Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Vista Media Center *

254 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 23 maj 2007 - 07:17

Masses
  • Masses
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tack Magnus för ditt svar, det var lugnande :rolleyes:


[/quote]

Går bra med vilket språk du vill i både Ultimate och Home Premium :-)


(dessutom är ultimate helt språkoberoende till skillnad mot de andra varianterna av Vista, dvs du kan efterinstallera svenska, spanska, kinesiska... :D :D )

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

#152

Postad 23 maj 2007 - 13:43

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

- Jag har tre TV-tuners i min HTPC - Hauppague PVR 350 samt PVR 500 MCE (med dubbla tuners). Kan Vista MCE supporta inspelning av 3 kanaler samtidigt...eventuellt i kombination med att man samtidigt tittar på en tidigare inspelning?

<{POST_SNAPBACK}>

Upp till 4 tuners är inga problem (krävs ett litet enkelt gratisprogram för att konfa igång fler än två) men de måste ha 100% identiskt kanalutbud och vara av samma typ, dvs du kan inte ha både analoga och digitala tuners. Då får du köra Mediaportal istället.




- Hårdvarumässigt så har jag en AMD 3200+ processor, 2GB RAM samt ett GeForce 7300 GS...räcker detta för Vista MCE eller ställs det högre krav än så?

<{POST_SNAPBACK}>

Räcker absolut. 2Gb är ett stort plus i Vista. Grafikortet räcker med råge. En snabbare propp skulle ge dig lite snabbare respons i själva gränsnittet när du hoppar mellan recorded tv, live tv, my music osv osv....

Men glöm mpeg4/H.264 live tv när det väl kommer stöd för det i höst. Men då kan du ju ploppa i ett nyare grafikkort och propp....

<{POST_SNAPBACK}>



Stort tack för ett snabbt svar. Jag kommer bara att köra med analoga TV-kort, och det kommer inte att bli någon HD kvalitet för mig den vägen. Det kanske är ett seriöst alternativ till MythTV!!?

mvh Manor

#153

Postad 24 maj 2007 - 11:37

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem med x264 bluray i media center? :wub:
Kör jag med t.ex zoomplayer funkar det utmärkt.

#154

Postad 06 juni 2007 - 18:30

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hejsan! Har läst denna tråd, samt många andra, och försöker få klarhet i vad jag ska satsa på för mjukvara. Detta är min setup:

Antec Fusion, ABIT Fatal1ty F-I90HD, E6600 samt 2GB (2x1024MB) Corsair TWIN2X PC5400. Min tanke är att det interna grafikkortet ska skicka bilden till min projektor (1280x720) via HDMI. Som operativsystem ska jag använda Vista Home Premium och MS MCE fjärrkontroll samt tangentbord som"styrdon".

Det verkar tvistas om vilka codecs man ska använda men ffdshow har de flesta gemensamt. Vill kunna se film (.iso & h.264 i första hand), spela musik, lyssna på internetradio samt se på bilder.

Min förhoppning är att HTPCn ska vara enkel att använda, därmed hoppas jag kunna använda den inbyggda mediaspelaren till all uppspelning (om det är möjligt samt inte medger stor bildförsämring).

Vilka program vill ni tipsa mig om för att få denna setup så lättanvänd som möjligt? Bör programmen installeras i en viss ordning? Tar tacksamt emot alla tips jag kan få för att underlätta igångkörandet av HTPCn!

#155

Postad 17 juni 2007 - 21:44

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte få ut Dolby Digital när jag ser på live-TV i Vista MCE (detta funkade i XP MCE). Jag har ett Hauppauge NovaT-500 dubbeltunerkort och ett MSI-moderkort (K9AGM2-FID) där jag tar ut audio och video via HDMI.

Jag får ut rätt ljudformat (DD/DTS/WMA9Pro) från alla andra format - DVD, WMW9, DivX, etc, det är bara från TV-kortet det inte fungerar.

Drivrutinsproblem med TV-kortet, saknar jag någon codec, etc? Jag kör med Windows inbyggda MPEG2-dekoder, CoreAVC för H.264 samt ffdshow för alla andra format.

Hur ska jag få detta att fungera?

#156

Postad 18 juni 2007 - 21:50

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har nu installerat Vista Ultimate Edition på min laptop. Har plöjt igenom detta forumet + en massa annat men har inte hittat någon direkt lösning på dessa nedanstående problem:

Har denna konfen (ny dell inspiron):
* Vista Ultimate + senaste patcharna
* FFDShow installerat (inte ändrat NÅNTING i settings)
* Nvidia 7600 GT med senare nivdia drivisarna. Har tagit bort "use inverse telecine"

1) DVD hackar när man tar fram menyn för att pausa/spola etc. Jag kör Microsoft MPEG-2 Video Decoder, har inte hittat något annat. Lite smått irriterande.

