Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson HDR-projjar 2016 - EH-TW7300, EH-TW9300 och EH-TW9300W

1276 svar till detta ämne Epson HDR 4k 4K Enhancement
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 21 september 2016 - 14:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag funderar på att gå upp till en ungefär 330-340cm bred duk (gain 1.0), skulle en 9300 kunna fylla ut en sån duk med tillräcklig ljusstyrka om den sitter typ 4,5m från duken?

 

Förutsättningarna är ett vanligt vardagsrum som är ljuskontrollerat, se nedan.

 

 

Jag vet ju inte vilka krav du har, inte heller vad du har för duk, men det finns iaf ingen annan maskin som kan fylla en så stor duk bättre(som jag har provat) i liknande prisklass. Närmaste konkurrent är JVC DLA-X5000 men då tappar du lite ljus, men vinner samtidigt ganska mycket i svärta(om du får tillräckligt mörkt för att utnyttja detta).

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#202

Postad 21 september 2016 - 15:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Har nu också kalibrerat vår TW7300. Som jag tidigare skrev så har den inte lika bra förmåga att släcka sitt ljus som TW9300 och ger därför en sämre svärta(om rummet är mörkt). Kan nu också konstatera att den lämnar lite mindre ljus.

 

Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco. 50fL

Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Medium. 60fL

Epson EH-TW9300 Läge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 71fL

 

Epson EH-TW7300 Läge Natural(inget filter) Kalibrerad. Eco. 42fL

Epson EH-TW7300 Läge Natural(inget filter) Kalibrerad. Medium. 51fL

Epson EH-TW7300 Läge Natural(inget filter) Kalibrerad. High. 60fL

 

Fortfarande bra tryck i TW7300 men TW9300 är bättre på allt, både i ljusare rum, på större dukar samt i mörka rum och på mindre dukar. Detta till skillnad mot Sony där HW45 är likvärdig med HW65 på mångt och mycket.

 

Fler uppmätta siffror på andra fabrikat finns i detta inlägg ifall någon missat det.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#203

Postad 21 september 2016 - 15:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Tyckte att den levererade heeeeelt ok i jämförelse. Inte alls lika hög detaljnivå och skärpa som Sonyn men jag måste säga att trycket/kontrasten i bilden var minst lika bra. 

Nu har jag inte fått hit VW550ES ännu men baserat på vår tidigare VW520ES så borde trycket i Epson kunna vara klart bättre(beroende på inställning) men svärtan borde inte vara alls lika svart(om inte rummet begränsar). Den är dock helt ok på TW9300, hårfint efter HW65 från Sony.

 

MEN: Rätt så snart så såg jag det. En grön blob! Jag såg den först när bilden blev svart vid ett tillfälle, men sedan gick det inte att bortse ifrån den i mörka partier av bilden. Den var rätt så stor och störande.

Så... Är det bara att räkna med sådant tjafs fortfarande på LCD? Eller är Epson bra på att åtgärda sådant under garanti? Vad tror ni? Bortsett från detta och eventuella andra färgförändringar som kan komma så verkar denna klockren för mig.  :)

 

Tråkigt. Det är ju en ny serie och man hoppas ju att det ska bli bättre när det kommer en ny generation. Det blir det oftast också, men uppenbarligen är inte problemet borta. Jag har inte sett några blobbar på våra maskiner ännu(ta i trä). Epson brukar vara bra på att hantera det, men det är ju ändå surt att behöva skicka iväg sin projektor för rengöring.

 

Panelerna har lite färgskiftningar redan från början och det kommer säkert att bli sämre med tiden när de slits. Jag upplever dock inte det som ett väldigt stort problem numera, men inget är perfekt.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#204

Postad 21 september 2016 - 15:18

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Jag vet ju inte vilka krav du har, inte heller vad du har för duk, men det finns iaf ingen annan maskin som kan fylla en så stor duk bättre(som jag har provat) i liknande prisklass. Närmaste konkurrent är JVC DLA-X5000 men då tappar du lite ljus, men vinner samtidigt ganska mycket i svärta(om du får tillräckligt mörkt för att utnyttja detta).
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Jag har hyfsade krav på bilden, det är svårt att beskriva subjektiva värderingar men ja jag är väl rätt kräsen. I dagsläget har jag en Firehawk men duken jag kommer byta till kommer nog med största sannolikhet bli en Seymour AT tab-tension med deras UF-väv.

Det som oroar mig mest är väl just hur ljusstyrkan blir på så stor bild. Att jag inte kommer kunna få lika bra bild som i en grotta är jag ju såklart medveten om. :)

#205

Postad 21 september 2016 - 15:25

joslse
  • joslse
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Till Marcus the Rock

 

Går det att välja bara P3 färgläget när man tar emot en hdr signal på epsonen?

