Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fördelar / nackdelar med CRT???

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 september 2002 - 11:40

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Hej

Jag har börjat spåna runt lite vad gäller projektorer, och försöker lära mig så mycket som möjligt för att veta vad man ska köpa när det är dags.

Om man läser på olika hemsidor, forum etc så verkar det som att ingen projje kan konkurrera med CRT tekniken, att den ger en bild som är "bättre än bio" och sådär. Men det måste naturligtvis finnas några stora nackdelar? Att dom är stora vet jag, men den sitter ju ändå i taket, och ger den bättre bild så.....

Är dom dyra i drift? Antal timmar på rören och ungefärlig kostnad för byte?

Har hört någon gång att dom måste värmas upp en tid innan den går att använda? Gäller det på dagens nya CRT också? Typ hur länge? Andra nackdelar?

http://www.biorummet.nu/ så finns det en CRT för 45 bagare, vilket är mindre än vad många lägger på en LCD. Varför köpa en Sony 11 eller Epson TW 100 istället?

Många frågor blir det, men bara låt argumenten för och emot hagla, så är vi nog många som lär oss någonting!

/Putteman

#2

Postad 19 september 2002 - 13:27

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Du menar att just MVT är lågprisprojjar då eller? Kan ett rörbyte då alltså kosta typ 45 papp plus arbete? SINNESSJUKT!

Vad tror ni då om jämförelsen med typ en MVT för 45.000:- mot en LCD i 50.000:- klassen?

#3

Postad 19 september 2002 - 19:27

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Rören i en crt håller lika länge som ett vanligt bildrör på en tv(ca 10.000h) , men rören slutar inte bara fungera helt plötsligt utan efter 10.000h så räknar man med att rören bara har halva ljusstyrkan kvar(alltså bör bytas). Köper du en Barco med Mec-rör så går dom att renovera för ca 600$/st, tyvärr inte Sony-rör. LCD- DLP-CRT vilken av teknikerna du väljer beror helt på vad du prioriterar, om du vill ha liten smidig och plug and play maskin=Glöm allt vad crt heter, men vill du ha bästa bild för lite pengar och skiter i det estetiska(att den är stor och ful) så kan ju crt vara nått för dig.
Detta med uppvärming: Det är överdrivet, det tar bara ett par sekunder för den att starta upp och visa en bild, men konvergensen(att rött,grönt och blått sammanfaller) kommer inte vara optimal innan projjen har blivit ordentligt varm..Detta med att konvergensen är lite off i början är det ingen annan än jag som ser(i min bekanskaps krets[:D]) och det har mycket att göra med hur bra man har ställt in projjen från början..

#4

Postad 19 september 2002 - 23:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Precis, på en bra CRT så är konvergensen kanske 0,5% off till att börja med, men redan efter 10-15 minuter är det svårt att se att den inte är perfekt.
En annan sak som är kraftigt överdriven är rädslan för inbränningar. Man talar om att t ex TV-kanalernas loggor riskerar att brännas in. Detta är rent fjams, såvida man inte ser på samma TV-kanal hela tiden. De flesta tittar väl på olika kanaler och en hel del DVD m m?

#5

Postad 20 september 2002 - 09:21

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Så om jag förstår er rätt så är det i princip bara det estetiska som är en nackdel, om man nu som dom flesta hembiomissbrukare vill installera den fast i hemmet och inte flytta den?

Jag snackade med en kille som jobbar på den länken som jag skrev tidigare (http://www.biorummet.nu/). Han sa att rören hade en livslängd på ca 20.000 timmar, och att dom sen började försvagas, men lika gärna kunde klara 30.000 timmar. Om man då räknar med 20.000 timmar så innebär det att den kan vara igång 5 h per dag, hela året, i 11 år! Kollar man i snitt 2,5 h per dag, så är det alltså 22 år! Och så mycket använder man nog knappast projjen ändå i snitt. Alltså borde det nästan betraktas som väldigt ovanligt att behöva byta rör, om man nu satsar på en nyare maskin.

Men kom igen, det måste finnas mer nackdelar??? Annars så är det ju klockrent att dom flesta borde ha en CRT. Målar man den bara i takets färg, så borde väl det estetiska uppvägas lätt utav alla fördelarna?

#6

Postad 20 september 2002 - 14:22

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Förresten. En fråga till som jag gärna skulle vilja ha svar på. Hur är det med ljusstyrkan? Att man räknar annorlunda vet jag, men vad innebär det i praktiken? Är en CRT generellt mer känslig för ifall det inte är helt mörklagt?

#7

Postad 20 september 2002 - 15:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Du behöver ALLTID mörklägga vid projektoranvändande om du skall få en vettig bild från film/video! Punkt slut. Allt annat är bara trams och ljug.
Dock så hänger en ljusstark LCD/DLP med längre upp i mer upplysta rum om du bara tävlar i "se-någon-bild-över-huvud-taget". Fast det är ganska ointressant för den som vill se på film.

En sak som är en nackdel för vissa personer är att det tar en stund att ställa in den vid installation. Skall du göra det själv, så kan det dessutom ta ganska lång tid innan du förstår hur man får bästa inställning. Personligen tycker jag det är kul att mecka med hemelektronik. Tycker inte det är kul när allt är förinställt. [:D]
Köper du en ny så är den oftast mer eller mindre korrekt inställd från fabrik, om du förser dem med mått för avstånd till duk, dukstorlek m m.

