Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trött man blir...

11 svar till detta ämne tv mediacenter digitalbox
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2015 - 20:40

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 1

Ja...trött...på allt elände bland giriga tillverkare, streamingbolag, licenser, patent inlåssningar, 100 olika tjänster, varenda jävel ska ha betalt för allt utan att någon erbjuder en "fullständig" portfölj...

 

Ursäkta för något förvirrat inlägg men....

 

Det enda man vill ha är allt i ett lösning som fungerar utan massa pillande.

 

 

Så....

 

Idag:

 

-Sharp 52" LCD/LED

-Phillips 32" (fy fan för phillips aldrig igen)

-LG 32"

-2 digitalboxar (Telia, enda valet)

-Minix X7

-2x ATV2

-300 fjärrkontroller

 

 

Ska det vara så jävla svårt att ha en vettig produkt som klarar av allt?

 

ATV2 slutar man utveckling på (Kodi) och ska man vara helt ärlig så har det aldrig fungerat jättebra, så sista gången man lägger pengar på Apple skrot.

Minix fungerar skapligt men ingen HD i Netflix för att Netflix är £$@€£!! och Youtube 720p som max för att google är £43%#@

Nu verkar utveckling ha avstannat för X7 modellen också till förmån av de nya 4K modeller som lider av samma begränsningar som X7-an.....4K till vad kan man fråga sig?

 

En HTPC med Kodi på? Openelec eller liknande...ja då faller det bort...linux i botten = ingen netflix....suck

 

Vissa har inte licens för HD ljud hit o dit och då får man stereo output från ripparna...för ****....2015

 

Vill ha något enkelt, som fungerar utan strul stup i kvarten.

 

Krav:

-55" och uppåt för vardagsrum

-32" till kanske 37" för andra rum

-1080p minst

-youtube 1080p minst

-Netflix 1080p minst

-Svtplay

-Kodi eller liknande för indexering av library (eller åtminstone dlna, men då ska det fungera med inbakade och externa subtitles)

-Plex faller bort....har kört det flera gånger (versioner) och den gillas inte alls. Buggigt, sega developers med $$ som drivkraft, kassa applikationer till bl a samsung, transcoding pga externa subtitles ist för directplay....zzzz

 

Har letat med ljus och lykta och det verkar inte finnas en "mediaspelare" som uppfyller alla krav.

 

Började kolla på sk smart tv, då Sharpen iaf har snart 6 år på nacken....

Jaha...

 

Samsung verkar vara ok, även om clouding verkar finnas kvar efter alla år.

Men, uppfyller alla krav ovan förutom media indexerings biten. Telia har tom ngn sunkig beta app som kan köras istället för digitalboxar. Perfekt...eller..ja då stödjer telia gamla modeller från 2013 och 8000 serien från 2014.

Fine, då satsar vi på en 8K.....ja men alla 8k är banantv's.....vill ha en vanlig platttv utan curved crap.

Jahopp då vart det körd. Hjälper inte ens att när man ser att de ska byta till Tizen nu i år så utvecklingen på den gamla platformen lär inte vara allt för långlivad....man ska tydligen byta tv vartannat år.

 

Ok...LG Oled med nya Webos....

One size just nu.....

curved...igen (de flesta)

Nya modeller kommer H1 2015....kul, lite större modeller.....mindre kul pris? Appar som saknas...

 

 

Så, bara ifall att jag har missat något, är det någon som har tips på antingen en liten smidig mediaspelare (3st en till varje TV) som klarar av kraven ovan?

 

Eller 3st TVs som kan göra det som krävs och inte blir obsolete (firmware, appuppdateringar etc) inom ett år?

 

 

All material utöver streaming bitarna levereras av en Synology 1812. 99% MKV 1080p material.

(ingen transcoding tack då HW inte klarar av det för 1080p+!)

 

 

Hopplöst? Något på horisonten (innan jag kolar av naturliga skäl) som kommer släppas?


Redigerat av zsh, 17 februari 2015 - 20:43.


#2

Postad 18 februari 2015 - 16:09

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

En HTPC med windows och kodi då funkar netflix.

 

Har haft en massa mediaspelare:

* Tvix HD

* Popcorn hour- A100/A110/C200/A210 

* Tizzbird F11/S20

* BoxeeBox

 

Enda som är i drift är av mediaspelarna är Popcorn A-210(sonen) samt boxeebox(sovrummet).

 

I vardagsrummet till bion är det HTPC (intel nuc+ openelec) som gäller nu och kan inte vara nöjdare.(använder inte netflix bara filer från nas och en del playkanaler).