2) Måste man ha en LCD eller plasma för att kunna köra nåt annat än MC? Jag har en 32" 100 Hz CRT-tv som bilden ser hemsk på, all text är oläslig. Jag kör upplösningen 720x576. Det enda som går att köra är Media centret... Man vill ju kunna surfa lite oxå eller bläddra i utforskaren. Detta har dock ingen prio. Har anslutit mitt grafikkort till tvns främre S-video ingång. Fel anslutning? Bilden känns lite som om den kryper samt är lite dassig i färgerna...

3) HUr fanken skall jag ändra storlek och dylikt på den delen av Vista som visas på tv. Som den är nu så är den dels för hög och dels så fyller den inte ut hela bredden. Jag saknar något "resize". Körde MCE's kalibreringsprogram, men de förutsatte jag ville ändra inställningarna på tvn... Men det vill jag inte då detta fortfarande är familjens tv som används till mycket annat. Sedan verkar det inte som om dvd-filmer och divx-filmer återges med "äkta" 16:9 för bilden blir annorlunda jämfört med om jag kör dvd via min vanliga dvdspelare. Hur ställer man in sånt här så det blir bra? Min tv är inställd på "widescreen".

4) Hur bär jag mig åt för att köra ex endast mce på tvn och datorn "som vanligt" på datorns tft skärm? Det går ju inte att dra över media center applikationen från datorn till tvn som man kan göra när man kör med två tft-skärmar. På jobbet har jag mina applikationern på en 21" skärm samt endast outlook på min laptops tft. Det är dock ett ati-grafikkort.


Detta är väl lite av det jag ahr upptäckt efter mina första timmar med media centret. Dock tycker jag det verkar funka bra, även om tvn har väldigt sunkig bild... Längtar efter att slänga väck mina boxar och ha ett "rent" tvrum.

Det kanske är på pass att göra en *bra* FAQ för vista mce... lite jobbigt att bläddra igenom lååååånga trådar. Vi alla är ju unte efter samma sak , att spela upp så mycket material som möjligt till så bra kvalitet som möjligt med så få speciallösningar som möjligt... NÅn som känner sig manad?

ha det bra
Henrik

#157

Postad 19 juni 2007 - 22:46

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

En liten upp datering

Bytte dator till en stationär med ett ATI X600 som låg o skräpade. Det verkar inte gå att köra med dual view (vista vägrade att enabla tvn i kontrollpanelen, löste det genom att endast köra tv. Disablade tftskärmen)
men med upplösningen 848x480 genom s-video går det iaf att läsa webbsidor och surfa. Och så fanns det ett i catalyst drivisarna möjlighet att flytta bilden. Detta fanns ej i nvidias. JAg tror inte jag kommer längre med denna CRT-tvn. Det blir till att köpa en LCD tv och då kan jag förhoppningsvis köra rubbet utan att få ont i ögonen :)

Har inte lyckats få väck hacket med dvd dock. Musik + film funkar utmärkt.

Har funderat på om man kan på nåt smidigt sätt integrera telias ip tv med media centret? Då slipper man firedtv o dylika lösningar...

Japp jag fortsätter att testa så får vi se... tur att de hade denna exradatorn..

MVH
Henrik

#158

Postad 24 juni 2007 - 18:44

Unregisteredc36da5d4
  • Unregisteredc36da5d4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har några undringar som jag inte fått svar på via sökning i forumet+google:

1. Finns det något alternativ för Musik-delen? Har man över 10 album så är den rätt värdelös med tanke på hur långt man måste scrolla för att få tag i den musik man gillar

2. Kan man får mediacenter att spela upp iso-filer direkt?

3. Titt-som-tätt så stänger skärmen av sig när jag använder fjärren - då räcker det att trycka på "tv" knappen så kommer skärmen igång igen, någon strömspargrej som jag missat kanske?

#159

Postad 24 juni 2007 - 20:04

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har några undringar som jag inte fått svar på via sökning i forumet+google:

1. Finns det något alternativ för Musik-delen? Har man över 10 album så är den rätt värdelös med tanke på hur långt man måste scrolla för att få tag i den musik man gillar

2. Kan man får mediacenter att spela upp iso-filer direkt?

3. Titt-som-tätt så stänger skärmen av sig när jag använder fjärren - då räcker det att trycka på "tv" knappen så kommer skärmen igång igen, någon strömspargrej som jag missat kanske?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Använd bara siffer/bokstavsknapparna på fjärrkontrollen så kan du trycka dig till rätt begynnelsebokstav på det du söker, t ex artist.

2. Om du med ISO menar en DVD/CD-image är det väl bara att montera den med t ex PowerISO eller liknande så ser den ju ut som en vanlig enhet för Windows.