#8

Postad 20 september 2002 - 15:14

Unregisteredec3a73ac
  • Unregisteredec3a73ac
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej, putteman

1 Du får räkna med att ägna några timmar för att få den här optimala bilden. En CRT är mycket mer känslig för om den mekaniska installationen är dålig dvs om den hänger lite skevt. Du får räkna med att ägna betydligt mer tid på detta än vad som behöver med en LCD/DLP.

2 Fokus! Det är lite svårare att få till fokus på en CRT speciellt om du köper en utan elektromagnetisk fokus i flera punkter. Jag säger inte att det inte går att få till fokus men du får jobba betydligt mer än vad du behöver med en LCD/DLP.

3 Konvergens för att få hyfsad konvergens så måste du ägna ett par timmar för att få bra bild. En del slutar aldrig att trimma in konvergensen (läs jag). Dvs en CRT är inte plug and play. Snara plug and pray.

4. En CRT är ofta ljussvagare än en modern LCD/DLP. Men en hemmabio skall vara svart så det spelar ingen större roll om man kan mörlägga bra.

5 Curt Palme (CRT guru på avs forum) tycker att en CRT brukar hålla ca 15000-20000 timmar).

Så gillar du att pyssla lite innan det blir film av för första gången så kan jag varmt rekommendera en CRT. Om du är livrädd för teknik och knappt vågar ändra volymen utan att läs manualen så bör du inte köpa en CRT.


Mitt råd är köp CRT det är värt det!

#9

Postad 20 september 2002 - 17:50

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket för ett par mycket givande inlägg!!

Frågorna fortsätter naturligtvis. Jag snackade som sagt tidigare med en säljare (och extrem film entusiast) som diggar CRT. Han sa att det fanns någon förening i Sverige, så man kunde för en billig penning få hem en snubbe som var "expert" som hjälper till med inställningarna.

Visst vill man helst ha mörkt när man kollar på film. Sen har vi ju det här med sambofaktor också. Sambos har en tendens att vilja sitta och äta till film hemma, och kräver då lite, lite, lätt belysning. Typ för att hitta på bordet och så. Det är väl inte så värdelös ljusstyrka så man tycker att bilden blir kass pga lite lätt dimmad belysning?

#10

Postad 20 september 2002 - 17:58

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Svagt dimmad belysning arrangerad på ett sådant sätt att det inte lyser på duken är ok... ni kan släcka medans hon tuggar...

/Stefan

#11

Postad 20 september 2002 - 19:29

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

  • 2 218 inlägg
  • 0
Lite lätt belysning är ingen fara, men bilden(svärtan) blir ju lidande, ju mörkare desto bättre. Min sambo vill också ha lite belysning på när vi tittar på film och det funkart jätte bra(när jag tittar själv så ska det vara mörkt[:)]). Min Barco 808 har ca 200ANSilumen, men den har ca 1200Peaklumen(kommer tyvärr inte ihåg exakt). En crt lyser där det ska vara ljus, medans en lcd försöker blokera ut ljuset där det ska vara mörkt. Sammanfattning av nackdelarna:
1.Stor och ful
2.Svår att ställa in för den som är ovan.
3.Ljussvagare än lcd och dlp.
4.Du blir besatt av bildkvaliteten och vill ständigt pilla lite till..
Som min flickvän brukar säga .
-Man får alltid titta på det här rutmönstret innan en film.

#12

Postad 20 september 2002 - 21:02

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det är ganska lätt att sammanfatta för- och nack delar med CRT.

+ = Bästa bilden
- = Stor

#13

Postad 21 september 2002 - 09:55

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
mr huhta>> Hehe... Ja, så höll jag på tidigare också faktiskt. Konvergera, konvergera... Men jag har kommit till en punkt där jag är helt nöjd faktiskt. Med den setup som vi har just nu då vill säga. [:)]

Några ord om ljusstyrka och CRT:
Om det är högsommar och man inte kan blockera ut ljuset speciellt bra, ja då blir bilden urvattnad. Eftersom det smiter in ljus lite varstans och studsar mot väggar och tak så får man den effekten.
Är det dock kväll eller en mörk höst/vinterdag (ganska vanligt i Sverige) och man har en dimmad myslampa tänd så kan man gott och väl sitta och käka och se på film samtidigt. Det gör vi varje dag. Den som hävdar motsatsen har fel belysning eller också vägrar personen att se på film om inte svart är just kolsvart.
Eftersom duken ju som bekant är vit så är enda sättet att komma i närheten av "riktigt" svart att ha det helt kolsvart i rummet för övrigt - men det gäller även LCD, DLP, D-ILA! Det blir alltså aldrig svartare än vad det är på duken.

Dock kan jag säga att med lite mysbelysning (som man ju kan släcka när man käkat klart) så är bilden precis lika bra som på många biografer där de inte har vett att få det helt mörkt.

Jag har mätt upp enligt spec:arna och vi har tillräcklig ljusåterkastning från duken med nuvarande mått och lumen för att det skall motsvara en bioprojektion.

3000 AL på en DLP hjälper inte alls till för att ge en bättre bild, det hjälper bara till för att få en mer synlig bild i ljusare miljöer!
För att få vettig kontrast måste man alltid mörklägga, oavsett vilken projektor vi talar om.

#14

Postad 21 september 2002 - 17:51

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Jag tycker att min Sony 1251:a har fullt tillräcklig ljusstyrka.
Jag kör med ljusinställningen på 40 och kontrasten på 75.[:D][:D][:D] Det går att dra på till 100 men då ser det ut som viken LCD som helst[:)]

Tänk på att det svarta i bilden inte blir svartare än vad duken är. Har man en vit duk så bör det vara ganka mörkt i rummet. Man bör i alla fall se till så att inget ljus faller direkt på duken.