Jag som har ett vitt vardagsrum med vanlig vit duk märker redan nu vid ljusa scener att bilden ibland har en tendens att bli urvattnad och jag misstänker att hdr bara kommer att förstärka det problemet.

Men vill gärna kunna njuta av dom bättre färgerna.

 

Mvh Jonas



#206

Postad 21 september 2016 - 15:45

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Beror ju på vad du är ute efter för egenskaper och vad du har för rum och kringutrustning. Men om du behöver mycket ljus så är de ett bra val.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Svärta är nog det jag uppskattar mest när tänker efter. Men egentligen så skulle jag vara nöjd, bara den slår min panasonic ae4000. Och det måste ju dagens projektorer göra med hästlängder?

Hade gärna köpt en jvc men Epson priset lockar (kommer nog aldrig betala mer än så)
Sen känns det som att min nästa projektor måste kunna hantera HDR.

Har en 130" SR solidpix i 2.35:1. sombra tak, mörk heltäckningsmatta och scenmolton bakom och 3m på väggarna bredvid duken. Resten av rummet är i en mörkgrå matt färg så det är rätt mörk. Projektorn sitter 6.5meter från duk.

Planerar att köpa en ny spelare och inväntar oppos nya.

#207

Postad 21 september 2016 - 15:50

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag har hyfsade krav på bilden, det är svårt att beskriva subjektiva värderingar men ja jag är väl rätt kräsen. I dagsläget har jag en Firehawk men duken jag kommer byta till kommer nog med största sannolikhet bli en Seymour AT tab-tension med deras UF-väv.

Det som oroar mig mest är väl just hur ljusstyrkan blir på så stor bild. Att jag inte kommer kunna få lika bra bild som i en grotta är jag ju såklart medveten om. :)

En så stor duk som dessutom är ljudtransparant(vilket också käkar ljus) ihop med ett rum som inte är helt optimal med en användare som har hyfsade krav på bilden :o  Jag tror du är i riskzonen för att bli besviken B)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


 

Till Marcus the Rock

 

Går det att välja bara P3 färgläget när man tar emot en hdr signal på epsonen?

Jag som har ett vitt vardagsrum med vanlig vit duk märker redan nu vid ljusa scener att bilden ibland har en tendens att bli urvattnad och jag misstänker att hdr bara kommer att förstärka det problemet.

Men vill gärna kunna njuta av dom bättre färgerna.

 

Mvh Jonas

 

Det har jag inte provat, men dina farhågor stämmer då HDR kräver ett riktigt mörkt rum för att komma till sin rätt.

 

En annan typ av duk hade gjort absolut mest för att förhöja din bildkvalitet för en vanlig vit väv i ett vitt vardagsrum ger stora begränsningar i kontrast och svärta.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#208

Postad 21 september 2016 - 15:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Svärta är nog det jag uppskattar mest när tänker efter. Men egentligen så skulle jag vara nöjd, bara den slår min panasonic ae4000. Och det måste ju dagens projektorer göra med hästlängder?
 

Jo, så är det. Men för att nå en likvärdig svärta som din(med dagens mått mätt ljussvaga) AE4000 så får man även blända eller filtrera ner ljuset en hel del på dessa maskiner. Men med TW9300, filter nere och bländaren halvvägs så har du en svärta som inte är långt ifrån JVC. (Dock inte alls lika mycket ljus kvar i bilden.)

 

Har en 130" SR solidpix i 2.35:1. sombra tak, mörk heltäckningsmatta och scenmolton bakom och 3m på väggarna bredvid duken. Resten av rummet är i en mörkgrå matt färg så det är rätt mörk. Projektorn sitter 6.5meter från duk.

 

Med så fina förutsättningar så ser man förstås stor skillnad mellan olika modeller. Tex kommer en X5000 att briljera med sin fina svärta och höga kontrast mot TW9300. Men TW9300 kommer i lika stor utsträckning briljera mot din befintliga AE4000. :)

Vad det är värt i pengar kan du bara avgöra själv. Du bör besöka en handlare som kan visa dem alla och då ska du samtidigt ta med din egen AE4000 att ha som "referens".

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#209

Postad 21 september 2016 - 15:58

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jo, så är det. Men för att nå en likvärdig svärta som din(med dagens mått mätt ljussvaga) AE4000 så får man även blända eller filtrera ner ljuset en hel del på dessa maskiner. Men med TW9300, filter nere och bländaren halvvägs så har du en svärta som inte är långt ifrån JVC. (Dock inte alls lika mycket ljus kvar i bilden.)
Med så fina förutsättningar så ser man förstås stor skillnad mellan olika modeller. Tex kommer en X5000 att briljera med sin fina svärta och höga kontrast mot TW9300. Men TW9300 kommer i lika stor utsträckning briljera mot din befintliga AE4000. :)
Vad det är värt i pengar kan du bara avgöra själv. Du bör besöka en handlare som kan visa dem alla och då ska du samtidigt ta med din egen AE4000 att ha som "referens".