3. Ställ in i strömsparinställningarna att skärmen aldrig skall släckas.

/P-O

#160

Postad 28 juni 2007 - 16:58

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Enkel fråga till någon som kanske vet;

Testade att lägga in några DVD filmer på datorn med hjälp av DVDFab HD Decrypter, och sedan ändrade jag i registret så istället för att köra DVD så vart det DVD Gallery i Media Centernt, nu till själva frågan. När man har t.ex. en vanlig .avi fil så kan man skriva en kort kommentar om filmen i dess egenskaper, år, regi osv osv.

Detta kan man inte göra om man har en DVD film på datorn med bara VIDEO och AUDIO mappar, utan filmen kommer bara upp som sitt namn och det enda som man verkar kunna göra utöver det är att lägga in en bild med namn folder så man håller reda på filmerna.

Sen såg jag att i Media Portal så kunde man "länka" sina filmer via IMDB och på så sätt få fram lite schyst info om sina filmer man hade lagt in på datorn, ingen som vet om detta är möjligt på Vista Mediacenter? Inte så farligt om man måste använda sig av Media Portal, enda nackdelen med IMDB länkningen verkar vara att om den t.ex. inte vet regissören så står det "unknown" och så kan man inte ändra det även fast man vet vem det är :unsure:

#161

Postad 02 juli 2007 - 07:13

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Enkel fråga till någon som kanske vet;

Testade att lägga in några DVD filmer på datorn med hjälp av DVDFab HD Decrypter, och sedan ändrade jag i registret så istället för att köra DVD så vart det DVD Gallery i Media Centernt, nu till själva frågan. När man har t.ex. en vanlig .avi fil så kan man skriva en kort kommentar om filmen i dess egenskaper, år, regi osv osv.

Detta kan man inte göra om man har en DVD film på datorn med bara VIDEO och AUDIO mappar, utan filmen kommer bara upp som sitt namn och det enda som man verkar kunna göra utöver det är att lägga in en bild med namn folder så man håller reda på filmerna.

Sen såg jag att i Media Portal så kunde man "länka" sina filmer via IMDB och på så sätt få fram lite schyst info om sina filmer man hade lagt in på datorn, ingen som vet om detta är möjligt på Vista Mediacenter? Inte så farligt om man måste använda sig av Media Portal, enda nackdelen med IMDB länkningen verkar vara att om den t.ex. inte vet regissören så står det "unknown" och så kan man inte ändra det även fast man vet vem det är :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Hejsan,

Kolla lite på http://www.mymovies.name. Den är trevlig och fixar till en snygg moviedatabas med IMDB hämtat data.

/Chrille

#162

Postad 02 juli 2007 - 12:13

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har problem med x264 bluray i media center? ;)
Kör jag med t.ex zoomplayer funkar det utmärkt.

<{POST_SNAPBACK}>



Vad kör du för codecs?
Jag kör följande för att spela upp x264:
ffdshow tryouts
Haali Media Splitter (matroska splitter)

Detta funkar skitbra. Det enda problemet jag hade i början var att mediacenter inte kunde köra .mkv filerna om de inte var associerade till WMP11 och att jag svarade "ja" på nån fråga som dök upp när jag skulle köra filen. Det var något i stil med att WMP kanske inte kunde spela upp filen eller nåt sånt blaha, efter det funkade det klockrent.

#163

Postad 02 juli 2007 - 22:40

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0

Hejsan,

Kolla lite på http://www.mymovies.name. Den är trevlig och fixar till en snygg moviedatabas med IMDB hämtat data.

/Chrille

<{POST_SNAPBACK}>


Löste sig nu, My Movie's hackade och hittade bara alla mina filmer som Sagan om Ringen jag lade ner det. Hittade sen MyDVDs meta-services tool for MCEsom fungerade suveränt tillsammans med My DVD Settings samtdenna sida, även listat ut hur jag kan göra egna .xml filer för info om det verkligen inte existerar någon DVD info ( typ för Sällskapsresan ) bara inte hittat hur man kan skriva in kommentarer i filmen, verkar som VMC kollar upp titelns namn på AMG's hemsida och letar efter en kommentar, hittar den inget så skiter den i det, borde gå att ändra sökvägen för detta på de filer man vill och skriva egen info...

Bilden visar vad jag vill kunna lägga till själv ifall den inte exicterar:

Bifogad fil(er)



#164

Postad 05 juli 2007 - 12:44

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Nån som vet ifall man kan byta mediaspelare vid uppspelning av musik? Vill ju inte t.ex. ha Media player B)

Isåfall...hur gör jag???

#165

Postad 05 juli 2007 - 15:46

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Nån som vet ifall man kan byta mediaspelare vid uppspelning av musik? Vill ju inte t.ex. ha Media player  :)

Isåfall...hur gör jag???

