Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#151

Postad 31 oktober 2007 - 19:43

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
http://www.valutronic.se/SQ-50C1.html

#152

Postad 31 oktober 2007 - 19:51

Unregistered2e3a526b
  • Unregistered2e3a526b
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Har ni sett valutronics nya sq-c1?


Dem där kanske man skulle knåpa ihop om man får lite tid över.

#153

Postad 31 oktober 2007 - 21:52

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Så glöm vad självutnämnda "experter" påstår i olika artiklar på nätet. MDF är inte bäst, åtminstone inte i det här fallet."

;) :D

Förlusterna i byggspån är mycket större... Visst kan det vara en "feature" de gillar... Jag skulle definitivt använda byggspån i en studio pga. av detta och INTE i en högtalare av samma skäl...

Men det är skitsamma...

Men ni som har SQ-50(L) och MB-50: lägg dem ner och lyssna om det är så fantastiskt som de lovar. Även om det inte blir exakt samma ljud så borde ni få nått väldigt likt eftersom elementen är placerade ungefär lika och det är samma element och filter.

Sen rekommenderar jag er att titta lite på en OA14.3 i Tapirs galleri... (1 bas, 4 diskanter och version 3) Ser ni att elementen är monterade lite intressant? Detta är för att Stig Carlsson ville ha en spridning av ljudet... De var alltså inte platt monterade på toppen som SQ-50C1. Så Stig Carlsson jobbade med att rikta diskanten för att få ett jämnt och bra ljud.

Redigerat av GrodanB, 31 oktober 2007 - 21:59.


#154

Postad 01 november 2007 - 18:12

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Ska visst vara en annan modell på gång med fyra diskanter.

Citerar Valutronic hemsida

Vill man ha en variant som ännu mer exakt liknar originalhögtalarna även utseendemässigt, med fyra riktbara diskantelement så som det var i originallådorna, finns SQ-50 C2. Länk kommer här inom kort.



#155

Postad 01 november 2007 - 18:14

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
GrodanB kan du utveckla "förlusterna"? Alltså vilka du menar. :(

#156

Postad 01 november 2007 - 19:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Genom att luftläckaget genom byggspån är större än MDF och att det vekare materialet böjer sig och på så sätt mjölkar lådan på energi som skulle användas till ljud...

Sen kan lådan ge ett större bidrag till ljudet vilket inte är önskvärt... av den enkla anledningen att lådan inte är en speciellt bra "ljudalstrare"

#157

Postad 04 november 2007 - 21:05

MarkusT
  • MarkusT
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Så glöm vad självutnämnda "experter" påstår i olika artiklar på nätet. MDF är inte bäst, åtminstone inte i det här fallet."

;) B)

Förlusterna i byggspån är mycket större... Visst kan det vara en "feature" de gillar... Jag skulle definitivt använda byggspån i en studio pga. av detta och INTE i en högtalare av samma skäl...

Men det är skitsamma...

Men ni som har SQ-50(L) och MB-50: lägg dem ner och lyssna om det är så fantastiskt som de lovar. Även om det inte blir exakt samma ljud så borde ni få nått väldigt likt eftersom elementen är placerade ungefär lika och det är samma element och filter.

Sen rekommenderar jag er att titta lite på en OA14.3 i Tapirs galleri... (1 bas, 4 diskanter och version 3) Ser ni att elementen är monterade lite intressant? Detta är för att Stig Carlsson ville ha en spridning av ljudet... De var alltså inte platt monterade på toppen som SQ-50C1. Så Stig Carlsson jobbade med att rikta diskanten för att få ett jämnt och bra ljud.


Man skulle kanske bygga med riktat baselement?! Och sen då med 4 diskanter.

#158

Postad 04 november 2007 - 21:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Man skulle kanske bygga med riktat baselement?! Och sen då med 4 diskanter.

Japp, dvs. klona en OA14.3 ;)

#159

Postad 05 november 2007 - 00:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hmm om man ska klona OA14.3 med HSQ-50 satsen med tre extra diskanter, kan man då serie-parallellkoppla diskanterna utan att behöva använda någon L-pad?

Var diskant borde väll få 1/4 av den ursprungliga ineffekten och därmed borde väll L-pads vara överflödiga

Har jag fel? ;)

#160

Postad 05 november 2007 - 13:01

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Det är korrekt att du 4 dubblar effektåligheten men det betyder inte att du dämpar...

