle man ju helst se att man använde en Screen research solidpix eller stewart studiotek till den, då de är de dukarna som är helt korrekta och bäst. En bra duk är nästan alltid en bättre investering än en projektor då den håller längre och gör "alla" projektorer bättre. Men sen förstår jag också om de inte alltid är försvarbart och i det läget är som sagt ADEO en bra duk.

#167

Postad 26 mars 2008 - 15:51

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Tack för tipset havocsi, ska absolut kolla upp det! :)

Jag har tyvärr en duk jag anser vara undermålig för 1080-material, har ni några tips på bra duk?
Krav:
100"-130" ca
16:9
Motordriven
Inte obscent tokdyr (dvs inte 20k+)


Den får gärna ha nån form av tab tension eller liknande så man slipper vågighet efter nåt år.

#168

Postad 26 mars 2008 - 15:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Då är GrandView Tabtensiondukarna de med bäst kvalitet i prisklassen :)

mvh

/Pär

#169

Postad 26 mars 2008 - 16:10

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

  • 506 inlägg
  • 0

Vilken har du nu då Sylvester?

Sony HS60 för "vanlig" DVD kanske den ändå ger bättre bild än denna Epson som måste skala bilden mer.

??

Redigerat av Unregisteredca13620a, 26 mars 2008 - 16:12.


#170

Postad 26 mars 2008 - 17:16

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Vilken har du nu då Sylvester?

Sony HS60 för "vanlig" DVD kanske den ändå ger bättre bild än denna Epson som måste skala bilden mer.

??


Epson TW2000 utklassar HS60 på "vanlig" DVD. Allt hos den är bättre, inklusive skalning. Sen beror det ju på hur du skickar material till den? Vad har du för DVD spelare etc?

#171

Postad 26 mars 2008 - 19:14

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Har inte Euroscreen någon motordriven duk som kan tänkas passa bra till denna projektor? Har nämligen möjlighet att få lite bättre priser från just Euroscreen och tänkte därför att det kan bli ett prisvärt alternativ. Eller de kanske inte har någon duk som håller samma klass som projektorn?

#172

Postad 26 mars 2008 - 19:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
euroscreen har t ex sin Diplomat-, Black-line-, One- och Sesame-serie på upp emot normala storlekar, som både kan fås med Matt White och ReAct materialet, beroende lite också på bildstorlek och rum/väggar/tak/ljusförhållanden.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#173

Postad 26 mars 2008 - 19:34

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

euroscreen har t ex sin Diplomat-, Black-line-, One- och Sesame-serie på upp emot normala storlekar, som både kan fås med Matt White och ReAct materialet, beroende lite också på bildstorlek och rum/väggar/tak/ljusförhållanden.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.


Jo, jag har kollat lite på en motordriven Black-line med Greyline material men är den duken tillräckligt "bra" eller bör jag titta på andra märken trots de lägre priserna från Euroscreen?

#174

Postad 26 mars 2008 - 19:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Jag hade nog inte satt ett Greyline material ihop med en TW2000, såvida du inte skall ner på bildstorlekar ner mot 150 cm bredd, vilket är rätt bortkastat.

Vad gäller deras kvalitet emot andra fabrikat, så är jag fel person att svara på det, men vi har i alla fall sålt en hel del euroscreen dukar till, så vitt vi vet, nöjda TW2000 ägare. :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#175

Postad 26 mars 2008 - 19:42

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Du bör ABSOLUT INTE köpa en Greyline duk till TW2000, det skulle vara att köra som att köra en porche med cykeldäck. Ska du ha en duk från Euroscreen så är det vit, eller om du har vita väggar och problem med ströljus så ska du ha en ReAct.

Den vita Euroscreenduken bör du ha åtminstone en 110" av för att inte begränsa projektorn, men den är inte suverän. Vill du ha en billigare duk skulle jag föreslå att du tittar på GrandView, de håller faktiskt riktigt bra kvalitet för sitt pris.

Euroscreen ReAct är däremot en riktigt bra duk för sitt ändamål, dvs kontra ut ströljus och hjälpa till i ljusa vardagsrum. Den näst bästa duken jag sett på att fungera under sådana förhållanden.