<{POST_SNAPBACK}>


Var i MCE märker du av att det är Windows Media Player som används? Är det visualizations du tänker på?

#166

Postad 05 juli 2007 - 20:37

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Nån som vet ifall man kan byta mediaspelare vid uppspelning av musik? Vill ju inte t.ex. ha Media player  :)

Isåfall...hur gör jag???

<{POST_SNAPBACK}>


Var i MCE märker du av att det är Windows Media Player som används? Är det visualizations du tänker på?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men när man går ur Vista Mediacentret (alltså inte avslutat programmet) och är på väg till skrivbordet så är Windoms media playern på med exakt den låten jag lirar och fortsätter..

Skulle helst vilja byta till winamp :)

#167

Postad 05 juli 2007 - 20:48

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Nån som vet ifall man kan byta mediaspelare vid uppspelning av musik? Vill ju inte t.ex. ha Media player  :)

Isåfall...hur gör jag???

<{POST_SNAPBACK}>


Var i MCE märker du av att det är Windows Media Player som används? Är det visualizations du tänker på?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, men när man går ur Vista Mediacentret (alltså inte avslutat programmet) och är på väg till skrivbordet så är Windoms media playern på med exakt den låten jag lirar och fortsätter..

Skulle helst vilja byta till winamp :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det låter som något är fel. Så ska det inte vara. När jag spelar musik spelas det upp inne i MCE och jag ser inte skymten av Windows Media Player annat än ifall jag kollar i Aktivitetshanteraren under processer.

#168

Postad 06 juli 2007 - 14:42

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0
Upptäckte en sak idag. När jag kollat på film/serie och stänger ned media center, så är alla ikoner kvar nere vid klockan (ac3filer, ffdshow m.m) och det kan vara 10st + inaktiva, något som har samma problem.. eller kanske en lösning?

#169

Postad 06 juli 2007 - 16:41

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Jag har två rätt irriterande problem jag hoppas nån kan hjälpa mig med:

1) I min mp3-samling så har jag i varje album-mapp en jpeg-fil med namnet "folder.jpg", som då skall associeras med Album omslaget. Detta har fungerat utmärkt i MCE 2005, men nu i Vista så i många fall då jag spelar upp ett album så har jag bara omslaget på första låten, sen blir det en "standard" not-bild för resten av låtarna. Hur löser jag detta?

2) Jag kan inte använda PowerDVD-codecen för ljud, då totallåser sig TVn :D Att spela upp DVDs i PowerDVD funkar dock utmärkt, likaså funkar PDVD codecen i DVBViewer. Just nu kör jag med MS-codecen, men tycker att resultatet inte blir det bästa, bla lite fördröjning och sen låg volym. Vill använda PowerDVDs.

Systemet är: A64 4000+, nForce 4, 2*512 + 2*256 RAM (2T), nVidia 8600GT 158.45 drivers, X-Fi XtremeMusic med senaste driver från Creative


UPDATE: Verkar som att Albumart är ett känt problem
http://thegreenbutto...ShowThread.aspx

Redigerat av bran, 06 juli 2007 - 18:23.


#170

Postad 11 juli 2007 - 12:15

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Jag sitter idag på en MCE2005 och ska börja bygga ett nytt från grunden, baserat på Vista MCE.

Jag skulle behöva lite hjälp med val av komponenter, i grunden kommer jag nog att använda ett av komplett.se's uppgraderingspaket med Intel Core 2 Duo E4400 eller E6600.

Jag har analog-TV via ett lokalt kabelTV-bolag, jag har visserligen en CanalDigital box men har inte använt denna till MCE2005 utan den har gått direkt till Tv'n(LG 42" Plasma")

Frågorna jag skulle böva svar på är:

* Vilket grafikkort och TV-kort rekommenderas?

* Finns det någon särskild MCE fjärr för Vista MCE eller kan man använda den gamla till MCE2005?

* Andra saker jag bör tänka på?


Det borde finnas en klistrad tråd där alla tips/inställningar finns eftersom det tar evigheter att hitta allt i ex den klistrade tråden för MCE2005, detta bprde finnas för alla Mediacenter programmen!

#171

Postad 12 juli 2007 - 07:50

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Det borde finnas en klistrad tråd där alla tips/inställningar finns eftersom det tar evigheter att hitta allt i ex den klistrade tråden för MCE2005, detta bprde finnas för alla Mediacenter programmen!


Det finns en sökfunktion med vilken man kan söka igenom allt inom en specifik tråd.

#172

Postad 12 juli 2007 - 09:48

Unregistered91069091
  • Unregistered91069091
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Som jag skrev....

...eftersom det tar evigheter att hitta allt i ex den klistrade tråden.....


Men jag såg att "radx" precis startat en sådan tråd för Vista MCE, all credit till honom :P !