Det är lite lurigt eftersom man sänker effekten men samtidigt har jag för mig man ökar känsligheten...

Så det är mycket viktigt hur man kopplar så jag skulle inte ha samma filter...

Men nu förutsätter du att det är dämpningen som är problemet som denna tråd handlar om...

#161

Postad 05 november 2007 - 14:42

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Det är korrekt att du 4 dubblar effektåligheten men det betyder inte att du dämpar...

Det är lite lurigt eftersom man sänker effekten men samtidigt har jag för mig man ökar känsligheten...

Så det är mycket viktigt hur man kopplar så jag skulle inte ha samma filter...

Men nu förutsätter du att det är dämpningen som är problemet som denna tråd handlar om...


Okej ^o)

Jag förutsätter inte medetet att dämpningen är problemet, var bara nyfiken där om en L-pag behövdes om man skulle göra en OA-wannabe (alltså med 4 diskanter) :wub:

Tvärkollade och kom fram till att känsligheten ökar som du sade. Alltså behövs en L-pad för att kompensera för de tre extra diskanterna. Men med ett grovt räknat filter så blir väll övriga komponenter desamma?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 november 2007 - 14:45.


#162

Postad 08 november 2007 - 15:48

MarkusT
  • MarkusT
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
jaja... är lite besviken på Valutronic när det gäller c-versionen...

Jag kommer att testa med något lutade och riktade baselemet och en diskat med spridningslins så är det bara att hoppas att det kommer att låta bra. Ska bara hitta ett ställe där man kan få utsågat MDF. Har tidigare kört med spån så det kunde vara kul testa....

(Kanske lite OT men jaja.....)

#163

Postad 08 november 2007 - 20:28

AliasJones
  • AliasJones
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
En fråga angående orginalfiltret.
Varför har konstruktören valt att 'felvända' diskantelementet från början? Det är ju tydligt att det är avsiktligt och ingen miss om man tittar på kopplingschemat som medföljer filtersatsen. Vore kul att höra om någon som är mer kunnig än mig själv har någon teori (är själv en total amatör vad gäller filterkonstruktion).

Mvh

#164

Postad 08 november 2007 - 20:47

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Svaret till det är jätteenkelt... De ansåg att det lät bättre när de lyssnade.

Det är så att vi är känsligare för toppar än dippar... så om det var illa med diskanten i fas så är dippen att föredra.

Redigerat av GrodanB, 08 november 2007 - 20:49.


#165

Postad 03 december 2007 - 18:41

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Har skummat igenom tråden lite granna här i hopp om att kunna bättra mina relativt nybyggda SQ-50, haft dem några månader... spelat kanske 300-400 timmar.. det jag upplever är att basen kanske inte alltid riktigt hänger med diskanten eller vad man ska säga, högtalaren låter renast på låg volym. Någon som håller med? Lite grann som om du lyssnar på en bra musikanläggning med en sämre subbas..
Antar att det är hos baselementet detta problemet ligger. Tänkte bara se om någon annan håller med?

Har också självklart kikat på GrodanBs filter! Nå, ni som byggt och testat, är det värt det? Påverkas ljudet i högtalarna märkvärt eller är det illusion? Exakt vad gör filtret bättre? Något som blir sämre?
Kollar man på kurvorna ser det ju bara helt enkelt bättre ut! :(

Det här med konjugatlänk är inget du funderat på att införa på dina filter, grodan? Har valutronics filter med konjugatet nämligen.


Hur som helst, är det något man bör testa? är ju några hundralappar och lite jobb =)


Tack på förhand!

#166

Postad 03 december 2007 - 19:23

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Hmm... har du tittat på filtret? :(

Det har alltid haft konjugatlänk... till och med "samma" som Valutronic NUMERA har i sina.

Redigerat av GrodanB, 03 december 2007 - 20:34.


#167

Postad 03 december 2007 - 22:57

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
inte min tråd... men GrodanBs filter lösning ser mycket bättre ut än orginal filtret.

#168

Postad 10 december 2007 - 17:17

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
hehe, märkt det nu, när man förstod vad en konjugatlänk va :lol:

nu har jag faktiskt byggt 2 st filter! ett funkar utmärkt, inte det andra... diskanten låter bra, basen låter lite grann... men bara med sina högsta frekvenser... låga frekvenser kommer alltså inte fram... kopplar jag förbi kondensatorn på 15uF som sitter först i basens del av filtret så låter det i alla fall bättre... testat att löda om den... antar att det är kondensatorn som är paj, men hur ofta händer det??? :S kan det vara något annat??