#176

Postad 26 mars 2008 - 19:57

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Tack för svaren grabbar! Hittade nyss ReAct som havocsi nämnde och den verkar ju faktiskt vara ett mycket bra alternativ då jag nog kommer ha svårt att mörklägga rummet helt.

Den vita Euroscreenduken bör du ha åtminstone en 110" av för att inte begränsa projektorn


Gäller detta för ReAct-duken också?

#177

Postad 26 mars 2008 - 20:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Den vita Euroscreenduken bör du ha åtminstone en 110" av för att inte begränsa projektorn


Gäller detta för ReAct-duken också?

Nja, om jag inte minns fel, så minskar ljusintensiteten med runt 20% ReAct mot Matt White, så det bör man ta hänsyn till när man siktar mot att få ett kalibrerat och adekvat ljusflöde med denna projektor :).

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 26 mars 2008 - 20:08.


#178

Postad 27 mars 2008 - 09:47

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0
Jag får ingen klar uppfattning om hur det är med garanti på den här.
Om man köper en i USA, är det 3 års worldwide-garanti då? Nån som vet?

#179

Postad 27 mars 2008 - 23:26

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Enligt Epson support så ska garantin gälla.

#180

Postad 28 mars 2008 - 20:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Maskiner från USA garantirepareras inte i Sverige.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 mars 2008 - 20:37.


#181

Postad 28 mars 2008 - 22:07

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Okej jag fick svaret att det gällde vart man än köpte den.
Pratade med Epson support igår.
Men tyckte det lät lite väl bra.

#182

Postad 03 april 2008 - 12:01

mwesterlund
  • mwesterlund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Är det någon som har några kommentarer runt Ljud och Bild i Elektronikvärldens test av full HD projektorer? Tycker att deras mätningar visar helt klart att kontrast värden är rätt bra på TW2000. De hade ju mätt upp en ANSI kontrast av 300:1 och bästa möjliga till 1630:1. Vilket när det gäller ANSI kontrasten är bättre än JVC DLA-HD100 som mättes till 264:1, däremot max kontrasten för den är 3700:1. Jämför man med Sanyos PLV-Z2000 så är den ju rejält sämre på kontrast, ANSI 213:1 och max kontrast 854:1. Deep Black teknologin gör skillnad.

#183

Postad 03 april 2008 - 12:09

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.

#184

Postad 03 april 2008 - 12:17

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Är det någon som har några kommentarer runt Ljud och Bild i Elektronikvärldens test av full HD projektorer? Tycker att deras mätningar visar helt klart att kontrast värden är rätt bra på TW2000. De hade ju mätt upp en ANSI kontrast av 300:1 och bästa möjliga till 1630:1. Vilket när det gäller ANSI kontrasten är bättre än JVC DLA-HD100 som mättes till 264:1, däremot max kontrasten för den är 3700:1. Jämför man med Sanyos PLV-Z2000 så är den ju rejält sämre på kontrast, ANSI 213:1 och max kontrast 854:1. Deep Black teknologin gör skillnad.


VIlka projar testades och vad fick de för betyg? Testvinnare?

#185

Postad 03 april 2008 - 13:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.


Vad använder dom för mätare då?

#186

Postad 03 april 2008 - 13:39

mwesterlund
  • mwesterlund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Är det någon som har några kommentarer runt Ljud och Bild i Elektronikvärldens test av full HD projektorer? Tycker att deras mätningar visar helt klart att kontrast värden är rätt bra på TW2000. De hade ju mätt upp en ANSI kontrast av 300:1 och bästa möjliga till 1630:1. Vilket när det gäller ANSI kontrasten är bättre än JVC DLA-HD100 som mättes till 264:1, däremot max kontrasten för den är 3700:1. Jämför man med Sanyos PLV-Z2000 så är den ju rejält sämre på kontrast, ANSI 213:1 och max kontrast 854:1. Deep Black teknologin gör skillnad.


VIlka projar testades och vad fick de för betyg? Testvinnare?