Med LCD är det omöjligt att få någon svärta, man ser hela tiden ljuset från panelerna.[xx(]

#15

Postad 21 september 2002 - 18:04

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
putteman har din sambo sett en crt? För dom flesta sambosar är det otänktbart att sätta upp en stor ful klump i taket. Så börja med att se till att du får bemyndigande hemifrån och att hon verkligen har klart för sig vad det handlar om.

Om du köper en begangnad som är det vanligaste tänk då på att om den går sönder kan det bli svindyrt, nätdel 20kkr, nytt rör 15-30 kkr o.s.v.

Läs runt lite i gamla trådar så kan du lära dig en hel del.
CRT och biorummet ältades en hel del våras men ta en del av det jag och andra skrev om göran med en nypa salt.

#16

Postad 24 september 2002 - 09:17

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Upplyst - ett nytt rör kostar 10' till en Sony 12**(ej 1292) och till Barco maskinerna går det att hitta renoverade för mindre pengar. Det är dyrt att byta rör, men det är bara på top-of-the-line modellerna som det är så hutlöst dyrt att det kostar 30.000 kr per CRT..

Att byta rör på en Sony eller Barco med 8" CRT kostar 25.000-30.000 kr för alla tre rören och det behöver du göra efter ca 10.000 timmar(det går att titta mycket längre än så, en välskött CRT med 15.000 timmar eller mer på rören visar trots allt bättre bild än varenda LCD-projj för 20.000-30.000 kr)

När du bytt rören så håller de för många års tittande igen. (3 timmars TV-tittande per dag 365 dagar om året ger 1095 timmar om året på rören. Det ger drygt 9 års tittande innan det är dags att byta igen.

Slå ut kostnaden på 10 år så är det ganska överkomligt tycker jag. Det jobbiga är att lägga upp så mycket pengar på en begagnad apparat. Även om det är annat som kan gå sönder så finns det reservdelar tillgängligt till hyfsade priser.

#17

Postad 24 september 2002 - 09:53

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jättekul att få höra vad folk tycker som är mer insatta i CRT. Som jag förstår det så är det inget kul när rör och annat går sönder i projjen, då blir det dyyyyrt. Borde det då inte kunna vara sunt att köpa en helt ny CRT från http://www.biorummet.nu/??? Den billigaste kostar ju faktiskt endast 45 bagare, vilket inte är så väldigt mycket mer i sammanhanget än en begagnad. Är dom så mycket sämre isåfall?

Har också förstått att det finns en del som importerar ifrån det förlovade landet i väster. Finns det dom i Sverige då som hjälper till med det eller?

#18

Postad 24 september 2002 - 19:03

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
En sak har inte nämnts...
Bildens upplösning.
För att en crt ska ge en bra och högupplöst bild krävs någon form av antingen linjedubbling eller "scaling".
Såvitt jag vet så klarar inte de "billigaste" modellerna någon högre upplösning vilket i värsta fall leder till randig bild.
Något att tänka på kanske...

#19

Postad 24 september 2002 - 20:48

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
quote:Slå ut kostnaden på 10 år så är det ganska överkomligt tycker jag. Det jobbiga är att lägga upp så mycket pengar på en begagnad apparat. Även om det är annat som kan gå sönder så finns det reservdelar tillgängligt till hyfsade priser.


Du kommer inte vilja ha apparaten om tio år om utvecklingen fortsätter i nuvarande takt.

#20

Postad 24 september 2002 - 20:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Upplyst>> Inte? Mig veterligen är dagens och gårdagens CRT:er de enda som klarar HDTV, oavsett vilken standard vi kommer att få i Europa... De är även de enda som rakt av klarar D-THEATRE... De är de enda som klarar en eventuellt högre upplösning på HD-DVD... Förutsatt att de har 64 kHz horisontell scan rate eller mer alltså. Vad jag menar är att skaffar man en bra, begagnad CRT somhar riktigt hög hor. scanrate så vet man att nästan oavsett vilket format som kommer framöver så klarar den det.
En 16:9 VGA-proj som ju är så populärt nu för tiden, kommer inte att vara värd ett öre den dagen HDTV eller HD-DVD kommer t ex.
En riktigt bra beg. CRT sväljer alla upplösningar och scanrates upp till 2000 x 2000 pixlar.
Så jag tror nog att jag har kvar min om 10 år, ifall man nu inte slutar upp med dumheterna att producera fasta paneler.

krasse>> Det är helt riktigt, men har man bara en scanrate över ~32 kHz så är det lungt för linjedubbling och kanonbild i 16:9 och ca 240 cm bred bild. En enkel Barco Data 600 som väger 30 kg kan man få för 10-15 tusen och den har 64 kHz scanrate och klarar följdaktigen quadrupling...
Dock skall det ju sägas, som du är inne på, att man faktiskt oftast behöver ngn form av extern omvandling från interlaced till progressiv video. Det är t o m så att det är mkt ovanligt med äldre CRT som har detta inbyggt. Däremot har i stort sett alla nyare inbygg dubbling eller ännu bättre...

#21

Postad 24 september 2002 - 22:39

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Arioch>> jag har aldrig påstått att en crt inte skulle klara kommande format men det kommer kommande projektorer också göra. Jag har inte gett mig in i den heta D-Theatre diskussionen som förts här på forumet men personligen tror jag inte ett dyft på att gamla band skulle vara på väg tillbaka. Ingen av de nya formaten kommer att slå igenom innan det finns projektorer som kan visa bilden.