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Sagt det tidigare men nu får det va dags att bege mig till er

#210

Postad 21 september 2016 - 16:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Men vill gärna kunna njuta av dom bättre färgerna.

 

 

Med en HDFury i kedjan kan du njuta av färgerna, utan HDR informationen. Tack vare den ojämna kvalitén på UHD filmerna, kan jag personligen inte vara utan den :)

 

https://www.minhembi...howtopic=326031


Redigerat av mcmike, 21 september 2016 - 16:04.


#211

Postad 21 september 2016 - 16:21

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

En så stor duk som dessutom är ljudtransparant(vilket också käkar ljus) ihop med ett rum som inte är helt optimal med en användare som har hyfsade krav på bilden :o  Jag tror du är i riskzonen för att bli besviken B)
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Ja risken finns... ;)

Men å andra sidan så har jag inte så mycket val, 100" på 4m som jag har idag är för litet för att kunna förmedla en bra känsla när man tittar på film, så större duk är ett måste.
När duken blir större så kommer andra problem som att den måste vara genomspelbar och att det krävs en rätt ljusstark maskin för att orka lysa upp den.

Det finns massor av brister i bilden som jag har idag med min HW20 också men jag är beredd att kompromissa med att inte få perfekt bild när förutsättningarna inte är perfekta. Rummet går att mörkläggning helt men det kommer aldrig få helt svarta väggar eller tak. :P

Blir bilden minst lika bra och ljusstark som nuvarande kombination så är jag nöjd.

#212

Postad 21 september 2016 - 22:22

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0
Så om man ska våga sig på att väga TW7300 mot HW45, skulle man då kunna förenkla grovt och säga så här?

HW45 har bättre kontrast och färghantering, vinner i ett mörkt rum, och ger egentligen bästa bilden med rätt förutsättningar i rummet.
TW7300 är ljusstarkare, passar därför större dukar och ljusare rum bättre.

Om man nu bortser från att 7300:an har eshift, klarar HDR, har motoriserat linsminne, 12 V-trigger och nätverksport.

#213

Postad 22 september 2016 - 09:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Så om man ska våga sig på att väga TW7300 mot HW45, skulle man då kunna förenkla grovt och säga så här?

HW45 har bättre kontrast och färghantering, vinner i ett mörkt rum, och ger egentligen bästa bilden med rätt förutsättningar i rummet.
TW7300 är ljusstarkare, passar därför större dukar och ljusare rum bättre.

Om man nu bortser från att 7300:an har eshift, klarar HDR, har motoriserat linsminne, 12 V-trigger och nätverksport.

Ja, det var en rätt bra summering!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#214

Postad 22 september 2016 - 11:01

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Jag funderar på att gå upp till en ungefär 330-340cm bred duk (gain 1.0), skulle en 9300 kunna fylla ut en sån duk med tillräcklig ljusstyrka om den sitter typ 4,5m från duken?

 

Förutsättningarna är ett vanligt vardagsrum som är ljuskontrollerat, se nedan.

 

Jag är i samma tankar som du. Tänk bara på att projiceringsförhållandet 1,35-2,84:1 är precis på gränsen för att kunna ge en så bred bild på 4,5 meters kastavstånd. Max bredd på 4,5 meter blir 4,5/1,35=3,33 meter.

 

Fina högtalare, förresten!



#215

Postad 22 september 2016 - 14:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Jag är i samma tankar som du. Tänk bara på att projiceringsförhållandet 1,35-2,84:1 är precis på gränsen för att kunna ge en så bred bild på 4,5 meters kastavstånd. Max bredd på 4,5 meter blir 4,5/1,35=3,33 meter.

Fina högtalare, förresten!


Det är lite längre än 4,5m så det borde kunna gå att få till med lite god vilja. :)

Tänkte försöka ta mig iväg om några veckor för att kolla in 9300 live och se hur den presenterar bilden.

Det är verkar vara svårt att hitta projektorer med tillräcklig ljusstyrka att fylla stora dukar om man inte har en biogrotta.

Tack! :)

#216

Postad 23 september 2016 - 08:06

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

MEN: Rätt så snart så såg jag det. En grön blob! Jag såg den först när bilden blev svart vid ett tillfälle, men sedan gick det inte att bortse ifrån den i mörka partier av bilden. Den var rätt så stor och störande.

Så... Är det bara att räkna med sådant tjafs fortfarande på LCD? Eller är Epson bra på att åtgärda sådant under garanti? 

Damm...redan?

Elände, trodde liksom du att dessa problem var borta på dagens LCD.

Garanti hjälper dig inte efter garantitiden. 

