Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3651

Postad 18 september 2014 - 14:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Ser att en auktion redan är uppe i 3020,- innan dom ens fått flaskan i handen! :blink:


sjukt att folk köper flera fasor och 3min senare auktionerar ut dom för dubbelt så mycket. Det verkar ju som att folk inte är intresserade av whisky utan bara vill tjäna pengar.

Men man kanske gör samma sak om någon bjuder massa pengar för något man har :)

Jag kan sälja min old pulteney 12 för 2500kr om någon vill ha :)

#3652

Postad 18 september 2014 - 14:54

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 1
Så länge du får köpa fler än en flaska kommer detta fortsätta. Finns självklart sätt att kringgå detta men det borde ju minska möjligheten för dom som köper 2 eller fler för att sälja dyrt för att på så sätt skaffa sitt eget behov billigt/gratis.
Har inte sett en enda nätbutik som inte har 1fl/pers vid dessa speciella släpp. Fattar inte vad dom inte begriper på SB!!!
Kundtjänst måste ju bli sönderringda av förbannade kunder.

#3653

Postad 18 september 2014 - 16:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
men hur får folk reda på dessa släpp och hur vet dom att dom kommer öka i värde så snabbt?

#3654

Postad 18 september 2014 - 16:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kommande släpp finns att läsa om lite här och var!Släpp från vissa destillerier sprider sig som en löpeld genom kompisar, FB och olika forum osv.
Begränsade specialsläpp från vissa populära märken + många intressenter = höga priser samt snabbare prisutveckling.

Tillgång o efterfrågan!!! ;)

Redigerat av Unregistered0d487954, 18 september 2014 - 16:41.


#3655

Postad 18 september 2014 - 16:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ok men den här supernovan som släptes idag. Släpps den en gång per år? För samma pris som idag? i så fall är det ju konstigt att folk betalar ockerpriser för dom.

#3656

Postad 18 september 2014 - 17:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det är bara att vänja sig. När jag började med detta intresse kunde man tom. köpa kultwhiskys från nerlagda destillerier för överkomliga priser. Tex. Brora och Port Ellen gick faktiskt att köpa.
Sedan dess har intresset för Whisky vuxit från rent nörderi till något snart alla har en relation till.
Det finns förstås fördelar med detta också. Från att tex. idag löjligt hypade Ardbeg med flera hamnat i malpåse, strömmar idag kapitalet till och vi har aldrig haft mer att välja på.
Mitt tips; Skit i löjeväckande dyra släpp och köp istället flera betydligt mera prisvärda whiskys. Tills någon visar mig motsatsen hävdar jag fortfarande att Arbeg Uigeadail för dryga 600kr." är en av Världens bästa Whiskys. Lite lugnare är Caol Ila DE, men tamigtusan lika bra. Runt 800kr. är fortfarande Lagavulin DE kung. Min Ardbeg Galileo får ursäkta. :)

#3657

Postad 18 september 2014 - 19:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

ok men den här supernovan som släptes idag. Släpps den en gång per år? För samma pris som idag? i så fall är det ju konstigt att folk betalar ockerpriser för dom.


Supernovan är något mer begränsad. Jag vet inte hur mycket superrökt whisky dom har i sitt lager, men förra året när jag var på Ardbeg så ville dom inte prata så mycket om det, men han hintade då om att en ny Supernova var på väg utan att säga det, och det är den som släpptes nu.
Senaste Supernovan släpptes för ett par år sedan, inte säker på exakt när.

Däremot släpper Ardbeg en specialare varje år under Ardbeg Day som hålls första maj om jag inte minns galet.
I år kommer även Kildalton i ny tappning, jag har hört rykten om att priset kommer ligga ganska nära Supernovan tyvärr. Också det en NAS.

Håller med att Uigeadail är bland de bästa standardutgåvor som finns på marknaden trotts att den gått ner sig lite i kvalitet under åren.
Ardbeg har så fantastiskt god whisky på lager som vi vanliga dödliga aldrig ens kommer i närheten av.... om man inte besöker destilleriet vill säga och går en tur. Då får man smaka av härligheterna! :)

Supernovan är bara en sån där klassiker som var världens rökigaste whisky när den kom för ett par år sedan. Sen har Bruichladdich slagit det rekordet med råge (eller malte) med sin Octomore! Nu är det mest hypen/kultstatusen som lever kvar då alla trånar efter just Supernova och möjligtvis det faktum att den är aningens mer begränsad.