#173

Postad 20 juli 2007 - 09:17

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Har problem med ts-filer i Vista. Jag hade så det funkade galant förut men efter en ominstallation av Vista vill det sig inte. Detta är ju MPEG2 så det borde väl inte vara nåra problem. När jag testar att spela en fil i Media Player står det att det saknar stöd för ts. Tips någon?

#174

Postad 20 juli 2007 - 10:17

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Har problem med ts-filer i Vista. Jag hade så det funkade galant förut men efter en ominstallation av Vista vill det sig inte. Detta är ju MPEG2 så det borde väl inte vara nåra problem. När jag testar att spela en fil i Media Player står det att det saknar stöd för ts. Tips någon?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du installerat codecs för MPEG-2?

#175

Postad 23 juli 2007 - 20:22

martin_h
  • martin_h
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Hur fungerar Vista Media Center om man vill ha det som ersättning för Xboxen XBMC?

De flesta här verkar även använda MCE till digital-tv och sånt, men jag vill bara spela upp dvds, mp3 samt spela upp videoklipp i alla dess format (avi, xvid, divx, mvk, m.fl.).
Fungerar det "seamless"? Att jag likt XBMC kan navigera till och i nätverksmappar i själva MCE och sedan enkelt starta tex en .mvk utan att måste jag ur MCE för att i Windows starta upp ett visst format som endast fungerar i VLC eller nåt sånt?

Redigerat av martin_h, 23 juli 2007 - 20:23.


#176

Postad 25 juli 2007 - 12:37

martin_h
  • martin_h
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Hur fungerar Vista Media Center om man vill ha det som ersättning för Xboxen XBMC?

De flesta här verkar även använda MCE till digital-tv och sånt, men jag vill bara spela upp dvds, mp3 samt spela upp videoklipp i alla dess format (avi, xvid, divx, mvk, m.fl.).
Fungerar det "seamless"? Att jag likt XBMC kan navigera till och i nätverksmappar i själva MCE och sedan enkelt starta tex en .mvk utan att måste jag ur MCE för att i Windows starta upp ett visst format som endast fungerar i VLC eller nåt sånt?

<{POST_SNAPBACK}>


Hm, okej... Det alltså ingen här som använder Vista Media Center och streamar .avi och liknande i nätverk eller är det helt enkelt ingen som orkar svara? :)

#177

Postad 25 juli 2007 - 12:47

bodhisattva
  • bodhisattva
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
"Måste man ha en LCD eller plasma för att kunna köra nåt annat än MC? Jag har en 32" 100 Hz CRT-tv som bilden ser hemsk på, all text är oläslig. Jag kör upplösningen 720x576. Har anslutit mitt grafikkort (Geforce 7600GT) till tvns främre S-video ingång. Fel anslutning? Bilden känns lite som om den kryper samt är lite dassig i färgerna..."

Vill köra Dualview, vill ha datorn på 1440*900 som vanligt med vanliga Vista-desktopen på & samtidigt ha Vista mediacenter på fullskärm på min CRT-tv, hur göra?

Kan nån snälla hjälpa mig för jag blir fan tokig o hivar ut HTPC-skräpet genom fönstret snart...

:) :blink: ;) :D :D :D

Redigerat av bodhisattva, 27 juli 2007 - 09:04.


#178

Postad 26 juli 2007 - 06:52

PeBy
  • PeBy
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag har två rätt irriterande problem jag hoppas nån kan hjälpa mig med:

1) I min mp3-samling så har jag i varje album-mapp en jpeg-fil med namnet "folder.jpg", som då skall associeras med Album omslaget. Detta har fungerat utmärkt i MCE 2005, men nu i Vista så i många fall då jag spelar upp ett album så har jag bara omslaget på första låten, sen blir det en "standard" not-bild för resten av låtarna. Hur löser jag detta?


Om du lägger in bilden i varje mp3 fil så funkar det. du kan använda WMP 11 "avancerade editor" (inne i WMP markerar du filerna högerklickar och väljer att redigera tag informationen) eller en annan tag editor som Tag & Rename (min favorit)
http://www.softpointer.com/tr.htm

Lite bökigt och tar tid men resultatet blir bra. Det kanske finns något mer automatiserande verktyg om du kollar runt.

#179

Postad 04 augusti 2007 - 00:59

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Hur fungerar Vista Media Center om man vill ha det som ersättning för Xboxen XBMC?

De flesta här verkar även använda MCE till digital-tv och sånt, men jag vill bara spela upp dvds, mp3 samt spela upp videoklipp i alla dess format (avi, xvid, divx, mvk, m.fl.).
Fungerar det "seamless"? Att jag likt XBMC kan navigera till och i nätverksmappar i själva MCE och sedan enkelt starta tex en .mvk utan att måste jag ur MCE för att i Windows starta upp ett visst format som endast fungerar i VLC eller nåt sånt?