Jaha. då kan man stryka denna från listan över kandidater.  Synd.


Redigerat av sportbilsentusiasten, 23 september 2016 - 08:10.


#217

Postad 23 september 2016 - 12:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

La just en beställning på en 9300w då jag fick 20% rabatt och idag sitter på en gammal Infocus IN76 där lampan snart är slut... Leverans antagligen om 3v, skall bli kul att se om det blir ett lyft!? ;)

 

Grattis till projektorn, blev det något lyft då? Var ju tvungen att ställa frågan i alla fall :rolleyes:


Jaha. då kan man stryka denna från listan över kandidater.  Synd.

 

 

Finns två märken med sluten optik som klarar sig ganska hyfsat från damm problem. Visst lite tråkigt om dessa kommer att vara "känsliga", lär tiden få utvisa  :)


Redigerat av mcmike, 23 september 2016 - 12:09.


#218

Postad 23 september 2016 - 12:26

Unregisteredc0f9bb20
  • Unregisteredc0f9bb20
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Nu är projektorn installerad i vardagsrummet, har hunnit testa lite video-samples och utan att vara ngn större "Conneseur" kan jag iaf. säga som så att jag är helnöjd med mitt inköp. Jag har ju som sagt suttit pa en Infocus IN76 sedan (kan det ha varit 2008?) och då den har bara 1280x720 så var jag redan beredd på att skärpan skulle få sig ett lyft med den nya Epson:en. Jag köpte ju den trådlösa versionen (TW-9300w) och det funkar klockrent. Dock kan jag tycka att det tar lite tid innan bilden initialiseras efter det att jag startar upp filmen i Kodi. Det var speciellt märkbart igår då jag hoppade friskt mellan olika videos.

 

Projektorn var enkel att installera och att flytta bilden med motor var för mig en nyhet och gjorde fokusering enkel. Man kan ju enkelt finjustera med fjärrkontrollen så att bilden blir precis som man vill. Jag föredrog "Natural"-läget och tyckte inte om t.ex. Cinema då jag tycker färgerna inte blev "rätt". "Cinema Bright" drog igång fläkten på högläge iom. att lampan lyser med mer ljus, jag kommer troligtvis inte att använda mig av dessa lägen. Tycker att ECO-läget resulterade i tillfredsställande ljus.

Jag har en "motoriserad duk av "noname"-karaktär som inhandlades till det ringa priset av 229Eur för en massa år sedan och som nu skulle behöva bytas ut då den ej längre är uniform. Trots detta är jag mkt nöjd med bilden. Skärmen är av 16:9-storlek och 203cm på bredden, alltså ingen jätteskerm heller vilket så klart hjälper till med mängden ljus.

 

Med Epsonen kommer jag att kunna se pa ex. TV utan att totalt mörklägga vardagsrummet, det var svVrare med Infocusen. 4K-uppskalningen är märkbar och skärpan är i mina ögon GRYM. även svärta finns så det räcker till (det har sina fördelar ibland att gå från en äldre projektor). Auto-Iris har jag stängt av nu då jag jag kan höra när den jobbar. Projektorn är mkt tyst om man inte drar upp lampan i högläget.

 

Min HTPC har ett nVidia GT210-baserat grafikkort och även om jag kan köra på DXVA-acceleration i KODI så räcker det inte till för en bra filmupplevelse i 4K eller HDR så där kommer en ytterligare utgift (kanske ett GTX1050 när det kommer).

 

Jag kommer inte kunna leka med projektorn mer förrän tidigast Lördag kväll, men ser redan fram emot nästa möte!

 

PS. Bilder finns i mitt galleri för intresserade.



#219

Postad 23 september 2016 - 12:40

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Jag föredrog "Natural"-läget och tyckte inte om t.ex. Cinema då jag tycker färgerna inte blev "rätt".

Det går att kalibrera projektorn så att färgerna och vitbalansen är precis lika rätt i Cinemaläget. Jag gjorde själv två lägen, ett i Neutral med filtret uppe och ett i Cinema där filtret är nere. Bilden ser då exakt likadan ut i båda lägena men med jusstyrkan ungefär halverad i Cinemaläget. När du har mörkt i rummet blir bilden alldeles för stark i Neutral på en så liten duk som du har. Men sen har du ju också den manuella irisen där du kan justera ner ljusflödet "steglöst". Den passar nog dig bättre då, eftersom då slipper du kalibrera färgerna/vitbalansen och kan utgå från Neutral och sen blända ner bilden.

 

Jag har en "motoriserad duk av "noname"-karaktär som inhandlades till det ringa priset av 229Eur för en massa år sedan och som nu skulle behöva bytas ut då den ej längre är uniform. Trots detta är jag mkt nöjd med bilden. Skärmen är av 16:9-storlek och 203cm på bredden, alltså ingen jätteskerm heller vilket så klart hjälper till med mängden ljus.