#3658

Postad 18 september 2014 - 21:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Supernovan är något mer begränsad. Jag vet inte hur mycket superrökt whisky dom har i sitt lager, men förra året när jag var på Ardbeg så ville dom inte prata så mycket om det, men han hintade då om att en ny Supernova var på väg utan att säga det, och det är den som släpptes nu.
Senaste Supernovan släpptes för ett par år sedan, inte säker på exakt när.

Däremot släpper Ardbeg en specialare varje år under Ardbeg Day som hålls första maj om jag inte minns galet.
I år kommer även Kildalton i ny tappning, jag har hört rykten om att priset kommer ligga ganska nära Supernovan tyvärr. Också det en NAS.

Håller med att Uigeadail är bland de bästa standardutgåvor som finns på marknaden trotts att den gått ner sig lite i kvalitet under åren.
Ardbeg har så fantastiskt god whisky på lager som vi vanliga dödliga aldrig ens kommer i närheten av.... om man inte besöker destilleriet vill säga och går en tur. Då får man smaka av härligheterna! :)

Supernovan är bara en sån där klassiker som var världens rökigaste whisky när den kom för ett par år sedan. Sen har Bruichladdich slagit det rekordet med råge (eller malte) med sin Octomore! Nu är det mest hypen/kultstatusen som lever kvar då alla trånar efter just Supernova och möjligtvis det faktum att den är aningens mer begränsad.

Har ju en Airigh Nam Beist vilken sägs smaka "gamla" Ardbeg. DEN whiskyn värderar jag hundra gånger högre än dagens "spekulationssläpp". Smakar fö. en sotig rök och tydlig citrus. Inte så kraftig men väldigt väldigt god. :)

#3659

Postad 18 september 2014 - 21:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Finns det någon lista eller liknande på whiskys som kommer släppas i väldigt begränsad utgåva som tex supernovan ?

Eller hur gör folk för att få nys om sånt här? Vore väldigt kul att få tag i nån som inte är så vanlig. Vill dock inte buda i efterhand då priserna triggas upp.

Så hur gör folk för att hitta dessa eftertraktade flaskor?

#3660

Postad 18 september 2014 - 21:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har sagt det förr! Googla på Whisky och du hittar hur mycket som helst. Gå in på whiskyforum o läs olika trådar, så kan du få hur mycket info som helst och hålla dig uppdaterad om vad som händer i whiskyvärlden.

Titta dig inte blind så mycket på vad andra suktar efter utan försök bilda dig en egen uppfattning. Men var beredd på att det kostar både i tid och definitivt i pengar.

#3661

Postad 18 september 2014 - 21:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ok jag får väl vända mig till ett forum då ;)

Pengar har jag förstått att man behöver för det är hutlöst dyrt. Har 8-9 flaskor hemma men har inte köpt för över 500kr än, men jag tycker det är dyrt nog :)

Smakade förresten på nikka from the barrel igår. Den var kalasgod tycker jag. Får nog beställa en sådan flaska :)

#3662

Postad 18 september 2014 - 21:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Finns det någon lista eller liknande på whiskys som kommer släppas i väldigt begränsad utgåva som tex supernovan ?

Eller hur gör folk för att få nys om sånt här? Vore väldigt kul att få tag i nån som inte är så vanlig. Vill dock inte buda i efterhand då priserna triggas upp.

Så hur gör folk för att hitta dessa eftertraktade flaskor?

Supernova släpps ju egentligen inte i så väldigt begränsad upplaga. Det är bara det att Arbeg tyvärr blivit föremål för tidernas mest lyckade varumärkesuppryckning. Ardbeg gör några av Världens bästa whiskys, men är det små obskyra whiskys du vill ha så bör du läsa böcker och på nätet och skaffa dig kunskap. Jag har köpt många rätt unika whiskys för högst rimliga pengar genom att läsa på om de olika destillerierna och hålla ögonen öppna när jag besöker mitt favoritbolag som har ett lite utökat sortiment vissa perioder.
Vill du bara tjäna pengar så följ strömen och stå i kö varje gång det släpps en Ardbegspecialare eller Octomore.

