Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 07 mars 2008 - 10:18

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
...Förresten: Är ytfinishen på S3 super äkta trä?
Varför finns inte S3-serien med på Audiovectors hemsida? Det är svårt att hitta info om dessa. Storlek, data etc?
Har någon butik i stockholmstrakten dessa hemma för leverans?
Jag ska bege mig in till stan någon dag snart för en provlyssning!
Vilken Audiovector-säljare i stockholm är trevligast och accepterar någon hemlån över en helg?

#202

Postad 07 mars 2008 - 10:58

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Min jakt på nya högtalare fortsätter.
Jag har tidigare lyssnat på Monitor Audio RS6 och RS8 vilken blev en enorm besvikelse. Helt platt ljud. Sedan läste jag spaltmeter av lovord kring B&W:s golvare 683. Det lät så bra så jag beslutade mig för att låna hem ett par från HiFi-klubben. jag ställde upp dessa i mitt vardagsrum jämte mina gamla JPW AP3 och till min stora förvåning kunde inte 683:orna mäta sig med mina AP3:or på en enda punkt (utom basen..). Givetvis är det en smaksak vilket ljud man gillar. AP3 är en högtalare som spelar ut med en enorm renhet medans jag upplevde 683 som en partyhögtalare med bummelbas. En ljudintresserad kompis satt i min soffa och lyssnade länge och konstaterade kallt om 683: De passar bra i ett tonårsrum men är nog inte vad du är ute efter!
Efter detta konstaterande har jag vilat på hanen lite: Jag har ju ett par himla bra högtalare redan!
Nåja, Uppgraderingslusten börjar komma tillbaka igen och smärtgränsen för vad det får stå på prislappen har ökat lite. Audiovector s3 Super, kan det vara något för mig?
Jag spelar på en 7-kanalsreceiver Pioneer VSX2016, men frontarna drivs av en Rotel RB 1070. Vad tror ni?
Jag vill inte ha en partyhögtalare utan en högtalare som ger ett rent ljud, stor ljudbild. När man lyssnar på Katie Melua ska det gärna kännas som att man sitter direkt i inspelningsstudion.....
Bummel-bas ej välkommen i mitt hem...
Tacksam för kommentarer. :D


Nu har jag inte lyssnat just på S serien men jag har själv M3 Avantgarde och har hört på Mi3 Signature & Avantgarde.
Är det rent ljud utan bumlig bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.

Jag minns första gången jag lånade hem M3 Signature med Vincent elektronik och jag blev helt paff.
Jag drog igång Nirvana - Unplugged och det lät som om Nirvana hade sin konsert i mitt rum.

Så jäkla bra ljud tyckte jag att där var jämfört med mina gamla burkar. (JBL LX10 med dubbla 10"- viss skillnad)

De som är negativa klagar oftast på en vass diskant, främst på hårdrock, men denna speciella diskant finns bara i Avantgarde modellerna.
Jag tycker helt klart du ska låna hem ett par Super eller leta efter begagnade Mi3 Signature om du kan tänka dig begagnat.

Är det en vettig butik du hamnar i så lånar dom ut, de flesta förstår att alla inte bara lägger upp 15-20 000 på ett par högtalare som man inte haft hemma över helgen.

Mvh
Kim

#203

Postad 07 mars 2008 - 11:09

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

...Förresten: Är ytfinishen på S3 super äkta trä?
Varför finns inte S3-serien med på Audiovectors hemsida? Det är svårt att hitta info om dessa. Storlek, data etc?
Har någon butik i stockholmstrakten dessa hemma för leverans?
Jag ska bege mig in till stan någon dag snart för en provlyssning!
Vilken Audiovector-säljare i stockholm är trevligast och accepterar någon hemlån över en helg?


Ytfinishen är äkta träfanér - alltså ett millimetertunnt träskikt som limmas på kabinettet under tryck.
S3-serien finns inte på AV:s hemsida därför att det är en modell som är unik för Sverige o Danmark. De finns alltså inte till salu i några andra länder!

De andra frågorna är jag inte 100% säker på då jag inte bor i Sthlm - förutom att S3:ans kabinett är 40% mindre än Mi3-seriens samt att höjden är 105cm.

#204

Postad 07 mars 2008 - 11:52

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Är det rent ljud utan bumlig bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.


Okej, jag kan förstå att många tycker så i början och det respekterar jag men efter att ha ägt S6 Avantgarde i ett halvår så skulle jag vilja säga:

Är det distorderat ljud utan bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.

#205

Postad 07 mars 2008 - 12:30

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Tack för era synpunkter!
Någon som driver AV med Rotel? Bra kombination?
Man kan väl knappast jämföra en högtalare för 100.000 med en för 20-25.000 så den sista kommentaren ser jag som rent snobberi.... :D Har man obegränsad budget så tittar man nog inte på S3-serien och kanske inte S6/Si6-serien heller för den delen.
Finns S3 Super för leverans? De verkar lite hemliga på något vis, bara 3 (tror jag) butiker på prisjakt och ingen talar i klartext om lagerstatus. Knapphändig information hos samtliga oxå...
Någon som äger S3 / S3 super som kan klämma in en liten (eller stor)rescension?