Att köpa en gammal crt är som att köpa en gammal porsche, har du tur får du en snabb, snygg bil som är snabbare än de flesta av dagens normala bilar men......
har du otur så kan det som du kanske vet bli svindyrt.

#22

Postad 24 september 2002 - 23:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
En fast panel är en fast panel. Tycker att det säger allt.

#23

Postad 25 september 2002 - 08:58

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Upplyst - jag hade tidigare en sony CS1:a LCD-projj som köptes för 30.000 kr och ett år senare ville ingen ta i den med tång för över 15.000 kr. Tycker du att LCD-projjar är en bättre affär?

Grejen är att hittar man en schysst CRT med rör på max 4000-5000 timmar så har man garanterat många års tittande med fantastiskt biolik bild. Jag har inte läst någonstans att det är vanligt att själva CRT-rören går sönder. Om det är något som går sönder så är det oftast något kring elektroniken och ett kretskort går alltid att byta.

Ta som exempel Sony 12** modellerna. De togs fram och användes mycket av militären i USA. Skulle de köpa projjar som hela tiden går sönder? Knappast, de är klart överdimensionerade för sin uppgift. De ska klara av att stå i dammiga offentliga miljöer under lång tid utan underhåll.

Rädslan med CRT kommer av att de kräver lite av ägaren. CRT är inget Plug&Play system som man bara kör igång med. Det kräver kunskap och visst intresse och har man bara det så får man tillbaka en bild som slår det mesta, så är det bara.

#24

Postad 25 september 2002 - 18:38

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
julgran>> Näe köpa LCD/DLP är en urusel affär typ som att köpa en dator pengarna är borta efter 3år. Så på så vis är en crt en mycket bättre affär och jag har aldrig påstått att dom skulle tappa mindre i värde än en LCD. Men du får inte mer pengar för en "nylagad" crt än för en hel "olagad"

quote:Grejen är att hittar man en schysst CRT med rör på max 4000-5000 timmar så har man garanterat många års tittande med fantastiskt biolik bild

Vilka garantier? Vem lämnar dom? Garanterar säljaren att den håller " många år till"? Du kommer att ha en suverän bild så länge den fungerar men några garantier har du inte.

Ni nämner att man kan titta 10år med ett par nya rör, visst förutsatt att projektorn håller ja.

Jag har en gammal tv 20" som jag köpte begangnad för 13 år sedan och den håller fortfarande men min "nya" tv har pajat fast den bara är 4 år gammal. Gammal elektronik är högriskaffär det är det jag menar.
Många gamla crt:er är från mitten av 90:talet och har alltså 7år på nacken tror ni dom håller 10 år till? Kanske, jag tror i varje fall att majoriteten inte gör det.
Det är en risk att köpa din gamla CS1:a också men som du nämnde så får du inget för den så då gör det ju inte så mycket om risken är hög för att det går sönder.

När man lämnar in en gammal tv sä ställs man ofta inför dilemmat reparera eller köpa nytt, om jag reparerar den vad kostar det och hur lång tid går det innan går sönder igen?

#25

Postad 25 september 2002 - 18:45

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Och en sak till när jag låg i lumpen hade vi särskilda datorer för att beräkna granat banor. Datorerna skulle vara gjorda för fältmässiga förhållanden med kraftigt plåtskal o.s.v. dom gick sönder hela tiden så att militären köpt dom behöver inte innebära ett skit. För övrigt hade vi vanliga termosar också tror du dom höll länge?

#26

Postad 25 september 2002 - 23:22

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa allt så detta kanske redan är skrivet.
Man ska tydligen inte spela på CRT projjar, varken med konsoller eller data. Man ska bara se på film.
Då var det sagt.[8D]

#27

Postad 25 september 2002 - 23:36

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Upplyst, har du jämfört byggkvalitén på LCD och CRT? Hur fixar man ett konvergensfel på en spritt ny Philips Monroe för 35000:-? Försök justera panelerna i en sån så får du se hur lätt det är.

Smaken är ju som baken. Själv skulle jag aldrig köpa en ny skräpbil typ Atos, jag köper hellre en gammal Chevrolet Impala med defekt V8.

Just därför köpte jag ingen ny LCD projj heller. Jag köpte en begagnad kvalitéts Sony 1251 från mitten av nittiotalet. Ingen priskrigs projj alltså, Sony har inte snålat någonstans.

Om den går sönder så blir det nog inte speciellt struligt heller, hjälp finns att få på Internet mm. I övrigt så liknar chassiet i stort sett vilken TV som helst, dessutom har jag en komplett servicemanual. (Försök att hitta in sevicemanual till en modern LCD)

#28

Postad 26 september 2002 - 04:15

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Upplyst, VART vill du komma?? Såklart man inte får några garantier om du köper en beg CRT. Det får du inte om du köper en beg bil privat heller, men stoppar det folk för det? Nej, för ärligt, för 10-15-20 000kr så kan man få en CRT i MKT gott skick, ger bättre bild än NÅGON DLP/LCD i närheten av samma pris (och inte alls). Så frågan är, VAD får du för 10-20 000kr på LCD/DLP fronten? Inget av värde!! Nej, innan så har jag alltid sagt att det dummaste man kan göra ekonomiskt är att köpa en ny bil men tror nog att LCD projektorer har gått förbi och är värdeminskningens mästare.