#3663

Postad 18 september 2014 - 21:58

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
www.whiskyforum.se/forum/

#3664

Postad 18 september 2014 - 22:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kollade på systembolagets sida nu och sånt som ska släppas. Idag släpps det tydligen nån imperial 1994 från ett destilleri som är nerlagt . En sådan kan ju inte vara så vanlig då? :)

Tanken är inte att tjäna pengar. Jag vill ha dom på hyllan :)

#3665

Postad 19 september 2014 - 08:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
När och hur man får reda på vad som släpps är lite upp till vilken information Destillerier eller buteljerare släpper, hur väl dom marknadsför sina släpp.
Och många släpp dyker upp i Sverige först ett halvår efter release beroende på vem som är importör, mm.
Symposion verkar vara en ganska stor maskin, så dom kan vara extremt sena på vissa släpp och väldigt tidiga på andra, beror nog på hur dom prioriterar?! Vet inte heller hur jobbigt det är att registrera varor i Systembolagets beställningssortiment? Kan ju vara där också det strular till sig.

Ja, vill man ha flaskor från nedlagda destillerier så får punga ut med pengar! :)
Men ibland hittar man små guldkorn som inte alls är så farligt dyra. När jag handlar utomlands så brukar jag chansa på något billigt som ser intressant ut, och väldigt ofta brukar det gå hem. Det finns mer whisky än Ardbeg, Macallan och Highland Park där 90% av allt fokus verkar ligga just nu.

Airigh Nam Beist har jag hört mycket gott om men aldrig haft förmånen att provsmaka. Tur är kanske det.... behöver inte mer att tråna efter! :)

#3666

Postad 19 september 2014 - 08:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja det gäller väl att ha ögonen öppna och läsa och hålla sig uppdaterad.

Angående släppet idag från det nerlagda destilleriet så kostar den 795kr . Inte så dyrt jämfört med mycket annat. Men jag misstänker att den går som smör i solsken

#3667

Postad 19 september 2014 - 09:27

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tufft att vara sjukskriven och ha alldeles för mycket dödtid. Råkade slinta med beställningsfingret till en Aultmore sherry cask Mc Gibbons Provenance 50%. Har länge letat efter en sherrylagrad Aultmore och just den här hade jag spanat in tidigare fast den då var slutsåld. Så dök plötsligt 11st nya flaskor upp! Klick! MIN!!!! My Precious...! :wub:

Man vet att man är whiskynörd när man får leva på typ vattengröt 2a halvan av varje månad pga div inköp! :blush:

Tur att man inte har någon psykolog i närheten! :wacko:

#3668

Postad 19 september 2014 - 12:58

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Hehe... jo, jag känner lite samma... Man borde göra en grundlig sinnesundersökning här någon gång. Men det får vänta, måste hinna köpa mer whisky först! ;)

#3669

Postad 20 september 2014 - 15:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är bara att vänja sig. När jag började med detta intresse kunde man tom. köpa kultwhiskys från nerlagda destillerier för överkomliga priser. Tex. Brora och Port Ellen gick faktiskt att köpa.
Sedan dess har intresset för Whisky vuxit från rent nörderi till något snart alla har en relation till.
Det finns förstås fördelar med detta också. Från att tex. idag löjligt hypade Ardbeg med flera hamnat i malpåse, strömmar idag kapitalet till och vi har aldrig haft mer att välja på.
Mitt tips; Skit i löjeväckande dyra släpp och köp istället flera betydligt mera prisvärda whiskys. Tills någon visar mig motsatsen hävdar jag fortfarande att Arbeg Uigeadail för dryga 600kr." är en av Världens bästa Whiskys. Lite lugnare är Caol Ila DE, men tamigtusan lika bra. Runt 800kr. är fortfarande Lagavulin DE kung. Min Ardbeg Galileo får ursäkta. :)


haha, sköna tankar mannen... Min lista är ruskigt lik din. Har följt Lagavulin DE sedan deras 1984-släpp. Och t o m gastat på dem att göra lika god igen(tyvärr såg de lustiga ut på mitt påstående om smaken i den.?!?). Ack så gott.... :blush:

Redigerat av PML73, 20 september 2014 - 15:20.