#169

Postad 11 december 2007 - 02:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
KoktGrus: Rita upp kopplingsscheman på hur du gjort

Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 december 2007 - 02:52.


#170

Postad 11 december 2007 - 09:58

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Koppla förbi kondensatorn? Den får inte sitta i serie med elementet.

Japp, rita en nogrann bild på hur du kopplat.

Jag har aldrig köpt en kondensator som varit trasig...

#171

Postad 11 december 2007 - 18:13

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
haha, nu ######r skäms man =)

hade bytt plats på spolarna, sedan hade man ju kopplat basen mot kretsen med den stora spolen och diskanten mot kretsen med den lilla spolen.... lurade mig själv lite =P
monterade komponenterna på mitt "kort" (en lock till en gb-glassburk) när jag kom hem från en fest i fredags... inte så bra kanske, men nu har man lärt sig nåt i alla fall :P


klantigt som fan men nu funkar det, trevligt låter det dessutom! ställde högtalarna på ett par sonic design-kuddar också, så nu har även basen lugnat ner sig lite, känns något stramare =D



Tack grodan för ett trevligt filter =)

#172

Postad 11 december 2007 - 19:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Härligt... Kul att du gillade det...

Ja, inte alla får lära sig så mycket som den som begår misstag... Så egentligen gjorde du dig en tjänst :P
Generella saker att kolla:
Hur har du placerat dem?

Har du kollat fasen? (så du inte vänt något element fel.)

Om du sitter i mitten och lyssnar är sången generellt placerad som en punkt i mitten?

#173

Postad 11 december 2007 - 22:57

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Jo, det är sant... Fast det låter precis som det ska, möjligtvis att man kan fila lite till på placeringen =) Det där med att basen lugnat ner sig menar jag inte att den är som borta (som när man fasvänder en av högtalarna)..

Kanonjobb!

Vad använder man för program när man räknar på filter?

#174

Postad 12 december 2007 - 06:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Jag använder LSPCad.

#175

Postad 16 december 2007 - 17:03

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ok,vad ska man egentligen använda för material till lådorna <_< Blir ju helt snurrig av allas olika åsikter. Kan det inte bara vara ett alternativ jämnt :lol: MDF eller Byggspånskiva klass 4. MDF eller Byggspånskiva klass 4. MDF eller Byggspånskiva klass 4.

Hjälp mig någon att övertyga mig till det rätta snälla.

Egentligen borde Byggspånskiva klass 4 vara det rätta, eftersom valutronics har tagit fram lådtypen. Men nu när man läser här om filtret så vette tusan alltså. Om de gjort så mycket "fel" i filtret så kanske det finns saker i lådan också att förbättra.

Jaja, det är väl som alla sportbilar. De måste mätas hit å mätas dit för att uppnå allra bästa resultat. B)

Redigerat av Unregistered1ab12904, 16 december 2007 - 19:36.


#176

Postad 16 december 2007 - 19:01

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
Saker kan alltid förbättras.

Spelar mindre roll om du väljer MDF eller spån allt beror på hur man bygger sina lådor, stagning osv.

#177

Postad 21 december 2007 - 02:11

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ok,bra det. Har nu börjat att fixa ihop lådorna. Hämtade även ut elementen och delningsfilter komponenterna från posten idag.

En fråga: De här små svarta sakerna som det står 4,7uF på. På den lilla ritningen som följde med räknar jag dessa små svarta ting till 4st. Men jag fick bara med 6st sånna totalt. Alltså måste det saknas 2 om jag inte är helt störd på sånt här.

Undrar även om det spelar någon roll om man löder de här små svarta sakerna åt fel håll. Har de plus minus i sig? Isåfall,vilket är plus? lång kort?

Och i de andra komponenterna som följde med. Är det plus och minus i dessa också? Som ex. spolen,motstånden...?
Antar väl att jag måste sovit på fysik lektionerna. :)

Tacksam för hjälp

Glömde även fråga om det går att använda vanliga högtalarkablar till lödningen av komponenterna?

(Det saknades 2st...)

Redigerat av Unregistered1ab12904, 22 december 2007 - 01:30.


#178

Postad 21 december 2007 - 21:41

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
4.7uF är kondensatorer. De skall vara opolära så inga komponenter i detta filter har +/- sidor...

Det svarta på ritningen är väl resistorer... dvs. de vita cementsakerna som skickas med.