#29

Postad 26 september 2002 - 18:20

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Upplyst - eftersom du hela tiden hakar upp dig på det här med garantier och att det kan gå sönder då är CRT inget för dig. Köp nytt/nästan nytt istället.

Om något går sönder på en CRT så finns det massor av duktiga människor som kan hjälpa til med tips att laga maskinen och det kostar inte 10.000 kr att laga elektroniken...och jämförelsen med TV haltar eftersom en TV har mycket kortare livscykel vad gäller reservdelar.

Vi som sitter med i dina ögon "gamla häckar" till CRTs som kan gå sönder vilken sekund som helst har självmant tagit beslutet att det är värt alla problem med en CRT(vi vet redan att saker kan gå sönder) för att få den bildkvalitet som en sån projektor kan ge.

Vad som händer imorgon är det ingen som kan veta...min projj kan gå sönder ikväll eller om fyra år, det spelar ingen roll. Då tar jag den tid det tar och ser till att laga den, så vad är problemet?


Angående det militära så tänker jag inte spinna vidare på den tråden, men faktum kvarstår att projektorerna är kontruerade för offentliga miljöer. De är med andra ord överdimensionerade för sin uppgift. Det kan man normalt inte säga om projektorer för hemmamiljö. Nog sagt om det.

#30

Postad 26 september 2002 - 19:54

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Tänk att det ska vara så jä-la svårt för folk å fatta... å inte tappa fattningen när detta ämne kommer upp !!!

"Dyra häckar", "Ramlar i knäet", "Det dummaste man kan göra är att köpa en LCD", "Brända rör", "att inte mörklägga är ljug och trams", "Skitsvärta"

Sicket jäkla tjabbande [xx(][xx(][xx(]

Grabben vill ha lite tips... varför gör ni inte så att CRT-gänget berättar vad de upplever som nackdelar/saknar åsså kan LCD resp. DLP-gänget göra motsvarande. Näe, jag tror inte ni kan !
"Alltid detta jag hade/såg/kollade å de va skit, men nu har jag sett/köpt/testat å de e superunderbart"... i total avsaknad av semantisk dynamik.
Ni använder denna tråd för att ventilera era egna ömma tår istället för att ge grabben råd å dåd i normal anda.

Nästan samma gegga som "högtalarkabel"-trådar, fast där har det rätat upp sig.

JAG tänker försöka säga någe till Putteman :

Vet du med dig att du kommer att arrangera och inreda ett dedicerat film-rum (med för ändamålet mörk inredning, dämpade väggar, ordentliga fästen) samt kan tänka dig att justera och fixa en del... CRT ger bästa bilden !
Beträffande hållbarheten har jag tidigare av nämnde Curt Palme givits intrycket att rören håller olika länge och att det är det gröna (var det det, minns inte) som slits snabbast. Hastigheten på slitaget är av den karaktären att du kan se tydliga skarvar (konturer efter ofta använda bildformat) efter typ 5000 timmar. Bilden blir emellertid inte "dålig" utan bara urvattnad. Byter du rör efter 10-15000 timmar kommer du att "hajja till".
De slitna rör som sitter i en och annan beggad CRT är ofta sånt som har inbrända loggos odyl - film är mer rörligt och ger inte samma systematiska slitage, förutom bildytan då.
Rör är dyra och det är inte enkelt att fixa det sjäv, men visst klarar du det och utslaget per timme och skratt är det inte så mycket.

OM du bestämmer dig för en beggad CRT bör du ta hjälp av någon som kan grejjorna och kan hjälpa dig att titta noga. Du kanske som Arioch kan hitta någon firma som gör sig av med sin gamla presentations-CRT... vem vet... ta med dig en DVD-spelare och provköra...

Det där med linjedubbling är viktigt för såväl CRT som digitalprojjar, men av lite olika anledning. Bla. DÄRFÖR är den CRT du nämner på Biorummet (om det är den billigaste MVT'n du menar) inte något som jag skulle rekommendera...

Men OM du vill kolla på en och annan fotbollsmatch, köra upp lite bilder från digitalkameran på släktmiddagen, inte har en källare, saknar takstolar eller annat hållbart att skruva i, inte får sätta upp ordentliga mörkläggningsgadiner i vardagsrummet, hitta tallriken med kaviarmackan och idka vad man skulle kunna kalla "socialbio" är trots allt digitalprojjarna himla smidiga - du kan ta med den till polarna om ni har en öl-å-fotbolls-kväll.

En som inte tycker att CRT är dyra gamla as och som har gjort det dummaste man kan göra samt ljuger dagligdags när han tittar med viss allmänbelysning Håkan

#31

Postad 26 september 2002 - 20:00

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
5-10 år gammal elekronik gå sönder det är inte mycket mer med det.
Det räcker att göra en sökning på avsforum så finner du att mer än 50% av alla frågeställningar går ut på mer eller mindre defekta crt projar och det är inte billiga o fixa även om inte rören har gått.
Begagnade crt projar är hutlöst prissatta i sverige och uppenbart har många här på forumet köpt o sitter nu och försvara sina beslut.
jmf med bilar är inte relevant, bilar är byggda av plåt inte en bunte kemiska kombinationer som ändrar egenskapen av värme o tid etc.

Så putteman, om du har polare som kan felsöka och göra egna fixar kanske det blir ekonomiskt överkommligt annars blir det nog jobbigt.