 

 

Passa då på att lära dig mer om vad en högkontrastduk kan göra för upplevelsen. I ett vanligt vardagsrum är det nästan att häda en så fin projektor som TW9300 att köra med en vanlig vit duk. :rolleyes:

 

Lycka till!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 23 september 2016 - 12:41.


#220

Postad 23 september 2016 - 16:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

projektorreviews.com jämförelse mellan Epson och JVC :)

 

http://www.projector...parison-review/



#221

Postad 24 september 2016 - 07:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Cine4Home test mellan Epson maskinerna, om man nu överväger. Storebror inte helt oväntat vinnare i det mesta, som redan utannonserats  :)

 

http://www.cine4home...w_vergleich.htm

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 24 september 2016 - 22:08.


#222

Postad 26 september 2016 - 11:29

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

The Bottom Line:  Two standout projectors that can reproduce both 1080 and 4K content. The Epson will know doubt handily outsell the JVC, because I believe it will appeal more, to sports and TV lovers, and even for some/many? big time movie fans. For the hard core fanatics, demanding great black levels, of course the JVC has a real advantage.  Those folks (which certainly includes me when it comes to movie watching), will have to trade off between the JVC’s blacks and the advantage in perceived sharpness of the Epson.  No matter which of these two you pick, you will almost certainly be thrilled, especially when you consider how great these two are for their price.

 

http://www.projector...parison-review/

 

Tycker det låter som man vill ha en Epson med JVC svärta !! :-)



#223

Postad 27 september 2016 - 06:35

Unregisteredc0f9bb20
  • Unregisteredc0f9bb20
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Comparison 7300, 9300 and ls-10000.

 

http://projectiondre...ls10000-battle/



#224

Postad 30 september 2016 - 13:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Gillas att skruvas tydligen :o  :rolleyes:

 

http://cine4home.de/...im-live-ticker/



#225

Postad 30 september 2016 - 13:44

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

:rolleyes: Comparison 7300, 9300 and ls-10000.

 

http://projectiondre...ls10000-battle/

 

The contrast results of the Epson EH-TW7300 are far from spectacular for this price point, and some “cheap” DLP projector for under 700€ may challenge it with success.


Redigerat av mcmike, 30 september 2016 - 13:45.


#226

Postad 03 oktober 2016 - 15:21

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Någon som har koll på vilka butiker i Stockholm som har tw 9300 för demo?

#227

Postad 03 oktober 2016 - 15:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Någon som har koll på vilka butiker i Stockholm som har tw 9300 för demo?

 

Hembiobutiken borde ha tycker man? Ring och hör :)

 

https://www.hembiobu....se/kundtjanst/



#228

Postad 03 oktober 2016 - 16:01

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Nä dom hade ingen i Stockholm just nu.

#229

Postad 05 oktober 2016 - 22:38

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0

Hur skulle en 9300 fungera i en biogrotta? 



#230

Postad 07 oktober 2016 - 11:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Hur skulle en 9300 fungera i en biogrotta? 

Alldeles utmärkt. Den presterar snarlikt med en HW65. TW9300 har bättre möjlighet att ge mer ljus, om det behövs, men kan även strypa detta ljus med både filter och iris. Ställer man dem så att de lämnar lika mycket ljus så har HW65 lite bättre svärta, men skillnaden är inte stor.

 

Sen om den är tillräckligt bra för att tillgodose dina krav, det har jag förstås ingen aning om.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#231

Postad 07 oktober 2016 - 23:12

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

​Fick min TW9300 i veckan, mycket nöjd med bilden och svärtan.

​Dock märkt att, trots att det står i specifikationerna att projektorn ska stödja 10 bit HDR så gör den inte det!

​Försökte koppla in en Xbox One S och slog igång en UHD film, men fick bara upp meddelande att den inte stöds, bara 8 bitar stöds. vilket innebär att man inte kan utnyttja HDR funktionen som tänkt. Tydligen bara philips spelare som i nuläget klarar av 10-12 bit HDR till denna projektor.

​Googlade och läste att epson tydligen är medveten om detta.

Någon annan som har försökt köra HDR och fått det att fungera och i så fall hur?

​Eller någon annan som har dykt på det här problemet.

​Jag hoppas att epson fixar till detta med någon firmware snarast då det känns som en stor del av varför jag skaffade denna projektor var just för att kunna njuta av UHD i HDR.



#232

Postad 08 oktober 2016 - 20:05

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Nån som har testat tw9300 via datorn ?   Jag är sugen på att uppgradera min sanyo z2000 till denna.  Men jag undrar hur bilden blir om du matar den med 4K från datorn?    Jag har en gtx 1070 kort på datorn för närvarande. Tänkte inte använda den så mycket till spel utan mer kolla på bilder och 4K videos från min kamera och streaming tex 4K via netflix.