Kondensatorer ritas som 2 plattor mot varandra.

#179

Postad 15 januari 2008 - 13:55

onAce
  • onAce
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Mycket intressant, GrodanB!
Låter som en bra uppgradering av högtalarna.

Har din kompis byggt de SQ-50 du nämnde i första inlägget?

#180

Postad 15 januari 2008 - 14:45

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Nej

Han skall ev. bygga ett par utan att använda den av Valutronic rekommenderade diskanten...

Men han snackar om att han helst vill "klona" mina frontar... och sparar lite pengar till det... Men jag vet inte hur allvarlig han är med det. Vet att han gillar mina frontar...

#181

Postad 17 januari 2008 - 10:31

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tjena alla glada SQ-50 ägare..
Jag gör mitt kliv in i forumet med ett inlägg i rätt tråd ;-) Vi dom glada SQ-50 ägarna..

Ne så här ligger det till..

Har ägt ett par SQ-50L i 6 månader, snubblade över denna härliga tråd och har nu tagit ett beslut att bygga ett par x100 filter ;-) enligt LÄNK TILL INLÄGG 9

Enligt mig saknar jag kraft ibland som många andra påstår här MEN nu till det som är mer intressant med diskanten...
Jag har lyssnat på högtalarna med diskanten polvänd "rätt" men nu när jag läste i denna tråd så letade jag upp kopplingsschemat och visst f*n hade jag inte kopplat som det skulle vara enligt schemat... Nu har jag polvänt som det står på schemat och JA det "skriker" som ni förklarar men det låter bättre än tidigare på låg volym..

Detta fick mig nu att ta tag i det och strax drar jag iväg till hifikit.

(Vill gärna ha hjälp med en högupplöst bild på ett filter med komponenter ifrån inlägg 9o.)

Edit:
Pratade med valutronic precis angående polvänd diskant, och fick till svar att det knappt är någon hörbar skillnad, själva hade dom haft en diskant "rätt" kopplad och under 6mån hade ingen i butiken lagt märke till något.

Nu åker jag iväg till HIFIkit. Återkommer antagligen imorgon med tester då jag kommer ha Original filter i ena lådan och Grodans x100 i andra.. (kanske ikväll beroende på tjejens humör :))

Edit2:
Vaknat och har prylarna framför mig..
Ska leta upp någon platta och sen börjas det =)


MVH Fredy

Redigerat av impen88, 18 januari 2008 - 09:27.


#182

Postad 19 januari 2008 - 16:02

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Behöver veta om jag tänkt rätt...

FELKOPPLAD?:
Bifogad fil  IMG_1447.JPG   3,63MB   5 Antal nerladdningar
RÄTT?:
Bifogad fil  IMG_1452.JPG   4,46MB   9 Antal nerladdningar

Enligt:
Bifogad fil  post_9608_1156596700.png   10,23K   7 Antal nerladdningar

MVH

#183

Postad 19 januari 2008 - 19:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Japp den första är felkopplad... Ger att första ordningens bandpassfilter... ungefär... fel är det i alla fall...

Den andra KAN vara rätt men jag kan inte avgöra... bildvinkeln gör det svårt att se...

Sen undrar man varför ALLA verkar ogilla att använda mer än en färg på kablarna...

Redigerat av GrodanB, 19 januari 2008 - 19:37.


#184

Postad 19 januari 2008 - 21:11

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Okej va bra att jag hade rätt att det va fel på den första :blink:

Är det vid den lilla spolen du inte kan avgöra om det är rätt eller fel?
Ska kila iväg nu så jag hinner inte lägga upp en bild men är det där du inte ser om det är rätt?

Tack iaf :lol:

#185

Postad 20 januari 2008 - 21:49

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Japp det är vid den lilla spolen man inte kan avgör vad som är kopplat till vad.

#186

Postad 21 januari 2008 - 11:51

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
:) (Sorry för rörelseoskärpan men såg det inte innan filtret satt i lådan igen)
Bifogad fil  IMG_1456.JPG   3,35MB   9 Antal nerladdningar

För övrigt låter det som andra beskrivit det, den vassa diskanten är borta.

Redigerat av impen88, 21 januari 2008 - 11:53.


#187

Postad 21 januari 2008 - 12:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ser bra ut. Men gillar du ljudet nu då?

Lite råd till andra som tänker/funderar på att testa... Använd inte samma färg på kablen som leder till minus som den som leder plus.