Ring Sony o hör hur det är med service o reservdelar!! Du finner att Sony slutar föra reservdelar på elektronik äldre än 7 år. Passa på o fråga vad en nätdel kostar och jag tror du ser vad det är bla upplyst försöker få fram.

#32

Postad 26 september 2002 - 20:03

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
just därför köper man en ny proj så slipper man det iallafall i ett antal år

#33

Postad 26 september 2002 - 20:13

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Håkan>> Tack för att du rackar ner på oss som faktiskt försöker komma med vettiga inlägg. [:)] Och hur länge har du haft en CRT hemma sade du..?

A8>> 1 år gammal elektronik går också sönder. What's the difference? De flesta prylar har bara ett års garanti.
Håller dock med om att det är hutlösa priser på de flesta beg. CRT.
Att många inlägg på ett forum handlar om problem med prylar är väl ganska naturligt eller? Hur många har inte gjort inlägg på detta forum om ränder på Philips-TV:ar, damm i LCD-projjar etc.?

Att reservdelar är dyra är det ingen som har förnekat, inte heller att det är en hel del trixande för att få till bra bild. Men när man väl fått det... Ujujuj...

Vad är det vi försöker försvara menar du A8? Det enda vi säger är att hållbarhets-argumentet inte håller (oavsiktlig ordvits). En LCD kan braka ihop efter 1 år och en månad. En beg. CRT kan braka ihop efter en månad, men den kan även hålla i 10 år till, eller ännu mer om man får tag i reservdelar. Detta har ingen förnekat!

#34

Postad 26 september 2002 - 20:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Bas-Bjorn>> Hur många års garanti har du på en ny proj då? Oftast är det väl bara ett år? Visst, det förekommer undantag, men ett år är inte särskilt länge.

#35

Postad 26 september 2002 - 21:35

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
För min del handlar det inte om ömma tår och att försvara något till absurdum.

Jag har en CRT som jag accepterar problemen med. Om 1,2,3,4 eller 5 år kommer jag med all säkerhet ha något annat. Om denna CRT har kostat mig 15.000-30.000 kr så har jag accepterat den kostnaden om den skulle gå sönder och inte gå att laga.

Är lösningen att köpa Yamahas senaste för 100.000 kr istället? Inte för mig i alla fall. Det är för mycket pengar för mig, men jag skulle gladligen köpa en ny Barco Cinema 7 eller 8 om jag hade råd med det.

Jag tycker Håkan hade många bra argument om fördelar och nackdelar och jag håller med om att det spårade ur från ursprungliga frågan.

PC eller Mac? Volvo eller Saab? Aftonbladet eller Expressen? Det beror på...[:)]

#36

Postad 26 september 2002 - 21:46

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Jag är själv ute efter en crt, det har jag nämnt flera gånger, men jag kommer inte betala några fantasipriser oavsett hur bra bilden är.

nin>> köper du en crt för 15-20kkr så kan du gjort en riktigt bra affär men betala för all sin dar inte 50kkr för en gammal 1209:a

Arioch>> du gjorde en bra äffär när du köpte din 808:a för 16kkr men hur mycket var du beredd att betala när du spanade efter en proj?

#37

Postad 26 september 2002 - 22:00

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Tänk att det ska vara så jä-la svårt för folk å fatta... å inte tappa fattningen när detta ämne kommer upp !!!


Tror många av oss SA att det som var för CRT var bilden och emot var storleken. Sedan att en massa halvlögner kommer så måste man svara på dom.


5-10 år gammal elekronik gå sönder det är inte mycket mer med det.


Ja, men även 3 månader gammal elektronik går också sönder! Men jag har även saker som är 15-20 år gamla som funkar bra än. Så vart vill du komma??


Det räcker att göra en sökning på avsforum så finner du att mer än 50% av alla frågeställningar går ut på mer eller mindre defekta crt projar och det är inte billiga o fixa även om inte rören har gått.

Ja, men tänk lite längre. Det finns ju INGEN anledning att skriva, "Oj, min CRT funkar perfekt" eller hur? Om man ska tro som du säger så finns det INGEN dyr WS som det inte är fel på, för det är ju nästan det enda som står på forumet!


Begagnade crt projar är hutlöst prissatta i sverige och uppenbart har många här på forumet köpt o sitter nu och försvara sina beslut.


Möjligt att det finns för dyra, men jag har en Barco 801 för 3000kr hemma. Dyrt? Och vad är dyrt? Att betala 50k kr för en Barco 1209 i mkt gott skick eller en LCD/DLP för 100k kr som inte är lika bra bild på och sjunker som en sten i värde??


jmf med bilar är inte relevant, bilar är byggda av plåt inte en bunte kemiska kombinationer som ändrar egenskapen av värme o tid etc.

Öhh, har du hört talats om rost?? Eller andra förslitnings skador???

#38

Postad 26 september 2002 - 22:24

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Och hur länge har du haft en CRT hemma sade du..?"

billigt... [:)]

Ibland kommer jag hem och finner köket som en krigsskådeplats. Då säger jag åt ungarna att rådda iordning... åsså drar dom igång ; "-men det var inte jag som tog fram modelleran", "-de va hon som hällde ut målarvattnet".
Såååå ointressant med poängbedömning i detta läge... köket var stökigt !

/H

#39

Postad 26 september 2002 - 22:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Och självkritiken har du var ngn stans, Håkan?