#206

Postad 07 mars 2008 - 12:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Äger inte S3 Super men har lyssnat på den ganska mycket i lyssningsrum. Diskanten och den övre basen står ut ganska ordentligt på bekostnad av mellaregister och lågbas. Vet inte riktigt vad man ska använda den till... :D

#207

Postad 07 mars 2008 - 12:56

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Är det rent ljud utan bumlig bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.


Okej, jag kan förstå att många tycker så i början och det respekterar jag men efter att ha ägt S6 Avantgarde i ett halvår så skulle jag vilja säga:

Är det distorderat ljud utan bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.


Åsikterna går isär.
Jag har levt med mina M3 Avantgarde i fem år och där är bra bastryck i dom när man öser på med den sortens musik.
Men det är ju ingen Cerwin vega högtalare direkt men det är ju inte tanken med den heller.
Men att lyssna på t.ex Eagles Hell Freezez over med hotell California är en jäkla njutning och då är där bra tryck i basen från pukorna, men du får som sagt inte en disco högtalare.

I mina sitter där 6,5"s bas och det är fullt tillräckligt i mitt rum, har aldrig känt att det behövs mer bas än vad dom kan prestera och då är jag ändå van vid dubbla tior sedan tidigare.

Men som sagt, vi alla upplever ljud olika och tycker om olika ljud.

Mvh
Kim

Redigerat av Unregistered33cc6995, 07 mars 2008 - 12:57.


#208

Postad 07 mars 2008 - 13:02

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
En del sågar Audiovector, jag hyllar dom (och många med mig)
Men det enda rätta är att ta med en packe skivor till närmsta affär och be om att få lyssna en halvtimme, då lär du ju märka direkt om det är något för dig eller inte, om diskanten är för vass eller om basen är för klen eller om du är nöjd.

Sen vet jag inte vad du lyssnar på för musik, kör du mycket Sophie Zelmani, Norah Jones, Diana Krall o den typen av musik så är Audiovector grymt bra enligt mig.

Som sagt, låna hem en helg, bara att ringa runt till Audiovector ÅF o se vem som har dom hemma.

Sen vill jag tillägga att jag hade otroliga problem med mina högtalare för ett tag sedan, jag fick hjälp på forumet här med en del grejjer att rätta till, t.ex flytta dom längre ut i rummet, fixa en matta m.m så sånt gör ganska mycket med Audiovector.
Efteråt kändes det som att jag hade köpt en helt ny högtalare när jag hade justerat klart.

Ngt som jag bla. kan tacka Chris Lymme för för du hade många bra tips :D
Mvh
Kim

Redigerat av Unregistered33cc6995, 07 mars 2008 - 13:02.


#209

Postad 07 mars 2008 - 13:06

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Är det rent ljud utan bumlig bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.


Okej, jag kan förstå att många tycker så i början och det respekterar jag men efter att ha ägt S6 Avantgarde i ett halvår så skulle jag vilja säga:

Är det distorderat ljud utan bas som man vill ha så är det helt klart en jäkligt bra högtalare.


Åsikterna går isär.
Jag har levt med mina M3 Avantgarde i fem år och där är bra bastryck i dom när man öser på med den sortens musik.
Men det är ju ingen Cerwin vega högtalare direkt men det är ju inte tanken med den heller.
Men att lyssna på t.ex Eagles Hell Freezez over med hotell California är en jäkla njutning och då är där bra tryck i basen från pukorna, men du får som sagt inte en disco högtalare.

I mina sitter där 6,5"s bas och det är fullt tillräckligt i mitt rum, har aldrig känt att det behövs mer bas än vad dom kan prestera och då är jag ändå van vid dubbla tior sedan tidigare.

Men som sagt, vi alla upplever ljud olika och tycker om olika ljud.

Mvh
Kim


Har du varit hemma hos mig och lyssnat? Jag har för mig att du bodde i Göteborg och att det kanske inte blev av den gången för cirka ett år sedan :D

#210

Postad 07 mars 2008 - 20:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Kim* det var roligt att det löste sig för dig för du har verkligen satsat på din anläggning.

Själv var jag förtjust i Mi3 Signature som jag tyckte hade en finfin balans. Men jag är förvånad över S3-serien, för det är ett helt annat ljud än Mi3. Många verkar gilla det bättre än den gamla serien men jag gör det inte.

Nu har jag i och för sig hittat andra lösningar med Canton och elektrostater osv.

#211

Postad 07 mars 2008 - 23:02

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Oj oj det känns besynnerligt att en högtalare som Audiovector hyllats till skyarna de senaste åren, plötsligt blivit raka motsatsen. Har det blivit ett personligt korståg tro?

sb22ew! Jag tror snart varenda medlem i Minhembio vet om dina åsikter om audiovector. Hur orkar du ? :D

#212

Postad 07 mars 2008 - 23:45

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
sb22ew har förövrigt väldigt fel, AV har väldigt låg distortion jämfört med andra.

Går man på att köpa en ren prestigehögtalare som S6 så får man ju skylla sig lite själv.

N00b with money är ett ord som dyker upp i min skalle.

#213

Postad 08 mars 2008 - 07:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

sb22ew har förövrigt väldigt fel, AV har väldigt låg distortion jämfört med andra.