Tex. svart till minus och röd till plus... blir MYCKET enklare att kontrollera (både för mig och dig). Har ett inlägg tidigare om detta men det verkar som det inte har uppfattats.

Ta flera bilder så man med en gång ser alla kopplingar. Dessa två tillsammans hande varit perfekt i första inlägget.

Sen kan man, om man vill, ställa den ena spolen på högkant så påverkar de inte varandra. :)

Redigerat av GrodanB, 21 januari 2008 - 12:23.


#188

Postad 21 januari 2008 - 12:47

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jo absolut gillar jag det jag hör.

Jag har ju lyssnat på lådorna med originalfilter i ett halvår och måste nog kanske säga att jag mer eller mindre va helt van med den vassa diskanten som flickvän och kompisar klagat på när jag spelat högt.

Basen spelar inte djupare än tidigare men det här stämmer:

Kollade igenom denna tråd lite och insåg att jag lovat en liten utläggning varför det låter annorlunda i basen...

Jag är tämligen säker på att basen inte spelar djupare än tidigare. Men den spelar mindre än tidigare...

Varför är det nu bättre?

Jo, basen spelar nu mindre högt mellanregister / diskant ljud som den inte är speciellt lämpad till. Så den naturliga avrullningen som elementet har gjorde att vi fick en dipp.

Konuppbrytningen kommer också att bidra med distortion... Så man behöver unvika den... Nu är detta en "mjuk" kon som problemet är inte så katastrofalt... (Exempel på konuppbrytelse kan ses i min tråd om mina frontar. Det är magnesiumkonerna som har regäla toppar i högre frekvenser.)

Dessutom blir det mer problem när man spelar hög volym:
För att spela högfrekvent ljud behöver konen göra små snabba utslag. Om konen är i vila och vi lägger på en ton kommer det att fungera men om basen spelar någon låg ton samtidigt kommer kan konen befinna sig i ett ändläge. För att nu korrekt spela den högre tonen behöver elementet komma LÄNGRE ut vilket inte fungerar... Sen ökar trögheten i konen, dvs. det blir jobbigare att putta ut konen eftersom gummikanten är redan utsträckt...

Så genom att inte spela så mycket högfrekvent undviker jag att detta bli allt för hörbart. Så ljudet blir renare.

Så nu kan basen spela högre än tidigare genom att spela MINDRE :) ( i frekvens räknat inte volym )


Det är ett lyckat byte för mig, Tack för dina x100 Grodan!

Redigerat av impen88, 21 januari 2008 - 12:50.


#189

Postad 21 januari 2008 - 16:54

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
Kul att ni märker stor skillnad på orginalfiltret och GrodanBs filter.
Och att ni tycker att GBs filter låter bättre (vilket man bara ser på skillnaden mellan frekvenskurvorna).
Det jag inte förstår är hur ni kan lita på konstruktionen i övrigt; menar missar man det där med polvändingen så finns det säkert mer som dom inte har koll på...?
Skulle vara kul att se deras mätningar, om dom har några?

(säger inte att högtalarna låter dåligt på något sätt (har inte ens hört dom) menar bara att om man har missat fasvändnignen så kan ske man har dålig koll/missat mer som kan göras mycket bättre. Kanske kan vara något att fundera på när man väljer byggsatser... :)

/johan

#190

Postad 21 januari 2008 - 17:01

impen88
  • impen88
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Det jag inte förstår är hur ni kan lita på konstruktionen i övrigt; menar missar man det där med polvändingen så finns det säkert mer som dom inte har koll på...?
/johan


Just det där med den polvända diskanten var tydligen ingen större grej då valutronic själva hade kopplat "rätt" och varken någon kund eller dom själva hade lagt märke till det under 6 månader berättade Stefan i telefon till mig.

#191

Postad 27 maj 2008 - 16:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Liten fundering ang. filterdesign öht., om man skulle implettera en kompensationskrets för baffelsteget, hur skulle det påverka restan av filterdesignen samt frekvensresponsen?

#192

Postad 28 maj 2008 - 07:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att man får "börja om"...

Dv.s ta med det från början helt säker på att man minst måste justera de övriga komponenterna.

#193

Postad 28 maj 2008 - 07:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
hur skulle du vilja att den sådan kompensering skulle se ut då ?

#194

Postad 28 maj 2008 - 09:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att man får "börja om"...

Dv.s ta med det från början helt säker på att man minst måste justera de övriga komponenterna.