De testade Epson TW-2000, Infocus IN82, JVC DLA-HD100, Mitshubishi HC4900 och HC6000, Optoma HD80, Samsung SP-A800B, Sanyo PLV-Z2000

JVC Fick "bästa bild"
Espon och Sanyo "Bra köp"
Mitshubishi "Tystast"
Optoma "Bra pris"

Tycker att de ströslar epitet lite väl mycket. Bra köp och Bästa bild är väl någorlunda användbara.

#187

Postad 03 april 2008 - 13:43

mwesterlund
  • mwesterlund
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.


Okej, har ni några siffror publicerade som faktiskt är jämförbara? Tycker att det är dåligt med mätvärden bland recensionerna.

Vilka värden är det framför allt som inte stämmer. Och så dåligt mörklagt kan det inte ha varit om de får skillnader ner till 0,1 lumen.

#188

Postad 03 april 2008 - 14:01

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.


Okej, har ni några siffror publicerade som faktiskt är jämförbara? Tycker att det är dåligt med mätvärden bland recensionerna.

Vilka värden är det framför allt som inte stämmer. Och så dåligt mörklagt kan det inte ha varit om de får skillnader ner till 0,1 lumen.


De använder en luxmätare, som inte är direkt i refernsklass. Tar jag fram en riktigt bra mätare och mäter i ett rum med spilljus så får jag ungefär de värdena på projektorer som de brukar få. Sätter jag däremot projektorerna i ett helt mörklagt rum så ger de generellt sätt helt andra värden en de som mäts upp hos dom. Sen så säger kontrastsiffror speciellt mycket om prestanda i verkligheten, vilket tyvär de också missar då de oftast bygger hela sin argumentation på det som de "mäter"..

#189

Postad 03 april 2008 - 20:15

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0

Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.


Ni säljer inte JVC eller? skämt o sido, jag tycker de fick fram bra vad som är viktigt (för mig iaf) alltså att JVC'n var bäst i scener med totalt sätt väldigt lite ljus. ANSI kontrast i alla ära, men där haltar väl egentligen inte många projjar idag om vi snackar upplevd kvalitet och inte uppmätt.

Om man sen faktiskt LÄST nummret av nämnd tidning framkommer det på flera ställen att rummet de testar är absolut kolsvart och att de dessutom diskuterar mycket kring uppmätt och upplev kvalitet.

Redigerat av PerssonsPack, 03 april 2008 - 20:17.


#190

Postad 04 april 2008 - 08:22

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Om man bortser från att de använder en skitmätare och mäter projektorerna i ett dåligt mörklagt rum så kanske deras värden skulle säga något :)

Nej, iaf lägg inte så mycket vikt på vad de skriver och mäter i den tidningen. Det stämmer inte så värst bra överens med vad vi får när vi mäter projektorerna i riktiga rum med riktig mätutrustning.


Ni säljer inte JVC eller? skämt o sido, jag tycker de fick fram bra vad som är viktigt (för mig iaf) alltså att JVC'n var bäst i scener med totalt sätt väldigt lite ljus. ANSI kontrast i alla ära, men där haltar väl egentligen inte många projjar idag om vi snackar upplevd kvalitet och inte uppmätt.

Om man sen faktiskt LÄST nummret av nämnd tidning framkommer det på flera ställen att rummet de testar är absolut kolsvart och att de dessutom diskuterar mycket kring uppmätt och upplev kvalitet.


Vi säljer JVC och så gott som alla projektorer de testar, så inget konstigt där. JVC brukar alltid mäta högst i kontrast, så inget konstigt där heller. Vad som däremot är konstigt är att deras mätvärden alltid skiljer sig från alla andra tester och jag kan konstatera med bra utrustning själv att deras mätvärden är konstiga.

#191

Postad 04 april 2008 - 23:47

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Håller med Mattias till 100 % här. Har själv lite info om hur de mäter och vet någon icke nämnd här som också reagerade rejält på deras vetenskapliga tester :)

Trist att se att man försöker framställa testerna med mätvärden som inte lever upp till verkligheten. Tidningen hemmabio har ju ISF certifierad kalibrerare och kan framställa lite mer korrekta värden så där är det en helt annan sak men denna tidningen som ni diskuterar har jag föga tillit för tyvärr.