<{POST_SNAPBACK}>


Behåll din XBMC så länge du inte ska se på tv eller HD material... jag ångrar att jag sålde min ;)
Det är helt enkelt fantastiskt mycket mer besvär med en HTPC.... :rolleyes:

#180

Postad 13 augusti 2007 - 23:55

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Bara jag som inte kan bränna inspelade tvprogram till dvd i videoläget (ej testat dataläget)?
Får upp "unsupported file format" när jag färsäker lägga till mina mythbusters avsnitt mm. lyckades lägga till ett avsnitt men då jag la till ett till kom meddelandet upp igen. Kör med medföljande codecen i vistamce. HAr FFDshov, ac3, halii installerat + tillägget för att kunna spola och ändra text i .mkv filer mediacontrol?) och xvid. har även xvid installerat. Har testat att ändra så vista blir på svenska och även testat att installerat powerdvd7 och valt att använda den codecen med vista codec changer eller vad progget nu hette men inget hjälper.

hade k-lite codec pack installerar och då kunde jag även spela 1080p utan sunliga hack trots att processorn ibland slog i botten men fick avinstallera k-lite då ffdshow hamnade på fel ställe + fel version så pluginet för att kunna spola i mkv och xvid funkade inte. efter funkar det men det går inte direkt att spela 1080p nu (kör med en x2 3600+) är väl ffdshow so snor mera prestanda kanske. får skaffa snabbare prolle snart.

ang insp tv till videodvd: Några flera som har problem och helst löst dom eller funkar det för alla?

här är några av länkar jag hittat ang problemet och även testat lite

http://support.microsoft.com/kb/929518
http://www.xpmediace...-video-dvd.html
http://thegreenbutto...ead/199548.aspx

verkar som det går att få samma problem i mce2005 http://forums.techar...ad.php?t=470356

tänkte testa med purevideo men läste nått om att det inte funkade i vista men tröttnade på problemet å skulle ladda men och installera trial versionen men då skulle man uppge epost och sista siffrena på visakortet å då fick det för tillfället vara.

är otroligt trött men hoppas jag gett er lite info

någon som har några ider?

#181

Postad 14 augusti 2007 - 02:39

maciekish
  • maciekish
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Till er som vet:

Hittar Vista MCE filer i nätverk eller måste filerna manuellt flyttas till htpcn först?

<{POST_SNAPBACK}>


Det funkar i nätverk också...

<{POST_SNAPBACK}>


Men du måste lägga till mapparna som "watched folders" i inställningarna för MCE. Enklast att få MCE att verkligen hitta mapparna också är att gå med i samma workgroup som datorn som delar ut mapparna annars är det lite av rysk roulette om mapparna visas eller inte.

#182

Postad 16 augusti 2007 - 02:38

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Ang mitt problem att bränna videodvd av inspelad tv:
Har inte löst den än. Missade att det fanns en trialkod på nedladdningssidan till purevideo så jag tog hem och testade det men inget hjälper.
På MS hemsida i länken jag skrev på sidan innan så står det ju att om man har usa som region så kan man inte bränna pal grejer. Har ju kört eng vista men ställt in sverige som region och tangentbord och testade även nu att spela in flera program att testa med efter jag ändrat allt till svenska mao hela vista, men inget funkar. står bara "fil typen stöds inte" file type not supported".

Är det verkligen ingen annan som testat att bränna videodvd av inspelade grejer i vista? jag kör med fireDVT.

/Magnus

#183

Postad 01 september 2007 - 15:29

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Jag har tre problem i Vista Media Center!!!!! Hjälp mig lösa dem, om det går!

1) Mina rippade DVD-filmer syns både under "pictures and videos" samt under "DVD library". De är ju värdelösa i "pictures and videos". Hur får jag bort dem?


2) När jag skulle bränna några filmer jag spelat in med min dv kamera så lade jag dem i mpegformat i en mapp, valde mappen och klickade på "bränn". När jag sen skulle skriva in skivans namn med MS fjärrisen så blev det helt fel. Knapparna stämde inte överens med det som kom ut på skärmen. tryckte jag på ABC kom det typ ut GHI7 på skärmen. Helt slumpmässigt. Vad är det som händer?? Jag har en helt ren installation som är 3 dagar gammal.


3)Ibland så "pausar" gränsnsittet typ i 5 sekunder vilket innebär att det bara "rasslar till" när det kommer tillbaka. Dvs alla kommandon köas upp och kommer sen som en ketchupeffekt. Händer ganska ofta. Jag har 2 GB minne och hårddisken håller sig lugn. Händer när jag är inne bland mina bilder, musik och filmer.


MVH
Henrik

#184

Postad 01 september 2007 - 19:53

Skunk5
  • Skunk5
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Jag har ett problem som jag inte riktigt kan lösa.

