Byggt frontar, center och bakhögtalare...
Men vid lite lyssning med musik på lite högre ljudnivå inser jag att mina diskanter distar... Katastrof. Kollar mina gamla anteckningar och ser att det var ett problem som härrör till filtren...Jag har valt en för låg delningsfrekvens.
LÄRDOM:
Lita inte på försäljarens/tillverkarens rekommenderade arbetsområde.
/LÄRDOM
Ok... skall jag bygga nytt eller skall jag fixa filtren???
Mina vänner (får räkna in min bror här också
Jag bygger nytt... Men jag återvinner basen och "pinnen"
Beställer 4 st
W15CH001.png 399.33K
2 Antal nerladdningarSEAS W15CH001 och 2 st Hiquphon OW-III. (Klicka på länken för bild. Missade att fota denna. Eller titta på resultatbilden nedan.
Jag har bestämmt mig för att testa D'Appolito konfiguration av de nya frontarna. Idén här är att mha. detta minska inverkan av de tidiga reflexerna från tak och golv.
En Behringer DCX2496 införskaffas för att användas till filterprototypningen. Detta med lyckat resultat.
Lådorna byggs och monteras. Mäts och filter dimensioneras och laddas ner i Behringen. Klart ett enormt lyft. Helt plötsligt kan jag ju spela musik på hög volym utan dist sen att resten av ljudet låter mycket bra och det generella lyftet är stort är bara ett plus.
Resultatet av bygget blev så här: (TROTS SILVANS GENOMUSLA SÅGNING)
NyTopp.png 223.67K
4 Antal nerladdningarPga. att de 2 W15CH001 skall spela tillsammans med min XLS 10" blir det att spela långt ner i regisret... Klart ner mot Fs... inte helt bra men med ett notchfilter kan man kompensera för närheten av impedanstoppen... Dyrt filter men ändå... Det är det värt...
Testade kexning vid tillverkningen av denna (testade igentligen när jag byggde ett par SQ-50 lite innan visserligen). Inga skruvar!!!! Fungera ypperligt. Helt klart överlägset plugg. Men kostar en del i investering i lamellfräs.
Men innan jag har hunnit realisera mitt filter i passiva komponenter åkte jag och min fru på lite "highend" lyssning i Alingsås... Min fru vänder sig mot mig och frågar:
Varför låter inte våra lika bra i mellanregistret???
Tja... vad skall man svara på det???
Min nuvarande teori är att jag genom att använda mina W15CH001 så långt ned anstänger dem så att mellanregistret kommer att straffas. Dvs. de "stora" konutslagen gör att de "små" blir olinjära...
LÄRDOM
Det är skitbra att ha en fru som gillar ljud och högtalar konstruktion/bygge
/LÄRDOM
Jag får alltså lösa detta problem...
Lösningen blir att det blir helt nya frontar.
Jag införskaffade 2 st
W18EX001.png 425.55K
0 Antal nerladdningarSEAS W18EX001
och 2 st
SP17R_1.png 327.96K
0 Antal nerladdningar
SP17R_baksida.png 551.02K
0 Antal nerladdningarSEAS SP17R.
De befintliga "baskuberna" funderar jag på att behålla som 2 aktiva subbar (Zachry D-250 borde vara perfekta steg till dessa... får leta begangat...). Ut i hörnen med dem och var sin TubeTrap på så ser det nog ok ut...
De nya frontarna blir traditionella rektangulära torn denna gång. Men med D'Appolito kopplade mellanregister (behåller den senaste uppdateringsidén).
Detta borde ge en stor förbättring till. Annars kommer väl min fru att tillåta mer element
Denna tråd är tänkt att bli en byggtråd till dessa nya frontar...
Bilder kommer nog snart till om nuvarande status. (de nya topparna bla.).
Principskiss av vad som planeras:
EnkelRitning.png 2.69K
1 Antal nerladdningarGenom att det är 2 små separata lådor som denna högtalare består av. En övre på ca. 12 liter där OW-III och W15CH001 sitter som är sluten. Sen är det en nedre där W18EX001 plus slaven SP17R kommer att sitta. Slaven kommer att sitta på baksidan då den är av polypropylen och se helt annorlunda ut mot de andra elementen. Denna låda kommer att vara run 7-10 liter stor. (håller på att simulera fram denna just nu).
Högtalaren kommer att vara 1050mm hög och 238mm bred. Stav limmad bok skiva kommer att användas som byggmaterial. Jag kommer att få ungefär 8-12 liter "ledigt" i högtalaren som det ser ut nu. Detta skall då användas till utrymme för filterna. Jag har tänkt att dela upp detta i 2 fack. Ett ovanför basen och ett under. Tänkte göra så att man kan öppna 2 luckor på baksidan för att lägga in filtren. Genom att dela på dem så mycket hoppas jag på att undvika att bas spolarna stör mellan och diskant spolarna.
Jag kommer att ha terminalen i det nedre facket. Tänkte sno lite idéer om hur man gör en snygg terminal från ett bygge jag såg på Hififorum.
Kanske kommer att kunna slutföra denna tråden denna gång.
Vi är ett gäng som skall bygga en hel del högtalare samtidigt denna gång. En hel del intressanta byggen kanske dyker upp på en kant.
För de som inte kan hålla sig finns en preliminär lista i Spoilen...
<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('9d26198f39f0f9420fa51c2eddc414d3')" style="font-weight: bold;">» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «</div><div class="spoilermain" id="9d26198f39f0f9420fa51c2eddc414d3" style="display:none;"><!--SPOILER END-->
Hmm... det mesta av detta försvann visst i bilderna... Men fostex och SQ-50 högtalarna utgick... Och scanspeak högtalarna är bara byggda men står utan filter (20070118)
2 st ScanSpeak+OW-I 2-vägare, 2 st Fostex127 bredbandare med Vifa PL basdel, 2 st SQ-50, kanske 3 st MB-50, 2 st Vifa Premium Line 3-vägare, 2 st ScanSpeak 3-vägs konstruktion...<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->
Dock är risken att några hoppar av... men vi får se... Denna tråd tillhör ialla fall en högtalare som kommer att byggas. Så en högtalare blir det ialla fall.
Denna gång har vi beslutat att testa Angereds bygg (Woody) som leverantör. Vi får se vilken kvalitet de har på sin sågning. Sämre än det jag fick på Silvan kan de inte göra... tror jag.
Redigerat av GrodanB, 22 November 2007 - 08:33.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
371 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?