MVH Lorant

#192

Postad 05 april 2008 - 20:49

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
För en lekman så är det troligtvis intressantare att få veta vilken projj som ger bäst upplevd bild snarare än att den "mäter bra och korrekt enligt någon standard", det går inte ALLTID helt hand i hand då kalibrerad bild ibland kanske inte upplevs som "bäst".

#193

Postad 05 april 2008 - 21:18

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Har väldigt svårt att se personer som vid direkta jämförelser mellan en kalibrerad och okalibrerad projektor/tv väljer den felaktigt inställda.

En lekman kanske ändå vill se filmen som den var tänkt när den skapades, dessa standarder är dessutom utformade för att ge så korrekt bild som möjligt i längden vilket kanske inte alltid blir den mest ljusstarka och imponerande vid första anblicken. Så jag tycker absolut att det är intressant

Som lekman vill jag gärna veta hur projektorn kan prestera och om det är svårt att nå denna bild. Exempelvis har denna Epson mkt att hämta vid korrekta inställningar vilket är intressant att veta. Om tidningen då vill mäta och ge mig några värden ser jag helst att mätningarna utförs på korrekt sätt eller så kan man skippa det helt. Hellre då skriva en helt och hållet lekmannamässig recension om upplevd bild. Dessutom är det som Mattias nämnde att denna tidning faktiskt går emot andra tester och det är i mina ögon lite förvånande. Handlar inte bara om testvärden utan tack vare nivån på vissa saker har jag svårt att ta till mig deras "upplevda" sammanfattningar

MVH Lorant

#194

Postad 06 april 2008 - 01:58

Unregistered659
  • Unregistered659
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

För en lekman så är det troligtvis intressantare att få veta vilken projj som ger bäst upplevd bild snarare än att den "mäter bra och korrekt enligt någon standard", det går inte ALLTID helt hand i hand då kalibrerad bild ibland kanske inte upplevs som "bäst".


Det kostar inte mycket att köpa en one eye display 2 och då kommer man mycket nära standard om projjen tillåter det. Att inte uppleva kalibrerad bild som bäst känns väldigt konstigt.

#195

Postad 06 april 2008 - 09:52

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

Det kostar inte mycket att köpa en one eye display 2 och då kommer man mycket nära standard om projjen tillåter det. Att inte uppleva kalibrerad bild som bäst känns väldigt konstigt.

Hm, en sådan mätare kostar väl lika mycket som en kalibrering för en källa + att du måste kunna en hel del om kalibrering också = kurs för x antal tusen, eller trial and error 50-100h(?) :D

Vet inte hur man ska tolka informationen här: är Epson sämre (mer off) ootb än andra projektorer men kan/ska skruvas till perfektion? Måste kalibrering ske av en professionell kalibrerare eller kan man få bra resultat men HD DVE också?

Angående tidningen Ljud och Bild: Det är lite synd att de slarvar med detta. Det är en journalist där som skrivit lite konstiga saker innan också och t o m blivit tillrättavisad i ledaren. Jag tycker att det är en intressant tidning annars och hoppas på bättring :)

Redigerat av Gargantua, 06 april 2008 - 10:17.


#196

Postad 06 april 2008 - 10:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Kanske drar en tokig liknelse här, men man kanske inte köper en renodlad sportbil, om man inte omedelbert, eller inom en snar framtid, delvis också är intresserad av att mer än vardagsköra. Kanske dra ner på Nürburgring och dra några varv med Bettan, eller helt enkelt bara veta att det finns resurser under huven. :)

Tyvärr sticker inte TW2000 ut så mycket ur kartongen, och småjusteringar kan göras med testskiva, filter och egna ögon, men det är ur parametrar toning, mättnad och intensitet, samt rättställande av gråskalan, som du får fram alla nyanser och detaljer, både i hög- och lågdagrar, i grå- som i färgskala. Detta behövs det utrustning till, och kunskap om vad olika reglage kan göra, och hur de också kan interagera sinsemellan.