Hur vet du det?

MVH
/Chuck

#214

Postad 08 mars 2008 - 11:18

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Jag hade en väldigt trevlig lyssningsstund på ågrens med denna serie!
Fruktansvärt spelglada och medryckande högtalare!
Spelade på riktigt bra TROTS att de drevs av den lilla nait5an på på 50w...
Med supernaiten lär dom dessutom låta ännu bättre :D
Helt klart en högtalarserie i min smak!!
MVH

#215

Postad 08 mars 2008 - 11:54

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
[/quote]

Har du varit hemma hos mig och lyssnat? Jag har för mig att du bodde i Göteborg och att det kanske inte blev av den gången för cirka ett år sedan B)
[/quote]

Nä jag är en Skånepåg :D
Men jag har för mig att jag mailade o frågade vad du skulle ha för dina Audiovector, har ngt svagt minne av det iaf :D

#216

Postad 08 mars 2008 - 11:58

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Kim* det var roligt att det löste sig för dig för du har verkligen satsat på din anläggning.

Själv var jag förtjust i Mi3 Signature som jag tyckte hade en finfin balans. Men jag är förvånad över S3-serien, för det är ett helt annat ljud än Mi3. Många verkar gilla det bättre än den gamla serien men jag gör det inte.

Nu har jag i och för sig hittat andra lösningar med Canton och elektrostater osv.


Ja du ska ha stort tack för alla tips, det blev verkligen en wow upplevelse efteråt.

Jag har inte lyssnat på S3, mina omdöme är om M och Mi serien men som jag skrev, jag hade nog tittat på begagnade Mi3 Signature också om man kan tänka sig begagnat.
Man får ju mer högtalare för pengarna än S3 Super (Inbillar jag mig utan att ha lyssnat på S serien)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 08 mars 2008 - 11:58.


#217

Postad 08 mars 2008 - 21:49

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Nä jag är en Skånepåg :)
Men jag har för mig att jag mailade o frågade vad du skulle ha för dina Audiovector, har ngt svagt minne av det iaf :blush:


Just ja, nu såg jag ett gammalt PM om det :D

#218

Postad 08 mars 2008 - 23:03

PGalm
  • PGalm
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

...Förresten: Är ytfinishen på S3 super äkta trä?
Varför finns inte S3-serien med på Audiovectors hemsida? Det är svårt att hitta info om dessa. Storlek, data etc?
Har någon butik i stockholmstrakten dessa hemma för leverans?
Jag ska bege mig in till stan någon dag snart för en provlyssning!
Vilken Audiovector-säljare i stockholm är trevligast och accepterar någon hemlån över en helg?


Hej!

Var inne på Pause på Sveavägen i dag, där har dem S3:orna i alla versioner/"färger".
Fick en liten demo av smålänning himself, för tillfället var det Signature som spelade.

Bara att åka o lyssna.

/PG.

#219

Postad 09 mars 2008 - 11:05

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Ni som har lyssnat en del:
Vad låter bäst: S3 Super eller Mi3 signature?
De senare går ju att hitta begagnade för ca 15.000...
Utveckla gärna lite om du har lyssnat på båda.
Vilken tur att minhembio.com finns... :)

#220

Postad 14 mars 2008 - 09:00

Unregistered6138908a
  • Unregistered6138908a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej på er!
Eftersom så många åsikter här verkar baseras på rykten och slutsatser dras utan att ha lyssnat på högtalarna i fråga tänkte jag bidra med mina upplevelser av mina nya Audiovector S3 Super som nu är inspelade.

Innan jag valde högtalare var jag runt hos olika handlare och till slut stod det mellan dessa och Monitor Audio GS20. Båda är i mina öron mycket bra högtalare. MA hade större ljudbild och var något mer detaljerad, men kunde med viss musik vara "skarp" i diskanten, inte lika mycket som silver-serien, men ändå så att det störde. AV S3 super upplevdes vid växellyssning som något instängd men mer kraftfull. Så vid en första anblick verkade MA vara ett bättre val.

Jag tog med en skiva med lite skränig musik, typ the Hives, och musik med mycket och lite jobbig diskant, tex tidiga Dylanlåtar med munspel. Det var nu befriande skönt att växla till Audiovector. Jag lyssnade länge i affären och jag var alltid till en början inne på MA, men lutade mer och mer åt S3 super. "Vanliga" S3 ger jag inte så mycket för, de har ett påträngande övre mellanregister. De dyrare modellerna vågade jag mig inte in på.

Hemma med Cyrus och Bel Canto-elektronik spelar S3 super detaljerat, med stor ljudbild och en bra balans mellan bas, mellanregister och diskant. Inga skarpa drag. Av den distorsion som någon skriver om ovan finns ingen att finna. Jag är kort sagt mycket nöjd och att det skulle finnas andra högtalare som är bättre för priset är nog mer av en smaksak. Det är ett par bra högtalare som spelar i stort sett vilken typ av musik som helst på ett bra sätt.

#221

Postad 14 mars 2008 - 15:53

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Av den distorsion som någon skriver om ovan finns ingen att finna.