#233

Postad 09 oktober 2016 - 09:18

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag har min tw9300 kopplat till datorn. har en GTX 1080 och det fungerar utmärkt.

Blir mycket fin bild när man matar med 4K upplösning.

Dock, när jag ställer upplösningen till 3840x2160 via Nvidia kontrollpanelen så kan jag endast välja 8 bit och 4.2.0.

Grafikkortet skall stödja 10bit 4.4.4 i 4K 60hz som jag förstått och även projektorn.

Så vet inte om det är samma sak som jag skrev om tidigare, att det är HDR som spökar eller om jag har helt förstått fel något.

Någon som är insatt i det här?



#234

Postad 09 oktober 2016 - 09:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

@DJXarko Vad har du för hdmi kabel och längd?



#235

Postad 09 oktober 2016 - 10:17

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hittade information över problemet nu:

https://hdtvpolska.c...d-4k-ultra-hd/.

Google translate:

 

​"HDMI 1, although it works in a standard 2.0ai supports HDCP 2.2, it is limited to 340MHz. This means that it can accept the resolution 4Kp60 / 4Kp50 format only 8-bit 4: 2: 0. It does not provide 18Gbps capacity that would allow for instance to send a 10 bit signal

 

HDMI provides 10,2Gbit band. At stake so formats Ultra HD with HDR, but not at 60 / 50Hz. When we try to give a, for example, the Panasonic DMP-UB900, the player automatically switches the signal in a truncated format 4: 2: 0 8 bit, even though the menu will remain theoretically selected 4: 4: 4. Similarly, when you connect your computer and set to 2160p60 resolution graphics card, the only thing we can specify the format of 4: 2: 0 / 8bit

Xbox One S does not want to specify the content of HDR."

 

Vet inet hur mycket av detta som stämmer men det verkar vara så, min Xbox one s kan inte känna av HDR och jag kan bara ställa in 8 bit 4.2.0 i datorn.

​Känns ju lite bittert nu, att inte ens hdmi klarar av 2.0 18 gb. så tror knappt dom jag fixa det med någon firmware.
 



#236

Postad 09 oktober 2016 - 10:20

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

@mcmik, jag använder monster hdmi kabel, 18gb och 10 meter.

​Beställt en supra kabel för misstänkte att det var kabeln det var fel på, av någon anledning. Men det verkar vara själva projektorn som inte klarar av det som jag skrev i tidigare inlägget, surt! 



#237

Postad 09 oktober 2016 - 11:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Men det verkar vara själva projektorn som inte klarar av det som jag skrev i tidigare inlägget, surt! 

 

 

Ok, det förklarar saken tyvärr!


Redigerat av mcmike, 09 oktober 2016 - 11:05.


#238

Postad 09 oktober 2016 - 12:45

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag har min tw9300 kopplat till datorn. har en GTX 1080 och det fungerar utmärkt.

Blir mycket fin bild när man matar med 4K upplösning.

Dock, när jag ställer upplösningen till 3840x2160 via Nvidia kontrollpanelen så kan jag endast välja 8 bit och 4.2.0.

Grafikkortet skall stödja 10bit 4.4.4 i 4K 60hz som jag förstått och även projektorn.

Så vet inte om det är samma sak som jag skrev om tidigare, att det är HDR som spökar eller om jag har helt förstått fel något.

Någon som är insatt i det här?

 

Perfekt, precis vad jag ville veta.

Är skärpan i texten bra om du tex speglar skrivbordet ifrån windows ?   Hur blir fotografier ?   

En anledning att jag vill gå upp på en projektor med 4K stöd är för att få bättre skärpa för bildvisning.

Hur upplever du ljudnivån i filmer? Tex, vid tysta partier i filmerna?

Min z2000 är väl en av de tystade fullhd projektorerna. Jag har ibland glömt att stänga av den då den är så tyst att den nästan inte går att höra.  Då hänger den ca 120 cm ovanför mitt huvud.

Så jag hoppas inte att TW9300an låter så mkt mer...


Redigerat av T1000, 09 oktober 2016 - 12:47.


#239

Postad 09 oktober 2016 - 19:36

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Perfekt, precis vad jag ville veta.

Är skärpan i texten bra om du tex speglar skrivbordet ifrån windows ?   Hur blir fotografier ?   

En anledning att jag vill gå upp på en projektor med 4K stöd är för att få bättre skärpa för bildvisning.

Hur upplever du ljudnivån i filmer? Tex, vid tysta partier i filmerna?

Min z2000 är väl en av de tystade fullhd projektorerna. Jag har ibland glömt att stänga av den då den är så tyst att den nästan inte går att höra.  Då hänger den ca 120 cm ovanför mitt huvud.