Jag har själv hållit på med kalibrering ett tag nu, men lär mig fortfarande något nytt nästan varje gång, och inte minst är det väldigt tillfredsställande när det finns reglage som praktiskt gör det teorierna bekräftar. :D

Igår såg vi Råttatouille med några vänner, och trots att det är en animerad film, så var det nästintill deprimerande att gå tillbaka till grundinställningarna med testskivan. Det hela blev väldigt platt och odynamiskt i jämförelse.

Ta dig till en butik som kan dema en kalibrerad TW2000, och visa dig skillnaden mellan detta läge, och ur kartong, så förstår du varför det kan vara värt att köpa de där lite bättre däcken till Bettan. :P
Om vi nu skall dra till med tre regioner, som vi vet har kalibrerade TW2000 uppe, så får det ju bli HBC på Lidingö, The Rock i Lund och HembioConsult i Stenkullen.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#197

Postad 06 april 2008 - 10:44

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Anledningen till min fråga ovan är att jag sett en kalibrerad Epson bredvid kalibrerade LCD-konkurrenter och Epson är lite bättre men skillnaden är inte gigantisk i mina (en lekmans) ögon.
För att spetsa till det - betyder det att Epson är sämre än konkurrenterna ootb och att man måste få den professionellt kalibrerad för att det ska vara någon nytta med att köpa den?

En annan sak: i länken till en AVS-tråd tidigare så diskuteras konvergensproblem och bl a Jason Turk (som är en auktoritet där) säger följande 1/3 2008: "Truthfully I hope that Epson can tighten their QC on these (or tighten their acceptable tolerances as I really don't know what the case is). Yes I have been QC'ing most of them, and lately failing more than 50%. Perhaps I am pickier than Epson. But I looked at it as "would I personally live with this?". Obviously the answer was "no" more than I would have liked."

Jag undrar hur stort är problemet i Sverige, vad är tillåten avvikelse och hur upplever man "problemet"? Om oturen skulle vara framme: kan man få den kontrollerad mot en mindre avgift för att slippa krånglet med returhantering?

Edit: läste vidare i AVS-tråden jag citerade ifrån och såg att det inte var ett helt okontroversiellt uttalande från Jason. Han är granskar tydligen alla projektorer minutiöst och kräver ganska mycket därför att de som frekventerar AVS och köper från dem är kännare, och som sådana rätt petiga. Det skulle ändå vara intressant att få info om konvergensproblematik i allmänhet och för Epson i synnerhet :)

Redigerat av Gargantua, 06 april 2008 - 11:07.


#198

Postad 06 april 2008 - 11:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Anledningen till min fråga ovan är att jag sett en kalibrerad Epson bredvid kalibrerade LCD-konkurrenter och Epson är lite bättre men skillnaden är inte gigantisk i mina (en lekmans) ögon.
För att spetsa till det - betyder det att Epson är sämre än konkurrenterna ootb och att man måste få den professionellt kalibrerad för att det ska vara någon nytta med att köpa den?

Givetvis väldigt svårt att svara på.
Det enda sättet att veta, är ju att titta på båda hos en butik som verkligen plockat ur det mesta möjliga ur bägge, och sedan skifta mellan detta läge, och resp. OOTB.
Naturligtvis kan miljö ställa till det med.
Skjuter jag med en TW2000 i ett helt ljusdött rum, men med vitt tak och vita väggar, kommer jäg ändå aldrig få ur TW2000:ns potential i främst native/ansi kontrast området, och med detaljnivån i densamma, samt svärtan. :)
Det är fasansfullt vad rumsreflexer kan ställa till det. :D

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

#199

Postad 06 april 2008 - 11:16

Mars
  • Mars
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0

Det är fasansfullt vad rumsreflexer kan ställa till det. :D


Jo, jag har informerat frugan om det, men likväl tittar hon på mig som omjag vore galen när jag föreslår mörkt tak... :)

#200

Postad 06 april 2008 - 11:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Prova med att föreslå en ReAct duk istället. :)
Det har min sambo godkänt inför Fotbolls EM och andra givna storbildstillfällen i sommar. :D

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Bifogad fil(er)


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 april 2008 - 11:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.