Hör du ingen distortion är det bara att gratulera, då slipper du störa dig på det. Att den finns där är ett faktum B)

#222

Postad 15 mars 2008 - 10:30

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Nu har även jag lyssnat på AV S3 Super. Jag hade en lång sittning i källaren hos Ljudmakarn i Stockholm. Lyssnade enbart på super-modellen och musiken på medhavd CD var Incognito/Tribes, vibes and scribes. Detaljerad funkjazz/disco med mycket av både bas och diskant. Underbar CD, för övrigt! :blink:
Genast slog det mig att högtalaren var otroligt snabb/rapp i basen. Grävde inte våldsamt djupt utan precis lagom i min smak. Ingen förvrängning utan återgav musiken på ett korrekt sätt. Mellanregistret också bra och ärligt. Diskanten något lite beslöjad (dock en randanmärkning då mina egna högtalare är mycket ljusa, på gränsen till vassa och jag är van detta). Som helhet tyckte jag mycket om det jag hörde.
Vidare var finishen på högtalaren helt magnifik. Allt från frontplattans skruvar till själva träfinishen var helt utsökt.
Säljaren undrade vad jag hade för grejer hemma och jag berättade om min Pioneer VSX 2016 AV hemmabioreceiver och mitt Rotel RB1070 slutsteg. Då sade han något spännande: " Med dina nuvarande högtalare JPW AP3 och din nuvarande elektronik kanske du skulle tjäna mer på att lägga till ett bra 2-kanals försteg typ Rotel RA1082 eller RA1090 än att köpa S3 super, JPW-burkarna är en mycket bra högtalare". Det lät spännande! På sikt slutar det säkert med att jag gör båda delarna.
Jag kommer dock att lyssna på fler högtalare innan köp. Lyssningar som ska avverkas:
MA GS20
MA RS8
Dynaudio 72SE.
Fler förslag?
Den tidigare hemlånade B&W 683 blev för mig en stor besvikelse och jag har nog kommit fram till att B&W-ljudet inte passar mina öron.
Ni som har köpt S3: Lägg ut lite trevliga bilder, vetja! Det kan man inte få för mycket av! Det är ju i stort sett tomt på S3-bilder i hela galleriet.


Rotel RC 1082/1090 ska det nog vara....

#223

Postad 17 mars 2008 - 22:26

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Idag var jag och lyssnade på Av S serie.
Jag lysnnade på alla modeller.
Elektroniken som spelades på var Arcam.
Jag började med att sätta på en skiva med Nils Lofgren Sacred Weapon.
Valde en låt med lite elgitar.
Jag vart otroligt upprymd över hur bra det lät.
Otroligt tajt och fint.
Tycker inte att det var något som stack ut utan allt spela jämnt och harmonsikt.
Då ingen av de plattorna som jag hade med mig var av baskaraktär så lånade jag en demo skiva med blandad musik från butiken för att få höra lite dance musik.
Tycker att den klara det alldeles utmärkt.
Visst den spelar inte som någon PA anläggning men det var jag inte ute efter.
Efter att ha gottat sig ett tag med den skivan kopplade jag om till vanliga S modellen.
Och drog på en rock låt som var ganska bred i registret.
Kan tala om att det tog inte lång tid innan vi bytte igen.
Denna var inte i närheten av supermodellen.
Tänker inte gå in på vad som var dåligt men jag kan sägga att allt var sämre.
Steget upp till supermodellen är värd vart ända öre.
Nu kopplade vi in signaturemodellen.
Denna kan jag ärligt säga att jag inte hörde någon större skillnad på mot super.
En viss skillnad fanns det men jag kunnde inte sätta fingre på det och jag konstaterade att jag inte tyckte att det var värt pengarna mellan super och signature.
Efter detta koppla vi in Avantgarde.
Denna högtalare tycker jag lät helt otroligt bra.
Den hade en lite mer mjukare framtonig och ännu tydligare diskant.
Man märker att delnigsfiltret är vassare än de andra modellerna.
Visst skulle jag vilja ha denna hemma men det är över min ekonomi.
Bara att gratulera de som har råd.
För skoj skull koppla vi nu in MA RS8 för att jämföra lite för det är de jag har hemma idag.
Oj oj oj vad man har gått miste om bra ljud.
Där hade mina trotjänare inget att säga till om även om jag tycker att de är helt klart värda 12500 kr.
Har tidigare lyssnat på Dali, B&W, Dynaudio Canton och Monitor audio och tycker att AV S Super toppar listan.
Det lutar starkt mot att slå till på ett par under de närmaste dagarna.
Jag har även funderat på att skaffa ny förstärkare.
Vad rekommenderar ni till dessa högtalare?
Har en Marantz SA7001 som spelare.
/Simz

#224

Postad 18 mars 2008 - 08:22

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0

Jag har även funderat på att skaffa ny förstärkare.
Vad rekommenderar ni till dessa högtalare?
/Simz


Det är en ganska knivig fråga då det mesta låter bra med AV. Det enda som jag läst mig till som har bekymmer med AV är Thule Audio, allt annat fungerar bra.

Min favorit till AV Super blev igår Naim, for till Ljudshopen i Skellefteå och lyssnade lite och de lirade riktigt bra ihop.
Sen fungerar Arcam och Primare riktigt bra med med lite försprång för Arcam.