Så jag hoppas inte att TW9300an låter så mkt mer...

 

Jag har ställt upplösningen på 1080p, 10 bit och 4.4.4 ycbcr och tycker att skärpan är riktigt bra i både text och vid bildvisning. Om jag har den på Eco läget så hörs knappt projektorn, alltså väldigt tyst. Medium hörs något mer men vid filmtittande så är det inget jag stör mig på.

Dock har jag märkt att när jag slår på 4K förbättringen så låter det mer, en annan sorts ljud. som kan uppfattas som störande kanske. läst om att det är många som uppfattar det som att projektorn låter vid 4K förbättringen samt att visa säger att deras är knäppt tyst, så vet inte om jag fått ett exemplar som låter eller om det låter ännu mer på andra.

 

Jag är i överlag nöjd med projektorn, dock kan jag inte komma ifrån att epson säljer denna som att den ska stödja HDR i 4K fullt ut och den gör inte det, så enligt mig rätt missvisande information och falsk marknadsföring.  

Ska ta och maila epson och se vad dom har att säga om det hela.


Redigerat av Unregistered7c5d9a98, 09 oktober 2016 - 19:37.


#240

Postad 10 oktober 2016 - 21:41

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag har ställt upplösningen på 1080p, 10 bit och 4.4.4 ycbcr och tycker att skärpan är riktigt bra i både text och vid bildvisning. Om jag har den på Eco läget så hörs knappt projektorn, alltså väldigt tyst. Medium hörs något mer men vid filmtittande så är det inget jag stör mig på.

Dock har jag märkt att när jag slår på 4K förbättringen så låter det mer, en annan sorts ljud. som kan uppfattas som störande kanske. läst om att det är många som uppfattar det som att projektorn låter vid 4K förbättringen samt att visa säger att deras är knäppt tyst, så vet inte om jag fått ett exemplar som låter eller om det låter ännu mer på andra.

 

Jag är i överlag nöjd med projektorn, dock kan jag inte komma ifrån att epson säljer denna som att den ska stödja HDR i 4K fullt ut och den gör inte det, så enligt mig rätt missvisande information och falsk marknadsföring.  

Ska ta och maila epson och se vad dom har att säga om det hela.

 

Finns det någon anledning att du kör 1080p från datorn?   Upplever du skärpan som bättre när du matar 1080p ?

Största anledningen för mig att köpa tw9300 är för den högre upplösningen.

Det där med störande ljud har jag också läst att vissa haft problem med på avsforum.  Det är inget som jag tycker man ska behöva leva med på en projektor som kostar 30k.

Hoppas att Epson kan lösa det ?   Det är som sagt HDR och 4K(e-shift) som är selling pointen med projektorn och anledningen att jag är sugen. Även om den säkert är en bra 1080p projektor också med e-shift tekniken.


Redigerat av T1000, 10 oktober 2016 - 21:45.


#241

Postad 11 oktober 2016 - 10:37

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag använder 1080 i datorn pga om jag ställer på 4K upplösning så blir allt väldigt litet, knappt som man ser.

Man kan iof använda uppskalning, men måste då skala upp typ 300% för att det ska bli någorlunda bra. Innebär dock att vissa program blir skumma med 4K upplösning samt uppskalning. Säkert finns det något bättre sätt, inte så jätte insatt om jag ska vara ärlig.

Sen stör det mig väl lite att vid 4K upplösning kan jag bara ställa in på 8Bit och 4.2.0 ycbcr, alltså inte ens 10 bit som projektorn sägs stödja. Mailat epson och får se om dom kan ge något bra svar om detta. tror tyvärr det är rätt kört men tanke på att chippet inte ssga klara mer än 10 gb hastighet och inte 18gb som tydligen man ska ha för att kunna köra 10 bit i högre upplösning.

 

Och nej, jag tycker inte heller en projektor för 30 tusen skall låta när man använder e-shift. Läst att många fått sina utbytta pga detta, men vet inte hur det fungerar i sverigeom man får den utbytt utan att behöva vara utan dvs.


Redigerat av Unregistered7c5d9a98, 11 oktober 2016 - 19:23.


#242

Postad 11 oktober 2016 - 20:52

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag använder 1080 i datorn pga om jag ställer på 4K upplösning så blir allt väldigt litet, knappt som man ser.

Man kan iof använda uppskalning, men måste då skala upp typ 300% för att det ska bli någorlunda bra. Innebär dock att vissa program blir skumma med 4K upplösning samt uppskalning. Säkert finns det något bättre sätt, inte så jätte insatt om jag ska vara ärlig.