I VMC laggar de kanalar som är betalkanaler. Dvs tv4, SVT 1, SVT 2 etc fungerar ok. Kan detta vara relaterat till en mindre bra CAM?

Floppy DTV-C. Datorn jag kör just nu på är min stationära all i allo dator. HTPC står död i väntan på en SSD-disk, jag mins inte jag hade lagg på min dedikerade HTPC med samma uppsättning. I MCE2005 hade jag definitivt inte dessa problem. Därför undrar jag lite om det eventuellt kan vara ett moderkort som spökar och inte CAM:en....

Värt att nämna kan vara att alla kanaler laggade innan jag installerade en hotfix, KB932649.

Några tips?

#185

Postad 01 september 2007 - 23:53

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Installerade ett floppydtv idag, har inga problem med hack. Kör en fräsh installation av Vista media center. Köpte min CAM på Elgiganten för 499:- Kör med Boxer.

Hittade två "fel" till:

4) Försöker bränna en dvd med hemvideo i mpeg, den går till 5% sen står den där en timme sen matas skivan ut "ett fel uppstod under bränningen". Vad är det frågan om? Vad det fel på källmaterialet, skivan, etc etc... Vilka format stödjer denna brännfunktionen egentligen? Nån som fått den att funka?

5) Trycker jag på "viloläge" stängs endast skärmen av fläktar och annat stängs inte av. Den borde gå ner till S3. Så funkade den i XP MCE. Var ställer man in vad som ska hända när man väljer viloläge eller trycker på fjärrisen "standby"?

MVH
Henrik

#186

Postad 02 september 2007 - 06:08

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
MrNorth27:
@4
kan inte heller bränna i vista mce. det lilla jag hittat om det på MS hemsida så är det att mitt det jag ska bränna (inspelat med fireDTV boxer) skulle vara i fel region mot mitt vista...skumt som fan.. körde eng som språk men sverige som location men har testat att byta språk och location å allt men får det inte att funka (givetvis spelat in nytt efter ändringarna). fick det inte heller att funka i vista dvd maker eller vad det nu var jag testade i ( är på jobbet nu)

@5
"Trycker jag på "viloläge" stängs endast skärmen av fläktar och annat stängs inte av. Den borde gå ner till S3. Så funkade den i XP MCE. Var ställer man in vad som ska hända när man väljer viloläge eller trycker på fjärrisen "standby"?"
kanske har nått med att göra att den spelar in i bakgrunden eller nått? stängt av livtv? vild chansnin iofs. kolla energilägena.

#187

Postad 02 september 2007 - 12:44

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
En dum fråga till som jag inte har hittat nåt svar på, vart finns dokumentationen till media center? Kanske klarar inte bränn-funktionen av det mpeg format mina hemvideofilmer är i? Den ska ju dekoda och enkoda till mpeg2 som dvdn ska stödja? Saida har ju dött så henne kan vi ju inte ringa och fråga.... det borde ju stå någonstans.. i nån manual.

Jag ska testa att spela in livetv och sen bränna det....

/Henrik

#188

Postad 03 september 2007 - 19:26

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag lyckasdes faktiskt bränna ett inspelat avsnitt av simpsons till dvd. Fast denna funktion verkar vara väldigt känslig. Skumt.

Jag gåkade ut för en annan helskum grej som borde räknas som en bugg:

I guiden markerade jag stargate:sg1 och klickade (i) och valde sedan spela in serien.

Därefter gick jag in under "recorded tv" och valde "scheduled recordings". Då kom det en lista so var väldigt skum. På vissa datum listades samma program 4 gånger Ex

Stargate: Sg1 18:00
Stargate: Sg1 18:00
Stargate: Sg1 18:00
Stargate: Sg1 18:00

och ibland såg det ut såhär

11 September
11 September

Stargate: Sg1 18:00
Stargate: Sg1 18:00


Dvs datumet och programmet var dubletterat. Backade jag och gick ut igen så rättades vissa fel till.

Är detta program testat alls? Och sen så kom reprisen vid 09:00 med alla dagar... fast det antar jag är ett fel i datat till tvguiden, man har inte markerat att detta är en repris.

Fler fel till listan... nån annan som märkt detta också?

/Henrik

#189

Postad 10 september 2007 - 19:54

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Är det någon som är beta-testare för sp1 för vista? Undrar om de har med dvb-t HD uppspelning i den?

#190

Postad 11 september 2007 - 21:42

mefi
  • mefi
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Halloj!
Det är så att när jag kör MC så kan jag inte spela upp en enda filmfil (förutom exempelfilerna). De filer jag gärna vill kunna spela upp är .avi, .iso/.img och alla slags XviD/DivX.
XviD/Divx och avi funkar i media player, men ej i media center.
Jag antar att det är någon/några codecs som jag saknar. Vilka är detta???
När jag försöker spela upp mina filmer står det att sökvägen ej kunde hittas.