#40

Postad 26 september 2002 - 22:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Dessutom Håkan, så bidrar du till halvsanningar och mytbildning när du framhåller argumentet att just CRT:er kräver mörklagt rum. Gör inte alla projektorer det? Jag bara undrar...
Enda skillnaden mellan en projektor med hög ljusstyrka och en med låg är att den med hög kanske projicerar en synlig bild i fullt dagsljus medans den med låg inte gör det. Det är dock fortfarande dålig bild på den med hög ljusstyrka... Vem blir glad av dålig bild? Inte jag iaf.

#41

Postad 26 september 2002 - 22:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Upplyst>> Jag vet inte vad jag var beredd att betala. Har för mig att jag betalade 18000:- för min, det var nog MrHuhta som fick sin för 16000:-.
Vart vill du komma med frågan? Jag kanske hade kunnat sträcka mig till 25000:-... Än se'n? För 25.000:- så hade jag inte fått mkt i DLP-väg. LCD skulle jag inte ta i med tång ens. Snacka om rutig bild. Såg Sony 12:an på Arken-mässan, den gav förfärligt dålig bild jämfört med t ex InFocus nya proje... Verkligen förfärligt dålig... Hade inte gett 1000:- för den ens.

#42

Postad 26 september 2002 - 22:59

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
arioch>> kan inte annat än hålla med dig om att crt ger en klart bättre bild än LCD/DLP, har aldrig påstått någe annat.

En av anledningarna att jag inte köper LCD/DLP är att värdet är noll om några år. Men kan värdet av en gammal crt också vara det ska man ha klart för sig.
Folk som köper en yamaha DLP för 130000kr har antingen väldigt gott om pengar eller så är dom dum i huve.

Men vad jag förstår så har alla ni som försvarar crt här köpt era projar för en billig penning...... eller?
Att försvara ett köp av en 801:a för 3000 spänn är väl inte så svårt men det tillhör ju ändå ytterligheten.

#43

Postad 26 september 2002 - 23:34

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"när du framhåller argumentet att just CRT:er kräver mörklagt rum. Gör inte alla projektorer det? Jag bara undrar...
"

suck...[xx(][xx(][xx(]

Hur du lyckas tolka ;
"Vet du med dig att du kommer att arrangera och inreda ett dedicerat film-rum (med för ändamålet mörk inredning, dämpade väggar, ordentliga fästen) samt kan tänka dig att justera och fixa en del... CRT ger bästa bilden !", till det du ovan lägger i min mun kan bara bero på nageltrång.

Jag har MYCKET svårt att se något annat anspelas än att om man lägger ner mycket arbete och eftertanke på ett "uplevelserum"... bör man nog inte stanna vid en halvdan proj.
Men, naturligtvis kan man om man bestämmer sig [?]

Kommer du nu att fortsätta felcitera mig för att söka återuppleva dina och krasses eviga "du hör ju inte vad jag säger"-diskussioner, eller var det bara ett behov att ägna sig åt poängbedömning i denna sedan ett tag urspårade tråd ?

I'm out Håkan

#44

Postad 27 september 2002 - 02:48

wiik
  • wiik
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
quote:Ring Sony o hör hur det är med service o reservdelar!! Du finner att Sony slutar föra reservdelar på elektronik äldre än 7 år. Passa på o fråga vad en nätdel kostar och jag tror du ser vad det är bla upplyst försöker få fram.

Gör så, passa samtidigt på och fråga vad det kostar att reparera (läs byta ut) LCD-panelerna på en Sony VW10/11/12 som precis som vad som helst annat elektriskt kan paja efter ett och ett halvt år?

Sen tror jag inte att de som sysslar med CRT brukar begagna sig av tillverkarnas reservdelslager. Må hända att Sony har slutat tillverka reservdelar till VPH-12XX serien CRT-projektorer, men dessa projektorer finns i massor, det är bara att vända dig till en begagnathandlare så ska du se att han hookar upp dig med reservdelar till bra mycket lägre priser än vad Sony hade tagit för dem om de fortfarande tillverkade dem.

Det går visst att jämföra bilköp med projektorköp, det är en ypperlig jämförelse.

Jämför t.ex ett bilköp med en budget av 250.000:- med ett projektorköp med en budget på 50.000:-.

För 250.000:- får du en ny Volvo med ett par års garanti så du kan rulla runt på vägarna säkert ett tag men någon vidare körupplevelse ger den knappast.
Eller så köper du en beggad BMW/Mercedes från '96 i absolut toppskick som är ett rejält kliv upp från Hyndai'en vad gäller körkänsla.
Pengarna kan också räcka till en vråltrimmad Porsche från '90 som är som en dröm på vägen, dock lite oklart hur länge den håller och reservdelar är dyra.

På samma sätt kan du för 50.000:- få:

-En ny Sony VW11/Epson TW100 LCD-projektor
-En beg 8-tums (EH 8500/NEC XG/Barco 808) CRT-projektor i toppskick
-En beg 9-tums (Sony VPH-1292, Barco 1209) CRT-projektor i OK skick

Vad man väljer beror på ens värderingar, samt vilka risker man är beredd att ta.

#45

Postad 27 september 2002 - 09:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Hehe... Håkan, och exakt när spårade tråden ur menar du? Jag tycker inte att den har det.
Om du inte menar att mörklagt rum är ett unikt krav för CRT så är jag nöjd, det var bara det jag ville komma fram till.

#46

Postad 27 september 2002 - 10:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Och nej, Håkan, jag vill inte återuppliva ngt gammalt groll, som enbart byggde på missförstånd.
Jag vill bara få tråden på spåret igen så att de som läser den faktiskt har ngn användning av den. Det är väl bra?