Jag kör idag en Onkyo 703E till mina S3 Super och det är fint ljud om än lite kraftlöst, måste nog koppla på ett kraftigare steg eller så en kraftigare maskin. Men det kommer till hösten!

#225

Postad 18 mars 2008 - 08:52

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Min sitts är att jag har idag en Yamaha rx-v 2095. Det är en reciver som har några år på nacken men fungerar utmärkt till film.
Men denna är ingen hitt i två kanals läge precis som alla andra flerkanalare.
Jag har precis som alla andra en smärtgräns när det gäller ekonomin och den tillåter inte att jag slår till på frontar,center plus förstärkare.
Därför har jag funderat på att prioritera sterio och skita till en början i centern och istället sattsa på en 2 kanals förstärkare.
Då jag vet att jag kommer att bli besviken när jag kopplar in nya högtalare till min gamla reciver.
Detta ger mig en budget på ca 10 tkr till förstärkare vilket bore ge en klar förbättring mot vad jag har idag.
Tycker ni att jag tänker rätt?
Jag splar på en Marantz SA 7001 och tycker att den får hänga med ett tag til.
Tröttnar jag på den får jag sälja den och köpa något som passar bättre.
/Simz

Redigerat av Simz, 18 mars 2008 - 08:53.


#226

Postad 18 mars 2008 - 09:31

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Jag tycker att du tänker rätt med tanke på att centerhögtalaren kan du alltid köpa senare. Det är som sagt ingen höjdare att lyssna på en maskin som man inte är nöjd med.

Jag kör utan center då jag inte tycker den tillför det jag behöver. Sitter allt som oftast i mitten och då är behovet klart mindre utav en center. Hamnar man på sidan är den klart mer nödvändig.

Det mest förnuftiga vore nog en 2-kanalsförstärkare med sk hembiofunktion för mig iaf. Där kommer nog en Arcam bra in i bilden, får se om det dyker upp nåt bra tillfälle på en A32 nu när A38 kommer.

#227

Postad 18 mars 2008 - 20:21

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag har även funderat på att skaffa ny förstärkare.
Vad rekommenderar ni till dessa högtalare?
/Simz


Det är en ganska knivig fråga då det mesta låter bra med AV. Det enda som jag läst mig till som har bekymmer med AV är Thule Audio, allt annat fungerar bra.

Min favorit till AV Super blev igår Naim, for till Ljudshopen i Skellefteå och lyssnade lite och de lirade riktigt bra ihop.
Sen fungerar Arcam och Primare riktigt bra med med lite försprång för Arcam.

Jag kör idag en Onkyo 703E till mina S3 Super och det är fint ljud om än lite kraftlöst, måste nog koppla på ett kraftigare steg eller så en kraftigare maskin. Men det kommer till hösten!


Kan defintivt dementera att Thule fungerar dåligt till AV! Hade IA150B och det fungerade riktigt, riktigt bra. Nu är ju Thule på ekonomiskt obestånd så företagets framtid är väl lite oviss.

Primare I30 är alltid ett säkert kort till AV, likaså Arcam (den nya A38:an då!). Nuforce IA7 samt Arcams AVR300 o. 350 i biampat läge är också en riktigt fin kombo. I synnerhet de två sista kan nog hittas till bra priser på beg.marknaden.

#228

Postad 18 mars 2008 - 22:24

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Ja jag kan ju inte med säkerhet säga att Thule passar sämre. Har för mig att det Nerevarine som har skrivit det nånstans.

Men som tidigare sagts så finns det en del säkra kort men samtidigt tror jag det mesta passar till AV.

Det som jag inte tycker passar in är den HK AVR-245 som jag hade ett tag då den har ett ljudideal som gör sig bättre på discon än i ett vardagsrum. Men jag hoppas att du inte kommer att tänka den tanken iaf!

#229

Postad 19 mars 2008 - 07:20

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Skall till västerås idag med jobbet så det blir nog att smita in på Ljudinrednigsbutiken en sväng och provlyssna lite mer,
Tror de kör med Naim.
Skall bli intressant då jag lyssna påArcam förra gången.
/Simz

#230

Postad 19 mars 2008 - 10:12

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
En annan riktigt bra förstärkare som jag själv provat till Audiovector är Cambridge 840A - den var faktiskt "årets hifiupplevelse" för mig. Den var enormt rolig att lyysna på och är ett absolut måste om du letar efter en integrerad förstärkare. Och, den kostar bara 11000...Måste nog betecknas som extremt prisvärt.