#191

Postad 18 september 2007 - 09:44

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Halloj!
Det är så att när jag kör MC så kan jag inte spela upp en enda filmfil (förutom exempelfilerna). De filer jag gärna vill kunna spela upp är .avi, .iso/.img och alla slags XviD/DivX.
XviD/Divx och avi funkar i media player, men ej i media center.
Jag antar att det är någon/några codecs som jag saknar. Vilka är detta???
När jag försöker spela upp mina filmer står det att sökvägen ej kunde hittas.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej,
Jag kör för mpeg-formaten (mpeg2 mm) Nvidia PureVideo (har även testat Powerdvds decoder) båda funkar ok.
För övriga format kör jag FFdshow tryouts (utom iso/img dessa vet jag ej hur man ska använda i MC) med Haali Matroska Splitter för h264 o x264.

MVH
Mike

#192

Postad 18 september 2007 - 17:06

mefi
  • mefi
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Har installerat ffdshow tryouts, men det vill fortfarande inte fungera. Valde att codecen skulle stöda alla videoformat. Går fortfarande inte att spela upp dem!

#193

Postad 18 september 2007 - 21:20

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag undrar om Microsoft har någon bra motsvarighet till Mediaportals möjlighet att hämta albuminfo. Se länken:

http://www.team-medi...g_coverart.html

#194

Postad 23 september 2007 - 00:04

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
jag har en fråga...


hur gör man om man kör med utökat skrivbord på vista å vill att Media center ska köras genom den utökade skrivbordet (plasma tvn)? Får det inte och fungera.

Vore djupt tacksam om någon kunge hjälpa mig med detta...

#195

Postad 24 september 2007 - 21:52

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
ingen som kan svara?

#196

Postad 25 september 2007 - 05:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Phuuu - nu har jag fått mediacenter att spela ALLT. Vissa filer hackar pga att jag inte får ut HWA utanför powerdvd men dock så spelar mediacenter allt.

Om jag orkar / får tid över skall jag författa en liten guide hur jag gjort.

#197

Postad 25 september 2007 - 16:03

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej!

Har installerat Vista Ultimate nyligen och börjat använda VMC. Är mycket nöjd med det, men det är en sak som jag inte riktigt kan lösa och som är ganska irriterande.

Som default letar VMC efter filmer och music i c:\users\music och dylika mappar, använder ej dessa mapparå jag tog stop watching folders och valde dessa som jag inte använder, men de ligger ändå kvar i VMC när jag kollar under till exempel Pictures+videos.

Frågan nu är, Hur får jag bort dessa?? Är gansak jobbigt att ha massa mappar att bläddra förbi som man ändå inte använder.

//mad_cow

#198

Postad 25 september 2007 - 16:07

riro
  • riro
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Som default letar VMC efter filmer och music i c:\users\music och dylika mappar, använder ej dessa mapparå jag tog stop watching folders och valde dessa som jag inte använder, men de ligger ändå kvar i VMC när jag kollar under till exempel Pictures+videos.

Frågan nu är, Hur får jag bort dessa?? Är gansak jobbigt att ha massa mappar att bläddra förbi som man ändå inte använder.

<{POST_SNAPBACK}>


https://www.minhembi...howtopic=169433

En bit ner står det...

3. Stuck with Folders that keep appearing:
Open your Media Player - navigate to Library - select Folders (little triangle pointing down) and remove those that annoy you.
Before deleting - make sure only to delete from library not from the filesystem (Functions -> Settings -> Library -> Do not delete from filesystem when deleting).



#199

Postad 25 september 2007 - 16:10

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Har kollat där, men där visas bara de mapparna som jag vill ha, så det måste vara någon mer inställning man kan göra.

Tack för snabbt svar, trots att det inte hjälpte <_<

edit:

Det löste sig nu! Kollade bara under till exempel videos när jag skule ta bort sample videos, men den visade sig ligga under recorded tv istället....

nu är allt precis som jag vill ha det!

Redigerat av mad_cow, 25 september 2007 - 16:17.


#200

Postad 25 september 2007 - 20:19

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
lLäste nånstans, kanske tidigare i den här tråden (?), att XP MCE inte kan spela HD. Stämmer verkligen det? Som jag förstår det körs då åtminstone själva MCE-GUI:et i den upplösning som man satt i Windows skrivbordsinställningar. Är det bara mediaspelaren i XP MCE som är begränsad? Är den verkligen begränsad? Hur vet man det?

Sen undrar jag också om någon annan råkat ut för att Windows XP MCE ibland, när det vaknar upp ur vänteläge, påstår att datorn är låst och måste låsas upp trots att man bockat ur "fråga efter lösenord då datorn går ur vänteläge".



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.