Okej, det jag var "rädd för", hur trordu att det påverkar responsen då?

hur skulle du vilja att den sådan kompensering skulle se ut då ?


Bifogad fil  edge.PNG   675bytes   0 Antal nerladdningar

#195

Postad 28 maj 2008 - 10:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Okej, det jag var "rädd för", hur trordu att det påverkar responsen då?



Bifogad fil  edge.PNG   675bytes   0 Antal nerladdningar


Ser ju trevligt, ut

Men borde det inte gå att lösa på annat sätt om man inte vill dämpa diskanten, eller ?! :)

#196

Postad 28 maj 2008 - 10:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Ser ju trevligt, ut

Men borde det inte gå att lösa på annat sätt om man inte vill dämpa diskanten, eller ?! :)



Pippla på lite i Tolvans Edge så kanske du upptäcker svaret på mystieriet ;) Hursomhaver så fick jag idén därifrån

#197

Postad 28 maj 2008 - 14:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jo, det programmet har jag lekt en del med, men jag tängte såhär, jag har alldrig riktigt lyckats få klart för mig skilldnaden mellan detta och att som vanligt mämpa diskanten bara med en L-pad, blir det inte exakt samma sak ?!

Vad är det som är specielt med den här krettsen ?!
ser ut som ett 1 ordningens lågpass filter med ett motstond i parallell bara tycker jag, eller en L-pad med en aderad spole på värde x som gör vadå för något?! dämpar med 1 ordningen från någon frekvens runt 10-15KHz kan låter vettigt om man har en riktigt jobbig topp i det övre registret, men till en sådan konstruktion så kan man ju lika gärna kombinera en L-pad med en konding i parallell i stället så blir det ju samma resultat tycker jag.
Rätta mig gärna om jag har helt fel :)

Edit: Kalkyl, varför vill du adera en sådan krets till GrodanB's filter ? Borde inte detta problemet redan vara medräknat i konstruktionen redan. ;)

Redigerat av DVD-ai, 28 maj 2008 - 14:29.


#198

Postad 28 maj 2008 - 15:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Edit: Kalkyl, varför vill du adera en sådan krets till GrodanB's filter ? Borde inte detta problemet redan vara medräknat i konstruktionen redan. :)



Kanske inte just i GrodanBs filter, men min tanke var att med dessa filter som både kompenserar för mas/mellan och diskant, så borde man "få tillbaka" lite effektivitet i de lägre registren, då de inte överröstas av allt över dem. Fast å andra sidan kanske rummen hjälper till att "återfå" effektivitet i de lägre registren. :S ?

Jag tänker så, eftersom att baffel "hjälper till" redan kring 300-400Hz i Edge.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 28 maj 2008 - 15:34.


#199

Postad 28 maj 2008 - 17:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ok, jo men då förstår jag hur du menar, men jag tror inte att resultatet borde bli som sådant.

Får ta o testa med andra ord ! :(

#200

Postad 28 maj 2008 - 20:47

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Vad är det som är specielt med den här krettsen ?!
ser ut som ett 1 ordningens lågpass filter med ett motstond i parallell bara tycker jag, eller en L-pad med en aderad spole på värde x som gör vadå för något?! dämpar med 1 ordningen från någon frekvens runt 10-15KHz kan låter vettigt om man har en riktigt jobbig topp i det övre registret, men till en sådan konstruktion så kan man ju lika gärna kombinera en L-pad med en konding i parallell i stället så blir det ju samma resultat tycker jag.
Rätta mig gärna om jag har helt fel :(

Jo den är lite speciell... Går inte att göra som du säger och få samma resultat...

Här skall du se spolen som en krets som "kortsluter" L-paden så du kan frekvensstyra den så den sänker X dB efter frekvensen fx...

Om du gör som du föreslår kommer du att med kondensatorn leda/kortsluta i höga frekvenser och ge en olinjär dämpning. Dvs. den resistorn som sitter parallellt med elementet kommer att gå mot 0Ohm...

The Edgde föreslår en variant där den parallella kondensatorn sitter i serie med den parallella resistorn... denna skulle jag undvika i ett passivt filter eftersom serie resitorn kommer inte att vara "borta" i låga frekvenser.

Men om man ändå skall dämpa ev. diskant med x antal dB kan denna vara intressant.

Men talar vi som ett rent baffelstegs kompensering i en i övrigt redan klar konstruktion kommer den inte att vara speciellt lämplig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.