#231

Postad 20 mars 2008 - 08:35

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Var åter igen och lyssna på S Super i västerås på Mälardalens ljudinredningarar.
Här lyssnade jag på dem i ett rum som är lite mer likt mitt vardagsrum.
Måste säga att jag trivdes mer med det än i det super dämpade rum jag lyssnade i sist.
Basen kom fram mer.
Jag började med att lyssna ihop med Arcams instegsmodell vilket låter bra men en aning ljus kanske.
När vi drog på en låt med bra klubba i basen så märkte jag att förstärkaren gick på knäna då displayen börja blinka.
Hördes dock inte på ljudet men det hade nog inte gått att höja volymen mer.
Vi flyttade över högtalarna till ett annat rum med naim prylar i, och vilka prylar!!! Kommer tillbaka till det sen.
Nu spela vi på en Naim nait 5i.
Observera att det är ett kursit i då det är en ny version av den förstärkaren med lite nya funktioner och förbättringar.
Med denna förstärkare lät det helt sagolikt.
Det som inte Arcam har har naim.
Trotts sina 2 * 50w så finns det inte en tendens till att missta kontrollen.
Inte för att effektangivelser är speciellt viktiga då det inte går att jämföra märken emellan.
Men en info för de som tittar på mycket på spec.
Det som är intressant med denna förstärkare är att det går att bygga på med elektronik d.v.s cd och separat nätagrigat som är bra hög klass på uan att förstärkare är flaskhallsen. Alltså är uppgraderingsmöjligheterna stora för framtiden.
Det som också är bra att den har funktionen att verka som slutsteg genom att trycka på en knapp vilket löser mitt problem med min hembio recivern.
Vi gick vidare för skoj skull för att se vad egentligen S Super är kapabel till.
Jag säger bara oj oj oj.
Vi spela på en naim cd som koster ca 130 tkr o.s.v.
Tror priset på elektroniken smög nog närmare 300 tkr är 200 tkr.
Ja man kan minst sagt säga att det var en ljudupplevelse.
Men det var bara en rolig grej.
Tillbaka till verkligheten.
En intressant sak är att naim har egna högtalarkablar som skall vara minst 3,5 m för att få rätt recistans.
Dessa koster ca 1000 kr och de använder de även till den värsta elektroniken.
Annars kan man ju fundera på om det är ett försäljningsargument.
Men jag kan tala om att det fanns inte en gnutta pracka på tendens i denna butik.
Jag kan tala om att jag har bestämt mig för denna kombo med Naim nait 5i och AV S super och får grejerna nästa vecka.
Det roliga med denna butik är att jag tar hem högtalarna och spelar in dem. Sedan kommer de hem och lyssnar in
vart de skall stå hemma.
De kommer också ge förslag på vad jag kan göra för att få bättre akustik.
Tycker att jag har fått bra bemötande i alla butiker jag har varit i men denna har varit outstanding när det
gäller service och kunskap om deras produkter.
Kan varmt rekommendera ett besök.
Over and out /Simz

#232

Postad 20 mars 2008 - 08:55

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Mycket trevlig rapport! Har liknande erfarenheter som du ang. Naim - det är ett märke som visserligen är lite udda med sina egna kopplingslösningar, etc men blir det rätt så sjunger de fint. Nackdelen är som jag ser det att det KOSTAR att hänga med på Naimtåget. Deras watt är betydligt dyrare än konkurrenternas och jag har vid ett par tillfällen märkt att det verkligen inte hade skadat med mer effekt. Men de har verkligen "pace, rythm and timing"!

Och visst är det oerhört fina grejor med exemplarisk byggkvalitet och skönt sound - lite kostsamt dock.

#233

Postad 26 mars 2008 - 13:18

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Nu finns det bilder i mitt galleri på nya tvåkanalssystemet.
:)
Återstår bara lite inspelning och hitta rätt plats för högtalarna.
/Simz

#234

Postad 26 mars 2008 - 13:49

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Kan ju inte annat än hålla med om att AV s3 serien går fruktansvärt bra ihop med NAIM! Lyssnade igenom från s3 till avantgarde med lilla nait5i (50W)... och WOW :) Det var verkligen något i min smak hehe!
Nästa gång skall jag nog be att få lyssna med Supernaiten, måhända kanske ännu lite bättre!

#235

Postad 26 mars 2008 - 16:09

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0

Kan ju inte annat än hålla med om att AV s3 serien går fruktansvärt bra ihop med NAIM! Lyssnade igenom från s3 till avantgarde med lilla nait5i (50W)... och WOW :) Det var verkligen något i min smak hehe!
Nästa gång skall jag nog be att få lyssna med Supernaiten, måhända kanske ännu lite bättre!

Jo supernaiten är fin.

Men jag är riktigt nöjd med nait 5i.
Den spelar med en otrolig pondus och det finns inte en tendens till att den inte skulle ha kontroll med sina 2 * 50 W.
För mig blir det vid ett senare tillfälle att byta till en cd från Naim t.lx cd5i eller cd5x.
Men nu är plånboken tom och jag tänker bara njuta.

Men för att inte bara prata om förstärkare i en tråd om högtalare så kan jag tala om att S3 Super låter mycket bra.
Men man märker att de inte är inspelade.
Det hörs att det är lite ansträngt men redan nu efter 10 speltimmar så låter de redan bättre.
Jag vill spela alla plattor som jag äger.
Undrar bara hur länge grannen orkar <_<
Har labbat lite med positionen av högtalarna vilket inte är helt lätt hemma men jag tycker att jag har fått till det hyffsat.
Jag är även riktigt nöjd med utsendet. Svart är grymt snyggt.
Man får en kännsla av bar kvalitét när man tittar på alla detaljer.
/Simz

#236

Postad 26 mars 2008 - 16:34

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag har också lyssnat på Naim till Audiovector, visserligen inte S3 men Mi3 Avantgarde och det var fantastiskt, iaf i affären för när jag kom hem och spelade på de volymerna som jag gör hemma så var det riktigt ansträngt och inte alls så bra som i affären.
Hade lätt behövt hänga på ett extra slutsteg för det kändes som att kraften inte räckte till.
Men det är bra grejjer i övrigt!