#3670

Postad 20 september 2014 - 19:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

haha, sköna tankar mannen... Min lista är ruskigt lik din. Har följt Lagavulin DE sedan deras 1984-släpp. Och t o m gastat på dem att göra lika god igen(tyvärr såg de lustiga ut på mitt påstående om smaken i den.?!?). Ack så gott.... :blush:

Då får vi se hur nästa släpp står sig då. Brukar bli i slutet av året om jag minns.rätt. Man slickar sig runt munnen vid blotta tanken. :)

#3671

Postad 22 september 2014 - 15:54

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Nu är iallafall min Supernovabokning omgjord till en beställning. So far so good!

#3672

Postad 23 september 2014 - 12:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kompisen fick sin beställning bekräftad i går och hans erbjudande om att låta mig få den ena till självkostnadspris står kvar så det kanske blir en Supernova trots allt. Får försöka få tag i ett sample o se om den är något att ha.

Fick trevligt besök från Dalarna igår som hade lite godsaker med sig i form av Mortlach. Gott!!! + en liten katt bland hermelinerna.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0d487954, 24 september 2014 - 11:59.


#3673

Postad 24 september 2014 - 17:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Heldiggris kaller vi det på norsk... :rolleyes:

#3674

Postad 24 september 2014 - 17:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Nu finns mina två Supernova att hämta ut på bolaget. Det blir fint till helgen. Fungerade fint med Systembolaget, som vanligt! ☺

Redigerat av TomasL, 25 september 2014 - 07:00.


#3675

Postad 24 september 2014 - 22:21

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Heldiggris kaller vi det på norsk... :rolleyes:

Katten??? :)

#3676

Postad 25 september 2014 - 09:22

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Nu finns mina två Supernova att hämta ut på bolaget. Det blir fint till helgen. Fungerade fint med Systembolaget, som vanligt! ☺

Finns nog många som har synpunkter på det, men det är ju alltid bra att någon är nöjd! :)

#3677

Postad 25 september 2014 - 12:45

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag Gillar Bunnahabhain. Dom brukar mycket goda fat. Toiteach er mycket røkig, fast nestan 100 kr rimeligare i Norge.

#3678

Postad 26 september 2014 - 05:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag Gillar Bunnahabhain. Dom brukar mycket goda fat. Toiteach er mycket røkig, fast nestan 100 kr rimeligare i Norge.


De är fina. Har du testat Darach Ur? Sagolikt god, behöver eventuellt faktiskt lite vatten. :blush:

Då får vi se hur nästa släpp står sig då. Brukar bli i slutet av året om jag minns.rätt. Man slickar sig runt munnen vid blotta tanken. :)


Jepp, de brukar komma kring November vad jag minns. Men inte alla år. Enbart bara dessa år då Master Blender anser att det fanns tillräckligt god kvalitet att lagra extra på. Kanske har det blivit slentrian eller så är produktionsvolymen så pass hög att det inte är ett problem numer. Likväl, RUSKIGT gott är det i alla fall. :)

Redigerat av PML73, 26 september 2014 - 05:36.


#3679

Postad 26 september 2014 - 18:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
1000kr før en Talisker 18 från en kompis, er dette rettvist prisad?

#3680

Postad 26 september 2014 - 18:11

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Jag köpte Talisker dark storm och jura origion på min senaste jobbresa.
Gillade jura superstition så tänkte prova en annan lätt whiskey från dom.
Taliskern ska vara galet rökig, så det kan ju vara spännande att prova på..

#3681

Postad 26 september 2014 - 18:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

De är fina. Har du testat Darach Ur? Sagolikt god, behöver eventuellt faktiskt lite vatten. :blush:



Jepp, de brukar komma kring November vad jag minns. Men inte alla år. Enbart bara dessa år då Master Blender anser att det fanns tillräckligt god kvalitet att lagra extra på. Kanske har det blivit slentrian eller så är produktionsvolymen så pass hög att det inte är ett problem numer. Likväl, RUSKIGT gott är det i alla fall. :)


Har hatt två Darach Ur, jettegoda och nya fat er något som alla Nas borda ha, tror Laffe Quartercask har en liknande sak dvs nya fat.



#3682

Postad 28 september 2014 - 13:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Då är man tillbaka från det förlovade whiskylandet! Blev runt 16 flaskor med i bagaget... :o
Bland annat en Supernova signerad av Mickey Heads samt en Caol Ila Feis Ile 2013 signerad av taxichauffören tillika fd stillman Neil som arbetat större delen av sitt liv på Caol Ila.