Sen stör det mig väl lite att vid 4K upplösning kan jag bara ställa in på 8Bit och 4.2.0 ycbcr, alltså inte ens 10 bit som projektorn sägs stödja. Mailat epson och får se om dom kan ge något bra svar om detta. tror tyvärr det är rätt kört men tanke på att chippet inte ssga klara mer än 10 gb hastighet och inte 18gb som tydligen man ska ha för att kunna köra 10 bit i högre upplösning.

 

Och nej, jag tycker inte heller en projektor för 30 tusen skall låta när man använder e-shift. Läst att många fått sina utbytta pga detta, men vet inte hur det fungerar i sverigeom man får den utbytt utan att behöva vara utan dvs.

 

Okej, ja att den bara klarar 8 bit 4.2.0 känns ju lite trist.  Men samtidigt finns ju ingen konkurreras i den här prisklassen om man vill ha en projektor med stöd för 4K.   Dock ska det komma fler projektorer med e-shift teknik i höst/vår så frågan är om man ska avvakta. På hela taget känns det som en kompromiss man kanske får leva med då det ändå verkar va en bra projektor för priset ?



#243

Postad 12 oktober 2016 - 07:09

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Varför marknadsförs den som en projektor med HDR och 4K-stöd (via e-shift) om den bara accepterar 8bitars färgsignal vid 4K upplösning? Man får alltså välja om man vill skicka in 4K eller HDR, inte båda samtidigt?

Eller tänker jag fel? UHD Blu-ray HDR har väll 10bit färginformation?



#244

Postad 12 oktober 2016 - 11:50

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

@ekon

Det är exakt det som jag mailat epson och frågat, hur dom har tänkt sig.

Tycker det är väldigt missvisande marknadsföring som det är nu, man tror att man köper en projektorn för 30 tusen som ska klara av detta men sen visar det sig att dom snålat in med ett chip i projektorn.

Visst, förstår att det är en kostnadsfråga och det är inte en riktigt 4K projektorn, men då ska man även informera om det!

Har beställt en 4K spelare från panasonic, så får se om den accepterar HDR i högre än 8 bit, troligtvis bara i 24 hz vilket iof inte är något problem vid filmtittande, blir dock lite mer problem om man skulle vilja ha högra bit tex om man kollar på netflix då det, som jag förstår, körs i 60hz och då pallar inte projektorn mer än 8 bit.



#245

Postad 12 oktober 2016 - 12:22

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Det här problemet ni pratar om har det inte nämnts något i de tester som kommit upp nyligen på projektorn?



#246

Postad 12 oktober 2016 - 13:01

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

@Hooch

Ja det har nämnts, iaf på en av testerna:

https://hdtvpolska.c...d-4k-ultra-hd/.

Det som jag skrev om tidigare i ett inlägg.

Vet inte hur många tester det finns för tillfället för projektorn är ju så pass ny.



#247

Postad 12 oktober 2016 - 17:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har beställt en 4K spelare från panasonic, så får se om den accepterar HDR i högre än 8 bit,

 

 

Den skickar ut 12bit i UHD bluray :rolleyes:


problem om man skulle vilja ha högra bit tex om man kollar på netflix då det, som jag förstår, körs i 60hz och då pallar inte projektorn mer än 8 bit.

 

 

Här skickar den ut UHD med10bit/60hz via Netflix appen!


Redigerat av mcmike, 12 oktober 2016 - 17:55.


#248

Postad 13 oktober 2016 - 15:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Finns en ny FW nu, under support iconen sedan fast programvara   :rolleyes:

 

https://www.epson.se...arranty#drivers

 

https://www.epson.se...arranty#drivers


Redigerat av mcmike, 13 oktober 2016 - 15:38.


#249

Postad 13 oktober 2016 - 19:53

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Tack för tipset, dock förstår jag inte hur man ska uppdatera?

följt instruktionerna, men förstår inte. ska man dra bort strömsladden, sen lägga in usb och sen samtidigt sätta in strömsladden som man håller i ON knappen på själva projektorn? vah? hur lyckas men med det om man har projektorn högt upp, man har ju inte direkt flera meter långa armar. eller så har jag missförstått något.



#250

Postad 13 oktober 2016 - 20:18

Unregistered7c5d9a98
  • Unregistered7c5d9a98
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Lyckades uppdatera, räckte med att man stoppade in el sladden samtidigt som man tryckte på ON knappen på fjärren, när alla lamporna lyste så släppte jag ON knappen, sen körde den uppdateringen.

Det enda skillnaden jag märker, vilket iof var en stor skillnad är att projektorn är mycket tystare nu.

Har på medium och projektorn hörs knappt.

Hade problem med att projektorn lät lite skumt när man aktiverade 4K förbättringen, men nu är det problemet som bortblåst, ingen ljudskillnad alls när man aktiverar den! skönt!

Någon som har en changelog till vad som är ändrat eller har koll på det?






Även taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.