#237

Postad 26 mars 2008 - 19:33

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Nu har jag under 2 dagar suttit och lyssnar på AV S3, igår vanliga S3 och idag Super, över det kommer jag inte att gå, så de dyraste versionerna fick stå kvar.
Men supern är överlägsen enligt mig mot instegsmodellen, och jag fullständigt älskade dem! Och de spelade fruktansvärt bra allt ifrån inflames till james blunt.
De körde arcam 280, doch beehöver jag lite mer funktioner så jag har beställt en onkyo 905 som förhoppningsvis kommer rocka tillsammans med S3 super.
Har ju dumt nog beställt 905an från ett annat ställe än de som säljer S3orna så får vänta veckan ut på att den ska komma fram eller så skippar jag att köpa den där och köper allt från samma istället.
Ska till hifiklubben och lyssna på b&w 683 innan jag säkert bestämmer mig för s3, b6w är ju trots allt bra mycket billigare, vilket alltid är en fördel såklart! (om det nu också kommer låta lika fantastiskt vill säga såklart)
köper jag audiovector så blir det s3 super med sc super och kx surround då jag vill kunna få bort högtalarna bak så bra som möjligt. KX gör ju heller inte bort sig kan jag säga!

så nu har man skrivit av sig lite, nu ska det bara kollas på högtalarkablar, några tips kanske?

#238

Postad 27 mars 2008 - 00:51

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Bra val. Puredigital! :D

Jag är själv inne på samma linje (S3 super) men just nu har en Spanien-resa med familjen kommit mellan...
Kanske du ödslar tid med att lyssna på B&W 683. Jag hade dem på hemlån och de är mycket sämre är S3 super på allt. Instängd bummelbas mm.Dessutom käns finishen riktigt dålig. Fusk-trät känns mycker plastigt! :D
En enorm besvikelse för mig efter att ha läst all lysande kritik här på forumet.
S3 super däremot kändes för mig, precis som för dig, toppen. Men visst, 25k är mycket pengar.
Jag har funderat lite på begagnat, då närmast Mi3 signature som nog går att hitta kring 15k men på Ljudmakarn sa de att S3 super spöar ALLT från Mi3-serien sju dagar i veckan, inklusive värstingmodellen.
Någon som tycker annorlunda? Ja har bara lyssnat på S3 super, ingenting från Mi3-serien....

Grattis Simz till den nya anläggningen! Ser riktigt trevligt ut!

#239

Postad 27 mars 2008 - 08:51

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag har ju väldigt svårt att tro på Ljudmakaren i det här fallet.
Att S3 Super som kostar 25 000 skulle spöa Mi3 Avantgarde som kostar över 40 000 låter inte sunt.
Skulle Audiovector utvecklat sina högtalare så mycket på ett-två år så de kan reducera kostnaden från 40 000 till 25 000 och ändå göra en lika bra högtalare?
Nä det tvivlar jag starkt på.

Något som däremot låter troligt är att Ljudmakarn vill sälja och de vill sälja sina S3 Super till dig och vill inte att du ska leta begagnat.

#240

Postad 27 mars 2008 - 09:14

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Mi3 Avantgarde mot S3 Super och jag väljer lätt S3 Super.
Det är min personliga uppfattning samt även Mälardalens ljudinredningars och Ljudtemas uppfattning.
Men smaken är ju delad.
Jag har även hör motsattsen på andra forum.
Man får bilda sig en egen uppfattning men är man i köpa tagen och sugen på Mi3 Avantgarde och inte lyssnar på S serie så tycker jag att man gör ett misstag.
Visst låter det konstigt att en högtalare som kostar över 40 tkr åker på torsk mot en för 25 tkr.
/Simz

#241

Postad 27 mars 2008 - 11:05

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Hej igen,

Eftersom jag inte har hört Mi3 signature eller avantgard har jag ingen åsikt. Däremot tycker jag att Ljudmakarn är en seriös butik som inte "vill sälja till varje pris". De rekomenderade mig till och med att fundera på ett nytt försteg i stället för nya högtalare, då de kände till mina befintliga hägtalare och tyckte att dessa var mycket bra. :D
Lika bra som S3s är de dock inte, det kunde jag konstatera efter 30sekunders lyssning.
På Ljudmakarn berättades att Mi3-serien blev iskall när ryktet om S3 började florera. De sålde ut sina sista Mi3 signature SE "för en bit under 20k", som säljaren uttryckte sig.
Det vore dock trevligt att få tillfälle att lyssna på Mi3 sign/avantg.
Men visst är det så att smaken är delad. Halva forumet höjer ju b&w 683 till skyarna, jag tycker att de låter riktigt illa.
Undrar om någon har slagit till på de Si6 sign SE pianolack som har legat ute ett tag för 45k. De måste ju låta hur bra som helst :D ...(lite off topic)

#242

Postad 27 mars 2008 - 11:24

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Om man lyssnar på Mi3 Avantgarde mot S3 Super ska man även jämföra Mi3 Signature mot S3 Super eftersom att ganska många tycker att Signature var en bättre högtalare än Avantgarde pga. diskanten.
För mig vållar den i dagsläget efter diverse dämpning och omflytt av högtalare inget problem men ett tag var den lite väl vass mot dåligt inspelad musik.