Nu får man kurera plånboken i ett par månader innan man har råd att göra någonting alls! :)

Redigerat av _Lucifer_, 28 september 2014 - 13:24.


#3683

Postad 28 september 2014 - 13:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

1000kr før en Talisker 18 från en kompis, er dette rettvist prisad?


Låter som ett väldigt bra pris!

Jag köpte Talisker dark storm och jura origion på min senaste jobbresa.
Gillade jura superstition så tänkte prova en annan lätt whiskey från dom.
Taliskern ska vara galet rökig, så det kan ju vara spännande att prova på..


Har inte så stora erfarenheter av just Talisker Dark Storm, men jag antog att den har liknande rökighet som resten av Taliskers sortiment... lätt rökigt!

#3684

Postad 28 september 2014 - 14:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Låter som ett väldigt bra pris!



Har inte så stora erfarenheter av just Talisker Dark Storm, men jag antog att den har liknande rökighet som resten av Taliskers sortiment... lätt rökigt!


Nei det er helt fel. Talisker Dark Storm e jetterøkig, førkullade fat er nog med på att gøra den ennu røkigare. Jag tror whisky Serge sammanliknade den med Ardbeg Alligator som har en liknande produksjonsmetod.

#3685

Postad 28 september 2014 - 21:54

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nei det er helt fel. Talisker Dark Storm e jetterøkig, førkullade fat er nog med på att gøra den ennu røkigare. Jag tror whisky Serge sammanliknade den med Ardbeg Alligator som har en liknande produksjonsmetod.


Okej, intressant. Måste nog ta och kolla in den någon gång!

#3686

Postad 29 september 2014 - 17:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Okej, intressant. Måste nog ta och kolla in den någon gång!

Helt OT, men visst har du ett par AE som är vita med typ alufront. Om så, vad heter modellen?

#3687

Postad 30 september 2014 - 08:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Helt OT, men visst har du ett par AE som är vita med typ alufront. Om så, vad heter modellen?


Svarta med alufront har jag. Vita var 10´dyrare... lite i överkant tyckte jag! Dom heter AE1 MKIII!

#3688

Postad 30 september 2014 - 09:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jaha, så var det så igen!
Lite plåster på såret efter en halvotrevlig propp!

Bifogad fil(er)



#3689

Postad 30 september 2014 - 12:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Jaha, så var det så igen!
Lite plåster på såret efter en halvotrevlig propp!


Propp??? Lät farligt...

Har inte imponerats över Provenance serien, men kan vara kul att prova lite "halvfärdig" whisky för inte allt för dyra pengar ibland. Om inte annat för att ha som ett "wild card" på någon provning. :)

Edit: Ang Ardbeg SN14 så blev jag ganska imponerad av den när jag var på destilleriet. Kanske inte 1500,- imponerad, men ändå. Skall ta och sprätta en av dom här i veckan kanske och känna efter lite bättre.

Redigerat av _Lucifer_, 30 september 2014 - 12:21.


#3690

Postad 30 september 2014 - 13:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Svarta med alufront har jag. Vita var 10´dyrare... lite i överkant tyckte jag! Dom heter AE1 MKIII!

Ah, tack. Hm, undras just hur vita överhuvudtaget kan vara dyrare.

#3691

Postad 30 september 2014 - 13:51

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tack o lov i smalbenet! Värre om den sitter ovan knät men inget man inte klarar sig utan oavsett var skiten sitter!!!

Kunde inte hålla mig så jag provade Aultmoren. Första intryck en besvikelse. Väldigt vinös!!!
Däremot så var G'rothes provenance riktigt bra!!!
Skall fixa ett sample på SN14 så jag får prova men den är tänkt som bytesflaska till när dom "rätta flaskorna" dyker upp.

#3692

Postad 02 oktober 2014 - 04:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Har hatt två Darach Ur, jettegoda och nya fat er något som alla Nas borda ha, tror Laffe Quartercask har en liknande sak dvs nya fat.


Låter gott, jag är inne på fjärde flaskan Darach Ur nu. De har en liknande Darach Ur för runda 70pund. Minns inte namnet men ack så god den var...

Bästa Ardbegh jag druckit var 1975 Cherry Cask 29yo, 17 och aldrig att förglömma den enorma, episka Lord Of The Isles... :wub:

Redigerat av PML73, 02 oktober 2014 - 04:24.