 

Erfarenhetsmässigt så är det sällan mediaspelarna lever upp till specifikationerna även 1 år efter den är släppt och en hel del mjukvaru uppdateringar. sen så kommer ny modell och den "gamla" blir utan vidare utveckling.

 

Så för min del blir det aldrig någon sk. mediaspelare mer utan det blir HTPC hädanefter.



#3

Postad 18 februari 2015 - 16:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Dessutom så kommer man riktigt billigt undan med htpc nuförtiden. En Rawsberry pi 2 med openelec installerat på ett usb + låda + trådlöst tangetbord och sen behöver du inget mer.

 

... förutsatt att du har mediabiblioteket på någon bärbar hårddisk eller nas någonstans.

 

edit: stavning

 

edit 2: läste hela och såg att du inte vill ha openelec. Då är det bara att installera ett windows på den och köra xbmc därifrån. Så gör jag men min nuc.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 18 februari 2015 - 16:20.


#4

Postad 18 februari 2015 - 16:29

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Windows är den enda "enkla" lösningen för silverlight och du måste köra netflix via webläsaren för att få 5.1 såvitt jag vet, så ingen smartTV/media spelare löser det.

Du kan starta webläsaren från Kodi med addon, eller andra program powerdvd t.ex
Krävs ju mycket confande dock.

Kör en htpc som surrat sen 2008 nu tror jag löser 1080p men jag använder bara lokala filer ingen streaming. Tuben är begränsad till 720p pga youtubes nya api (I kodi då) går lösa via webläsaren isf.

Men ja det finns ingen "magisk" lösning på alla tjänster där ute.

#5

Postad 18 februari 2015 - 17:41

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Nää precis htpc med windows verkar vara det enda realistiska.....3st NUC-ar lär då snackar vi 12000:- give or take, windows licens på det (för alla kör vi väl lagligt ;-)

 

Finns det några vettiga fjärrkontroller som fungerar och är enkla att mappa för ett sådant setup? Helst "air mouse" eller vad de nu kallas.

Har kört i flera år med en gammal dinovo mini, men de säljs inte längre tyvärr och den jag har är inte helt frisk.



#6

Postad 18 februari 2015 - 18:05

basse1978
  • basse1978
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

En htpc med Openelec för lokala filer, Chromecast och surfplatta för Netflix/Youtube/Play kanaler.

Så kör jag för tillfället och är "nöjd" även om det bästa vore om jag kunde få in netflix i htpc'n också.

 

Använder en Harmony för att slippa berget av fjärrkontroller.



#7

Postad 18 februari 2015 - 20:32

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Köp en NUC :) fungerar prima som HTCP pluss att du också kan spela på den, vilket kan vara nice :D enklare spel såklart.



#8

Postad 19 februari 2015 - 13:29

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag tror inte någon kommer bli missnöjd med en rawsberry pi 2 som htpc med tanke på att rawsberry pi (1) fungerade helt ok.



#9

Postad 19 februari 2015 - 16:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Finns ingen maskin som löser alla problemen du har. Man får ha ett par olika.

Jag kör Chromecast till tvn i sovrummet för svtplay, tvserier med plex och en xtreamer sidewinder 3 i vardagsrummet när jag ser på film på projektorn.

Sen kompletterar jag med en apple-tv 3 till projektorn för svtplay, mlb.tv och en å annan hyrfilm. Netflix använder jag icke. För kasst utbud.



#10

Postad 21 februari 2015 - 14:46

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Jag kör en NUC N2820 med en 500GB 2,5" disk och Win XP. Funkar kanon till det jag använder den till (mest .mkv) och slösurf i soffan. Kostar inte mycket, speciellt om man har en disk och minne redan. Behöver man mer kraft så finns det ju vassare versioner.



#11

Postad 21 februari 2015 - 14:56

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Testar nu 2st chromecast och den verkar vara helt ok. Netflix, screen cast fungerar utmärkt.

Plex är plex och suger som vanligt med massa begränsningar som fortfarande finns efter alla år, både på PMS och klient sidan.

 

Min stackars synology orkade inte med plex transcoding så nu finns en dedikerad maskin för det, även om det kanske är inte helt optimalt.



#12

Postad 24 mars 2015 - 09:35

Unregistered893a872f
  • Unregistered893a872f
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

När det gäller fjärrkontroller kan jag inte annat än att rekommendera en smartphone med IR.

 

Då har du både IR och WIFI fjärr på en och samma enhet (en och samma hemskärm om man konfigurerar rätt).

Så styrning går mot både, tv, lampor, hue, kodi , dator...  






Även taggad med tv, mediacenter, digitalbox

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.