Så det är väl vad man gillar för ljud, vad som är bättre eller sämre är nog väldigt individuellt.

#243

Postad 27 mars 2008 - 19:18

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0

Bra val. Puredigital! :D

Jag är själv inne på samma linje (S3 super) men just nu har en Spanien-resa med familjen kommit mellan...
Kanske du ödslar tid med att lyssna på B&W 683. Jag hade dem på hemlån och de är mycket sämre är S3 super på allt. Instängd bummelbas mm.Dessutom käns finishen riktigt dålig. Fusk-trät känns mycker plastigt! :P
En enorm besvikelse för mig efter att ha läst all lysande kritik här på forumet.
S3 super däremot kändes för mig, precis som för dig, toppen. Men visst, 25k är mycket pengar.
Jag har funderat lite på begagnat, då närmast Mi3 signature som nog går att hitta kring 15k men på Ljudmakarn sa de att S3 super spöar ALLT från Mi3-serien sju dagar i veckan, inklusive värstingmodellen.
Någon som tycker annorlunda? Ja har bara lyssnat på S3 super, ingenting från Mi3-serien....

Grattis Simz till den nya anläggningen! Ser riktigt trevligt ut!



idag var jag o lyssnade på b&w 683, visst de var inte så snygga som s3 super, s3 super var bättre på allt utom på en punkt; närvarokänsla och mellanregister, mellanregister var väl likvärdig med s3 super (Såklart en helt annan typ av högtalare men på sitt sätt var mellanregistret lika bra som på s3, men närvarokänsla spöade 683 s3 super tycker jag. Men det är inte allt men tycker de är helt klart att för de 11500 de kostar är det en riktigt bra högtalare som fungerar bra till allt.
Men som tidigare nämnt är smaken delad.

#244

Postad 27 mars 2008 - 23:29

Unregisteredf6d0beb2
  • Unregisteredf6d0beb2
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Tur är väl det, att smaken är delad alltså. Annars skulle ju alla ha likadana högtalare, alla köra omkring i likadana bilar osv. Jag har lite svårt bara att se hur man kan gilla båda dessa högtalare eftersom de är så totalt olika.
S3 super är en högtalare vars signum är är dess rappa tydliga spelstil, medans 683 inte alls har dessa egenskaper. I mina öron tycker jag att 683 spelar för mycket grumlig bas och för lite tydlig diskant. JAG vill inte att en högtalare ska låta så, medans många helt uppenbart vill det. Då är 683 ett toppenval, för "rimliga" pengar dessutom.
För mig är det även viktigt hur högtalaren ser ut, och jag har nog kommit fram till att jag måste ha ett utförande i riktig träfanér. Man kan ju inte få nog av S3-serien i det avseendet.
Om du gillar ljudet ur 683 så är det bara att gratulera. Du får ju 13500kr "över" till annat....

#245

Postad 27 mars 2008 - 23:51

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jo jag har också svårt att jämföra dessa.
Helt ollika karaktärer.

Hade över polarna för lite demo innan.
De dröjde inte länge innan de fick ett lende på läpparna.
Det byttes mellan cd skivor och musikstilar så det stog det härliga till.
Betyget var gott i allla fall.
Skall bli kul i helgen då jag har lite mer tid för att labba med placeringen samt jag skall göra lite blindtester med signalkablar.
/Simz

#246

Postad 28 mars 2008 - 08:14

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

[...]samt jag skall göra lite blindtester med signalkablar.
/Simz


Intressant, beskriva gärna testförfarandet och resultatet när du är klar :P

#247

Postad 28 mars 2008 - 19:21

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Jag är fullt medveten om att det är 2 helt olika högtalare. Att de är bra "på sitt sätt"

Jag har bestämt mig för att det blir S3 Super, SC Super, och KX i körsbär.

Är mer Audiovectors karaktär jag är ute efter.

Skriver igen såfort min Onkyo 905 kommer hem så jag kan beställa nya högtalare...

#248

Postad 30 mars 2008 - 15:52

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0

[...]samt jag skall göra lite blindtester med signalkablar.
/Simz


Intressant, beskriva gärna testförfarandet och resultatet när du är klar :)

Nu har jag gjort testet.
Du kan läsa det i min gästbok.
/Simz

#249

Postad 31 mars 2008 - 15:49

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
gött när det blir skillnad med kabelbyte...

hoppas jag får em mina högtalare nu i veckan samt min nya reciver såklart, då ska jag låna hem olika kablar o ha lyssningsfest här hemma :)

ingen som har tagit mer bilder på sina högtalare?

#250

Postad 31 mars 2008 - 18:43

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Fick hem Infected Mushroom Vicious Delicious.
Helt sanslöst bra drag på S3:orna.
Det går inte att tröttna på detta ljud.
Synd bara att man har grannar.
Naimen pumpar på riktigt bra.
/Simz



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.