Om vi sammanställer då så ser det ut som följer:

+ Bildkvalitet, om man kör med extern linjedubblare. Nyare modeller har dock alltid ngn dubblare inbyggd.
+ Livslängd på nya rör. De varar mellan 10-20 tusen timmar. Precis som en TV. Begagnade rör är begagnade och har inte samma livslängd - såklart.
+ Priset, om man köper begagnat och den inte går sönder.

- Storlek. Alla topp-CRT:er är stora och tunga. Det finns dock nya, t ex Cine7, som är betydligt kompaktare och ändå ger en suverän bild. Dessutom är inte Yamaha:s och Marantz nyare DLP:er speciellt nätta heller. De är iaf inte att anse som portabla. Jag har hållit i den nya Marantzen och den var tung! Tittar man på riktigt bra (och dyra) LCD/DLP så är de precis lika stora som medel-CRT:erna. Ca 40-50 kg.
- Inställning. Om man inte får en fackman att ställa in den, så tar det ett bra tag innan man är helt nöjd med bilden
- Priset - på nya CRT:er. Dock är en Cine6:a billigare än vissa hembio-DLP:er, t ex Yamaha:s nyaste.

Argumenten om hållbarhet/garantier och ljusstyrka går helt bort tycker jag eftersom de gäller för alla projjar. Nya som gamla.

Ang. ljusstyrka igen, så undrar jag hur många som var på Barco:s demonstration av Cine7 och Cine9 på Arken? Det rummet var definitivt inte helt mörklagt. Jag hade inga som helst problem med att se varenda människa i rummet och inte heller att läsa liten text på papper etc. Takbelysningen var släckt, men rummet var lååångt ifrån kolsvart i övrigt. Eftersom ingen tycks tro på t ex mig när jag säger att det visst går att se på film med CRT och mysbelysning tänd, så refererar jag till denna demo. som alla kunde bevista.

#47

Postad 27 september 2002 - 10:24

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Håkan>> Att jag tjatar om belysning igen har inte bara med ditt inlägg att göra, så du inte blir upprörd över det igen. Det är bara det att argumentet återkommer hela tiden då man pratar om CRT och jag finner det ytterst tröttsamt och osakligt.
Bara så du inte tror att jag hugger på dig... [:)]

#48

Postad 27 september 2002 - 18:52

Unregisteredfbdb34a6
  • Unregisteredfbdb34a6
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
hur bra står sig en inbyggd linjedubblare i t.ex. en 808:a mot en iscan pro?

#49

Postad 27 september 2002 - 19:24

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
nin, kommentarer i din text.

quote:Originally posted by nin
Tänk att det ska vara så jä-la svårt för folk å fatta... å inte tappa fattningen när detta ämne kommer upp !!!


Hmm...vem tappar fattningen?

Tror många av oss SA att det som var för CRT var bilden och emot var storleken. Sedan att en massa halvlögner kommer så måste man svara på dom.

Halvlögner....ingen argumenterar emot bilkvaliten, argumentet är priserna och det krångel o ekonomiska risker man köper på sig som vissa av oss inte tycker reflekteras i beg priserna.


5-10 år gammal elekronik gå sönder det är inte mycket mer med det.

Ja, men även 3 månader gammal elektronik går också sönder! Men jag har även saker som är 15-20 år gamla som funkar bra än. Så vart vill du komma??

MTBF (mean time beetwen failures) är hur man beskriver hållbarheten på elekronik, och för var timme som går har man mindre kvar....kanske till och med du kan förstå.
Så...risken att något går sönder ökar med tiden från det att det tillverkades

Det räcker att göra en sökning på avsforum så finner du att mer än 50% av alla frågeställningar går ut på mer eller mindre defekta crt projar och det är inte billiga o fixa även om inte rören har gått.

Ja, men tänk lite längre. Det finns ju INGEN anledning att skriva, "Oj, min CRT funkar perfekt" eller hur? Om man ska tro som du säger så finns det INGEN dyr WS som det inte är fel på, för det är ju nästan det enda som står på forumet!

Hmm titta igen och jmf med karaktären på inläggen kring andra typer av projektorer eller vilken hemmabio elektronik som helst


Begagnade crt projar är hutlöst prissatta i sverige och uppenbart har många här på forumet köpt o sitter nu och försvara sina beslut.


Möjligt att det finns för dyra, men jag har en Barco 801 för 3000kr hemma. Dyrt? Och vad är dyrt? Att betala 50k kr för en Barco 1209 i mkt gott skick eller en LCD/DLP för 100k kr som inte är lika bra bild på och sjunker som en sten i värde??

En barco 801 för 3000 kr är helt i nivå vad som är rimligt, en barco 1209 för 50 papp [xx(]


jmf med bilar är inte relevant, bilar är byggda av plåt inte en bunte kemiska kombinationer som ändrar egenskapen av värme o tid etc.

Öhh, har du hört talats om rost?? Eller andra förslitnings skador???

OK rost är en kemisk process, skillnaden är att det är SYNLIG.

#50

Postad 27 september 2002 - 19:37

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Trådar som drar tills sig åsikter är bra och jag tror Putteman kan läsa ut allt han behöver för att bilda sig en uppfattning.
Om trådaen hade varit tillrättalagd hade putteman kanske fått viss (troligen styrd) från ena eller andra "lägret"

Så.. jag tycker inte man skall hacka ner på denna typ av trådar, om man inte gillar dem kan man gå vidare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.