#3693

Postad 03 oktober 2014 - 17:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Nu när jag ändå satt med Guy Clark i vardagsrummet och lirade löst till hans fina spår. Vad passar väl bättre till nya gitarren än att ta en liten Auchentoshan Heartwood? Mumms, len och mjuk, påminner om riktigt seriösa amerikanare, precis som Guy Clark. :)

#3694

Postad 04 oktober 2014 - 22:21

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Blir en skvätt från vårat egna fat ikväll :)

Bifogad fil(er)



#3695

Postad 07 oktober 2014 - 13:11

ChristofferL
  • ChristofferL
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Köpte en 12 årig bowmore på taxfree. Tyckte att den var väldigt god. Köpte samtidigt en Ardbeg men tyckte att den var lite för rökig så de rökiga tog över lite för mycket. Bowmore kändes fint balanserad.

#3696

Postad 07 oktober 2014 - 15:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Köpte en 12 årig bowmore på taxfree. Tyckte att den var väldigt god. Köpte samtidigt en Ardbeg men tyckte att den var lite för rökig så de rökiga tog över lite för mycket. Bowmore kändes fint balanserad.

Håller med, standardtolvan har blivit riktigt bra senaste åren. Såhär skall Bowmore smaka. Alla mer eller mindre tveksamma vinfatslagringar kan de gärna spara i alla fall mig. Bowmore:s karaktär funkar inte till det.

Jovisst är Arbeg rökig. Men om det är standardtrappningen så tycker jag den saknar komplexitet. Uigeadail och Corrywreckan är något helt annat. :)

#3697

Postad 07 oktober 2014 - 17:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Håller med, standardtolvan har blivit riktigt bra senaste åren. Såhär skall Bowmore smaka. Alla mer eller mindre tveksamma vinfatslagringar kan de gärna spara i alla fall mig. Bowmore:s karaktär funkar inte till det.

Jovisst är Arbeg rökig. Men om det är standardtrappningen så tycker jag den saknar komplexitet. Uigeadail och Corrywreckan är något helt annat. :)


Tur att smaken är som den är... lyckades igår buda hem en Bowmore slutlagrad på Bordeaux som jag tycker är fantastiskt god. :)

12 årig Bowmore från TaxFree... det var inte Enigma?! Den hade jag för ett par år sedan. Gillade den skarpt på den tiden då jag inte var så van vid annan rökig whisky. Bowmores standard 12yo är riktigt bra den också.

#3698

Postad 07 oktober 2014 - 18:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tur att smaken är som den är... lyckades igår buda hem en Bowmore slutlagrad på Bordeaux som jag tycker är fantastiskt god. :)

12 årig Bowmore från TaxFree... det var inte Enigma?! Den hade jag för ett par år sedan. Gillade den skarpt på den tiden då jag inte var så van vid annan rökig whisky. Bowmores standard 12yo är riktigt bra den också.

Ja visst är det tur. Tänk om alla gillade samma. :) Tror faktiskt att den Enigma du nämner kan vara den jag köpte och helt enkelt inte kunde dricka. Skänkte den till en kollega, och han älskade den till den grad att han själv köpt flera.
Men kan ju mycket väl vara så att andra vinfatslagingar av Bowmore är jättegoda. Finns ju utan tvekan Arbeg som inte är nåt vidare heller, och dess raka motsats(oftast). :)

#3699

Postad 07 oktober 2014 - 18:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Har bara smakat bowmore black rock . Gillade den mycket.

Har ett sample hemma med laimrig också , ska bli kul att smaka :)

#3700

Postad 07 oktober 2014 - 19:08

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Har bara smakat bowmore black rock . Gillade den mycket.

Har ett sample hemma med laimrig också , ska bli kul att smaka :)


Black Rock skall vara Enigma i ny förpackning.... glömde verifiera det när jag var på Bowmore. :wacko:

Laimrig är ruskigt bra för priset. Många jagar buteljer för flera tusentals kronor som inte ens är i närheten.
Testade Laimrig mot Devils Cask 1 för ett tag sedan. Dom är ganska olika men jag tyckte att dom var lika bra båda två. :)
Köpte med mig deras Hand-Filled som var en 15yo first filled bourbon nu. Mycket bra bourbonfat, men jag var lite besviken på att dom inte hade något av deras snuskigt bra sherryfat! Men, man kan inte få allt här i världen!



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Bing (1)
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.